{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Limning / tape af ører {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg på ingen måde velbevandret i udstillingsmiljøer, men i weekenden var jeg et smut forbi Vejen smiley
Jeg lærte at min hvalp har et ret flot øre og et (i udstillingsøjemed) forkert øre.
Jeg blev, hvis jeg vil udstille seriøst en dag, rådet til at lime eller tape ørene nu.

Jeg har aldrig tænkt over om jeg vil udstille, men jeg blev nysgerrig om det med at lime/tape ørene er "almindeligt".
Det virker til, at de spørgsmål som er herinde er ret gamle, og med nogle ret markante svar imod retning af ører.

Er holdningen stadig sådan herinde?

Jeg kan også se at findes et ret bredt udvalg af lim og tape på diverse webshops, så nogle må jo gøre det, ellers havde produkterne vel næppe været på markedet...

Gør du eller har du gjort det?

Det her er ikke et spørgsmål og jeg gør det, eller ej, for det er en snak jeg tager med opdrætter, men mere en oprigtig nysgerrighed på om det er noget man bare gør, og bare ikke snakker om?

Kommentarer på:  Limning / tape af ører
  • #1   21. jun Jeg ved at man med Chinese Crested hårløs taper deres ører smiley De rejser dem som jeg forstod på opdrætter ofte ikke selv, men i udstillingsverden, skal de stå op. Det er ret almindeligt for den race smiley

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #2   21. jun Min oplevelse er, at det er ret almindeligt hos udstillingshundene - at "hjælpe" på fejl med tape og lignende.

Da miss Vilmas ene øre blev ved og ved med at være et flapøre, VAR jeg da et øjeblik lidt bekymret for, om det ville blive nede - for jeg finder nu eurasieren smukkest med ståører. Men jeg nåede aldrig langt i min bekymring, før øret besluttede sig for at rejse sig smiley

profilbillede
  • #3   21. jun Jeg har en race - min irske terrier - hvor de der øre volder folk alle mulige kvaler. De skal have knækører hvor øret egentligt er rejst men det så knækker på midten og spidsen af øret skal ret specifict være lige ved siden af yderste øjenkrog.
    Hos rigtig mange irere er ørene for 'lette' og knækker for højt så de bare står vandret ud i luften. Min Clinton er sådan en; det ene ører sidder fint. Det andet for let. Jeg har ikke limet hans ører, da jeg ikke bryder mig om at klistre øret fast på skallen på en hvalp i en længere periode. Trods det lidt for strittende øre har han et par 1. præmier og et reserve-cert i udstillingsringen smiley For mig er det lidt underordnet om ørene sidder helt perfekt. Det vigtige er en sund og funktionel hund, der er skruet godt sammen og har det sind som racen skal have smiley

• #4   21. jun Charmebøffen med et øre op og et ned smiley
    .. og logrende hale.

profilbillede
  • #5   21. jun Ofte bruger folk 'elefant-snot', tekstillim eller plaster til at fiksere øret der hvor det skal være.

• #6   21. jun Isabelle, tror du at du ville ha' grebet ind med lim eller tape hvis de ikke var kommet op af sig selv? smiley

Han er da også charmerende, Mette smiley smiley

Jeg kan godt se at det måske bare er mig som er gået glip af de hemmelige informationer smiley Her gik jeg og troede at alene-hjemme og teenage-alderen var mine største udfordringer, nu skal jeg også tage stilling til ørerne smiley

• #7   21. jun Hvis de limes Så bruges der ørelim - og helst ikke andet lim.
    Skal de tapes, så bruger man "skumrør" - tampax kan også bruges samt leukoplast eller operations plaster.

Mange gange har ørene deres eget liv indtil de er færdig med tandskiftet, så jeg ville ikke gøre noget ved ørene inden de har skiftet tænder

• Isabelle

#8   21. jun Nej, Fru Christensen, det tror jeg egentlig ikke, at jeg ville. At tape Vilmas øre ville have føltes SÅ forkert. Et er at gøre noget til hundens bedste, som den ikke bryder sig om. Det er noget helt andet at gøre noget til ens eget bedste - og noget så ligegyldigt som fx ørestillingen - som den ikke bryder sig om.
    Jeg tror, at jeg ville ØNSKE at tape øret - altså ØNSKE at det kom op at stå. Men jeg ville næppe sådan GØRE det smiley Jeg nåede da også at tænke, at jeg måske skulle have en flapøre-eurasier smiley smiley

• #9   21. jun Fru Christensen, der er jo ikke nogen der siger at du skal tage stilling til ørene.
    Og hvis du tænker udstilling så er det jo ikke nok med perfekte ører, der er meget andet som også skal være i orden, som bygning pels, øjne, hale mm.
    Og hunden bliver jo hverken bedre eller dårligere fordi hunden ikke har 100% perfekte ører.
    Det er hellere ikke 100 % sikker at det virker selv om man har tapet/limet i rigtig lang tid.

