{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hanhund eller tæve?
  • #1   13. maj Det er da også fint, så siger du bare til opdrætter at du ikke nogen præferencer - eller ved voksen hund, så vurderer du på individet smiley

• #2   13. maj Tæve - syntes de er nemmere at gøre renlig, og samarbejdsvillige.

• #3   13. maj Altså, jeg sværger jo til tæver! Jeg hader at kigge på både pistolen og kuglerne, jeg hader forhudsbetændelse, jeg hader at de pisser på sig selv, jeg hader at de letter ben op ad ALT.

Men det er min præference, og dem der sværger til hanhunde, har det på samme måder med tæver, som jeg har med hanhunde smiley

• #4   13. maj Jeg sværger også til tæver.
    Jeg hader at hanhunde render og pisser op af alt og at det lugter så ramt som det gør, jeg hader at de render med pistolen fremme i tide og især utide og alle deres pletter alle vegne på gulvet og sågar på væggen.

Så 110 procent tæve hvis jeg selv må vælge.

• #5   13. maj har fortrinsvis tæver lige nu tre tæver og en han men skulle jeg bare have en afgjort tæve, de er nemmere på alle måder synes jeg.

profilbillede
  • #6   13. maj Jeg har altid troet jeg var mest til hanhund.
    Men tror det er mere individet der betyder noget.

Jeg har 2 tæver og en hanhund.

Baby er meget stille og rolig, han laver ikke så meget. Han er meget morhund, og reserveret over for fremmede. Han hilser pænt, og de må gerne nusse ham, men alt er på hans præmisser.
    Mig og min kæreste har været sammen snart 1 år, og det først nu, at Baby sådan selv byder sig rigtig til, for nus og leg smiley

Melanie er ret skarp i det. Hun finder sig ikke i noget pis fra nogen.
    Melanie elsker gæster der gider nusse hende, men de skal lige godkendes først.
    - Melanie er ikke ret tryg ved mænd hun ikke kender, men så snart de er godkendt, er hun mere en mandehund smiley
    Hun elsker at lege vilde lege, så selvom hun er en lille hund kan hun godt holde til mosle lege!

Thea er meget stille og rolig. Hun vil gerne lege med Melanie og gør sit bedste for at charme sig ind hos Baby.
    Hun er reserveret overfor gæster, hilser ikke engang på folk der kommer ind ad døren.
    Hun vil kun mennesker, hun kender godt.
    De fleste syntes hun er underlig, når hun sidder helt ranglet og stirre på dem på afstand, med hendes store brune øjne smiley

Jeg tror det afhænger meget af race og individ.
    Mine er meget forskellige smiley

• #7   13. maj Jeg har haft begge. Min tæve var så steriliseret så jeg mærkede ikke til løb osv.
    Hvilken race vil du gerne have? Jeg tænker det er forskelligt fra race til race.

Fx er jeg meget lun på en japaneser. Jeg tænkte jeg gerne ville have en tæve næste gang. Men jeg er blevet rådet til en han så det lytter jeg til

• #8   13. maj Jeg er til hanhunde. Man kan jo lade være med at glo på pistol og kugler. Nu er det ikke ret ofte, at pistolen er at se alligevel. Ingen af mine har nogensinde døjet med forhudsbetændelse, i hvert fald hvad vi har opdaget. Og ingen af vores har tisset på sig selv. smiley

Nå ja, og pletter på gulvet og væggene har vi aldrig oplevet. Gad vide hvilke hanhunde i har haft? smiley

Jeg hader løbetider, dryppende tæver på gulv, i seng og i møbler. smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 144 Svar: 6.708
    #9   13. maj Hvis jeg ikke skal avle er det ligegyldig om det er en tæve eller en han.
    Jeg ser på hundens personlighed og vælger den, som siger mig mest.

Nu bliver det påtalt at hanner strinter og får forhudsbetændelse og tisser på sig selv.
    Dertil kan jeg kun sige, at jeg endnu aldrig har haft en han med forhudsbetændelse, og de har hellere ikke tisset på sig selv.
    Og nu er det ikke kun hannerne der strinter.
    Alle mine tæver har strintet, endda mere end den han jeg har nu.

• #10   13. maj Jeg har hanhund, fordi jeg ikke gad løbetider og ikke helt kunne finde ud af om det var "ok" at sterilisere "bare fordi".

Hos Tucker er pistolen yderst sjældent ude af sit etui, så det er ikke et "problem". Lidt forhudsbetændelse er der ind imellem, men decideret klatter efter det rundt omkring oplever jeg ikke.

• #11   13. maj Mine tæver strinter også.
    Thea kommer i løbetid og det er dælme bøvlet. Hun kan ikke gøre sig ordentlig ren, så hun drypper alle steder, hvis ikke hun har ble på. Og når hun har ble på, skal den af og på hver gang vi skal ud.
    Melanie bliver helt kuller, når Thea er i løbetid.

Baby er kastreret, så ingen forhudsbetænselse. Og jeg tror aldrig jeg har set Babys "pistol" smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#12   13. maj Jeg har hellere aldrig set Gaddafis "pistol"

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 127
    #13   13. maj Jeg har hanhund og vil kun have hanhund. Synes tæver hurtig bliver gamle og kedelige.

• #14   13. maj Gamle og kedelige?
    Med mine 2 tæver har jeg klart indtryk af, at de er mere livlige end hanhunde smiley

• #15   13. maj Jeg er ligeglad. Har en af hver.. Men er nu ret glad for at tæven er steriliseret og jeg derved undgår løbetid smiley

Hanhunden har aldrig haft forhudsbetændelse og var super nem at gøre renlig, så de to ting har jeg ikke oplevet kønsforskel på smiley

Hanhunden er til gengæld meget længere tid om at modne psykisk.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 8 Emner: 3 Svar: 2.052
    #16   13. maj Jeg har haft flest tæver trods jeg er mere til hanhunde

Sådan er det at være opdrætter

Jeg elsker hanhundenes
    personlighed og de er meget nemmere at træne med

Jeg er i det hele taget mere til hankøn både 2 og 4 benede

• #17   13. maj Jeg er til begge dele og har begge dele. Der er fordele og ulemper ved begge. Selv synes jeg dog at den største ulempe overhovedet er tævernes løbetid. Personligt synes jeg der er nogle racetræk mellem kønnene der er afgør det for mig. Det er nok kun din egen mavefornemmelse der kan give dig det rigtige svar:)

• #18   13. maj Pernille: Jeg ved faktisk ikke, hvilken race jeg vil have endnu smiley Men det skal være en lille hund, og den skal steriliseres/kastereres selvfølgelig, så pletteriet i løbetid er ikke noget problem smiley

Mette: jeg tror, at jeg må sige til opdrætter, at jeg gerne vil møde både hanhunde og tæver så. Kan jo være jeg falder for et eller andet smiley

• #19   13. maj Jeg foretrækker ikke det ene over det andet køn. Det er for mig ligegyldigt, og det vil en fremtidig opdrætter bare få at vide. Det vigtigste for mig er individet.

• #20   13. maj Alexandoria: Selvfølgelig er individet vigtigst, men hvis det ene køn var nemmere end det andet, så vidste jeg da godt hvad jeg valgte smiley

• #21   13. maj Hippie jeg tror det er en smagssag. Og i nogle tilfælde afhængigt af race. Mærk efter, mød nogle individer smiley

• #22   13. maj Krøllet Kærlighed: Det lyder virkelig som om, at det er en smagssag, så jeg må jo bare ud og møde nogle hunde smiley

• #23   13. maj Der er jo nogle racer, hvor fx. Kønsaggression, oftere ses hos det ene køn end det andet.

