{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Sterilisation eller ej?
  • #1   16. maj Jeg har ikke noget "bør" på dette område - men har man en spidshund, skal man lige overveje indgrebet en ekstra gang. Sådan en sterilisations-pels kan være en temmelig stor udfordring med bunker af hæmningsløst voksende underuld.

Lina og Kela havde hormonkoks og blev steriliseret (hhv. som 10-årig og 7-årig) af skræk for livmoderbetændelse.
    Her er billeder før og efter.

profilbillede
  • #2   16. maj Jeg synes kun man bør sterilisere af medicinske årsager, ikke bare fordi man synes løbetid er besværlig.

Jeg steriliserede Dixie som 4-årig fordi hun var voldsomt påvirket af hormoner både før under og efter løbetid, og løbetiderne samtidig kom med kortere og kortere mellemrum - jeg har fået en meget gladere hund ud af det, men også en hund med en pels der er meget mere besværlig at holde smiley

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 50
    #3   16. maj Jeg synes det er et stort indgreb at foretage, hvis ikke der ligger en dybere grund til smiley

Hvis det viser sig, at hunden døjer med gentagen livmoderbetændelse/indbildsk drægtighed/hormonforstyrrelser etc., og man har overvejet, om mulige komplikationer og efterfølger heraf, er bedre forudsætninger for hunden, end generne ved at forblive intakt, er det jo i hundens bedste interesse, at sterilisere.
    Har hunden ingen problemer som ovenstående, ser jeg absolut ingen grund til, at foretage sådan et indgreb. Dermed ikke sagt, at jeg har noget problem med folk, der ser anderledes på det end jeg.

Det handler jo om, hvad der er bedst for den enkelte hund smiley

Ps. Isabelle, tror jeg kiggede på dit billede 10 gange, før jeg fattede at det var en hund i træet smiley smiley

• #4   16. maj Jeg synes bestemt heller ikke man skal lave sådan et indgreb, med mindre hunden fejler noget.. smiley
    Det der med at skære og fjerne noget i en rask hund, det ser jeg ingen grund til.

• #5   16. maj Troede du, det var et overdimensioneret egern, Malene? smiley

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#6   16. maj Haha, dog ikke, mit lille hovede kunne bare slet ikke bearbejde hvad f.... Den lyserøde plet på træet var smiley smiley smiley

• #7   16. maj Jeg sterilisere kun ved en årsag. Ikke bare for at gøre det. Fungere hundene fint med deres løbetider og ingen ændret adfærd, så kan jeg ikke se indgrebet er nødvendigt. Hvis hunden desværre har problemer med sine løbetider. Så bliver de steriliseret

• #8   16. maj Jeg er 110 procent for at sterilisere.
    Ingen problemer med umulig pels, inkontinens eller andet herhjemme.
    Derudover, så bliver mine steriliserede Schæfertæver, rigtig rigtig gamle.
    Laika 13 år og 7 måneder, Zenta er nu 13 år og 2 måneder og mine forældres bliver 11 i år.

Jeg har lige nu en intakt tæve og jeg hader det som pesten.
    Ikke grundet blodet, men grundet riksikoen for livmoderbetændelse, kræft og alt det andet.

• #9   16. maj Jeg kan godt se ideen i at sterilisere en tæve der ikke skal bruges til avl. Der er flere sygdomme de slipper for, som jeg synes optræder ofte ved intakte tæver, især jo ældre de bliver. Mht. pelsen er det ikke et issue for mig, jeg har korthårede hunde. Jeg har ikke oplevet ændret sind eller aktivitetsniveau, og om hunden bliver tyk, styrer msn jo selv

• #10   16. maj Hvor mange tæver får egentlig livmoderbetændelse? Ja, undskyld jeg spørger, og jeg spørger virkelig af uvidenhed. Vi i min familie, min svigerfamilie og generelle omgangskreds primært haft tæver. Ikke én har haft livmoderbetændelse. Så jeg kender ikke til det - og læs nu ikke at jeg ikke tror det er et problem. Selvfølgelig er det dét, men jeg er da lidt nysgerrig på HVOR stort et problem det reelt er.

I øvrigt er der kun en enkelt tæve i omgangskredsen der blev aflivet tidligt grundet epilepsi. Resten blev sendt herfra som 12-13-14 årige, så forlænget levealder ved sterilisation hopper jeg ikke på.

• #11   16. maj Begge mine er steriliseret. Schæferen blev det 11 mdr gammel, fordi hun blødte i 4 uger i sin løbetid og var VIRKELIG deprimeret. Skæbnen ville at hun så skulle opereres i en pote, og derfor blev der taget en hurtig beslutning om, at de skulle sterilisere hende samtidig. Et par dage efter, blev hun falsk drægtig, og slæbte ulykkeligt rundt på bamser og pivedyr. Så vidste jeg at det var den rigtig beslutning for hende smiley

Den anden nåede at have 2 løbetider, og så begyndte hanhundene at være alt for interesserede i hende. Dyrlægen konstatere bakteriel skedekatar, og advarede om, at det med stor sandsynlighed ville give livmoderbetændelse i den næste løbetid. Hun blev steriliseret med kikkert kort efter.

Ingen af dem døjer med umulig pels eller inkontinens. Den ene er kronisk sulten, men spørgsmålet er om hun ikke ville være det alligevel - det ligger lidt til racen at være meget madglad.

Og for at tage noget med fra den anden tråd - de undersøgelser, som viser at hunde har forøget risiko for knoglekræft, bygger på amerikanske studier, hvor hundene typisk neutraliseret meget, meget unge. Som i under 4 måneder. Og det kan i mine øjne ikke overføres til danske hunde, som trods alt typisk først neutraliseres når de fysisk er udvokset.

• #12   16. maj Det er aldrig noget vi har fået gjort med vores tævehunde og heller aldrig noget vi overvejer.
    Jeg synes man skal kigge på den enkelte hund/situation.
    Mine forældres tæve var skrækkelig falsk drægtig hver gang. Hun blev selvfølgelig sterilliseret. Men jeg synes ikke man skal neutralisere bare fordi det plejer vi...

• #13   16. maj Mille, eks blandt collierne viser en undersøgelse at i Sverige er underlivsbetændelse årsagen til hver ottende dødsfald blandt tæverne...

• #14   16. maj Trine - tak. Det overrasker mig alligevel. Gad vide om der er forskel racer imellem.

Måske har jeg bare svært ved det faktum at man går ind og piller ved hormonerne når man steriliserer. Måske er jeg bare "skadet" af at vide hvor lidt man kan ændre i menneskekroppen med store konsekvenser. Jeg tænker ikke at hunde er fundamentalt anderledes på det punkt, men jeg kender ikke meget til hundens anatomi. smiley Der er bare et eller andet i mig der ikke kommer til at forstå at det er en god idé at operere i en rask hund, og ændre på hormonsystemet. Jeg er stadig med på at der kan være gode grunde til at gøre det. Det er mere det med at gøre det "bare fordi" jeg har svært ved at se det smarte i.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 14 Emner: 54 Svar: 4.824
    #15   16. maj Er det ikke omkring 20% af alle intakte tæver der vil udvikle livmoderbetændelse i større eller mindre grad? Det mener jeg at have læst et sted.

