{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Hvilken race til shar pei? {{forumTopicSubject}}

Selvom det ikke er lige rundt om hjørnet, går jeg og overvejer hvilken hund min næste skal være. For det første skal det først være når Alfred(chihuahua 12 år) ikke er her mere, han skal ikke tage stilling til flere hvalpe, men bare have lov til at nyde FORHÅBENTLIGT nogle år endnu.
Derudover har jeg fået en langt større interesse for hundetræning efter jeg fik Emma, så det må MEGET gerne være en lidt mere klassisk “trænbar” hund. Emma træner jeg også med, men hun er meget egenrådig og har ikke sådan den vilde drift eller interesse i det smiley
Den skal være +15 kg tænker jeg og kunne med børn under teenagealderen. Svært at sige hvor gammel min datter er på det tidspunkt, men hun er 6 nu.
Hvilke racer tænker I kunne passe til det og samtidig gå sammen med en shar pei? Kunne være jeg fik øjnene op for nogle spændende racer jeg skal læse op på og møde smiley

Kommentarer på:  Hvilken race til shar pei?
  • #1   2. jan Jeg ved ikke om jeg har nogle forslag, men vil bare sige, at jeg virkelig kender den følelse:)

Da jeg fik Coco og begyndte til hundetræning blev jeg også bidt af det! I nogle år kløede vi på, men i sidste ende nok mest for min skyld.. Vi stoppede med at gå til træning fast, da Coco var 6år, og faktisk synes jeg vores forhold er blevet mindre konfliktfyldt af det. Hun elsker bare ikke at træne:)

Så jeg skal engang have en storpudel, men jeg ved bare heller ikke lige hvornår:)
    (Dog tror jeg ikke lige sådan en er oplagt med en shar pei.)

• Mathias M
    Mathias M Online Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 275
    #2   2. jan Hvis du er bidt af træning og generelt er aktiv så er en af retrieverne vel ikke helt af vejen? smiley

• #3   2. jan A-S: Det er også sådan jeg har det. Havde slet ikke regnet med at det ville fange mig så meget, men det gør det altså bare og føler ikke jeg får lov at udleve det med Emma og hun skal heller ikke tvinges for min skyld - skal jo være noget vi elsker sammen smiley og hun elsker meget mere en lang gåtur eller en stor mark hvor hun kan løbe frit. Hun kan sagtens træne helt almindelig lydighed, men kun de der berømte 3-4 gentagelser, så er det sku ik spændende mere smiley og jeg vil bare vildt gerne prøve en hund som ville elske det men som sagt også kan gå med Emma.

• #4   2. jan Mathias: Jeg har faktisk tænkt både Golden og labrador, men kender ikke nogen personligt. Men de tiltaler mig ret meget! Tror du de ville gå godt med en shar pei? smiley

• #5   2. jan Tænker langt de fleste racer med et fornuftigt eksteriør og rimelig madglæde ville leve op til det der - det er jo ikke så specifikt.
    Hvis det er vigtigt, at de ikke bare kan leve sammen, men også vil få masser af leg osv ud af hinanden, ville jeg umiddelbart ikke vælge de typiske "løberacer" som f.eks. BC, collie o.l. racer der typisk foretrækker løbelege frem for tumlelege (omvendt, vokser den op med den anden hund lærer den af den. Sten leger tumleleg med mine forældres hund, men løbelege med alle andre).

Hvis du ned træning mener mere end fordi du synes det er sjovt, ville jeg overveje, hvad jeg ville træne og vælge en race, der kan være med der.
    En retriever vil være oplagt til fx DCH-program, nosework mm. og ville tro sådan en kunne komme fint ud af det med en shar pei

• Mathias M
    okt 2018

#6   2. jan Jeg kender ikke shar pei vildt godt - men lige umiddelbart tror jeg både labrador og Golden ville gå fint i spænd med den.
    De kan få glæde af hinanden fordi de begge kan lide lange ture, størrelsesmæssigt passer de fint og formentlig også lege godt sammen.
    Så har du ihvertfald en god familiehund som gerne vil træne - men selfølgelig kræver en del aktivering.

