{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Hvalp er "træt" af sit foder {{forumTopicSubject}}

Godmorgen,

I skal nok forestille jer at der over de næste par uger kommer mange sære spørgsmål fra mig smiley

Ham her bettemanden jeg har fået hjem er fra opdrætter blevet fodret med Platinium. Fra første dag har han været MEGET uinteresseret i det, men har alligevel fået en del af det indenbords. Nu er han pure begyndt at nægte at spise det i det hele taget. Hvis han tager en pille i munden spytter han den ud øjeblikkeligt, han kan endda finde på at gylpe hvis den kom for langt ned smiley

Jeg har opdrætter med på råd, men venter på at opkald fra denne, så i mellemtiden kunne det være rart at høre andres erfaringer.

Han er en 9 ugers Australien Shepherd.
Han bliver fodret med Platinum Puppy.
Han får tilbudt mad 3 x om dagen på faste tidspunkter, i faste intervaller, og hvis maden ikke spises så fjernes den 15-25 minutter efter den er blevet tilbudt.
Han spiser fint ALT andet han bliver tilbudt, bare ikke det foder han fik med hjemmefra.

Hvad tænker i?

Kommentarer på:  Hvalp er "træt" af sit foder
  • #1   13. maj Lige en tilføjelse:
    Vi har også tilbudt maden i aktivitetslegetøj eller som fodersøg på græsplænen, terrassen osv. Aktivitetslegetøjet er sjovt lige indtil han får maden i munden, så ryger den ud igen.

Blander jeg noget i foderet sorteres dette enten ud eller slikkes af. Tørfoderet ligger meget nydeligt tilbage i skålen.

Vi har i en hvalpepakke fået Hill's hvalpefoder med, det er han ret glad for, men jeg synes ikke om at de er coatet ret heftigt i fedt.
    Derudover tænker jeg at det er umuligt at lave en glidende overgang til andet foder, da han naturligvis ikke vil spise delen med "det normale"...

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 328
    #2   13. maj Pyt med glidende overgang. Find et andet foder.
    Du kan evt. prøve med et andet hvalpefoder med en anden hovedingrediens så smagen slet ikke minder om. smiley

IMO skal hvalpe ikke gå og sulte.. så find noget han kan lide - du kan altid prøve med platinium igen når han er voksen.

• #3   13. maj Tak for super hurtigt svar, Mathias!
    Så dårlig mave og en eventuel fremtidig kræsen hund (og hvad man ellers kan læse sig til på nettet) er ikke noget du synes jeg skal ligge for meget i?

• #4   13. maj Som Mathias skriver, find et andet hvalpefoder, som hvalpen vil spise. Måske flere forskellige slags.
    Jeg fatter ikke den der med glidende overgang til nyt foder. Mine hunde sorterer det foder fra, som de ikke gider æde.
    Som tidligere opdrætter af en lille race, har jeg altid sørget for, at mine hvalpe har fået tørfoder, råt kød, kødben, æg og alt muligt.
    Man skulle jo helst ikke risikere, at tante Oda stikker hvalpen en bid flæskesteg, og hvalpen bliver dårlig, fordi den aldrig har fået andet end tørfoder smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#5   13. maj Dårlig mave tænker jeg vil blive ret begrænset.. hvis det var mig ville jeg vare købe en tube zoolac, canikur, el lignende og putte i maden forebyggende.
    Kræsen hund.. nej det har jeg aldrig oplevet. Men har ofte oplevet at hvalpen ikke vil spise det den fik hos opdrætter men gerne en anden type foder. Og så når de bliver voksne kan man skifte tilbage igen til det mærke.
    Jeg har hørt nogen påstå det er forsi de hos opdrætter skal "kæmpe" med de andre hvalpe om maden og når de så bliver alene er det ikke i interessant mere.. om der er hold i det.. tjaa..
    Jeg bryder mig ihvertfald ikke om at hvalpe skal have noget de ikke kan lide.. tror det er mere negativt at den har madlede hver gang den skal spise end at den lige får noget nyt og så bliver glad ved sit foder.

• #6   13. maj Tilføjelse:
    Hvis din hvalp kun har fået en bestemt slags tørfoder, bør du selvfølgelig starte lidt forsigtigt ud. Dvs først et andet hvalpefoder, og så lidt efter lidt tilbyde hvalpen fx lidt råt kød, et godt kødben, lidt æg osv.

• #7   13. maj Lise-Lotte, tanken er bestemt at han skal tilvænnes "lidt af hvert", men det gik lidt i stå da det gik op for mig, at han ingen interesse havde i den normale mad smiley

Nu er en helligdag lidt en dum dag at skulle finde nyt hundefoder på, så jeg håber at opdrætter også sidder med et par guldkorn i ærmet...

