{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Papillon? Erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg gået og læst lidt om racen, og er blevet mere og mere sikker på den, men der er stadigvæk nogle ting, som jeg gerne vil spørge om, som jeg mangler personlige erfaringer på smiley

Det første er pelsplejen. Hvor meget arbejde ligger der i det? Er det en hurtig børstning dagligt eller hvordan?

Det andet er hvor gøende den er. Er den til at lære at tie stille, eller er det typen der gør, hver gang der går nogen forbi ens hoveddør?

Det tredje er trænbarheden. Er den til at træne? Til at være alene hjemme? Til at indkalde? Er det en hund, som kan lære at gå løst?

Kom ENDELIG med jeres erfaringer smiley

Kommentarer på:  Papillon? Erfaringer?
  • #1   15. maj 44 år med racen, mine erfaringer:

Pelspleje - extremt let (for intakte hunde) - strukturen er nylon-agtig uden underuld, filter ikke, har ikke ret meget fedt i huden, hvorfor den aldrig lugter af våd hund, og ikke fedter, hanner fælger ganske lidt, tæver noget efter hver løb.
    redes og bades når den trænger

Er som race ikke særligt verbal - det er ikke en alarm-race, de er lavet som selskab, hvor de i store flokke skulle underholde adelige damer smiley -derfor er de også højt intilligente og letlærte - det var en fordel i avlen at anvede de hunde, der kunne lege slev, og lære kunster.

Mange 'loner er dygtige til agility osv - jeg ville dog aldrig turde lade mine gå løse, ikke fordi indkaldet ikke er 100 sikkert, men der er så mange store "køtere" der ynder at fare op i hovedet på de små, skræmme dem, og jagte dem!

• #2   15. maj Både mine forældre og jeg har haft papillon. Det er skønne hunde. Deres/min kunne godt være alene hjemme. Jeg fik lært min at stoppe med at gø på kommando, men hun kunne godt lide at gø, ved ikke om det er generelt for racen.
    Jeg oplever dem meget trænbare, men det er en stor hund i en lille krop, og man skal være klar over at man ikke køber en sofa hund. De vil gerne styre slaget hvis man ikke opdrager/træner og de skal motiveres og aktiveres.
    Særligt ørene skal man være efter med børsten nogle gang om ugen.
    Men en skøn hund så længe man ved man ikke køber en sofahund.

• #3   15. maj har kun gode erfaringer med dem. meget kvik og sund lille hund, også mentalt sund. vil gerne træne og tåler vejret selvom de er små. kan også gå en del uden at blive megatrætte efter to meter

kan godt forstå du er faldet for den race smiley

• #4   15. maj Pia er det ikke korrekt at de ofte er ret sunde også? Jeg har indtryk af at der der fokus på det i avlen. også mentalt

• #5   15. maj De er intet mindre end skønne. Min er kun 10 uger, så jeg har ikke meget erfaring, men jeg er meget enig med det Pia skriver i forhold til hvad jeg har oplevet og hørt fra opdrættere og ejere af papillon, da jeg selv skulle undersøge racen smiley

Det eneste er at jeg oplever stor forskel på hvor meget de gør, nogle gør ikke rigtig, og andre gør når de er i haven. Så jeg ville nok forberede mig på at den vil gø, og så træne det og bare blive glædeligt overrasket hvis den ikke gør.

Som sagt er teemo kun 10 uger, men hold op hvor er han hurtig til at lære og han er bare på, han elsker virkelig samarbejdet, han kan allerede en del, ikke til perfektion men mere end jeg ville forvente af en 10 ugers hvalp der har været til træning 2 gange og det er mit indtryk at det er en generel ting for racen, så jeg vil bestemt sige at de er meget trænbare og at de gerne vil træne smiley

• #6   15. maj HL jo de er generelt sunde hvis man køber dem med stamtavle fra de seriøse opdrættere der tester hundene, men det er heller ikke en race der har været ekstrem populær så den har ikke lidt under popularitet som andre af de små racer

• #7   15. maj Pia: Nu skriver du jo, at de er "nemme" intakte, men betyder det så, at pelsen er besværlig, hvis en tæve bliver steriliseret fx?