Hvor gammel er din hund nu, er han helt færdig med at skifte tænder?

• Isabelle

#10   21. jun - Og så tænker jeg, at alle de mennesker, der taper deres hundes ører for at få ønskeørerne, ikke bør avle på hundene - på de der forkerte ører - som næste generation OGSÅ skal have tapet smiley smiley
    Jeg har lavet et par hvalpe/hunde med flapører - og sagde klart til ejerne, at hundene ikke skulle bruges i avl.
    Jeg går ud fra, at alle, der er nødt til at tape deres hundes ører for at få racens standardører, ikke bruger disse hunde i avl.

• #11   21. jun # 10 Enig

• #12   21. jun #10 "Jeg går ud fra, at alle, der er nødt til at tape deres hundes ører for at få racens standardører, ikke bruger disse hunde i avl."

Ak, du er vist optimist, Isabelle. Men jeg er enig, at selvfølgelig bruger man ikke sin hund i avl, hvis man har haft behov for at "rette den til". Jeg tvivler bare på, at det helt fungerer sådan.
    Jeg synes at huske fra tidligere debatter herinde, at der er racer, hvor mange simpelthen taper hundenes ører pr. automatik, for tænk nu hvis, de ikke blev gode af sig selv. Og så er der i hvert fald ingen tjek på, hvem der har medfødte gode ørestillinger eller ej.

Mine hunde skal ikke have stå ører, men derfor er der jo alligevel nogen, der har bedre og mere korrekt ørestilling end andre, og det betyder da meget for udtrykket. Jeg ved ikke, om de kan rettes med tape eller andet, men jeg kunne ikke drømme om at gøre det. Jeg har altid udstillet mine med den ørestilling, de nu er født med.

• #13   21. jun Anni, han er 15 uger, men jeg er som skrevet i en dialog med opdrætter som for det første kender racen men også er i stand til at kigge på hvalpen med kyndige øjne smiley
    Personligt er jeg ikke til noget med tape eller lim, jeg blev bare virkelig nysgerrig på at det var en ting smiley

• #14   21. jun Uha rigtig mange racer limes eller tapes. Flere end mn lige skulle tro. De fleste terriers ører får hjælp. Man guider øret, hvor man ønsker det. Kunne man ikke bare avle sig ud af det? Der er bestemt noget genetisk, men man har limet ører siger og skriver i 100 år. Vi habde disnutionen på en udenlandsk Airedalegruppe. Én ældre opdrætter kunne huske sin bedstefar limede ører, hvilket var helt normalt. Måske man ønsker et udseende (standard) som egentlig ikke er muligt at få på alle individer.
    Airedale bliver meget ofte limet. Vores sealy er gør meget sjældent. Hos Airedale ønsker man små ører. Sealyerne middelstor.. Genetisk er det måske umuligt.
    Jeg vil som opdrætter helst ikke lime, men jeg vil heller ikke se på et forkert (ifølge standarden) øre, hvis jeg med lidt limning kan korrigere.
    Snyder man ikke? Næh det synes jeg faktisk ikke, når det mere er reglen end undtagelsen. Jeg er totalt ørefreak. Det er hundens udtryk der fanger mit øje. Andre har måske haler eller ryglinje de går op i.

• #15   21. jun Standarden skulle jo gerne beskrive normalen for racen på det tidspunkt, den blev lavet. Men hvis man valgt et træk som f.eks. ørestilling, som ikke var det mest udbredte, men måske bare det mest ønskede, så er det selvfølgelig ikke så underligt, at det ikke er noget, man kan tage for givet i racen.

• #16   21. jun Jeg forsøgte at rette Balders ører, men det holdt ikke, så jeg opgav. Nu har han så bare stritører.

• #17   21. jun Lene, før i tiden var der jo en del racer der var kuperet, så der vidste man jo ikke hvordan ørene eller halen var.

