Limning / tape af ører {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg på ingen måde velbevandret i udstillingsmiljøer, men i weekenden var jeg et smut forbi Vejen
Jeg lærte at min hvalp har et ret flot øre og et (i udstillingsøjemed) forkert øre.
Jeg blev, hvis jeg vil udstille seriøst en dag, rådet til at lime eller tape ørene nu.
Jeg har aldrig tænkt over om jeg vil udstille, men jeg blev nysgerrig om det med at lime/tape ørene er "almindeligt".
Det virker til, at de spørgsmål som er herinde er ret gamle, og med nogle ret markante svar imod retning af ører.
Er holdningen stadig sådan herinde?
Jeg kan også se at findes et ret bredt udvalg af lim og tape på diverse webshops, så nogle må jo gøre det, ellers havde produkterne vel næppe været på markedet...
Gør du eller har du gjort det?
Det her er ikke et spørgsmål og jeg gør det, eller ej, for det er en snak jeg tager med opdrætter, men mere en oprigtig nysgerrighed på om det er noget man bare gør, og bare ikke snakker om?
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 850
Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
Da miss Vilmas ene øre blev ved og ved med at være et flapøre, VAR jeg da et øjeblik lidt bekymret for, om det ville blive nede - for jeg finder nu eurasieren smukkest med ståører. Men jeg nåede aldrig langt i min bekymring, før øret besluttede sig for at rejse sig
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 62 Svar: 6.969
Hos rigtig mange irere er ørene for 'lette' og knækker for højt så de bare står vandret ud i luften. Min Clinton er sådan en; det ene ører sidder fint. Det andet for let. Jeg har ikke limet hans ører, da jeg ikke bryder mig om at klistre øret fast på skallen på en hvalp i en længere periode. Trods det lidt for strittende øre har han et par 1. præmier og et reserve-cert i udstillingsringen
feb 2013
.. og logrende hale.
feb 2013
feb 2016
Følger: 15 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 229
Han er da også charmerende, Mette
Jeg kan godt se at det måske bare er mig som er gået glip af de hemmelige informationer
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 23 Annoncer: 16 Emner: 168 Svar: 8.312
Skal de tapes, så bruger man "skumrør" - tampax kan også bruges samt leukoplast eller operations plaster.
Mange gange har ørene deres eget liv indtil de er færdig med tandskiftet, så jeg ville ikke gøre noget ved ørene inden de har skiftet tænder
Jeg tror, at jeg ville ØNSKE at tape øret - altså ØNSKE at det kom op at stå. Men jeg ville næppe sådan GØRE det
maj 2009
Og hvis du tænker udstilling så er det jo ikke nok med perfekte ører, der er meget andet som også skal være i orden, som bygning pels, øjne, hale mm.
Og hunden bliver jo hverken bedre eller dårligere fordi hunden ikke har 100% perfekte ører.
Det er hellere ikke 100 % sikker at det virker selv om man har tapet/limet i rigtig lang tid.
Hvor gammel er din hund nu, er han helt færdig med at skifte tænder?
Jeg har lavet et par hvalpe/hunde med flapører - og sagde klart til ejerne, at hundene ikke skulle bruges i avl.
Jeg går ud fra, at alle, der er nødt til at tape deres hundes ører for at få racens standardører, ikke bruger disse hunde i avl.
maj 2009
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.484
Ak, du er vist optimist, Isabelle. Men jeg er enig, at selvfølgelig bruger man ikke sin hund i avl, hvis man har haft behov for at "rette den til". Jeg tvivler bare på, at det helt fungerer sådan.
Jeg synes at huske fra tidligere debatter herinde, at der er racer, hvor mange simpelthen taper hundenes ører pr. automatik, for tænk nu hvis, de ikke blev gode af sig selv. Og så er der i hvert fald ingen tjek på, hvem der har medfødte gode ørestillinger eller ej.
Mine hunde skal ikke have stå ører, men derfor er der jo alligevel nogen, der har bedre og mere korrekt ørestilling end andre, og det betyder da meget for udtrykket. Jeg ved ikke, om de kan rettes med tape eller andet, men jeg kunne ikke drømme om at gøre det. Jeg har altid udstillet mine med den ørestilling, de nu er født med.
feb 2016
Følger: 15 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 229
Personligt er jeg ikke til noget med tape eller lim, jeg blev bare virkelig nysgerrig på at det var en ting
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 5.661
Airedale bliver meget ofte limet. Vores sealy er gør meget sjældent. Hos Airedale ønsker man små ører. Sealyerne middelstor.. Genetisk er det måske umuligt.