Perle: Jeg forventer ikke en sofahund, men en aktiv træningsmakker, som kan lide lange gåture smiley

My Only: Jeg har ikke have, så det burde ikke været noget problem. Jeg har "bare" en altan, som hunden ikke ville kunne få ret meget udsigt ud af. Men jeg vil forberede mig på, at de kan finde på at gø, og få indlært et stopsignal fra starten af smiley
    Er glad for, at de generelt er sunde, og det er jo klart nok, at man skal købe fra en god opdrætter. Det havde jeg bestemt også tænkt mig at gøre.

Kan nogen anbefale nogle opdrættere, som jeg bør kigge på, og måske i PB fortælle, hvem jeg skal undgå?

• #8   15. maj Pia nej men de burde være mere populære smiley

Hippie så er det en skøn skøn hund

• #9   15. maj Perle: Jamen fantastisk. Jeg bliver kun mere og mere sikker på, at det er hunden for mig smiley

• #10   15. maj Jeg ved ikke hvornår teemos opdrætter har planer om hvalpe igen, men jeg kan varmt anbefale hende, hun hedder Mia og har Mi'diliva's, hun har dog ikke hjemmeside eller facebookgruppe, så hun bruger bare sin private facebookprofil, men du kan finde hende på opdrætterlisten smiley

De andre opdrættere kender jeg ikke personligt, men jeg har indtryk af at det generelt er gode opdrættere der er registreret som opdrættere i DKK. Du kan med fordel melde dig ind i facebook gruppen papillon og phalene gruppen (papillon-gruppen.dk) på Facebook, der sidder flere af dem inde, hvis ikke alle og de svare hellere end gerne på spørgsmål, så kan du også få et indtryk af dem smiley

Der er jo også phalene hvis du ikke nødvendigvis vil have stritører, den eneste forskel på de to racer er at phalene har hængeører

• #11   15. maj My Only: Findes hun på Sjælland? For jeg har svært ved at komme til fx Jylland eller Fyn, uden at skulle involvere mine forældre i hvert fald smiley Det kan jeg selvfølgelig også undersøge selv smiley
    Jeg må indrømme, at jeg lidt har forelsket mig i "sommerfugleørene", så det skal nok være Papillonen smiley
    EDIT: Kan se det er i Nordjylland. Så skal jeg nok have mine forældre inde over, hvis jeg skal have en derfra smiley Kan heller ikke finde gruppen på facebook smiley

• #12   15. maj Nej hun bor i Nordjylland smiley jeg mener Pia her i tråden bor på sjælland? Og hun er i hvert fald også værd at anbefale, selvom jeg desværre ikke kender hendes hunde, men jeg ved at hun går meget op i sundhed og racen. Jeg mener dog at der var ret lang tid til hvalpe hos hende igen, men det kan hun jo selv fortælle om. Ellers tror jeg desværre ikke at jeg har været i kontakt med nogle fra Sjælland.
    Jane med kennel blicci er vidst også på sjælland? Det er dog mest phalene hun arbejder med for tiden. Jeg kender hende ikke særlig godt, men hun er rigtig sød og hjælpsom så hun er også et kig værd.

• #13   15. maj Jeg sender lige en pb smiley

• #14   15. maj My Only: Det haster bestemt ikke med at få en hund, så jeg kan sagtens vente smiley
    Og tak! smiley

• #15   16. maj med let pels hos intakte hunde, mener jeg at i langt de fleste tilfælde bliver pelsen hvalpe-uld når hunden bliver neutraliseret - dvs meeeget svæt at hold, hvorfor de fleste klipper den, hvilket så betyder, at den skal hvae tøj på når det er vådt og koldt .. ellers er tøj på ingen måde en god ide!

