{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Er hun ved at blive dement? {{forumTopicSubject}}

Kela er 12 og sådan set velfungerende. Hun er en glad hund - og ungdommeligt fjantet og legende, når hun møder unge retrieverhanner smiley
Vel har hun sine særheder - som fx at gå kedsommeligt langsomt på kendte steder, hvilket efterhånden har kostet mig en del i dyrlægeregninger, for der MÅTTE da være noget andet galt end lidt gigt i det ene bagben plus en smule spondylose. Indtil videre har jeg fået besked om, at hun da er fantastisk velholdt, fit, sund osv. fra såvel egen dyrlæge som et par eksperter smiley

De sidste par dage har konen så opført sig underligt i haven. Hun har siddet eller ligget i timevis og stirret på det samme træ smiley
Der KAN sagtens have været et egern i træet fx i går. Det er der jævnligt. Men der har næppe været et, mens Kela har nedstirret træet.
Jeg kan ikke rigtig finde nogen forklaring på opførslen - har overvejet nedsat syn, men det synes jeg ikke helt giver mening hér, og jeg har ikke oplevet noget, der kunne tyde på det, såvidt jeg lige er bevidst om.

Har andre oplevet noget lignende - og/eller haft en dement hund?

Kommentarer på:  Er hun ved at blive dement?
  • #1   15. maj Uh følger lige med her, for Albert er også begyndt med nogle underlige ting

• #2   15. maj Jeg tror jeg nævnte synet en dag vi var på job eller husker jeg helt forkert?
    For det var det første der faldt mig ind ud fra det beskrevede, men det var inden damen blev alt for underlig. smiley
    Demens hos hunde har jeg ikke erfaring med, men håber du kan blive klogere på emnet.
    Ses vi i morgen?

• #3   15. maj Prøv at spørg CF, hendes hund er dement.

• #4   15. maj Hvad laver Albert af underlige ting, Staff...?

Ja, det var dig, der fik mine tanker hen på øjnene, Louise smiley

Jeg har fri i denne weekend. God arbejdslyst.

Tak, Zenta. Jeg vil spørge CF smiley

• #5   15. maj Min amerikaner gjorde det samme i alder af 4 år. Nogen steder gad hun bare ikke at blive luftet og hende og mine Forældres kat (den døde før hun kom til) sad og stirrede i det samme hjørne og kunne gøre det længe. Mine forældre fandt ud af for 4 år siden at der boede en musse familie oppe på loftet omkring det hjørne og de havde så boet der i 10 år. Så hun kan sikker høre noget:)

• #6   15. maj Albert havde en øv reaktion på naboerne en dag. Vi har et stakit i mellem haverne og man kan se igennem. Han gjorde tegn til at ville derud og jeg lukkede op.
    Han løb ud til stakittet med rejste børster, stiv som en pind med halen lige i vejret. Løb lidt ned langs haven hvor der er hæk med samme reaktion. Inden han blev jaget ind af mig fik de et VOV så højt, at datteren derinde blev så forskrækket, for Albert gør aldrig.

Han kom ind men sad stadig med rejste børster og knurrede. Lidt efter lukkede jeg ham ud igen, men med samme resultat. Pludselig var det som om han fangede at det var dem, og så logrede han og pjattede helt vildt og så har der ikke været noget siden.

Den anden dag stod jeg og talte med naboen til den anden side. Kiggede for lige at se hvor Albert var og så stod han med hovedet halvt inde i den hæk. Det har han ALDRIG gjort. Jeg holdt øje med ham og han stod bare og kørte hovedet rundt derinde.

For et par dage siden stod jeg og talte med en på vores gåtur. Hun kender Albert. Vi stod et stykke tid og så ligger han sig eller sidder. Men pludselig kiggede vi begge undrende på ham. Han stod med sænket hoved og stirrede underligt ned i fliserne. Virkelig underlig.

Der er bare nogle ting hvor man lige tænker, hvad er nu det smiley

Men han er glad, pjattet og klar på masser af gåture osv.

• #7   15. maj Det lyder vildt underligt - og lidt skræmmende med Albert. Jeg håber, det bare er sådan lidt alderdomssærheder - når han nu ellers er glad og pjattet smiley

• #8   15. maj Ja det er underligt.
    Hans skrog fejler ikke der vilde. Han hopper fra sofa til stol, og op og ned som han plejer. Han er bare lidt bims og mærkelig indimellem.

