{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.279 visninger | Oprettet:

beskyttende god familiehund {{forumTopicSubject}}

Bare ren nysgerrighed, hvis man ser helt bort fra hvad hunden kræver i det daglige, hvilke racer egner sig godt til små børn, men samtidig kan sige VOV hvis der kommer nogen uvedkommende og som til hver en tid vil beskytte sin familie og samtidig har noget størrelse bag sig? ??

Kommentarer på:  beskyttende god familiehund
  • #1   14. mar Hvis den kun skal sige vov, dur de fleste større hunde. Det er sværere at finde en som rent faktisk vil gøre noget hvis det skulle blive nødvendigt. Især hvis man samtidig forventer at have gæster eksempelvis børns venner rendende ud og ind af huset i tide og utide...

• #2   14. mar Jeg havde selv tænkt schæfer, men jeg kender ikke til forskellen på de forskellige farver fx, grå, hvid og hvad der ellers er?

• #3   14. mar Skal en hund ikke generelt være trænet til det, hvis det skal være til sådan et formål?

• #4   14. mar Grå er brugslinier. Hvid er mig bekendt en anden race.

• #5   14. mar Jo det tænker jeg, men jeg tænker også at det må ligge mere til nogen end andre. Min border collie ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle få til den slags fx??

• #6   14. mar Linda - jeg er ikke helt inde i forskellen. Jeg kender en smule til almindelig schæfer, men intet til de hvide. Jeg ved heller ikke hvordan de er sindsmæssigt, jeg synes ofte jeg har set nervevrag i de hvide

• #7   14. mar Jeg har kun mødt en hvid tæt på, vil ikke mene den er et nervevrag, men den er heller ikke modig.

• #8   14. mar Rottweiler, kanon familiehund, god vagthund., bedste kammerat, men den skal holdes til, den skal vide hvem der bestemmer.
    Den kan godt være lidt for beskyttende, så kammeraterne skal ikke være for vilde smiley

• #9   14. mar Jeg mødte min venindes i går,, 8 mnd gammel, han var heller ike nervevrag, men alligevel mere på dupperne end min border kunne man se

• #10   14. mar Allan - jeg synes at have læst de har tendens til aggressivitet og skal holdes øje med sammen med børn? (skal alle hunde ikke det?)

• #11   14. mar en rottweiler?

• #12   14. mar Jo, alle hunde skal der holdes øje, hvad enten det er hunden eller barnet, der laver en fejl, det er altid hunden der får en bad ending, ikke barnet.
    Vil ikke sige de har tendens til aggressivitet, det er en vogter type, men den kan nemt trænes til at være en angrebshund, men kig nogen udenlandske youtube videoer, så vil du se tålmodige dyr sammen med børn.

• #13   14. mar HL - ja, men jeg har aldrig mødt racen, så jeg kender den på ingen måder. Sådan er de måske ikke?

• #14   14. mar Allan - helt enig, ingen hunde og børn uden opsyn! Man kan læse alt muligt mærkeligt på nettet, jeg må på YouTube og danne mig et bedre indtryk. Hvad kan du ellers fortælle om dem?

• #15   14. mar Altså en grand danois siger også gerne VOV og alene størrelsen skræmmer de fleste fra, at gå ind på grunden.

Der er dog ikke meget handling bag en GDs dybe brøl, da de godt kan være nogle kujoner smiley

• #16   14. mar Helt råt, uden andre forhold overhovedet, så er en schæferhund præcis det - en hund, der - fra naturens side - siger vov, når der kommer nogen og som i den grad er en familiehund.
    Om det er grå eller højavl, det er nok hip som hap lige hvad disse to ting angår, men der er jo en masse andre vigtige forhold at tage hensyn til også... Og her er der forskel.

• #17   14. mar En riesen.

• #18   14. mar Den hvide gør i princippet det samme som de farvede lige hvad det her angår - men også her er der store forskelle når det kommer til andre ting.

• #19   14. mar Dobermann

• #20   14. mar Jeg bliver meget bekymret over, at det kan gå fra at være en “hund der siger vov” og til en “angrebshund” smiley

Hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, skal man ikke have en potent hund! Og da slet ikke en “angrebshund” sammen med børn smiley

• #22   14. mar Min niece har en angrebshund der vejer 4 kg, den er farligere end nogen anden hund jeg har mødt!

• #23   14. mar Min mening, Dobermann er ikke så robust psykisk som en Rottweiler.

• #24   14. mar Ch - kan du forklare nærmere hvad både den almindelige schæfer ellers indeholder og hvad den hvide indeholder? Jeg tænker sindsmæssigt og behov

• #25   14. mar A - jeg forstår ikke helt dit svar?

• #26   14. mar Dobermann er en mere nervøs hund, den er meget på vagt, knap så fremme i skoen som en Rottweiler, der er mere rolig i sindet, men ikke er bange for at være fremme.
    Ingen kloge hunde angriber folk, de bakker altid, pga af flokkens eksistens.

• #27   14. mar Det skal nok gøres klart at det ikke er en hund som springer på folk hvis de råber højt, men hvis der er en reel trussel og hunden bliver bedt om at hjælpe, så skal den ikke bakke ud. Det kræver selvfølgelig træning den slags, men igen, nogle racer ligger det mere i end andre. Jeg har selv tænkt hvid schweizisk hyrdehund, men er i tvivl om deres sind og psyke

• #28   14. mar Allan
    Bare fordi du mener Rotten er bedre, så er dobermann da stadig børnevenlig familiehund der godt kan vogte og beskytte

• #29   14. mar Allan skriver i #12, at rotten nemt kan trænes til angrebshund, og så svarer du i #14, at du må på youtube og undersøge nærmere. Og så bimler alle mine alarmklokker!

At gå fra en GOD familiehund, der kan sige vov, og som er god med børn, til at undersøge en “angrebshund”, er skræmmende.

Det næste problem er, at man overhovedet går med tankerne om en “angrebshund”. Uden at vide det mindste om potente hunde. Det er en opskrift på katastrofe. At du ikke selv kan se det, gør situationen endnu mere skræmmende.

• #30   14. mar dem jeg kender er rolige og søde hunde. Jeg har tit Zara med dem. men vi holder naturligvis øje.

imens holder hunden øje med mig smiley børn virker de ret cool omkring

men genetik og god ejer spiller jo ind

• #31   14. mar A - læs lige igen, han skriver at jeg kan gå på YouTube og der kan jeg se tålmodige dyr med børn

• #32   14. mar Broholmer, grosser schweizer sennen, berner sennen....

• #33   14. mar Langt overvejende vil de hvide schweizere bakke ud!

• #34   14. mar Rhodesian ridgeback kan bestemt også være et bud, super familie hund, også til børn.
    Er meget vagtsomme og det ligger naturligt til racen at være vogtende og beskyttende.
    Til gengæld er alle velkommen, når du har sagt god for dem.
    Alle de ridgeback's ejere jeg kender fortæller alle det samme, med at børn kan komme og gå som de vil.

Men racen er speciel, det er ikke en hund for alle og enhver.

Det her er sakset fra ridgeback klubbens hjemmeside:
    Det er ikke nødvendigt at træne en
    ridgebacks vagtegenskaber. De ligger dybt
    forankret i dens natur, og ved intensiv
    træning risikerer man at udvikle en urimelig skarp og vagtsom hund, som er
    mere til besvær end til gavn og glæde.

• #35   14. mar En schæfer hverken kan eller skal trænes til at forsvare sind mennesker på den måde, du beskriver.
    Det ville være hul i hovedet.

Den kan afskrække med lyd og udseende, men hvis lokummet brænder, skal den beskyttes, ikke omvendt.

• #36   14. mar CH - så kan jeg undre mig lidt over politiet fx bruger dem som de gør? Min tanke er også den gerne skulle kunne skræmme med udseende og størrelse, men HVIS nogen tager skridtet videre, så har jeg ikke brug for en der stikker af. Ikke fordi den skal angribe og bide, jeg tænker der er flere måder er beskytte på

• #37   14. mar #34 ud fra det kunne den også være et bud, men jeg kender slet ikke noget til dem

• #38   14. mar A- hvis jeg går ind og læser om fx schæfer, så står der god familiehund, god til børn, beskyttende, vogtende og i stand til at kende en trussel. Det er netop det jeg selv skriver, hvorfor er det hul i hovedet?

• #39   14. mar Hvad politiet bruger en hund til og hvad hr og fru DK bruger den til er ikke sammenligneligt.
    Hos politiet er den et våben - og det er ulovligt civilt.

Hos dig og mig er den et kæledyr og måske brugt til sport - ikke til at have ansvar for en families sikkerhed. Det er omvendt.

• #40   14. mar Det CH siger.

At man overhovedet har tanken om sådan en hund, gør at man ikke bør eje en. For man vil ikke kunne håndtere potentialet i sådan en, uden at lage en tikkende bombe.

Man skal købe en alarm, hvis man er bange. Ikke en hund. Det eneste jeg trøster mig ved er, at ingen ansvarlig opdrætter vil sælge til folk, med de intentioner.

• #41   14. mar Jeg ved ikke, hvordan de er med børn, men jeg kommer til at tænke på amerikansk akita og tibetansk mastiff smiley

• #42   14. mar En bullmastiff kan lige præcis det ! Undtagen at gø altså smiley De siger meget sjældent noget som helst.
    Men de er kendt for at være eminente til at skelne imellem alvor og sjov, og reagerer ikke unødvendigt.
    Min egen bullmastiff var jordens sødeste og mest kærlige, venlige og sociale krammebamse, og i de næsten 12 år jeg havde ham, oplevede jeg kun 1 gang, at han reagerede på en mand, med stirren, knurren og rejste børster. Var ikke i tvivl om, at han havde sagt fra, hvis manden var kommet for tæt på.
    Vi boede i Sydhavnen, og gik ture på alle tider af døgnet, så han var vant til alle mulige mærkelige og højtråbende mennesker, som han aldrig reagerede på.

