{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Hvad hedder det på engelsk? {{forumTopicSubject}}

Hvad hedder egentligt….

…apport
…rundering
…eftersøgning
…spor/sporsøg

på engelsk?

Alt andet (stå, sid, dæk, osv) er jo nemt nok at finde på youtube, men synes lige de overnævnte kan være lidt svært at finde gode youtube/tips til. Og på dansk er der bare ikke meget til at starte med.

Kommentarer på:  Hvad hedder det på engelsk?
  • #1   27. sep Fetch eller retrieve.

Rundering ved jeg ikke.

Eftersøgning hedder som regel search and rescue, hvis vi snakker mennesker. Ellers tracking/tracker dogs.

Spor er scent work, tracking, nosework - Det varierer lidt.

Der burde du i hvert fald kunne finde noget på, tænker jeg!

• #2   27. sep apportering er på engelsk retrieving, apportere/ to retrieve men hvad de bruger som gængs kommando ved jeg ikke.

• #3   27. sep Jeg tænker mere i forhold til konkurrence.

Altså de individuelle øvelser der bliver brugt til diverse lydigheds/brugssport konkurrencer, tænker der må været noget ligende til LP/DcH i udlandet, tænker måske IPO/IPG er mere internationalt måske?

• #4   27. sep Jeg må tilstå at jeg ikke rigtigt er stødt på noget der minder om DcH programmet (som det lyder somom du sigter til smiley ) i udlandet. Især synes jeg ikke at jeg kan finde noget der minder om ronderingen og eftersøgningen. DcH programmet er et rent nationalt program.
    IGP er et internationalt program. Men det er jo et helt andet program end DcH programmet. Der indgår øvelser i de to programmer, der hedder noget, der minder om hinanden. Men udførelse og bedømmelse er ret forskellig.
    Så vidt jeg husker LP Eliteklassen international. Mens LP1, 2 og 3 er nationale klasser.

• #5   27. sep kan dette hjælpe?

https://www4.uwsp.edu/psych/dog/languag1.htm

• #6   27. sep Mette du har nok ret. Men er stadig nysgerrig på at se nogle videoer med øvelserne, på trods af forskelle. Men aner simpelthen ikke hvad øvelserne hedder. Og den danske side af YouTube er lidt tom. Synes det er skægt at nørde videoer. Også bare for sjov, selvom jeg ikke skal bruge det selv.

Frk Jensen - det er sødt af dig, men det er ikke kommandoerne jeg søger. Jeg skulle nok havde uddybet det i tråd start. Tysk og engelsk er mit modersmål, så jeg kender godt de enkelte kommandoer.

• #7   27. sep Apport hedder dumbell, når det er i lydighedsregi.

Tjek det internationale IRO/IPO-R for at se om de har et ord for eftersøgning/rundering, som jo i DcH-regi er én og samme øvelse, og som nok kun findes lidt lignende i redningshundeprogrammet.

• #8   27. sep Jeg skrev imens du skrev #4. Er det DcH? Jeg blev lidt forvirret af din spor-tråd, som jo ikke var DcH.

Det nytter ikke noget at se videoer af noget, som er noget helt andet end det du søger. En ES er i øvrigt RIGTIG svær at filme, uanset om det er i redning, DcH eller PH.

• #9   27. sep Tak jeg må prøve at se der.

#7 Jeg træner lydighed i DcH men skal aldrig gå konkurrencer. Jeg har dog en jagt hund som elsker et godt spor, derfor hygger vi i DMK. Jeg forstår ikke forvirringen? Jeg tager ikke træningen så seriøst, men synes stadig det er sjovt at træne med min hund og være en del af en eller to klubber for en sludder og kaffe og at sparre lidt træning.