• #16   16. maj Jeg har fået steriliseret Honey, i et håb om, at holde hendes allergi mere i ro. Store hormonudsving er ikke godt for allergi.
    Honey tabte sig i perioden efter sterilisationen, og jeg har ingen problemer med at få hende til at holde den slanke linie smiley
    Jeg har ikke oplevet ændringer i pels, humør eller andet.

• #17   16. maj Det lyder alligevel lidt voldsomt, Ida. Jeg ved ikke hvor pålidelig netdyredoktor er, men 5% lyder for mig mere realistisk.

profilbillede
  • #18   16. maj .

profilbillede
  • #19   16. maj Sorry, huskede forkert, citat fra Evidensia Sverige: " Ungefär var fjärde tik drabbas av livmoderinflammation före 10 års ålder."

https://evidensia.se/djurvardguiden/livmoderinflammation-vanlig-sjukdom-hos-hund/

• #20   16. maj .

profilbillede
  • Ida og Figo
    mar 2017

#21   16. maj Mille de er 5% af ALLE tæver og 19% af alle INTAKTE tæver smiley

Det er klart at når man tæller alle de neutraliserede tæver, som har 0% risiko for at få livmoderbetændelse, med i statistikken så falder procentdelen.

• #22   16. maj Jeg er så en af de grumme. Jeg steriliserer. I min familie har vi mistet 2 tæver af livmoderbetændelse. De fik det begge i en høj alder og de blev akut steriliseret, men de kom sig aldrig helt over operationen. MajBritt herinde fra fik steriliseret Juice, fordi nu var hun blevet halvgammel og MB turde ikke risikere at hendes sunde og raske hund blev syg. Hunden spiste og drak normalt og gik lange ture. Da MB hentede hende efter OP, fortalte dyrlægen at Juice havde haft livmoderbetændelse !! Så man opdager det altså ikke altid før det ER for sent. Jeg indrømmer blankt at jeg er hunderæd for livmoderbetændelse.

• #23   16. maj Ida - no offense, men du ved ikke hvordan de procentsatser er kommet frem. Det gør jeg heller ikke. Nogle steder på nettet fremgår, at ca 20% af de danske hunde (alle - ikke kun tæver) er neutraliserede. Selv hvis man antog at alle 20% var tæver ville regnestykket ikke gå op. Det er gætterier.

Jeg skrev, at jeg ikke ved hvor pålidelig netdyredoktor er - jeg vil tillade mig at forholde mig mindst lige så kritisk til tallene fra billedet ovenfor som jo heller ikke har nogen kildeangivelse. Det kunne være interessant med lidt mere velbegrundede fakta.

• #24   16. maj Min barndomshund blev ramt som 8 årig og blev opereret og kom sig. Men min mormor og morfars hund, døde af det.
    Min nabo som barn, de havde 2 der blev ramt og begge døde/blev aflivet som følge af det, grundet høj alder.
    Jeg ved også at der er en gammel bruger herinde der har 2 hunde og begge blev ramt. Den ene i en ung alder og den anden i en højere alder. Tænker lidt 2 ud af 2 for den bruger, en ung og en ældre, den ene en race hund og den anden en blanding.
    Hvis ikke Gipsi var 10,5 år og kun har boet her i 8 måneder, så blev hun også steriliseret.
    Hun har haft et par kuld hvalpe og jeg håber det har en positiv indvirkning.

• #25   16. maj Når jeg tænker tilbage på de ældre tæver, som jeg har gået på hold med i mine 9 år i klubben, så har alle fået livmoderbetændelse. Enkelte overlevede ikke, men de fleste klarede sig igennem operationen.

Jeg er stadig af den overbevisning, at hvis man har en intakt tæve, bør man sterilisere den, senest når den fylder 7 år, og når den stadig er stærk og i god form. Jo ældre tæven er, des sværere er det at overleve en akut operation.

Da Dorit blev steriliseret (med kikkert) havde dyrlægen advaret om, at der var en risiko for, at de var nødt til at lave en klassisk operation, hvis det viste sig at livmoderen var irriteret. Netop fordi hun havde katar, var der en risiko for at det allerede var for sent. Alt var heldigvis fint, og hun kom sig lynhurtigt over operationen.

Da der var gået et par uger, måtte jeg sende en mail ud på dyrehospitalet og spørge om dyrlægen lige havde skruet op for turboen, da han var derinde smiley Ingen tvivl om, at de hormoner havde drillet hende, og efter operationen fik hun markant mere energi og glæde smiley

• #26   16. maj Der er overraskende mange tæver der bliver ramt.
    Især de ældre.
    Jeg kan huske jeg spurgte min dyrlæge og de svarede at jeg reelt set kunne vælge at gøre det imens min tæve er stærk, sund og rask eller vente til den bliver ramt af livmoderbetændelse og både er gammel og svag.
    Det fik mig til at tænke.
    Zenta var 4 år da hun blev steriliseret, så det var ikke en forhastet beslutning.

At mine Schæfertæver bliver over 13 år, det er på ingenmåde givet på forhånd.

• Ida og Figo
    mar 2017

#27   16. maj Tallet 19% af intakte tæver kommer fra Evidensia. Om du så tror mindre på de dyrlæger end de dyrlæger der står bag netdyredoktor, det er din sag, det er jeg ligeglad med.

Men at det er en af de hyppigste behandlinger forsikringsselskaber udbetaler til synes jeg siger meget om hyppigheden.

• #28   17. maj Jeg har kun haft tæver og ikke en har haft livmoderbetændelse ft. cockere, langhårede dvæggravhunde og whippets

Yngste aflivede gravhund blev 9, hun blev aflivet, pga. af en ledskade, øvrige er blevet mellem 14 og 16. Her gælder at havde en af dem fået livmoderbetændelse, så var det blevet en aflivning. Deres linjer udviklede ekstrem underuld ved neutralisering, så ekstrem, at de selv som kortbarberede havde svært ved at komme af med varmen uanset årstid og halsede konstant. Underulden holdt simpelthen op med at løsne sig og blev et filtet tæppe. Det ved jeg fordi jeg har mødt neutraliserede slægtninge.

Whipperne er det lidt anderledes med i og med jeg opdrætter, men Ghini (knap 10 år nu) er steriliseret, hos hende har jeg oplevet det modsatte problem, hun har aldrig fået normal tæt pels efter indgrebet, hun er stort set skaldet på mave, underste del af brystkassen og baglårene. Det er så kun i vintertiden det er problematisk. Yderligere har hun svært ved at holde den slanke linje og det er svært at få hende til at opbygge samme muskelmasse som før. Hun blev steriliseret under et kejsersnit og jeg havde som det så ud, valgt samme løsning igen, men jeg kommer ikke til at sterilisere uden en medicinsk eller adfærdsmæssig årsag.

• #29   17. maj Vidste faktisk ikke at hunde under 15kg har en øget risiko for livmoderbetændelse.. Vildt nok.. Mine sidste 3 tæver er blevet steriliseret uden at ha problemer med løbetiden som sådan (2 af dem har vejet under 15kg og Josie 17kg).. Måske en smule med Josie men ikke Mille eller Emma.. Og jeg må indrømme jeg har ikke kvaler ved at gøre det på den næste heller! Jeg skal ikke risikere noget!

