{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
424 visninger | Oprettet:

Maj  S
Maj S
Emner: 1 Svar: 3

Krystaller i urin/struvit hos hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og erfaringer med hvalpe der har krystaller i urinen, nærmere bestemt struvit. Jeg starter lige med at fortælle at hunden er i forløb hos dyrlæge, så ingen grund til bekymring på den front!

Der er tale om en hvalp på 5 måneder, som for ca en måned siden begynder at tisse blod. Hun kommer selvfølgelig til dyrlæge, hvor de finder krystaller i urinen og blærebetændelse. Hun får penicillin, og der er bedring efter nogle dage. På grund af krystallerne forberedes vi dog på, at det kan være et tilbagevendende problem, og at hun skal på specialkost så snart det er muligt. Pt er det desværre ikke en mulighed, da knoglerne har brug for de mineraler som er i hvalpefoderet.

Vi var til kontrol i torsdags, hvor der heldigvis ikke var tegn på blærebetændelse, men som forventet stadig krystaller. Vi skulle derfor forberede os på, at der ville komme en ny blærebetændelse, og at vi så skulle kontakte dyrlægen igen med henblik på behandling. Planen er, at hun kan overgå til specialfoder når hun er 7-8 mdr.

Desværre har hun allerede i dag blod i urinen igen. Hun starter selvfølgelig behandling igen, men vi undrer os lidt over, at der ingen tegn var i urinen i torsdags, og kun tre dage senere tisser hun blod. Derud over er vi også lidt frustreret over, at vi tilsyneladende ikke kan gøre noget på nuværende tidspunkt, udover at behandle når det opstår.

Er der nogen af jer, som har erfaring med noget lignende? Hvordan har forløbet været med jeres hunde, og hvor god effekt har specialfoderet haft?

Kommentarer på:  Krystaller i urin/struvit hos hvalp
  • #1   21. nov Det gør mig ondt for jer. Struvitkrystaller er noget forbandet møg smiley

Jeg har ikke oplevet det hos en hvalp, men min gamle Kela har haft problemet i nogle år. Vi har kunnet holde struvitkrystaller og blærebetændelse væk med Royal Canin urinary s/o om morgenen. Om aftenen har Kela fået normalmad = råt kød. Det er dog gået galt. Hun har igen lavet struvitkrystaller og har har nu en del struvitsten i blæren. Vi er på stram kur med specialkost og håber inderligt på at få stenene opløst den vej.

Sagt kortere: Foderet synes at virke - og gerne sammen med Cystopro.
    Selv ville jeg dog ønske, at jeg havde fået tjekket Kela mere end et par gange om året. Så havde vi opdaget krystallerne, inden de blev til sten og sat hende på ren (desværre keeeedelig) specialkost smiley

Hvalpens immunforsvar er først fuldt udviklet, når den er et år. Jeg håber for jer, at problemet forsvinder med tiden.
    Min Kenia (ikke hende med struvitterne) havde flere gange blærebetændelse som hvalp - og en omgang skedekatar. Hun har ikke haft problemer i den retning siden hun var 6-8 måneder.

• #2   21. nov Først og fremmest, hvor er jeg ked af det på dine vegne

Derefter - skift foder! Få hjælp af dyrlægen så i undgår at danne flere krystaller.

Og så køb cystopro, en hver dag

I samarbejde med dyrlægen, overvej at starte op på c vitamin

Sørg for en udvidet test af urinen så i får antibiotika imod den type bakterie i kæmper med

Det er mega smertefuldt, få hjælp af dyrlægen til noget smertestillende i de slemme perioder

Vej vandskålen hver 12 time - sådan kan du måle hvor meget hvalpen drikker. Det kan lære dig at give dig en idé om hvornår blærebetændelse blusser så du kan fange det i opløbet

Held og lykke

• #3   21. nov Min søns kat fik problemet for flere år siden. Katten har været på R.C. urinary s/o-foder lige siden, og der har aldrig siden været problemer.
    Så som Isabelle skriver, så virker foderet.

• Maj  S
    Maj S Tilmeldt:
    nov 2021

#4   21. nov Tusind tak for jeres svar - det er dejligt at høre, at foderet tilsyneladende har virkning. Vi ser frem til, at kunne skifte over!