• #24   13. maj Jeg kommer kun til at ha tæver! Jeg sys det er træls at man kan risikere en han der tisser hvis man er på besøg hos andre (har jeg ofte oplevet når der har været hanner i mit hjem og min mors hjem), gider ikke forhudsbetændelse, sys tæverne er mere kærlige/puttesyge ofte, ihvertfald på en anden måde sys jeg som minimum - ihvertfald af de hanner jeg har kendt og haft, gider ikke de er træls hvis tæver i nærheden er i løb, gider ikke at de har problemer med andre hanner eller at andre hanner har problemer med min hund - ja det kan da forekomme hos tæver men det er slet ikk i samme grad (antal) sådan som jeg har oplevet det i alle de år jeg har haft tæver! Derudover så magter jeg ikke en han der bare er super dameglad og kun er numse/tisseÅse fikseret.. DET oplever jeg dælme TIT når vi møder hanner, at de kun vil dufte til og slikke på tisseÅse! Og Mille er endda steriliseret..

Så nej, kun tæver til mig smiley

• #25   13. maj Krøllet Kærlighed: Det har du også ret i. Det er klart noget, som jeg skal have i baghovedet, når jeg kigger racer engang smiley

Pernille F: Men er hanner som er kastereret også trælse, når der er tæver i løb?

• #26   13. maj Nogle hanner kan være det.

Min mor havde en hanhund, der var meget dameglad, på trods af de manglende ynglebær smiley
    Han parrede tæver, hvis de var i løbetid. Sådan rigtig.

• #27   13. maj Hmm... jamen det vil jeg jo helst ikke ud i, så kan være jeg skal gå efter en tæve. For jeg er egentlig ikke interesseret i en hund, som løber rundt efter det andet køn hele tiden smiley

• #28   13. maj Det er jo langt fra alle. Men det er da noget man skal have med i sine overvejelse.

Baby viser ikke den store interesse for Thea's mås når hun er i løbetid.
    Han kan godt finde på at slikke på hende, hvis hun ligger på ryggen og sover med dåsen i vejret.

Ligenu er hun ret løbsk, og han ænser hende ikke et blik smiley

• #29   13. maj Jeg vil hellere have en hanhund næste gang. Jeg ved ikke, om jeg bedre kan lide en af delene, men savner at have en hanhund smiley Der er fordele og ulemper ved begge.

• #30   13. maj Det handler nok om individ - min hanhund er intakt og er ikke meget påvirket af løbetidstæver.

Jo, det har da gjort en træningssession eller to sværere end hvis der ikke var løbetidstæver, men han er stadig lydhør, vil gerne træne mv.. Og han går ikke helt i selvsving, som nogle hanner gør.

Ligeledes har han aldrig stået og hylet/pivet ved døren eller lignende. Er der tæver i løbetid i området kan han da godt blive lidt frisk og vil parre vores tæve (steriliseret), men et enkelt "slut" og så stopper han igen smiley

• #31   13. maj Herhjemme er det faktisk Melanie der er værst, når Thea er i løbetid smiley hun kan godt finde på at gå og skubbe til hendes bagende, mens hun piver. Hun humper hende også, når de leger..

Baby er nok ikke mand nok, til at håndtere mine to tøser smiley hahaha så de klare det selv!

• #32   13. maj Altså det betyder også noget at Baby og Thea går sammen altid.. Jeg havde feks en han og tæve der skulle parre på et tidspunkt og hannen var SLET ikk interesseret fordi han havde gået for meget omkring duften af hende.. Så der blev ingen parring..

Hippie, er MEGET sjældent en kastreret hanhund er super interesseret i min tæve men sådan lidt til mellem kan få godt være smiley

• #33   13. maj Det kan godt være det har noget at sige. Men Baby er nu generelt ikke ret interesseret i lønetidstæver smiley

• #34   13. maj Pernille: Så må jeg vel tage den risiko med smiley

• #35   13. maj Tilgengæld hvis man så vælger at katerere så risikere man en hund der super nemt tager på og jeg oplever desværre ret ofte at andre hanner vold-humper kastererede hanhunde smiley Og ofte siger ejeren til den humpende hund NADA! Er dælme synd!

• #36   13. maj Kastration kan også medvirke til adfærdsproblemer...

• #37   13. maj Jeg må lige tænke i hvert fald. Men tak for alle de vinkler jeg får smiley

• #38   13. maj Krøllet: Men det siger man jo også om hunhunde som bliver steriliseret, (at det er unødvendigt også) og der har aldrig været problemer med min tæve, selvom hun var steriliseret smiley

• #39   13. maj Også det krøllet.. Man skal overveje den slags grundigt.. Mit indtryk er at hanner kan få adfærdsproblemer (blive mere angst feks) hvor tæver der bliver steriliseret har jeg aldrig hørt om den slags udover de kan tage på nemt og pelsen kan ændres ligesom med hanner, men ingen adfærdsproblemer.. Tværtimod har det en positiv effekt eller ingen betydning er min erfaring på det punkt smiley En steriliseret tæve er dælme nemt at ha sys jeg!

• #40   13. maj Jeg har aldrig hørt det om tæver.
    Har kun hørt fordele ved at sterilisere tæver - lige bortset fra problemer med pels.

Hanhunde har brug for deres testestoron, deres "modig vand"

Baby har en del angst problemer, som jeg tror er opstået pga kastration. Ingen af hans søskende lider af de problemer. - hvis jeg havde haft den viden jrg har idag, ville jeg ikke have kastreret ham.

• #41   13. maj Hippie, hvor har du hørt det? Der har været tråde herinde der tyder på der enten er ingen eller positiv effekt når tæver bliver steriliseret.. Har seriøst aldrig oplevet eller hørt andet smiley

• #42   13. maj Jeg har en af hver, og det er ikke sværere med det ene end det andet, synes jeg ikke - Så det er en smagssag.

• #43   13. maj Udelukkende positiv ændring ved sterilisation herhjemme.
    Jeg har ingen gamle kedelige tæver.
    Eller det er måske så meget sagt, for gamle, det bliver de sku, men ikke kedelige.

• #44   13. maj Jeg har bare hørt mange tale meget negativt om sterilisation. Kan dog ikke liiige huske hvem :3

• #45   13. maj Der er delte meninger omkring sterilisation uden medicinsk årsag - nogen mener ikke det er et problem, andre mener det kun bør gøres, hvis det er højst nødvendigt.

Omkring kasteration af hanhunde er der langt mere enighed - de fleste mener det kun bør gøres, hvis det er højst nødvendigt smiley

• #46   13. maj Jeg har os kun positive erfaring med steriliseret tæver.
    Har haft 3 stk...

Jeg plejer at ha en af hver sammen. smiley

Så næste sommer ska jeg ha en tæve.

• #47   13. maj Milla: Det er nok det jeg har hørt så smiley

• #48   13. maj Jeg vil hellere have intakt tæve. I hvert fald med en som Dixie, der altid har kunnet træne uanset.

Synes det er træls med pelsen, øget appetit og meget nemmere ved at tage på.

Bevares, det er til at have med at gøre, men efter denne oplevelse har jeg ikke fået nogen lyst til at sterilisere. Kun hvis det giver mening i en anden sammenhæng.

• #49   13. maj Jeg er simpelthen mest til hanhunde, og det ærgrer mig at jeg er nødt til at vælge en tæve, når der på et tidspunkt skal en Ridgeback mere ind, jeg vil så gerne have en hanhund mere smiley

• #50   13. maj Tinna: Der er vi jo så forskellige. Jeg havde en tæve, som var steriliseret, som ja altid åd, men hun tog aldrig voldsomt på. Hun var fint slank til det sidste, selvom hun var på høj aktivitetsfoder til hun var 11, for ellers kunne hun simpelthen ikke holde vægten smiley

• #51   13. maj Mathilde: Ren nysgerrighed: Hvorfor ikke en hanhund mere? smiley

• #52   13. maj Sam er ret egetkøns aggressiv, og siger ikke nej til en slåskamp og han starter den også gerne, hvis muligheden byder sig, så skal der vælges hanhund skal det virkelig matches rigtig.