Mille var knap 2år da hun blev steriliseret (efter 2. Løbetid) og Emma var 4år og Josie har vel været omkring 2år også.. Jeg vil tilgengæld ikke sterilisere før de er minimum 1,5år med mindre der er en virkelig god grund!

Min mors Molly har dog fra første løbetid været frygtelig deprimeret!! Hun var også falsk drægtig.. Har virkelig aldrig set en være SÅ hårdt ramt! Hun havde i alt 4mdr på et år hvor hun ikke var deprimeret og/eller falsk drægtig! Hun blev steriliseret som 1,5årig efter 2.løbetid.. Det var seriøst det bedste min mor nogensinde har gjort for hende!

Mille så jeg ikke den store forskel på og de to andre husker jeg desværre ikke om der var en forskel på..

• #30   17. maj Freja blev aflivet, da hun havde en begyndende livmoderbetændelse, og medicinsk behandling ikke kunne slå det ned - hun skulle ikke bydes en stor operation som 10-årig når hun ikke var i god form.

Det var frygteligt at afslutte det så akut på den måde. Men jeg tror ikke, jeg steriliserer pr. automatik næste gang. Der medfølger andre ting, jeg ville være bekymret for - pelsproblematikker, inkontinens mm.

Jeg tænker, at har man den holdning at det bliver automatisk sterilisation, så skylder man nok begge parter at vælge en race/linjer, hvor man ved det oftest er ganske problemfrit.
    Én ting er hvad du selv er "ligeglad" med, en anden ting er, at det også kan påvirke hunden.

• #31   17. maj Har ingen af jer hørt eller oplevet medicinske bivirkninger ved det, da jeg ved at det kan hanhunde?

Kender nemlig kun 1 steriliseret tæve, men datters franske. Det var lige efter anden løbetid at hun med alt held opdagede en livmoderbetændelse. Hun har aldrig haft problemer med at være steriliseret. Hun kan endda holdes super fit smiley

Albert blev fikset pga 2x prostata betændelse. Efterfølgende mistede han en del pels bestemte steder og det viste sig, at han havde fået for lavt stofskifte.

• #32   17. maj Min tæve blev steriliseret da hun var meget påvirket af løbetid/hormoner og det hjalp da også, men der har også været bivirkninger, hun har altid været sensitiv, men det er blevet ret meget forværret, og hun er i en alder af 5 år blevet i kontinent.
    Jeg undrer mig over at der er så stor forskel på holdningerne for at sterilisere/kastrere henholdsvis hanner og tæver. Jeg har kendt en del hanner (også pelsracer) hvor der ingen problemer har været og nu min egen tæve hvor der har været ret indgribende konsekvenser, som hun jo skal leve med i de næste rigtig mange år.
    Alle indgreb kan ha bivirkninger, nogle er heldige andre uheldige, det skal man jo gøre op med sig selv, hvad kan hunden leve bedst med. Ingen kan forudsige hvordan det ender for den enkelte hund.
    Jeg vil i hvert fald overveje situationen meget omhyggeligt hvis jeg skulle stå i den en anden gang.

Noget helt andet, er det ikke lidt problematisk at så mange tæver får underliv betændelse, det er da ikke særligt hensigtsmæssig for en art?

• #33   17. maj Jeg reperere når noget går i stykker.
    Hvis mine gamle hunde er for ringe til at gå gennem en operation så siger vi farvel i stedet.
    Jeg kommer ikke til at operere på forhånd ud fra mine oplevelser jeg har haft ind til nu. Men er da åben for en holdningsændring smiley

Jana fik livmoderbetændelse og fik fjernet denne som 13 års uden bøvl. Hun blev dog løbende mere og mere inkontinens på trods af medicinsk behandling. Og blev knap 16 år.
    Audi blev steriliseret pga allergi. Pels blev aldrig ordentlig igen men var ok at holde. Inkontinens som kun blev værer med årene.
    Mynte har rundet de 12 og er intakt. Har uproblematiske løbetider hver 10-11 måned. Får hun betændelse så ryger motoren selvfølgelig ud, med mindre hun har en alder hvor jeg i stedet vil sige tak for et langt, skønt og dejligt venskab.

Jeg er egentlig slet ikke så bange for livmoderbetændelser. Man ved det er en riciko med en intakt tævehund og så reagerer man jo ved mistanke.
    Jeg ville da heller ikke vælge en halekuperet hund for at undgå en hale måske? gik i stykker på jagt. Eller få fjernet ekstra kløer på forhånd - det er direkte forbudt med mindre de giver hunden et reelt problem.
    Men vi tar gerne hele organer ud på forhånd...

Nu skriver jeg det lidt sort på hvid mest for at skabe lidt eftertanke. Folk skal selvfølgelig gøre hvad de føler for indenfor hvad man må osv. og det er da et godt argument at forebygge noget hunde dør af.

• #34   17. maj Hvorfor er det vi ikke rutinemæssigt skifter hofteledet up på alle hunde når de når de 8 år? Vi ved ricikoen for slidgigt er markant. Vi ved det giver dårlig livskvalitet. Vi ved det rammer stort set alle hunde der bliver gamle nok.
    Pil ud sæt kunstig ind og vupti. På de små racer behøver vi end ikke sætte en kunstighofte ind - de kan sgu klare sig uden.

Er det virkelig værer at dø akut af en livmoderbetændelse end at gå rundt i årevis med dårlige hofter?

• #35   17. maj Melanie er steriliseret fordi hun er gadehund. Hun var fikset da hun kom til Danmark. Thea skal fikses, fordi hun bliver falsk drægtig og ked af det.

Jeg har lidt svært ved tanken om at operere på dyr, der ikke fejler noget.

Men når det er sagt, så har jeg ikke hørt om nogle særlige bivirkninger ved at fikse tæver. Kun fordele smiley

• Ida og Figo
    mar 2017

#36   17. maj Jeg kan huske at der i en debat herinde om netop neutralisering var nogen der vist nok havde links til undersøgelser der viste at visse racer har større risiko for det.
    Gad vide hvorfor mon det er...

• #37   17. maj Ida, du kan læse om det her: https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/pyometra-livmoderinflammation-hos-hund/ Vær obs på at der er link forneden til del 2

(Golden retriever er også blandt de overrepræsenterede racer smiley )

• Ida og Figo
    mar 2017

#38   17. maj Tak for link, men jeg kan ikke læse svensk smiley

Jeg tror det var et engelsk studie der dengang blev linket til.

• #39   17. maj Agria har haft den samme undersøgelse liggende på engelsk - kan ikke finde den mere smiley

• #40   17. maj For mig handler det ikke om at man jo bare holder øje med symptomerne på livmoderbetændelse, for det er ikke noget man bare gør.
    Min barndomshund kastede lidt op, og mine forældre tog det ikke som noget særligt. Det hænder jo at en hund kaster op uden grund og hvis der er en grund, jamen så er det nok noget med maven når hunden kaster op. I det tilfælde vil mange nok se det an eller faste hunden eller give skånekost. Tænker de færreste farer afsted til dyrlægen med det samme hunden lige kaster op.
    Det var det eneste symptom hun havde og hun var ved at dø af det lort.