Efter aftale med dyrlægen skifter vi ikke foder pt. Dyrlægen ved hvad vi fodrer med, og vurderer ikke at vi kan finde andet hvalpefoder, som vil gøre nogen nævneværdig forskel. Problemet er calcium og fosfat, og det skal hvalpe bare have, så dyrlægen mener at vi er nød til at prioritere hundens vækst nogle måneder endnu. Hvor frusterende det end er, så kan vi godt se fornuften og er enige. Vi vil jo gerne have en hund der holder i mange år.

Vi har givet c-vitamin, men har så fået at vide, at andre har oplevet at det påvirker urinens pH-værdi negativt, så vi er faktisk stoppet igen. Der er lidt modsatrettede råd når jeg læser om det, men jeg vil forsøge at læse grundigere op på det, så vi kan finde ud af, om det er en god idé eller ej.

Vi vil helt sikkert tage et kig på cystopro! Vi har været i gang med at kigge på tilskud, men nogle af tilskudene virker ved at påvirke calciumoptaget, og det er igen en udfordring fordi det er en hvalp vi står med. Men jeg tror ikke jeg har kigget på cystopro endnu, så det vil jeg bestemt få gjort - tak for den anbefaling!

Dyrlægen har undersøgt hende, og hun har heldigvis ikke givet tegn på smerte. Dyrlægen fortalte at det er meget individuelt. Hun fik dog smertestillende i forbindelse med blærebetændelsen, bare for en sikkerheds skyld, og for at give os mulighed for at observere nogen ændringer. Men hunden er heldigvis glad og opfører sig normalt. Dyrlægen mente ikke det var nødvendigt med smertestillende da vi var til kontrol, men det kan selvfølgelig blive aktuelt ved ny blærebetændelse.

Igen, mange tak for jeres input. Det er guld værd! Vi håber at det bliver en hvalpe-ting, men om ikke andet er vi fortrøstningsfulde i forhold til at holde det nede via det rette foder.

• #5   21. nov Jeg krydser fingre for dig/jer smiley

• #6   21. nov Jeg ville nok kaste håndklædet i ringen på foderet, og kontakte en, som kan hjælpe med at sammensætte noget foder, som holder ph’en nede, og som samtidig giver hvalpen alt den skal have. HundefoderNørden kunne være et bud, men ellers ved jeg at AniCura har veterinærsygeplejersker, som er uddannet i netop foder og tilskud.

Det må simpelthen være muligt at give et specialfoder som grundfoder, og så supplere sig til det optimale i forhold til vækst.

Jeg håber I får styr på det. Hvor er det altså synd, at I skal døje med sådan noget så længe smiley

• Maj  S
    Maj S Tilmeldt:
    nov 2021

#7   24. nov En opdatering til de der er interesseret:

Hvalpen er godt i gang med behandlingen, og tisser heldigvis ikke blod længere. Hun har dog stadig svært ved at mærke når hun skal tisse, hvilket resulterer i en masse uheld indendørs .. øv øv. Hun er startet på smertestillende, da hun begyndte at virke meget rastløs.

Dyrlægen har søgt rådgivning hos en konsulent, og vi prøver nu en "kur" med specialkost i 2 uger. Der er stadig enighed om, at det er nødvendigt at hun kommer tilbage på hvalpefoderet, men håbet er, at en 2-ugers kur kan minimere krystallerne, så hun ikke får blærebetændelse eller blod i urinen så hurtigt igen. Vi krydser fingre for at det virker!

Tak for jeres svar herinde, det har været rart med lidt forskellige input.

• #8   25. nov Jeg tror godt hun kan mærke det, tror bare, at der har været så mange uheld indendørs, at der ikke er helt styr på viden omkring det gøres udenfor.

Vi måtte også i gang en lang kamp med at overbevise Ziva om kun at tisse udenfor længe efter hun var blevet rask.
    Vi endte med at tisse udenfor simpelthen kunne udløse cocktail pølser, for vi måtte ud i at hun simpelthen bare skulle elske at besørge udenfor.

Men vi har stadig mange spor i trægulvet efter hendes blærebetændelser.

• Maj  S
    Maj S Tilmeldt:
    nov 2021

#9   29. nov Vi kan mærke stor forskel på før og efter behandling ift renligheden. Hun tisser nærmest ikke inde når først behandlingen er begyndt at virke, det er primært hvis hun bliver meget glad. Hun vil heldigvis gerne ud og tisse, og søger døren af sig selv. Hun tisser heller ikke i hendes kurv efter hun er sat i gang med behandling igen. Så lige nu virker hun heldigvis til at være ret tilpas, og vi håber det varer ved lidt længere tid den her gang!

Kommentér på:
Krystaller i urin/struvit hos hvalp

x