{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

blød mave {{forumTopicSubject}}

Råd søges

Min hvalp på 6 måneder har haft blød mave i nogle uger. Så han blev efter konsultation med dyrelæge og test behandlet for giardia.

Nu er hans afføring lidt bedre, men alligevel ikke.

Morgen og middag afføring er egentlig fine, men aften afføring er bare softice og lys i farven.

Han får nu også noget probiotika og han var nogle dage på canicur.

Min gamle hund (anden race) kunne ikke på noget tørkost, og havde skrækkelig afføring på alt andet end barf/mush - jeg brugte tusinder af kroner på dyrelægen og adskillige tests (orme, allergi, foder mig her og der), og dyrelægen kunne ikke give svar på noget. Så jeg sukker ved tanken om de mange tusinder kroner der måske nytteløst skal kastes i hoved på dyrelægen igen igen.

Er der nogen her som kender til et godt fiber tilskud eller noget som kan styrke maven/forbedre afføringen lidt?

Kommentarer på:  blød mave
  • #1   15. jul Prøv Zoolac, skånekost smiley

• #2   15. jul Det eneste du kan gøre, for at stoppe blød mave, er jo at finde ud af hvorfor den har det. Indtil da kan du prøve med skånekost (udkogte ris og kogt kylling uden salt), eller zoolac som skulle hjælpe på blød mave smiley

• #3   15. jul Jeg ville gå på i/d eller gastrointestal, og så give et tilskud for at understøtte maven. Min venindes hund har netop fået et tilskud der hedder Cainus, som var virkelig effektivt.

Har hunden fået samme (type) foder i hele perioden? Der kan være meget at hente på netop det - hvad trives hundens mor og søskende på? Skal det være med korn, ris, kartofler eller kornfrit? Det er tit den nemmeste vej til stabil mave (altså at kigge på mor og søskende).

God bedring med ham smiley

• #4   15. jul tak for svar!

Ja han har været på det samme foder siden jeg hentede ham hjem, og indtil han fik giardia var der heller ikke noget. Måske jeg skulle prøve noget gastrointestal..skal man egentlig skifte langsomt over på det som med alm foder?

• #5   15. jul Hele meningen med den slags foder er, at det er letfordøjeligt. Så du bør kunne skifte direkte over.

Dorit får sprutskid af gastro, men tåler fint i/d. Bare for at sige, at lykken ikke nødvendigvis er gjort med det ene, men måske med det andet.

• #6   15. jul Ja min gamle fik sprutskid ( smiley ) af i/d

Jeg må prøve mig lidt frem. er bare så paranoid når det kommer til dårlig mave pga den dårlig erfaring med den gamle, hvor intet kunne stilles op. Det er noget være rod.

• #7   15. jul Prøv evt at supplere med loppefrøskaller.

• #8   15. jul Min venindes hund, som lige har rundet 2 år, har altid haft sær mave. Som hvalp fik han RC, og det var helt galt. Så gik hun på Proplan, som hun altid har brugt på sine andre hunde. Men så fik den virkelig ustabil mave, og jeg gav hende min prædiken om korn/kornfrit. Hundens mor og kuldsøster lever af kornfrit og stortrives. Nu er hunden kommet på Purizon, og nærmest fra første dag, har han lavet flotte pøller 2 gange om dagen (i modsætning til tiltagende blød over dagen, og gerne 5-6 afføringer om dagen).

Min gamle schæfer havde det på præcis samme måde, og kunne kun tåle kornfrit. Dorit har det, bare med modsat fortegn, og skal have en god slat korn eller ris, for at have god mave smiley

Prøv dig frem, og se om ikke du rammer noget der fungerer.

• #9   15. jul Han skal testes igen, for at se om parasitten er væk.
    Omgivelserne skal rengøres hysterisk, både ude og inde. ALT skal koges, vaskes, dampes, brændes eller fryses. Ellers smittes han bare igen og igen.
    Det hjælper ikke at give tilskud eller særligt foder, hvis der stadig er en parasit i hundens system.
    Få desuden testet for kryptosporidier når I er i gang. Den har det med at flytte ind hos hunde med nedsat immunforsvar.

• #10   16. jul Nones var hårdt ramt af den lorte parasit som lille/ unghund.
    - faktisk så voldsomt at han har en kronisk tarmdiagnose i dag.