Og så handler det for mig også om at det kan være årsag til at man er nødt til at sige farvel til sin hund akut. Hvis den har en alder hvor den ikke skal opereres og hvem har lyst til det?
    Det er ikke med min gode vilje at have en intakt tæve nu, jeg håber det hjælper at hun har været avlstæve.

• #41   17. maj Ginne, det var da en sær sammenligning smiley At fjerne noget, som producerer hormoner, som er en mindre operation som ikke tager mange dage at komme sig over, kan da på ingen tænkelig måde sammenlignes med at udskifte et hofteled - stor operation med lang genoptræning smiley

Men emnet må da have ramt et eller andet i dig, siden du har behov for at få det til at stikke af i den retning.

Maya, tæver skulle ikke påvirkes, rent temperamentmæssigt af at blive steriliseret. Jeg tænker nærmere, at det er Tessas sarte sind, som bare bliver lidt sartere med tiden. Så vidt jeg husker, var der også nogle andre problematikker, bl.a. noget med et længere forløb med smerter, ikke?

• #42   17. maj Jeg opgav helt at svare på den sammenligning som Ginne kom med.

• #43   17. maj A med. Ryg smerterne er først kommet et par år efter, og selvfølgelig påvirkede det hende også, men hun blev ret hurtigt, efter sterilisation, mere nervøs og dyrlægen sagde at det var en kendt bivirkning især hos hunde der inden var sensitive/nervøst anlagt.

Jeg er ikke imod sterilisation, men siger bare at der kan være bivirkninger, som ved alt andet og at man skal gøre sig klart at der er den risiko.

• #44   17. maj A - jeg er slet ikke så firkantet. Og er ikke nødvendigvis ramt fordi jeg stiller noget obskurt op. Folk kan og skal selvfølgelig gøre lige som de synes er bedst. Men det er da en spændende diskussion, også med tanke på vi med tiden kan mere og mere veterinærfagligt. hvis ikke man udfordre tankerne lidt ind i mellem så kommer man aldrig videre smiley

• #45   17. maj Findes der undersøgelser der viser, at fjernelse af et hormonproducerende organ ingen bivirkninger har? Det har jeg lidt svært ved at forstå hvis er korrekt, sådan rent fysiologisk.

Jeg prøver virkelig at forstå hvorfor det skulle være alletiders fede idé at pille ved noget så essentielt. Men jeg må virkelig misse et eller andet centralt?

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 5 Følgere: 16 Emner: 137 Svar: 5.912
    #46   17. maj Pudsig at man mener at det kun er et "lille" indgreb at fjerne organer på en hund.
    Hos mennesker er det et "stort" indgreb
    Jeg kan være med på, at selve operationen er et lille indgreb, men en operation som både kommer til at ændre ens krop både psykisk og fysisk er i min verden ikke kun et "lille" indgreb.

Jeg har en veninde, som er på sin 4 hund, og alle er blevet steriliseret forebyggende omkring to års alderen
    Første hund en Labrador - Münsterlænder blanding blev inkontinent, de andre var/er Labradorer.
    Nr to måtte aflives på grund af kræft i blæren 5 år gammel.
    Nr tre måtte ligeledes aflives på grund af kræft i blæren, samt at den blev meget mere forsigtig, mener at den var 6-7 år gammel.
    Nr 4, som nu er 6 år gammel mistede en hel del af "gnisten" arbejdsmæssig
    Den får så godt som ingenting at spise, men kæmper alligevel med vægten.
    Og min veninde, ja, hun går rundt og er nerevøs for at hendes nuværende hund får kræft.

Så nej, bestemt ikke noget der kun har positive sider og som forebygger.

Og så er der alle dem der siger, at de er ligeglad med en træls pels, det kan de sagtens leve med.

Er det det her Kirsten blandt andet skriver virkelig fedt for hunden ?
    Deres linjer udviklede ekstrem underuld ved neutralisering, så ekstrem, at de selv som kortbarberede havde svært ved at komme af med varmen uanset årstid og halsede konstant. Underulden holdt simpelthen op med at løsne sig og blev et filtet tæppe. Det ved jeg fordi jeg har mødt neutraliserede slægtninge.

Mon også sådan en arme hund siger at den er ligeglad, det kan den sagtens leve med ?
    Ja, selvfølgelig kan den leve med det, det er den jo tvunget til

Nogle af bivirkningerne af sterilisation er øgede chancer for diverse kræftformer og sprungne ledbånd.

Man hæfter sig kun i tal for, hvor mange der får livmoderbetændelse.
    Jeg synes, at det kunne være interessant at se tal på, hvor mange steriliserede der dør på grund af kræft og hvor mange der får ledbåndsskader.

• #47   17. maj Nu er der jo, sjovt nok, ingen der ved om der er en sammenhæng mellem 2 hunde der får kræft i blæren og så det at de tilfældigvis var steriliserede.
    Men ja, hvis man taler imod sterilisation, så er det da med at gribe til lidt af hvert for at bakke det op.

Jeg har selv en idé om at mine måske bliver så gamle som de gør, fordi de er steriliserede, men det er jo bare et gæt, måske de havde nået samme alder alligevel.

• #48   17. maj Findes der undersøgelser der viser, at fjernelse af et hormonproducerende organ ingen bivirkninger har? Det har jeg lidt svært ved at forstå hvis er korrekt, sådan rent fysiologisk.

Nej da, selvfølgelig gør der ikke det. Hvorfor tænker du overhovedet i den retning? Er der nogen der siger at det ikke har bivirkninger?

Anni, hvis flere af mine hunde fik samme type kræft samme sted, ville jeg overveje hvad pokker det var JEG hældte i dem, som gjorde at netop mine hunde fik den type kræft smiley

• #49   17. maj Helt enig Anne.
    Der er jo ingen der siger at der overhovedet er en sammenhæng mellem sterilisation og så kræft i blæren.
    Hvis to af mine hunde, ikke bare fik kræft, men endda kræft samme sted i kroppen, så ville jeg også begynde at kigge mig lidt omkring i de omgivelser hundene er i.

• #50   17. maj .

profilbillede
  • #51   17. maj Her står der faktisk længere levetid. Så det er måske ikke helt ved siden af.
    Og så står der faktisk under fordele, nedsat risiko for at få kræft.

profilbillede
  • #52   17. maj Billede i indlæg 51 er netdyredoktor og det i indlæg 50 er Aalborg Dyrehospital.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#54   17. maj Nej, det er ikke bevist at min venindes to kræfthunde har fået det, fordi de var steriliseret.
    Men det ER nu engang en af bivirkningerne.
    Og stadig, så synes jeg, at det kunne være interessant hvis man havde nogle tal der viste, hvor mange steriliserede der fik kræft.