• #18   21. jun Fru Christensen, når han ikke er ældre kan man endnu ikke vide, hvordan ørene bliver.

Men godt at du har opdrætteren med dig,

• Isabelle

#19   21. jun "De fleste terriers ører får hjælp. Man guider øret, hvor man ønsker det"

Du kunne blive politiker, Louise smiley

Du "hjælper og guider" ørerne - du forsøger ikke at tvinge/manipulere ørerne til at se ud, som det passer dig, at de skal se ud smiley smiley

• #20   21. jun Isabelle du har til dels ret. Nogle ører kan limes herfra og til månen. De vil alligevel ikke sidde, når du fjerner limen. Så de ører der kan manipulere med lim/tape, er ikke dem der skal tvinges.
    Lim/tape er jo bestemt i den helt milde ende. Der findes absolut metoder der ikke burde eksistere.

• #21   21. jun Jeg mener det er snyd slet og ret - det er, i min verden, ikke anderledes end at jeg går ud og udstiller Sten, der har fået rettet tænder (overbid) som hvalp og avler på ham bagefter. Hvis ørerne ikke sidder som de skal er det jo en fejl. Ikke nødvendigvis en stor fejl eller diskvslificerende, men stadig en fejl. Fejl bør man være bevidst om i avl, men det er jo fuldstændigt umuligt at være bevidst om noget, man ikke kan se.

Monnikke folk ville brokke sig, hvis jeg jeg klarede en stor hvis brystplet på en labve med en fang hårfarve og då hik ud og lavede en champion ud af Fido og brugte den i avl uden at fortælle om fejlen? Hvordan er det anderledes st rette ører?

• #22   21. jun Michelle snyd for hvem?
    Alle limer jo i mange racer. Det er jo ikke én ud af 20 der er limet. Det er én ud af 20 der ikke er limet.

Forkert ører stilling gør ikke ondt ligesom en pemt. Bidfejl kan være særdeles ubehageligt for hunden.

• #23   21. jun Louise - måske er snyd ikke det rigtige ord, men jan ikke komme på et bedre. Hvor mange der gør det er lidt ligemeget - at alle cykelrytterne doper sig, så alle har samme fordel gør det vel ikke mere rigtigt smiley

Jeg tænker ikke snyd ift vinderchancer men snyd i form af, at det man viser/bruger i avl ikke er det reelle billede,

Altså personligt er jeg jævnt ligeglad med, hvordan min hunds ører sidder, men hvis man mener, det er vigtigt nok til at snyde for, så er det da også vigtigt nok til at blive prioriteret på lige fod med alt muligt andet I avlen..
    At alle gør det gør det blot værre - så aner ingen jo, om der er linjer, der rent faktisk har korrekte ører.

Igen, hvis ikke man vil acceptere hårfarve og lignende "fejlkorrektion", så burde øretapening heller ikke være ok

• Isabelle

#24   21. jun Hvad står der om airdalens ører i racestandarden?

• #25   21. jun Jeg synes, at det giver et blidere udtryk, når øret kipper hos Collien, men jeg gør det ikke for enhver pris. Vi prøvede med elefantsnot, men det faldt hele tiden ud, da han ikke har ret mange hår i ørerne.

Og så prøvede vi med tape men stoppede, da hans hud blev irriteret. Og nej vi udstiller ikke. smiley

• #26   21. jun Det er heldigvis ikke almindeligt at tape ører i min race. Ørerne lever helt deres eget liv omkring tandskiftet, men heldigvis ender de fleste hunde med korrekte ører.

Der er mange ting som er vigtigere end ørestillingen, men mine øjne har det svært med stritører som disse

profilbillede
  • #27   21. jun Når den korrekte ørestilling er rosenører som disse

profilbillede
  • #28   21. jun Michelle
    Alle opdrættere limer, for det har man gjort i 100 år. Jeg har hvalpe købere der er på deres 8. airedale. Ganske almindelige familiehunde. køberne beder om at få ørerne limet. Det er ligesom en del af det. Ligesom hos Kerry blue, irsk osv.

Jeps for mig er det vigtigt at ørerne sidder som de bør. At vi limer er jo ikke det samme som at vi ikke prioriterer korrekte ører i opdrættet. Vi ser da bestemt på avlshundens evt tidligere afkom. Både de limede og de ikke limede.