• #8   13. maj Jeg stoler ret meget på mine hundes instinkter. Er der noget de ikke vil spise (hvis de normalt er madglade), så er der en årsag til det, og så skal de selvf. ikke spise det.
    Ved min forrige hund var det allergi. Hun fik det skidt af at spise tørkost, så det lod hun så være med. Ligesom hun ikke spiste ting, der var giftige for hunde, per instinkt.

Det giver ikke kræsne hunde, at man skifter hvad de spiser, så længe det de spiser, er godt for dem.
    Tværtimod anbefales det, da man ellers kan ende med en hund med så sart mave, at den nægter at spise andet, hvilket er et problem, hvis den skal på specialkost etc.

Varieret kost, gerne med en fast base af kvalitetstørfoder, som den kan lide, er super til vores omnivorer.

• #9   13. maj Tak, Sanne M smiley

Jeg må bare indrømme jeg synes det er mærkeligt at han skulle ha spist det her foder hos opdrætter og så lige pludselig ikke kan fordrage synet af det smiley Men måske der er noget om, som Mathias skriver, at der er en anden "kamp" om maden når de andre hvalpe sidder med til bords.

• #10   13. maj TS: Jeg forstår heller ikke alt, der foregår i hovederne/kroppen på mine dyr, så jeg prøver at følge deres instinkter, når det giver mening.

Min nuværende vov Skye, ville ikke spise det mad hun fik med fra opdrætter, og alt andet vi prøvede, fik hun enten lind mave af, eller stoppede med at spise, inden posen var tom.

Så hendes hovedmåltid blev råfodring (hun fik også delvist råt hos opdrætter), så snart hun var udvokset.
    Som hvalp var hovedmåltidet hvalpefoder, forskelligt, med råt ved siden af, i dag spiser hun kun tørfoder hvis hun lige falder over noget hun kan lide, eller noget af kattens.

Hun er ikke kræsen, hun er bare ikke til kornprodukter sådan generelt, så det styrer hun selv.
    Som hvalp var jeg dog mere obs. på, at hun spiste hvalpeegnet foder, som fast base, så hun fik byggestenene til at vokse på den rigtige måde.

• #11   13. maj Rør lidt leverpostej i foder, det bruger jeg til mine dværgpinscher smiley

• #12   13. maj Jeg ville finde et andet foder. Min hvalp har slet ikke fået det opdrætter gav, for jeg fik intet foder med, andet end lige til en dag eller 2 fordi jeg specifikt bad om det og jeg skulle derfor ud og købe en sæk af det opdrætter gav og det var ikke lige med i planen. Det var Eukanuba og det er et af de produkter jeg aldrig har fodret med.
    Så her var der ingen glidende overgang på 3 uger som opdrætter foreslog og anbefalede, hun fik andet fodermed det samme og det gav ingen problemer.

• #13   13. maj Jeg har kun haft én hund, der ikke gad at æde - men jeg kan se, at det er ved at være et ret udbredt fænomen efterhånden.
    Synd at opdrættere ikke medtænker dette arvelige problem, i deres avl.

• #14   13. maj Jeg kan da begynde at se en tendens i at forslaget er nyt foder smiley Vi halter os igennem idag på lidt fed Hills, lidt vådfoder som han er pjattet med og godbidder. I morgen kører jeg i maxizoo og køber én af hvert hvalpeprodukt som har kød som hovedingrediens, og så ser jeg hvad han kan lide (på denne måde har jeg også lidt at bytte rundt med og bruge til fodersøg og sådan lidt).
    Jeg glæder mig nu alligevel til at se hvad opdrætter lige har af råd - det er trods denne som har den største viden om kuldet.

Martine, jeg anede ikke det var et arveligt træk ved hunde! smiley En skam smiley

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 269 Hunde: 4 Emner: 547 Svar: 25.375
    #15   13. maj Min hvalp gider ikke æde, lige når hun vågner - så hvis jeg gav hende mad cirka da og fjernede det igen efter et kvarters tid, fik hun ikke morgenmad. Til gengæld æder hun løs, når hun lige har været ude at tisse OG leget OG hærget smiley Jeg "fylder" hendes madskål, når jeg har lavet kaffe. Hun tømmer den, når det passer hende.
    Men men - det er nok ikke der, din hvalps problem med maden er, TS. Jeg stemmer i med de andre. Køb noget andet foder smiley

• Isabelle

#16   13. maj Vi skrev vist samtidig smiley

• #17   13. maj #14

Jo, som så mange andre ting, er ædelyst skam arveligt.
    Men det virker ikke som om det er så vigtigt for folk - og hundene dør jo sjældent af sult.