Når det så er sagt, så er det en særdeles selvstændig hunderace, som absolut ikke er for alle, og de har desværre seriøse sundhedsproblemer, så man skal se sig ekstremt godt for, hvis den race vælges.

Men alt i alt en super venlig familiehund, som ikke kræver voldsomt aktivering.

• #43   14. mar åh ja en Buller! det er altså en skøn hund

• #44   14. mar Målet er ikke at bruge den som politiet bruger den, men jeg tænker godt man kan have en hund som folk har respekt for og derfor ikke forsøger på noget, først og fremmest pga størrelsen. Den skal ikke bruges som et våben på nogen måder, men mere stille sig ved ens sidde og ikke vige for noget, det er ikke beskyttelse i form af angreb

• #45   14. mar Jeg kendte engang en bullmastif, hun var så sød! Men kun overfor dem hun skulle, hun forhindrede et indbrud kan jeg huske

• #46   14. mar Den hvide er ikke en vogter, på samme måde som den "alm." schæfer.

Den almindelige schæfer siger VOV, og den vil ofte også bakke det op, hvis det er ejeren, den skal bakke op.
    Det er min erfaring.
    Min ville aldrig beskytte vores hjem, hvis ikke ejeren var i fare. Men hun ville gå imellem ejeren og en trussel, uden at tøve ...

Den hvide jeg har nu, har ikke skyggen af vogter i sig, indtil videre (hun er lige omkring et år). Og hun er heller ikke avlet til på nogen måde, at være vagtsom.
    Man kan få andre linjer, med flere "rigtig" schæferinstinkter, men den store beskytter, kan jeg ikke se den hvide som.

• #47   14. mar Min Harley ( bullmastiff - ddb) var den blideste dreng i sind.
    Min voksne nevø som kom rigtig meget i mit hjem, kom en aften og bankede på da jeg havde låst døren. Han havde en hættetrøje på med hætten oppe.
    Omg jeg har aldrig set Harley reagere som han gjorde. Det var med rejste børste fra røv til nakke og gøede som en vanvittigt.
    Min nevø blev helt bange og fik hurtig hætten ned da jeg åbnede, og så faldt Harley til ro igen

• #48   14. mar Schæfer.
    Mine giver besked når der kommer nogen, dag og nat og man kan tydeligt mærke at de passer på men de render ikke og skaber sig bare for at skabe sig.
    Og så er de perfekte familiehunde.

• #49   14. mar En Ridgeback passer bestemt til det du søger i indlæg 44.

Men det er ikke en god idé at købe en Ridgeback alene forbi den er vagtsom. Det er en meget anderledes hund end f.eks en schæfer

• #50   14. mar Mine schæfere ELSKER børn og jeg er ikke det mindste bekymret for dem og børn sammen.

De passer 110 procent herhjemme og ingen på vejen er i tvivl om at de er her. Og det på trods af at de ikke render og skaber sig, bare fordi de kan.

• #51   14. mar Hvordan vurderer I, hvad jeres hunde vil gøre i en situation, hvor der er en trussel?

Jeg er på bar bund om, hvordan mine vil reagere, da jeg jo aldrig har stået i situationen smiley

Mit umiddelbare bud er at begge mine (schæfer og collie) ikke ville gøre noget, uden at være sikker.. Men kan så læse den gængse opfattelse af schæferne er anderledes?

Hun bliver jo uden tvivl sur, når der kommer nogen gående i vores have eller der bliver banket på. Men så snart de åbner døren, sker der jo ikke mere, heller ikke selvom jeg IKKE har været henne og hilse på

• #52   14. mar Mine kan skelne mellem reel trussel og folk der kommer på besøg.
    Jeg kan sagtens hører på dem om det er skraldemanden der er her eller om det er noget jeg er nødt til at tjekke op på.

• #53   14. mar Sanne - min tanke er stadig at schæferen sagtens kunne passe på de ting, efter hvad du også skriver. Hvor stor forskel er der på størrelsen på den almindelige og så den hvide?

• #54   14. mar #47 - hold da op, sådan en har man bare heller ikke lyst til at være uvenner med, men lige præcis sådan er også det jeg har hørt om dem

• #55   14. mar Min schæfer hader børn smiley

Hvad er “god til børn”?

Lærke, hvad er det helt konkret du forventer af den hund? At den siger vov, og ikke bakker, hvis..... hvad? Hvad forventer du at den gør, i stedet for at bakke?

Og hvad er “god med børn”? At den ikke æder dem? At den ikke vælter dem? At den lader sig kravle på?

• #56   14. mar Zenta - det lyder i hvert fald igen som det jeg beskriver, den behøver ikke reagere helt vildt på alt muligt, men er der en reel trussel, så skal den sige til og gå imellem eller stå ved ens side uden frygt

• #57   14. mar Er der noget som kunne betegnes som en reel trussel, så er mine hunde ved min side og nej, jeg gætter ikke. Jeg bor alene ude på Lars tyndskids mark og har et par gange eller 3, stået i en situation hvor det har banket på om aftenen og i en situation hvor der rendte folk rundt på min grund om natten og derfor ved jeg hvordan både Zenta og Gipsi reagere. Laika bakkede altid Zenta op, 100 procent, men det var Zenta jeg kunne læne mig op af. Hun er 13 år nu og vogter stadig herhjemme.
    Mine giver besked når skraldemanden er her, når posten er her, når naboen går forbi ude på vejen, når GLS smider en pakke af, men jeg kan sagtens hører forskel på dem om det er noget der godt må være her og som de bare lige gør mig opmærksom på eller om de går totalt amok.

Mine bor ikke med børn, men de forguder børn. Jeg er luft for mine hunde når her er børn.

• #58   14. mar A - god med børn menes egentligt bare at den skal omgåes dem stille og roligt, det er ikke fordi den skal finde sig i at blive kravlet på, børn skal også lære at omgåes hunde på en fornuftig måde. Men de skal kunne få besøg af venner uden problemer og have en hvis forståelse for størrelsesforskellen smiley

Det er lidt svært at sætte præcise ord på, jeg vil helst ikke misforstås.. Jeg forventer en hund som har noget størrelse, så folk der ikke har noget at gøre med en holder sig lidt væk. Jeg har ingen tanke om at den skal fare i flæsket på nogen bare fordi de kigger på mig, men folk må gerne have en form for respekt på forhånd, alene pga størrelse. Jeg tænker en hund som stiller sig foran mig med fronten mod en truende person, mere behøver den ikke gøre. Den skal med kropssprog fortælle at det er hertil og ikke længere. Det er slet slet ikke fordi det skal bruges i det daglige, men det er trygheden ved at have sådan en hund

• #59   14. mar Zenta - ville dine gøre noget hvis det endte derude? Eller siger de bare til og så kan du reagere på det?

• #60   14. mar Præcis som Zenta bor jeg også ude på landet alene, og jeg har ligeledes blevet vækket et par gange om natten, da Sam synes der foregår noget mistænksomt ude på grunden, jeg har en hund der reagere ved at gø voldsomt, samt knurrer dybt, med halen høj og rejste børster.
    Han står direkte ved døren og er klar til at tjekke grunden af.

Jeg er også sikker på at en schæfer er et godt bud.

• #61   14. mar Nu har jeg heldigvis ikke stået i det. Da der rendte folk rundt på min grund midt om natten, der gik mine hunde fuldstændig amok og vækkede mig. De gik helt i selvsving. Det var Zenta og Laika. Jeg stod op uden at tænde lys i huset og var faktisk længe om at kunne se at der rendte folk rundt på min grund, ude ved min bil og sådan.
    Til sidst endte jeg med at lukke mine hunde ud, jeg kunne ikke drømme om at lade dem i stikken, så med hjertet oppe i halsen, rendte jeg med. Mine hunde fløj som skudt ud af en kanon ud af døren, med 10 cm rejste børster fra nakke til røv og de lød som 10 hunde med rabies der kom farende, de gøede og knurrede og spænede afsted og tøvede ikke et sekund, i mørket kunne jeg se Zenta smide sig mod havelågen og springe op af den.
    Det viste sig at være 2 betjente og 1 hund der ledte efter en forsvundet dreng.
    Ved ikke hvem der blev mest forskrækket, mig eller dem.
    Jeg snakkede lige hurtigt med dem og kaldte mine hunde med ind.
    Mine hunde var dog længe om at falde i søvn og Zenta lå stadig med rejst hoved på gulvet i soveværelset da jeg faldt i søvn.

To gange har det banket på sent om aftenen.
    Og inden folk tænker det er da ikke noget særligt, så jo, her kommer fandme ikke engang folk og banker på om dagen.
    Den ene gang stod der en mand udenfor i mørket og jeg åbnede døren på klem og havde både Zenta og Laika stående ved min side. Zenta stod klinet op af mig, helt oppe på poterne, rejste børster, knurrende og med totalt stift blik som hun ikke fjernede fra ham.
    Hun kunne ikke komme ud jo, døren var på klem, men hun var klar.
    Hun passer stadig på den dag i dag som 13 årig.

Anden gang bankede det også på sent og der var nåde Zenta og Gipsi her. Samme beskrivelse som ovenover, der havde jeg bare to ved min side og meget mere larm, for de stod og kørte hinanden op til at dele røvfuld ud.

Den ene gang ville manden hører om jeg vidste hvem der ejede den lille hund han lige havde været ved at kører ned og den anden gang var det noget sælger. Hvis han da var det ..

Jeg er ikke utryg ved at bo ude på landet, for så boede jeg her ikke og det er til hver en tid min opgave at passe på og beskytte mine hunde, men jeg er samtidig ikke det mindste i tvivl om at det er gensidigt og at de er der for mig.
    De ser, hører og reagere på ting jeg slet ikke har opdaget og de sørger altid for at gøre mig opmærksom på det.

• #62   14. mar Jeg går også altid med ud og tjekker situationen af sammen med ham! smiley

• #63   14. mar Også her, lader ikke mine hunde i stikken smiley

• #64   14. mar En schæfer er jo ikke en stille og rolig hund, så den kan sagtens vælte børn omkuld. Særligt hvis det banker på, og den farer op, hvis der er en bold i syne, hvis det er spisetid eller lign.