Han vil sagtens kunne med byde han hvalp velkommen, men når hvalpen så bliver kønsmoden, er jeg bange for om det kan ende galt, og det ved jeg ikke om jeg tør risikere..
    Men de tænker skal opdrætter selvfølgelig med ind over, når det bliver aktuelt smiley

Det vil aldrig blive et problem med en tæve, Sam elsker alle tæver og tæver bestemmer, Sam retter ind smiley

• #53   13. maj Ahah, ja selvfølgelig. Så forstår jeg godt dit valg smiley

• #55   13. maj Ingen af mine hanhunde har pisset indenfor.
    Men de pisser alt omkuld ude i haven og jeg hader når der skal pisses op af stolpen/busken lige udenfor døren.
    Når man er vant til tæver, så stinker hanhunde seriøst.

• #56   13. maj Baby tisser heller ikke indenfor... Han KAN finde på det, i dyreforretninger, fordi andre hunde også tisser der...

Det virker helt tosset for mig, at hanhunde skulle være mindre urenlige indenfor, bare fordi de er hanhunde?

• #57   13. maj Til gengæld er der ingen af mine tæver der strinter.
    De marker mange mange gange på tur ja, men de strinter ikke.

• #59   13. maj Hvad er forskellen på at strinte og markere?

• #60   13. maj Dejligt det aldrig blev et problem med vægten smiley

Dixie tager nemt på efter steriliseringen og hendes pels er blevet nogenlunde til at holde ud, men rigtig pæn bliver hun ikke igen.

• #61   13. maj Melanie døjer heller ikke med vægten til trods for hun er steriliseret. Der er Baby noget mere udfordret.

• #62   13. maj Tinna: Men det var så også en hund, som aldrig nogensinde havde problemer med vægten. Hverken før eller efter. Men man kan jo være uheldig næste gang smiley

• #63   13. maj Heller ingen vægtproblemer før smiley

Det skete virkelig pludseligt. Vi satte lidt ned i foder, men alligevel... Bang.. 2 kg ekstra på 14 dage.

Jeg tror det er individuelt hvad der sker smiley

Jeg er lykkelig for at hun ikke er blevet inkontinent smiley

• #64   13. maj Jeg har desværre oplevet en hel hanhunde som ejerne ellers siger aldrig har gjort det før strinte indenfor.. Men aldrig med tæver..

• #65   13. maj Alle de tæver jeg har haft som har været steriliseret har aldrig haft tendens til overvægt.. Dog har min mors to.. Mine har alle været super slanke og kunne spise hvad de ville uden problemer.. Så det er langt fra alle der tager på - det samme gælder selvfølgelig hannerne.. Mine har alle været franske bulldogs med kort pels og min mors har også haft forholdsvis kort pels.. Der har ingen forandring været smiley

• #66   13. maj Når jeg siger marker så mener jeg bare at i stedet for at tisse en gang, så gør de det 10 gange og til sidst kommer der nærmest intet ud.

• #67   13. maj Jamen er det ikke det samme som at strinte? smiley

• #68   13. maj Jeg må sige, at det også lyder meget ens, Krøllet smiley

• #69   13. maj Har iøvrigt også jævnligt oplevet en del hanner i maxi zoo osv strinte inde.. Jeg ville personligt ikk turde ta en han med ned i byen og ind i butikker af frygt for at den kunne finde på at strinte pga mine erfaringer på området.. Men tæverne ja, der har de jævnligt været med smiley

Og de gange hanner har strintet/markeret/tisset indenfor hos mig har det været SÅÅÅÅ træls fordi de oftest har gjort det flere steder og det bliver ikk altid opdaget med det samme fordi hunden ikk plejer at gøre det, dvs ejeren ved ikk at de skal være OBS.. Så bliver det opdaget senere og jeg skal selv til at gøre det rent plus det har ødelagt mit gulv.. Pisse irriterende!! Plus en han tissede op af min nye 25.000kr dyre sofa og en rå trækommode.. Kommoden måtte smides ud da den aldrig stoppede med at lugte.. En venindes hund tissede på mit helt nye (under en måned gamle) gulvtæppe der ikke kunne vaskes og det STANK! Endte med at måtte ha det nyt.. Er faktisk pænt træls at ha besøg af hanner når man flere gange oplever den adfærd! Og så mange hanhunde kommer ikke i mit hjem generelt.. Tvivler på at jeg kender de eneste 4 stk i DK der kunne finde på den slags..

• #70   13. maj Baby gør det KUN i dyreforretninger. Og der sker satme sjældent.. Men jeg skal ikke benægte, at der kan ske.

Han har aldrig tisset indenfor når han er med på besøg hos venner og familie. Heller ikke selvom de selv har hund. Og han bliver trods alt 7 snart smiley

• #71   13. maj Jamen det ved jeg ikke?
    For der er vel intet galt i at den sætter sig 10 gange fremfor en? Det genere da ikke mig. Det lugter jo ikke mere fordi de deler det ud over 10 gange og de sidder så kort tid at jeg ikke engang behøver stoppe op og vente.

• #72   13. maj Siger heller ikk at ALLE gør det, men der er altså nogle der gør.. Og man ved ikk på forhånd om man får en med den tendens.. Ved også at ihvertfald en herinde har det problem og bruger gentlemans wrap pga det.. Kan dog ikk huske hvem.. Men som sagt er det næppe kun de 4 jeg har oplevet gøre det udaf alle hunde i dk der gør den slags eller kan finde på det..

• #73   13. maj Zenta det var bare fordi du skrev at dine markere, men de strinter ikke... Så jeg blev nysgerrig på forskellen, for blev da i tvivl om der var noget jeg havde misset smiley

• #74   13. maj Jamen jeg ved det ikke?
    For en kat strinter jo og sådan kan mine da ikke gøre.
    Men hvis strinte betyder at de deler deres tis ud på 10 steder på en tur, fremfor en, jamen så jo, det gør Zenta og Gipsi og Laika gjorde det også. Det har jeg slet ikke tænkt over, for det troede jeg faktisk alle hunde gjorde. smiley

• #75   13. maj Baby kan sq heller ikke gøre som en kat haha smiley

Tror det er det samme smiley
    Det er ikke alle tæver der gør det smiley
    Begge mine gør, Melanie gør dog mere end Thea.

• #76   13. maj Mille deler også sit tis ud for at markere flere steder.. Dog ikk nær så ofte som de fleste hanner men alligevel oftere end flere af de andre tæver jeg har haft som Max satte sig to gange måske 3-4 på RIGTIGT lange ture..

• #77   13. maj Mille letter også ben smiley Ser så dumt ud smiley

• #78   13. maj Det gør Melanie også... Hun vælter næsten nogengange smiley

• #79   13. maj Gipsi er klart den værste ud af mine 3 tæver.
    Hun bliver virkelig ved og til sidst kommer der helt seriøst en halv dråbe ud.
    Mine tæver har altid gjort det, så troede faktisk alle hunde gjorde det smiley
    Nå men mine tæver marker på tur men de strinter ikke som en kat. smiley

• #80   13. maj Jeg gad godt se en hund, strinte som en kat smiley

• #81   13. maj Strinte er bare et forkert ord for mig. For for mig er det noget katte gør smiley

• #82   13. maj Det må da også kun være tæver, der ville kunne den slags.. En hanhund ville da strinte sig selv op af maven så smiley

• #83   13. maj Gipsi letter også ben. smiley

profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.547
    #84   13. maj Jeg må have været heldig med min hanhund. Jeg oplever ikke nogle af de problemer som bliver beskevet.

For mig betyder det ikke noget om det er det ene eller andet. Jeg køber den hund som jeg ønsker og lever med det.

• #85   13. maj Jeg oplever ikke nogen problemer ved at have hanhund. Han er opdraget med ikke at tisse på huset, postkassen, biler osv. Så han tisser faktisk mest på lygtepæle og i grøfter. Det ser jeg så ikke noget problem i. smiley

De kan jo faktisk opdrages.

