{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.923 visninger | Oprettet:

"Nu afleverer folk coronahunden tilbage" {{forumTopicSubject}}

Overskrift i Politiken.

Det var jo desværre ventet smiley

"Da corona sidste forår lukkede landet ned, støvsugede hjemsendte danskere landet for hundehvalpe. Pludselig var der tid til at gøre alvor af drømmen om at få en hund. I løbet af 2020 blev der nyregistreret 4.706 flere hunde end i 2019, viser tal fra Dansk Hunderegister.

Nu er de nuttede hvalpe blevet teenagere og mere krævende, hvilket ikke altid harmonerer med lange arbejdsdage og almindelig travlhed i det genåbnede samfund. De seneste tre måneder er der indleveret 47 hunde under to år til foreningen Dyreværnet."

"Alene i oktober modtog foreningens internater i Rødovre og Kolding 29 hunde – det er næsten en hund hver dag. Og hvor de indleverede hunde plejer at have alle aldre, er hovedparten af hundene nu under to år gamle.

»Det er unge hunde, der er blevet teenagebesværlige, ikke har lært at være alene hjemme eller bare ikke passer ind i familien. Nogle gange har folk købt en race uden at kende til dens behov – de faldt bare for en sød, lille langhåret hvalp«, siger Maria Rønde". (internatsleder i dyreværnsforeningen Dyreværnet)

Internaterne modtager store hunde som schæfere og malinois, men også mange modehunde som maltesere, bomuldshunde og franske bulldogs."

Kommentarer på:  "Nu afleverer folk coronahunden tilbage"
  • #1   24. nov Det er så sørgeligt.
    Så en udsendelse for en måneds tid siden på tysk tv, der er det helt galt, internaterne er fyldt op med hunde og katte så de ikke kan tage flere.
    Men det er folk ligeglade med, de smider deres hunde og katte over hegnet.

Jeg kan ikke forstå, at der skulle stå så slemt til som dyreværnet sige, og hvis det er, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor de gør af alle de mange hunde, for de er da ikke på deres adoptionsliste. Jeg er ind og lure 3-4 gange om ugen for at se, om der skulle være en gammel hund til mig, og der er ikke ret mange nye hunde, de fleste har været der gennem længere tid.

• #2   24. nov Lige en sidebemærkning til dig Anni;

Ang. Om de "slår nye hunde op", så det vidst bevidst de ikke gør det - altså de vil gerne "af" med dem der er inde først - før de smider nye ind. Sådan lyder det fra Nordjyllands internat. (Som jeg iøvrigt ej vil anbefale!)
    (Og det er selvfølgelig også en forudsætning hundene er godkendt af sundhedstjek osv.)

De anbefalede at hvis det var, kunne man ringe om høre internaterne ad - om de havde et match som endnu ikke var slået op.

• #3   24. nov Og JA - det er sørgeligt!!

Jeg er dog lidt forundret over, vi ikke ser flere polarhunde. Der har næsten lige været et ordenligt ryk - men der er alligevel "stille" på den front pt.

Vi ser også, ude i klubberne, at vi opretter nye hold konstant, fordi der er kommet flere og flere hunde til. Og det er unghunde holdene og familirhunde hold. (Så lidt fornuft er der måske nogle der har.)
    Og det er især med problemstilling om, at hunden skal aktiveres pga de er tilbage på arbejde osv.

• #4   24. nov Enig Anni. Det virker mærkeligt, at der er så få hunde, hvis der kommer SÅ mange ind.
    Jeg kan godt se det med, at de først vil af med de hunde, der har været længst på internaterne, men synes bare lidt utroværdigt at være bekymret om "horder" af coronahunde - og så ikke gøre noget for at finde nye familier til dem.

• #5   24. nov Menneskers ligegyldighed overfor deres hund, er en ting, jeg aldrig A L D R I G, kommer til at forstå.

Min foragt for folk, der handler på den måde er voldsom !!!

• #6   24. nov Det er så synd for hundene og vildt egoistisk af folk, men som du siger Isabelle så havde vi vist alle set den komme, selvom jeg håbede til det sidste at folk faktisk havde tænkt sig bare lidt om, i forhold til hvad der skulle ske når hverdagen igen blev normal. Det ser da heldigvis ud til, at der også er mange der faktisk prøver at få det til at fungere, selvom de måske ikke lige havde tænkt over at en teenager hund jo er ret krævende.