Og så får de altså tit knald i låget af “bare” at være familiehunde. Eller de grå gør - højavl ved jeg ikke nok om. Ud over at de tit bare generelt er meget udfarende og opfarende.

Men det er stadig verdens dummeste ide - at købe en hund, kun for at den kan beskytte dig. Hvad gør du, hvis du får en der er bange for fremmede? Eller er angstbider? Eller totalt lalleglad? Er du klar til at bo med en dyr, der ikke bare siger “vov”, men som konstant lyder som om den har slugt en fløjte, hvis den ikke er aktiveret nok og rigtigt? Eller som gør det selvom den er aktiveret?

• #65   14. mar Jeg synes også det er en vildt dårlig ide at ville købe en potent hund som skal kunne beskytte , uden alt andet er vigtigt...

• #66   14. mar Det er jeg enig i.
    Mine er ikke anskaffet grundet den egenskab. Det er bare ekstra bonus.

• #67   14. mar En hovawart er en rigtig god familiehund med et godt vagtgen. Og så er det en sund race og gudesmuk.

• #69   14. mar Vores hovawart på snart 2 år og ca. 30 kilo. Sød og kærlig overfor dem hun kender men meget vagtsom og lyder mildt sagt frygtindgydende, når hun advarer. Er ikke i tvivl om at hun ville beskytte os og hjemmet hvis det bliver nødvendigt.

profilbillede
  • #70   14. mar Den hvide er lidt større end den "alm.", er min opfattelse ... nogen noget større, men det handler jo også om linjer.

Min "alm." bjæfer, Kia, gik fysisk imellem mig, og enhver potentiel trussel, men uden nogen form for unødvendig konfronterende adfærd. Hun vurderede situationen, spurgte mig (øjenkontakt), om hun skulle blive hos mig, eller om hun havde fri. Selv ved fri, tjekkede hun ind, ofte.

Hun havde ofte legetøj eller en bold i munden, mens hun sikrede med sin krop, at ingen kom tæt på, uden tilladelse. Hun skabte afstand, på en charmerende måde, hvor de oftest ikke opdagede det.
    Hendes adfærd kunne selvf. stoppes, hvis ikke den havde været hensigtsmæssigt for mig.

2-3 gange har jeg stået i situationer, hvor jeg har følt mig reelt/potentielt truet, og der er hun gået imellem, og jeg tror bestemt, hun ville have optrappet hele vejen, hvis det havde været nødvendigt.

En gang, da jeg blev bakket ind i et hjørne i mit eget hjem, af en der kom tættere på, mens denne hævede stemmen, begyndte Kia at knurre, helt nede fra maven.
    Kia var adskilt fra mig, at et børnegitter (som hun aldrig i livet, ville have forceret, havde det været en normal situation). Hun bakkede sin knurren op ved at stille sig på bagpoterne, med forpoterne på børnegitteret (hun blev på den måde højere), og så bakkede hun sin knurren op, med et truende vov, og et glimt af hele gebisset ... Begge dele, i mine øjne, helt acceptabelt hundesprog, i sådan en situation.

Havde personen ikke med det samme dæmpet stemmen, og efter et kort øjeblik med øjenkontakt, med en virkelig vred hund, øjeblikkeligt trukket sig, så ville næste skridt havde været, at Kia forcerede forhindringen, og konfronterede personen, knap så venligt ...

Jeg havde aldrig set, eller forventet, den adfærd fra Kia.
    Da personen trak sig, bad jeg Kia pakke sammen, og det gjorde hun. Den person kom aldrig i nærheden af Kia igen, efter eget ønske hæh he.

I de andre situationer har Kia også handlet, på eget initiativ (jeg har ikke lært hende noget, eller forventet noget, i den retning), fuldstændig hensigtsmæssigt. Ikke startet eller optrappet konflikt (mere end højst nødvendigt).

Hun har altid vogtet indgangene til huset, når jeg har været hjemme. Men har jeg ikke været hjemme, har hun ikke udgjort en trussel for nogen. Det samme med bilen. Godt de ikke vidste det.

Jeg har aldrig på nogen måde, gjort noget for at fremme Kias vogtergen (hendes far havde det, men jeg ved ikke om det var i udpræget grad, eller bare typisk for bjæferen, og hans ejer var en enlig kvinde, der boede på landet, og brugte ham som vagthund), tværtimod, det skal man IKKE, man skal socialisere dem på mennesker bevidst. Det kommer af sig selv, det med at beskytte, når hunden bliver voksen, og hvis hunden er psykisk stærk, så gør de det, på en helt fornuftig måde.

Som udgangspunkt, må mine hunde gerne bakke mig op, og ikke omvendt. Jeg har ikke evnerne til at træne en hund, til at handle på egen pote, i sådan et omfang. Kia krævede ikke træning i den retning ...
    Den hvide Skye ... tjah ... Jeg ved ikke hvordan det bliver med hende. Hun er psykisk stærk, men modig, det er hun ikke ... sådan da, og beskyttende, slet ikke, indtil videre (hun er ikke et år endnu). Men hun er ikke valgt med henblik på, at hun skal beskytte mig. Tværtimod skal hun være nervestabil, og tro på det bedste, i alt og alle (hun skal fungere som servicehund).
    Hun er kun ved at lære, at gø ... på en hensigtsmæssig måde. Hun siger ikke til, når der bliver ringet/banket på hoveddøren etc., men bjæffer af fugle i haven.
    Med Kia blev der altid, som i altid, sagt til (så hun havde også kælenavnet: "Hold så kæft Køter").

Kia har altid kunnet med alle mennesker (dog var hun ikke videre interesseret i fremmede, hvilket jeg mener, er naturligt for racen, reserverede), og med alle hunde (hun blev bidt 2 gange i sit liv, og hun forsvarede sig ikke). Ikke den vilde interesse i fremmede hunde, men heller ingen problemer med, at de tullede rundt, sammen med hende (mit behov, ikke hendes).
    Den hvide er stadig i, "jeg elsker alt, og alle"- og så underkaster hun sig ... dog nok lige i overkanten, man kan håbe det stopper, når hun bliver lidt ældre.

Der var ikke nogen der stoppede os på gaden, for at ville sludre med Kia, da hun blev voksen, pga. racen, og de gik krydsede gaden, med Skye, der kan vi ikke gå i fred ...

Uanset hvad du vælger, så skal du være meget obs. på linjer. Hunden skal være stærk psykisk.

Racen i sig selv, er det mest effektive, i forhold til at beskytte både hjem, og familien, når det kommer til den "alm.". Der er stadig rigtig rigtig mange, der er "bange", for den "alm." bjæfer.
    Der skaber den hvide ikke samme respekt, da mange ikke ved, helt hvad det reelt er for en race, eller hvad de kan forvente.

• #71   14. mar Jeg var aldrig bange for at være alene i mit hjem, med Kia ...

Det er ikke tilfældet med Skye ... endnu ...

• #72   14. mar TS
    Giver din egen hund ikke lyd når der kommer nogen? Det gør langt de fleste hunde vel....
    Hvorfor tror du ikke at din egen hund vil forsvare dig hvid det endelig kom derud? Og tror du ikke synet af en større hund vil holde de fleste overfaldsmænd på afstand?
    Jeg tror det er meget få store hunde der ikke kan lide børn, hvis de er socialiseret til dem igennem opvæksten og ikke har nogle dårlige oplevelser med børn der driller eller er for hårdhændet

• #73   15. mar Hunden skal bestemt heller ikke bare anskaffes, kun fordi den evt kan det jeg søger, der er mange andre ting der skal, tages stilling til samtidig. Jeg vil heller ikke lade hunden i stikken, men den kan altså bare være en god "hjælpende hånd" som jeg kan høre I også har brugt dem til. Ingen ville stikke af eller begynde at opføre sig pænt hvis jeg stod helt alene, men de fleste har bare en respekt hvis der står en stor hund og viser at nu er det på tide at trække sig.

Jeg er også klar over at, selvfølgelig kan en schæfer vælte et barn, det kan min egen da også og det sker der jo som sådan heller ikke noget ved, men jeg har da også det indtryk at nogle hunde har lidt mere forståelse for at omgåes børn end andre af natur. Heldigvis kan man da træne og opdrage på både børn og hunde og få ting til at fungere.

Jeg er 99 på min egen ikke ville gøre noget, han gøer stort set aldrig, rejser aldrig børster, jeg har ikke oplevet nogen han ikke kan lide, tværtimod springer han gladeligt i armene på alle man møder og smider sig ned for at snakke med dem, og skulle nogen råbe højt nok, så stopper han det han har gang i

• #74   15. mar Men igen, intet bliver anskaffet kun på baggrund af at den skal kunne passe på, det ville være direkte dumt. Der er som sagt også børn og det er derfor endnu mere vigtigt at hunden er velfungerende og det er de jo kun hvis de får deres behov dækket. Ellers risikere man jo en hel del problemer. Så ikke en hund som skal være potensforlænger, den må gerne fortælle hvis der er noget der ikke hører til, eller stille sig for at fortælle at vedkommende skal holde sig fra dens ejer hvis det skulle være nødvendigt, tråden var egentligt bare til at få et indtryk af hvilke racer der kan det, det er slet ikke det samme som jeg bare går ud og anskaffer mig en af dem så, uden at sætte mig mere ind i det

• #75   15. mar Generelt ville jeg ikke gå efter Schæferen. Den er for ustabil i mine øjne.

For mange små uheld med børn, som jeg kender til.

Jeg vil kigge Molosser racer.

Samtlige Sennenhunde er egnede.

Broholmeren er en god beskytter, men jeg ville ikke stole på den hvis den er alene hjemme. Dertil er den for menneskeglad.

Rottweileren er god, men den er altså en hund der kræver meget træning og en fast hånd.

Der er Sennenhundene noget mere tilgivende.

Men er Rottweiler interessant er Rigdeback også en mulighed.

Bullmastiff naturligvis.