Når det så er sagt. Så elsker jeg at se hunde videoer om træning og konkurrencer, men som sagt, kan jeg ikke finde træningsvideoer af det ovenstående da jeg var på bar grund med hvad det hed. Synes bare det er fedt at se hunde arbejde og indlære og de forskellige måder der bliver trænet på, ligegyldigt om jeg kan bruge det eller ej. Har tømt YouTube for alt jagt relateret, selvom jeg ikke selv skal gå på jagt, og ikke skal bruge det til noget, men derfor er det stadig fedt at nørde teoretisk, så nu er jeg over på lydigheds siden. smiley det behøver ikke “nytte” noget, det gør det heller ikke at scrolle insta og FB, men folk gør det alligevel. Og jeg tænker vel at man altid kan lære noget, måske en ny måde at give godbidder eller håndterer en fejl i træningen.

• #10   28. sep Jeg er ikke sikker på hvorfor du går i forsvar over det smiley Det var såmænd bare for at kunne pege dig i retning af relevante videoer, som rent faktisk viser det du søger.

Men jeg kan fornemme at vi altid ender skævt, så jeg hopper ud igen smiley

• #11   28. sep Her er en video fra en af mine træningskammerater, der måske viser lidt om hvorfor det måske er svært at finde ret mange videoer med arbejdsøvelserne i DcH programmet smiley Det er et E frit søg (4 genstande i et 70*70 skridt stort felt).
    https://www.youtube.com/watch?v=2ZhvwqHX2Og
    Jeg ved dog at der arbejdes på at få lavet nogle proffesionelle video'er af hele DcH programmet.
    Af nysgerrighed hvorfor vil du ikke konkurrence; du har en hund der ville kunne godt det ret godt smiley Selvom man går op i konkurrencer er der stadig meget hygge og meget socialt i DcH foreningerne smiley Jeg træner i en lokalafdeling hvor hovedvægten er på konkurrence - vi skal hygge med grill for alle hold efter træning i aften smiley Det er vores måde at sige farvel til at man kan træne om aftenen og goddag til at hele lørdagen kommer til at gå med hundetræning smiley

• #12   28. sep Ej Anne, det synes jeg da slet ikke? Undskyld hvis det virker sådan. Det var slet ikke min mening. Du er en af dem jeg virkelig godt kan lide herinde. Ej hvor pinligt - det er min fejl.

• #13   28. sep du kan evt søge på competitive obidience?

• #14   28. sep Mette, haha en sjov video, ja det er svært. smiley Men tænker også opstart af øvelsen osv. Det er lidt mere den process jeg tænker på.

Jeg har simpelthen præsentationsangst. Og det har de få gange jeg har været til konkurrence med den gamle hund gået ud over vores konkurrence. Jeg stresser totalt og lukker helt ned. Så nu træner vi sammen med konkurrence folket, og mod uofficielle mål. Desværre. Jeg vil altid gerne, melder mig til, men springer fra lige inden. Måske en dag kan jeg gennemfører en konkurrence igen. Vi må se. smiley

• #15   28. sep OK - så indlæring af øvelser på forskellige måde. Jeg faldt engang over en video fra tror det var Thyholm om indlæring af eftersøgning med trækkere. Der er flere måde at indlære øvelsen på smiley Trækkere, spande med belønning ude i terrænet, løb formet med shaping og andre er så heldige at have hunde, der løber fordi de bare elsker at løbe smiley
    Jeg kender andre som dig der har haft det meget svært med konkurrencer som har trænet i mange år uden at gå til konkurrence . På et eller andet tidspunkt plejer de at forsøge lidt i det små ved fx interne konkurrencer.

• #16   28. sep Der findes et internationalt FCI program ved navn IPO-R, der minder lidt om DcH-programmet ("R" står for Rettungshund).

Programmet er opbygget i 3 niveauer (V = egnethedstest, A = begynder, B = avanceret). Til hvert niveau er der et lydigheds/færdigheds-program samt en næsedel. Næsedelen er opdelt i 3 grene på samme måde som i nordisk, så man vælger enten: sporsøg, rundering eller ruinsøg.

