694 visninger
|
Oprettet:

1. dec 2014 Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
Indlæring af "nej" {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg jo en hvalp, der skal lære en del - fx det gode ord "nej".
Dette har egentlig været temmelig nemt med mine andre hunde, men denne hvalp ............ hmmmm - ikke så nemt.
Nu er jeg lidt nysgerrig mht. hvordan I har lært jeres hunde et "nej".
Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvordan I med to hunde træner den ene, uden at den anden blander sig. "Fjern den ene" er ikke en mulighed - cirka
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 18 Hunde: 7 Emner: 21 Svar: 1.432
Almindelige dumme ting, som gå på bordet fx, stoppes med en stop lyd, efterfulgt af et indkald med juhuuu stemme
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 23 Annoncer: 16 Emner: 168 Svar: 8.312
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 474 Svar: 8.732
sep 2017
Følgere: 394 Annoncer: 1 Emner: 173 Svar: 7.670
Men jeg smider lige noget ind, som jeg skrev til en veninde for efterhånden mange år siden, da hun sad i Nairobi med en ny hundehvalp
“Nej-øvelsen:
Læg en virkelig lækker godbid på gulvet. Hund i snor. Gå et par meter væk fra godbidden, og få kontakt med hunden. Kort linen ind (omkring 1 meter), og gå forbi godbidden i en afstand så hunden lige præcis ikke kan nå godbidden (husk den kan strække både hals og krop). Ryk ikke i linen, men sig bare bestemt "nej" én gang når hunden vil have godbidden. Vent til hunden fjerner sin opmærksomhed fra godbidden, og så skal der belønnes med andre godbidder (og de skal være gode!), imens I sammen løber/hopper væk fra godbidden på gulvet.
Pas på ikke at rykke i linen for at trække hunden væk, sige nej flere gange eller lignende.
Gentag 8-10 gange, hvor I starter i et par meter fra godbidden hver gang. Til sidst vil hunden slet ikke kigge på godbidden på gulvet, men vil undgå den og i stedet få belønning ved dig. Så er øvelsen en succes og der skal virkelig belønnes
Hunden må aldrig få godbidden der ligger på gulvet! Som godbid på gulv kan fx bruges et stykke lunt kød, et stort stykke pølse eller lign. Godbidderne der bruges til belønning, skal også være rigtig gode (små stykker pølse, frikadelle eller lign.). Husk at hunden synes at 4 bitte stykker pølse er meget federe end et stort stykke. Brug derfor mange, men små, godbidder i træning.
Gentages et par gange hver dag i 4-5 dage, og skal derefter holdes ved lige et par gange om ugen.
Nej-øvelsen er en ren opdragelse, altså et forbud. Og den skal kun bruges som forbud på ting der er virkelig vigtige (gø af fremmede, løbe efter biler, stjæle mad fra bordet).”
mar 2009
Følger: 75 Følgere: 123 Hunde: 9 Emner: 144 Svar: 12.694
Kig på min profil.
På hvalpeholdene indlærer jeg den altid via metoden med 3 ja-kiks og en nej-kiks. Det virker bare.
Du får den bedste træning ved at komme afsted på hold med hvalpen. Derhjemme kan du binde den ene af, bruge gitter mellem dem eller indlære brug af platform til hviletid.
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 535 Svar: 31.035
Den i kurven får så af og til også en kiks for at være dygtig til at vente.
Men det kræver jo begge hunde har en nogenlunde stabil "bliv i kurven til du kaldes hen" før man begynder at arbejde med begge på den måde, så man faktisk kan fokusere på arbejdet uden at skulle have et øje på den i kurven hele tiden.
Ift nej så har jeg faktisk ikke aktivt trænet det - jeg prøvede da Sten var hvalp men et nej til f.eks. at tage mad (som bedøvelsen ovenfor) resulterede i en hund der bakkede hele vejen ud af rummet og ikke ville være med længere (det var bare et stille og roligt nej, ikke noget med råb eller straf).
Så her har det bare stille og roligt udviklet sig - havde han gang i noget uønsket blev der sagt nej og han blev omdirigeret til noget andet eller stoppet.
Vi har siden genbesøgt en nej/leave it men indlært på errorless vis - på det tidspunkt var nej ikke længere ukendt for ham, så det var mest for at lære principperne, men det var den mådevjeg ville gøre brug af i dag, hvis jeg igen fik sådan en lille blød fyr som Sten med meget lille tolerance for en lav belønningsfrekvens og ekstinktion.
Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
"Hvorfor er det ikke en mulighed at fjerne den ene mens du træner den anden?"
Fordi den ene larmer (kradser på dør, hyler op og så'n), hvis hun fjernes - og forstyrrer hvalpen. I dag lykkedes det mig så faktisk, at bede Kenia blive siddende lidt væk, mens jeg trænede med Vilma - men en holdbar måde er det nok ikke.
