{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
493 visninger | Oprettet:

Fodring af hvalp og sunde led {{forumTopicSubject}}

Jeg løfter lige emnet ud af den anden tråd og herover, så den anden tråd ikke kommer til at handle om fodring.

Og jeg ved godt at der for et par uger siden var en anden tråd om hvalpe og foder, men jeg er blevet lidt nysgerrig på netop dét med sunde knogler og led.

I tråden om HD og hunde i Norge, skriver en opdrætter, at proteinrigt hvalpefoder kan give dårlige led, og beskriver en opdrætter, som anbefaler "dyrt og proteinrigt" foder, og at det viser sig ved, at pågældende laver mange hvalpe med dårlig AD og OCD-status.

Hver gang proteinrig kost og dårlige led nævnes i sammenhæng, kommer jeg til at spekulere på, om alle hvalpe der råfodres, får dårlige led. De lever jo om nogen på proteinrig kost.

Er der noget der véd noget om det? For jeg kender en del hunde, som er opvokset på BARF, og som ikke har dårlige led. Men de kan jo være de heldige, som godt kunne tåle protein. Eller?

Jeg har altid troet, at det vigtigste i hvalpefodring var kalk/fosfor, og så at give en mængde, så hunden ud fra den daglige mængde foder, får den rette mængde næringsstoffer. Er det helt skævt?

Kommentarer på:  Fodring af hvalp og sunde led
  • #1   7. jan Faktisk er der ikke voldsomt meget protein i barf smiley

• #2   7. jan A fodrer man råt, har man faktisk ikke så høj et proteinindhold.
    Det vi har i fryseren i øjeblikket, har et proteinindhold på 16,5%. Det er ren okse.
    Orijin puppy large breed har min. 38%. Calcium og fosfor minimum 1,4 helholdsvis 1,1.
    Der er stor forskel.

• #3   7. jan VOM puppy har fx 15% protein.

• #4   7. jan Så simpelt er det så heller ikke;) hvis protein er målt som procent pr 100 g, så vil det blive misvisende fordi barf indeholder meget vand, det gør tørfoder ikke, dvs hvis hunden skal have 100 g tørfoder skal den måske have 400 g barf smiley dvs den får mere protein en de 15% smiley men stadig er det sådan at protein indholdet i barf faktisk ikke er voldsomt højt;)

• #5   7. jan Helt rigtigt Bodil. Mange tror bare at det må ligge meget højt fordi det er rent kød.

• #6   7. jan Husk at tage højde for vandindholdet, når i beregner smiley

https://hundefodernoerden.dk/2020/07/31/hvor-meget-protein-er-der-rent-faktisk-i-min-hunds-foder/

• #7   7. jan Såfremt man fodrer med et nogenlunde lødigt foder, der indeholder sådan ca de anbefalede energimængder, protein, fedt, kalcium/fosfor forhold (dvs. at man ikke fodrer med noget der mest minde om kaninpiller eller franskbrød). Så er den mest afgørende faktor for om hundene får 'dårlige led' altså nok genetik - like it or not smiley
    Hvad man fodre med tendere for nogle nærmest en religion. Jeg er nok lidt mere pragmatisk smiley Jeg har set mange hunde vokse sig fine og sunde på meget forskelligt foder - lige fra leverpostejmadder eller rester fra aftensmaden til monsterdyrt tørfoder eller BARF. Jeg har også set det modsatte, hvor hunde fik voldsom HD eller andre issues på både skrammelmad, BARF og dyrt tørfoder. Jeg tænker at genetiken er den enkeltstående faktor, der har aller allerstørst betydning for om en hund ender med HD, AD eller andre ledissues. Altså man kan ikke påfører en hund fx HD eller AD udelukkede pga foder eller forkert brug af leddene; der skal være genetisk betingede fejludviklinger i leddene før hunden kan få den slags issues.
    Og så lige lidt regning:
    Oksekødet med 16,5% protein bliver til ca 33 g protein pr 100 gr tørstof. Alt vandet er jo bare vand smiley
    Et tørfoder indeholder max 10% vand dvs. en proteinprocent på 26 giver ca 29 g protein pr 100 gr tørstof.

• #8   7. jan @3: VOM puppy indeholder 22-23 gr protein pr 100 tørstof.

• #9   7. jan Louise, hvad er så “højt proteinindhold”?

Og hvad er der i fx VOM Puppy, ud over kød? Fedt, knogler og grønt?

• #10   7. jan Mette, jeg undrer mig også over disse frygtelige historier, med opdrættere der sælger til hvalpekøbere, som fodrer med noget skrammel, og pludselig får hunden dårlige hofter, selvom alle andre hvalpe har super gode hofter.

Den opdrætter jeg har bestilt hvalp hos, giver livstidsgaranti på HD. Skulle min hund få D eller E hofter, får jeg pengene tilbage eller en ny hvalp. Uanset hvad.

Hvordan kan en opdrætter af en given race var SÅ sikker på, at HD forekommer SÅ sjældent, at de tør give sådan en garanti? Når andre skyder skylden på for godt eller for skidt foder, tæpper eller trægulv eller hvad ved jeg.

• #11   7. jan Jeg er altså også af den overbevisning, at skal man virkelig ramme præcist med E% af foderet og andre næringsstoffer for at nogenlunde undgå sygdom, så er det nok ikke så meget foderet den er gal med, men genetikken.
    selvfølgelig er fodersammensætning utrolig vigtig og forskellige hunde har forskellige behov, men der burde være et råderum...

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 6 Svar: 80
    #12   8. jan Protein findes ikke kun i kød, det er det, der ofte volder folk udfordringer, når de skal udregne protein smiley

Der findes tørfoder, hvor der ikke er meget kød i, men hvor proteinindholdet, er langt større end i rent kød.

Det animalske protein er langt sundere for hundene end protein fra korn og planteriget.

Tørfoder blev i sin tid netop lavet (opfundet) for at give hundene nok protein til at overleve krigen uden, at menneskerne skulle dele rigtigt kød med hundene, da der var knaphed på rigtig kød.

Kommentér på:
Fodring af hvalp og sunde led

x