• #7   2. jan Jeg ville kaste mig efter en Labrador. Meget trænbar og madglad. En sand drømmehund, hvis man elsker at træne og gerne vil lave samme øvelse mere end 3-4 gange smiley

• #8   2. jan Michelle: Jeg tænker helt sikkert det ville være et plus hvis de kunne få noget decideret glæde af hinanden samtidig og ikke blot holde hinanden ud:)
    Emma og Alfred holder hinanden ud, men har ikke decideret glæde af hinanden fordi de jo er SÅ forskellige i alder, størrelse og sind.
    Synes egentlig både Emma leger tumlelege og “løbelege”. Hun er jo selvfølgelig ikke mega sprinter, men hvis der er en anden hund der løber, løber hun også bare med.
    Jeg har ikke noget imod en hund der er en del mere aktiv end Emma og har også tiden og lysten til det, men den skal selvfølgelig også kunne slappe af uden der konsekvent skal brændes 5-6timer af hver dag.
    Men min plan var helt sikkert fokus på noget mere seriøs træning og så selvfølgelig alle de almindelige ture osv ved siden af.

• #9   2. jan Mathias: Jeg har heller ikke noget imod en del aktivering, heller ikke mere end Emma kræver, hvilket mildest talt ikke er meget. Tror egentlig jeg kræver mere af hende end hvad hun “forventer” smiley men som skrevet til Michelle skal det helt klart også være en hund der samtidig kan finde ud af at gasse ned.
    Gad som sagt bare virkelig gerne prøve en hund, hvor man bare kan mærke at den synes det er mega fedt og blive trænet med smiley

• #10   2. jan Hvad er der af andre præferencer til hunden?
    For en staff kunne også passe i forhold til træning, men der spiller jo også andre ting ind smiley

• #11   2. jan Hippie: Kan godt være min mavefornemmelse ikke er helt skidt så. For det er som sagt en af de racer jeg selv havde overvejet og tænkt ville passe godt til det jeg leder efter smiley

• #12   2. jan Staff mom: Det er egentlig sjovt du siger det, for jeg kiggede selv på staff den gang jeg købte Emma også og valget var egentlig lidt mellem de to - så kunne klart også være en mulighed.
    Lige nu og her, har jeg som sagt ikke så mange. Hvis man bare lige sådan kort skal liste op, så:

- skal elske træning af en eller anden art, i en lidt mere seriøs forstand end bare noget hvalpetræning og så var det det
    - skal kunne lide lange ture, men også leve med at hver dag ikke nødvendigvis er præget af 3 timer i skov, 3 timers træning osv osv. Lidt sat på spidsen
    - skal kunne med min shar pei (tænker helt klart han uanset)
    - skal kunne lide børn(mindre) og trives i en familie
    - skal have drive og gerne en del, men også kunne lide at hygge/putte/slappe af

Lidt om mig
    - vi bor mig, min mand og min datter på 6 år i lejlighed i byen lige pt, dog på 170 kvm og med fælleden et kvarters gåtur væk
    - uden fuldtidsarbejde og kommer formentlig ikke til det, højst noget deltid, så masser tid hjemme
    - minimum 3 reelle ture, ofte flere fordi jeg altid tager hundene med hvis jeg alligevel lige skal ud
    - skovtur eller lign som regel et par gange i ugen
    - masser træning i den form vi nu finder ud af passer til os sammen
    - uendelige mængder kærlighed smiley

• #13   2. jan Helt ærligt, en voksen shar pei ville jeg være ret skidt med at have sammen med andre hunde specielt da af samme køn! Hvis du ønsker dig en hund mere så hav i baghovedet at det formentlig skal skilles ad når de skal være alene.

• #14   2. jan en god labrador går man sjældent fejl af. den vejer ikke mere end ca17 kg hvis det er samme type som min brors.

Nala vil altid gerne arbejde. hun er altid sulten og nem at belønne.

Med mindre din hund har nogle ting som der skal tages hensyn til tænker jeg racen du har kan med de fleste.

Jeg har dog ikke et stort indblik i pei. Kender dem kun som nogle ukomplicerede hunde men som du skriver svære at motivere længe.

En dansk spids er også en nem hund. meget trænbar og hyggelig og kan tåle en dag uden stor aktivitet. De vejer ca fra 15 kg. Kan dog have problemer med samme køn men det er ikke alle. med labben ved du mere hvad du får

• #15   2. jan Jeg synes en retriever er oplagt. Men måske også gammel dansk hønsehund?

• #16   2. jan Emilie staffen ville elske sådan et liv. Albert bliver snart 12 år og han elsker stadig at træne, og gå lange ture.
    Men og der er et men, der er egetkønsagrresion selvom at der er nogle opdrættere der gerne vil pynte på det smiley
    Albert har aldrig haft problemer med tæver, han har kun haft kærlighed og respekt for dem, men det er ikke alle hanhunde han gider.
    Så der er jeg altid obs når der kommer nogen der mener de skal hilse.
    Man skal også være forberedt på, at der ikke altid er et positivt syn på racen i bybilledet.