I dag trænede jeg med godbid på gulvet og nej, hvis Vilma lagde an til at tage den (med hånd på godbidden). Det virkede ikke. Vilma masede for at flytte hånden og var helt ligeglad med mit nej. Så prøvede jeg en variation med godbid på gulvet, et NEJ i det sekund hun KIGGEDE på godbidden - og belønning halvandet sekund efter, hvor hun ignorerede godbidden.
Jeg er fuld af beundring af jer, der træner en masse med jeres hunde
Vilma ER meldt til hvalpemotivation, Malene, og vi har været der en enkelt gang
mar 2009
Lige pludselig fanger hvalpen den.
sep 2017
mar 2009
Vores race kan være ekstremt insisterende. Men de fanger det virkelig hurtigt, og så kører det bare.
Man behøver jo ikke træne nej lige før aftensmad eller mens hvalpen er helt hyper
nov 2012
Følger: 96 Følgere: 210 Hunde: 4 Emner: 269 Svar: 8.216
Og har lavet gitter imellem køkken og stue, så jeg kan lukke dem væk der ikke træner, uden at de er helt væk. Hvis de er for irriterende, får de enten en lickimat eller en aktivitetsting, så er de beskæftiget, og jeg kan træne i fred.
Nogle gange får de lov til at træne sammen, men det er så også fordi Lucky gerne går efter 5-10 minutter, når han synes Teemo bliver for irriterende, og så kan jeg træne i fred med Teemo.
Men jeg kan så også godt lide at træne dem til at gøre ting sammen. F.eks. er Teemo MEGET glad for at træne "hvem er din bedste ven?", ellers er det ofte basis øvelser vi træner sammen. Det er en sjov (og svær) udfordring at træne 2-3 hunde på samme tid. Da Rosa levede, trænede vi på at kunne lave "hvem er din bedste ven" med 3, så en sad i midten og de to andre på hver sin side og tog en pote op på ryggen af den i midten
sep 2017
En hund med stor madglæde, er ivrig efter sin mad 24/7. Uanset om den lige har spist aftensmad
nov 2012
Men forskellige teknikker virker for forskellige hunde og ejere, så hvad der er rigtigt for mig, er ikke nødvendigvis rigtig for andre.
Mine hunde er ret glad for mad, men jeg er nu aldrig kommet til skade under indlæring af hverken det ene eller det andet. Men mine viser måske også deres ihærdighed på andre måder end ved at bruge tænderne. Og deres negle er ikke skarpe nok til at gøre skade.
jan 2007
Jeg har på træningspladsen set mange varianter af at prøve at få fat i godbidder, men ikke oplevet nogen, der ikke før eller siden gør et eller andet, som ikke er kradse/bide e.l. I hånden, og som så kan belønnes.
Men der ER andre måder at indlære og generalisere nej på, og jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har oplevet, at "nej-øvelsen" sådan uden videre generaliseres fra "du må ikke tage det der ligger der" til "stop det du har gang i" i alle mulige andre kontekster
nov 2012
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 421
Herhjemme bliver den ene hund dækket af, imens der laves et kort træningspas med den anden, og så byttes der rundt nogle gange. Vi har så også øvet rigtig meget dæk, for at kunne gøre det sådan. Til at starte med måtte Jackie bindes, når det var Mikos tur, og det var hun altså ikke tilfreds med. Men belønning for ro, og så gik det alligevel.
jan 2007
Ikke at der er noget i vejen med også at lave nej-øvelsen, jeg oplever det bare mere som en lille øvelse i, at den bedste vej til belønning ikke nødvendigvis er qt gå direkte efter den, end det er en indlæring af nej til alt muligt.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.504
Start uden fristelse, men bare med hvalpen. Sig Nej, vent 1/2 sekund og træk en virkelig attraktiv belønning op af lommen.
Gentag.
Når hvalpen forstår nej betyder kom til mig og få en pølse, tilføres det "forbudte". Start med noget der ikke er alt for spændende fx en genstand hunden ikke kan bære og arbejd dig langsomt frem til en skive ost eller lign.
Når jeg laver dette på hvalpehold øver jeg ejerne i at sige nej, rigtig grimt og højt, med det resultat at hvalpene kommer glade og forventningsfulde
nov 2012
Lucky og rosa tror jeg ikke voksede op med nej øvelsen, men de lærte da nej på en eller anden måde alligevel. Rosa lærte så nej øvelsen, da vi for sjov gik på hvalpehold hos Malene (rosa var 4-6 år gammel) hun hørte så ikke en skid efter ude på tur alligevel, men det var nok mere en rosa ting, og at jeg er virkelig dårlig til at være skrap (har jeg hørt).
Nu er det så måske i virkeligheden også sjældent at jeg har behov for at bruge nej, for jeg går bare hen og tager det fra dem de har, hvis jeg ikke mener de skal have det.
Så ja, jeg bruger nok bare en blanding af nej øvelsen og at de stille og roligt finder ud af reglerne hen ad vejen, og så finder vi nok ud af det sammen.
Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
Indlæring af "nej"