{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Hvornår er I konkurrence klar? {{forumTopicSubject}}

Overskriften sælger lidt sig selv smiley

Nu er det jo agility fra vores siden som er aktuelt.

Vi snakkede vores træningsmakker igår, og de skal ud til februar og starte (grundet alder på hunden)

Jeg overvejer allerede nu, begynde tage ud - også for at Seiko kan få afprøvet set-up'et smiley

Vi løber jo ikke en perfket bane - og lige nu "kun" 6 pinde på slalom - så jeg forventer jo intet.

Kommentarer på:  Hvornår er I konkurrence klar?
  • #1   28. sep Først når jeg har en forventning om at klare mig ok. Gider ikke ud og blive nr. sidst. Det synes jeg hverken jeg eller hunden får noget ud af.

• #2   28. sep Jeg tror det er meget individuelt, for det kommer jo helt an på hvad man vil have ud af det smiley

Da jeg meldte mig og Rosa til den første færdighedsprøve, følte jeg at vi var ved at være ret gode og kunne bestå, men jeg vidste jo ikke hvordan vi ville reagere når vi stod til prøven, så det var lidt et sats, men for mig er det vigtigst at vi har det sjovt og har en god dag, også selvom vi ikke består/vinder. smiley
    Rosa var super sej og bestod selvfølgelig og med ret gode point, så jeg var selvfølgelig super stolt af hende smiley men selv hvis vi ikke havde bestået, havde vi haft en fest.

Så hvis det er for at få en sjov og god dag sammen, og prøve det, så skal du da bare springe ud i det smiley

• #3   28. sep Med Bella gik jeg ud i konkurrencer, da hun kunne alle øvelser hjemme. Så var resten et spørgsmål om at få det til også at fungere ude i verden. Hun skulle lige finde melodien, men vi endte da til DM da det blev efterår smiley

Med Dorit startede jeg, da hun kunne alle øvelserne i den klasse, vi gik i. Og hun gik så fint i egen klasse, og nød virkelig at være ude. Jeg begik bare den fejl at tilmelde hende åben klasse også (i rally), og det var hun slet ikke klar til. Så de efterfølgende gange meldte jeg hende kun til i egen klasse, og lod den åbne vente, til hun var mere stabil.

Den næste hund skal starte i B-klassen, og den kommer til at starte til en af vores egne for sjov-konkurrencer i klubben, når den er ved at være klar, og så kommer den ud i “rigtige” konkurrencer, når jeg ved at den kan gøre det godt. Jeg vil ikke pille glæden af hunden (som en konkurrence, uden belønning potentielt kan gøre), eller lære den for tidligt, at der er ting man bare kan snyde udenom, uden konsekvenser. Og så vil jeg ikke spilde dommernes tid.

Så personligt foretrækker jeg at hunden har et niveau, hvor den kan alt, den bliver bedt om, og potentielt kan score fuld plade.

• #4   28. sep Altså jeg forventer fx ikke placering eller lignende, jeg vil bare gerne hun får lov at opleve miljøet (og jeg også!)

Hun strøg jo lige igennem lydighedsprøverne - men det var jo også "hjemmebane"..

Den vi skal til, til februar/marts er i Herning og vist en større omgang. De "andre" stævner jeg tænker på - er mere lokalt og "småt" men stadigvæk setup med dommer osv smiley

Seiko kan det hele - og så længe vi kan øve på slalom så jeg ikke bekymret smiley

• #5   28. sep Med tiden har jeg også fået det som A; jeg har faktisk iikke lyst til at starte i en konkurrence hvis ikke jeg føler mig rimeligt sikker på at hunden faktisk kan sine ting temmelig godt. At kunne på udebane er også en del af min træning.
    Perle fik jeg startet alt for tidligt med konkurrencer i B-klassen. Det var ris til egen rumpe og ikke noget jeg gentager med den næste.

• #6   28. sep Jeg vil anbefale et lille klubstævne eller Dgi stævne f.eks sandkasse/begynder klasse til de første starter.
    Der er bedre tid til deltagerne og ofte får man to forsøg på samme bane.
    Herning indendørs er ret presset når der er fyldt med mennesker/ hunde og hundebure/stole langs siden.
    De gange jeg har været der har der blot været et lille kantbånd til at afmærke banen. Og folk går lige op af banen med hunde.
    Jeg ville nok vælge et sted hvor der er mere afstand til publikum evt hvor banen er lukket af på 2-3 sider.
    Selvom din hund kan slalom ret stabilt og selvstændig er det ofte den der smutter til stævner, hvis hunden reagere bare det mindste på miljøet.
    Hvis Seiko ikke har været ude og opleve konkurrecemiljøet ville det være godt at tage afsted som tilskuer et par gange. Belønne bare for at være i miljøet uden krav og siden med små lette øvelser.

