{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
543 visninger | Oprettet:

Knuder på ældre hund {{forumTopicSubject}}

Bella har 3-4 knuder forskellige steder. Den ene er ret stor, vel omkring 4 cm i diameter, og dyrlægen mener bestemt at det er en fedtknude.

Hun har også en lille knude i den ene armhule, og en anden lille knude ved siden af rygsøjlen (et par cm fra selve rygsøjlen). Og måske en lille bitte knude mere på låret, men jeg er i tvivl om det bare er en talgknop. De små knuder er under 1 cm i diameter.

Hun er 9,5 år og pensionist. Hun er i god fysisk form, trods sine skavanker, og er slank, glad og aktiv.

Nærmere undersøgelse vil kræve narkose og biopsi. Og hvad så hvis det er noget slemt? Jeg kan ikke lade hende blive opereret flere steder, med alt det medfører. Hun kan ikke holde til ro i mere end en uge eller to, for det vil sende hendes gigt ud af kontrol. Og så er der det med narkose og ældre hund.

Jeg hælder egentlig til ikke at gøre mere ved det. At være ekstra OBS på hendes almene velbefindende, og så få lyttet på hjerte og lunger, når hun alligevel er inde at få cartrophen 2 gange om året (den ene indsprøjtning får hun sammen med vaccine og sundhedstjek).

Men er det egentlig ok? Jeg er kommet i tvivl, efter min venindes hund blev aflivet i sidste uge. Han havde tarmene fuld af kræft, som var blevet symptombehandlet i flere år, men uden at dyrlægen nogensinde havde tjekket for om der skulle være en årsag til hans evige (voldsomme) maveproblemer. Og jeg vil ikke stå i en situation, hvor jeg kigger tilbage, og tænker at Bella skulle have haft fred tidligere, og det kunne være sket med grundig undersøgelse.

Hvad ville I gøre? Tjekke med biopsi, få fjernet knuderne eller se tiden an?

Kommentarer på:  Knuder på ældre hund
  • #1   9. sep Jeg ville se det an.
    Laika havde en del. I starten blev de undersøgt, men hver evig eneste gang kom resultatet tilbage at de var godartede. Så jeg stoppede med at få dem undersøgt, i takt med at hun blev ældre.
    Zenta har en del, også en i armhulen. Hun er 13,5 år præcis i dag og der kommer ikke til at ske en skid mere for Zenta. Hun har en alder hvor hver dag er en gave og de skal ikke fyldes af undersøgelser, operationer eller andet. Ender en af knuderne med at tage livet af hende, forstå mig ret, så må det være sådan det er. Det tvivler jeg dog lidt på, det bliver hendes ben i sidste ende.

Gipsi, på knapt 11 år, har 2 knuder og jeg gør på samme måde med hende, dog er jeg ekstra obs på den ene knude, grundet dens placering.

• #2   9. sep Jeg ville gå og være evigt bekymret, hvis ikke jeg fik dem tjekket. Helst fjernet men jeg er enig i din argumentation for ikke at gøre dette, som det første.
    Jeg ville tage til en onkologdyrlæge, og få lavet biopsier. Nålebiopsier kan ofte tages uden de store problemer, hvis hunden ellers kan forholde sig i rimelig ro.
    Kia fik taget flere prøver fra en knude i brystvævet, og hun registrerede det umiddelbart ikke.

• #3   9. sep Jeg ville gøre som Sanne skriver og få taget en biopsi.
    Viser det sig at de er godartet ville jeg ikke gøre noget så længe de ikke generer.
    Skulle de uheldigvis være ondartede, så ville jeg give hende en god "sidste tid" og aflive inden hun viser mange tegn på at hun ikke mere har det godt

• #4   10. sep Ozzy har efterhånden også en del knuder, tror han er oppe på 5-6 stykker nu. Vi fik den ene undersøgt for øhh 3 år siden eller sådan noget, da han alligevel var bedøvet , det var bare en fedtknude som dyrlægen også var ret sikker på inden biopsi.