Samtidig skal man være obs på sundhed og det kan være noget af en jungle at finde den rette

• #17   2. jan Har du personlig erfaring med det, Bodil - siden du ville synes det var så forfærdeligt? smiley
    Nu skriver jeg faktisk ovenfor at det skal være en han og tænker du har regnet ud Emma er en tæve - ergo er det jo netop ikke samme køn.

• #18   2. jan Lens: Fedt at høre smiley Kunne helt sikkert godt være man skulle kigge nærmere på labrador kan jeg høre. Min mand synes det er dødssygt og for “almindeligt”, men det tiltaler virkeligt mig og det er mest mig der er med dem, så jeg må vel have førsteret smiley

• #19   2. jan Linda: Ja, det lader det til at være ud fra dem der har svaret her hvert fald smiley
    Jeg kender ikke så meget til hønsehunden og dens behov og sind osv. Har du erfaring med den?:)

• #20   2. jan Staff mom: Dem jeg har mødt, har virkelig også været fantastiske og meget imødekommende smiley
    De lyder egentlig lidt som pei’en på det punkt og kan mærke Emma også har liiidt tendens til egetkønsagression. Ikke i voldsom grad, hun kan sagtens ignorere dem - men hvis vi går forbi en tæve der selv starter med at hidse sig op og gø osv, svarer hun igen og bliver vred. Det arbejder vi på. Har ikke oplevet nogle problemer med hanhunde eller hvalpe osv. på nogen måde. Også derfor jeg klart tænker det skal være en han, sådan to madammer er der ikke nogen grund til at risikere smiley
    Og fordommene kan jeg OGSÅ nikke genkendende til, for de er der i dén grad også med shar pei’en - så det er jeg vant til. Ville aldrig fravælge en race grundet dette, hvis det viste sig at være lige den der passede ind i vores familie smiley

• Mathias M
    okt 2018

#21   2. jan Hønsehunden er også et god bud. smiley
    Dem har jeg haft et par stykker af.
    Det er en lidt fjollet men rigtig rar og træningsglad hund.
    Det er en jagthund - så den skal både have lange ture og træning, men en god familiehund og kan godt slappe af.

Jeg kender ikke meget til shar pei, men vi passer ind i mellem to og de går rigtig fint sammen med vores hunde.
    Hvis Emma ellers normalt er fin med andre hunde ville det ikke bekymre mig at få en hanhund.

• #22   2. jan Jeg stemmer også for en labrador eller en anden retriever (flatcoated eller chesapeake bay måske?), alternativt måske en grosser sennenhund, de par stykker jeg har mødt har været overraskende interesserede i træning.

Lens: jeg kender larador-tæver på 17 kg, men jeg kender ingen linjer hvor hanhundene er så små (gid jeg gjorde, for jeg synes 17-20 kg er mere ideelt end de 32 kg jeg må kæmpe med til daglig smiley )

• Mathias M
    okt 2018

#23   2. jan Man hører tit det med at labradoren er almindelig og kedelig.. det synes jeg er lidt ærgerligt at folk tænker sådan.. men okay jeg elsker lab, synes det er en god hund på rigtig mange måder.
    Kedelig synes jeg ihvertfald ikke de er. De er rigtig sjove og kærlige hunde.

Man kommer ihvertfald ikke uden om den ville være super i dit tilfælde.
    Den er langt hen af vejen en god familiehund, god til børn og andre hunde, det er en aktiv hund med en god portion træningslyst. smiley

• #24   2. jan Mathias: Kender ikke så meget til hønsehunden, hvad træner man med den?:) Har intet imod den er fjollet - tværtimod. Det er et af de træk jeg elsker allermest ved Emma, hun er ret fedtmule smiley

Jeg oplever hende som fin med andre hunde, hun er ikke så gammel endnu, så det er svært at sige 100% - jeg kan som sagt mærke at der kan være lidt egetkønsagression, især hvis den anden tæve “starter”, så bliver hun lidt spids. Lige pt. bor hun jo sammen med vores lille chihuahua og ham elsker hun og har aldrig nogensinde gjort ham noget, de er dog skilt ad når vi ikke er der. Ikke af frygt for hun gør ham noget med vilje, men mere fordi hun jo rigtig gerne vil ham og ikke helt forstår sin størrelse endnu, så det vil jeg ikke risikere. Vi har også lige haft besøg af en lille bitte tjekkisk rottehund på 1 kg, der var hun fuldstændig fredelig. Hun har også mødt hunde i den helt anden ende af vægtskalaen og der synes jeg egentlig hun viser tegn på at være lidt underdanig, på ingen måde agressiv hvert fald.