Skal det være ultimativt så tog jeg Mastiff. Men den er altså en savlegris. smiley

Der en mange racer der dur synes jeg. Så det er bare eksempler.

• #76   15. mar Molosser og sennenhunde kender jeg intet til.
    Jeg kan godt se hvad du mener ift schæfer, men jeg ved ikke om det er fordi folk bare anskaffer sig dem uden at tænke over hvad de kræver?

Jeg ved ikke om jeg er til mastiffer personligt, er de ikke ret selvstændige ift at lære fx? smiley

• #77   15. mar Shar pei?

• #78   15. mar Jeg kender den ikke, men det er heller ikke en der siger mig så meget ??

• #79   15. mar Jo Lærke, ved man hvad man anskaffer sig og giver man den hvad den kræver, så får man den perfekte hund. En hund der passer på og som samtidig er den perfekte familiehund.

Jeg har haft racen i 13 år, har dog elsket den fra jeg var helt lille, så det er en del af mine 32 år.

Fælles for Zenta, Laika, Gipsi og Tøsen er at de elsker og forguder børn. Racen er stor og de kan vælte børn, især de unge hunde, men det virker måske også en smule harmløst. Mine gør eller gjorde det ikke, sådan rigtigt.
    Mine hunde bliver behandlet med respekt, også fra børn og jeg er aldrig bekymret for mine hunde og børn sammen. Aldrig.

Men jeg er som sagt enig i at man ikke skal anskaffe sig racen, udelukkende grundet den egenskab med at passe på eller den med børn, det er bare ren bonus. En Schæfer skal bruges.
    Men jo, den opfylder 110 procent det du spørger om og som er det jeg svare ud fra.

• #80   15. mar Zenta - jeg er helt enig. Og jeg ved en schæfer skal bruges, de er ikke lavet til andet og man risikere alvorlige problemer hvis ikke det opfyldes og det ønsker jeg da bestemt heller ikke. Det var også bare helt helt overfladisk spørgsmål og slet ikke det samme som at jeg vælger ud fra det og ikke sætter mig ind i andet, det ville være dumt og urimeligt. Altså ham jeg har nu på 20 kg kan, da også vælge børn ved et uheld og det er også sket og så rejser ungen sig op igen og leger videre

• #81   15. mar Hvordan kunne en helt almindelig dag med en schæfer se ud, hvis dens behov opfyldes? smiley

• #82   15. mar Alle de BC’er jeg kender gøer når der kommer nogen. Så på det punkt er din vist meget atypisk.
    Min BC både gøer og knurrer alt efter om det er kendt eller ukendt besøg.
    Altså han er generelt sød og kærlig over for alt og alle så snart de kommer indenfor.
    Men han vil ikke acceptere at folk kommer op og slåes. Han har også lidt svært ved at acceptere når jeg giver tætte krammere til andre.
    Han springer op og imellem med høj gøen og knurren.
    Jeg er ikke et sekund i tvivl om at han vil beskytte mig i en overfaldssituation hvis han kunne.
    Det ville dsg’en da også men han ville jo ikke kunne udrette meget med sine 9 kg ud over en frygtelig masse larm smiley

Der er jo kæmpe forskel på schæfer, RR og sennen.
    Jeg ville 100 % vælge schæfer af de tre

• #83   15. mar AG Raymond Coppinger kaldte dansk svensk for

The Alarmbell Dog

smiley

• #84   15. mar AG
    En schæfer er en god race. Ingen tvivl om det.

Sætter man børn højst i ligningen er det bare den mindst egnede af de nævnte racer.

Jeg fatter ikke den ubetinget begejstring og forventning af en race.

Ingen race er fuldkommen.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 120
    #85   15. mar Jeg er helt på linje med - Zenta, Laika... -

jeg har haft 3 schæferhunde ( DKK udstillingslinjer), alle 3 fantastiske hunde

• #86   15. mar Ja, schæfere er ustabile. Fordi mange bliver købt som “familiehunde” og af samme grund som TS. Når en schæfer ikke bliver aktiveret ordentligt, får den knald i låget. Der er molosserne mere simple, og det var den vej jeg ville kigge, hvis jeg “bare” skulle have en beskytter.

• #87   15. mar en schæfer er da fin med børn hvis ejeren bruger hunden og lærer børnene at omgås dyr?

Den skal naturlig bruges...

• #88   15. mar Alle hunde er fine med børn, og så kan i sætte 27.000 forudsætninger ud for.

Hvis i nævner Schæfer, så vil jeg sidestille den med Rotten.

Den kan lige så snildt være en fin Famillie hund.

Den er bare ikke nem som for eksempel en Berner/Grosser er.

Hvorfor i al verden anbefale noget med 27.000 forudsætninger, når der findes nemme løsninger.

På mig virker den slags tosset. smiley

• #89   15. mar Sharpei siger nu heller ikke mig noget. Men den har de egenskaber du spørger efter (tror jeg).

Rigtig mange af de nævnte racer, ville jeg ikke turde overveje. Alene pga. sundhed.
    Det gælder også schæfer.

• #90   15. mar Igen, 4 ud af 4 Schæfere her forguder børn.
    Jeg syntes i den grad det er ærgerligt at se folk uden racen, udtale sig om hvorvidt den er egnet til hjem med børn.
    For det er den.

• #91   15. mar du må omgås uheldige eksemplarer Martin. Det er slet ikke mit indtryk af racen. Jeg har kun kendt en der var sådan og den havde HD og fik fred.

Det er da en skøn og nem hund at lære ting synes jeg. mange molossere er ikke nær så nemme at indlære på er min oplevelse når jeg arbejder med dem

• #92   15. mar Og selvfølgelig skal racen bruges og have sine behov opfyldt og dækket, men det skal alle racer jo.

At man ikke skal anskaffe sig en Schæfer, bare fordi, det er jeg helt helt enig i.
    Men jo, den opfylder det der bliver spurgt om i startindlægget.

• #93   15. mar absolut.

og ts har vist border collie så er jo vant til at aktivere en hyrdehund

alternativt skal man jo ud i sådan en som dansk spids der slår alarm og kan holde gæster samme sted som de kom ind. min tog turen over vores hæk da en dame råbte af ham og han holdt hende der indtil jeg nåede derom og fik sagt ok. Det var sgu lidt pinligt men havde lige fået ham så kendte ikke racen. han bevogtede også børn og kom nogle til fx på en legeplads knurrede han og hvis jeg ikke sagde det er ok så slog han over i gøen.

racen angriber ikke og bider ikke men når min mand var alene med vores var han nødt til at lukke ham i haven hvis han gik gæster indtil hunden havde lært at min mand også boede der

det er en lille men ubestikkelig type og helt igennem nem at have også. ukompliceret.

Jeg fik hjælp af nogle ned rotweilere til at håndtere gæster mm. Det var let. Jeg skulle bare sige det er ok og så var det det.

men den har jo ingen størrelse smiley

• #94   15. mar Jeg tror man skal lade schæferkendere om at beskrive schæferegenskaber.
    Der er noget myteværk om racens egnethed i forhold til børn, som ingen har brug for bliver delt..

Som race - og ja, der er individuelle undtagelser, er den røvgod til børn. I modsætning til rigtig mange andre gode familiehunde indgår den dybe relationer til familiens børn - noget mange af os, der har haft schæfer i barndommen - har med os resten af livet.
    Det er komplet uproblematisk at have børnegæster på besøg, den er ikke vogtende overfor børn overhovedet. Den er tålmodig, kærlig og forsigtig overfor helt små børn.
    En unghund sammen med flere 5-8 årige krudtugler i fri udfoldelse kan godt være en for voldsom mundfuld - det bliver vildt, ofte også FOR vildt.
    Små børn i huset er omtrent den dårligste grund til at vælge en schæferhund fra - bortset selvfølgelug fra, at den kræver sin del individuel opmærksomhed fra sine ejere og det SKAL der være tid til. Selv den sløveste schæfer er en aktiv hund.

• #95   15. mar En schæfer bør IKKE have et ustabilt sind i forhold til mennesker og aldrig internt i familien. Der er hunde med væsenssvagheder, der er hunde, som er tacklet komplet forkert og der er syge hunde - det er - som i alle racer - undtagelser.

Den er vogtende overfor fremmede voksne, og filmer lynhurtigt hvis der er ugler i mosen - og det reagerer den på ved at gø solen sort...
    Man er ikke i tvivl - og når man kender sin hund ved man, når man kan ryste på hovedet eller ryste i bukserne...

Om de bakker af - nogle vil gøre det med masser af lyd. Schæferracen har forandret sig hvad det angår de sidste 30-40 år.
    Noget man skal holde et øje på når man vælger hvalp.

Og - en schæferhund, der mistrives er ikke en god hund - man skal gå all in, den er fuldstændig afhængig af dybe relationer til mennesker og den har brug for et aktivt liv.

• #96   15. mar @HL.
    Dem jeg kender er nu fantastiske.

Bevares, de er i højere gear, og der skal mindre til at de reager end de hunde jeg har ejet, men ville såmænd ikke forvente andet af racen.

De uheld jeg kender til, de udgøres bare tit af Schæfere. Men i mine øjne er det jo også en hund med relativt lav smertetærskel sammenlignet med de racer jeg har haft.

Derved kan børn nemmere komme til at gøre hunden ondt, og det er der de efter min mening har en lavere tærskel før de reagerer end en del af de tungere racer.

Det gør ikke en Schæfer dårligere end dem jeg nævner, bare mindre egnet til børn. Altså hvis man vil gå med livrem og seler.

Det gør jeg ved børn, men jeg er måske lidt hys lige der. smiley

Men igen, jeg ved godt at schæferen er en meget populær race, og det er nok derfor den ligger nummer et på den seneste bidliste jeg så.

• #97   15. mar CH sagde det.
    Jeg er enig i hvert et ord.
    Håber TS vil lytte til dem der har racen og som kender den indgående og ikke til dem der udtaler sig om en race de slet ikke har.

Giver man racen hvad den har behov for, så får man ikke en bedre vogter og familiehund.
    Men den skal bruges ja.