Jeg vil som opdrætter helst ikke lime, men jeg vil heller ikke se på et forkert (ifølge standarden) øre, hvis jeg med lidt limning kan korrigere.
Snyder man ikke? Næh det synes jeg faktisk ikke, når det mere er reglen end undtagelsen. Jeg er totalt ørefreak. Det er hundens udtryk der fanger mit øje. Andre har måske haler eller ryglinje de går op i.
maj 2008
jul 2012
Følger: 24 Følgere: 1204 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 6.554
maj 2009
maj 2009
Men godt at du har opdrætteren med dig,
Du kunne blive politiker, Louise
Du "hjælper og guider" ørerne - du forsøger ikke at tvinge/manipulere ørerne til at se ud, som det passer dig, at de skal se ud
jun 2007
Lim/tape er jo bestemt i den helt milde ende. Der findes absolut metoder der ikke burde eksistere.
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 535 Svar: 31.035
Monnikke folk ville brokke sig, hvis jeg jeg klarede en stor hvis brystplet på en labve med en fang hårfarve og då hik ud og lavede en champion ud af Fido og brugte den i avl uden at fortælle om fejlen? Hvordan er det anderledes st rette ører?
jun 2007
Alle limer jo i mange racer. Det er jo ikke én ud af 20 der er limet. Det er én ud af 20 der ikke er limet.
Forkert ører stilling gør ikke ondt ligesom en pemt. Bidfejl kan være særdeles ubehageligt for hunden.
jan 2007
Jeg tænker ikke snyd ift vinderchancer men snyd i form af, at det man viser/bruger i avl ikke er det reelle billede,
Altså personligt er jeg jævnt ligeglad med, hvordan min hunds ører sidder, men hvis man mener, det er vigtigt nok til at snyde for, så er det da også vigtigt nok til at blive prioriteret på lige fod med alt muligt andet I avlen..
At alle gør det gør det blot værre - så aner ingen jo, om der er linjer, der rent faktisk har korrekte ører.
Igen, hvis ikke man vil acceptere hårfarve og lignende "fejlkorrektion", så burde øretapening heller ikke være ok
jul 2012
Følger: 24 Følgere: 1204 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 6.554
Og så prøvede vi med tape men stoppede, da hans hud blev irriteret. Og nej vi udstiller ikke.
okt 2010
Følger: 15 Følgere: 44 Hunde: 9 Emner: 76 Svar: 7.631
Der er mange ting som er vigtigere end ørestillingen, men mine øjne har det svært med stritører som disse
okt 2010
jun 2007
Alle opdrættere limer, for det har man gjort i 100 år. Jeg har hvalpe købere der er på deres 8. airedale. Ganske almindelige familiehunde. køberne beder om at få ørerne limet. Det er ligesom en del af det. Ligesom hos Kerry blue, irsk osv.
Jeps for mig er det vigtigt at ørerne sidder som de bør. At vi limer er jo ikke det samme som at vi ikke prioriterer korrekte ører i opdrættet. Vi ser da bestemt på avlshundens evt tidligere afkom. Både de limede og de ikke limede.
jun 2007
maj 2009
jun 2007
maj 2008
jan 2007
Igen, for mig er det snyd på lige fod med hårfarve og andet I den dur uanset om alle så gør det.
Generelt mener jeg egentlig at på udstillinger burde hunde vises som de er - altså uden klippe-klistre (medmindre man da har klipperace), fluff, kridt og hvad har vi. Rene of børstede, men that's it.
- vil man bedømme hunden eller den bedste hundefrisør? Sådan lidt sat på spidsen selvfølgelig.
Men det er jo så udstillinger, en verden jeg ikke altid helt forstår. Noget andet er avl, og der synes jeg altså, det er vigtigt, at man kan se, hvad man avler på
jun 2007
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 49 Hunde: 4 Emner: 73 Svar: 2.816
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 49 Hunde: 4 Emner: 73 Svar: 2.816
jan 2007
jun 2007
Høns bliver også vasket og fønet, køer og heste får olie osv. Det er ligesom gamet. Ikke at jeg helst ville være foruden, men jeg har lært at acceptere det.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 165 Svar: 1.914
Så kan det altså godt virke en smule forvirrende når der så dels i denne tråd kommer argumenter op omkring alt det man gør for at snyde med hundens oprindelig kvalitet.
Jeg er ligeglad med ørerstilling og nej det skader ikke hundene at blive limet, men det er en skridbane for at sikre racernes standarder.
