{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Kastration. Fordele og ulemper
  • #1   8. apr Egentlig ville jeg aldrig kastrere en hund uden speciel grund ... og ikke bare fordi man kan.
    Ulemperne opdager man først efter den ER kastreret ( nogen kan forudses ) .. og så er det ligesom for sent ... smiley

• #2   8. apr Nittib: hvad er det så for ulemper ? Særligt dem du kan forudse ?

• #3   8. apr Ulemper:
    træls pels, og extra følsom hud der vil gøre grooming meget svær.

Ændret personlighed, svage psyker kan/bliver endnu svagere / nervøse / angste

fordele:
    ingen., åh jo måske at der ikke kommer uønskede hvalpe .. meeeeh

• #4   8. apr #2 ... Bla. forandret pels og ellers dem der nævnes i #3 smiley

• #5   8. apr Jeg tror en del hanhundeejere er glade for, at deres kastrerede han ikke er interesseret i løbske tæver OG i at spiller brede overfor andre hanner.

• #6   8. apr Altså nu kender jeg jo kun til sterriliserede tæver og ud af de 5 jeg selv har ejet har 1 ændret pels og en ændrede sig lidt personligt (hun blev flinkere over for andre hunde) ellers ikke. Så hvor udbredt er de forandringer?

• #7   8. apr De ER vist især hos spidshunde, synes jeg, at jeg har hørt (og oplevet).

• #8   8. apr Altså forandringerne?

• #9   8. apr Jeg har for første gang fået neutraliseret en hund.
    Han er 7 år og døjede med cyster i prostata.
    Indtil videre ( 2 uger) er der ingen forandringer.
    Fordelene må jo være:
    at han ikke døjer mere med prostata.
    at han måske nemmere kan holde bedre huld, han har altid været meget slank selvom han spiser meget.
    at vi nemmere kan anskaffe os en tæve næste gang vi skal have hund.
    at han måske ikke skal markere 100 gange på en gåtur.
    at han ikke bliver distraheret af løbske tæver.
    Ulemperne er at han jo ikke er rigtig HANhund længere. Og så må vi jo tage tingene som de kommer, hvis de kommer.

• #10   8. apr Isabelle og AG, en kastration er ingen garanti for at hunden ikke mere interesserer sig for tæver i løb.
    Der er en del der stadig reagerer på løbske tæver og endda parter dem hvis de får chancen.
    En kastrat markerer hellere ikke mindre

• #11   8. apr Jeg ville aldrig kastrere en sund og rask hund.
    Og så er der vist flere negative ting ved at kastrere en han frem for en tæve.

• #12   8. apr Jeg oplever pelsforandringer og påvirket stofskifte især hos spidshunde, spaniels og retrievere.

Man kan ikke forudse om det kan give ændringer i temperamentet. Jeg kender kastrater, som absolut ikke er nervøse eller forsigtige, og som vil slås med alle andre hanner. Så det er slet ikke givet at de bliver nervøse, eller at de holder op med at ville slås.

Hvis jeg havde hanhund, der skulle kastreres, ville jeg kastrere så snart den er færdigvokset. Jo tidligere, des bedre (i mit hoved). Netop for at få de potentielle fordele af kastrationen - manglende interesse i løbetid, og måske lidt mindre slagsbror.

• #13   8. apr jeg har altid sagt, at mine daværende hanhunde aldrig skulle af med bollerne, med mindre der var en grund (cancer fx). Jeg synes det ødelægger for meget for en hanhund, hvor imod jeg er herre dobbeltmoralsk når det kommer til tæver smiley Der vil jeg slet ikke tage chancen mere - Seiko er også sterilliseret af den grund. Skal ikke have livmoderbetændelse eller andet dårligdom...

Mest er jeg spændt på pels.... og jeg HÅBER hun tager på, hun kunne godt bruge lidt sul til at sætte muskler..

