{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
733 visninger | Oprettet:

Hvalpen halter, dyrlæge vil se tiden an - er i enige? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG,

Lidt opmuntret af at jeg er lidt en pylre/hønemor, har Otis her til aften været på terrassen og i haven alene.
Området er hvalpesikret, men på hans vej ind i fuld firspring glider, eller vælter, han gennem døren og ville umiddelbart ikke støtte på bagbenet lige bagefter smiley
Jeg tager fat i ham det sekund jeg ser det, og mærker på tæer, ben og lårben og hoften. Han virker ikke øm, men jeg ved at deres smertetærskel kan være høj.
Han støtter ret kort tid efter på benet da han går, ligger vægten på det, men er lidt forsigtig med det, og da han drikker vand løfter han lidt på og sidder det ned igen.
Det er nu en time siden det er sket, og lige nu ligger han bare og sover. Han har brugt bagbenet til at klø sig bag øret med smiley
Jeg har snakket med vores dyrlægevagt som melder at jeg skal se tiden an - hvis det bliver værre eller stadig ikke er bedre i morgen tidlig, så skal jeg ringe igen.

Er i enige i dyrlægens vurdering?

Åh jeg ved at vi skal passe på de små hvalpe, og jeg sidder og slår mig selv i hovedet nu, for ikke at ha holdt 100% opsyn med ham smiley

Kommentarer på:  Hvalpen halter, dyrlæge vil se tiden an - er i enige?
  • #1   8. jun Øv øv.
    Hvad med hans knæ?

• #2   8. jun Ja, det er virkelig ærgerligt, Louise. Jeg har lige trykket og mærket på det.
    Der er intet ved tryk på knæet heller, det er heller ikke varmt eller hævet (hvis det da ellers kan være et symptom hos hunde også).

• #3   8. jun Jeg ville godt selv turde se tiden an til i morgen, men sørg for at han holdes i ro så meget det lader sig gøre

• #4   8. jun Tak, Louise. Ja, det sagde dyrlæge også smiley Heldigvis er vores aftener ret rolige som standard, så han er vant til at være mere eller mindre i ro på denne tid.

• #5   8. jun Jeg ville også vente et par dage og se tiden an.
    Jeg tror hellere ikke, at det er så alvorlig når han kan klø sig bag øret med benet.

Og lad nu være med at gå i panik, hvis han halter mere lige når han har sovet.
    Det er med hunde lige som med os. Hvis vi har slået os og skal i gang efter at vi har sovet/hvilet os, så gør det mere ondt lige når vi kommer i gang. smiley

• #6   8. jun Vores hunde kan også få trådt forkert og halte en smule en dags tid.
    Men jeg synes da bestemt ikke det er rart.

• #7   8. jun Tak for den info, Anni. Det er ærligt en ting jeg sagtens kunne gå i panik over smiley Så det er meget rart at være forberedt på det...

Ak nej, det er ganske forfærdeligt når de kommer galt afsted de dyr smiley

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 550 Svar: 25.558
    #8   8. jun "Åh jeg ved at vi skal passe på de små hvalpe, og jeg sidder og slår mig selv i hovedet nu, for ikke at ha holdt 100% opsyn med ham"

Søde søde Fru Christensen, jeg får altså lyst til at give dig et kram, mens jeg banker dig lidt i hovedet smiley smiley
    Du hverken kan eller skal da holde 100% opsyn med din hvalp. Det ville da være frygteligt, hvis han aldrig fik lov til at drøne afsted - hoppe og springe og være en vildbasset lille fjollerøv MED risiko for at slå sig - synes altså jeg, der elsker at se mine hunde/hvalpe være begejstret vilde og glade smiley

Jeg håber og tror, din hvalp bare er lidt øm nu - og helt fit i morgen smiley

• #9   8. jun Ih Isabelle, det er jo derfor jeg er her på HG smiley Hvem kan ikke ha' brug for lidt rå kærlighed, som et kram og en r#vfuld smiley

Jeg tror i har helt ret i at det nok bare er lidt ømt, men én google-søgning også er han en tabt til HD, gigt, løse knæskaller, brækket tæer og flækket lårbensknogle smiley

• #10   8. jun Han er lige vågnet og ville ud. Han blev luftet i snor og filmet. Videoen skulle være ved at blive uploadet her smiley
    Jeg synes ikke han ser halt ud (mere), men hvis i har tid og lyst vil i så ikke lige se videoen og komme med jeres uforbeholdne mening? Ikke om min have men Otis, naturligvis smiley

• Isabelle

#11   8. jun Jeg har en Kenia, der begyndte at halte som hvalp. Jeg havde ingen anelse om hvorfor.
    Hun viste sig at have seriøst dårlige albuer - men det havde INTET at gøre med, at hun havde fræset rundt og været en vild hvalp. Hun var født med problemalbuerne smiley
    Nu har jeg hvalp igen, og jeg ER da bange for dårlige albuer, hofter........ osv. men jeg prøver virkelig virkelig at lade den lille Vilma være en vild og fri hvalp, der drøner op ad skrænter i skoven - springer op på træstammer - hopper over grene - og så'n.

• #12   8. jun Øv med Kenias albuer smiley
    Og jeg VED jo godt du har ret. Han er hvalp og hans lille krop skal bruges. Når jeg ser ham tonse afsted med de jævnaldrende til hvalpemotivation, så er det også svært ikke at blive helt glad i låget smiley men alligevel sidder tanken "hvad nu hvis" i baghovedet...