Jo det er en meget sund race - de få ting den døjer med PRA, /NAD, PL kan der testets for de 2 første er som regel pr DNA, PL er jo "bare" en dyrlægeattest - ikke allt får dog lagt resultater på hundeweb, men spørg efter attest,

Lad nu være med at gå efter uden bog eller attester! - det er der ingen grund til, ikke engang prisen smiley

Undertegnede planlægger først hvalpe om 1 års-tid .. men j hjælper meget gerne med råd og dåd omkring vejledning.

• #16   16. maj Pia: Aaah okay. For min hun skal altså steriliseres. Det er der ingen tvivl om. Men så må jeg jo bare bøvle lidt med pelsen. Det går nok også smiley
    Selvfølgelig! Der skal være bog osv. på, hvis jeg skal købe den, fro jeg vil ikke risikere sygdom, som der kunne være testet for smiley

• #17   16. maj Jeg har mødt en steriliseret Papillon.
    Det var ikke noget kønt syn.
    Den så helt lodden ud smiley
    Men en skøn race smiley
    Jeg mødte somme tider en skøn hanhund, der altid gik løs.
    Den er desværre lige død 18 år gammel, og var bortset fra døvhed frisk til det sidste.
    En ny er bestilt, den glæder jeg mig til at følge.

• #18   16. maj Hippie du skal nok være forberedt på at det ikke er alle opdrættere der vil sælge til at du sterilisere, netop fordi det smadre pelsen. smiley
    Jeg skrev i hvert fald med en, jeg kan ikke lige huske hvem, der spurgte en del ind til om jeg havde planer om det, når jeg nu har to herhjemme der er fikset, men det havde jeg så ikke, for jeg vil gerne udstille og nu fik jeg jo også en han.

Så det er måske også en god ide at tage med i dine overvejelser om der er racer der egner sig bedre i forhold til pelsen.
    Som jeg skrev i den anden tråd, er jeg ikke generelt imod at sterilisere tæver, pga livmoderbetændelse osv. Men jeg ved også bare hvor træls sådan en pels kan blive, og her er det trods alt kun ørene der er nødvendige at klippe ned pga filtre fordi det er en chihuahua, så jeg vil slet ikke tænke på hvordan det ville være med en hel krop. Jeg tror man skal være villig til at klippe den helt ned, for jeg kan godt forestille mig at det hurtigt kunne skabe konflikter imellem hund og ejer, når man skal redde en pels der bare vil filtre.

• #19   16. maj My Only: Må indrømme, at jeg ikke ønsker en intakt tæve. En intakt hanhund ville ikke være så slemt, men al det bløderi på mine gulve vil jeg altså ikke have. Samt risikoen for, at min tæve kunne blive gravid.
    Jeg ville godt kunne leve med, at den skulle klippes helt ned dog. Men jeg vil give det en tænker smiley
    Men kan være, at jeg skal overveje en han så, hm...

• #20   16. maj Nu er rosa jo ikke så stor men hun blødte altså ikke på gulvene. Det er gerne første løbetid der er værst, for der skal den jo lige lære at holde sig ren osv. Og man anbefaler at man først sterilisere i mellem første og anden løbetid, nogle efter 2 løbetid hvis de kommer meget tidligt.

Og det er nemt at sørge for at ens tæve ikke bliver drægtig, det er bare at holde den væk fra intakte hanhunde smiley

Jeg vil ikke sige hvad der er det rigtige at gøre for dig, men jeg elsker den pels papillon har, så jeg ville personligt være ked af at skulle klippe den helt ned, så hellere finde en anden race hvor det ikke gør så meget at pelsen ikke er perfekt.

• #21   16. maj My Only: Jeg husker bare, da vores tæve var intakt i starten, så var der blod over det hele, og det var både irriterende og klamt :3
    Jeg er bare så bange for, at der sker uheld, og jeg pludselig står med en gravid tæve. Det er seriøst mit værste mareridt. Derfor tænkte jeg, at det smarteste var at sterilisere.
    Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har det vilde forhold til Papillonens pels. Jeg er mere glad for dens sind end dens udseende smiley

