{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
475 visninger | Oprettet:

Stress, usikkerhed og tisseri {{forumTopicSubject}}

Afledt af tisse-tråden ( smiley ), sad jeg lige og funderede lidt....

Det står igen og igen, at hunden der tisser i (eller på) sofaen, lyder usikker og stresset.

Jeg kan godt se logikken i at stress kan give strinteri, men jeg kan simpelthen ikke forstå sammenhængen mellem usikkerhed og at lette ben indendørs.

Sådan helt lavpraktisk, har jeg svært ved at se en usikker og trykket hund, som letter ben, for at give afløb. I mit hoved vil en usikker hund, vælge at dæmpe eller lave afstandssøgende adfærd. At lette ben er (i mit hoved) mere det modsatte. Jeg ville forvente at en usikker hund ville sjattisse i siddende stilling.

Kan nogen opklare mysteriet for mig? smiley

Kommentarer på:  Stress, usikkerhed og tisseri
  • #1   8. jan Du har været her i mere end 3 år - ellers skulle jeg fanme have givet dig besked smiley

• #2   8. jan Pak du bare stegepanden væk, Søren smiley

• #3   8. jan Hvis den letter ben/ markerer med en lille tår, så er det ikke usikkerhed, hvis den tisser, dvs tisser en stor mængde så kan det nemt være usikkerhed, så giver det mening at tisse inde i trygge omgivelser, men så længe man ikke ved om hunden markerer eller tisser er det umuligt at sige hvorfor

• #4   8. jan Der er en grund til at småhunde kaldes tæppepissere. Grunden kender jeg ikke desværre.

Umiddelbart hvis det sker gennem 3 år har man vist glemt at handlet problemet igennem.

• #6   8. jan Det er ikke bundet op på tisse-tråden, så det er ikke relevant om det er sket 3 gange eller i 3 år.

Jeg har bare svært ved at se bange/usikker sammen med at lette ben. I forhold til stress kan jeg godt se det som overspring eller "stressblære", men det giver bare slet ikke mening at tisse grundet usikkerhed (i mit hoved).

I vante omgivelser? Tja, men så ville jeg stadig tænke siddende. Altså fordi der virkelig skal tisses meget og længe. Og så er tisseriet jo egentlig ikke udløst af usikkerheden, men et resultat af ikke at turde tisse andre steder.

• #7   8. jan alle hanhunde letter jo ben, usikre eller ej,

• #8   8. jan At lette ben kan jo bruges som en 'ventil': Det giver en midletidig følelses af 'kontrol' at udføre en kendt og nærmest instinktiv handling. Jeg har set en hel del temmelig usikre og smånervøse hunde strinte i temmelig meget. De 'dæmper' sig selv ved at gøre det. En hund med voldsom angst vil formegentlig ikke strinte når den føler angst.

• #9   8. jan Enig, usikre hunde letter også ben, men den går ikke hen og letter ben og tisser oven på, hvor der lige har tisset en anden selvsikker hund.

• #10   8. jan Mette, det er netop den sondring. Jeg er med på at stress og nervøsitet (som jo nok mere er stress, end usikkerhed) kan gøre at hunden bruger den "ventil".

Men usikker? Det har jeg bare svært ved at få til at hænge sammen.

Pia, ikke alle hanhunde letter ben. De fleste, ja, men ikke alle. Heller ikke alle intakte.

• #11   8. jan Mon ikke det egentlig handler lidt om hvordan man opfatter forskellige ord? I min verden er usikker er ikke det samme som nervøs eller angst. Usikker bruger jeg om hunde, der ikke er selvsikre. Min lille Clinton har en gevaldig selvtillid. Han kan det hele og er virkelig 'smart i en fart med lækkert hår-typen', hvis han selv skal sige det. Men helt sikker på sig selv er han ikke. Det er det der får ham til at være lidt frembrusende overfor andre hanhund. Min gamle hanhund Stormy var totalt selvsikker. Han var sikker på sit eget værd og havde ikke brug for at sige 'Bøøøøøøhhh' til andre hanhunde smiley
    Jeg kender flere voksne intakte hanhunde der ikke letter ben, men 'tøsetisser'.

• #12   8. jan Min Victor var kronisk stresset og tissede på mit tøj eller i sengen. Han var så desværre også møgsyg og hans ubehag kom nok deraf.

Vi kender også det med at nerve-tisse

• #13   8. jan Spot on Mette, du beskriver så meget Sam i indlæg 11 smiley

• #14   8. jan Jeg kender flere usikre hunde (og bor også sammen med en), og jeg har bare aldrig oplevet at de tisser/markerer/letter ben, for at vise usikkerhed.

Jeg kan såmænd sagtens tage fejl, men det er bare virkelig ikke logisk i mit hoved smiley

Kommentér på:
Stress, usikkerhed og tisseri

x