Pøj pøj med din hvalp smiley

• #18   13. maj Jeg ville ønske det bare var tidsrummet eller tidspunktet, Isabelle smiley men her til morgen sad jeg 130 gram Hills på ned på gulvet i stedet for det normale, og det blev spist øjeblikkeligt. Skålen blev endda slikket meget grundigt bagefter...

• Isabelle

#19   13. maj Maxizoo har prøveposer på voksenfoder. Måske har de også på hvalpefoder?

Min Kenia (voksen) er, mildt sagt, ikke madglad. Om det er arveligt, skal jeg ikke kunne sige - har ikke selv opdrættet hende. Siden min gamle Kela døde i februar, har jeg virkelig skullet være kreativ for at få mad i hende. Nu har jeg fået en supermotivator i huset: Hvalpen Vilma smiley
    Mathias ord om at kæmpe om maden hos opdrætter lyder helt rigtig i mine ører smiley

• #20   13. maj Tak, Martine smiley
    Jeg synes da det er en ret vigtig ting at have fokus på i sin avl...

• #21   13. maj #20

Fuldstændig enig, der er ikke (meget) værre end en hvalp, der ikke gider æde.

Og jo, det er arveligt - og bliver tilsyneladende et større og større problem. Ihvertfald hvis man læser med herinde smiley

• Isabelle

#22   13. maj Der er meget madglade racer (labrador fx) og mindre madglade racer (eurasier fx). Det er ekstra vigtigt, at opdrættere har manglende madlyst med i tankerne i de mindre madglade racer. Det er IKKE sjovt at have en hund, der ikke gider æde.

• #23   13. maj Altså maxizoo kommer til at tro jeg er blevet bindegal i morgen, så prøveposer lyder faktisk en smule mere smart end at slæbe 100 slags 4 kgs poser hjem - både for at undgå spild, men så sandelig også for at spare lidt på pengene smiley

Jeg må indrømme at jeg havde forudset og planlagt mig ud af mange sjove udfordringer ved at få hvalp, så som manglende nattesøvn, tålmodigstest og afstemning af aktivitetsniveau, men hovedmåltiderne var på ingen måde én af dem... smiley

• Isabelle

#24   13. maj Husk, at Maxizoo har smagsgaranti.

Hvalpe overrasker gerne smiley

• #25   13. maj Nej, hvor smart, Isabelle! smiley Jeg måtte lige Google mig til hvad smagsgaranti var, men jeg kan allerede afsløre nu, at med den nye beboer i huset er jeg stor fan af det koncept smiley

• #26   13. maj Du må så bare fodre med Hills i dag smiley
    Alternativt kan du koge lidt kylling og ris, eller bare kylling, og så hælde suppen over tørfoderet sammen med kyllingekødet (uden ben).

Nedenfor kan du se, hvordan malteserhvalpe spiser kødben - hvis de får lov smiley

https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/36994-vi_kan_ogsaa_godt_lide_koedben__2

• #27   13. maj Så på et tidspunkt en svensk mentaltest hvor der også blev testet for mad interesse.

• #28   13. maj Isabelle
    Nej, maxi zoo har ikke prøver på alt foder! Vi har tre store mærker, hvor vi har 1 kgs poser. Real nature wilderness og Real nature coutry selection, samt select gold. Men det er ikke alle varianter, vi har 1 kgs poser af, i de tre mærker

• #29   13. maj Kender du ikke andre med hvalp, hvor du kunne få/købe en mindre portion foder?

• #30   13. maj Lise-Lotte, desværre ikke. Vi har kun voksne/ældre hunde i omgangskredsen og vi kan først starte på hvalpemotivationshold til august. Så vi er desværre lidt overladt til os selv indtil vi får et solidt netværk.

• #31   13. maj Kan se du allerede har fået svar smiley
    Mine har alle været ret madglade, Lucky dog nok den mest selektive når det kom til godbidder, men deres foder har aldrig været et stort problem for mig. Jeg ved dog, at hvis de kørte med det samme dag ud og dag ind, ville de køre træt i det. Det ville jeg da også selv, hvis jeg spiste det samme hver eneste dag.
    Nu er mine hunde jo ikke så store, så selv en lille pose på 2 kg holder læææænge. Men jeg gør simpelthen det, at jeg blander fodermærker of varianter af god kvalitet, på den måde er det ikke bare det samme hver dag og hundene kører ikke træt i det.. Jeg kan godt se på dem, når der er noget i skålen der ikke har så meget interesse.
    F.eks. Er alle mine vokset op på royal canin hos opdrætter, I det sekund de kom hjem til mig og fik blandet andet i, stod royal canin urørt, hvis jeg køber en pose med royal canin nu, kan de godt spise det. Så jeg tror da i mit tilfælde, at det simpelthen har været fordi det andet var mere nyt og spændende, hvorimod royal canin nu er det nye, for det får de stort set aldrig.

