{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Klippe lang pels eller ej {{forumTopicSubject}}

Ret interessant artikel om at klippe eller ej.
Personligt har jeg set en del ældre hunde live fuldstændig op og blive mærkbar mere aktive efter pelsen kom af om sommeren.
Men der skal naturligvis være en begrundelse.
https://www.facebook.com/1707069526180228/posts/2799543756932794/?d=n


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe lang pels eller ej
  • #1   21. jul 2021 Tak for den - det er da også det mest logiske og i øvrigt også det jeg har oplevet... at det kan hjælpe at klippe altså.

  • #2   21. jul 2021 Det hjælper især hvis pelsen er filtret. En godt gennembørstet og redt pels, giver rigtig god mulighed for nedkøling via vindens cirkulation. Desværre er pelsen ofte ikke velholdte, og så er en lang pels ulidelig. Det kan en kort i øvrigt ligeså være.

  • #3   21. jul 2021 Jeg kan i hvert fald se hvordan det er positivt for Tucker, at fjerne noget af pelsen. Jeg ville aldrig klippe ham helt kort til huden, for dét tænker jeg ikke er super godt ( + jeg finder det mega grimt).
    Samtidig hjælper det også at han bades noget oftere om sommeren, så pelsen holdes mere luftig og ikke så tung og tæt.


  • #4   21. jul 2021 Jeg tænker der er meget stor forskel på pelstyper i den her sammenhæng...

  • #5   21. jul 2021 Uden tvivl Malene!

  • #6   21. jul 2021 Formentlig Malene - men det der beskrives er jo mest dobbeltpels, og det er jo gerne den type pels folk insisterer på isolerer mod varme og derfor aldrig bør klippes... jeg har skrevet det før herinde, men min erfaring med at klippe et par hunde med sådan en pels har været, at det hjalp hundene gevaldigt i varmen... I begge tilfælde var der tale om ældre, neutraliserede hunde med meget tæt pels.
    Klipning vil næppe nogensinde blive mit første valg (god gennembørsrning gør jo meget) - men det hjælper altså, det er også hvad jeg hører fra bekendte med tykpelsede hunde i varmere dele af verden. Det er da meget rart at se, at andre oplever det samme, for herinde møder den slags oftest ualmindeligt meget modstand.


  • #7   21. jul 2021 Jeg ville altid vælge at se på hunden.
    Kan den ikke fungere i almindelig sommertemperatur, kan jeg ikke se noget galt i at klippe.


  • #8   22. jul 2021 Michelle - men hvad så når vejret skifter?
    Hvis man klipper en hund med underuld ned, så er pelsen cirka et halvt år om at gro ud igen. Dvs man står med en hund, som pludselig ikke kan holde varmen om vinteren.
    Det er helt katastrofalt at klippe fx polarhunde ned, de ville jo ikke kunne udføre det arbejde de er lavet til lige pludseligt.
    Jeg synes man skal passe rigtigt, rigtigt meget på med at sige, at det da er super lige at barbere alle hunderacer ned om sommeren. Der skal ligesom tænkes en anelse længere frem.
    Hunde med dobbelt pels klarer sig udmærket om sommeren, hvis bare man tænker sig om som ejer. Hold skygge, giv vand, lad være med at lufte midt på dagen. Og undlad at fjerne hundens kønshormoner med mindre det er helt tvingende nødvendigt grundet sygdom - for det ødelægger så mange forskellige regulerende processer i hunden, bl.a. pelsens struktur og stofskiftet.


  • #9   22. jul 2021 Nu klare kortpelsede hunde da fint vinteren og ellers findes der dækken.

    Jeg tænker der skal være en god årsag før man klipper pelsen af, men forstår ikke den kæmpe harme der er mod dem der vælger at gøre det.
    Hvis de kan se det virkelig gør en forskel til det bedre for deres hund, så forstår jeg dem virkelig godt.
    Det gør ondt at se gamle overpelsede hunde lide voldsomt hele sommeren.


  • #10   22. jul 2021 Jamen, selvfølgelig - det har aldrig givet nogen mening for mig at en pels skulle kunne køle.
    Stort set alle mine svenske og norske facebookvenner med bordercollies og andre racer med samme pels-type klipper dem med om sommeren, mens kun få danskere gør det (og dem jeg kender der gør undskylder og undskylder med kastrat-pels mm).
    Jeg synes det er forfærdelig grimt at klippe fx en border og ingen af mine hunde har problemer med varmen i en sådan grad at jeg tænker jeg vil klippe dem.