• Dyreelskeren
    Dyreelskeren Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 4 Emner: 1 Svar: 75
    #14   8. apr Vores er kastreret ( spidshund) og han har ikke ændret adfærd . Vi bruger hundeskoven meget og vores hund kan med alt og alle, har nogle gange set nogle hanner være lidt fremme i skoven overfor hinanden i hundeskoven, der går vores uden om alle problemer. På vore vej bor der en der går meget op i avl , og derfor tit har højløbske tæver der er her på vejen og går forbi og jeg har det godt med at vores dreng ikke er interesseret i dem/ frustreret over deres lugte. Vores hund virker så livsglad og i balance med sig selv så intet negativt ved kastration bortset fra lidt kraftigere underuld

• #15   8. apr Og så er der vist også et eller andet, at nogle racer får nemmere kræft hvis de er kastreret og at kastration også kan give flere korsbåndsskader.

• #16   8. apr Anni: Korsbåndsskader?? Hvorfor det

• #17   8. apr Jeg har to intakte og en kastreret hanhund. Jeg vervejer kraftigt om min anden hanhund skal kastreres, han er meget, menget interesseret i at dufte efter andre hunde, men kan godt abstrahere fra løbske tæver, så er ikke iskker på om det vil have nogen effekt.

Fordele: Ikke samme tæveinteresse, mindre "snuseinteresse" (afhængigt af hvad hunden snuser efter), kan ikke parre tæver, mere madglade,

Ulemper: Mere madglad, tendens til overvægt, hvis det gøres tidligt, kan der være underligheder i væksten (normalt bliver tidligt kastrerede hanner højere og mere ranglede), lettere til frygt hos i forvejen frygtsomme individder.

Min kastrat er en spanielblanding og hans pels er helt normal og uden ekstra underuld. Han var kastreret da jeg fik ham, så jeg ved ikke hvordan hans sind havde været hvis han ikke var kastreret, men han er lidt en tøsedreng i mange sammenhænge.

• #18   8. apr eneste forandring hos Kewin er "ulden" pels han er akkurat ligeså glad for sin(e) tæver som før kastrationen da var han 9 år gammel nu er han tolv (fylder i efteråret) da havde vi hans søster og datter ønskede ikke flere hvalpe, derfor blev an det. Vi har ikke fortrudt det.

• #19   8. apr Hvis hunden skal "snippes" ung , hvad er så jeres erfaring mht til alder ? Hvilken er bedst ?

• #20   8. apr Donk, læs linket.

https://www.ddd.dk/media/3092/neutralisationsfolder-til-ejere-hund.pdf

Efterhånden er der også kommet en del dyrlæger der ikke bare kastrere løs på sunde og raske hunde, hvilket jeg er meget glad for.
    Jeg ville ønske, at det også blev forbudt her hjemme lige som det er i Norge, hvor man ikke må kastrere runde og raske hunde.
    Men det kommer vel også en dag til Danmark.

• #21   8. apr Jeg ser ingensteder i linket noget om korsbånd ?

• #22   8. apr Donk, det står under "ulemper ved kastrering af hanhund"

• #23   8. apr Anton blev kastreret, da ham var 8 (knapt 9) år pga. testikelkræft.

Der har ingen bivirkninger været, men generelt har han ikke ændret sig. Han har altid været en velafbalanceret hund, der hviler i sig selv, undtagen overfor store hunde, som han grundet dårlige oplevelser er meget udadreagerende overfor. Men det er ikke blevet værre.

Han er trimmerace, dog bliver han klippet, og pelsen har slet ikke ændret sig heller.

Så ingen ulemper her. smiley

• #24   8. apr # 19
    Hvis hunden snippes ung, så stopper det vækstpladerne så hundens krop ikke bliver rigtig udviklet.

• #25   8. apr nååårh ja nu kan jeg se det.

• #26   8. apr Anton markerer stadig, som han altid har gjort, men han reagerer slet ikke på løbske tæver, som inden ham blev kastreret - heldigvis. smiley

• #27   8. apr Her er ingen ulemper.
    Pels, huld, kondition, sind er altsammen uændret.

Eneste forskel er, at han ikke ligger og pjevser ved døren 3 uger i træk og går i sultestrejke når der er løbske tæver i nærheden.

Cujo blev kastreret som 2 års (mener jeg) og kun fordi han gentagne gange ikke ville spise i flere dage/uger, når tæver i nærliggende område var løbske. Når 3 kilo hund tabte sig nogle hundrede gram var det kritisk til sidst.
    Vi prøvede først en kemisk og det gik rigtig godt.