• #7   28. sep Jeg løber også agility, og jeg gider ikke starte før min hund kan alle forhindringer og handles nogenlunde smiley

• #8   28. sep Vi går pt til begynderstævner og det synes jeg er virkelig fedt! Vi er nemlig ikke helt så gode til slalommen endnu og feltforhindringerne mangler også stadig lidt, så det er sjovt at komme ud og øve konkurrencer, uden at blive "presset" på de ting vi ikke er klar til endnu smiley

• #9   28. sep Jeg er fuldstændig enig med A og Mette smiley

For Sam's vedkommende, kan forstyrrelser være afgørende for om han klare sig godt eller ej, så det skal spille 100% derhjemme og på trænings pladserne før jeg overhovedet melder ham til..

Han har gået en del rally og løbs konkurrencer, men nu satser vi mere på at gøre ham klar i agility og nosework smiley

Og fuldstændig enig, vi gjorde også det at jeg tog Sam med til rally konkurrencer kun som tilskuer, for at vænne ham til miljøet smiley

• #10   28. sep Jeg ville uden tvivl tage til sandkassestævner før vi begav os ud i de rigtige klasser, hvis det var muligt.
    Vores klub har lige haft et sandkassestævne, men Umi var 1 måned for ung :')

Jeg synes også det skal være fair for hunden; ingen grund til at begive sig ud i noget der er alt for udfordrende både sværhedsmæssigt og miljømæssigt på én gang, og ikke få en god succesoplevelse. Derfor er sandkassestævnerne jo geniale og hvis man så også sørger for at få trænet miljødelen/distraheringer ved siden af.

Jeg følger faktisk én på Instagram som har en lille russisk toy som bliver ekstremt let distraheret, kan ikke motiveres med mad, og de havde måske trænet agility på rigtigt udstyr ~15 gange. Ellers indenfor i en lejlighed.
    Hun tog ham sgu med til stævne og jeg tror han klarede én forhindring så stak han af. Hendes mål var at klare de første 3 forhindringer... det synes jeg er for tidligt. Og hvis man kun tænker man kan klare 3 forhindringer, så er det fordi man ved at hunden bare slet ikke er klar til det stævne. Men det er jo bare mit perspektiv. Jeg ville ikke føle mig konkurrenceklar før jeg kunne løbe en hel bane derhjemme, dvs. rent faktisk gennemføre hvad der bliver krævet, og det er jo endda under "lette" vilkår smiley

• #11   28. sep For mig handler det også om, at hunden sættes op til succes. Hvis man tager en hund med i konkurrence, uden at den kan dét den skal kunne, for at komme igennem, sætter man den op til at fejle. Og for mange fejl, bliver en ny indlæring, og pludselig har man en hund, hvor man har en kæmpe opgave i at rette hunden op, både mentalt og “fagligt”.

Jeg kan ikke se at det kan være i hundens interesse, at starte den i konkurrencer før den er klar. Skulle man begive sig ud i en enkelt, hvor det hele bare kokser, så skal man være klar på at trække stikket på konkurrencer i en periode.

• #12   28. sep Altså jeg håber da virkelig ikke nogle læser - at jeg har vurderet min hund til at være klar uden hun er?

Seiko løber fuld bane hver mandag - forskellige baner hver uge så hun ikke lærer baner at løbe uden instruks. smiley
    Så træner vi yderlig 2-3 gange også på indendørs bane. Altså det er ikke uvant for Seiko heller være på selvom der sker rigtig meget omkring hende - mennesker, hunde, musik... Jeg ville da aldrig byde min hund et setup som var dømt til at skulle give en negativ oplevelse smiley

De komme de stævner fx indendørs stævne, er et lille stævne uden særlig mange deltager - netop til "os" nybegynder smiley

Vi skal også afsted til K9 Biathlon om 16 dage agtig.. smiley

• #13   28. sep Når hunden kan gå banen til træning på fremmede arealer og stadig være fokuseret, er den klar til konkurrencer.
    Det er en rigtig god ide at have oplevet miljøet nogle gange før hunden selv skal performe.

• #14   29. sep Ok, du skriver bare at I ikke løber en perfekt bane og slalom ikke er indlært. Det lød bare ikke som en hund der var konkurrenceklar.
    Hvis du og din træner føler I er klar, så er det jo bare at kaste jer ud i det smiley
    Pøj pøj

• #15   29. sep Jeg er typen der tar af sted for det sociale. Og ser et stævne som en del af hundens træning.
    Klart ingen grund til at tage det mest forvirrende og største setup først, men jeg ville ikke have problemer med at stå og kun kunne præstere under middel. Så længe keg vurdere det bliver en god dag for hunden. Så er resultater mere ligegyldige for mig smiley

• #16   29. sep Når hunden er mentalt klar til det, så tager jeg afsted. Selvfølgelig skal den kunne øvelserne, men det, der for mig er en rigtig vigtig ting er, at den kan holde trykket hele vejen og at den ikke mister koncentrationen eller bliver presset udover dens grænse.