• #25   2. jan Mathias: Ja, synes der er mange der har den holdning til både labrador og golden. Har som sagt ikke personlig erfaring med dem, men det er bestemt heller ikke mit indtryk, at de er kedelige. Tværtimod.

• Mathias M
    okt 2018

#26   2. jan Det er en stående jagthund. Jeg har brugt mine primært til jagt - men de har elsket lydighed og spor også. De er nemme at træne og elsker at lave noget. De er kloge og har ikke noget imod gentagelser. smiley det er en "nem" hund at træne fordi den er ret opmærksom på sin familie og ikke rigtig har tendens til at ville lave noget andet.
    Den gamle løb min datter lidt agility med og det elskede han men en vinder blev han helt sikkert aldrig pga. farten.. smiley
    De skal bruge næsen (spor eller nosework er oplagt) og så skal den ud og bruge kroppen en del - det vil jo ikke være et problem da I allerede går lange ture og gerne så frit st den kan løbe igennem.
    Jeg synes jo lidt det er en fedtmulehund. Virkelig en sjov hund - men i et lidt roligere tempo end f.eks. Labradoren som altid løber rundt og vrikker i hele kroppen.. den er sådan lidt i slow motion.
    Det er en meget venlig hund - både overfor mennesker og andre hunde. smiley den er meget social og skal være en del af familien.
    Det er desuden en forholdsvis sund race. smiley

https://www.dkk.dk/race/gammel-dansk-hoensehund

• #27   2. jan Jeg har personlig erfaring med labrador, og de er skønne! Min var i hvert fald. Indtil hun fik spondulose i ryggen, så var hun glad for alle hunde og ville lege med alle. Hun havde lidt svært ved at finde ro som ung, men det kom lige så stille med alderen. Hun var lækker at træne med, for hun var altid klar til at gøre alt for en terning tørret rugbrød smiley

• #28   2. jan Jeg har ikke læst tråden, så beklager hvis jeg gentager de andre eller har overset et kriterie smiley

Jeg er selv blevet noget mere bidt af træning!

Puddel er et godt bud på en hund til det formål.
    Jeg har jo Baby, men med hans diskusprolaps når han nok ikke et ret højt niveau.

Så trods min store kærlighed for den italienske mynde og drømmen om at avle dem, har jeg bestemt min næste hund nok bliver en stor puddel, så jeg har en brugbar makker på træningsbanen smiley

• #29   2. jan Jeg har ikke selv haft hønsehund i hænderne, men en af mine kollegaer er opdrætter af racen og beskriver den som sammenlignelig med labrador, men måske en anelse tungere i det.

• #30   2. jan Er vi enige om at du skriver + 15 kg? Er der et max? For både lab- og hønsehundehanner vejer betydeligt mere. Chesapeaken opfatter jeg som ret skarp. Og flatten tænker jeg er for "barnlig" for en shar pei. Jeg må erklære mig enige i golden eller lab, hvis det bliver en retriever og vægten ikke betyder noget.
    Du kunne også kigge på tolleren., Af de rette linier !! Meget vigtigt for temperamentet.

• #31   2. jan Fedt Mathias, tak for virkelig brugbare og deltaljerede svar smiley det er SÅ fristende at gå igang nu allerede, meeeen.. det skal være det rigtige tidspunkt og den rigtige hund.

• #32   2. jan Hippie: Fedt at høre smiley labradoren trækker da helt sikkert point indtil videre ud fra det skrevne. Men vil super gerne møde nogle også, på sigt.. så man ikke kun danner sig et indtryk ud fra beskrivelser.

• #33   2. jan Krøllet: Nu er du den første der skriver puddel og du har jo en selv... kan du fortælle lidt om den? Sind, hvad for noget træning osv? smiley

• #34   2. jan Mette: Helt enig smiley som i minimum 15 kg da jeg gerne vil have den ikke bliver for lille ift Emma der vejer 25 kg. Toller har jeg ingen erfaring med udover de to der var på mit træningshold og de virkede ekstremt reserverede og nervøse!! Dygtige i træning, men det var også det smiley

• #35   2. jan Jeg ville gerne tilbyde, at du kunne møde min. MEn hun døde altså for snart 3 år siden. Jeg er dog sikker på, at der er andre herinde som har racen, som du kan møde smiley

• #36   2. jan pudlen er meget alsidig. Den kan bruges til nærmest alt træning.
    Jeg kender pudler, der træner bidearbejde - selvom de her ikke kan måle sig med fx schæfer på det plan.