• Dyreelskeren
    Dyreelskeren Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 4 Emner: 1 Svar: 75
    #28   8. apr Har man en hund man kastrerer er det nærmest en synd og har man en kat man IKKE kastrerer er det modsat en synd smiley og heste kastrerer man jo for det meste og har aldrig hørt noget negativt i katte/ hesteverdenen ang kastration

• #29   8. apr Dyreelskeren, nu er der jo stor forskel på hunde og katte. At lade intakte katte flagre rundt på må og få er uansvarligt, det er heldigvis de færreste, der lader deres hund rende løs rundt.

• #30   8. apr Min hund er kastrat, og han har ikke ændret adfærd. Han kan sagtens være fremme i skoene, hvis der er en hanhund der spiller smart. Og løbske tæver er vidunderlige. Han er ikke blevet hverken tyk eller dvask. Og han markerer på gåture lige så meget som før. Han blev kastreret, da han var 2 år i dag er han 10. Han blev kastreret fordi han ikke var til at kalde til sig, og han hylede ved døren når der var løbske tæver i ejendommen. Jeg bor i lejlighed, så hylen var uønsket. Prøv en kemisk kastration først, det gjorde jeg med min hund

• #31   8. apr Efter 1,5 års alder, så hunden når at modnes lidt, gerne efter de 2 år smiley

• #32   8. apr Jeg ville helt klart vente med kastration til hunden var udvokset. Så knogler, led og sener er færdigudviklet og der er lidt bredde på hunden. Altså ca 2 år.
    Så teenager vanskeligheder er væk og man kan få et optimal indtryk af adfærd og individ. Så man ikke kommer til at kastrere et meget bange individ.

• #33   8. apr Meget tidlig kastration hos store racer kan være medvirkende årsag til knoglekræft..

• #34   8. apr Dyreelskeren - der er såmænd også bivirkninger for katte og heste, men de lever et noget andet liv, så for dem opvejer fordele (for heste i høj grad adgang til socialt liv, for (ude-)katte ingen uønskede killinger) i høj grad eventuelle bivirkninger, det er meget mere gråzone ved hunde, hvor det meget vil afhænge af hvordan man har hund og hvad man anser som vigtigt.

• #35   8. apr egentlig er det jo lidt sært, at katte ikke udvikler den der uld-vat-pels, og det har iøvrigt intet at gøre med om hunden/racen har underuld eller ej, hvorvidt pelsen lbiver træls - papillon har ikke underuld, men stort set alle neutraliserede 'loner får hvalpe-agtig uld.

• #36   8. apr Jeg ville også klart vente til hunden er udvokset. Hermed mener jeg også mentalt. 2,3-3 år+ for mine racer.

Jeg vil også klart anbefale en kemisk kastration først. Så kan man altid lade være med at forny/kastrere, hvis den ønskede effekt ikke har vist sig.

• #37   8. apr Nogle hanhunde kommer også til at dufte af løbsk tæve - eller noget andet, som andre hanhunde reagerer kraftigt på. Det kan blive en træls omgang, hvis man har en hanhund, som ikke bryder sig om andre hanner, og de så jagter den rundt for at stikke snuden i røven på den...

• #38   8. apr Murphy blev kastreret da han var 2 år og Laura kom dumpende ind i vores liv. Han var meget udadreagerende ( pisse hysterisk) overfor andre hanner, ellers roligheden selv og vi skulle bare IKKE risikere en UPS parring imellem de to. Så vi valgte en kemisk først. Den havde en god effekt. Han faldt meget til ro overfor hannerne. Stadig energisk og med på lange ture, pelsen klippes i stedet for trimning (skal ikke bruges til andet end mine "støtter" i hverdagen, så det er underordnet). Han er en bastant hund, men en god kondition. JEG har ikke fortrudt.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 61 Følgere: 1017 Emner: 196 Svar: 6.283
    #39   8. apr Fordel
    Glem ikke at kastration jo fuldstændig fjerner hundens dårlige opdragelse smiley smiley

• #40   8. apr Hvordan med den kemiske og alder?