Jeg har et mærke jeg bruger som base, hvor jeg skifter imellem varianterne (selvfølgelig hvalpefoderet, når det er til en hvalp) og så bliver der blandet prøveposer eller hvad jeg lige finder i fra andre mærker.
    Sidst jeg var på udstilling, fik jeg samlet en masse prøveposer sammen, så de er jo geniale lige at smide i.

• #32   13. maj Vi har en hund, der ikke gider tørfoder. Vi har fundet et tørfoder han ok gider spise og blander vådfoder, madrester og andet i. Ren vådfoder får han dårlig mave af og det samme med råt. Lam gider han slet ikke røre. smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 9 Svar: 113
    #33   13. maj En hvalp har brug for rigtig meget kød i sin kost, så der findes ikke noget tørfoder, der er godt nok til udelukkende at fodre med det, hvis man vil fodre ud fra hvalpens behov.

Så når du alligevel skal afsted og købe, vil jeg forslå dig at suppler hvalpens tørfoder med dåser af rent kød (ikke kylling, det bruges i næsten alt, så det skal den nok få) hvis du ikke vil fodre råt som Sanne har haft gjort.

Ernæringsmæssigt ud fra hundens behov, har jeg endnu ikke set et tørfoder, der ernæringsmæssigt er sammensat korrekt uanset om det er til hvalp/voksen hund. Alt tørfoder indeholder for lidt kød og for mange kulhydrater i form af korn/grøntsager.

Fodervejledning ved råfodring eller tilberedt mad er, at måltidet skal bestå af 80-90 % kød og 10-20 % grønt/frugt/korn (korn kan udelades) Og det er ikke anderledes ved tørfoder.

Det skulle nødig være sådan, at vores hunde bare skal overleve smiley De skal helst også have det rigtige foder og dermed forhåbentlig et godt liv smiley

Der laves rigtig mange studier indenlands som udenlands på mennesker og tarmen er efterhånden udråbt som kroppens nye hjerne både når det gælder adfærd og sygdomme. Tarmen har som bekendt brug for den rigtige ernæring for, at fungere optimalt. Hundefodernørden har foredrag omkring tarmen og dens betydning for vores hunde, så også her kigges der på sammenhængene mellem kost, adfærd og sygdomme.

Tillykke med din nye hvalp smiley

• Isabelle

#34   13. maj "Nej, maxi zoo har ikke prøver på alt foder!"

Det skrev jeg vist heller ikke, men måske kunne mine ord misforstås smiley
    Jeg fik 5-6 prøveposer af forskellige mærker og med forskellige smagsvarianter.

• #35   13. maj At en hund (eller hvalp i det her tilfælde) ikke gider æde én slags foder, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at hvalpen ikke har ædelyst. Vi er over de sidste 30-40 år gået fra, at hunde levede af leverpostejsmadder og rester fra aftensmaden, til at de fik tørfoder af temmelig ringe kvalitet og til at der i dag er et væld af varianter af både tørt, vådt, råt og hjemmelavet.

Og langt de fleste har i dag en afslappet holdning til hundefoder, som betyder, at mange hunde har fornøjelsen af at få lov at spise varieret, både i kvalitet og konsistens.

Min nu afdøde schæfer blev småtspisende efter en drøj omgang med først lungeorm og siden hjerteorm. Det var først da jeg droppede tanken om én slags tørfoder som primært foder, at hun langsomt fik sin ædelyst tilbage. Jeg havde altid 3-4 forskellige slags tørfoder hjemme til hende, og hun fik derfor forskellige smagsvarianter ved hvert måltid. Vådt om morgenen og tørt om aftenen, og råt som afveksling. Selv min lille corgi, som er ufattelig madglad, elsker at få varieret mad. Hun ville såmænd sagtens æde det samme hver dag, men jeg kan ikke se meningen med ikke at give hende fornøjelsen af at få lidt variation.

Så at hvalpen ikke gider Platinum, er ingen katastrofe. Køb små poser (det kan være en god ide at holde sig inden for samme “kategori”, fx kornfrit, foder med ris, med hvede, med kartofler eller hvad det nu er) i starten, og så langsomt tilføje fodertyper fra en anden kategori. Men ingen grund til at begrænse sig til et foder og en smagsvariant smiley

• #36   13. maj Det er virkelig rart at høre alle jeres erfaringer! Det er sjovt som spørgsmålene melder sig hele tiden når man er ny hundeejer smiley

Jeg har egentligt også en holdning til at han skal ha' det foder han trives på, så hvis han følger sin vægtkurve, har pæn pels og energi er jeg tilfreds, om foderet så hedder det ene eller andet eller er kornfrit osv. er lidt mere ligemeget... MEN... opdrætter har faktisk en klausul i kontrakten omkring at han skal fodres med kvalitetsfoder som RC, Platinum osv.

