{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
948 visninger | Oprettet:

Hvor hurtigt ny hvalp? {{forumTopicSubject}}

Min elskede Bodil blev aflivet idag, 2 måneder før sin 4-års fødselsdag. Hun havde en tumor på hjertesækken der var bristet og gav indre blødninger, muligvis kombineret med en blødersygdom. Hun kunne desværre ikke reddes. Jeg er selvfølgelig knust og savner hende helt vanvittigt, hun var en meget aktiv og opmærksomhedskrævende hund (vi har altid kaldt hende Tigerdyret), verdens mest sociale hund, og her er simpelthen så stille uden hende. Min gamle Bertha på 10 år er en meget stille hund, en rolig puttegris.

Nu er mit spørgsmål - hvornår skal jeg anskaffe mig en ny hvalp?

Bertha har aldrig været alene før, andet end i de 14 dage fra gamle Bella døde til jeg hentede Bodil For 3,5 år siden. Jeg arbejder 8 timer om dagen, og hundene har altid været selskab for hinanden. Nu skal Bertha være mutters alene, og det har jeg super dårlig samvittighed over.

Men det er jo også den dårligste årstid at anskaffe sig hvalp på. Det er koldt og vådt og mørkt, renlighedstræning er bare nemmere når døren kan åbnes til en tør have, man kan ikke tumle med hvalpen i haven. Jeg kan heller ikke holde ferie nu i årets travleste tid, men kan tage halve dage, køre hjem i frokostpause (bor 3 minutter fra job) og arbejde hjemmefra nogle dage som start.

Hvad skal jeg vælge? Skal 10 år gamle Bertha ha en ny kammerat nu, så hun ikke er alene (og dermed måske få en lidt sværere start med hvalpen) eller skal Bertha være alene indtil foråret, så jeg kan få den bedst mulige opstart med hvalp?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor hurtigt ny hvalp?
  • #1   2. nov 2021 Jeg kondolerer for tabet af din unge hund. Det er aldrig fair.

    Hvad med en voksen hund i stedet for en hvalp?


  • #2   2. nov 2021 Det gør mig ondt, at du har mistet så ung en hund, det er alt for tidligt. smiley

    Med tanke på dine tidligere forumemner omkring, at Bodil og Bertha har været oppe at slås og Bertha hver gang blev taberen, samt at hun var meget lidt glad, da I fik Bodil som hvalp, ville jeg nok afvente og se tiden an, før jeg anskaffede mig en ny hvalp.

    Måske er det bedste for hende at nyde sin alderdom i fred og ro, en hvalp kan være (for) hård for en gammel, gigtplaget hund.


  • #4   2. nov 2021 @skrigehunden åh, det er ancient history. De har ikke været oppe at slås siden. Problemet var at Bodil var så meget større, stærkere og tungere, Så det var klart at hun altid vandt. Da hun blev mere voksen blev hun mindre voldsom. Bodil blev også noget større end forventet, det var ikke planen at der skulle være så stor størrelsesforskel, men det var sådan hun blev.
    Da først de var blevet gode venner livede Bertha fuldstændig op, og blev som en legesyg unghund igen. Og hun vil stadig gerne lege dagligt. Jeg er bange for at hun lynhurtigt bliver RIGTIG gammel hvis hun ikke har en ven.

    @hippie Det er rigtigt at Bertha ikke var glad den første uge vi havde Bodil. Men da først der blev taget hul på bylden blev de virkelig gode venner. Jeg kan se på overvågning at de var sammen hele tiden, hvis den ene lå i soveværelset gjorde den anden det også, hvis den ene lå i stuen gjorde den anden det også. De lå i samme kurv og havde fysisk kontakt næsten hele tiden. I haven tullede de rundt sammen, i skov, osv.
    Det er også derfor at jeg synes det lyder forfærdeligt ensomt for Bertha nu, fordi hun er vant til selskab, og har haft selskab af 1-2 hunde hver dag i de 10 år jeg har haft hende.


    profilbillede
  • #5   2. nov 2021

    profilbillede
  • #6   2. nov 2021 Men det var først, da Bodil blev voksen, at hun blev mindre voldsom, en ny hvalp vil jo være voldsom de næste par år og Bertha er altså blevet de år ældre og gigten ikke mindre.

    Jeg ville klart vente, det må jeg indrømme.

    Jeg synes, at vi skylder vores gamle hunde, der vel at mærke er plaget af dels alderdom og diverse skavanker, ikke at udsætte dem for en hvalp og senere en energisk unghund alt andet lige vil det påvirke den gamles liv på både godt og ondt.


  • #7   2. nov 2021 Når din gamle hund ikke er her længere. Med den forhistorie vil jeg ikke mene at det er fair at den skal udsættes for endnu en hvalp/unghund/ hund i det hele taget.

  • #8   2. nov 2021 først og fremmest vil jeg gerne kondolere for dit tab. Jeg mistede selv en alt for ung for lidt over en måned siden, så jeg står selv midt i sorgen, så det er også meget tæt på for mig.

    Jeg oprettede en tråd da vi mistede Rosa, omkring hvordan andre gjorde, hvilket hjalp mig lidt, for hvad der er rigtigt for den ene er det ikke for den anden. I sidste ende er det kun dig og dig alene der ved hvad der er rigtigt for dig og din tilbageværende hund.

    jeg er heldig, for jeg har 2 tilbage, og det var en af årsagerne til at vi fik Teemo da vi gjorde, også selvom jeg havde regnet med at der ville gå mange år, før vi skulle sige farvel til en, men jeg ville simpelthen ikke stå i situationen hvor en skulle blive alene.
    Og det er jeg glad for nu, for nu kan jeg tage den tid jeg har brug for, som hundene har brug for, og ikke mindst den tid det tager før der kommer en hvalp til mig. (vi er skrevet op hos en opdrætter, men da jeg er meget fast på at det SKAL være fra hende, aner vi ikke om det er til næste år eller senere der kommer en hvalp med vores navn på)

    På mig lyder det som om, at du faktisk ville foretrække at vente, så det vil jeg anbefale dig, af 2 grunde. 1 man skal ikke købe en hvalp, når man ikke har tiden til den, og man inderst inde ikke er klar. 2 så kan du bruge tiden på at finde den rigtige hvalp, fra det rigtige sted, fremfor at købe den første den bedste. (det er ikke for at sige at du er sådan, men fordi sorgen og savnet hurtigt overtager og det skal være lige nu, så man har ikke hovedet med i handlen, det er også en af grundene til jeg venter, for ellers havde jeg også hentet den første og bedste fra DBA med hovedet under armen)

    hvis jeg var dig, ville jeg i stedet ligge al min energi i den nuværende og så bruge lidt penge på at få en hundesitter til hende, så dagene ikke bliver så lange, hvis hun har lidt svært ved at være alene. Måske hun bare sover dagen væk? du kunne prøve at tage nogle halve fridage, så du lige er sikret at det går ok med at være alene og i lige kan træne det lidt, inden det er en hel dag. Og så se tiden an, og se hvornår og om i bliver klar til endnu en hund smiley
    Jeg tænker ikke at den bedste løsning for hverken dig eller din hund, er at skynde dig ud og finde en ny hvalp, for hvalpen skal også først lære at være alene, og din hund kender den ikke, og finder måske derfor ikke nogen hjælp i at have den lille i huset, samt at hvis din voksne har problemer med at være helt alene, kan det smitte af på hvalpen.


Kommentér på:
Hvor hurtigt ny hvalp?

Annonce