• Isabelle

#13   8. jun Jeg kender det, og det er en SÅ irriterende tanke - som jeg beder fise af i tide og utide smiley

Da Kenia fik "dommen", spurgte jeg dyrlægen, om hun (efter den nødvendige operation) kunne komme til at leve et normalt hundeliv - dvs. et liv, hvor jeg ikke skal sætte grænser for hendes aktivitet. Havde dyrlægen ikke svaret ja til, at Kenia kunne få et aktivt liv, havde jeg sagt farvel til hende smiley
    Og JA - man bliver glad i låget af at se sin hvalp/hund være aktiv smiley

• #14   8. jun Tror ikke jeg har tal på, hvor mange gange Sten (og I øvrigt også gaia) er gledet, faldet eller på anden vis har slået sig, humper lidt og siden løbet videre.
    Hvis der ikke er åbenlyse skader (sår, fejlstillinger osv) og ingen voldsomme reaktioner på tryk, træk osv ville jeg uden at blinke se det an til i morgen - jeg ræser jo heller ikke afsted på skadestuen, hvis jeg har slået mig finger en smule.

Træk vejret - hvalpe (og hunde generelt) tumler af og til, og nogen gange slår de sig... det er altså en del af et godt hundeliv at få lov at tumle. Langt de fleste gange sker der jo ikke noget smiley

• #15   8. jun Av, Isabelle, det er en stor beslutning af træffe, men ganske nødvendig. Hvor gammel var Kenia da du fandt ud af det med hendes albuer?

Tak, Michelle, det er altid rart at høre at andre hunde også er overlevet lidt småstater smiley

Som tidligere skrevet så ligger der en video af ham fra en luftetur for lidt siden smiley
    Skulle i ha' lyst må i meget gerne kommentere om han ser skadet ud - fysisk.. smiley

• #16   8. jun Altså jeg har smækket Gaia pose fast i bagsmækken - hun skreg mens hun sad fast, men straks jeg fik åbnet løb hun afsted og ingen skade var sket - de er sejere end man lige tror smiley

Selvfølgelig skal man ikke modvilje sætte hunden i en farlig situation, men de skal jo også have liv at være hunde smiley

Di kan forbygge skader ved at træne kropskontrol/proprioception og sørge for at holde hunden i hos form smiley

• #17   8. jun Århhh AV, stakkels Gaia smiley Blev hun angst for bagsmækken eller var det glemt bagefter?

Jaaaa jeg tror faktisk ham den lille Otis her er sejere end mig i de fleste tilfælde smiley smiley

• #18   8. jun Ingen angst what so ever. Gaia var ret kamikaze artig, hun har også engang skrællet alt huden af poten under leg, det opdagede jeg kun pga blodsporet hun efterlod, det stoppede hende ikke overhovedet.
    - reiki derimod, skreg allerede inden dyrlægen overhovedet havde rørt hans pote, da han fik hul i den engang og skulle have den renset op smiley

Begge har haft lidt knubs i deres liv, men ingen gav jo varige skader, og det er heldigvis oftest tilfældet for de fleste hunde, at et par dage med ro kan gøre det, hvis de får lavet et vrid e.l. smiley

• #19   8. jun Ja tak en sej dame hende Gaia er smiley smiley Hun lyder nu også som en lille vildbasse smiley

• Isabelle

#20   8. jun "Hvor gammel var Kenia da du fandt ud af det med hendes albuer?"

Cirka fire måneder smiley

• #21   8. jun Nej det er alt for ungt, Isabelle smiley

• birgit n
    birgit n Online Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 36 Følgere: 8 Emner: 39 Svar: 1.492
    #22   8. jun smiley

• #23   8. jun Fru Christensen, har du børn?

• #24   9. jun Nej, Anni, det har jeg ikke smiley Mand,.dog, men jeg har også fået at vide at det ikke helt er det samme smiley smiley

• Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 43
    #26   9. jun Det lyder som om du handler lidt for voldsomt.
    Pas på du ikke pakker den stakkels hvalp ind i vat og bomuld, og den aldrig får lov at være hvalp.

• #27   9. jun Bella, jeg vil give dig ret i at der er en overreaktion fra min side, men i min verden er der stor forskel på tanke og på handling smiley

Min tanke er : Åh nej shit alt er galt

Min handling er : ringer til vagtdyrlægen og følger dennes råd, også forhører mig herinde og holder hvalpen i ro indtil i morges

Altså jeg ser personligt en forskel, og har da selvindsigt nok til at vide jeg er pylret af natur smiley

• #28   9. jun Det er nok meget naturligt at få pylret lige vel meget om ens første hvalp smiley Man vil jo bare gøre det så godt som muligt. Hvalpe kan holde til forbavsende meget uden at komme til skade. På den anden side så er et da bedre at kontakte dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt.
    Jeg er selv typen, der hellere kontakter dyrlægen hvis jeg er tvivl end jeg ser tiden an. Det var faktisk det der reddede livet på min forrige Dobertøs da hun fik leptospirose som unghund. Og jeg har da mere end én gang sagt 'pyha det var godt jeg tog det her til dyrlægen istedet for at se tiden an'. Det kræver nok lidt hundeejererfaring at vide hvornår man skal kontakte dyrlægen og hvornår man bare ser tiden an smiley

• #29   9. jun Mette, det er varmer mit hjerte at høre at det gik så godt med hund smiley og det trods af at leptospirose er en frygtelig sygdom og med nogle ret udefinerbare symptomer i starten i hvert fald, så vidt jeg kan læse mig til smiley

• #30   9. jun Han støtter forresten fint på benet i dag, der er kun lige lidt ømhed efter han har sovet.. smiley
    ...Og som i kan se er han ikke pakket helt ind i vat endnu smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hvalpen halter, dyrlæge vil se tiden an - er i enige?

x