• #29   21. jun Isabelle den siger små ører der knækker en smule over skallen. Ørerne inderste kant skal ligge opad kinden.

• #30   21. jun Isabelle, se billederne af Louises smukke hunde i hendes egen tråd om ventede hvalpe, de har perfekte ører

• #31   21. jun Kisten vi limer primært under tandskifte. Bare for at holde dem nede. Stritører og rosenører ses ofte uden limning. Nej det betyder måske ikke noget og mange er ligeglade. Jeg er meget "visuel" og erkender, at den tæve vi beholdte fra 1. kuld, fik meget lette ører trods ihærdig limning. Hver gang jeg kiggede på hende, så så jeg de lette ører. De fyldte alt.

• #32   21. jun #17. Anni, det er rigtigt. Men der er vel ikke mange af de racer, der nævnes i denne tråd, hvis overhovedet nogen, der plejede at have kuperede ører.

• #33   21. jun Louise - og det er jo fair nok at have en præferencer til ørestilling, men det giver jo så ikke mening at skjule en dårlig ørestilling, for så bliver det unægteligt noget sværere at prioritere i avlen.

Igen, for mig er det snyd på lige fod med hårfarve og andet I den dur uanset om alle så gør det.
    Generelt mener jeg egentlig at på udstillinger burde hunde vises som de er - altså uden klippe-klistre (medmindre man da har klipperace), fluff, kridt og hvad har vi. Rene of børstede, men that's it.
    - vil man bedømme hunden eller den bedste hundefrisør? Sådan lidt sat på spidsen selvfølgelig.

Men det er jo så udstillinger, en verden jeg ikke altid helt forstår. Noget andet er avl, og der synes jeg altså, det er vigtigt, at man kan se, hvad man avler på

• #34   21. jun Ja det er en verden man entet elsker eller hader.

• #35   22. jun Ja min Boston får tapet ørene hvis de vælter for meget lige inde tandskiftet og min Sheltie fik elefantsnot i sine pga ørene ikke var tunge nok. Det er meget normalt

• #36   22. jun Får man en Boston hvalp hjem fra udlandet er de tapet når de bliver afleveret, men de ikke tapet som en der er kuperet. Jeg kan ikke se noget at hjælpe ørene på vej i den retning man gerne vil. Så længe hunde ikke lider og tapet falder af som den skifter pels. Men tænker at tage hund ud af avl pga ørene hvis alt andet spiller i de linier, ville jeg ikke, så der nok nogle ligner hvor ørene er bedre og så koble dem sammen. Mine bostoner er to forskellige typer og havde det været en han og tæve, så var de blevet parret fordi de opvejer hinandens fejl smiley

• #37   22. jun Louise - jeg hader nu ikke udstilling, jeg forstår bare ikke, at det skulle være nødvendigt at klippe og klistre, hunden skulle da gerne være korrekt uden

• #38   22. jun Michelle det er ren og skær skønhedskonkurrence. Ikke andet.
    Høns bliver også vasket og fønet, køer og heste får olie osv. Det er ligesom gamet. Ikke at jeg helst ville være foruden, men jeg har lært at acceptere det.

• #39   22. jun Udstilling bliver bare ofte brugt som argument omkring avl, og folk der dyrker det bliver ofte trætte af det hvis man ikke respektere det på samme vis som alle de andre hunde Sports grene.
    Så kan det altså godt virke en smule forvirrende når der så dels i denne tråd kommer argumenter op omkring alt det man gør for at snyde med hundens oprindelig kvalitet.
    Jeg er ligeglad med ørerstilling og nej det skader ikke hundene at blive limet, men det er en skridbane for at sikre racernes standarder.
    Så skidt med fejlfarve,ører og hale stilling, vi finder det bare så øjet ikke bliver overbelastet af det uperfekte.
    Så kan man da snakke om at tinglig gøre hundene når man bare ændre hunden hvis den ikke er perfekt i vores øjne.

• #40   22. jun For mig er ørene en ganske lille detalje i hele min hund. Og jeg tror de 'fylder' mere hos udstillingsfolket end de gør fx hos dommerne smiley Dommerne skal jo kigge på hele hunden og opveje alle individets eksteriørmæssigt stærke og svage sider mod hinanden inden de når frem til en præmieringsgrad. For mig at se den centrale del ved at udstille hunden (hvordan den så rangeres i forhold til de andre hunde på dagen er - i min verden - sekundært.
    Min hund fik ikke 'kun' reserve-certet fordi hans ene ører stritter lidt. Han stod egentlig forest indtil han sprang en sikring og flegnede ud på den der stod bagved ham. Så byttede dommerne om på os og derved fik juniorhannen certet og min måtte 'nøjes' med reserve-cert. Fair and square.
    Helt personligt har jeg det ret stramt med at man skjuler noget som jo ret beset er en - mindre- fejl i eksteriøret.