• #98   15. mar @Zenra
    Jamen jeg skal huske næste gang der tales forbudsliste herinde!

Fordi den godt nok mest bid episode uheldsramte race er dog Danmarks mest anden populæreste race. Så naturligvis er det kun Schæfer ejere der har mødt racen.

Det giver nemlig også mening. smiley

Husk nu, jeg har ikke sagt den er dårlig. Bare mindre god end mange af de store hunde racer.

• #99   15. mar Den er ikke mindre god end mange andre racer nej, tværtimod.

• #100   15. mar En schæfer er hverken god eller dårlig, det afhænger helt af, om den er et sted, hvor den passer ind og hvor den har et liv, der passer til den.
    Den vil være elendig nogle steder, pissegod andre.

En af de ting racen som helhed er virkelig god til er børn, især små børn.

• #101   15. mar racer består af individer påvirket af både arv og miljø.

man kan ikke sige at en schæfer er dårlig alle god. Det afhænger af mange ting hvad en hund er

• #102   15. mar Men sådan er det jo med alle racer.
    Der vil altid være både gode og dårlige individer, inden for ALLE racer, men sådan helt grundlæggende, så er racen rigtig rigtig god til børn og man skal bestemt ikke vælge den fra, på det grundlag at man har børn, tværtimod.
    Men man skal heller ikke vælge den til, bare fordi den er god sammen med børn. Det er en balancegang.

• #103   15. mar enig

• #104   15. mar Jeg synes kun det giver mening at lytte til folk som har racen selv og kender den. Ellers kunne jeg nemt tænke at jeg for svar baseret på, fordomme.
    Jer som har schæfer, hvad laver I med dem? Hvordan ser en dag ud for jer?

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Svar: 12
    #105   15. mar Jeg har en højavlsschæfer på 11 måneder. Her får du et break-down af en tilfældig dag, hvis jeg har morgenvagt på mit job:

Vi står op kl. halv 6 og går en hurtig luftetur. Så kører vi ud og fodrer hestene. Mens de spiser, går vi ned på marken og leger med bold. Fokus på leg og sjov, med enkelte lydighedsøvelser kastet ind. Vi træner pt. frem mod en færdselsprøve. (Her om morgenen kunne jeg også have lagt et spor, inden vi fodrer hestene, som så er klar, når de er lukket ud.)

Hjemme igen, får han sin morgenmad, mens jeg gør mig klar til job. Inden jeg kører, får han en fyldt frossen kong eller et marvben, og så er han ellers alene 8 timer.

Når jeg kommer hjem, er han med mig resten af dagen. ca. 3 gange om ugen er vi til decideret træning, den ene gang er det med c-arbejde (forsvarsarbejde) indlagt. Af andre aktiviteter kan nævnes, at han er med i stalden igen om eftermiddagen, og kigger på mens jeg rider, eller er med på banen med min hest, hvis jeg træner min hest fra jorden.

Nogle gange løber vi en kort tur (2,5 km) med bold-leg indlagt. Nogle gange kører vi i skoven eller til stranden og går en lang tur. Min hund synes en gåtur uden noget "action" er røvsyg. Han ved ikke noget værre end bare at gå, han skal lave noget, hvor han har kontakt til mig.

Faktum er, at min skridttæller sjældent er under 20.000 skridt på en dag.

Når vi så endelig en dag er hjemme, slapper han 100% af. Det samme gør han om aftenen, når vi smider os i sofaen.

Jeg har en dejlig afbalanceret hund i forhold til hans alder.

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#106   15. mar Nå ja, må nok hellere tilføje, at det er mit mål at gå til IGP-prøver, og at vi også udstiller i Schæferhundeklubben-regi. Samtidig vil jeg også gerne have en velafbalanceret familiehund. Det kræver hårdt arbejde!

• #107   15. mar Der er så mange versioner af hvordan en hverdag kan se ud med en schæferhund - vores skifter afhængigt af alt muligt, så det giver ikke så meget mening for mig at remse op, hvad vores hverdag består i. PT får vores hunde for lidt at rive i og det kan man blandt andet se på Coffeys poter...

Der er ikke som sådan noget minimum og maksimum for aktivitet for det afhænger af den enkelte hund. Det vigtige er, at det er meningsfuldt FOR HUNDEN.

Jeg vil tage udgangspunkt i brugslinjeschæferen som er den jeg har nu - jeg har haft højavl for mange år siden. På det tidspunkt var racen knap så delt som den er nu og egenskaberne lå således tættere på hinanden.

En brugslinjeschæfer - afhængig af alder - skal bruges hver dag. Den skal lave et eller andet. Den skal have individuel opmærksomhed hver dag - det er med andre ord ikke en hund, man kan bruge som familiemedlem, der bare tøffer rundt og følger familiens gøremål.
    Den skal have lov til at udvikle individuelle relationer, det vil sige at man skal sørge for 1-1 tid uanset om man har andre hunde, børn, storfamilie, tidskrævende arbejde whatever...

JEG synes en brugslinjeschæfer skal bruges til det, den er skabt til. Den skal arbejde!
    HVAD man laver med den er mindre vigtigt, men arbejde, det skal den. Hver dag.
    Den skal bruge sit hoved, sin næse, sin krop.
    En unghund, der keder sig er et mareridt. En ældre hund, der keder sig er hjerteskærende.

Her er tid ikke så meget et issue - man behøver ikke at træne flere timer, man behøver ikke at gå flere timer, men det man gør, skal kræve noget af den.

Schæferen fælder, den følger en rundt, den snakker... Det er de tre ting, der driver de fleste til vanvid. Det skal man gide, ellers er det ikke racen, man skal have.
    Den er insisterende, men kan godt ignoreres så meget at den giver op og bliver passiv.

Den skal behandles med omtanke. Det er ikke en hård hund, den er førefølsom og tåler ikke at man er uretfærdig - en schæferhund, der behandles uretfærdigt i lang tid nok kan være farlig.
    Den er meget kommunikerende, skal nok vise, hvis den ikke trives. Er man ikke lydhør, så ender det ærgerligt. Det kan være adfærdsproblemer, det kan være alene-hjemmeproblemer, det kan være aggressionsytringer, det kan være alt muligt.
    Der skal meget til at det går så galt - i bund og grund tåler racen alt for meget fra menneskehånd, men faktum er, at det sker, at det går helt galt.

Gør man det rigtigt - hvilket der er mange veje til - så får man en sjæleven.

• #108   15. mar @Lærke.
    Hvis du tror på den, så skal jeg ikke argumentere i mod.

Men jeg vil gerne takke dig for denne tråd!

Der er en række kvinder der lige har givet sig meget skyts til næste der skal kloges om Sennenhunde, fransk buldog, forbudshunde, ja alle andre racer end lige Schæfer.

Så tak trådstarter, du har gjort mig til HG’s mandlige politi officer på raceudtalelser indenfor en lille gruppe af eksperter.

Din tråd er gemt. smiley

I retfærdighedens navn, vil det kun ramme dem der virkelig dummer sig i denne tråd!

Igen tusind tak! smiley

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#109   15. mar Hvad CH skriver. Dog synes jeg, personligt og udfra min relativt begrænsede erfaring som førstegangs-hundefører, at min højavlshund bestemt også skal arbejde og bruge sit hoved hver dag. Jeg tænker, at det er en grum fejl, hvis folk vælger højavlsschæferen til, fordi de tror, de får en hund, der kører lavere og som skal arbejde mindre end en grå af brugshundelinjer. Jeg vil mene, at min kører ligeså højt, som de grå på samme alder, jeg har set arbejde - og han har endda en kuldbror, der kører endnu højere.

• #110   15. mar Du er da absolut den der dummer dig mest med den udtalelse Martin.

Må du da få noget mere positivt indhold i dit liv fremover.

Bøvs.

Undskyld TS smiley

• #111   15. mar Michelle, jeg vil sige, at mange med højavl oplever det sådan indtil de får en brugslinjeschæfer indendøre smiley (Det samme i øvrigt for folk, der tror de har en højkørende schæfer og så får en malle).
    Der ER forskel, den er også stor - men de ting, jeg har skrevet er såmænd nok gældende for hele racen - konsekvenserne rammer bare tidsmæssigt forskelligt og også lidt i formen.

Lige nu ligger landet sådan at der i højavlen er en del væsensproblemer og i brugslinjerne en del stressproblemer.
    Det vil sige at højavlen lidt hurtigere reagerer med udfarende og aggressiv adfærd og brugslinjerne med destruktiv adfærd.

En højavl går længere på literen - en hvid endnu længere - end brugslinjerne. Det er der intet forkert i, de tre henvender sig til forskellige mennesker. Men det er en erkendelse smiley
    Husk, at det er ikke er en konkurrence om hvilken hund, der er den mest driftige eller den bedste til dette og hint - det er blot tre ret forskellige typer, der kan noget forskelligt.

• #112   15. mar Jeg kan ikke sige hvordan en dag forløber herhjemme, for ingen dage er ens.
    Men fælles for dagene er at der skal ske noget dagligt. Også på de travle dage og også når det regner.
    Dermed ikke sagt at det ikke er en race der ikke kan bruge en dag på sofaen, for det kan den sagtens, såfremt dens behov ellers er opfyldt og dækket til fulde.