Jeg undre mig også over at de ikke viser flere hunde frem på hjemmesiden. Selvom jeg da godt kan forstå at man i et drømmescenarie kunne sende de der har siddet længst tid ud først. Så er der altså flere af dem der er på deres hjemmeside der kræver nogle ret specifikke hjem, som de færreste kan give. Samtidig er det jo meget forskellige typer hunde. Så i mine øjne burde de bare at fylde så mange på hjemmesiden som de overhovedet kan, så folk kan se hvad der sidder der, og så må de jo bruge ekstra krudt på at fremhæve de der har siddet længst på andre måder.
    Men om det reelt er det de tænker, om hundene bare ikke er klar eller om de simpelthen ikke har tid til at få taget billeder, skrevet en beskrivelse, tage imod henvendelser osv. Kan nok kun de svare på. Men det er da ærgerligt hvis det forholder sig sådan, at en hund kan risikere at skulle sidde i længere tid, fordi en anden hund altså skal adopteres først.

• #7   24. nov Jeg arbejder hos Dyreværnet. Vi lægger alle hunde på hjemmesiden så hurtigt som muligt, så intet skjult "lager" af hunde. Til gengæld har vi nogle stykker siddende som desværre har vist sig at kræve en længere udredning, og derfor er de ikke på hjemmesiden endnu.
    Modsat Nordjyllands kan man ikke ringe til os og spørge ind til evt. hunde, der ikke er online endnu. Der må man væbne sig med tålmodighed til de er klar.

Til gengæld sker det, at vi får flere gode ansøgninger på samme hund, og derfor matcher nogle af dem med hunde, vi ved kommer ind i nærmeste fremtid. Disse hunde når derfor ikke at komme på vores hjemmeside.

• #8   24. nov Det her irritere mig helt vildt. Man kan jo ikke bare købe en hund, og så vrage den, fordi man ikke har tid til den alligevel...

• #9   24. nov Christina - jeg synes, der er mange polarhunde til omplacering i fx. husky-grupperne. Jeg synes personligt, at det giver meget god mening, at folk prøver derigennem, før de evt. kapitulerer og afleverer på internat.

Men ja, hold nu op hvor er det bare trist, at der er så mange, der har anskaffet sig levende væsner, som bare er klar til at smide dem væk nu, fordi de ikke har magtet at tilpasse deres hverdag til en ny virkelighed.. For pokker altså!

• #10   24. nov jeg synes nu også jeg ser min del af polarhunde/blandinger. Samtidig tænker jeg dog at mange af de hunde, måske også allerede er blevet videreformidlet. For hundene fra første lockdown er alligevel omkring 1,5 år nu +/-. så jeg tænker at mange af dem, allerede blev opgivet i efteråret sidste år eller i foråret, men vi kommer jo nok desværre til at se flere.

Havde jeg ikke haft så stort et behov for at kende hundens ophav i forhold til arvelige sygdomme, og drømme om udstilling, havde jeg overvejet kraftigt at tage en omplacering. Men jeg håber da at de alle finder et godt for evigt hjem, nu hvor de trak nitten i første omgang smiley

• #11   24. nov Det største problem jeg kan se med omplaceringshundene, som ikke vil passe ind i mit liv er, at langt de fleste ikke kan være alene overhoved eller skal ud til hjem med hus og have, eller i hvert fald ikke skal bo i byen. Og der kan jeg jo ikke rigtig byde ind, da jeg bor i lejlighed inde i byen smiley

Ellers havde jeg da også snuppet mig en omplaceringshund smiley

• #12   24. nov hippie, mit indtryk er at mange skriver hus med have (hvis det er privat, eller der ikke er noget galt der gør at det er nødvendigt) men at hvis man skriver og forklare det liv man kan give, at så er de også åbne for det. Jeg tror mange frygter at hunden kommer til at bo inde i lejligheden og aldrig komme ud eller kun lige får en tur rundt om blokken, men der er da nok også nogle der bare er helt fastlåst på det.

Det med alene hjemme forstår jeg godt at du ikke har mod på. Teemo er 1,5 år gammel og kan stadig ikke være alene til trods for at vi har gjort alt det rigtige og træner og træner og træner. Jeg har været heldig at jeg kan være hjemme hos ham, men det bliver jeg jo ikke ved med at kunne. heldigvis synes jeg han på det sidste er begyndt at rykke sig lidt, så jeg har bestemt ikke opgivet at nå i mål endnu, men det er hårdt og besværligt.

• #13   24. nov Sunshine: Problemet er bare, at med de hunde der skal ud i hus og have, der står der ofte også at: de gør, de bliver stresset af mange lyde eller lignende. Og derfor er de ikke ligefrem oplagte kandidater til at bo hvor jeg bor. Der er trods alt en del lyd og jeg kan dimpelthen ikke have en hund som gør hver gang nogen går forbi min lejlighed - både for min og naboernes skyld.

Men jeg har i hvert fald slet ikke mod på at købe/adoptere en hund, som på ingen måde kan være alene hjemme, da jeg jo skal ud af huset engang imellem, fx på arbejde.