• #37   13. maj Så må du jo argumentere for, at SKAL den spise det foder, så spiser den ikke.

• #38   13. maj Hippie, nu venter jeg lige på det opkald fra dem, for så er jeg sikker på vi nok kommer på en løsning som er bedst for hvalpen.
    Ingen god opdrætter er vel interesseret i at vælge fodermærke over trivsel smiley Jeg er bare så glad for at i gider dele jeres erfaringer, for så er jeg også lidt klædt på til samtalen hvis det skulle blive nødvendigt smiley

• #39   13. maj At en hund (eller hvalp i det her tilfælde) ikke gider æde én slags foder, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at hvalpen ikke har ædelyst.

Jo .. en hund med ædelyst æder alt hvad den får serveret.

At man - som jeg gjorde tidligere, da jeg ikke var så klog som jeg er nu - mente, at hundene udelukkende skulle fodres med en variant, er de fleste gået fra.

Men hvis en hund har ædelyst, æder den alt - ellers har den ikke ædelyst, efter min mening.

• #40   13. maj Jo .. en hund med ædelyst æder alt hvad den får serveret.

Det er temmelig unuanceret smiley Gælder det ALT mad, eller kun hundemad? Hvad med salat, agurk, løg, skvalderkål, mælkebøtter, gylle, snegle osv? Hvad hvis hunden har fået ondt i maven af dét foder, og derfor instinktivt ved, at den ikke skal spise det? Er det så også en “fejl” og manglende ædelyst?

I min verden er ting sjældent sort/hvide. Og personligt ville jeg ikke gå i katastrofemode over, at min hvalp ikke gad én bestemt slags foder.

• #41   13. maj Nu ved jeg jo ikke helt med dig, men det er yderst sjældent / sker aldrig, at jeg tilbyder min hund gylle,snegle og skvadderkål ???

Jeg har heller aldrig haft hunde der var så kloge, at de vidste at de fik avs i mavs, hvis de fik Platinum eller trestjernet salami .. så lige den del vil jeg ikke udtale mig om.

Men - som udgangspunkt - skal hunden æde hvad den får tilbudt. I takt med at de bliver ældre kan der være ting, som de ikke kan lide og derfor vælger fra, uden at det nødvendigvis betyder, at de ikke har ædelyst.

Og fejl behøver iøvrigt ikke stå i " " ... det er imo en fejl, hvis hunden ikke gider æde.

• #42   13. maj Jeg har aldrig haft en race med så stor ædelyst, at den æder alt. Faktisk er det ikke unormalt, at en Collie helt frivilligt holder en fastedag indimellem, uden at den fejler noget. Det er jo ikke en labrador. smiley

• #43   13. maj 'Kvalitetsfoder som rc'

Rc er vist ikke at kalde kvalitetsfoder, hvad angår kødindhold.

• #44   13. maj Måske en anden allerede har skrevet det, men det er ret normalt at hvalpe spiser fint hos opdrætter og så bliver småtspisende i en periode i det nye hjem.
    Pludselig er verden jo vendt på hovedet. Konkurrencen ved madfadet mangler, der leges ikke længere for fuld fart og appetitten er derfor ikke lige så stor.
    Det er helt normalt.
    Bare tilbyd et ordentligt foder, og tag det væk når hvalpen ikke spiser. Den skal selvfølgelig have mad hver dag, så længe den vokser, så find et par gode mærker og tilbyd dem på skift - eller bland dem sammen - for variationens skyld.
    Jeg fodrer med Essentiel som basisfoder, men giver gerne kød, vådfoder eller smagsprøver fra andre mærker oveni.

• #45   13. maj Tak, Malene smiley
    Nu skriver du gode mærker... hvad er det præcis? Der virker til at være en del mærker som samtidig er anerkendt som gode og dårlige af forskellige typer.
    Jeg kan umiddelbart handle i Plantorama og MaxiZoo i morgen. Forhandler de mærker som er "anbefalelsesværdige" til en lille aktiv dreng, som jeg gerne vil have vokser i et sundt tempo?