• #55   17. maj Er kræft en af bivirkningerne ved sterilisation? Jeg spørger fordi jeg ikke kan finde noget om det.
    Hvis det var en kendt bivirkning, så burde det ikke være så svært at finde en hel masse om det.
    Det eneste jeg kan finde, det er som allerede skrevet i tråden, øget risiko for kræft hvis man sterilisere tidligt.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#57   17. maj # 50

Hvorfor tager du ikke alle ulemperne med ved sterilisation, men nøjes men kun to ?
    Det giver da et helt forkert billede.

profilbillede
  • #58   17. maj Der var sørme ikke flere punkter end dem du ser der.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#59   17. maj # 55
    Ifølge de nye anbefalinger er det ikke kun ved tidlig sterilisation.

# 58
    Så se 57

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

• #61   17. maj Jeg kan jo ikke tage flere punkter med end dem der stod på siden. Der var dem du ser der, i indlæg 50.

• #62   17. maj Jeg tror vist bare at jeg står af her. Hvis ikke det er undersøgt til bunds og forsket i hvilke konsekvenser det præcist kan have for raske hunde at fjerne livmoderen og derved pille ved noget så essentielt og kompliceret som hormonsystemet, så bliver det ikke min hund der skal under kniven. Hvad andre gør kunne egentlig ikke betyde ret meget mindre for mig, men jeg synes da at det kunne være interessant hvis der kom noget mere videnskabeligt på banen, og derved også lidt mere valide argumenter.

• #64   17. maj Og skægt som en kun deltager i tråden, udelukkende i et forsøg på at provokere, fremfor rent faktisk at komme med noget brugbart.
    Men sådan er der jo sådan meget.

• #65   17. maj Jeg tænker man skal gøre som man føler for, det gør vi alle jo alligevel når alt kommer til alt.
    Jeg er 110 procent for at sterilisere, herhjemme opvejer fordelene uden tvivl evt. ulemper.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 178 Hunde: 3 Emner: 29 Svar: 4.959
    #66   17. maj Ok min mening er en provokation.
    Genialt observeret. smiley
    Jeg kan ikke gøre for at jeg har den mening dybt forankret i mig og behøver ingen andre brugbare løsninger end: lad være at skære i raske dyr.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#67   17. maj John

Nu kom du først, jeg ville ellers lige have skrevet det samme.
    Og ikke kun tævehunde.
    Hannerne kastrerer man jo også i lange baner frem for at opdrage dem.
    Men længe leve dobbeltmoralen.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#68   17. maj Hvis man gad at travle gamle tråde op med samme emne kunne man se at min mening altid har været den samme, så no provocatione . smiley

• #69   17. maj Igen noget der slet ikke kan sammenlignes.
    Går man ind og fjerner ører og hale, så har det sjovt nok ofte noget med udseende at gøre.
    Det er nok de færreste der sterilisere grundet udseende, tværtimod fristes man til at sige.
    Mange sterilisere for at undgå diverse sygdomme, det samme kan næppe siges om kuperet ører og hale.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#70   17. maj Mange sterilisere for at undgå diverse sygdomme, det samme kan næppe siges om kuperet ører og hale

Det er da en dårlig undskyldning.
    Jeg er ret sikker på, at de fleste opererer fordi de ikke gider løbetider, og hos hannerne gøres det tit og ofte i stedet for at opdrage hunden.
    Endvidere, så øger det jo chancen for flere sygdomme end det forebygger for.

• #71   17. maj Min gamle hanhund døde i øvrigt af kræft. Det sad bl.a. i lungerne. Han havde også prostatakræft. Han var intakt og døde intakt.

Som med mennesker, vil rigtig mange få kræft. Intakt eller ej. Og de fleste hunde som dør af “alderdom”, dør af underliggende sygdom, men der er bare ikke mening i at undersøge det nærmere, fordi ingen vil lægge en gammel hund i narkose og scanne fra top til tå.

Og selvfølgelig påvirker det kroppen, når man fjerner hormonerne. På godt og ondt smiley

• #72   17. maj Det øger ikke chancerne for flere sygdomme end det forebygger og det ville man vide hvis man gad læse bare en lille smule om emnet.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#73   17. maj Zenta, og hvorfor læser du så ikke om emnet ?

Ved at sterilisere nedsættes risikoen for
    livmoderbetændelse
    kræft i æggestokke
    kræft i mælkekirtlerne
    og kræft i skeden.

Ved at sterilisere ØGES chancen for
    knoglekræft
    kræft i blærevæggen
    lymfekræft
    korsbåndsskader
    dermatitis
    anæmi
    cushings
    lupus erytemato
    kronisk duodenitis
    thromb et eller andet - ? kan ikke stave til det
    pelsproblemer
    væsensforandring, samt
    dysplasi og stop af vækstlinjerne, hvis man steriliserer tidligt.

Det er 4 punkter for sterilisering og
    13 imod, samt to ekstra hvis man steriliserer tidligt.

Men som sagt før, så kunne det være interessant om der findes tal for, hvor mange kastrater der mister livet til kræft, og hvor mange der får skadet korsbånd mm
    Hvis det viser sig, at % delen af dem der mister livet på grund af følgesygdomme er lige så stor som hos dem der får livmoderbetændelse, så er der jo ikke vundet noget som helst, tværtimod.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#74   17. maj A
    Hvad har du hældt i din gamle hanhund siden den døde af kræft ?
    Måske det samme gode foder, som min veninde hældte i hende hendes ?

• #75   17. maj Ej nu stopper du Anni. Det er jo ikke nogens skyld, hvis en hund får kræft. Lige så lidt som det er nogens skyld, hvis et menneske får det.... smiley

• #76   17. maj Jeg ville i hvert fald vente til hunden er udvokset - Som Anni siger er der en del ulemper ved at sterilisere tidligt.

Når det så er sagt, så steriliserer jeg ikke selv, medmindre der er en medicinsk årsag. Bella er 4 nu, og fordi hun konsekvent bliver falsk drægtig, hvilket er enormt stressende for hende, så bliver hun steriliseret. Hvis hun ikke blev det, så var hun forblevet intakt.

• #77   17. maj Alexandoria: Den er jeg 100% med på. En tæve skal ikke steriliseres, før den er udvokset. Det kan vi i hvert fald ikke blive uenige om smiley

• #78   17. maj jeg opererer kun når der er en fysisk årsag.

jeg synes ikke jeg kan vurdere hvad der er bedst for tæver generelt. Men jeg er sikker på at jeg kan vurdere sammen med en dygtig dyrlæge hvad der er bedst for min tæve.

ganske som jeg har kunnet ved mine hanner, men ikke ved hanner generelt.

Men jeg ville først reagere hvis der var noget fysisk hvor jeg skulle tage stilling, ganske som ved alle andre sygdomme.

• #79   17. maj Tror jeg faktisk ikke nogen er uenige i. Zenta var 4 år.

• #80   17. maj Tja, han fik Pedigree indtil jeg kom til (da han var 6 år), og derefter kom han på et specialfoder, fordi han havde bugspytkirtelbetændelse. Men han var 11 år da han døde, så det var der ikke noget alarmerende ved.

Men med din venindes unge hunde, som får samme kræftform, er der måske noget at kigge på. Og der tænker jeg ikke at det hjælper at få det til at lyde som om jeg gav min gamle hund kræft smiley Og sikke dog et ucharmerende træk, du har tillagt dig der smiley

• #81   17. maj Anni: Enig med A. Det var dog en ucharmerende måde at tale/skrive til andre på!