De andre har vi ikke fået undersøgt, for vi vil alligevel ikke lade ham gå igennem operation eller anden behandling mod kræft, netop pga alderen ( 11 år ) og fordi han vil være umulig at holde i ro. Men er nu ret sikker på at de ande også bare er fedtknuder, de føles præcis som den anden, bare i forskellige størrelser.

• Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 765
    #5   10. sep Jeg har en hund med knuder i patterne...

Det startede med en lille en, som dyrlægen og jeg blev enige om nok bare var en fedtknude, så vi gjorde ikke noget. Men den har "forgrenet" sig, og nu har hun flere.

Hun fylde 10 om 2 uger, og den første knude opdagede vi i marts.

Der er ikke ret meget tvivl om at det er kræft.
    Men jeg vil ikke lade hende operere, med risiko for at det alligevel ikke rækker med fjernelse af brystvævet.

Så hun lever på lånt tid. Det gør hun et eller andet sted også grundet sin alder.
    Så længe hun stadig er frisk og virker upåvirket af knuderne, så får hun lov at leve (med lidt mere forkælelse) og så snart hun begynder at virke anderledes eller påvirket, så siger vi pænt farvel.

Så jeg ville helt klart ikke gøre noget, men bare nyde tiden med hende.
    Det kan være harmløst, og så sker der ikke noget, eller det kan være noget "farligt" og så skal du overveje om du vil operere (og det lyder det til du ikke gerne vil) eller ikke gøre noget.
    Så et eller andet sted ville det at få knuderne undersøgt, jo ikke ændre andet end din viden, og hvorfor så "trække" hunden igennem narkose?

• #6   10. sep Tak for jeres svar smiley

Jeg er egentlig ikke bekymret for knuderne, og det er heller ikke dem der får mig til at tænke at hendes liv lakker mod enden. Skal de undersøges, er det alene for at sikre mig at jeg siger farvel til hende tidligt nok, hvis de er ondartede.

Jeg hælder til ikke at få dem undersøgt nærmere. Som sagt er det ikke knuderne der holder mig vågen om natten. Det er hendes dårlige knæ og de smerter der følger af det smiley

• #7   10. sep Udover Aqui, så har alle min ældre hunde fået fedtknuder. Eller det vil sige - jeg har faktisk aldrig fået dem undersøgt, men er gået ud fra, at det har været fedtknuder, og det har aldrig "udviklet sig".

Eneste undtagelse er Qimmit.
    Han boede jo ikke hos mig (men min eks) de sidste år at sit liv, og da han fik en knude øverst på låret, var der slet ingen tvivl om, at den var ondartet.
    Den var øm, den voksede hurtigt, og den påvirkede ham, allerede da den var på størrelse med en lille nød. Han var over 13 år, så der var heller ingen diskussion. Han blev topforkælet i kort tid, og så blev der sagt farvel.

Så nej. jeg ville ikke få undersøgt knuder, som ikke umiddelbart bekymrede mig.
    Jeg ville stole på, at jeg ville fornemme det, hvis det var noget, der ikke var, som det skulle være. smiley

• #8   10. sep Albert har også et par stykker. Den ene fik han for læææænge siden, og den blev undersøgt. Den var godartet og jeg skulle bare holde øje med den ikke voksede. Nu har han en lille under hagen, og på indersiden af låret. De vokser ikke, så jeg er ikke nervøs.
    Skulle det være cancer, så er han 11½ og skal ikke igennem en masse. Viser det sig at han bliver dårlig, så siger vi farvel smiley

• #10   10. sep Jeg ville få det tjekket, bare for at få noget ro og ikke skulle gå rundt i evig bekymring smiley Men hvis du egentlig ikke er bekymret, så er det måske ikke så vigtigt smiley Det kommer jo lidt an på, hvordan man selv er - følg din mavefornemmelse smiley