• #22   16. maj Jeg læste egentlig bare lidt med på sidelinjen, men jeg kan alligevel ikke lade være med at blande mig lidt. Sterilisering kan have mange fordele. Men at sterilisere fordi man er bange for uheld forstår jeg ikke. Det er vel et ejeransvar at sørge for at det uheld ikke kan ske? En intakt hanhund kan jo også lave "uheld" (noget lettere end en tæve tænker jeg) - er det så også nok til at kastrere? At de drypper lidt - tja - vi har labrador og her ligger ikke noget på gulvet i løbetiden. Jeg har virkelig aldrig tænkt det som et problem, men der findes løsninger på det og så hvis det skulle give problemer. smiley

Efter vores langhårskat blev kastreret er det blevet mega-klart for mig at jeg aldrig - med mindre der er en virkelig god grund - vil sterilisere et langhåret dyr. Shit for en pels han har fået. Den er ikke til at holde. Så jeg ville virkelig tænke over, om et par bloddryp skulle veje tungere end en elendig pels et helt hundeliv.

Men sådan er vi så forskellige - jeg synes bare det er lidt vilde argumenter for en sterilisering smiley

• #23   16. maj Mille: Det er jo ikke den eneste grund. Jeg ønsker ikke at risikere livmoderbetændelse eller livmoderkræft fx. Så det er ikke "kun" pga. "lidt drypperi", som du så fint siger det. Så slap du bare helt af. Der er ingen grund til at lægge ord i munden på mig.
    Desuden er det, i mine øjne, det mest fornuftige at sterilisere en tæve, som ikke skal have hvalpe. Min dyrlæge siger det samme, netop pga. chancen for livmoderbetændelse smiley
    Jeg ved GODT at der er typer, som er imod at gøre det, men jeg er så en af dem der synes man bør gøre det, hvis man ikke ønsker hvalpe.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 5 Følgere: 16 Emner: 137 Svar: 5.912
    #24   16. maj Jeg kan slet slet ikke forstå, at man absolut vil operere et sundt og rask dyr.
    En sterilisation/kastration er ikke et lille indgreb.
    Det er et ret stort indgreb, som kan have rigtig mange bivirkninger for dyret, både psykisk og fysisk.
    En af konsekvenserne kan være at tæven bliver inkontinent.
    Så jo jo, man slipper for løbetider ca to gange om året, til gengæld kan man så vaske og tørre tis op alle steder resten af hundens liv.
    Det bytte ville jeg ikke tage.
    Man kan så prøve med medicin mod inkontinens, måske virker det, måske ikke.
    Virker det, så skal den arme hund have medicin resten af livet, det er ikke fair over for et levende væsen, at det skal fyldes med medicin resten af livet kun fordi man synes at løbetider er ulækre.
    Det burde simpelthen være ulovligt at operere på sunde og raske dyr.
    Gudske tak og lov, så er det efterhånden forbudt i nogle få lande.

Og at grunden til at man vil operere et sundt og rask dyr er at man er nervøs for at det bliver drægtig synes jeg er helt hen i vejret, speciel når kun man har den ene hund.
    Hvordan skal den kunne blive drægtig hvis man holder den fra alle hanhunde mens den er i løbetid ?
    Hvis ikke man vil have løbetider, så må man vælge en han i stedet for, så enkel er det.

• #25   16. maj Anni: Det er ikke hvad min tråd handler om, så hold dig venligst til emnet i stedet for at bringe din mening ind om sterilisation, for du kommer ikke til at ændre min holdning til emnet, uanset hvor forarget du er smiley
    Hvis du kan fortælle mig noget om racen, så bliv endelig. Hvis du ikke kan, så ved du hvordan du forlader en tråd smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 5 Følgere: 16 Emner: 137 Svar: 5.912
    #26   16. maj livmoderbetændelse eller livmoderkræft

Hvor ved du fra at hunden vil få livmoderbetændelse og livmoderkræft ?
    Vil du også rykke tænderne ud på hunden for at forebygge knækkede tænder mm, fjerne klør så den ikke får flækkede klør mm. ?

Endvidere, så forstørrer en sterilisation risikoen for at hunden får kræft.