• #86   13. maj Det er sjovt, som folk tolker og andre brygger videre.

Før Pernille, er der faktisk ingen der nævner at hanhunde letter ben indenfor. Jeg skriver at de letter ben op ad alt (underforstået udendørs). Jeg GIDER ikke tis på mine havemøbler, på hundenes udendørslegetøj, på mine hindbærbuske eller alt mulig andet.

Men okay, når nu vi kommer til det med indendørs-pisning, så har jeg oplevet både en bekendts löwchen, min mosters chi og så en af min venindes 2 hunde gøre det i mit hjem.

Løven var en jeg passede i en uge, og jeg måtte simpelthen give den ble på. Den overpissede sofaen, bordben, stoleben, skoreol og alt andet, den kom i nærheden af. Ejer sagde “det har han da aldrig gjort før”, men jeg skal da love for at at han fik det lært smiley

Min mosters chi var egentlig undskyldt, for han var altid max stresset når han ankom. Og han gjorde det kun den første dag, hvor han var lidt rundt på gulvet. Min venindes hund (vi ved ikke hvilken af dem, men nok den intakte), havde ingen verdens grund til at gøre det. Begge hunde kommer tit i mit hjem, og der var simpelthen ingen undskyldning for det.

Og nej, det er langt fra alle hanhunde, der pisser indenfor. Men mange, mange flere, end der er tæver, der gør det smiley

Forhudsbetændelse er klamt, og jeg KAN ikke have det. En ting er at de der gul/grønne klatter er klamme, men noget andet er, at de nærmest er umulige at fjerne smiley Og der er jo ikke rigtig så meget at gøre ved forhudsbetændelse, og der er heller ingen måde at sikre sig, at hunden ikke får det. Nogle gør, andre gør ikke.

Og med pistolen mener jeg ikke når tappen er ude, men selve indpakningen. Jeg vil gerne nusse mine hunde på HELE maven, og så er pistolen altså i vejen. Men som med mænd, er det bare ikke noget nogen gider at kigge på smiley

• #87   13. maj Har også tidligere da jeg havde hanhund været Meget træt af forhudsbetændelse på især sofa, gulv og sengetøj som bare ikke kunne komme af smiley

Min tidligere dyrlæge hos kvl sagde at næsten alle hanhunde med respekt for sig selv har forhudsbetændelse hehe

• #88   13. maj Pernille, det er fordi forhudsbetænselse næsten altid er hormon betinget smiley

• #89   13. maj Leif letter ikke ben op ad alt, heller ikke udendørs. Så det er nok meget individuelt smiley Forhudsbetændelse har han i øvrigt heller ikke.

• #90   13. maj Herhjemme sidder det seriøst af og til på min HVIDE væg. smiley
    Tror det er meget meget meget normalt for hanhunde at have.

• #91   13. maj Det er helt bestemt normalt for hanhunde at have. Men man kan være heldig smiley

• #92   13. maj Nå ja, gud hvor har jeg også MASSEVIS af gange set hanhunde tisse/marker/strinte ved dyrlægen!! Det sker faktisk hver gang vi er der og der er en han nærmest! Det sker så ofte at de har en spand med moppe stående klar hos min dyrlæge..

• #93   13. maj Årh A, hvis du tror det er træls med en hanhund, der vil tisse op ad ting udendørs, så skulle du opleve min mors hanhund smiley Han vil SKIDE op ad ting! Sådan presse måsen op ad et eller andet mens han skider, så det rigtig kan blive snasket ind. Han er hårløs og går ofte med tøj - så kan du jo overveje hvor fedt dét er smiley

• #94   13. maj Jeg har godt set de der lorte aftryk, smurt op ad lygtepæle og elbokse.
    Jeg forstår slet ikke de kan smiley

• #95   13. maj Det er SÅ klamt smiley

• #96   13. maj Og så i tøj.. Puuha... Bare Thea har den mindste smule dårlig mave, så er hendes tøj klistret ind smiley og det må være værre med handehunde, de har jo ofte tøj, syet specielt til dem, så de kan varme julekuglerne hahaha!

• #97   13. maj Jeg er ligeglad, synes der er fordele og ulemper ved begge køn.

Dog gider jeg ikke have fertile hanner og tæver sammen og lige nu har jeg to hanhunde. derfor bliver næste hund sikkert også en hanhund.

Mine tisser kun hvor det er okay, har ingen forhudsbetændelse, men den ene af dem har pænt grimme kugler smiley smiley
    Og så er det min opfattelse at hannerne (særligt i nogle racer) er lidt længere tid om at blive færdigbagte i hovedet end tæverne.

• #98   13. maj Jeg vil dog lige tilføje, at han ikke får lov at gøre det op ad hegn, lygtepæle osv - selvom han gerne vil smiley Det er liiiiige klamt nok! Ja, det er ekstra klamt med tøj smiley

• #99   13. maj Thea er 3 år, og meget hvalpet stadig.
    Baby har altid været meget "voksen" smiley

• #100   13. maj A, forstår ikk lige hvem det første i 86# er henvendt til?

• #101   13. maj Aaaaaad Emma smiley smiley smiley

Pernille, det er såmænd til dem, som skriver at deres hanhund da ikke pisser indenfor. Der går ret lang tid, først i dit indlæg, før nogen nævner at hanhunde pisser indenfor - ikke desto mindre har folk skrevet “narj, min hanhund pisser da ikke indenfor”, som et eller andet argument imod noget, der ikke er skrevet smiley

Folk med tæver ville aldrig mistolke sådan en sætning, for tæver er bare ikke klamme på den måde smiley

• JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 80
    #102   13. maj Mine hanhunde tisser aldrig på sig selv, til gengæld tisser de nogle gange på hinanden. Så sent som i går, stod de og og lettede ben mod hinanden .

De tager også til tider pis på mig. smiley

Jeg har altid haft hanhunde, undtagen i min barndom, hvor vi altid havde tæver. Det var meningen, at jeg ville prøve, at have en tæve, efter min gamle hanhund døde. Men skæbnen ville at Laurids kom indI mit liv smiley

• #103   13. maj JT både Baby og Melanie pisser på Thea... Det er SÅ klamt!
    Men Thea er også klam, og stikker hovedet ind i strålen til tider....

• #104   13. maj Har faktisk også prøvet at en KÆMPE hanhund pissede en GIGANTISK tår op af Mille.. Det var dælme klamt!!! smiley Og ejeren sagde INTET og rykkede ikke engang hunden væk men lod den pisse færdigt!!! Milles dækken og sele var dryppende af pis! Fuck det var klamt!!

Har nu egentlig et par gange oplevet at Mille med fuldt overlæg er blevet tisset på.. Ligeledes er min mor blevet tisset på sko/bukser 3 gange og har slet ikk tal på hvor mange gange når vi (mor eller jeg) har gået med en plastik pose, at den er blevet tisset på.. Er seriøst mega træls og klamt!

• #105   13. maj A, ahh.. Okay

• #106   13. maj JT, min ene venindes to hanhunde, tisser også ret tit på hinanden, dog som regel i hovedet smiley smiley

Dorit kommer nogle gange til at tisse på Bella, og så er helvede løs, for alle ved at man dør af tis smiley

• #107   13. maj Baby sigter også lidt skævt, så hvis ikke jeg er opmærksom, kan strålen godt lige skyde forbi lygtepælen... Så kan man gå og lugte af pis resten af turen smiley

• #108   13. maj Krøllet, De gange jeg beskriver er IKKE uheld!

• #109   13. maj Argh Pernille, det har jeg også oplevet!!! Min venindes hanhund lettede ben op ad Dorit på træningspladsen. Jeg gav ham SÅDAN et los smiley Samme hund har pisset på mit camouflagenet, som vi bruger til træning i skoven. Undskyldningen var, at han nok ville have pisset på den rygsæk, der stod ved siden af nettet smiley

Ej, jeg magter virkelig ikke sådan noget.