• #41   22. jun Vi er jo forskellige og sådan er det. Jeg synes fx dogdancing er det mest åndssvage. Dejligt der er noget til os hver især.

Mette ører er et kæmpe issue for mange dommere. Nogle fokuserer på ører, nogle på bid andre på haler osv.
    Igen har man limet i 100 år, så jeg ser ikke at det er en glidebane. Jeg ser en glidebane når man fixer ved at knuse brusk, bruge gultabg, skærer sener osv. Vi støtter brusken under tandskifte.

• #42   22. jun Jeg synes generelt udstilling er en glidebane, og i mine øjne er det mest problematiske at man ikke står ved at det udelukkende er en skønheds konkurrence som intet burde ha med avl at gøre.
    Jeg har ofte læst herinde, få din hund udstillet for at se om den er race typisk, men er den race typisk når alt der umiddelbart kan rettes bliver det, for at opnå bedre resultat?
    Udstilling kan jo så ikke bruges som rette snor, der er jo ingen der kæder dogdancing sammen med avl, altså hvis den vinder der så er den racetypisk.
    Der er vel ingen andre sportsgrene hvor man kan snyde som på udstilling og hvor det er helt legalt at snyde.

• #43   22. jun Man kan også vælge at se alt i sort/hvidt.

• #44   22. jun Ja måske, men udstilling er godt nok blevet brugt i mange diskutioner herinde som argument for seriøs avl af racehunde, og det mener jeg bliver udvandret med holdningen af at man bare retter på de fejl hunden har for det er jo helt forfærdeligt at vise en race med naturlige ører som ikke er perfekte, og bare fordi de har limet ører i racen i 100 år så forsætter vi bare traditionen.

• #45   22. jun Sådan forholder det sig jo heller ikke. Man kan korrigere. Man kan ikke lave en stram ryglinje, veltilbagelagte skuldre, bedre knævinkling osv.
    Åbenlyse rettelser som fx knust brusk i ørerne, som giver perfekte men 'døde" ører, en stiv hale (da sener er skåret, farvning af pels, for meget kridt osv giver altså en diskvalifikation. Der er ingen krav til udstilling for at få registreret hvalpe. Jeg har udstillet siden '92 og jeg synes der er strammet meget op. Dengang blev hundene ofte vist i stram line. Terriere blev ofte løftet ned af bordet under hoved og i hale. Sker det nu, så bliver man smidt ud. I hvert tilfælde på terrierudstillinger.

• #46   22. jun Altså i min race er der mange med ønske om udstillingskrav før avl (hvad jo heldigvis ikke er sandsynligt sker) og mange der betragter det som useriøst at avle uden at udstille og der skændes på opdrættere der gør det og mener brugsopdrættere er dem der "ødelægger" det ved at "ændre racensudseende" osv.

Jeg har ikke et problem med at nogen nyder at udstille, det er da fint. Men der er desværre fortsat folk, der sætter lighedstegn mellem "god på udstilling" og "avlsegnet" frem for at se det som skønhedskonkurrence...

• #47   22. jun Der er vi helt enige.
    Den hund med flest titler er ikke nødvendigvis den bedste, men ejer har virkelig postet mange penge i alle de udstillingsgebyrer.
    Nej mange få racer har fra DKK et krav om udstilling inden registrering af afkom, men ja det er velset at hundene er udstillingspræmierede. Det fede er jo at kritikkerne er tilgængelige for alle.

• #48   22. jun Nu skal det heller ikke lyde som om jeg er i mod udstilling, det er jeg ikke, har været afsted til en del som publikum fordi det var hyggeligt og spændende at se alle de forskellige racer live.
    Jeg synes bare det har være lidt som om udstilling er blevet gjort til noget jeg ikke synes det kan bære, og så bryder jeg mig ikke om at der bliver rettet på hundens udseende fordi man ikke kan klare hvordan den naturligt er skabt, og slet ikke når man så blander det sammen med avl, så skal det i hvertfald fremgå tydeligt, så man som opdrætter, når man undersøger linjer, kan se at en given hanhund er rettet for det og det og det gælder for så og så meget af hans afkom, så man kan påregne det når man vurdere om han er et match.