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#46   13. maj Maxi zoo har flere udemærkede fodermærker. smiley

• #47   13. maj Når nu jeg sidder og genlæser tråden, så tror jeg faktisk at jeg har gjort det her foderprojekt til en større videnskab end det egentligt er smiley
    Selvfølgelig skal han bare ha' et foder han gider spise og selvfølgelig skal det være så god kvalitet som muligt. Jeg blev lidt fanget i mit eget tankespind omkring den lille paragraf i hans salgskontrakt.. Ups..
    Jeg mangler stadig at høre fra opdrætter, men han har fået Hills, vådfoder og godbidder i dag og hans mave er nøjagtig som alle de andre dage - egentligt så bliver den vidst kun påvirket af alt det han æder som IKKE er hundemad (læs: græs, jord, mos, lort etc.) smiley

• Isabelle

#48   13. maj Hvad sker der, hvis du fodrer med andet end det, der står i kontrakten, Fru Christensen? smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#49   13. maj Man kan ikke gøre noget som sælger med de afsnit i kontrakten.. hunden er solgt og er din - så du skal mere se det som en anbefaling.
    Tror også blot din opdrætter vil være ked af du fodrer den udelukkende med leverpostejsmadder eller frolicer smiley

• #50   13. maj Med den race anbefaler jeg altid at fodre med foder udviklet særligt til hvalpe af hurtigtvoksende racer, så du er sikret stabil og rolig vækst samt korrekt ledudvikling.
    Aldrig giv alm hvalpefoder til alle racer. Der er alt for meget energi i, samt forkert forhold mellem calcium og fosfor.

• #51   13. maj En aussie er da hverken en stor hund eller en særligt hurtigtvoksende race. Hvis en race er så sart, at den kun kan vokse på helt særligt sammensat foder, er der noget grundlæggende galt i avlen smiley Og heldigvis er aussier, mig bekendt, ikke nået dertil endnu…

Med hensyn til det med ædelyst og altædende - jeg har en hund, som æder godt og vel alt, med mindre jeg stopper hende. Også kål, gulerødder, æbler, lorte, halvmodent korn, majskolber på marker og alt mulig andet. Men der er visse fodertyper, som hun nægter at æde. Fx rører hun ikke RC Gastrointestal, Essentials med fisk og sikkert også andre. Falder hun så under altædende eller en af de hunde, som ikke har madglæde nok?

• #52   13. maj Det er et vanvittigt godt spørgsmål, Isabelle :);) Egentligt tror jeg faktisk ikke der sker noget, for der er kun punkter, ingen konsekvens.

• #53   13. maj Malene
    Hvilket hvalpefoder er specielt udviklet til hurtigvoksende racer?

Jeg har lige købt platinum puppy som godbidder til træning og Miley elsker det.
    Jeg fodre med VOM og Arion puppy.
    Min hvalp grovæder ALT, så hun får kun foder i snusemåtte, slikkemåtte eller kastet ud på græsplænen.

Er dit platinum blevet helt tørt? For det er jo normalt semimoist og det gør måske noget ved smagen.
    Normalt elsker alle hunde platinum og rigtig mange bruger det udelukkende som belønning ved træning

• #54   13. maj Ts jo mere du vænner din hund til, at få en varieret kost, jo bedre. Mine hunde bliver fodret med alt lige fra tørfoder og til råt kød og de får grønsager, bær og frugt. Nu har jeg aldrig oplevet, at have en hvalp, der ikke gad, at spise. Men da jeg overtog Laurids, da han var knap 3 år, fik jeg af tidligere ejer, at vide, at han var meget kræsen og ikke gad spise sin mad, og at de havde prøvet stort set alle varianter af tørfoder. Hos mig, spiste han fra første dag og er den mest madglade af mine hunde. Jeg fik senere, at vide at tidligere ejer, stod og ved madskålen og stirrede på, om han spiste. Laurids er helt sikker den mest madglade af mine hunde. Wallther er mere kræsen. Sjovt nok, kan han ikke lide noget der er usund. Men han elsker grønsager, hvorimod chips er no go.
    Jeg tror, at med en alsidig kost, spiser din hvalp. Nogle hunde gidet spise det samme hver dag. Men jeg syntes det er sjovere, at give dem en varieret kost. Jeg gider hellere ikke spise det samme hver dag.
    Stort tillykke med din hvalp. smiley

• #55   14. maj AG det er altså ikke heeeelt rigtigt. Jeg har en hund som ikke er helt vild med platinum. Jo jo Han skal da nok spise det, hvis han ikke får andet, men så er det hellere ikke bedre end det i hans øjne.
    Mine hunde fungere så heller ikke på platinum, så det er primært som godbidder jeg af og til har det, til den af dem der synes det er fint som godbidder.
    Jeg tror ikke nogle af dem ser platinum højere I værdi end andet tørfoder, men det meste kan jo blive spændende, hvis man ikke får det så tit.

Dermed ikke sagt at jeg synes platinum er dårligt, eller at mange hunde ikke synes det er toppen af fedt, for det dufter godt, det er forholdsvis blødt fordi det er semi moist og kvaliteten skulle jo også være god. Så det er nok bare mine hunde der er lidt sære smiley

Det var mest bare for at sige, at det er som med alt andet, for nogle fungere det og for andre ikke.