• #14   24. nov Christina, nu har jeg været i kontakt med både Dyreværnet og Dyrenes beskyttelse.
    Det er ikke rigtig at de "gemmer" nyankommende hunde fordi de først skal have afsat dem de har haft længst.
    Alle hunde skal helst til nye hjem hurtigst muligt.

Det vil da også være ulogisk at de holdt hund tilbage og fodre på dem, hvilket ville være en ekstra udgift.

• #15   24. nov Hippie nej selvfølgelig skal du da ikke have en hund, som ikke vil fungere i det liv du kan tilbyde smiley tænkte mere at mange private skriver sådan, uden der nødvendigvis er en grund, andet end at de har en ide om at hus med have = bedre hundeliv. Sådan var det i hvert fald dengang jeg kiggede, men det er også 9 år siden nu, så meget kan jo have ændret sig.
    Internaterne skriver nok generelt en bedre beskrivelse af hunden og forklaring på hvorfor de krav de har sat er der smiley

• #16   24. nov Jeg kan godt forstå at man har set corona-situationen til at få en hvalp/ny hund. Man er meget hjemme og har go tid og samvær. Men ja, det er synd at man ikke har tænkt så langt

• #17   24. nov Jeg skrev og spurgte Dyreværnet til, hvordan det hænger sammen med 47 hunde på få måneder og så kun 8-9 unghunde på de to internater. Grunden er, at hundene er formidlet videre super hurtigt - nogle stod der en familie klar til, da de kom.

• #18   24. nov Coronasommerhusene sættes til salg - og coronahundene kommer på internat.
    Jeg håber inderligt, de nye familier tænker lidt længere.

• #19   24. nov Undrer mig også over, der ikke er flere til formidling på hjemmesiderne, hvis internater modtager så mange. Problemet med mange af corona-hundene kunne jeg forestille mig er generel mangel på træning og opdragelse - mange steder har træning været lukket ned i perioder, og det har så været svært at få en plads, når der var åbent igen, det vil jeg tro har været en udfordring for især nye hundeejere... og den udfordring er ikke umiddelbart noget jeg ville have lyst til at overtage.

• #20   24. nov Jeg har forresten ikke mindre end TO coronabørnebørn. Jeg håber virkelig, at deres forældre beholder dem smiley smiley

PS. Der må også gerne være plads til lidt sjov i en alvorlig tråd smiley

profilbillede
  • #21   24. nov Hvor er de søde Isabelle, er det børnebørn ?

• #22   24. nov Ja, Anni. Det er søn og svigersøn med Lea og Maise, der blev født i september sidste år med tre ugers mellemrum smiley

• #23   24. nov Jeg overtog/købte min hund i maj sidste år. Jeg turde ikke tage en omplacering hvor der kunne være svære udfordringer. Marley kom direkte fra opdrætter og det har været en succes.
    Der fik jeg også først af vide, at han skulle til hus med have. Men det var også fordi de frygtede rundt om blokken-ture.

• #24   25. nov Lulu’s søster er lige blevet solgt. Der kan man i dén grad tale om, at nogen ikke havde sat sig nok ind i hvad det vil sige at have hund smiley jeg forstår egentligt godt at de ikke gad beholde den - hvem gider have en stor Golden retriever, der er bange for sin egen skygge, ikke kan gå i snor, slet ikke kan de mest basale kommandoer, har seriøse alene-hjemme problemer, smadrer hele huset og tisser overalt når der kommer gæster. Problemet er bare at det helt og holdent er ejernes egen skyld, at deres hund blev sådan smiley og hunden bøder for det nu smiley

• #25   25. nov Men hvordan dælen omplacere man sådan en hund? Hvem er det der vil (og kan) overtage den?

• #26   25. nov Michelle: Pensionister måske?

• #27   25. nov Hippie, det skal være pensionister med en vis fysik, til at kunne lufteen golden der ikke kan gå i snor.
    Solgt, som i de har givet penge for den?

• #28   25. nov Aah, den del havde jeg ikke lige læst :3

• #29   25. nov Jeg tænker at det enten er folk der bor langt ude på landet med masser af udenomsplads og hvor der altid er en hjemme. Nogen der heller ikke har sat sig ind i det, men tror de kan rede en stakkels hund. Eller til sidst, at man ikke får at vide hvor ødelagt hunden egentligt er, så man tror det er nogle mindre problemer som man kan arbejde med.

• #30   25. nov Jeg ved ikke om de sagde sandheden om hvor ødelagt hunden er. Det tvivler jeg næsten på. Men ejeren fortalte at de havde næsten hundrede henvendelser fra interesserede købere. Og det endda på trods af at hunden kostede 10.000kr smiley

Jeg gætter på at dem der vil købe sådan en hund, kun er interesseret i hvor mange pengene hunden kan tjene ind igen. En hund på knap 1,5 år med dkk stamtavle… næste gang den er i løbetid (hun var i løbetid samme tid som Lulu i sommers, så der går nok ikke lang tid) der bliver den garanteret parret, og så er det hvad den har at se frem til resten af dens dage. Det er i hvert fald mit gæt.