• #110   13. maj Sådan en ejer skulle da have en røvfuld! Stakkels Mille.. Tæ k at skulle lide drukne døden, og så i tis! smiley

• #111   13. maj Vi havde engang en tæve til parring, hvor hanhunden pissede på hende et par gange før han gad hoppe på. Hun var dælme klam at have med hjem i bilen fra Sydtyskland smiley

• #112   13. maj A, jeg var så mundlam at jeg ikk fik reageret.. Men ja det er SÅ klamt! Fuck hvor ville jeg også blive flov hvis min hund tissede på andre hunde, ting eller mennesker med fuldt overlæg!! Sådan noget magter jeg bare slet ikke.. Bla endnu en grund til at jeg aldrig skal ha hanhund!

• #113   13. maj Babys opdrætter har faktisk haft en rigtig klam hanhund...

Den pissede satme også på alt.. Man kunne ikke have sin jakke hængende over en stol, eller stille en taske et sted. Den kunne også finde på, at gå over og pisse bevidst op af folk...

Samtidig var den bare så sex fikseret.

• #114   13. maj Krøllet, hehe ja! Ville seriøst ha ønsket jeg havde fået sagt hvad jeg tænkte i stedet for bare at gå mega bitter og vred væk med en våd hund!!

• #115   13. maj Jeg ville slet ikke kunne holde ud, at have en hund man ikke kan tage med nogle steder? Det må da være så træls!

• #116   13. maj Jeg elsker begge køn, så det vigtigste for mig er at min flok passer sammen. Denne gang var det nemt i den henseende, for de to jeg har kan med begge køn og den nye race er også kendt for at kunne med eget køn, så der kunne vi tage det der var så at sige.
    Der var dog en lille fordel i at få en hanhund og det er at jeg nu har mulighed for at få en hvalp efter ham, hvis han skulle vise sig at være avlsmatriale og jeg finder på at ville have en hvalp efter ham. Jeg ville ikke ønske at få kuld selv, så den mulighed ville jeg ikke få ved en tæve. Når det er sagt, var det faktisk en tæve vi kiggede efter primært, bare fordi.. Men jeg oplever generelt at jeg indenfor dyr bliver tiltrukket mere af hanner, jeg ved ikke hvorfor, for jeg synes hunner er ligeså skønne.

Jeg vil dog sige at hvis du allerede nu ved at hunden skal fikses, at jeg vil anbefale dig at gå efter en tæve, og så efter en race hvor pelsen ikke bliver helt umulig og ødelagt af det. smiley
    Jeg mente selv engang at hanhunde bare skulle kastreres, men efter at have været herinde i en del år efterhånden, ville jeg ikke gøre det uden en grund, netop fordi man risikere at få en masse problemer, og pelsen bliver også bare dårlig, eller kan blive det.
    Selvfølgelig skal man gøre det, hvis der er en rigtig god grund og det gør noget godt for hunden, men jeg ville ikke selv købe en hanhvalp med det for øje at fikse ham når han var gammel nok.
    Tæver foretrækker jeg selv at få steriliseret, primært pga. frygten for livmoderbetændelse smiley

• #117   13. maj Baby har en FANTASTISK pels, hvis man skulle udstille ham.. Tyk, lækker og den står selv så ingen grund til hårlak og diverse...
    Den er kommet fordi han er kastreret.. Men shit den er et helvede at passe, hvis han skal være i fuld pels... Den filter bare man puster til den.

• #118   13. maj "Jeg vil gerne nusse mine hunde på HELE maven, og så er pistolen altså i vejen. Men som med mænd, er det bare ikke noget nogen gider at kigge på."

Dét gør det! Jeg vil også nusse på hele maven! smiley

• #119   13. maj Ej, det kan man altså også med hanhund.... Baby får nusset hele maven!

• #120   13. maj Krøllet: Jeg ville være bange for at ramme pistolen smiley smiley

• #121   13. maj Og hvad så?
    Ej der er jeg sq ikke sart... Pistolen er jo pakket ind! Baby bliver nusset på hele maven, det er altså ikke en hindring smiley

• #122   13. maj Ej det minder mig om. Da jeg var like 10 år gammel, så troede jeg at min hankanin havde fået en orm på maven. Det viste sig at være "pistolen" xDD

• #123   13. maj Krøllet: Det er jeg så sart *holder mig for øjnene*

• #124   13. maj Haha åh gud smiley
    Man vil ikke nusse en hanhund på maven, fordi pistolhylstret er vejen, men at rage alle tæver på patterne? Det er ikke et problem! Hahaha smiley

• #125   13. maj Krøllet: Nu er jeg jo lesbisk, så patter er virkelig ikke et problem smiley xD

• #126   13. maj Hahaha!
    Jamen så er det valg jo taget! smiley

• #127   13. maj Ja, den er blevet klarere og klarere for mig gennem den her tråd! smiley smiley

• #128   13. maj Hælder du til en tæve?

• #129   13. maj Ja ja jeg kan da godt se, at det ikke ligefrem er til han hundenes fordel det her smiley

• #130   13. maj Og så sidder man her med en han hvalp, og synes at det er det mest komiske i hele verden hvor lille pistolen er når de er hvalpe. Alle jeg kender synes jeg er virkelig mærkelig fordi jeg synes at det er nuttet at den vitterligt er på størrelse med en lille ært... Men det er jeg måske også... Lidt.... Men det er det altså! XD

Jeg er ikke så meget til de der kugler, men jeg satser på at teemos lange pels kan dække dem lidt smiley

• #131   13. maj Pernille: Jeg hælder klart til tæve lige nu ja smiley

Krøllet: Nej, det kan man vidst roligt sige smiley

My Only: Ej kunne godt kigge lidt og tænke: "Naaawh, så lille!" xD

• #132   13. maj My only, jeg er helt enig! De er da lidt nuttede smiley

Hvordan nusser du dine på maven? Undgår du pistolen?

• #133   13. maj Alvin havde de længste hænge nosser.... Når han sad ned, lå de og hvilede på jorden... Det var da super ucharmerende smiley

• #134   13. maj Hippie, okay smiley

• #135   13. maj Krøllet nej, for luckys er også bare en lille en, men han er også kastrat, så jeg tror måske bare ikke den nåede at udvikle sig helt så meget som den kunne, eller også er han bare lille i dont know. Teemos er så lille at man for det meste kun kan se den lille ært, men han er også kun 10 uger, så han får også bare nusset hele maven. Det kan godt være det ændre sig med alderen. Men jeg tænker ikke så meget over det ved mine egne hunde for at være ærlig. Kun når Lucky har tisset på sig selv, hvis pelsen bliver for lang, det er altså ikke vildt lækkert haha...

Det værste ved hanhunde for mig er dog at rosa synes det er så spændende hvad de laver og snuser til, at hun godt kan finde på at gå ind under maven på dem for at se det, hvilket ender med at rosa har tis i hovedet, det er ikke så tit mere heldigvis for hun er lige høj nok til at gøre det ved Lucky, men som hvalp var det immervæk tit jeg stod med en hvalp med tis i hele hovedet.. Dulme hund haha

• #136   13. maj Godt så er det ikke bare mig smiley Baby er heller ikke ret godt udrustet, han er kastreret som 10 måneders.

Thea gør præcis det samme som rosa...