• #82   17. maj Anni har i flere tråde igennem lang tid vist sig at ha tendens til at skrive ret så ucharmende ting og det bliver også ofte formuleret på en ucharmende måde hvis du spørger mig.. Så intet nyt under solen der..

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#84   17. maj Ja den var måske (ret meget) lige grov nok, men kunne det mon tænkes, at Anni kom med et modspil, til A’s egen lignende bemærkning sidst i #48???

• #85   17. maj Malene, jeg mener, helt seriøst, at hvis flere af ens (unge) hunde udvikler samme kræftform, så skal man overveje om der er noget i miljøet, foderet, vandet eller andet, som gør det.

Jeg tænker at der er ret langt derfra, og så til at en 11 årig hund får konstateret kræft.

• #86   17. maj Hvis ikke man kan se forskellen på 2 unge hunde der får præcis samme form for kræft og så en gammel hanhund der får kræft, så er der sku noget galt.

Jeg ville sku også undre mig hvis 2 af mine unge hunde, fik præcis samme form for kræft.

• #87   17. maj A det er oplagt at overveje ja. min veninde mistede flere yngre katte på kort tid til lungekræft. dyrlægen mente passiv rygning spillede ind. Så sker der mere end en gang er det oplagt at kigge miljø, især ved samme kræftform

hun ryger fx udenfor nu. og så håber hun det ikke sker igen. ingen gør det jo med ond vilje og at finde en mulig årsag i miljøet som man kan ændre er jo nærmest en gave i den situation

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#88   17. maj Jeg er enig A, det virker som et lidt for spøjst tilfælde smiley Har ikke skrevet andet

• #89   17. maj Malene at ældre dyr får kræft er ret normalt desværre. man siger at jo længere man lever, jo større er risikoen for at udvikle kræft som pattedyr. Det fik selv min gamle far at vide da han fik kræft i en sen alder.

jeg har også mistet to old gamle katte til kræft, en havde i munden, en i knoglerne. herfra spredte det sig. Men de var også ca 91 år så det er normalt.

Men havde begge været døde som 5 årige af nyrekræft fx ville jeg da snakke med dyrlægen om foder mm

min veninde fx mistede to unge hunde. diffuse symptomer. Det var deres brønd med vand... Så jeg er enig med A her og jeg læste det ikke som et negativt forslag.

• #90   17. maj Tror faktisk at rigtig rigtig mange gamle dyr ender op med kræft. Så en gammel hanhund med kræft ville ikke komme bag på mig. Det er næsten noget jeg ville kalde "forventeligt".
    Min barndomshund endte med knoglekræft som 12 årig, hun fik livmoderbetændelse som 8 årig og blev opereret.
    Mine forældres hanhund, intakt hele livet, endte med kræft i albuen som 13 årig og blev aflivet.
    Det anser jeg for helt normalt, intakt eller ej, steriliseret eller ej.

• #91   17. maj Det gør jeg også. enig.

modsat mennesker kan de heldigvis få fred før lidelserne for alvor starter. selvom det er svært at aflive et dyr der ser rask ud uden på....

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#92   17. maj Anni, hvis flere af mine hunde fik samme type kræft samme sted, ville jeg overveje hvad pokker det var JEG hældte i dem, som gjorde at netop mine hunde fik den type kræft

Uha uha, så lever dobbeltmoralen igen.
    Det er ok at få det til at lyd som om det er min veninde der har givet sine hunde kræft fordi hun åbenbart har hældt et eller andet i sine hunde der har givet dem kræft.
    Men når man siger det samme til dig, så er det frygtelig, det kan man ikke være bekendt og det er ucharmerende.

Måske kunne det tænkes, at min venindes hunde fik kræft som følge af sterilisationen når nu det er en af bivirkningerne ??

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#93   17. maj HL, jeg har altså ikke påstået andet smiley kræft er desværre ikke noget man kan gardere sig mod, ej heller burde det komme som et kæmpe chok. Har selv mistet en kat til kræft. Har man flere dyr, der fejler det samme, burde der til gengæld ringe nogle klokker - om det så er kræft eller andet.

Jeg skriver ikke i min kommentar, at nogen som helst i denne tråd er skyld i deres dyrs sygdom!

Jeg skrev at jeg ikke læste Annis kommentar som en reaktion på A’s gamle hanhund med kræft, men nærmere som en reaktion på hendes bemærkning i #48.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl - måske var det udelukkende et ondsindet og uprovokeret angreb på A - jeg tror det bare ikke - det var ikke sådan jeg læste det. Jeg læste heller ikke A’s bemærkning i #48 som et angreb.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#94   17. maj Malene - tak, du tager ikke fejl.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 162
    #95   17. maj Konklusionen af omtalte artikel

Hvad er anbefalingen?

Hvorvidt neutralisation skal anbefales og i givet fald hvornår i hundens liv, afhænger til dels af race og kropsvægt. Derudover kræver det en vægtning af fordele og ulemper hos den enkelte hund.

Vejledningen peger dog på, at der ses overvejende ulemper ved neutralisering før puberteten eller før første leveår, at den generelle anbefaling er at vente til efter dette tidspunkt.

• #96   17. maj Hvis man fjerner alle de ulemper, der skyldes for tidl. sterilisation, så synes jeg nu ikke der er så voldsomt mange ulemper.
    Og der mangler også en del fordele på listen, efter min erfaring. Den vigtigste for mig er, om hunden får en markant bedre livskvalitet ved at blive steriliseret nu, ikke om 10 år, men fra det tidspunkt, den bliver neutraliseret.

Det betød en enorm øgning af livskvalitet for min gamle hund, da den blev neutraliseret. Der var lidt ulemper, men ingen, der ikke var til at leve med, da fordelene langt overskyggede ulemperne.

Pt. overvejer jeg kraftigt om min nuværende tæve skal neutraliseres. Det bliver selvf. først, når hun er fuldt udvokset, som også er hvad Zenta argumenterer for, hvorfor hun vel selvf. ikke behøver pointere ulemperne ved for tidl. neutralisering, da ingen med bare lidt hjerne, neutraliserer før puberteten.

Jeg er bekymret for pelsen, og jeg skal have fundet en, der har bedre styr på den slags pels end mig, i forhold til at give et bud på worst case scenario. Jeg har også tanker omkring sind. Men i stedet for at blive mere nervøse, som hannerne, bliver tæverne oftere lidt mere psykisk stærke, hvis de ellers er sunde i sindet (øget testosteron).
    Jeg ved ikke hvordan min tæve ender sindsmæssigt, før hun er voksen, så vi afventer.

Løbetid var et helvede for hende, tiden efter er et helvede for hende (hanhunde chikanerer hende, både intakte og kastrater, og 99% af deres ejere, har ikke styr på deres hunde, så de render fra dem, og vælter hende, og træder på, og kaster rundt med hende, og da de ofte er flere end en af gangen, er det svært at beskytte hende). Endnu en grund til at hanhunde, no way om jeg vil have det kravl (apropos en anden tråd herinde).
    Skye har fået en skulder/albueskade pga. hun "dufter" godt, selv når hun ikke er i løbetid. Det påvirker hendes livskvalitet negativt. Jeg håber ikke hun påvirkes af falsk drægtighed også, det vil være synd, for så har hendes liv fra 1. løbetid og frem været noget møg, pga. hendes kønshormoner ...