De 3 grene samt et par forslag til søgeord:

IPO-R F (spor)
    Hvor "F" står for "fährte".
    Søgeord på engelsk er typisk "tracking"

IPO-R FL (rundering)
    Hvor "FL" står for "fläche".
    Søgeord på engelsk er typisk "area search" eller "wilderness search"

PO-R T (ruinsøg / eftersøgning)
    Hvor "T" står for "trümmer".
    Søgeord på engelsk er typisk "rubble search" eller "disaster search"

IPO-R programmet er som nævnt et FCI godkendt program, der er åbent for alle. Der afholdes hvert år et verdensmesterskab af den internationale redningshunde-organisation (IRO), hvor alle hunde kan deltage inklusiv hunde uden stamtavle samt kastrerede/kryptokide hanhunde. Derudover er FCI begyndt at holde deres eget VM - hvert andet år som invididuelt VM og hvert andet år som hold-VM, hvor der deltager 3 hunde på et hold...

I forhold til sidstnævnte, se evt. lydighedsprogrammet her (starter ved 00:36):
    https://www.youtube.com/watch?v=gijvvQwfcZU

• #17   28. sep Hvad hedder det på engelsk?

That

Selv tak, og finder selv ud smiley smiley

• #18   29. sep @16: Efter at have kigget lidt video'er og læst i reglementet for IPO-R må jeg tilstå at jeg ikke synes det minder specielt meget om DcH programmet. Det er muligt at der er øvelser der hedder det samme, men det ser til at udførelse og bedømmelse er ret forskellig smiley
    Spor og rondering lader til at minde lidt om DcHs eftersøgning og så er der bare de der ting som er milevidt forskellige fra DcH programmet smiley

• #19   29. sep #18:

Min tidligere malinois var elite-hund i DcH og deltog 3 gange til VM i rundering i IPO-R, og blev dermed trænet parallelt i programmerne smiley

Lydighed i IPO-R programmet minder mest om IGP med undtagelse af apportering, der minder mere om DcH med en brugsgenstand udleveret af dommeren. Færdighedsdelen (integreret i lydighed) findes naturligvis ikke i andre programmer...

I runderingen får man udpeget et område i IPO-R, og vælger så selv sin midterlinie ... men hunden skal stadigvæk sendes i dybden til begge sider. Hunde der klarer sig godt i DcH-programmet eller nordisk klarer sig sædvanligvis rigtig godt i IPO-R, hvis føreren har styr på taktisk anvendelse af hunden i forhold til areal og vind. Der er dog ingen død genstand med i runderingen som der er i E-klassen i DcH.

Sporet i IPO-R starter med et opstartsfelt med en genstand, genstandene er større end i DcH og så er der en figurant til slut. Derudover minder sporet en en blanding af DcH og nordisk program - men med en dommer med, der bedømmer hundens måde at søge sporet, så nok mest DcH programmet smiley

• #20   29. sep Men så vidt jeg kunne se så tog folk fx fat i deres hunde inden næsten hvert udslag i ronderingen og li'som satte dem op til det og pegede meget grundigt osv. I DcHs eftersøgning siger dommeren 'ja tak' første gang man tager fat i Fido smiley Det ser også ud somom hundene tillades mere renden frem og tilbage i arealet? Det giver ikke ligefrem pluspoint at hunden render ret meget hverken frem eller tilbage i arealet i forhold til hvor føreren bevæger sig i DcH programmet. Det så ikke ud til at der var det samme flow over ronderingen, som der ønskes i DcH eftersøgningen? Det er bl.a. det jeg mener med at jo, det ligner lidt men udførelsen ser ret forskellig ud og træning kunne godt gå hen og være ret forskellig på den baggrund. Sådan så det ihvertfald ud for en der overhovdet ikke kendte til IPO-R smiley Men om det bare er sådan det så ud op de videoer jeg kunne finde kan jeg jo ikke sige. Det var jo ikke fordi der var tonsvis af videoer at vælge imellem - akurat som med DcH eftersøgningen smiley

• #21   29. sep Hov kom til at tænke på; er der ikke også en rondering i PH programmet?

Kommentér på:
Hvad hedder det på engelsk?

x