{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370

Indlæring af "nej" {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg jo en hvalp, der skal lære en del - fx det gode ord "nej".
Dette har egentlig været temmelig nemt med mine andre hunde, men denne hvalp ............ hmmmm - ikke så nemt.
Nu er jeg lidt nysgerrig mht. hvordan I har lært jeres hunde et "nej".

Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvordan I med to hunde træner den ene, uden at den anden blander sig. "Fjern den ene" er ikke en mulighed - cirka smiley

Kommentarer på:  Indlæring af "nej"
  • #1   21. maj Jeg bruger sjældent nej, men når jeg bruger det så skal hunden stoppe lige nu og her, ikke om 2 sekunder smiley det betyder at mit nej er en form for alarm, jeg indlærer det egentlig ikke, jeg stopper bare hvalpen når den har gang i noget meget forbudt, med et meget kraftigt nej!
    Almindelige dumme ting, som gå på bordet fx, stoppes med en stop lyd, efterfulgt af et indkald med juhuuu stemme smiley

• #2   21. maj Hvorfor er det ikke en mulighed at fjerne den ene mens du træner den anden?

• #3   21. maj Jeg er startet med en godbid på gulvet og sagt nej- hvis hunden ikke tager den, får den en belønning- forsøger den at tage godbidden, dækker jeg den med min hånd og siger nej. Hurtigt kan man kaste godbidden- sige nej og belønne med anden godbid. Overføre til andre ting osv. men at træne mens andre hunde er til stede, synes jeg er en skidt ide- med mindre de kan holde sig på afstand.

• #4   21. maj Du er nødt til at binde Kenia af, så du kan træne alene med Vilma i de få minutter, det tager. Det er ikke fair for nogen af dem, at Kenia kan blande sig, som det passer hende.

Men jeg smider lige noget ind, som jeg skrev til en veninde for efterhånden mange år siden, da hun sad i Nairobi med en ny hundehvalp smiley

“Nej-øvelsen:

Læg en virkelig lækker godbid på gulvet. Hund i snor. Gå et par meter væk fra godbidden, og få kontakt med hunden. Kort linen ind (omkring 1 meter), og gå forbi godbidden i en afstand så hunden lige præcis ikke kan nå godbidden (husk den kan strække både hals og krop). Ryk ikke i linen, men sig bare bestemt "nej" én gang når hunden vil have godbidden. Vent til hunden fjerner sin opmærksomhed fra godbidden, og så skal der belønnes med andre godbidder (og de skal være gode!), imens I sammen løber/hopper væk fra godbidden på gulvet.

Pas på ikke at rykke i linen for at trække hunden væk, sige nej flere gange eller lignende.

Gentag 8-10 gange, hvor I starter i et par meter fra godbidden hver gang. Til sidst vil hunden slet ikke kigge på godbidden på gulvet, men vil undgå den og i stedet få belønning ved dig. Så er øvelsen en succes og der skal virkelig belønnes smiley

Hunden må aldrig få godbidden der ligger på gulvet! Som godbid på gulv kan fx bruges et stykke lunt kød, et stort stykke pølse eller lign. Godbidderne der bruges til belønning, skal også være rigtig gode (små stykker pølse, frikadelle eller lign.). Husk at hunden synes at 4 bitte stykker pølse er meget federe end et stort stykke. Brug derfor mange, men små, godbidder i træning.

Gentages et par gange hver dag i 4-5 dage, og skal derefter holdes ved lige et par gange om ugen.

Nej-øvelsen er en ren opdragelse, altså et forbud. Og den skal kun bruges som forbud på ting der er virkelig vigtige (gø af fremmede, løbe efter biler, stjæle mad fra bordet).”

• #5   21. maj Jeg mener jeg har en video liggende hvor jeg lærer en hvalp nej-øvelsen.
    Kig på min profil.

På hvalpeholdene indlærer jeg den altid via metoden med 3 ja-kiks og en nej-kiks. Det virker bare.

Du får den bedste træning ved at komme afsted på hold med hvalpen. Derhjemme kan du binde den ene af, bruge gitter mellem dem eller indlære brug af platform til hviletid.

• #6   21. maj Nu har jeg jo kun en hund , men bruger meget at sende ham i kurven/buret/på tæppet mellem repetitioner. Det fungerer så super, når min mors hund er her (det er han jævnligt), for så kan de arbejde på skift, en i kurven, en der arbejder og så byttes der imellem dem.
    Den i kurven får så af og til også en kiks for at være dygtig til at vente.
    Men det kræver jo begge hunde har en nogenlunde stabil "bliv i kurven til du kaldes hen" før man begynder at arbejde med begge på den måde, så man faktisk kan fokusere på arbejdet uden at skulle have et øje på den i kurven hele tiden.