• #31   25. nov Zoe er opdrætter informeret?

• #32   25. nov Hippie - det er jo ikke kun alenetid der er problematisk. Den kan ikke gå i snor, tisser overalt når der er gæster, er bange for alt osv. Det er dælme noget af en opgave at overtage sådan en, selvom nogen af problemerne sikkert forbedres blot ved at få passende aktivering og mere klare rammer.

• #33   25. nov Det har du da også ret i Michelle. Jeg læste åbenbart ikke indlægget grundigt nok.

• #34   27. nov Jeg fatter ikke, at folk ikke kan tænke længere end til deres egen næsetip. smiley Det gælde både sælgere og købere. Her har man under corona, set hvordan sælgere, har skruet prisen op og købere, der gladelig har betalt ublu priser. Det gør ondt at levende væsner må betale prisen. Jeg har heldigvis set et eksempel, hvor det endte godt. En brun Lab. Der først endte hos en familie, der købte en Corona hund. Siden endte den hos en anden familie, da den var 8 måneder gammel.Den havde indtil da, kun været i haven. Familen havde ikke formået, at tilfredsstille hundens behov. Den var nervøs for alt, da den blev omplaceret. Ny ejer, måtte have sine to store sønner med, bare for at styre hunden lidt. Når den skulle luftes. De fik hjælp af em professionel. I dag er hun allertiders hund, stadig lidt vild. Men ingen tvivl om, at hun er kommet på rette hylde.

• #35   29. nov # 5 Martine 24. nov
    Menneskers ligegyldighed overfor deres hund, er en ting, jeg aldrig A L D R I G, kommer til at forstå.

Min foragt for folk, der handler på den måde er voldsom !!!

Martine
    Er du helt uvidende om, at menneskene er de farligste levende væsner på jorden, og vi misbruger alt og alle på kloden.
    Det gælder sikkert til dels også dig. Blandt andet, så mishandler du sikkert dit helbred,
    med en masse ting som er direkte sundhedsskadelige så du opbygger et dårligt helbred.
    For mit eget vedkommende, er det lykkedes mig at opbygge en elendig hørelse,
    og nu jeg snart er 90 år, så har jeg også måtte anskaffe mig mit allerførste gebis.
    Jeg skal også bruge briller for nogenlunde at kunne læse avis skrift og lignende.
    Jeg har også før holdt hund, men er kommet i tanke om, at det er Naturstridigt.
    Hunde er rovdyr, som skal have lov til at leve fuldkommen frit ud i naturen,
    i stedet for at være frihedsbegrænset af mennesker, ligesom mange andre dyr også er det!

Jeg håber dette har givet dig lidt viden om mennesker!

Vil du sende mig en kommentar, bliver du nødt til at finde mig på Face Book,
    da det er yderst sjældent jeg kommer på Hunde Galleriet

• #36   30. nov Steen, det mest naturstridige ved dig er, at du har levet i mindst 45 år for meget. Mennesket er lavet til at dø i 40’erne smiley

• Jesper V
    Jesper V Tilmeldt:
    dec 2020

Svar: 4
    #37   30. nov Jeg var et smut forbi dyreværnet.

Jeg kan kun finde 30-35 hunde på landsplan, og mange af dem er over 5 år gamle. Det er vel næppe coronahunde? Er det her ikke kørt lidt stort op?

Jeg kan sagtens tage en hund mere, men det ser ikke ud som om internaterne er desperate.

• #38   30. nov Det kan godt være, du har ret Jesper.
    Umiddelbart er der også kun 4 hunde alt i alt på Dyrenes Beskyttelses-internater.

• #39   30. nov Måske, Jesper. Jeg kan bare ikke lige se, hvad Dyreværnet skulle have ud af at gøre det.

• #40   30. nov Det er Fake News
    Det var ikke hunde men kaniner. smiley
    https://www.bt.dk/samfund/jyske-dyreinternater-drukner-i-kaniner

Tænk at folk ikke bare smider dem pelsede på Weberen. smiley

• #41   30. nov Ja vi hentede 2 kaniner for 1 måned siden. Kattehjemmet (DB katteinternat men også pension) havde fået 31 kaniner ind fra en dyreværnssag (sikkert ikke Coronarelateret), og disse var i løbet af 10 dage blrvet til 61 smiley
    Vi ville egentlig ville yngstesønnen kun have en enkelt meeen..... smiley

Kommentér på:
"Nu afleverer folk coronahunden tilbage"

x