• #41   8. apr Har I hørt om at nogle dyrlæger giver oversexede hanhunde p-piller fremfor at kemisk kastrere?

• #42   8. apr Krøllet jeg har hørt at nogle opdrættere bruger den på unge hanner når de bliver kønsmodne. På den måde er de nemmere at have/får ro på sig, når de går sammen med fertile tæver.
    Birgitte Schjøtt var den første der fortalte det.

• #43   8. apr AG nej, men det lyder interessant

• #44   8. apr Okay Louise, jeg spørger fordi vi har en ung hanhund på et af de hold jeg går føl på i dch.
    Virkelig skøn og dejlig hund, men han er totalt kuller med tæver!
    Ejer overvejer kemisk Kastration, men han er så vidt jeg husker ikke mere end 1,5 år.

Men uanset er kemisk vel bedre end en permanent!

• #45   8. apr Albert blev kastreret som 6 årig. Kun pga 2 gange prostata betændelse.
    Jeg synes aldrig han har været svær at have som intakt.

Hvad er der så slet.
    Kan står ikke og klapper tænder over tævetis, ingen forhudssnask, spiller stadig smart hvis andre gør, tisser stadig 1000 gange på en gåtur, og fået lavt stofskifte.

Måske det var det smiley

• #46   8. apr Fordel for tæver:
    Væk med risiko for livmoderbetændelse.
    Væk med at være falsk drægtig.

Ulempe for tæver:
    Nedsat forbrænding = øget risiko for overvægt.
    Pelshelvede for mange spidshunde m.fl.

Jeg ville aldrig sterilisere, hvis ikke der var en vægtig grund - ulemperne fylder en del, synes jeg. Samtidig glædes jeg, når jeg lige husker det, over at steriliserede Kela slap af med at være moody adskillige uger årligt.

• #47   9. apr I en af grupperne på FB blev denne her lille info video lagt ind, han beskriver det fint, uanset om man er til at fjerne julekuglerne eller ej. https://www.youtube.com/watch?v=Hf4msvugGZs

• #48   10. apr Anni : Mon ikke også det er derfor mange dyrlæger anbefaler at prøve en kemisk først, hvis det f.eks netop er fordi hunden reagere meget kraftigt på tæver i løb ?

Jeg snakkede nemlig kort med vores dyrlæge om det da Henning for 1,5 måneds tid siden var voldsomt påvirket, altså ikke at jeg overvejede kastration der , men for at høre deres tanker hvis det nu er noget der fortsætter , og de anbefaler altid at prøve en kemisk først, både for at se ol det hjælper på problemet, men også for at se om det ændre på sindet.

Jeg vil heller ikke lade Henning kastrere , med mindre der er en oplagt grund som sygdom eller det med løbetider fortsætter med at være et problem. Men mit råd til folk der vil have det gjort er i hvert fald også at afprøve en kemisk først, for har man først fået lavet det permanente kan det jo ligesom ikke laves om igen.

• Jan G
    Jan G Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 8 Svar: 10
    #49   14. apr Hej...alle Dyrevenner, der er mange gode Indlæg ang. dette Jeg vil ikke spille "Spille Kloge Åge" men bruge min godt 60 års Erfaring Med både STORE og små Hunde. Som mange skriver er der forskel på hvordan de forskellige Hunde reagere. Jeg har fået en hanhund (kræft) kastr. og ligeså en Hun. som jeg har nu en Vidunderlig Jack Russell..kortbenet. Hannen var en ligeså vidunderlig Rottweiler, Nok Danmarks mest misforståede Hund..Pgra. Ejere der ikke har/Havde forstand på især store Hunde, tør jeg godt påstå, efter mange år sammen med dem på Trænings Banen. Det allervigtigste de GLEMTE var at give deres hund Kærlighed, og Omsorg endda masser af det, nogle mente at man ikke måtte Man kommer meget langt med Kærlighed til især en Rottweiler Har haft 4stks. og ingen problemer overhovedet. Tak for jeres tid held og lykke med jeres dejlige firbenede og husk nu det gælder alle store og små Masser af Kærlighed i får 3 fold tilbage. Rigtig god dag.

• #50   14. apr smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Kommentér på:
Kastration. Fordele og ulemper

x