Hvis jeg skal nævne noget af det vi laver herhjemme, så er det selvfølgelig gåture, meget forskelligt hvor langt, hvorhenne, og om det er med eller uden snor.
    Det er en race der har brug for at give den gas og mine går derfor ikke i snor hele tiden, de skal have lov at strække igennem.
    Jeg bruger også rigtig meget at tage dem med i bilen, og så kører til stranden, skoven eller feks. op og gå tur i byen.
    Derudover bruger jeg selv rigtig meget søgearbejde til dem. Vi bor på landet og har både stor have og lige nu, marker til rådighed. Jeg tager foder eller skærer pølser i tern og så ryger det ellers ud på marken over et ok stort område og så er det bare i gang. De kører bare på og det er noget der trætter deres små hoveder.
    Jeg har også meget aktivitets legetøj til dem, snusetæpper, KONG og hundespil.
    Og så får de en del rå ben og tyggeting og bruger tid på det.
    De har også et badebassin i haven og uendeligt med legetøj.
    Gipsi er ofte med ude hos min søster, de bor på en gård. Mens vi muger ud bruger Gipsi tiden sammen med min søsters tæve og efter 3-5 timer derude (Inkl. frokost for os mennesker), ja så er Gipsi dejlig træt og man ved det har været en god dag når hun går kold i sofaen.
    Ingen af mine hunde har problemer med at være alene hjemme, problemer med børn eller andre hunde eller at finde ro indendørs, det er sådanne hunde man får når de bliver brugt korrekt.
    Den perfekte familiehund.
    Nu er mine hunde gamle og kræver ikke helt det samme mere, men det er ikke en race man bare pakker sammen på sofaen. Zenta på 13 år kører stadig på og derfor slog hun også sit ben den anden dag og måtte holdes i ro.

De SKAL bruges, men man behøves altså ikke gå i 5 timer dagligt eller andet i den dur.

Som CH skriver, så følger de en rundt. Jeg er aldrig på toilettet eller i bad alene. Hvis ikke de flyder på gulvet derude, så ligger de lige udenfor døren. Går jeg ind og tager en lur midt på dagen, så går de med. Og ja de fælder og de snakker. Der er meget lyd på og de skal nok gøre opmærksom på sig selv. De elsker deres mennesker og familie og er meget loyale.
    Opfylder man de krav den har for at trivedes, så får man en beskytter, familiehund og en ven for livet.

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#113   15. mar CH, det var nu heller ikke for at gøre det til en konkurrence. Jeg synes, hundene er lige spændende, uanset farve, og jeg finder det interessant, at samme race kan være så forskellig. Og så lige en sidebemærkning i forhold til væsenproblemer; min hund, og tre af hans kuldbrødre, bestod alle den tyske væsenstest med store roser i sidste måned, men jeg har nu også en ødelagt dørkarm herhjemme smiley

• #114   15. mar Michelle, jeg taler i generelle vendinger, ikke specifikke smiley

• #115   15. mar Fælles for mine hunde er at de er hvor jeg er og at de elsker at være med mig rundt og være hvor tingene sker.
    Mine bruger også meget tid i haven, også bare på at observere.

Der ER forskel på højavlen og brugs.
    Mine forældre har højavl og jeg har brugs og der ser man tydeligt forskellen.
    Men det er en smagssag hvad man er til jo.

Men jeg synes faktisk ikke der er nogen grund til at dele det så meget op. En schæfer skal bruges, uanset hvad. smiley

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#116   15. mar Men er det ikke netop de generaliseringer, at der ER forskel, der gør, at folk umiddelbart vælger brugsschæferen fra, fordi de tror, at en højavlshund er mere "medgørlig" ift. en almindelig kernefamilie? Det er sådan set bare der, jeg vil hen.

• #117   15. mar Jamen der er forskel. De to varianter passer begge i kernefamilier, bare to forskellige slags kernefamilier..

• #118   15. mar Enig med CH og det behøves jo ikke være negativt.
    Mine forældre egner sig ikke til at have de grå og derfor har de en højavls.
    Jeg elsker både højavlen og brugs men det er brugs der passer bedst ind herhjemme. Og derfor er det jo dem jeg har og derfor er det højavls mine forældre har.

• #119   15. mar Sådan overordnet er vores ude og gå ca 1 time om dagen og er ellers stort set altid sammen med mig, da jeg er meget hjemme.

Undervejs på turen laver vi gerne lidt øvelser mv, jeg har også altid godbidder med, men ikke decideret træning. Schæferen er altid løs hvis det er muligt - hun er måske i snor et par gange om måneden. Hendes indkald fungerer super godt smiley

På træningsdage er der ingen gåtur, for den hund jeg træner.

Nicki, schæferen, træner primært agility og hun eeelsker det smiley Hun har dog også gjort det godt i rally og jeg genoptager måske sporten på et tidspunkt.

Hun er i øvrigt af brugslinjer.

Vi skal muligvis flytte ud til et sted uden have igen snart, i så fald er hundene ude ca. 3-4 gange om dagen, i alt 1,5-2 timer, men da 2-3 af turene er korte tisseture (10-20 minutter) synes jeg ikke de giver meget aktivering, men det løber hurtigt op i "udetid".

I sommers, vores første sommer med have, var hundene MEGET ude i haven i løbet af døgnet - men igen, det er jo heller ikke aktivering smiley

profilbillede
  • Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#120   15. mar Jeg ved godt det ikke er emnerelateret, men kan I så ikke forklare, hvad forskellen er, nu hvor det lader til, at I begge har haft "en af hver"? Udover væsen- kontra stressproblemer. Umiddelbart kan jeg nemlig ikke selv se forskellen, udefra hvad jeg ser på en træningsbane. Jeg er blot nysgerrig - og lidt ærgerlig over, hvis højavlsschæferen ses som den kedeligste af de to.

• #121   15. mar Michelle, at de er forskellige skal ikke ses som god og dårlig, kedelig/ikke kedelig. Bare forskellige.

Brugslinjerne er mere aktive - det gør ikke de andre inaktive.
    De er mere insisterende, mere krævende, mere irriterende.... det er ikke et plus og et minus, det er bare.
    På træningspladsen er det åbenlyst, men heller ikke et plus og et minus eftersom de henvender sig til forskellige mennesker.

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#122   15. mar Jamen, hvis det er åbenlyst, må jeg kigge bedre efter. Tak smiley

• #123   15. mar Det er det smiley
    Men det kan sagtens sløres af træningskulturen et givent sted.
    Der er jo nærmest to miljøer og kredse, det praktisk talt er delt og hvor en population er meget mere repræsenteret end den anden.

• #124   15. mar Jeg ser det ikke som negativt. Jeg elsker både højavlen og brugs, som sagt.

Nu kan jeg sammenligne mine med mine forældres og omvendt og der er meget meget tydelige forskelle.
    Jeg synes ikke man skal gøre det op i kedelig og ikke kedelig.
    Mine brugs har et gear eller 2 mere end mine forældres højavls, der er mere lyd på, mere her kommer jeg bulldozer, hvor mine forældres er mere rolig. Hun er stadig en Schæfer og skal stadig bruges men hun er lidt mere dæmpet. I mangel af bedre ord. Mine er sådan meget mig mig mig når der er gæster, og totalt oppe og kører og kan ikke være i deres egen krop, der er mine forældres mere rolig. Hun bliver glad men er også god til at gå ind og lægge sig igen.
    Mine kører i langt højere gear og det er jo det jeg kan lide og derfor er det brugs jeg har. Mine forældre har ikke et liv eller en hverdag der ville kunne rumme en brugs og derfor er det højavls de har.

Det kan faktisk godt være lidt svært at forklare på skrift men nemt af se irl.

• #125   15. mar 3 tissemænd skulle til eksamen. 2 af dem var stive af skræk, men den sidste var helt afslappet – den havde lige været oppe til mundligt

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#126   15. mar Zenta, måske er det mit problem - sådan som du beskriver dine, er et spejlbillede af min. Og hans brødre. Men så er der vel undtagelser.

• #127   15. mar Jeg besøgte et kuld brugslinje schæferhvalpe her for halvanden uge siden. De var 7,5 uge. Opdrætter var MEGET tydelig om, at vi skulle beholde vores sko på. Da vi kom ind, spurgte de om vi var klar til hvalpene, og selvfølgelig var vi det. Der var 7 hvalpe.

Vi var der i 2 timer, og jeg var vitterligt chokeret over HVOR vilde de var smiley Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne, men de mindede mest af alt om en bande af utilpassede indvandrerdrenge smiley

Som i at de var fuldstændig sindssyge!! De var over alt, de havde konstant gang i ballade - æde nogens sko, æde gulvet, splitte hinanden eller noget legetøj ad. Den ene havde den vildeste kontakt, og resten reagerede meget tydeligt på ord og lyde.

For nogle måneder siden besøgte jeg et kuld højavlshvalpe på 7 uger. Søde, dejlige, skønne bamser, som lavede ballade, men bestemt var styrbare. Modsat brugshvalpene smiley

Alle der tænker at det er same-same, skal virkelig prøve det med at besøge sådan et kuld brugshvalpe. Nu forstår jeg endelig hvorfor CH var SÅ presset, da Bellen havde hvalpe for et par år siden smiley

• #128   15. mar Jeg tror jeg har været heldig.. Nicki er verdens nemmeste hund i hverdagen. Eneste undtagelse er at bildøre åbenbart ikke må lukkes tæt på, så siger man vov. smiley Men ellers er hun virkelig nem og har aldrig kravlet på væggene eller været irriterende.

Selv som unghund (i den del af og vi havde hende i hvert fald) lavede hun ikke rigtig noget ballade.. Hun har kun bidt min træningsvest i stykker, fordi der lå mad i.

Og så har hun lige den arbejdsglæde og iver der netop gør brugslinjerne attraktive. smiley

profilbillede
  • Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#129   15. mar Milla: *som netop gør schæferhunden attraktiv smiley

• #130   15. mar Ja, og der er selvfølgelig også forskel internt i linjerne. Der er brugslinjer i den mere mellow ende, og højavls i den højtkørende ende. Og de minder måske nok om hinanden.