Så skidt med fejlfarve,ører og hale stilling, vi finder det bare så øjet ikke bliver overbelastet af det uperfekte.
Så kan man da snakke om at tinglig gøre hundene når man bare ændre hunden hvis den ikke er perfekt i vores øjne.
feb 2013
Min hund fik ikke 'kun' reserve-certet fordi hans ene ører stritter lidt. Han stod egentlig forest indtil han sprang en sikring og flegnede ud på den der stod bagved ham. Så byttede dommerne om på os og derved fik juniorhannen certet og min måtte 'nøjes' med reserve-cert. Fair and square.
Helt personligt har jeg det ret stramt med at man skjuler noget som jo ret beset er en - mindre- fejl i eksteriøret.
jun 2007
Mette ører er et kæmpe issue for mange dommere. Nogle fokuserer på ører, nogle på bid andre på haler osv.
Igen har man limet i 100 år, så jeg ser ikke at det er en glidebane. Jeg ser en glidebane når man fixer ved at knuse brusk, bruge gultabg, skærer sener osv. Vi støtter brusken under tandskifte.
jun 2008
Jeg har ofte læst herinde, få din hund udstillet for at se om den er race typisk, men er den race typisk når alt der umiddelbart kan rettes bliver det, for at opnå bedre resultat?
Udstilling kan jo så ikke bruges som rette snor, der er jo ingen der kæder dogdancing sammen med avl, altså hvis den vinder der så er den racetypisk.
Der er vel ingen andre sportsgrene hvor man kan snyde som på udstilling og hvor det er helt legalt at snyde.
jun 2007
jun 2008
jun 2007
Åbenlyse rettelser som fx knust brusk i ørerne, som giver perfekte men 'døde" ører, en stiv hale (da sener er skåret, farvning af pels, for meget kridt osv giver altså en diskvalifikation. Der er ingen krav til udstilling for at få registreret hvalpe. Jeg har udstillet siden '92 og jeg synes der er strammet meget op. Dengang blev hundene ofte vist i stram line. Terriere blev ofte løftet ned af bordet under hoved og i hale. Sker det nu, så bliver man smidt ud. I hvert tilfælde på terrierudstillinger.
jan 2007
Jeg har ikke et problem med at nogen nyder at udstille, det er da fint. Men der er desværre fortsat folk, der sætter lighedstegn mellem "god på udstilling" og "avlsegnet" frem for at se det som skønhedskonkurrence...
jun 2007
Den hund med flest titler er ikke nødvendigvis den bedste, men ejer har virkelig postet mange penge i alle de udstillingsgebyrer.
Nej mange få racer har fra DKK et krav om udstilling inden registrering af afkom, men ja det er velset at hundene er udstillingspræmierede. Det fede er jo at kritikkerne er tilgængelige for alle.
jun 2008
Jeg synes bare det har være lidt som om udstilling er blevet gjort til noget jeg ikke synes det kan bære, og så bryder jeg mig ikke om at der bliver rettet på hundens udseende fordi man ikke kan klare hvordan den naturligt er skabt, og slet ikke når man så blander det sammen med avl, så skal det i hvertfald fremgå tydeligt, så man som opdrætter, når man undersøger linjer, kan se at en given hanhund er rettet for det og det og det gælder for så og så meget af hans afkom, så man kan påregne det når man vurdere om han er et match.
okt 2010
Mine eksteriørmæssige mest racetypiske hunde, har været dem, som har klaret sig bedst på udstilling, samlet set over en række udstillinger, men det er ikke nødvendigvis dem, som er/har været de bedste avlstæver.
feb 2013
For mig må folk sådan set hjertens gerne have udstilling som konkurrencehobby bare de ville vedkende at det er en skønhedskonkurrence og ikke andet. Og bare opdrættere i rigtig mange racer dog ville lade være med at lade det være deres eneste kvalitetskrav til avlsdyr. Det er det jo desværre ofte. Og det er altså en kraftigt medvirkende årsag til at fx sundhed og mental robusthed er kraftigt degraderet i rigtig mange racer. Omkring sundhed og mentalitet har man oftest ikke andet end opdrætterens ord for at hundene er sunde og har temperamenter, der stemmer overens med standardens. Det er kan man jo ved selvsyn konstatere ikke er godt nok når man færdes rundt i hundekredse. jeg har godt nok oplevet mange 'nitter' hvor ejer står med fx evige dyrlægeudgifter eller en hund der er bange for sin egen skygge eller helt åndsvagt udadreagerende. Jeg kender dælme også mange champions, der bliver avlet på FORDI de er champions men, som nok ikke burde have været i avlen enten pga temperament eller sundhed.