• #56   14. maj Med hensyn til det med ædelyst og altædende - jeg har en hund, som æder godt og vel alt, med mindre jeg stopper hende. Også kål, gulerødder, æbler, lorte, halvmodent korn, majskolber på marker og alt mulig andet. Men der er visse fodertyper, som hun nægter at æde. Fx rører hun ikke RC Gastrointestal, Essentials med fisk og sikkert også andre. Falder hun så under altædende eller en af de hunde, som ikke har madglæde nok?

Det er fair nok, at du ikke vil forstå det jeg skriver ... og også fint, at du bliver ved med at misforstå det - tænker du har din egen agenda smiley

• #57   14. maj Nej Martine, det er faktisk helt oprigtigt spurgt. Jeg er ked af at det enten er svært at svare på, eller du ikke vil svare, for jeg er egentlig ret interesseret i at høre hvad vurderingen er smiley

• #58   14. maj Jamen så lad mig da svare.

En hvalp skal æde ALT - seriøst alt ! At vi som mennesker naturligvis ikke tilbyder den hverken brillerens eller skyllemiddel, synes jeg faktisk er ret indlysende ...

Gør den ikke det / er den småtspisene i "de første par dage" / mangler den konkurrencen fra de andre / hugger den ikke til i hvad den kan .. så mangler den imo ædelyst.

Når den bliver mere erfaren / har smagt sig igennem en del ting, er det imo ret naturligt, at den selekterer i de ting, den bliver tilbudt.
    Men - også imo - er der stor forskel på at selektere (den kan ik li æbler, den kan ik li leverpostej, den kan ik li sagovælling ...) - og til at "den kan KUN li" og at man som ejer skal være endda rigtigt fantasifuld for at finde noget den gider inhalere - og det, som den gad inhalere mandag, ikke virker onsdag .. og at man er en af dem, der af sin træner får at vide "dine godbidder skal være mere spændende" .. og man når igennem de 12 første sider i Frøken Jensens kogebog, uden at det gør den store forskel og man stadig står med en lille Prinsesse "dur ikke, væk" ....
    - så står man IMO med en hund uden ædelyst.

Udover det, skal den æde tingene når den får dem tilbudt - det skal bare ned i løgnhalsen når den får chancen.

Hvis ikke det forholder sig sådan, har den imo manglende ædelyst og det er imo en fejl.

Hvordan DU vælger at have dine hunde, hvordan andre vælger at have deres - hvor meget I vil acceptere manglende ædelyst hos jeres Fido - couldn´t care less.

For MIG er det uacceptabelt, og den sidste jeg havde der udviste manglende ædelyst, bor i dag i Jylland. Jeg kan acceptere mange ting, manglende ædelyst er IKKE en af dem.

Jeg kan ikke anskueliggøre det yderligere, så hvis du ikke forstår hvad jeg mener her, er det bare sådan det er jo smiley

• #59   14. maj Tak for svar, jeg kan sagtens følge den sondring.

Jeg er dog ikke helt sikker på hvorfor du bliver så defensiv og nedladende, men ok, du må have en agenda. Der er vitterligt INGEN verdens grund til at gå i super meget forsvar, hvis nogen spørger ind til noget, og det er lidt kedeligt for debatten, at du skal fare i flint over at blive bedt om at uddybe.

Jeg spurgte fordi jeg gerne ville vide det - ingen bagtanker, ingen ting.

• #60   14. maj Sq ikke nemt når der lige pludselig står noget mere ... jeg sletter lige det første indlæg, da det ik giver mening smiley

• #61   14. maj Lige en opdatering fra os... smiley
    Opdrætter mente også det var ret typisk at lysten til maden forsvandt når konkurrencen blev mindre.
    Han spiser stadig alt andet han bliver tilbudt end hvalpefoderet fra Platinum smiley Vi lavede en lille "blind-test" i dag med nogle forskellige mærker fra MaxiZoo med højt kødindhold. De er alle de nye favoritter ??...

• #62   14. maj og det er lidt kedeligt for debatten, at du skal fare i flint over at blive bedt om at uddybe.

Jeg skriver ordentligt til dig - så "fare i flint" - er vist lidt af en overdrivelse. Out ..

• #63   14. maj Ja sorry, Martine, jeg vurderede at det var bedre at nedtone min egen sarkasme, så jeg redigerede en smule.