Den opdrætter med hvalpene på 7,5 uge, sælger under ingen omstændigheder til folk, som ikke vil træne fast, og som ikke ved hvad de går ind til. Og med rette! Det er uden sammenligning de mest sindssyge hvalpe jeg nogensinde har møde smiley De var sådan set ikke engang særlig søde - mest fordi de bare var så totalt vilde og der var så mange tænder smiley

Jeg var dum nok til efter besøget at skrive mig op til en hvalp derfra smiley

• #131   15. mar #129 Der findes (desværre) mange højavls, som jeg ikke ville gide træne med, udfra det jeg har set. Jeg synes brugslinjerne er meget mere tiltalende smiley Jeg er generelt også til de mere adrætte schæfere og der ligger brugslinjerne så også smiley

Og ja A, jeg tænker bestemt også at Nicki ligger i den lidt mere milde ende af brugsschæferne, men uden at mangle drive på nogen måde til det jeg laver - så hun passer perfekt ind her smiley

• #132   15. mar Åhh, kors, de var et mareridt fra 6 til 8 uger smiley
    Det var en smertefuld periode - og nej, der er de slet ikke søde smiley

• #133   15. mar Hvad med alderen 7 mdr til 1 år smiley

• #134   15. mar Laika var også en lille bitte smule mere afdæmpet sammenlignet med Zenta og Gipsi, ikke meget men lidt, men stadig et gear mere end mine forældres højavls.
    Mine forældres højavls er et helt klassisk eksempel.
    Jeg tror at man kan se forskellen når man står der og kan samligne dem. Det er som sagt svært at forklare, men det er meget tydeligt.
    Det jo også derfor jeg siger det er brugslinjer der passer bedst ind herhjemme. Hvis de var ens, så var det jo lige meget.
    Som sagt ser jeg det ikke som noget negativt. Ikke alle kan tilbyde det samme og ikke alle har de samme behov eller ønsker for en hund.
    Jeg elsker mine højtkørende Schæferhunde, men de driver min far til vanvid feks. Min søster nægter også at passe mine hunde men gerne mine forældres højavls. Det er slet ikke aktuelt, for mine bliver aldrig passet men alligevel.
    Jeg passer derimod gerne mine forældres højavls og min søsters spidshunde blanding, for de er nemme jo smiley

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#135   15. mar Jeg tænker, det må være nogle meget, meget afdæmpede og rolige højavlshunde, folk herinde har erfaringer med smiley Ellers synes jeg faktisk, den generelle mening er lidt skræmmende.

• #136   15. mar Jeg forstår ikke, at det ikke er noget man bliver advaret om smiley Så tror man at man skal ind og nusse søde bamser, og så er de bare sindssyge smiley

Den ene, lille rød (Mette Frederiksen), gik konstant efter ansigtet smiley Og de andre angreb i flok benene, hvis man forsøgte at tage et skridt smiley

Jeg har sagt til min veninde, at når det er min tur, besøger vi dem ikke efter 6,5 uge. Jeg orker ikke at få ødelagt glansbilledet smiley

• #137   15. mar Michelle, hvorfor virker du så fornærmet over det? Du var tidligere med på at det ikke var en konkurrence, og alligevel virker du som om det er helt forkert, hvad der bliver skrevet.

• #138   15. mar Enig Zenta - hvis de to linjer havde lige meget drift, ville der jo ikke være grund til at vælge brugs over højavl.

Det er da heller ingen hemmelighed at Easy (collie) ikke har lige så meget drift, som Nicki. Det gør ham absolut ikke til en dårlig træningshund, han har nemlig stadig lige så meget arbejds/træningsglæde, men kører ikke lige så højt som hende - men tilgengæld har han også mere selvtillid end hende og der skal mere til, før at han "kammer over".

Der er fordele og ulemper ved begge mine hunde, men det de har tilfælles, som er det absolut vigtigste for mig er den der "hunger" for træning - de kan ikke få nok og vil altid gerne mere. Jeg gider ikke træne med en hund som jeg skal "overtale" til at træne eller hvor tingene går lidt langsomt. En twist skal være med 180 km/timen og ikke bare et roligt drej om sig selv. smiley

Det mere langsomme / rolige gemyt, er det jeg har set hos højavl - altså de gør det og de synes også det er sjovt, men de hungrer ikke efter mere eller gør det så hurtigt, at det næsten er for meget smiley

Er det langsomt eller roligt i forhold til så mange andre racer? Nej, bestemt ikke. Er det langsomt eller roligt i forhold til diverse brugs/arbejdslinjer indenfor schæferne eller andre racer? Ja, det synes jeg.

• #139   15. mar Michelle, hvor gammel er du og er det din første Schæfer? For så giver det mening.
    Jeg har haft racen selv i 13 år, CH i endnu længere tid og A har også haft Schæfer i mange år.

Det er ingen konkurrence og der er ingen grund til at blive sur, men de er ikke ens.

• #140   15. mar Helt enig Milla.
    At brugslinjerne har et gear eller to mere, det gør jo ikke højavlen til sløve sofakartofler.
    De er bare forskellige og sådan er det jo bare. smiley

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#141   15. mar Jeg er ikke fornærmet smiley Jeg synes egentlig heller ikke, at jeg er utvetydig, i det jeg skriver. Det er ikke en konkurrence, nej - men folk får det til at lyde, som om en brugshund er sindssyg, og en højavls er en rolig, kedelig familiehund. Der er flere nuancer i det, fra mit synspunkt.

• #142   15. mar A med: den beskrivelse som du gav af kuldet, passer også perfekt på det kuld Greyhound-hvalpe, hvor jeg fik min Billy fra smiley Magen til en flok vilde psykopat-hvalpe skal man da lede længe efter smiley smiley
    De har bare fordelen af, at de er bygget til en kort sprint, og derfor går døde, forholdsvis hurtigt. Gudskelov !! smiley

Jeg ville aldrig i livet kunne holde ud at bo sammen med hunde med så højt et gear, som mange brugshunde har smiley Men respekt til dem som overlever det smiley smiley

• #143   15. mar For omkring halvandet - 2 år siden var jeg til træning med Nicki i DCH - vi trænende flere "aktive" øvelser der kræver en del af hundens fysik såsom rundering, feltsøg mv. - og selvfølgelig også noget lydighed. Generelt en masse, hvor hunden skal være oppe på dupperne.

Nicki var rigtig dygtig, hun var PÅ og fik meget ros fra trænerne.

Få dage senere blev hun dårlig - meget dårlig. Hun kom til dyrlægen, fik antibiotika pga. høj feber og dagen efter konstateret slem lungeorm, som i hvert fald havde været et problem i flere uger.

Hun har altså været til træning og ydet 150% - selvom hun var syg. Ingen derude, havde gættet hun var syg.

Jeg kunne i hverdagen godt mærke at noget var off, især i toget på vej hjem fra træning, men jeg slog det faktisk hen, fordi hun jo netop var upåvirket til træning.

Lige indtil hun blev meget dårlig og vi tog til dyrlægen.

Så nu bruger jeg ikke længere det som målestok.. smiley

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2020

#144   15. mar Hvis jeg virker som om, det er helt forkert, hvad der bliver skrevet, så ER det simpelthen fordi, jeg synes det er helt forkert - udfra hvad jeg har set, og gjort mig af erfaringer. Igen, jeg må kigge noget bedre på de grå, jeg ser til konkurrencer og skuer smiley

• #145   15. mar Ikke til skuer, det giver ikke mening. Tag ud i brugskredse og se træning i både A, B og C. Forskellen er markant.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.449
    #146   15. mar Selvfølgelig er der kæmpe forskel. Så stor,at såfremt man vil noget med sin træning,vil man aldrig vælge højavls. Chancen for at få en hund som har det er utroligt lille.

Heldigvis er de fleste beviste om det. Desværre sker det stadig at folk bliver skuffet når de står på træningsbanen. Super ærgeligt hvis man ønsker noget mere. Det gælder selvfølgelig også den anden vej rundt.

Har man først haft fingrene i noget der virker vil det ikke give mening at se på andet. Altså hvis det er det man vil.

• #147   15. mar Jeg tror at du, Michelle, læser det ind i, som du ikke vil høre. Men det ER forskel, selvfølgelig er der det. Ellers fandtes der jo ikke en grund til at lave højavl.

Jeg siger ikke at brugslinjer er sindssyge, men jeg siger at der allerede ved 7,5 uge er en verden til forskel. Det er jo dét man får, når man køber en brugshund frem for en udstillingshund.

Men hvornår har du sidst set en højavlshund som tjenestehund? Hvornår har du sidst set en til VM i IGP?

• #148   15. mar TS
    Du må bare igang med at træne BCen smiley smiley smiley
    LOL smiley smiley smiley
    Sød er den da smiley
    https://www.facebook.com/523335654489477/posts/1508660392623660/?vh=e&d=n

• #149   16. mar Haha A, den beskrivelse med kuldet er bare spot on på Ridgeback kuld smiley

Jeg har besøgt 2 højavls schæfer kuld fra de var 6 til 8 uger, søde nuttede ikke særlig vilde hvalpe, dengang jeg stadig boede hjemme.

Da jeg så endelig var flyttet hjemmefra og havde mulighed for at få Sam, regnede jeg bestemt med at komme ud til samme senarie, søde ikke særlig vilde hvalpe.
    Første besøg 3 uger gamle, lignede stadig små rotter, de var faktisk lidt grimme, ikke meget gang i dem på det tidspunkt smiley

4 uger gamle, hold nu op tænk man kan vokse sååå meget på 1 uge, så tog det sgu fart i benene og munden...

5-6-7 og 8 uge sindssyge hvalpe der ikke kunne andet end at være pirat fisk eller "snappede krokodille" som vi kaldte Sam da han kom hjem smiley
    Det var sgu sjovt, hvis ikke de var "ude" på egen hånd og explorer, så overfaldt de en konstant, så meget så der var lavet helle steder hvor man kunne søge i dækning fra piraterne smiley

Det er vildt så stor forskel der kan være!