Din dyrlæge anbefaler sterilisation ? Selvfølgelig anbefaler vedkommende det. Det er jo det de lever af.
    Min dyrlæge anbefalede det også engang, hun har så ændret indstilling til det.
    Endvidere så er der for et- to år siden kommet nye anbefalinger til dyrlægerne angående sterilisation/kastrering, da det har vist sig, at fordelene ved at operere sunde og raske dyr slet ikke er så stor som folk tror.

• #27   16. maj Anni: Vær sød at forlade min tråd, hvis du ikke kan bidrage med noget om racen Papillon. Hvad din personlige holdning til sterilisation er, kunne jeg ikke være mere ligeglad med. Dette er sidste advarsel. Ellers bliver du blokeret.

• #28   16. maj Men hun har ret i at det en skrøne at neutralisering mindsker chancen for kræft/betændelse. Det gør det absolut ikke.

Hvis du ikke gider løbetid, så få da en han?

• #29   16. maj Anya: Vil du ikke være sød at holde dig til emnet? Jeg gider faktisk ikke bruge min tid på at blokere folk, som ikke kan holde sig til trådens emne smiley
    Og jeg vil ikke have en hanhund. Det har jeg allerede besluttet, så lad vær med at forsøge at ændre min holdning, for det kommer ikke til at ske.

• #30   16. maj !: ØØØØH - joda, sterilisation forhindre 100% livmoderbetændelse!! = livmoderen fjernes -- getit?

Men som jeg læserHippies skriverier - så skal der da helt klart satset på en lille han...

Langt de færreste (kender ikke een eneste) hanner er U-problematiske mht løbske tæver - de er som regle lidt tosse-hoveder

undskyld Hippie - men du burde måske ændre din beslutning.. på trods af din natur smiley

• #31   16. maj Ts uanset hvad du ender med, håber jeg i hvert fald at du vil være helt ærlig overfor opdrætterne omkring dine planer, så de selv kan tage stilling til om de vil sælge en hvalp til de vilkår smiley

• #32   16. maj Anya, mener du at en steriliseret tæve stadig har risiko for livmoderbetændelse? smiley

Mine tæver er begge steriliserede. De blev det fordi de hver især havde nogle problemer, som gjorde at det var bedst for dem at blive steriliseret, men jeg erkender blankt, at den næste ikke skal ramme meget ved siden af skiven, før den også steriliseres. Livet med en steriliseret tæve er bare så nemt smiley

Det skal så siges, at jeg har racer hvor pelsen ikke er kendt for at eksplodere og blive umulig, når de neutraliseres.

Og nej, risikoen for kræft forøges ikke ved neutralisering. Kun når de neutraliseres helt unge, og det er der kun én dyrlæge herhjemme der gør. Hvis man venter til hunden er udvokset, er der ingen forhøjet risiko for (knogle)kræft.

De “nye retningslinjer” retter sig primært mod neutralisering af helt unge hunde, og mod at kastrere usikre hanhunde.

Jeg kender kun en enkelt papillon, så jeg kan næppe bygge særlig meget erfaring på den. Så fik jeg da lidt med, som passer ind i emnet smiley

• #33   16. maj A med bomstærk, jeg er også for sterilisation sådan generelt, rosa er også steriliseret, så jeg er overhovedet ikke hellig eller noget på det punkt. Jeg kan sagtens følge hvorfor man gerne vil sterilisere, det er bare ærgerligt med racer hvor pelsen bliver ødelagt. Ved en chihuahua f.eks. Ville jeg ikke være bekymret, medmindre den var meget langhåret, for der er det primært fanerne der kan filtre og det er til at klippe kort eller holde, men en hel pels og især en pels som papillonen kan jeg kun forestille mig bliver et stort bøvl.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.472
    #34   16. maj Hvorfor overveje en han,hvis du allerede er besluttet på,at det ikke kommer til at ske?.

Må indrømme,at jeg finder dine krav underlige. Hunde bliver beskidte,bløder,fælder larmer osv. Hvorfor have hund hvis man ser det som et stort problem.