Jeg har en kæreste, der er 100 meter mester i at lave "underlige aftaler", så jeg har faktisk været på to forskellige stadions og træne .. i pausen mellem 1. og 2. halvleg, for det ikke skal være løgn.
    Det ene sted var Herfølge Stadion, der var ret godt pakket. Der var en der stod med sådan en stortromme og trommede "H B KØØØGE", der var larm, der var folk der stod med øl og råbte osv .. Vi gik ind og hunden var kold som jordbæris over alt postyret.
    Vi havde forstået, at vi kunne sætte fuld bane op (6 skjul), og lade hunden rondere i pausen. Det opgav jeg så, fordi der kom en 10-20 ungdomsspillere ind og løb rundt og spillede fodbold (!) - så jeg nøjedes med 6. skjul, sendte hunden direkte ind og kørte herefter et fuldt 3´er program .. mellem de her ungdomsspillere smiley

Det var SÅ morsomt - folk var ellevilde og syntes hunden var den sejeste smiley
    Det var dengang at jeg lærte at et skjul hedder "Hundens telt" og har faktisk kaldt det det lige siden smiley

I Nykøbing F var der ikke ligeså mange tilskuere, men til gengæld en speaker, der gik all in - råbte og skreg i højttalerne, spillede ACDC og virkelig fik folk op i stå og huje og klappe.

Det var ALT for sjovt at prøve - og får I nogensinde chancen, så ind og lav lidt i pausen i sådan en fodboldkamp.

Sorry for ot - det er bare virkelig sjovt at tænke tilbage på smiley

Jeg arbejder enormt meget med hundens indstilling og er meget obs på dens "state of mind" .. er den fri, glad, "openminded" og føler den sig ikke presset af øvelserne, omgivelserne eller mig .. så stiller vi smiley

• #17   29. sep Sejt smiley

• #18   29. sep Jeg håber at kunne konkurrere med Baby i det nye år.
    Men jeg kan se jeg nok er lidt modsat resten af flokken.
    Jeg tænker nemlig ikke at han som sådan behøver at gå banen helt sikkert - men vi træner også rally, hvor en plads ikke nødvendigvis behøver at være lige i skabet.
    For os tror jeg det vigtigste er at Baby får skabt et billede af, at konkurrencer er skæg og ballade! Så er det ikke så vigtigt hvilken plads vi får, så længe vi fortsat udvikler os sammen.

• #19   29. sep Da Karla og jeg startede første konkurrence kunne hun ikke slalom, så den løb vi forbi og blev dermed disket i begge vores løb. Men vi kom hurtigt efter det og endte til DM i vores første sæson

• #20   30. sep Det afhænger nok temmelig meget af hvad det er man træner om det giver mening at starte tidligt. Det jeg kender til er AG, rally, LP, DcH-programmet. Der er ret stor forskel på at gå til konkurrence i fx DcH programmet og så fx. rally. I det ene program bruger man nærmest en hel dag på at kører rundt i landskabet og lave forskellige øvelser ved forskellige dommerhold. Hunden skal forholde sig til ukendte steder, ukendte figuranter, ukendte genstande, fremmedspor. Og man må ikke hjælpe/støtte sin hund ret meget undervejs - ihvertfald ikke syneligt eller hørbart for dommeren. Det kan blive temmelig trælst for hunden hvis den ikke er klar til det. I rally må man støtte den en del mens man går banen og de enkelte momenter er mindre.
    Sådan over en bred kam så er man rigtig godt hjulpet hvis man formår at være lidt kreativ og få trænet sin hund til at kunne 'performe' under alle mulige og umulige forhold incl. noget der er meget tæt på konkurrencesituationen smiley

• #21   30. sep Altså - jeg må indrømme at jeg tidligere har haft en liiiidt tumpet vane med, at melde hele flokken til, hvis jeg alligevel skulle afsted med én. I henholdsvis Rally og Agility.

Så har jeg jo godt vidst, at der var én af hundene, jeg havde forventninger til, og de andre var så bare med, for at få en god, aktiv og hyggelig dag, hvor de også fik lov at lave lidt.
    Indimellem har de overrasket, og lavet helt pæne resultater smiley

• #22   30. sep Jeg stiller kun, hvis jeg tror på, jeg har en reel chance for at få gode point. Det samme gælder i øvrigt, når jeg tager prøver. Jeg stiler ikke efter at bestå, men efter et flot resultat.

Kommentér på:
Hvornår er I konkurrence klar?

x