• #9   15. maj Han er også begyndt at fortrække en lænestol at putte i. Albert er ellers udpræget velcro-hund. Har faktisk forsøgt at få ham til at ligge lidt selv uden de store held smiley
    Nu er lænestolen hans favorit

profilbillede
  • #10   16. maj Det ser nu hyggeligt ud med den lænestol smiley

Jeg kom til at tænke på en mærkelig ting, Kela gør - og har gjort i nogle måneder: Hun løfter indimellem overlæben i siderne, som om noget irriterer i en tand eller i tandkødet.
    - Og ja, jeg tog selvfølgelig til Jens Ruhnau (tanddyrlæge), da hun havde gjort det et par uger smiley Han roste hendes tænder meget og sagde, at det ville være spild af penge at undersøge nærmere, for alt så helt perfekt ud smiley smiley

Har nogle et tip til, hvordan jeg finder CF (som Zenta nævner i #3)? Hun kommer ikke frem, når jeg søger i brugere - og jeg kan heller ikke lige finde Dalton, som jeg mener at huske, hendes hønsehund hedder. Husker jeg mon forkert?

PS. Kela besluttede sig for at sove i haven i nat - i blæsevejret smiley Jeg endte med at kalde hende ind, for det KAN da ikke være optimalt for en gammel hund at ligge på en kold græsplæne en hel nat.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 162
  • #12   16. maj Her har vi lidt det samme med Sissi. Hun er en 13 år gammel malteser. Sissi lunter rundt i haven, det går virkelig meget langsomt. Sissi kan også stå og glo på en busk, en mur eller andet - i meget lang tid. Sissi har dårligt syn og dårlig hørelse, faktisk vil jeg påstå at hun er stokdøv, dvs når jeg rasler/knitrer med posen med lakse kronch, så kan hun godt høre det. Skulle der fise en hare forbi, så spurter Sissi efter den, og ørerne virker ikke (hun kommer dog ikke i nærheden af haren).
    Sissi er glad, og hun er primært i haven, hvis hun er med en tur på sportspladsen, sjokker hun rundt i nærheden af mig. Jeg er da godt klar over, at det er på lånt tid, men så længe hun ellers er frisk, tager vi vores forholdsregler, som fx ikke at stille ting på nye steder smiley

• #13   16. maj Ja det er en hyggelig lænestol, men det er først nu han ligger i den i længere tid smiley
    Han har altid været lige op af mig smiley

• #14   16. maj Hama linker til hende.

• #15   16. maj Tak Hama smiley

Den med selektiv hørelse er klart noget med alderen, Lise-Lotte smiley

Det underlige ved Kelas langsommelighed på ture er, at den forsvinder med et puff, hvis hun øjner en (især) retrieverhan. Er det lækre Herman STYRTER hun afsted og fjaser forelsket rundt om ham.
    Går vi på en større sti, går det langsomt. Finder jeg en lille, kringlet og gerne lidt tilgroet sti, kommer der fart på Kela - og gnist i øjnene "jubiii SPÆNDENDE".
    Nogle gange kan jeg have hende mistænkt for slet og ret at kede sig på lufteture kendte steder - men jeg KAN altså ikke finde på nye steder tre gange dagligt, kære Kela!!!! smiley

- Og så er der jo det med at sidde/ligge og glo op i det der træ...........

• #16   16. maj Min gamle Kátur er jeg sikker på også var dement. Han kunne sidde i timevis og stirre på vores akvarie. Jeg kunne vågne om natten og så sad han der stadig.
    Da jeg så fjernede det sad han stadig og stirrede på de usynlige fisk

• #17   16. maj hunde kan have minder som de genkalder ved man fra forskningen. måske han huskede fiskene?

Jeg havde en ung hund der blev reddet ud af en stald. han gik nogle gange ud i vores staldbygning og sad der og så drømmende ud. Det var virkelig trist, for os. Men måske var der dele ved livet i stalden han savnede, måske var det bare en prægning?

han sad midt i rummet, helt stille og nærmest væk fra denne verden. kaldte du kom han glad. han gik selv derud og sad.

for mig så det ud som om han huskede

• #18   16. maj Det lyder lidt uhyggeligt, Louise - men jo altså bekendt.