Jeg synes dit indlæg emmer af at være nedladende og defensivt, og du præsterer 2 indlæg i streg, at få det til at handle om min manglende fatteevne. Det synes jeg er totalt unødvendigt, når det sådan set bare handler om at være enige eller uenige om, hvad hunde skal spise. Ikke et emne jeg orker at kaste med mudder over, og derfor kalder jeg det at “fare i flint”. Det er som sagt helt unødvendigt i min verden. Og langt fra ordentligt smiley

• Isabelle

#64   14. maj Jeg tror egentlig, rigtig RIGTIG mange hunde har et eller andet, de ikke kan lide. Ingen af mine har fx gide æde rå lever. Gad vide, om du havde sendt dem til Jylland på den konto, hvis det var dine hunde, Martine smiley

• #65   14. maj Jeg har hørt om flere hunde der med tiden bliver træt af Platinum. Jeg tror faktisk at det er den lidt "klistrede" konsistens de får nok af.

• #66   14. maj Det lyder faktisk ikke helt tosset, Louise smiley

• #67   14. maj Jeg synes dit indlæg emmer af at være nedladende og defensivt, og du præsterer 2 indlæg i streg, at få det til at handle om min manglende fatteevne.

Det er en "synsning", mao en følelse DU har, men det er jo ikke lig med, at det rent faktisk er sådan det forholder sig.
    Jeg gider ikke blive taget til indtægt for det ihvertfald ... eller ... fuck it, gør i grunden bare det, hvis du bliver glad smiley

• #68   14. maj Gad vide, om du havde sendt dem til Jylland på den konto, hvis det var dine hunde, Martine smiley

Det ville aldrig blive aktuelt, for de ville ikke have været mine hunde fra starten af jo, Isabelle smiley

• #69   14. maj Jeg tror egentlig, rigtig RIGTIG mange hunde har et eller andet, de ikke kan lide.

Når den bliver mere erfaren / har smagt sig igennem en del ting, er det imo ret naturligt, at den selekterer i de ting, den bliver tilbudt.

Læser du i det hele taget indlæggene i en tråd, eller skriver du bare dine egne smiley

• Isabelle

#70   14. maj Hvis nu en af dine maller ikke kunne lide råt lever - var min tanke, Martine? smiley

Jeg synes, det er belastende med en ikke madglad Kenia, men jeg husker nu også, at jeg indimellem fandt det besværligt, at Lina og Kela havde lyst til mad nærmest ustandselig.

• Isabelle

#71   14. maj "Når den bliver mere erfaren / har smagt sig igennem en del ting, er det imo ret naturligt, at den selekterer i de ting, den bliver tilbudt."

Den havde jeg, af uransalige årsager, lige parkeret - havde mest dit "hvis en hund har ædelyst, æder den alt - ellers har den ikke ædelyst, efter min mening." i hovedet. Beklager.

• #73   15. maj Det vigtigste er vel langt hen af vejen at hunden gider arbejde for føden. smiley
    Hvis de kører lidt højt smager de sjældent på hvad de får fra godbidslommen. Det ryger bare ned. smiley
    Jeg har belønnet med en lille flot sten engang ( ja altså ved et uheld) Var så dum at jeg samlede en fin sten op og lagde ned i lommen og senere belønnede hundene fra samme lomme smiley Opdagede det først da det var for sent. Der skete aldrig noget, heldigvis. smiley

Men det er da skønt at hunden viser glæde og lyst til sit foder. Mange har dog bare foder stående 24/7 og fylder op efter behov smiley

• #74   15. maj Vores gider ikke engang arbejde for dit foder. Når han har gjort det én gang, er det uinteressant. smiley

Sikke noget skodavl, og så ikke engang avlet til udstilling. Det kan han heller ikke bruges til. smiley

• #75   15. maj Susanne
    Så håber jeg at han er glad for legetøj smiley ellers er det ret svært at træne.

Hvordan gik det i retten? Tråden var pludselig væk.
    Håbede virkelig det bedste for jer smiley smiley

• #76   15. maj Jan er vild med legetøj. smiley

Retten er ikke endnu.

• Isabelle

#77   15. maj "ellers er det ret svært at træne."

Er det egentlig altafgørende at træne? Jeg mener, tror du, AG, at (nogle) hunde kan have et godt liv UDEN at træne?

• #78   15. maj Balder træner vist kun ikke at stikke snuden i et hvepsebo. Og at han kan ignorere andre hunde på gåture. smiley

• #79   15. maj Isabelle
    Hunden lærer hele tiden, så du træner faktisk mere eller mindre hver dag, hvis du er sammen med din hund
    Dem der har aktive racer bruger ofte det at belønne god adfærd.
    Desuden mener jeg hundens livskvalitet stiger betragteligt hvis man træner belønningsbaseret med sin hund.

• Isabelle

#80   16. maj Jamen så træner jeg da helt sikkert - og "rigtig" træning med hvalpen smiley

Kommentér på:
Hvalp er "træt" af sit foder

x