Vi havde store problemer med maven, i MANGE måneder efter. Rc anallergenic og loppefrøskaller fra det der havde bedst virkning. Samt tilskud med probiotika feks Dr.Mercola https://www.amazon.com/Dr-Mercola-Complete-Probiotics-Supplement/dp/B005IW1GOY som har en del flere gavnlige ting i, end hvad man ellers finder.

• #11   16. jul Malene - yes det er jeg godt klar over. Jeg er hysterisk i forvejen. Så jeg vaskede alt hysterisk i 5 dage fra han fik pillerne og så de 5 dage igen hvor han fik pillerne i anden omgang to uger efter. Både med Rodalon og kogevask.

Da han havde giardia var hans afføring hele dagen softice. Nu er det kun om aften, så det er lidt mærkeligt.

Men der er vel intet for end tilbage til dyrelægen.

• #12   16. jul Hvordan rengør man udenfor?

Det er min store frygt at få giardia. Det lyder som et helvede på adskillige måder smiley

Jeg håber, du finder ud af noget, Julia.

• #13   16. jul Jeg brugte rodaloan til udendørs på fliserne og har så egentlig holdt ham væk fra græsset ind til videre. Bare fordi jeg er så paranoid. Vi undgik også alle hundeskove og vores almindelige ruter og har fundet nye steder at gå. Bilen blev også grundigt rengjort.

Og Tak Isabelle! Havde håbet jeg havde undgået maveproblemer med den nye da det bare er så stressende konstant at være på vildspor smiley

• #14   16. jul VirkonS eller kogende vand. Der er en gruppe på fb for Giardia. Jeg følger troligt med og håber jeg er forberedt, når (og ikke hvis) vi bliver ramt.

• #15   16. jul Vi har haft giardia og helt ærligt, så er det altså heller ikke værrere smiley helt almindelig rengøring med et desinficerende middel, 60 graders vask af legetøj og tæpper, alle hunde i bad den dag de får sidste behandling, det var det, mine fik RC gastro nogle måneder efter.
    Maven vil være slået ud af kurs efter parasitten, så skånekost af en eller anden slags er nødvendig i et stykke tid;)

• #16   16. jul Hvor længe har han været i behandling? Giardia kan være mega sejlivet at slippe af med. Hvor i landet er hvalpen købt?

• #17   16. jul Hvalpen havde ikke giardia før. Først her ved 6 måneders alderen. Han er fra falster. Ingen andre søskende har det.

Han var 5 dage på kur, og to uger efter 5 dage igen. Det sagde dyrelægen havde størst effekt med selvfølglig rengøring og bad osv på 3 og 5 dagen på begge kur omgange rådede hun til.

Jeg sætter ham på skånekost. Og hvis det ikke ser lidt bedre ud om 1-2ugers tid tager jeg igen til dyrelægen og må se på noget andet udredning.

• #18   16. jul Tarmene er 4-6 uger om at danne ny slimhinde. Så giv det lidt tid. Fodre med hydrolyseret foder, og undgå for store mængder mad på én gang.

• #19   16. jul Hvis afføringen i perioder er karrygul, så er han langt fra rask.

• #20   16. jul Tak L.P det vil jeg holde øje med. Har lige købt en prøvepose RC gastro.

Susanne - den er ikke karrygul, bare lysere i farven.

• #21   22. jul Lille opdatering:

Siden i Onsdags har han været på skånekost (RC gastro) med pro-fibre og zoolac som tilskud. Og maven har siden onsdag været stort set helt normal. Den var stadig lidt lys i farven onsdag og i løbet af torsdagen, men har normal brun farve her i dag. Vi var til dyrelægen for en times tid siden og hun sagde at hvis det fortsætter sådan hen over weekenden mener hun ikke en giardia test vil være nødvendig. Så nu må vi se om maven bare skulle indordne sig igen efter den første omgang.

• #22   22. jul GODT at høre, Julia smiley

"60 graders vask af legetøj og tæpper"

Hvad med møbler og gulvtæpper?

• #23   22. jul Tæpper har jeg egentlig “bare” støvsuget hver centimer 100 gange føles det som om og så hængt udenfor i en uges tid. Og sofaens betræk blev støvsuget grundigt og så vasket på 40grader.

• #24   22. jul Damp Damp damp. At dampe hver dag har en stor effekt.

• #25   22. jul #22 møbler har jeg bare kørt over med en klud opvredet i desinficerende sæbe, jeg har ikke tæpper, jeg ville nok dampe smiley men egentlig handler det bare om ikke at gå i panik, det er altså ikke verdens undergang og helt almindelig rengøring gør en masse ved problemet.

Kommentér på:
blød mave

x