Det er trist, at der faktisk er en del tæveejere, der må neutralisere deres tæver, pga. de ikke kan gå i fred for hanhunde. Tænker jer med hanhunde over det?
    Min gamle hund have samme problematik (og så en masse andre, der også talte for neutralisering).

Min gamle hund døde af kræft, tarmkræft, da hun var omkring 11 år ... det er nok det eneste jeg er ret overbevist om, ikke kan have haft sammenhæng med hendes neutralisering ... jeg tror det var hendes kost (hun var fødevareallergiker og fik ret ensidig kost til sidst).

• #97   17. maj Sanne ja jeg har aldrig ladet mine hanner genere tæver. Du var det i at det sker for tit!

• #98   17. maj Det er netop også det jeg er bange for med en intakt tæve, HL og Sanne. Hvis jeg er så påpasselig som jeg kan, men der alligevel sker "uheld" pga. hensynsløse hanhundeejere :S

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#99   17. maj Hipie, nu spørger jeg ikke for at være ondskabsfuld, men hvorfor er du nervøs for at der kunne ske "uheld" på grund af hensynsløse han hundeejere?
    Når ens tæve er i løb, så passer man vel på den og holder den i snor.
    Og skulle der komme en løs han, så reagerer man vel inden de parrer

• #100   17. maj Anni: Fordi det er min generelle erfaring, at folk er VIRKELIG dårlig til at holde deres hunde hos sig. Særligt i mit område.
    Folk kan simpelthen ikke finde ud af at have snor på deres hund, og det KAN ske, at der kommer flere hanhunde på en gang, og så har jeg og min hund i snor ikke ret meget en chance. Derfor somhen.
    Der er grænser for, hvor meget man selv kan passe på (se bare på Sannes svar), også selvom man har de bedste hensigter smiley
    Og selv hvis min tæve ikke skulle blive parret, så kan jeg risikere, at hanhunde generer den hver gang den er i løb.
    Og kunne man undgå ALT bare ved at have hunden i snor, så var der nok heller ikke nogen hunde, som blev overfaldet af andre...

• #102   17. maj Ja snor på. og er de løse og ens han overskrider en tæves grænser så væk med den han.

jeg har set 'leg' hvor tæven hele tiden sætter sig for at undgå hannen. Det er ikke ok

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#103   17. maj Tak for svar.
    Jeg bor også i et område med masser af hunde.
    Og du har helt ret, der er masser som ikke har styr på deres løse hunde.
    Men jeg har nu aldrig været udsat for, at mine løbske tæver er blevet generet så meget at det kunne være endt med parring.
    Jeg har altid kunne holde hannerne på afstand, men sådan er vi jo alle forskellige.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#104   17. maj Enig med HL
    Vi er nogle stykker der mødes til leg hver søndag, og Gaddafi er en utrolig venlig hund der elsker at lege med alle venlige hunde.
    Men men men, her på det sidste har han forelsket sig i Chantal, en laber Old English Bulldog
    Han synes at hun skal være mor til hans børn.
    Jeg lader ham altså Ikke løbe og genere hende.
    Nu er vi bare et par der mødes en halv time før, og lige så snart Chantal kommer, så kommer den forelskede ungersvend i snor og bliver kørt hjem

• Ida og Figo
    mar 2017

#106   17. maj Lige så lidt som det er nogens skyld, hvis et menneske får det (kræft)

Vi omgiver os med kræftfremkaldende stoffer hele tiden i vores dagligdag. Selv jeans findes der kemikalier der mistænkes for at være kræftfremkaldende. Hvis man kigger på kræfttal de sidste ca 80 år er der sket en kraftig stigning. Det skyldes flere ting, men bl.a. flere farlige kemikalier i vores hverdag.

Derfor tænker jeg at det sagtens kan være det samme med hunde - at de også udsættes for flere kemikalier og stoffer der kan føre til kræft.

Den er tricky og selvfølgelig er der ingen der med vilje er skyld i at deres hund får kræft.

• Ida og Figo
    mar 2017

#107   17. maj Jeg har fået Figo kemisk kastreret og det ender nok med en rigtig kastration når den kemiske udløber.

Jeg har det ikke specielt godt med det, men han HAR altså fået det bedre når han ikke hele tiden går og er besat af tæver.

Men han er jo ikke syg... og som udgangspunkt har jeg også det synspunkt at man ikke opererer en rask hund... Jeg synes det er en svær diskussion.

• #108   17. maj Uha uha, så lever dobbeltmoralen igen.
    Det er ok at få det til at lyd som om det er min veninde der har givet sine hunde kræft fordi hun åbenbart har hældt et eller andet i sine hunde der har givet dem kræft.
    Men når man siger det samme til dig, så er det frygtelig, det kan man ikke være bekendt og det er ucharmerende.

Måske kunne det tænkes, at min venindes hunde fik kræft som følge af sterilisationen når nu det er en af bivirkningerne ??

Så..... Du siger at hun har givet dem kræft, ved at sterilisere dem? Cool! Hun er en heldig veninde, at have dig smiley

Man siger at alle mænd over 80 år, dør med prostatakræft. Fordi det bare er sådan det er. De dør ikke af det, men med det. At gamle mennesker og dyr får kræft, er normalt. Men ikke når det er unge og sunde individer.

Da 8 ud af 10 fastboende på mine forældres vej havde fået kræft, blev vandet undersøgt. Der var ikke noget, men det er sgu da lidt vildt. 1 døde, de andre 7 kom sig. Og det var den retning jeg ville tænke, hvis flere af mine hunde, unge og raske, fik samme type kræft. At der er noget i omgivelserne. Det er muligvis sterilisationen, det kan ikke udelukkes. Det kan også være avlen. Eller noget andet.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#109   17. maj Måske du skulle læse en gang mere.
    Jeg skriver IKKE et eneste sted at de har fået kræft af at være blevet steriliseret.

Jeg skriver MÅSKE, når nu det er en af bivirkningerne.
    Ved du, hvad måske betyder?
    Men du kan vel dokumentere at det ikke er på grund af sterilisering når nu du så kategorisk afviser det.

Og 6-7 år gamle hunde vil jeg nu hellere ikke kalde unge....

• #110   17. maj Anni: Vil du ikke være rar at være så nedladende? Det er ikke nogen særlig god måde at tale til andre på smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#111   17. maj Hippie, jeg er nu ikke mere nedladende end A, som endvidere lægger mig ord i munden som jeg aldrig har skrevet.

• #112   17. maj "Jeg skriver MÅSKE, når nu det er en af bivirkningerne.
    Ved du, hvad måske betyder?
    "

Den her del af din tekst er nedladende. Skriv pænt. Hvad A gør er jeg ligeglad med i den her sammenhæng (for jeg snakker om dig ikke om hende), men det giver dig ikke ret til at være nedladende overfor hende. Bare fordi alle andre går over for rødt, så behøver man altså ikke selv gøre det smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#113   17. maj Fint, og når nu der skal være lidt retfærdighed til, så vil jeg også gerne bede om, at du ber' A om ikke at beskylde mig for at skrive noget jeg ALDRIG har skrevet.
    Det er ikke ok at beskylde andre.