• #137   13. maj Min veninde havde en langhåret hund og den fik både tis på hår totten på tisseren men også på maven.. Det var altså ikk specielt skønt når den skulle i sofa/seng og det kunne godt lugte lidt (hun har dog nu en korthåret hund og her er problemet der jo ikke hvilket hun er ret tilfreds med) smiley

• #138   13. maj Baby er klippet helt kort på maven, så han ikke tisser på sig selv, og har ikke sådan en tot hår siddende smiley

• #139   13. maj Guuud ja, hanhunde har en tot på pistolen! Hvordan kan jeg blive ved med at glemme det? xD

• #140   14. maj Det er ikke totten hos Lucky der er et problem, det er pelsen der sidder lige ved maven/brystet der er et problem, for Lucky kan godt lide at "bukke sig sammen" i ved nærmest som en halvkugle når han står og tisser, så der skal ikke altid så meget til, og hvis pelsen så er lang, så er det bare ikke så hyggeligt lige at tage hånden under ham for at løfte ham op. Det er dog det eneste tidspunkt hvor det er et problem, jeg mærker ikke noget til det i sofa, seng, kurve osv. smiley
    Men jeg ved det jo også, så jeg holder ham lige klippet der.
    Jeg håber inderligt at Teemo er lidt bedre til at styrer det, for han skal udstilles, så han skal altså helst ikke klippes xD

• #141   14. maj Ja kan godt huske man ikk rigtigt havde lyst til at løfte min venindes hund smiley

• #142   14. maj Baby er helt bar på maven smiley

profilbillede
  • #143   14. maj My only, jeg kendte engang en der havde 2 papillon hanner hun udstillede... Hun brugte kalkpulver til at skjule de gule hår på maven, fordi hundene ikke kunne undgå at ramme den lange pels.

• #144   14. maj Jeg skal ikke have hanhund, primært pga. tisproblematikken. Jeg passede en hanhund for virkelig at prøve det af, i 3 mdr. sidste år. Jeg ville nok kunne lære at leve med det, men skæbnen ville, at vovsen ikke skulle blive her. Så da jeg skulle vælge selv, så blev det en tæve igen.
    Den hund lugtede altid af tis, og derfor skulle den jo i bad mindst hver 2.-3. dag. Jeg kan heller ikke med deres "pistol + kugler", og alt det klamme i den forbindelse.

Hunden var vildt sød ellers, og ville være blevet her, hvis det var sådan det skulle være.

Men jeg er glad for, at jeg er tilbage til en tæve. Dog er løbetiden virkelig klam, den første især, og så er hun meget psykisk påvirket af den også. Men pga. hendes pels og ekstreme madglæde, vil jeg lige se tiden an, inden jeg neutraliserer.

Men løbetid er immervæk ikke hele året, hvilket tisproblematikken er ved mange hanhunde.

Jeg passer som udgangspunkt ikke hanhunde, da jeg ikke vil have deres tis og forhudsbetændelsessnask i hele huset. Da jeg passede hanhunde så skulle de alle lige markere indenfor.
    Det har alle hanhunde i familien også gjort, når de besøgte andres hjem, på nær min fars pekingesere, men de vidste vist knap nok, at de var hunde, og ikke gulvmopper smiley

• #145   14. maj jeg må finde på noget, jeg vil dog ikke bruge en helt masse produkter, så må han bare klare sig dårligt smiley men nu ser vi lige til den tid xD

Lucky er også bar på maven, det er den lange pels der i kanten, hvor baby er klippet helt kort. Der plejer jeg dog også bare at klippe, men man er ikke i tvivl når jeg har ventet lidt for længe haha

• #146   14. maj Jeg bruger også kalkpulver. Det er altså skide smart!
    Jeg bruger det når jeg trimmer Melanie smiley det kan alt muligt smart!

• #147   14. maj Mine hanhunde har aldrig lugtet af tis. Jeg har bare været heldig så, at mine heller ikke har haft forhudsbetændelse. Hverken mine egne 3 eller mine forældres 2. smiley

• #148   14. maj Øh vi har da haft 4 hanner. (flov smiley).

• #149   14. maj Jeg har altid været mest til hanhunde. Jeg kan lide hanhunde præget, jeg synes om deres sind og deres udseende
    Og så fik min søn Zelda, jeg er helt skudt i den hund
    Og jeg nyder, at der ikke skal lettes ben for hver 3 meter på gåturen

• #150   14. maj mange at tingene er også et spørgsmål om træning.

en fornuftig avlet hanhund behøver ikke te sig.

mange af dem jeg træner med har tæver. De siger de er mere stabile i hovedet. Jeg ved det ikke.

hvis jeg læste denne tråd ville jeg aldrig turde få en han. Jeg har haft 3. to levede jeg med nogle år men de var modbydelige. De fik taget en test der afslørede forhøjet hormon niveau, blev kastreret og normale.

aslan var intakt og gav aldrig problemer. have han haft ville han ikke være undgået i avl, da jeg mener en del af problemerne skyldes for ukritisk valg af handyr. at lette ben her og der fik han aldrig lov til. Det var et træningsspørgsmål

Han reagerer kun på hæjløbske tæver

• #151   14. maj Jeg er mest til at have tæver.
    Jeg synes dog ikke at Opleve problemerne folk skriver om med Deres hanhunde. Jeg klipper lidt af pelsen foran tisleif og ellers holder hunden jo sig selv ren.
    Han kommer i bad i forvejen hver 3 uge.
    Men det er da samme problematik med en tæve med lang pels. Det skal da også trimmes omkring tislis. Og hun skal også holdes ren hvis hun ikke selv klarer jobbet.

• #152   14. maj Nu kan man rent faktisk lærer sin hanhund hvor den må pisse henne og hvor den ikke må.. smiley

Både Sam og schæferen derhjemme har lært at man kun tisser i græsset, op ad træerne og buske.
    Så jeg har ikke tis ud over mine have møbler, hunde legetøj der ligger i haven, krukker osv.
    Det må altså være et opdragelses spørgsmål smiley

• #153   14. maj præcis Mathilde samme her

en fordel ved hanner er at de er ret ens hver dag. Jeg har set tæver med voldsomme humør svingninger. også som ikke gik væk ved neutralisering.

desuden er slagsmål mellem to tæver oftere mere alvorligt og de bære nag på en anden måde end hanner generelt.

Jeg synes du skal vælge efter individ og tjekke hannerne i linjen grundigt for over seksuel hormon adfærd samt tævernes hormonelle reaktioner i linjen og så vælge ud fra dem der har avlet på de sundeste dyr mentalt og fysisk.

især ved mindre racer og populære racer skal du se dig for. hanner i berner fx og labrador med kæmpe hoveder vidner om fokus på hanhundetræk, som er hormonelt betinget.

er du i tvivl om hvad du skal gå uden om i den enkelte race så spørg nogle der har været med i mange år som kan pege fokus i avlen ud for dig

når en avler tilhænger fx et stort hoved, får man også noget andet med, som du måske ikke ønsker. genetik hænger sammen og overdreven fokus på udseende ved en del racer i stedet for arbejdsegenskaber kan give nogle af de nævnte problemer sammen med dårlig opdragelse

• #154   14. maj ved du hvilken race er der sikkert også flere herinde der kan give dig fif til hvad du skal gå uden om.

Jeg har en ven der avler Berner. Han korser sig over de store hoveder på hannerne som er kommet på mode. resultatet er hanner på tæerne der nærmest opfører sig som en Berner på steroider i de tilfælde hvor det går galt.

alt sammen noget mennesker kan avle væk, og noget nogle mennesker gør.

så vælg din opdrætter med omhu også på dette felt så er kønnet ikke vigtigt

ved de mindre populære racer vil du sjældent opleve det er min erfaring. Men jeg ville klart spørge ind til den del også.

mine to hanner med hormonelle forstyrrelser var idioter at bo med. får du sådan en så kastrer ham så er min erfaring at du får en helt normal hund. dyrlægen kan måle testosteron niveauet og om der er problemer med fx skjoldbug kirtlen mm. ved begge mine var der en fysisk forklaring plus de var efter forældre med samme adfærd dvs arvelighed spillede ind.

her var der ikke avlet på en dyt andet end udseende. De var nemlig mix efter forældre der så søde ud....