Jeg håber ikke, det er noget alvorligt smiley

• #11   10. sep Åh, hvor er Albert sød smiley

• #12   10. sep Han synes det var super når vi skulle filme om smiley
    Så kunne han hilse igen smiley

• Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 765
    #13   10. sep Jeg stemmer for en Albert Fanclub.. smiley smiley smiley

• #14   10. sep Haha det ville han elske, hvis det gav en masse kæl og klap smiley

• #15   10. sep Når situationen er som den nu er med Bella, ville jeg gøre absolut ingenting. Udover at være obs på at hun trives og ikke er generet af knuder, eller andet.
    Håber at hun holder længe endnu !

• #16   10. sep Hun har lige leget fjollet bøllerøv til træning i dag smiley Jaget fugle midt i øvelser, leget snurretop i fri ved fod, stukket af for at rundere (imens andre hunde egentlig runderede) og stjålet mad fra alle andre smiley

Så tjek ved frisk og glad smiley

• #17   10. sep Ældre hunde er bare sjovere smiley smiley

• #18   10. sep Ja, de er virkelig sjove smiley På holdet er der 3 gamlinger, hvoraf 2 er pensionister, og de laver viiiiiirkelig meget ballade smiley

Bella mener bestemt ikke at regler gælder for hende mere, og hun bliver virkelig fornærmet når jeg endelig bliver skrap smiley

Det er sgu heldigt at hun er så nem og dejlig, at man straks tilgiver hende smiley

• #19   10. sep Mine gamle hunde finder også jævnligt på nye numre, og de slipper selvfølgelig afsted med alt smiley smiley

• #20   10. sep Jeg forstår i hvert fald godt hvis du fravælger at få det undersøgt, vi har som sagt selv valgt det samme med Ozzy.

Her er vi også mere bekymret for Ozzys hemivertebrae end knuderne. Altså han fungere jo fint på smertestillende og er aktiv og glad, leget, hopper , springer osv, så lever vi med at han går lidt stift . Men vi ved jo også at en dag så er det smertestillende ikke nok, og ja så er tiden inde til farvel.

Det er med at nyde og elske de gamle lalleglade fjoler så længe vi har dem smiley Jeg er SÅ glad for at Mailo var glad og legede til det sidste, og ved ham tror dyrlægen jo netop at han har haft kræft et sted i kroppen, han begyndte jo så at tabe sig og dermed vise symptomer på at noget var galt, før hans humør og bevægelse blev påvirket.

• #21   11. sep Liva på 12 år har efterhånden en del knuder.
    Ved den første stod jeg straks nede hos Morten dyrlæge, som beroligede mig med , at det får gamle hunde og "ingen" hunde dør af gammelmandsknuder, men stort set alle gamle hunde dør med dem.

Jeg holder lidt øje med dem.

Maggie på 9 år er også begyndt at få på dem og havde en som begyndte at væske og bløde tidligere på sommeren, så den blev fjernet.

• #22   11. sep Jeg er lige nød til at høre. Kan i se knuderne?
    Jeg kan nemlig kun se den Albert har fået taget en biopsi af. De andre ligger under huden og kan mærkes ved berøring.

• #23   11. sep Det var denne han fik taget en prøve af

profilbillede
  • #24   11. sep Bella har jo en ret stor pels, så man kan ikke se dem. Den store ville jeg kunne se, hvis hun var kortpelset, men ikke de andre.

• #25   11. sep Okay. Blev lige lidt bekymret for Alberts og det er jeg eller ikke smiley
    Jeg holder selvfølgelig øje med om de vokser, men det gør de ikke pt i hvertfald

• #26   11. sep Ozzy har nogen man kan se og andre man ikke kan se, men altså det er kun fordi de buler ud man kan se dem, der er ingen rødme , sår eller noget som helst.

Kommentér på:
Knuder på ældre hund

x