    Det er som om det er en emne der VIRKELIG kan få folk op af stolen og jeg tror at man får mange kommentarer hvis man klipper sin hund af ikke klippe-race i DK. Det undrer mig meget, der sker jo ingen skade, håret vokser ud igen.


  • #11   22. jul 2021 At klippe hunden ned og at klippe hunden kortere er vel også to forskellige ting.

    Som sagt vil jeg aldrig klippe Tucker helt ned og fjerne al pels - og så kort ville han da selvfølgelig have problemer når man går over i vinter.
    Men når han blot klippes kortere, så når pelsen allerede en fin længde til vinteren og så har han ikke de mindste problemer med at holde varmen - han trives altid bedst i de lave grader.


  • #12   22. jul 2021 AG - når du klipper dobbeltpelsen fjerner du jo effekten af længere dækhår udenpå underulden. En klippet dobbeltpels er altså ikke det samme som en uklippet kort pels. Så jo, man skal bestemt tænke sig om, før man klipper løs.

    Malene - nu oplever jeg egentlig ikke så ofte, det er arbejdshunde, der har den ekstreme, tætte pels, som jeg ville overveje at klippe. Det er jo mere hunde som chow, collie o.l. der har helt ekstrem pels.

    Min bedstemors græker klippede vi kort 2-3 gange om året de sidste par år af dens liv. Den var neutraliseret og havde absurd tæt pels, der trods daglig pelspleje ikke lod luft komme til huden, så ud over varme døjede den også med hudproblemer. Ja, så måtte den få et dækken på i lortevejr - det var til fulde det værd, det var en helt anden hund, efter vi begyndte at klippe.


  • #13   22. jul 2021 Michelle
    Ja, man skal da have en begrundelse.
    Men hunden dør næppe af kulde om vinteren fordi den blev klippet om sommeren.
    Jeg har aldrig haft en ekstrem pelset hund.
    Golden/Schæfer er det mest pelsede og hun klarede fint sommervarmen hele livet.


  • #14   22. jul 2021 Michelle de hunde du har erfaring med, har jo i forvejen en "ødelagt" pels pga neutralisering.
    Jeg synes at man i udgangspunktet skal kigge på normale pelse.


  • #15   22. jul 2021 Denne her kan jeg egentlig godt lide.

    profilbillede
  • #16   22. jul 2021 Men de hunde folk vil klippe er jo netop ofte hunde med meget tæt pels - det er trods alt ikke så ofte jeg render på folk der overvejer klipning af deres helt normalpelsede golden e.l. - selvom de da sikkert også findes.

    Ejerne til en af Stens kuldsøskende klipper i øvrigt deres ældre aussie om sommeren - ifølge dem er den meget bedre tilpas sådan.
    Jeg tænker man må kigge på hunden i stedet for stædigt at holde fast i, at pelsen isolerer mod varme og derfor insistere på at klipning er no go.

    Det er jo meget fint, at pels oprindeligt er designet sådan, men mange racer har jo ikke naturlig pels længere


  • #18   22. jul 2021 Og nu vil jeg komme med en "fordom" - en god del af de overpelsede hunde som jeg ser er simpelthen hunde hvor ejeren ikke får gjort nok ud af pelsplejen. Vælger man en race med en kraftig pels, så skal man f... også være klar på at passe den.

    Vi har jævnligt feriehunde på besøg, og der ser jeg altså meget forskellig indsats fra ejerne når det kommer til pelspleje..... Når hunden kommer her og har en måtte af underuld og derfor ikke kan komme af med varmen, og så (selvom jeg ikke er overivrig som hundefrisør) forlader os med det meste af underulden fjernet og pelsen meget mere luftig og åndbar - det betyder SÅ meget for dens velbefindende, det er tydeligt at se.

    Klipning er ikke no go, men skal bruges med omtanke for pelsen har en funktion, og så bliver pelsen også kun grimmere af at blive klippet ned når det kommer til racer som berneren som jeg har.