• #150   16. mar Der har her på det sidste været et par tråde af den slags. Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke helt forstår behovet; jeg bor selv langt ude op 'Lars Tyndskids'. Her er sådan set ikke så meget at gå rundt og være bange for. Der er et voldsomt stort ansvar at lægge på skuldrene af en hund at den skal kunne beskytte sin familie. I langt de fleste tilfælde er det langt at foretrække at hunden trækker sig til side så ingen - ej heller hunden - kommer til skade i tilfælde af at der skulle ske et eller andet.
    Og så må jeg tilstå at af alle de racer der nævnes i denne her tråd er det kun to jeg ville se som egnede og hvor jeg ikke selv ville gå ind hvis jeg ikke kendte hunden med mindre jeg kunne se på den at den var absolut venligtsindet: hovawart og ridgeback. Det er så ikke racer for alle og enhver og det er to meget forskellige racer.
    Dobermann bliver altid trukket frem. Men seriøst så er en moderne Dobermann altså ikke ligefrem nogen supervogter. Det er en lalleglad og hurtigtgående damptromle. Det meste vogterinstinkt ligger i deres image smiley De er vagtsomme og ret gøende, men om de ligefrem gør andet end at vælte folk omkuld i deres iver for at hilse på er tvivlsomt.
    Men altså jeg har en supersød og rar hund, som folk er bange for. Så afskrækkende er hun da et eller andet sted smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Emner: 2 Svar: 96
    #151   16. mar Var det ikke en idé at købe en overfaldsalarm og en peberspray istedet??
    Forstår ikke behovet for at skulle beskyttes af sit kæledyr.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 12 Emner: 52 Svar: 4.322
    #152   16. mar Jeg er fuldstændig enig med Mette og Mathias. Det kan aldrig blive en hunds ansvar at passe på hjem eller ejer.

Jeg tror at hvis man, Gud forbyde det, bliver udsat for et voldeligt hjemmerøveri, så vil de heller ikke have noget imod at slå en hund ned. Jeg husker den der stakkels hund der måtte aflives fordi indbrudstyve havde bagbundet den så alle fire ben var brækket.

Men hvis det kommer til simple indbrudstyve tror jeg de fleste hunde kan skræmme dem væk. Selv Figo har skræmt et par indbrudstyve væk med sin gøen og blotte tilstedeværelse.

• #153   16. mar Nu har jeg ikke nogen steder nævnt noget om hvorfor jeg spørger som jeg gør. Og jeg kan nævne igen at hunden ikke skal bruges som et våben smiley

• #154   16. mar Helt almindelig alertness..
    Der gik en person ude langs vores hæk, som Sam reagere på.
    Det her er en helt almindelig "situation" og ikke noget hvor Sam virkelig opfatter det som mistænkeligt, så havde det lydt meget mere vredt. Her fortæller han bare lige det er hans matrikel.

https://www.youtube.com/watch?v=hmCqYNaof10

• #155   16. mar Jeg var dæme blevet skør ret hurtigt, hvis jeg havde ham boende smiley smiley

• #156   16. mar Jeg kan fortælle at han ikke reager på alt, vi bor på landet hvor her også er heste pension, så her kommer mange mennesker hver dag, der kan ride heste forbi ude på vejen osv, en gang imellem reagerer han hvis han synes det er det hver smiley

• #157   16. mar Hvis det er meget vagtsom, så er schæfer virkelig virkelig vagtsom smiley

• #158   16. mar Pudsigt at se, i øvrigt - vi gør det stik modsatte. Hundene kommer ikke ud, når de gør og bliver kaldt ind, hvis de er ude smiley

• #159   16. mar Det der er netop ikke at være vagtsom smiley

• #160   16. mar Han virker nu vældig rar ham Sam .
    Men det alarmering overgår en dsg let med med mange decibel smiley
    Jeg lukker så heller aldrig hundene ud når de gøer. Deres job er nemlig blot at alarmere men ikke jage nogen væk. Så det skal de ikke have succes med.
    Er de i haven bliver de kaldt ind hvis de gøer.
    Men det er jo individuelt hvad man vil acceptere og kan lide. smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Emner: 2 Svar: 96
    #161   16. mar Lærke så vil vi gerne hører hvorfor du spørger som du gør?? ...

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Svar: 26
    #162   16. mar Jeg tror (TROR) hun leder efter en nervefast hund der ikke løber skrigende bort hvis en fremmede skulle antaste hende på gåturen, og helst en hund der får folk til at tænke sig om 2 gange før de begynder på noget.

Som en slags forbyggende værn (tryghed)... det er hvad jeg har fået ud af hendes tråd.

Så en nervefast større børnevenlig hund der vil beskytte ejer eller advare hvis der skulle opstå problemer.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#163   16. mar Ren nysgerrighed. Det er hvad hun skriver Kan ikke se hvorfor det ikke skulle være et punkt som man ser som noget positiv. Jeg vil personligt selv gerne have en hund som giver lyd og som har røv i bukserne.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Svar: 26
    #164   16. mar Det er der mange hunde der har, og mange hunde ville kunne leve op til de krav, problemet er om hun kan leve op til deres?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#165   16. mar Enig. Man skal jo ville hele pakken.

Det er bare underligt at man ikke rigtig må lægge vægt på den del. Hvis man nu ønsker en hund der kan med så mange som muligt. Det er der ikke nogen som ville se som underligt.

Smag og behag. Jeg ville ikke have en hund som ville finde det pisse fedt at blive røvet en fredag aften.

• #166   16. mar Jeg tror faktisk de fleste hunderacer vil prøve at beskytte ejer/hjemmet hvis det endelig kom dertil.
    Kan ikke lige se hvilke racer der skulle rende skrigende bort.
    Men der er meget forskel på hvor skræmmende en hund ser ud og det har jo ofte en stor effekt.
    Vores dobermann kunne nu få mange til at skifte til modsatte fortorv selvom han var virkelig flink.
    Om en overfaldsmand virkelig tænker “ nej det går ikke for det er en schæfer” eller “ ja det er fint for det er en labrador” tvivler jeg altså lidt på....

• #167   16. mar Altså min hund ville ikke løbe skrigende bort, men hun ville ikke gø, og hun ville ikke gøre noget for at forsvare. Måske ville hun forsøge at gøre sig venner med indbrudstyven eller overfaldsmanden... she’s a lover, not a fighter smiley Der ER forskel på racerne. En schæfer ville være et bedre valg. Sådan en tør man da ikke bare lige gå ind til, hvis den går i gang med at gø. Jeg gør i hvert fald ikke - om den så mener noget med det eller ej, så har det da en afskrækkende effekt smiley

• Kristian M
    Kristian M Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 1
    #168   17. mar Mine Husky og Malamute hunde er gode vagthunde smiley De er ikke bange af sig og begynder at gø og knurre af fremmede som ikke har gode hensigter, det har jeg oplevet flere gange. og venlige mod mine venner som de stadig, holder under opsyn når de er på besøg.

• #169   17. mar Mathias - det kan jeg da godt forstå, men det vil jeg ikke dele her fuldt offentligt

• #170   17. mar Udfra overskriften - "beskyttende god familiehund" - så er der imo et indlysende svar : Schæferhund smiley

Og ja, der er da mindre heldige eksemplarer nok - alene i tråden kan vi læse om hunde, der har "rejst pelsen fra røv til nakke og gør som sindssyge" - men der er da bestemt også eksemplarer, som gør moderat, og nøjes med at rejse børster i nakken.
    De første giver jeg intet for - de sidste skal man passe på.

Iøvrigt var samtlige mine schæferhunde - har haft 3 - enormt glade for børn, og jeg har ikke selv nogen.

Schæferhund - det må være svaret smiley

• #171   17. mar Jeg kan ikke lade være med at tænke en hændelse med en af mine gamle irske terriers. Jeg var på besøg hos mine forældre en lørdag aften. De havde gennem et stykke tid haft problemer med at der blev plukket frugt fra deres frugttræer (primært pærere) om natten smiley
    Altså som i træerne var ryddede og der var massere af tegn på at nogen havde plukket frugten.
    Mens vi sad og hyggede os rundt om sofabordet røg min irer op og var klart meget opmærksom på noget udenfor. Jeg tænkte 'what the hell' og lukkede hende ud af stuedøren. Hun røg afsted i retning af frugthaven og lød som en gal løve. Der lød skramlen og bamlen og bandenden og svovlen på dansk, da hvem det end var valgte at kaste sig over et hegn hvor, der groede en ret kraftig brombær frem for at møde 'løven' smiley
    Vedkommende havde efterladt 4 fine plastikkasser fra Irma ....

• #172   17. mar #171 Fik de så deres frugt i fred efter det? smiley

• #173   17. mar Altså på en høj lys dag - så ville mine byde en hver velkommen smiley Ingen hæmninger.

Er mørket faldet på - og især Hundehvalp observerer fremmede, så bliver han "stor og farlig" rejste børster og gø'er helt nede fra maven.

Er mørket faldet på, og jeg får gæster - så skal jeg liiige have ham vækket og tændt noget lys inden - men så snart han genkender, så han jo glad og tilfreds.

Mine hunde giver altid LYD når der kommer nogen - omend det er mere en skrigende og hylen smiley haha

• #174   17. mar Der er der mine skelner.
    Når man kender sine hunde så ved man også hvornår det bare er skraldemanden eller posten der er her og man bare kan ryste på hovedet og hvornår det er noget der kræver min opmærksomhed.
    De kan nøjes med at brumme hvis ikke det er noget der kræver min opmærksomhed, men hvor de bare lige gør mig opmærksom på det, men går de fuldstændig i selvsving, ja så det er noget der kræver min opmærksomhed. Som feks. Den nat der rendte folk rundt på min grund. Ja ja det var så politiet, men jeg havde ikke sådan lige opdaget det fordi jeg sov og i rummet længst væk fra indkørsel.
    Det er en virkelig god egenskab de har, for de opdager tingene før mig og ting jeg slet ikke har opdaget.

• #175   17. mar @172: Det blev aldrig stjålet frugt igen. Så min lille røde djævel havde en ret god effekt.

• #176   21. mar #29
    Gik på youtube for at fiunde noget der kunne få TS til at forstå noget, ikke for at få viden, det har jeg i forvejen da jeg har haft de 2 typer hunde. Gode hunde begge typer, men ville altid vælge RW da DM efter min mening er for "nervøs".

• #177   21. mar 29, 30 og 31
    Jeg skriver ingen steder den skal trænes til angrebshund, men den kan hvis det skal være, kan de fleste hunde.

Jeg mener RW er den bedste til det TS spørger efter, men man skal have tiden til at gøre den til en lydig hund, så folk kan se du har styr på bæstet:)

Kommentér på:
beskyttende god familiehund

x