Tidligere tråd. Der vil du ikke have hanhund fordi at du ville kunne klø hunden på hele maven. Det er godt nok useriøst at vælge fra på det grundlag. Men det er bare min mening.

• #35   16. maj Max H - you said it!!

• #36   16. maj Vil os gerne ha sådan en lille papillion smiley
    Min nabos kæreste har en. Cindy. Hun er så yndig....
    hun gør lidt i haven når vi går forbi smiley
    Det er kun sødt smiley
    Jeg drømmer stadig om 2 Dobermann og 1 lille hund smiley
    Men må hellere lille vente lidt smiley

• #37   16. maj Hvis du ønsker en tæve, så skal du selvfølgelig ikke vælge en hanhund.
    Det var da noget af det mest tossede jeg har læst.
    Lidt ligesom dem der anbefaler folk at købe en anden race end den de drømmer om.

Jeg er for at sterilisere.
    Herhjemme er der udelukkende positive ændringer ved det.
    Jeg har ingen problemer med hunde med inkontinens, grim umulig pels eller andet.
    Ja ja man slipper for uheld og for pletter alle vegne, men for mig handler det langt mere om at undgå livmoderbetændelse som er sådan en lumsk satan.
    Det er ikke så få tæver der rammes, jeg kender en del og også tæver der er døde af det.
    Jeg kan da ikke med sikkerhed sige at det er derfor, men mine steriliserede tæver bliver virkelig gamle og et eller andet sted tror jeg sagtens det kan hænge sammen, især hvis det mindsker risikoen for kræft.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.472
    #38   16. maj Hvor har du læst det henne. Der er ingen som har skrevet hvad ts skal vælge?.

• #39   16. maj Så vidt jeg ved fra min dyrlæge så fjerner man ikke altid livmoderen så ja A der vil i det tilfælde stadig være chance for betændelse deri.

• #40   16. maj Zenta: Tak for ikke at angribe mig, fordi jeg har holdninger til noget og har valgt hvad ejg vil. Det er nok det mest brugbare svar jeg har fået i dag. Tak for det!: )

Max: Det var en joke for hundrede! Om den kan kløs på maven eller ej, pistol eller ej, var jo SÅ tydeligt en joke, men det kan jeg selvfølgelig ikke forvente, at du fatter smiley
    Og jeg ser IKKE en hund som et problem, men jeg bor nu engang i en lejlighed, hvor jeg altså ikke kan have en hund der står og halser dag og nat. Og om den bliver beskidt eller ej? Eller fælder for den sags skyld? Det er jeg da heldigvis pænt ligeglad med, hvordan filan læser du DET ind i mine svar? Du må ha' slugt søm eller ikke være rigtig klog, hvis du læser mine svar sådan smiley

My Only: Selvføglelig! Kunne ikke finde på at gå uærlig til en avler. Det ligger slet ikke i min natur smiley

Til resten: Lad nu vær med at lægge ord i munden på mig, jeg gider simpelthen ikke svare jer, hvis I ikke kan finde ud af at tale pænt. Jeg kan SAGTENS leve med en grim pels, hvis det er det, det betyder heldigvis ikke så meget for mig smiley

• #41   16. maj Selv tak. smiley
    Gør som du føler for, og som du synes er den rette beslutning, du skal alligevel ikke stå til regnskab for dine valg, slet ikke herinde.

• #42   16. maj Zenta: Tak. For jeg føler lige nu, at jeg skal stå på mål for mine valg, og det vil jeg ikke, fordi jeg egentlig ikke skylder nogen en forklaring herinde alligevel. Det er faktisk virkelig ikke særlig rart at skulle dømmes på den måde. Så tråden slettes nok, hvis folk fortsætter smiley

• #43   16. maj Det forstår jeg godt men du skal ikke stå til regnskab eller forsvare dine valg. Vi gør alle som vi føler for når alt kommer til alt.
    Så hold fast i din beslutning hvis det er det du ønsker.

• #44   16. maj Anya, kan du ikke lige finde noget evidens for, at der kan gå livmoderbetændelse i en livmoder, hvor æggelederne er fjernet, og livmoderen derfor ikke forsynes med hormoner?

