{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Hjerteorm i og omkring Århus {{forumTopicSubject}}

Lille Hugo på 8 måneder, er svært angrebet af hjerteorm, og er i relevant behandling. Hugo bor i Hornslet, men har været mange steder i og omkring Århus, inkl. forskellige steder på Djursland.

Bare en heads up - husk nu at få dine hunde testet, også selvom du ikke bor i et såkaldt højrisikoområde.

https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/ulykkelig-hundeejer-med-advarsel-livsfarlig-parasit-i-omloeb?fbclid=IwAR15yFy0B1xwrgNJIIgYZoGRZrevjC2I_2IiMLpi9wrFW6FPa5MQ48yBGwA


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjerteorm i og omkring Århus
  • #1   14. apr 2020 Får i andre taget blodprøver ? Eller er det bare afføringsprøver ?

  • #2   14. apr 2020 Jeg har aldrig rigtigt helt forstået.. Er det ikk noget med der er både hjerte lunge orm og en eller anden ting der lyder meget tæt på ens hvor den ene er afføringsprøve og den anden blodprøve? Og skal man så ikke helst teste for begge dele? Sys at huske den ene dog er mere farlig end den anden..

  • #3   14. apr 2020 Det er da kendt at der er hjerte/lungeorm på djursland....
    To af mine blev testet positive for flere år side. Det er altså ikke et nyt fenomen.


  • #4   14. apr 2020 Ja, jeg mener også at engang var det sådan, at lunge orm var afførings prøver, og hjerte orm son er den farligste, var blodprøve. Men kan se nogle dyrlæger siger det kun er til hurtig brug man bruger blodprøverne, altså hvis hunden er dårlig.

  • #5   14. apr 2020 TR, min schæfer var ved at dø af hjerteorm i 2013, og vi har altid boet i Århus. Ikke desto mindre, skal folk mindes på det med jævne mellemrum smiley

    Jeg får testet mine via afføringsprøver 2 gange om året, og er prøven negativ, men jeg synes der er noget galt, så får jeg lavet en blodprøve.

    Pernille, der er hjerteorm og der er lungeorm. Det er to forskellige orm. Hjerteorm er værst, og den slår ihjel. Lungeorm er ikke så farlig.


  • #6   14. apr 2020 Okay tak smiley

  • #7   14. apr 2020 God bedring Hugo. smiley

  • #8   14. apr 2020 Det er altså også op ad bakke, når mange dyrlæger siger, det er helt unødvendigt at teste for (selv når hunden har lidt symptomer, der kunne være hjerte/lungeorm)... Jeg måtte presse noget på for at få testet Gaia i sin tid, fordi der kun er konstateret få tilfælde i mit område (Men hun var jo med land og rige rundt) - flere dyrlæger fandt det unødvendigt på trods af bl.a. uforklarlig hoste og generelt dårlig kondition ved en ellers aktiv hund. Og de fik da ret, hun testede negativ - men ift de efterfølgende dyre og mere indgribende tests var det jo et harmløst sted at starte...
    Men hvis dyrlæger nedtoner behovet, er det vel ikke underligt, at hundeejere ikke tror, det er nødvendigt?


  • #9   15. apr 2020 Det er lidt som med giardia - mange dyrlæger ved NADA om det og tager det SLET ikke seriøst! En dyrlæge var så dum at tage en prøve for giardia ved blot at stikke en vatpind op i numsen på hunden og køre den rundt også teste udfra det! Resultatetet var negativt (surprise) og hundeejeren stolede jo på at dyrlægen vidste hvad hun lavede.. Er simpelthen sindsygt at teste på den måde og vidner om hvor enormt lidt viden mange dyrlæger har om parasitter!!! Samt jeg oplevede at da Mille og Emma havde giardia bad jeg dem vi havde set om at få testet deres hunde, mange af dem blev aldrig testet fordi dyrlægen sagde det ikk var nødvendigt og resten af dem sys bare ikk selv det var noget de gad teste for (Altså ejerne - hvilket også viser hvor lidt alvorligt folk tager det) og flere af hundene havde gullig afføring og on off dårlig mave! Den ene gik der 1,5ÅR før blev testet (havde gået med sindsygt mange symptomer på giardia i al den tid).. Den testede dog negativ og blev kort tid efter aflivet pga kræft som så havde givet de symptomer - men det burde jo bare alligevel være blevet testet LÆNGE inden da og måske havde det kunnet redde hundens liv..

  • #10   15. apr 2020 Skal lige siges at hunden der blev testet med vatpind er lige i februar blevet aflivet pga svær blodig diarré (og har haft mave tarm betændelse flere gange samt on off dårlig mave).. Men ejeren testede aldrig igen for giardia da hun blev i troen om at dyrlægen jo havde testet det grundigt (til trods for at jeg har forklaret maaange gange hvordan det bør gøres mv).. Jeg tænker virkelig om mon det var giardia og hunden derfor kunne være blevet reddet..

  • #13   15. apr 2020 Jeg er så heldig at have en dyrlæge, som tror på mig, når jeg siger at der er noget galt. Også selvom det betyder mange tests.

    Jeg tror at nogle dyrlæger afviser, fordi de ikke gider skændes med kunden om pengene. Jeg har engang (ved en anden dyrlæge) insisteret på et skrab med dyrkning af et øre, fordi jeg ville sikre at hunden fik rette behandling. Langt om længe fik han fremstammet, at testen kostede 300 kr (eller noget i den dur), og at jeg jo skulle betale, uanset hvad testen viste smiley Jeg tænker at sådanne dyrlæger tit gør som de gør, fordi kunden insisterer på, at dyrlægen skal prøve sig frem, bare det bliver så billigt som muligt smiley

    Da Bella fik konstateret lungeorm første gang, var det fordi jeg sagde til dyrlægen, at der var et eller andet galt med dyret. Hun var sløj, hun hostede og hun ville ikke spise. Han tænkte egentlig selv i noget indvoldsorm, men fandt så lungeorm i stedet. Hun var den første hund i Østjylland, som blev testet positiv. Året efter var det samme historie, bare med hjerteorm. Jeg husker at vi havde en meget lang snak om, hvorvidt jeg havde været på Sjælland, og hun kunne være blevet smittet der. Men nej, vi havde kun været i Jylland.

    Der var dog en anden dyrlæge ude på den klinik tidligere, som nægtede at genteste Bella. For det var spild af tid smiley Han er heldigvis gået på pension. Og jeg havde en aftale med min egen dyrlæge (som stadig er på klinikken) om, at hvis den anden dyrlæge havde vagten og jeg havde brug for noget, skulle jeg først prøve at ringe på min egen dyrlæges mobil, og hvis han ikke svarede, køre til en anden klinik smiley


Kommentér på:
Hjerteorm i og omkring Århus

Annonce