Ift nej så har jeg faktisk ikke aktivt trænet det - jeg prøvede da Sten var hvalp men et nej til f.eks. at tage mad (som bedøvelsen ovenfor) resulterede i en hund der bakkede hele vejen ud af rummet og ikke ville være med længere (det var bare et stille og roligt nej, ikke noget med råb eller straf).

Så her har det bare stille og roligt udviklet sig - havde han gang i noget uønsket blev der sagt nej og han blev omdirigeret til noget andet eller stoppet.

Vi har siden genbesøgt en nej/leave it men indlært på errorless vis - på det tidspunkt var nej ikke længere ukendt for ham, så det var mest for at lære principperne, men det var den mådevjeg ville gøre brug af i dag, hvis jeg igen fik sådan en lille blød fyr som Sten med meget lille tolerance for en lav belønningsfrekvens og ekstinktion.

• Isabelle

#7   21. maj Først: Tak for forslag smiley

"Hvorfor er det ikke en mulighed at fjerne den ene mens du træner den anden?"

Fordi den ene larmer (kradser på dør, hyler op og så'n), hvis hun fjernes - og forstyrrer hvalpen. I dag lykkedes det mig så faktisk, at bede Kenia blive siddende lidt væk, mens jeg trænede med Vilma - men en holdbar måde er det nok ikke.

I dag trænede jeg med godbid på gulvet og nej, hvis Vilma lagde an til at tage den (med hånd på godbidden). Det virkede ikke. Vilma masede for at flytte hånden og var helt ligeglad med mit nej. Så prøvede jeg en variation med godbid på gulvet, et NEJ i det sekund hun KIGGEDE på godbidden - og belønning halvandet sekund efter, hvor hun ignorerede godbidden.
    Jeg er fuld af beundring af jer, der træner en masse med jeres hunde smiley

Vilma ER meldt til hvalpemotivation, Malene, og vi har været der en enkelt gang smiley

• #8   21. maj Det er helt normalt at hvalpen prøver at grave godbidden ud fra under hånden. Der må du holde fast, så hun ikke får den. Tag evt en handske på. I det splitsekund hun opgiver, roser og belønner du.
    Lige pludselig fanger hvalpen den.

• #9   21. maj Hvis man har en sulten hvalp, vil jeg ikke lægge hånd til Rie Ravn-metoden, som Malene bruger smiley Så ville jeg nok hellere bare bruge en snor og så med dén sørge for, at hunden ikke fysisk kan nå maden.

• #10   21. maj Når metoden fungerer med Huskies, fungerer det med alle racer smiley
    Vores race kan være ekstremt insisterende. Men de fanger det virkelig hurtigt, og så kører det bare.
    Man behøver jo ikke træne nej lige før aftensmad eller mens hvalpen er helt hyper smiley

• #11   21. maj Jeg bruger den metode Malene beskriver til at indlære Nej smiley

Og har lavet gitter imellem køkken og stue, så jeg kan lukke dem væk der ikke træner, uden at de er helt væk. Hvis de er for irriterende, får de enten en lickimat eller en aktivitetsting, så er de beskæftiget, og jeg kan træne i fred.
    Nogle gange får de lov til at træne sammen, men det er så også fordi Lucky gerne går efter 5-10 minutter, når han synes Teemo bliver for irriterende, og så kan jeg træne i fred med Teemo.
    Men jeg kan så også godt lide at træne dem til at gøre ting sammen. F.eks. er Teemo MEGET glad for at træne "hvem er din bedste ven?", ellers er det ofte basis øvelser vi træner sammen. Det er en sjov (og svær) udfordring at træne 2-3 hunde på samme tid. Da Rosa levede, trænede vi på at kunne lave "hvem er din bedste ven" med 3, så en sad i midten og de to andre på hver sin side og tog en pote op på ryggen af den i midten smiley

• #12   21. maj Nu ved jeg ikke noget om huskies, men det lyder som en race, der ikke er hverken sulten eller insisterende.

En hund med stor madglæde, er ivrig efter sin mad 24/7. Uanset om den lige har spist aftensmad smiley Men man skal jo bruge dét der fungerer - og jeg vil gerne afsløre, at jeg ville have mindst 2 hænder mindre, hvis jeg havde forsøgt den metode på de 2 hvalpe jeg har haft indtil videre. Og så ville jeg virkelig meget mange en hånd, til når jeg får hvalp igen om lidt smiley

• #13   21. maj Anne, jeg bruger læring af selvkontrol sammen med Nej øvelsen. Jeg bruger oftest mad, fordi jeg synes det er nemmest at arbejde med, men man kan da sikkert også bruge legetøj eller andet, hvis det er nemmere. Jeg er dog ikke træner eller vildt erfaren i det, så jeg vil ikke forsøge mig med en forklaring om koncepter, indlæring osv. smiley

Men forskellige teknikker virker for forskellige hunde og ejere, så hvad der er rigtigt for mig, er ikke nødvendigvis rigtig for andre.