• #49   22. jun Jeg har aldrig haft en hvalpekøber, som har spurgt ind til udstillingsresultater, måske fordi de står på min hjemmeside og det er den vej interesserede ofte finder mig, men jeg tror det egentlig ikke.

Mine eksteriørmæssige mest racetypiske hunde, har været dem, som har klaret sig bedst på udstilling, samlet set over en række udstillinger, men det er ikke nødvendigvis dem, som er/har været de bedste avlstæver.

• #50   22. jun Altså racetypisk er jo ikke lig med 'uden den mindste fejl' smiley
    For mig må folk sådan set hjertens gerne have udstilling som konkurrencehobby bare de ville vedkende at det er en skønhedskonkurrence og ikke andet. Og bare opdrættere i rigtig mange racer dog ville lade være med at lade det være deres eneste kvalitetskrav til avlsdyr. Det er det jo desværre ofte. Og det er altså en kraftigt medvirkende årsag til at fx sundhed og mental robusthed er kraftigt degraderet i rigtig mange racer. Omkring sundhed og mentalitet har man oftest ikke andet end opdrætterens ord for at hundene er sunde og har temperamenter, der stemmer overens med standardens. Det er kan man jo ved selvsyn konstatere ikke er godt nok når man færdes rundt i hundekredse. jeg har godt nok oplevet mange 'nitter' hvor ejer står med fx evige dyrlægeudgifter eller en hund der er bange for sin egen skygge eller helt åndsvagt udadreagerende. Jeg kender dælme også mange champions, der bliver avlet på FORDI de er champions men, som nok ikke burde have været i avlen enten pga temperament eller sundhed.
    Og ja, den der med at dem der laver brugsmodellerne ødelægger racen har jeg også hørt i Dobermann-kredse. Og helt ærligt, hvad er det da for noget sludder. Racen er ikke skabt til pynt og udstillingsmodel-opdrætterne ynder da også stadig at kalde det de laver for 'brugshundenes ferrari' osv. Jeg vil kalde det at smykke sig med lånte fjer.
    .... med mindre man ved Ferrari forstår italiensk skrammel, der ikke kan så meget andet end at se godt ud smiley Er jeg provokerende - ja, givetvis. Der er ikke mange udstillingstitler i Penny's aner, men man er da ikke i tvivl om at hun er en Dobermann, når man ser hende. Så hvordan hendes opdrætter bidrager til at ødelægge racen har jeg til gode at se.

• #51   22. jun Jeg hører så i debatterne i "min" racegruppe på FB, at et af argumenterne for udstillingskrav (eller I det mindste hvorfor det er useriøst ikke at udstille før avl) er at netop temperamentet jo testes ved at stille til udstillinger.

Og ja, det er selvfølgelig rigtigt, at nervevrag o.l. nok sorteres fra, men siger jo ikke meget om, om temperamentet er racetypisk

• #52   22. jun At tro at man kan teste temperament på en udstilling vidner da om at man ikke ved ret meget om adfærd og mentalitet smiley
    Jo, man kan få sorteret de allerværste fra, men det er da sådan ca også det.

• Isabelle

#53   22. jun Man kan ikke få en "plus-stamtavle" til eurasieren uden at udstille. Det fik formanden (der er ivrig udstiller) indskrevet i avlsanbefalingerne, da han blev formand smiley

• #54   22. jun Nøj jeg ville være ked af det, hvis det var aussien , men det er jo det, man argumenterer for i nogen kredse.
    - nu eurasier jo ikke delt, men for alle racer der er det, ville sådan et tiltag jo direkte modarbejde brugslinjer I racen...

• #55   22. jun Udstilling er som dyrskue, en bedømmelse på dagen af en enedommer. Resultatet kan være ganske anderledes næste gang ved en anden dommer, så for at få et forholdsvis retvisende resultat inkl. den skriftlige kritik, er det en fordel, hvis hunden udstilles en del gange.
    Men ja, det er da en skønhedskonkurrence hvor bunden rent temperamentsmæssigt sorteres fra. Men det er en skønhedskonkurrence, hvor der bedømmes op mod en standard, hvad enten dommeren så synes et eller andet er pænt eller ej, så er det standarden, der er rettesnoren. Så er det vel ikke ved miss Danmark, osv.