  • #19   22. jul 2021 Nogle hunde har åbenbart store issues med pelspleje, lidt som med negleklip. Og så bliver det nok hurtig til en dårlig oplevelse for både hund og ejer.
    Der er også racer eller blandinger der har pelse der er fuldstændig håbløse i følge ejeren.
    Men ja man bør virkelig tage pels og anden pleje seriøs.


  • #20   22. jul 2021 Jeg er helt enig i, at pelspleje er vigtigt, og at det er noget, der burde være overvejet grundigt INDEN hunden anskaffet. Men.... når nu hunden er anskaffet, og pelsen viser sig mere end ejer kan klare... er det så måske bedre at klippe end lade stå til.

    Jeg tror da i øvrigt det er rigtigt, at for mange hunde kunne problemet være løst, hvis ejer gav det en skalle med børstningen. Men særligt blandt neutraliserede hunde ser jeg altså også en del med ellers velplejet pels, som simpelthen er så tæt, at det er begrænset hvor meget luft, der kan komme til. Og nogen racer ER bare (ofte) overpelsede. De chow'er jeg har mødt har haft en sindssyg pels - om de er repræsentative for racen ved jeg ikke, men det er jo vanvittigt, hvis det er normen. Nu er det trods alt kun få uger om året det er virkeligt varmt i DK, men bor man længere sydpå forstår jeg dælme godt, hvis man klipper.


  • #21   22. jul 2021 dejligt med noget som faktisk bygger på videnskabelig fakta. Det er et emne jeg virkelig synes bør belyses, for jeg oplever det er behæftet med så mange synsninger at nogle hunde reelt får noget negativt ud af dette.

    En ting er at man kan have en personlig holdning til at hunde skal have den pels vi nu engang har avlet frem for den pågældende hund. Det er fair nok. Noget andet er at lave, eller lade sig forblænde, af andre der, laver "forskning" der tilpasses egen holdning. Desværre er det ofte det jeg støder på og jeg har for det første meget svært ved at se den åbenlyse logik i det og valid data for diverse påstande og tegninger findes desuden heller ikke.

    Der er en grund til at hunde, der er fremavlet til at arbejde i koldt klima har den pels som de har. Jeg har selv en Eurohound, som netop ikke er lavet til at kunne klare de samme ekstreme temperaturer som eksempelvis en malemut kan. En Eurohound er derimod lavet til at skulle kunne arbejde i varmere klima og derfor har man modificeret pelsen. Hvis påstanden om at en tyk pels isolerer for varmen skulle holde skulle hundene med en sådan pels sagtens kunne arbejde i varmen - men sådan hænger det ikke sammen. For en tyk pels isolerer og holde på varmen som hunden selv skaber og som den udefrakommende temperatur skaber. At samme årsag tager vi også mindre tøj på om sommeren for ja en flyderdragt skærmer os altså ikke fra solens varme.

    jeg synes det er ærgerligt at påstandene om hvordan stor pels beskytter for varmen og hvordan en pels bliver ødelagt af at man klippe den er kommet til at fylde så meget, for jeg har meget svært ved at se dem som andet end netop påstande, som oftest starter fordi nogle synes, en hund skal beholde sin respektive pels. Jeg håber virkelig at der inden længe laves reelt forskning på området.

    Jeg har selv haft bl.a. Maltesere som havde det varmt om sommeren når de var langpelsede - en klipning fjerede dette problem for hunden. Og ja en malteser er faktisk oprindeligt lavet til et varmt klima. Men de seneste mange års avl efter meget små størrelser og mere og mere pels har også skabt en meget temperaturfølsom hund (både med hensyn til kulde og varme).
    Jeg har haft to am. cockere som tydeligt led i varmen pga. den unaturligt store pels. Efter en klipning var problemet løst. Selv denne race er skabt i et klima som vores og samtidig er skabt til at kunne arbejde har race de sidste mange år været en "udstillingsrace" hvor en størrere og størrere pels er blevet prioriteret pga. udseende.
    Mine forældres newf blev til manges forfærdelse også klippet kortere - resultatet var en newf der kunne holde ud at løbe og lege med de andre hunde til træning og ikke bare ligge og halse (som den anden newf opholdet gjorde). Hans race er lavet til et koldt klima og som de andre to racer har man i mange år til udstillinger prioriteret større hund og hunde med en større pels end den oprindelige arbejdende race.