Mine hunde er ret glad for mad, men jeg er nu aldrig kommet til skade under indlæring af hverken det ene eller det andet. Men mine viser måske også deres ihærdighed på andre måder end ved at bruge tænderne. Og deres negle er ikke skarpe nok til at gøre skade. smiley Nu har jeg jo også små hunde, så der er nok forskel på dem og store racer, sådan i forhold til hvor meget skade de kan forvolde i ivrighed.

• #14   21. maj Min oplevelse er nu, at det virker med alle hunde, der er godt motiveret af mad og ikke har tendens til at give op eller lukke ned ved frustration - også de voldsomt insisterende, der kan det dog være en fordel ikke bare at lægge maden på gulvet og dække med hånden, for så kan der bruges både poter og tænder. Hold i stedet gofbiden i lukket hånd i eller lidt over hovedhøjde.

Jeg har på træningspladsen set mange varianter af at prøve at få fat i godbidder, men ikke oplevet nogen, der ikke før eller siden gør et eller andet, som ikke er kradse/bide e.l. I hånden, og som så kan belønnes.

Men der ER andre måder at indlære og generalisere nej på, og jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har oplevet, at "nej-øvelsen" sådan uden videre generaliseres fra "du må ikke tage det der ligger der" til "stop det du har gang i" i alle mulige andre kontekster

• #15   21. maj Michelle, jeg er enig i at det ikke bliver generaliseret. Men hos mig synes jeg egentligt, at når de først lære nej, så lære de efterhånden hvad de må og ikke må, det er ikke noget jeg som sådan træner. For mig handler det nok mere om at lægge en bund og et grundlag for at hunden forstår hvad Nej betyder, og så arbejder man videre ud fra det. Hvis det giver mening smiley

• #16   21. maj Jeg har gjort nogenlunde som beskrevet i #3, dog ikke nødvendigvis med brug af godbidder. Især med Jackie var det nødvendigt, at starte med noget, der havde mindre værdi for hende. Da hun så havde fanget idéen, kunne vi øve det med spiselige ting også.

Herhjemme bliver den ene hund dækket af, imens der laves et kort træningspas med den anden, og så byttes der rundt nogle gange. Vi har så også øvet rigtig meget dæk, for at kunne gøre det sådan. Til at starte med måtte Jackie bindes, når det var Mikos tur, og det var hun altså ikke tilfreds med. Men belønning for ro, og så gik det alligevel. smiley

• #17   21. maj My little - og der er min oplevelse så, at "nej-øvelsen" faktisk er ret unødvendig for at lære nej som "stop det du er I gang med". Nej-øvelsen lærer fido ikke at tage det der ligger der. Men jeg oplever egentlig mere, at hunden lærer det sidstnævnte nej, når vi nu gør det vi hår og hør i hverdagen - stopper/forhindrer/afleder osv mens der jo gerne falder et nej.
    Ikke at der er noget i vejen med også at lave nej-øvelsen, jeg oplever det bare mere som en lille øvelse i, at den bedste vej til belønning ikke nødvendigvis er qt gå direkte efter den, end det er en indlæring af nej til alt muligt.

• #18   21. maj En anden måde ar indlære nej på er ar betinge det med noget positivt - jeg har ikke fundet på det, men bruger det på nogle hvalpehold og det er ret sjovt og virker faktisk ret godt.

Start uden fristelse, men bare med hvalpen. Sig Nej, vent 1/2 sekund og træk en virkelig attraktiv belønning op af lommen.
    Gentag.
    Når hvalpen forstår nej betyder kom til mig og få en pølse, tilføres det "forbudte". Start med noget der ikke er alt for spændende fx en genstand hunden ikke kan bære og arbejd dig langsomt frem til en skive ost eller lign.

Når jeg laver dette på hvalpehold øver jeg ejerne i at sige nej, rigtig grimt og højt, med det resultat at hvalpene kommer glade og forventningsfulde smiley

• #19   22. maj Michelle, jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved, hvad der gør hvad herhjemme. Altså jeg laver nej øvelsen, og det andet kommer ligesom bare. Men om det hænger sammen, pas.
    Lucky og rosa tror jeg ikke voksede op med nej øvelsen, men de lærte da nej på en eller anden måde alligevel. Rosa lærte så nej øvelsen, da vi for sjov gik på hvalpehold hos Malene (rosa var 4-6 år gammel) hun hørte så ikke en skid efter ude på tur alligevel, men det var nok mere en rosa ting, og at jeg er virkelig dårlig til at være skrap (har jeg hørt).

Nu er det så måske i virkeligheden også sjældent at jeg har behov for at bruge nej, for jeg går bare hen og tager det fra dem de har, hvis jeg ikke mener de skal have det.

Så ja, jeg bruger nok bare en blanding af nej øvelsen og at de stille og roligt finder ud af reglerne hen ad vejen, og så finder vi nok ud af det sammen.

• Isabelle

#20   22. maj Tak for alle gode idéer smiley

Kommentér på:
Indlæring af "nej"

x