• #114   17. maj 6-7 år er ALT for ung! Alt, alt for ung!!

Nu ser jeg at det var labber, begge to. Det er jo ret almindeligt at lab (og golden) får kræft. Og med de racer, som i forvejen er disponeret for kræft, skal man da nok tænke sig om en ekstra gang, inden man piller ved for meget.

Som du selv så sødt er inde på, Anni, er det da muligt at din veninde har sørget for at hendes hunde fik kræft, ved at vælge racer der er disponeret for kræft, og så sterilisere. Kæft, jeg ville blive ked af det, hvis jeg var hende, og skulle læse sådan noget fra en “veninde” herinde smiley

Det er jo muligt at det er ringe avl, stoffer i vandet eller noget andet (som hun er uden skyld i). Dét ville jeg personligt foretrække at tænke i.

• #115   17. maj Anni: Jeg synes egentlig at A skriver pænt til dig, så det kan jeg ikke sætte en finger på smiley
    EDIT: Du må simpelthen selv tage den kamp, men på en ordentlig måde smiley

• #116   17. maj Haha, Anni, hvad har jeg beskyldt dig for?

Det er satme sjovt at du er tilbage, fuld af bitterhed og nedladenhed. Helt som i gamle dage smiley

Og ja, nu hoppede jeg vist med på balladen smiley Men Anni, DU kan bede mig undskylde, hvis du mener at der er grund til det. At bede en anden om at “få mig til” at undskylde, er ren børnehave!

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#117   17. maj Ja 6 - 7 år er alt for ung.
    Du er godt nok ekstra spøjs i den her tråd.
    Utrolig alle de undskyldninger du efterhånden er kommet med bare for ikke at komme til at indrømme at det evt kunne være på grund af sterilisation.

Nu har du så endelig fundet ud af, at det er Labradorer, og indrømmer endelig at det måske kunne være på grund af sterilisation.
    Men alligevel, så må du lige komme med nedværdigende kommentarer om, at det jo er nok alligevel min venindes skyld at de fik kræft, for hun burde jo have vist, at man ikke steriliser Labber eller også har hundene været skod avl og at jeg er en dårlig veninde fordi jeg slog det op herinde.

Hold op, du er lang ud, godt at du har Hippie og Zenta i at bakke dig op.

Jeg vil ønske dig en fortsat god aften, og håber, at dine hunde får et langt og sygdomsfri liv. ??

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

#118   17. maj Så..... Du siger at hun har givet dem kræft, ved at sterilisere dem? Cool! Hun er en heldig veninde, at have dig smiley

Hvor har jeg skrevet det?
    Jeg har skrevet MÅSKE

Det er satme sjovt at du er tilbage, fuld af bitterhed og nedladenhed. Helt som i gamle dage

Og i lige måde, bortset fra at du jo nok har været her hele tiden. ??

• #119   17. maj Hey hey hey! Jeg bakker aldeles ikke A op, bare fordi jeg beder DIG om at tale pænt Anni, så skru lige ned for charmen smiley

• #120   17. maj Anni, træk vejret, og LÆS hvad jeg har skrevet. Jeg har - hele vejen - skrevet at der selvfølgelig er bivirkninger ved at sterilisere. Og at der kan være en forhøjet risiko ved at sterilisere en hund af en race, som er disponeret for kræft. Så jeg kan da godt gå med på din:

Ja, måske har din venindes valg, givet hendes hunde kræft. Det er da muligt. Det finder man aldrig ud af. Det ændrer ikke på, at jeg ville være SÅ ked af det, hvis jeg var hende, og læste det du har skrevet om hende her i tråden. Ikke nok med at hun (måske) har truffet valg, der har givet hundene kræft, men hun fortsætter tilsyneladende med at sterilisere - hvilket du jo på ingen måde lægger skjul på, er årsagen til alt dårligt der er sket med hendes hunde.

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#121   17. maj Hoooold nu kæ*t for en heksejagt smiley smiley smiley
    Er du HA, Hippie?

“Ved du, hvad måske betyder?” er da ikke mere nedladende end så mange andre sætninger i denne tråd eller andre tråde.

Man må gerne skrive, at ejer er skyld i sine hundes sygdom, men når meddebattør medgiver, at det er en mulighed, så er hun en dårlig veninde. smiley

Jøsses, er det ikke forventeligt, at der bliver prikket lidt til hinanden, i en debat om så hedt et emne, som dette er?

Jeg opfatter det lidt som om, at det er blevet til et “os mod dem” nu, hvor man tilsyneladende erklærer sig enig med kommentarer, alene på baggrund af forfatteren. Ps. der står at jeg opfatter det sådan, ikke at det absolut er sådan. Ups nu får jeg nok r*øvfuld smiley

• #122   17. maj Malene: Nej det er jeg ikke, men det er nu engang min tråd, og jeg føler faktisk et vidst ansvar for, at folk taler ordentligt her i min tråd. So that's that smiley

• Malene
    Malene Online Tilmeldt:
    aug 2019

#123   17. maj Altså at alle skal tale pænt, eller at de som er uenige med dig, skal tale pænt?

• #124   17. maj Generelt er nu hverken A eller Anni min kop te.. Så jeg støtter nu ikke udfra forfatter.. A kan være præcis lige så ucharmende som Anni og er det ofte smiley

• #125   17. maj Haha, tak Pernille, eller noget smiley

Malene, Anni har i det mindste en holdning til emnet, som er så stærk, at hun lige kammer lidt over. Du sidder bare og troller den. Så kan man overvej hvem der i virkeligheden er den “pæne” smiley

• #126   17. maj Malene: Nej, alle skal tale pænt selvfølgelig. Det er da logik for burhøns smiley
    Hverken A eller Anni er mine bedste venner, skal det lige siges. De kan være lige gode om det, men i det her tilfælde, så var det altså Anni, som var provokerende og nedladende. Hvilken holdning hun end måtte have, påvirker ikke noget her.
    Men jeg kan mærke, at du ikke kan se hvad jeg skriver eller ikke vil se det, så jeg holder her.

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#127   17. maj
    Hop dog ud af denne tråd Anni det er formålsløst.

• #128   17. maj John: Prøv lige at tale lidt mindre nedsættende om kvindekønnet. I hvert fald, hvis du skal være i den her tråd smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

#129   17. maj

HOV NU BLEV JEG BLOKERET

• Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Svar: 14
    #130   19. maj Aldrig!!

• #131   19. maj Vil det sige, at du ikke ville sterilisere end tæve med livmoderbetændelse, Mike?

• Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Svar: 14
    #132   19. maj Prøv at gætte. Der er selvfølgelig undtagelser. Det ka' du godt regne ud, ikk'?

• #133   19. maj undtagelsen fra aldrig smiley

Det er helt poetisk

jeg har skrevet et digt der hedder undtagelsen fra reglen. du burde skrive smiley

• #134   19. maj "Det ka' du godt regne ud, ikk'?"

Aldrig betyder i mit univers ............. (trommehvirvel) ......... aldrig smiley

Kommentér på:
Sterilisation eller ej?

x