Det med at huske giver mening, HL.

• #19   16. maj Isabelle

har hun haft nogle gode oplevelser ved træet? måske hun mindes?

Som en ældre dame i en stol på terrassen smiley den gang jeg gik efter det egern... Det var tider... agtigt

• #20   16. maj alternativt.... er der noget i den retning der dufter godt? og så står træet der tilfældigt?

• #21   16. maj Kela eeelsker egern - og vi har et par faste i haven. De kommer bl.a. i naur-træet, så hun har helt sikkert skønne oplevelser med spændingen: "Kommer de ned og leger I DAG mon?" smiley

• #22   16. maj Ja jeg har jo set min hund mindes... jeg tror derfor sagtens det kan være det

måske hun mindes træet fordi det er et art centrum for dem I haven hvor der sker mange ting tit. Og hun har mange oplevelser?

hvis det er det, er det på en måde smukt det foto du lagde ind. sådan en ældre dame der ligger og husker tilbage

• #23   16. maj Jeg har haft en dement hund, hvad vil du gerne vide?

• #24   16. maj Hvordan du fandt ud af det, Maj-Britt?
    Hvad gjorde din hund?
    Blev det værre?
    Hvor gammel var hunden?
    Hvilke konsekvenser havde det i forhold til et normalt hundeliv? Jeg tænker på, om du måtte ændre noget i dagligdagen fx.

• #25   16. maj Hun var med i et forskningsprojekt på KVL. Og der blev det konstateret. Hun kunne gå ud mod køkkenet for pludselig, at stoppe op og sidde og stirre ud i luften. Hun havde glemt hvad hun ville, hun blev bange for biler og cykler, noget hun ikke havde været før. Hun var 11 år da det blev konstateret. Hun fik demenspiller, samme slags som til mennesker. Hun blev helt normal igen efter 3 uger, og fik 3 år mere som en helt almindelig hund. Hun blev aflivet på grund af en stor svulst i leveren. Tal med din dyrlæge om demenspiller, jeg synes det er forsøget være. Jeg ændrede intet i hendes liv udover hun fik demenspiller

• #26   16. maj Det vil jeg da klart overveje, hvis Kela får flere symptomer på demens.
    Mange tak for tip smiley

• #27   16. maj min Nova som bliver 11 til oktober gør også sære ting .. går i stå ved ting, ligger steder hun ikke plejer og reagerer ikke helt normalt altid ... det er ikke øjnene , men er sikker på der er noget med hørelsen … og så ja alderdom ...

• #28   16. maj Fandt lige disse links som jeg personligt sys er værd at læse

https://dyrlaege.dk/demens-hos-vores-kaeldeyr/

https://www.netdyredoktor.dk/brevkasse/hund/kan-en-hund-blive-dement/

• #29   16. maj Nu fandt jeg tråden, men har skrevet en længere svada til dig smiley

profilbillede
  • #30   17. maj - Og mange tak for den/dem smiley

Jeg kan genkende flere af Daltons demenssymptomer - fx overlæbetics og uro om natten.

På dagens første skovtur tog jeg lige et par billeder eller ti - bl.a. dette af allersødeste Kela:

profilbillede
  • #31   17. maj Jeg zoomede ind på et af de andre, fordi jeg bemærkede et eller andet i blikket:

profilbillede
  • #32   17. maj Åhhhh grå stær, tænkte jeg - og googlede.
    Åhhhh heldigvis næppe grå stær, men senil uklarhed (spøjst udtryk smiley ):

"Alle ældre hunde (over 8 år) udvikler en aldersbetinget, senil uklarhed i linsen som ikke påvirker hundens syn"

Jeg HAR heller ikke bemærket nogen ændring i Kelas syn - heldigvis smiley

• #33   17. maj Ja hun ser lige så spejlblank ud, som Dalton kan gøre af og til smiley
    Det bedste man kan gøre at at holde deres hjerner igang. Og bevægelse. Fuldstændig lige som mennesker smiley

Kommentér på:
Er hun ved at blive dement?

x