• #155   14. maj Altså jeg er personligt klart mest til tæver. De har bare været nogle lette og dejlige hunde. Den ene var steriliseret, den anden var intakt. Vi har dog hanhund nu (min kærestes valg og hund fra tidligere forhold) og der er bestemt ikke noget der, der har overbevist mig om, at jeg skal have hanhund igen!

Han døjer desværre rigtig meget med forhudsbetændelse, som bare ender i klamme klatter overalt. Han er langpelset og det bliver hurtigt noget halvklamt noget dernede. Han markerer 1000 gange på en almindelig gåtur og skal slikke og have snuden i alt. Han er, det er dog efter dårlige oplevelser, ikke god med andre hanhunde. Jeg har altid et øje på, at han ikke prøver at springe på, hvis vi møder en tæve, selvom han aldrig har fået lov til det. Og så synes jeg bare, at de vedhæng der er, de er i vejen.

Lang historie kort: Jeg er ikke til hanhunde, og vores næste hunde bliver klart tæver. Jeg vil hellere leve med løbetid nogle uger om året, fremfor hver dag med tis/forhudsbetændelsessnask igen. Hold nu op, jeg er træt af at vaske pletter hele tiden!

• #156   14. maj Hahaha den tråd her kørte da også af sporet smiley
    Hanhunde er fantastiske! Det samme er tæver smiley

Det blev da også lidt en had-på-hanhund tråd smiley

• #157   14. maj Altså ingen af mine hanhunde har haft forhudsbetændelse. Jeg har aldrig oplevet at de tisser på selv (det er så nok heller ikke noget problem når man har lange ben og forholdsvis kort pels smiley ). Ja, de letter ben, men det er da til at styre hvor de gør det. Clinton er den første af mine hanhunde der kan finde på at lette ben indendøre. Det kan han finde på to steder: hos mine svigerforældre og hos min søster. Begge steder er der andre hunde (intakte tæver). Han går ikke ind af døren i de to hjem uden at være iført en 'gentlemanwrap' og så er han under skarpt opsyn. For han kan nemlig godt stoppes med et NEJ inden han får lettet på benet smiley Og nej, man nusser ikke lige Clinton på maven for ja, der er ligesom noget i vejen. Men man nusser i det hele taget ikke Clinton ret meget; han får hurtigt nok af 'nusseri' og går smiley
    Clinton er jo en Irsk Terrier. Jeg har også haft irertæver, men de er seriøst nogle 'BITCHES' Egetkønsaggresiviteten i den race er langt værre hos tæverne end hos hannerne. Hannerne er også langt mindre 'sære' at fx træne med. De er bare sjove, oppe at køre og hittepåsomme. Tæverne bliver let 'tøsefornærmede' og nægter at samarbejde, hvis tingene ikke lige passer madammerne. Derfor har jeg irerhanner og derfor må min dober nødvendigvis være en tæve; en irerhan kommer trods alt aldrig i fred og fordragelighed til at dele hjem med en anden hanhund smiley
    Jeg knuselsker min søde og blide Dobertæve. Perle har en særdeles klappe/nussevenlig overflade og hun elsker at blive klappet og nusset og kælet. I den race er der noget mindre forskel i temperamentet mellem kønnene end hos irerne. Men hannerne er stadig noget mere fremme i skoene end tæverne. Jeg har oplevet både doberhanner og dobertæver der ikke havde lyst til kontakt med andre hunde af samme køn men også både hanner og tæver der ikke havde problemer med andre hunde. Hos Irsk Terrier er det særdeles sjældent at møde et eksemplar der ikke vil forsøge at give en fremmed hund af samme køn bank smiley Clinton har to intakte brødre, der stadig er bedste venner (de bor i samme by). Men de er godt nok en sjældenhed.
    De er det jeg mener med at der er raceforskelle i hvordan det enkelte køn er.

• #158   14. maj Ja der er netop en del racer hvor tæverne er egetkønsaggressive. Det bør være et af de områder du tjekker ved racen.

generelt er det dog sådan at designet er forskelligt i de to køn ved hundene. dvs at man oftere vil opleve at hvis en tæve først ser sig sur på en anden hund eller andre hunde så kan det være sværere at løse fx efter overfald.

populært sagt er det fordi damerne skal være uforsonelige pga hvis de har hvalpe.

herrerne kan bedre tillade sig at småslås og så bagefter gå ind og dele en kold bajer.

samtidig er der en tendens i retning af at tæver slås mere alvorligt mens hanner ofte er mere lyd end alvor. igen pga designet og hvad de to køns opgaver er. Den ene skal bare parrer så er hans rolle ovre for en hanhund. tæven skal kunne beskytte et kuld af egne gener til døden

men det er naturligvis generelt da hunde er individer.

• #159   14. maj ps hvis det lyder bekendt er det fordi ovenstående gælder de fleste pattedyr, herunder mennesket omend vi har trænet vores hanner til at hjælpe med yngelpleje.... nogle gange smiley

• #160   14. maj Melanie har enkelte tæver hun ikke kan døje synet af... En enkelt gang, har det været en tævehvalp der fik en ordentlig gang tæsk, fordi hun pludselig syntes den kiggede forkert på hende. Jeg var i chok! Troede hvalpe havde frikort... Ikke for Melanie.
    Så vi ses absolut kun med tæver, jeg ved hun kan med!

• #161   14. maj krøllet ja præcis som nogle kvinder er hvis de er i det hjørne smiley

#redmelanie... hov vent.... #redandreframelanie

smiley

• #162   14. maj Jeg har en af hver nu: Intakt hanhund og steriliseret tæve. Jeg kan se fordele og ulemper ved begge køn.

Elvis er en af de hanner, der så rigtig tit har pistolen ude, når han slapper af. Det skulle jeg lige vænne mig til i starten smiley men nu gør det mig ikke så meget. Han snasker så slet ikke noget til og man kan sagtens nusse på maven. Han har så tisset indendørs, men det er simpelthen stress-tisseri, så det er ikke konsekvent, når han er inden for hos andre.

Med tæver kan det være besværligt med løbetid, hvis de ikke gør sig rene. Det var Berta ikke god til! Så er glad for at have fået hende steriliseret (problemer med falsk drægtighed) - ellers havde jeg heller aldrig fået en intakt hanhund herhjem.

• #163   14. maj Ej men den stakkels hvalp altså... Den var måske 12 uger.
    Vi kendte heldigvis ejer, og var hurtige til at få det stoppet... Hvalpen har det så vidt jeg ved også fint!

Jeg havde aldrig i mit liv troet, hun ville hapse en hvalp.
    Hun har altid elsket hvalpe, og er så god med dem.

• #164   14. maj Ja haha elsker det nye hashtag! smiley ha ha

• #165   14. maj Hvis djævelen var en hund smiley

profilbillede
  • #166   14. maj Holder jeres hunde ikke sig selv rene? Når de har tisset osv. ?
    her vil mynte gerne nusses på maven, mens asger vil hellere kløes på brystet. Så det der med vedhæng er da ikke noget problem. Vi har aldrig set forhudsbetændelse, og jeg kan egentlig heller ikke huske hvornår jeg sidst har set manden være ude.. jeg går så heller ikke og holder øje...
    Men selvfølgelig - hvis man ikke kan få sig selv til at håndterer f.eks. Pels omkring tisleif, så skal man ikke købe en hanhund. Men så kan man jo kigge sig i spejlet og spørge om man har samme problem med at ordne f.eks. Pels omkring tislis.. for det er da samme problematik.

• #167   14. maj Personligt har jeg nu med ingen af mine tæver oplevet det med at hvis de først ser sig sure på nogen så er det bare dræb dem i forhold til hanhunde.. Plus forskellen har været at mine tæver i langt mindre grad generelt oplever slåskampe end jeg oplever med hanner, hvor der ofte ikk skal så meget til sys jeg - det behøver bare være en anden hanhund de ser på gaden.. Og den af mine tæver der blev overfaldet var ikke spor værre end en hanhund ville være efter sådan en omgang.. Men selvfølgelig kommer noget af det også an på race smiley Og jeg har trods alt kun haft franske..