For mange af os, der opdrætter en race, der ikke er testes ved brugskonkurrencer eller markprøver m.m., så er udstilling altså også stedet, hvor man har mulighed for at følge med indenfor racen. Stedet hvor man kan se flest hunde indenfor racen præsenteret, hvor man har en mulighed for at se en interessant hanhunds afkom og gerne efter forskellige tæver. Så på den måde kan udstillinger altså godt have betydning for en opdrætter.
    Og så er der jo altså ikke nogen, der hindrer en i at bruge sine egne øjne på udstillingen i stedet for bare at gå efter præmieringer.

Og apropos udstillingernes bidrag til racerne, så er der ganske rigtig mange racer, der er kørt helt ud i forfærdelige ekstremer. Og hvor er det trist. Men når jeg ser på udvikling i min race, ikke bare i DK, men rundt om i verden, så er det udstillingsopdrætterne, der har været primus motor på at få indført sundhedstjek, hvad enten det så er krav i de forskellige lande eller bare tradition for at gøre det frivilligt. På det punkt har opdrætterne, der primært laver hunde til vogterarbejde, haltet kraftigt bagefter.
    Det er også i høj grad udstillingsopdrætterne, der står bag import/eksport af avlsdyr over større afstande, og derved sikrer nye linjer i en talmæssig lille race.

Så inden vi skyder alt, hvad der har med udstilling at gøre, helt ned, så skal man måske lige huske, at alt er ikke sort/hvidt.

• #56   22. jun Isabelle sådan tror jeg det er i alle racer. Men man kan stadig få stamtavle (Basis) uden at udstille.
    Vi har aldrig (siden det er indført) blevet spurgt af hvalpe købere, om det er Basis eller Basis+ stamtavler.

• #57   22. jun Louise - det tror jeg da ikke. Synes da jeg har set kuld med basis+ efter ikke-udstillede forældre i flere racer.
    - og heldigvis da. For de fleste racer betyder det måske ikke så meget, men for brugsracer/racer der er delt I brugs/udstillingslinjer ville det da være lidt det samme som at sige, at brugslinjer er dårligere avl, fordi de typisk ikke vil kunne få basis+ fordi de jo typisk ikke udstilles.

• #58   22. jun Michelle jeg mente bare at det var dét der blev lagt op til. Men j det kan sagtens være forskelligt fra race til race. Vi har ingen krav om sundhedstest men skal minimum hve opnået en VG på udstilling. Det er sku for dumt.

• #59   22. jun Louise - det virker i hvert fald fjollet for mig. Om ikke andet skulle man så sidestille f.eks. VG på udstilling med en given brugspræmiering så begge dele gav adgang til basis+ i de racer, hvor det måtte være relevant.
    Og ja, så er det jo bare generelt tåbeligt at man ikke har krav til relevante sundhedsundersøgelser - selv hvis ikke man havde krav til resultatet men blot til at det var undersøgt ville det jo give viden til både opdrættere og købere.

• #60   22. jun Helt enig. "Ansvaret tilbage til opdrætterne" er ligeså forfejlet som inklusion i folkeskolen.

• #61   22. jun Præcis.

Nå, nu blev jeg nysgerrig og tjekkede et par racer ud ift krav/anbefalinger.
    Ikke overraskende har malinois, retrieverne m.fl. ingen anbefalinger om udstilling.
    Den store overraskelse var pudel (storpudel i hvert fald, har ikke tjekket alle størrelser). Den skal have VG på udstilling ELLER en eksteruørbedømmelse - så man kan faktisk godt få basis+ uden udstilling. Måske det er for at folk der ikke er vild med grooming men har gode hunde også kan være med?

• #62   22. jun Eksteriørbedømmelser er fx også hvis man har en shih man har klippet ned. Jeg overvejede det inden Runa gik i løb, men nåede lige et par ex på de 2 udstillinger i Roskilde, hun var tilmeldt. Vi har ikke udstillet i nogle år pga corona.
    Men ja det lyder logisk at der ikke er udstillingspligt på brugshunde.

• #63   22. jun "Ansvaret tilbage til opdrætterne" er ligeså forfejlet som inklusion i folkeskolen

AMEN!!!!

Kommentér på:
Limning / tape af ører

x