Det er så fjollet, når folk begynder at opdigte ting, fordi en dyrlæge har sagt at der er en teoretisk risiko. Lad os nu holde os til dét der er realistisk!

Jeg har mødt en enkelt papillon, den er vist også herinde, som er neutraliseret, og ja, den har en helt forfærdelig pels. Hvis Pia siger at det er generelt for racen, så er det bestemt værd at have med i overvejelserne - typisk løber det med umulig pels ved neutralisering i racerne, og bl.a. spaniels, golden og samojede bliver frygtelig! Ved andre racer er der intet at se. Bellas helbror er intakt, og de har fuldstændig samme pels (bortset fra farven). På trods af at broren er til hundefrisør hver 2. måned, hvor han bliver vasket og børstet i bund.

Neutralisering ER ikke jordens undergang. Det kan give nogle kosmetiske gener, det kan give inkontinens og det kan give nedsat stofskifte.

• #45   16. maj Anya, de gange hvor livmoderen ikke fjernes så skrumper den sammen og bliver ufunktionsdygtig.. Så nej, ligemeget om den ikke fjernes 100% (feks ved kikkert operation), så kan de stadig ikke få livmoderbetændelse så vidt jeg har læst og fået at vide.. Ved dog ikke med kræft 110% sikkert..

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 14 Emner: 54 Svar: 4.824
    #46   16. maj Kun når de neutraliseres helt unge, og det er der kun én dyrlæge herhjemme der gør

Er det ikke hvis de neutraliseres inden et år der er risiko for bl.a. knoglekræft? Der er jo (desværre) mange dyrlæger der standard-neutraliserer unghunde.

Mht. papillion så oplever jeg den som en vildt charmerende lille hund og har bestemt overvejet racen selv hvis jeg en dag skal have en lille hund! Sjovt nok har jeg aldrig sådan rigtig mødt en, men det skal jeg på et eller anden tidspunkt!

Hvis man er i tvivl om hvordan pelsen bliver kan man jo altid møde nogen med steriliserede tæver og gramse lidt på dem smiley

• #47   16. maj Er nu Langt fra min erfaring at dyrlæger anbefaler så tidlig sterilisering!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 14 Emner: 54 Svar: 4.824
    #48   16. maj Der er forskel på om de anbefaler det og om de gør det smiley

Min egen dyrlæge nægter at neutralisere hunde under 2 år med mindre der er en medicinsk årsag.

Men det er jo ikke unormalt at møde en unghund på 8-10 måneder der er neutraliseret, så nogen må jo gøre det.

• #49   16. maj Altså jeg har nu heller ikk oplevet at de gør det (Altså dyrlægerne) uden en god grund hvis overhovedet.. Har nu faktisk aldrig mødt en eneste under et år der har været steriliseret og næsten alle ældre! Så jeg må erkende jeg ikk helt kan genkende det med at det er normalt nok at møde nogle der er på 8-10mdr.. Men måske i det område du bor der er en dyrlæge der gør det og det er derfor?

• #50   16. maj Er det muligt at rykke sterilisations snakken herover? smiley
    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1147791-sterilisation_eller_ej

• #51   17. maj Hippie - det er da en vigtig overvejelse at gøre sig inden man steriliserer, når det er sagt, så er jeg bestemt for at steriliserer (ikke kastrere!) - da som tidligere nævnt, livmoderbetændelse er en farlig og lumsk sygdom

Rigitg mange ældre tæver, over ca 7 år får livmoderbetændelse og da papillon snilt bliver 13-16 år er det en reel risiko!

Dog, hvis man ikke "orker" den trælse uld-pels kan man jo vente med sterilisationen til hunden er en 6-7 år.

• #52   17. maj Pia: Det er det da, men igen var det ikke det tråden eller mine spørgsmål handlede om.
    MEN jeg kan sagtens leve med "den trælse uld-pels". Det gør mig virkelig ikke noget. Hellere træls pels, end at jeg risikere en hund der dør af livmoderbetændelse! smiley

Kommentér på:
Papillon? Erfaringer?

x