• #168   14. maj jeps de er individer heldigvis

• #169   14. maj Altså jeg vil gerne lige sige at det med at Lucky tisser på sig selv altså ikke er et kæmpe problem, det er udelukkende fordi han har lang pels lige der og står dumt når han tisser nogle gange, det er ikke værre end at man lige klipper området eller lige tager en vådserviet.
    Lucky lugter aldrig af tis og vi har ikke tis lugt indenfor.
    Han strinter kun udenfor og aldrig på legetøj og lign i haven. Det er sket at han har strintet hos andre, 2 gange på 7 år eller sådan noget, begge gange var fordi der var en anden han der havde strintet der og lugten ikke var kommet ordentligt væk.
    Lucky er faktisk mere renlig end rosa, for han vil hellere holde sig til han springer end tisse inde. Rosa er også renlig, men hvis hun skal og der ikke er nogen der lukker hende ud, så tisser hun indenfor, det er så også helt okay for mig, for selvfølgelig skal hun da ikke gå og holde sig længe fordi hun ikke kan komme ud. Jeg ved dog godt hvorfor der er den forskel og det var fordi rosa er opdraget til at tisse på aviser hos avler, så hun skulle først lære at tisse ude da jeg fik hende som 8 ugers.

Lucky har heller aldrig haft forhudsbetændelse.

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 34
    #170   14. maj Jeg har nu en korthåret hanhund, der pisser på sig selv nærmest hver eneste gang han tisser. Det er simpelthen forbenene der står i vejen, når han ikke får drejet kroppen nok. Det er da pisse ( smiley ) træls, men han lugter heldigvis ikke, og jeg ville ikke bytte ham for noget i verden smiley Jeg håber at han vokser fra det, men det vil tiden vise smiley

• #171   14. maj Thea's far lugtede altid af tis... Hans bryst var simpelthen så dybt at han ikke kunne undgå at ramme sig selv. Det var satme klamt! Men shit han var en dejlig hund! Jeg havde taget ham uden at blinke, trods lugten af tis!

• #172   14. maj Jeg tror jeg er mest til hanhunde. Hovedsaglig fordi jeg ikke gider løbetiderne og ikke bryder mig om at lade mine dyr operere med mindre der er en god grund til det.
    Den hanhund jeg har haft, har heldigvis aldrig pisset på sig selv, det ville jeg godt nok være træt af, hvis jeg fik fat i sådan en!!

• #173   14. maj Det handler jo ikke om at hade det ene køn. Vi bliver spurgt og vi svare.
    Udover de ting jeg allerede har nævnt som jeg synes er ulækre ved hanhunde, så handler det for mig også om at jeg langt bedre kan lide tævernes sind og væremåde.
    Og så er jeg en af dem hvor mine tæver ikke har nogen gener af at være blevet steriliseret, tværtimod. Udelukkende positiv ændring og ingen problemer med inkontinens, pels eller andet og så bliver de rigtig gamle herhjemme.

Derudover så er jeg også en af dem hvor mine tæver ikke er egetkønsaggressive, så jeg har kun positivt at sige om tæverne. smiley

• #174   14. maj Helt enig med Mette med... i #157. Der er store forskelle racerne i mellem. Ved nogle racer er der større forskel på kønnene end andre. Så det kommer også an på, hvilken race du skal have smiley
    Vores hanhund tisser btw heller ikke på sig selv, men jeg klipper lidt til i området, da han er meget langpelset.
    Jeg hader bestemt ikke hanhunde. Jeg er bare mest til tæver.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#175   14. maj # 165
    Hun må være en djævel i forklædning.
    Jeg synes at hu ser så sød, smuk og bedårende ud, lige til at kysse og kramme. smiley

• #176   14. maj Jeg synes næsten at det er nemmere at nusse Tucker på mave/lår på trods af pistol, end det er på min mors tæve, hvor en del patter er i vejen smiley

Nu er Tucker jo forholdsvis langpelset, så lige foran pistolen klipper jeg pelsen helt væk, så er der intet tis der.
    Han har aldrig lettet ben i andre folks hjem, jeg har dog oplevet at min søsters hanhund kan finde på det - men kan stoppes med et tydeligt nej.

• #177   14. maj Jeg tror den største grund til jeg valgte en tæve var, at jeg bor i København hvor der er virkelig mange hunde, og det er ofte jeg oplever, at folks hanhunde kan have problemer med andre hanner. Det betyder jo knap så meget hvis man bor et sted hvor man møder færre hunde, og kønnet behøver heller ikke have en betydning i den sammenhæng selvfølgelig smiley
    Og så er der også alt det der med, at de lufter pistolen lidt meget af og til, som jeg kan have lidt svært ved smiley

• #178   14. maj så skulle i se pistolen ved parring smiley aslans var enorm. Vi kom sådan til at grine for den lille hund....

• #179   14. maj Jeg har haft flest tæver logisk for en opdrætter, men har dog også haft et par hanner, og jeg har nydt begge køn for det, de var. Og jeg synes ikke, nogen af dem har været ulækre, men måske er jeg bare ikke så sart. 
    Mine hanner var ikke med på besøg så mange forskellige steder, men ja da de var unge skulle man da have lidt øje på dem. Den ene fik som regel lov lige at gå ind og hilse på, og så tog jeg ham ud, så han lige kunne strinte af, og så var der ikke mere med ham. Den anden har som ung præsteret at lette ben op ad mine forældres juletræ (første gang han så et træ indendørs). Men de lærte da begge. hvordan man opførte sig. Jeg har dog også haft en del hanhunde på besøg her som har lettet ben. Måske en kombination af den koncentrerede duft af tæve, der formentlig er i mit hjem, sammen med ejere der ikke var opmærksomme, fordi hundene var renlige hjemme. 
    Ved pyreneerhunde oplever jeg at tæverne er nemmere med andre hunde af samme køn end hannerne er. Bevares 2 tæver, der ikke kan sammen, er da mindst lige så besværlige som 2 hanner, der ikke kan sammen. Men sandsynligheden for at tæverne kan er bare større. Men som andre er inde på, der er forskel på racer. Når jeg tænker på mine oplevelser rundt omkring i det offentlige rum, synes jeg nu godt nok, at jeg møder flere hanhunde, der ikke kan med samme køn end tæver. Men andre kan have modsatte oplevelser. 

• #180   14. maj Anni, hun er en god hund trods hendes særheder smiley

• #181   14. maj Jeg kan altså rigtig rigtig godt lide hanhunde, udseende og mentalitet, hvis de ellers er sunde i hovedet. Det er primært klamhedsfaktoren, jeg har et problem med smiley

• #182   14. maj jeg vil gerne have hanhund. de passer bare bedst til mig mht temperament osv. er jo så godt nok førstegangsejer (når det bliver til noget), men de hunde jeg har knyttet mig mest til har alle været hanner.
    jeg har ikke noget imod pistolen på maven, der er masser af mave at ae alligevel på en greyhound smiley

• #183   14. maj Nå, så kom trumfen i tråden om sædafgang smiley

ALDRIG hanhund, basta smiley

• #184   14. maj nu har jeg haft 3 tæver og 2 hanhunde og siger den næste skal være en tæve, men alligevel er det hanhundene der går dybest i mit hjerte.
    Dog synes jeg Hanhundene er LATTERLIGE til de er voksne omkring 3 år. Alle de hormoner. Der efter er det som tæverne.. så helt sikker en smag sag.
    Synes dog Forhudsbetændelse er sværere at få af gulv og møbler end løbetids blod. dog har jeg ikke haft nogle tæver der pis bløder og alle har acceptere bukser i møblerne