Og ja, den der med at dem der laver brugsmodellerne ødelægger racen har jeg også hørt i Dobermann-kredse. Og helt ærligt, hvad er det da for noget sludder. Racen er ikke skabt til pynt og udstillingsmodel-opdrætterne ynder da også stadig at kalde det de laver for 'brugshundenes ferrari' osv. Jeg vil kalde det at smykke sig med lånte fjer.
.... med mindre man ved Ferrari forstår italiensk skrammel, der ikke kan så meget andet end at se godt ud
jan 2007
Og ja, det er selvfølgelig rigtigt, at nervevrag o.l. nok sorteres fra, men siger jo ikke meget om, om temperamentet er racetypisk
feb 2013
Jo, man kan få sorteret de allerværste fra, men det er da sådan ca også det.
jan 2007
- nu eurasier jo ikke delt, men for alle racer der er det, ville sådan et tiltag jo direkte modarbejde brugslinjer I racen...
maj 2008
Men ja, det er da en skønhedskonkurrence hvor bunden rent temperamentsmæssigt sorteres fra. Men det er en skønhedskonkurrence, hvor der bedømmes op mod en standard, hvad enten dommeren så synes et eller andet er pænt eller ej, så er det standarden, der er rettesnoren. Så er det vel ikke ved miss Danmark, osv.
For mange af os, der opdrætter en race, der ikke er testes ved brugskonkurrencer eller markprøver m.m., så er udstilling altså også stedet, hvor man har mulighed for at følge med indenfor racen. Stedet hvor man kan se flest hunde indenfor racen præsenteret, hvor man har en mulighed for at se en interessant hanhunds afkom og gerne efter forskellige tæver. Så på den måde kan udstillinger altså godt have betydning for en opdrætter.
Og så er der jo altså ikke nogen, der hindrer en i at bruge sine egne øjne på udstillingen i stedet for bare at gå efter præmieringer.
Og apropos udstillingernes bidrag til racerne, så er der ganske rigtig mange racer, der er kørt helt ud i forfærdelige ekstremer. Og hvor er det trist. Men når jeg ser på udvikling i min race, ikke bare i DK, men rundt om i verden, så er det udstillingsopdrætterne, der har været primus motor på at få indført sundhedstjek, hvad enten det så er krav i de forskellige lande eller bare tradition for at gøre det frivilligt. På det punkt har opdrætterne, der primært laver hunde til vogterarbejde, haltet kraftigt bagefter.
Det er også i høj grad udstillingsopdrætterne, der står bag import/eksport af avlsdyr over større afstande, og derved sikrer nye linjer i en talmæssig lille race.
Så inden vi skyder alt, hvad der har med udstilling at gøre, helt ned, så skal man måske lige huske, at alt er ikke sort/hvidt.
jun 2007
Vi har aldrig (siden det er indført) blevet spurgt af hvalpe købere, om det er Basis eller Basis+ stamtavler.
jan 2007
- og heldigvis da. For de fleste racer betyder det måske ikke så meget, men for brugsracer/racer der er delt I brugs/udstillingslinjer ville det da være lidt det samme som at sige, at brugslinjer er dårligere avl, fordi de typisk ikke vil kunne få basis+ fordi de jo typisk ikke udstilles.
jun 2007
jan 2007
Og ja, så er det jo bare generelt tåbeligt at man ikke har krav til relevante sundhedsundersøgelser - selv hvis ikke man havde krav til resultatet men blot til at det var undersøgt ville det jo give viden til både opdrættere og købere.
jun 2007
jan 2007
Nå, nu blev jeg nysgerrig og tjekkede et par racer ud ift krav/anbefalinger.
Ikke overraskende har malinois, retrieverne m.fl. ingen anbefalinger om udstilling.
Den store overraskelse var pudel (storpudel i hvert fald, har ikke tjekket alle størrelser). Den skal have VG på udstilling ELLER en eksteruørbedømmelse - så man kan faktisk godt få basis+ uden udstilling. Måske det er for at folk der ikke er vild med grooming men har gode hunde også kan være med?
jun 2007
Men ja det lyder logisk at der ikke er udstillingspligt på brugshunde.
sep 2017
Følgere: 394 Annoncer: 1 Emner: 173 Svar: 7.670
AMEN!!!!
Limning / tape af ører