    Jeg har derimod ALDRIG klippet en hund fordi jeg ikke kunne eller gad holde pelsen. Alle mine hunde har til tider været i udstillingspels og ingen af mine hund har nogensinde knuder osv. i pelsen. Jeg ordner desuden ofte pels på andre hunde af pelsracerne så her handler det på ingen måde om manglende evner eller overskud - det handler om at jeg prøver at lægge mine egne synsninger til side og reelt se på hunden og gøre hvad jeg kan for at den har det så godt så muligt. Det handler også om at jeg ønsker at være aktiv med min hund og at jeg fortrækker at kunne gå en tur i skoven uden hans pels filtre til i pinde og andet lort så kan ikke kan gå, at jeg ønsker at lade ham svømme uden han skal være våd og klam i timevis efter dette og at jeg ønsker vi skal kunne tage til træning, hundeleg og på tur om someren også hunden han skal svede og søge skygge hele tiden.

    Samtidig tænker jeg, at vi alle bør erkende at meget få af vores hunde har en naturlig pels. For mange racers vedkommende er det en pels, der er avlet frem for at se bedst muligt ud i udstillingsringen og desværre er pels også et område der bliver ekstrimiseret af opdrættere for at klare sig bedre til udstillinger. De af vores hunde der har en naturlig pels lever desuden ofte på en måde, som ligger meget langt fra hvad den reelt er skabt til. Mange hunde holdes inden døre og langt fra f.eks. Arktis.

    Dette er hverken en kritik af at opdrætte efter ekstrempels eller at holde hunden i fuld pels. Men det er måske bare et håb om, at der udføres valid forskning på området og at de af os, der vælger at klippe vores hund, fordi vi vurderer det faktisk hjælper den med varmen osv., ikke ingen og igen skal møde videnskabelig ubegrundet kritik af dette.


  • #22   22. jul 2021 Mollies pels har mange gode funktioner. Da vi var til hvalpetræning og det væltede ned med regn, og alle de andre hunde frøs var Mollie ikke engang halvvejs våd og trænede igennem. Hun elskede regnen. Da solen skinnede gad hun absolut ingen ting. Jeg kunne godt overveje at lade hende få en sommerklip når hun bliver voksen. Mollie er en newf. For varmen trives hun ikke med.

  • #24   22. jul 2021 Jeg synes, det er vigtigt også at se på de neutraliserede dobbeltpelsede hunde, for det er der, det ofte går galt. I hvert fald hos pyreneerhunde, som jo er det jeg har mest erfaring med.

    Jeg kender/har kendskab til mange, der ender med at klippe deres neutraliserede pyreneere, og erfaringen er den samme som flere andre nævner her, hunden kvikker op og virker gladere. De fleste jeg snakker med som har prøvet det, gentager det hver forår, fordi de synes, det virker. Jeg har endnu aldrig hørt, at det skulle være et problem, når det bliver vinter. Som regel er der vel også gået det meste af et halvt års tid fra hunden blev klippet til det bliver rigtig koldt.
    Jeg kan på stående fod ikke komme i tanke om en eneste fertil pyr, der bliver regelmæssig klippet ned. Måske det sker i USA, hvor mange pyrer har mere pels end her, og hvor det mange steder er meget varmere om sommeren end her.

    Selvfølgelig har pelspleje meget at sige. Der er pelspleje ved en dobbeltpelsede hund, det skal man være forberedt på, og endnu mere når man får den neutraliseret. Men pelstypen varierer jo også selv inden for racerne, nogle har bare mere og blødere pels, måske endda lidt krøllet pels fra naturens hånd, og den bliver værre at holde som kastrat, end den lidt hårdere tilliggende pels bliver.
    Jeg har haft en kastreret hanhund og adskillige steriliserede tæver, og alle har ændret pels i forbindelse med neutralisering, men ingen har endnu haft behov for at blive klippet, heldigvis. Selv neutraliserede hunde fælder trods alt, og de fleste af mine hunde har som udgangspunkt hørt til i den mindre pelsrige ende af racen. Men jeg kan sørme ikke fordømme at andre gør det gentagne gange, hvis de oplever at deres hund trives bedre med det.

    Jeg tvivler på, at ret mange får deres pyr klippet ned af ren dovenskab. Det er da noget af et arbejde at klippe en så stor hund, eller også skal man betale for det. Og så bliver de altså virkelig grimme af at blive klippede.


Kommentér på:
Klippe lang pels eller ej

Annonce