Pudlen vil rigtig gerne samarbejde! Utroligt lærnem og dygtig til at tilpasse sig. Så den har en fornuftig tænd/sluk knap, hvilket gør den en god familie hund.
    - når du er på, er pudlen på. Når du slapper af, slapper pudlen af smiley
    Jeg oplever heller ikke pudlen som en hund der løber på væggen, hvis den skal kede sig er par dage.

De største ulemper jeg ser ved pudlen er :
    - de elsker deres egen stemme, så der er lyd på dem!
    - pelspleje kan ikke undgåes. Så enten skal man klippe den kort, betale for at få den klippet, eller lære det selv.

• #37   3. jan Krøllet: Tak for god beskrivelse smiley er bestemt ikke afvisende, er dog ikke vild med det du siger med gøeriet. Jeg har som sagt en chihuahua i forvejen og jeg HADER det smiley tror aldrig jeg har mødt en puddel faktisk.

• #38   3. jan Jeg eeeeelsker Baby, meget højt. Men der er meget lyd og efter 7 år med ham, har jeg snart vendet mig til det smiley

Men pudlen kan så meget, at jeg godt kan se bort fra lyden.

• Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Svar: 26
    #39   4. jan Jeg ville ikke tænke "hvilken hund sammen med en shar pei", men nærmere "shar pei sammen med hvilken hund" smiley
    Dem jeg kender (3 stk.) er ikke venligstemte overfor andre hunde overhovedet - og da slet ikke dem af samme køn. Ikke engang en fjollehvalp kan de sammen med, så jeg ville tænke rigtig grundt over hvordan det skulle spænde an!

• #40   4. jan Har nu mødt flere af slagsen, der er ganske udmærkede med andre hunde, og hvert fald dem af modsat køn.
    Oveni er det jo typisk ikke det samme, når hundene bor sammen.

• #41   4. jan Krøllet: Hvor meget lyd er der på sådan en puddel? Kan de du' i en lejlighed, hvor folk ikke går forbi min hoveddør? smiley

• #42   4. jan Hera-pigen: Det er super fint du kender 3 der er sådan, men det var ikke det jeg spurgte om:) min klarer sig udemærket sammen med andre hunde - bevares... hun kan godt være lidt spids hvis en anden tæve selv er det, men det tænker jeg der er mange racer der kan. Jeg er helt med på min egen hunds behov og eventuelle ting man skal være obs på. Derfor skal jeg bla. heller ikke have en tæve mere smiley men tænker nu nok det skal gå helt fint. Lige nu bor hun sammen med en lille chihuahua. Hvis man gerne vil have en kamphund ud af sin shar pei kan man sikkert godt det, men det er ikke det jeg lige sigter efter smiley

• #43   4. jan Michelle: Korrekt. Min er heller ikke som beskrevet ovenfor. Hun kan godt have tendens til egetkønsagression, men det er jeg jo netop selv obs på. Og tror også du har helt ret i der er stor forskel på hunde de bor sammen med og hunde “på gaden” smiley

• #44   4. jan Hippie jeg har boet i lejlighed næsten al den tid jeg har haft Baby. Men jeg bor også i Nordjylland, her har jeg en idé om at folk er lidt mere large smiley

• #45   4. jan Krøllet: Tak for svaret. Jeg har nemlig selv Puddlen i kikkerten, men hvis den gøede alt for meget, så ville det ikke du' i min lejlighed og opgang smiley Ellers har jeg selv kigget på Papillon smiley

• #46   4. jan Krøllet: Det er skægt. For efter vi har skrevet, møder jeg idag en puddel, på vores tur her i området. Den hed vidst en mellempuddel - er din også det? smiley den var godt nok skæg. Ville meget gerne lege med Emma og Emma gik i legebuk med det samme smiley

• #47   4. jan Baby er dværg puddel, men grænsen til Mellem smiley

langt de fleste pudler er meget imødekommende både for mennesker og andre hunde!
    - der er min Baby lidt en særling. Han har nok i sig selv smiley

Kommentér på:
Hvilken race til shar pei?

x