{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.295 visninger | Oprettet:

Æder lort? {{forumTopicSubject}}

Hej..
Tove er 18mdr gammel, og hun spiser sin egen afføring om natten og hun spiser kattens efterladenskaber.
Hvorfor gør hun det, og hva kan jeg gøre for at stoppe det? Hun var renlig da vi fik hende for nogle uger siden, men hun har skidt i stuen om natten.. Der har været enkelte dage hvor hun ik har.. Hun bliver luftet lige inden vi går i seng.
Håber virkelig I kan hjælpe mig, for er meget træt af at jeg skal stå op til det hver morgen, og når hun er så gammel, burde hun være renlig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af toilet 1.500 kr.
  • Samle spisebord 356 kr.
  • Mureropgave. Se på og evt lave en revne på en mur 3.000 kr.
  • Tilslutning og opsætning af vaskeskab 2.500 kr.
  • Gummibælg vaskemaskine 1.050 kr.
  • Vaskemaskine 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Æder lort?
  • #1   6. feb 2008 Så må du starte forfra med renlighedstræningen og stå op og lufte hende 1-2 gange om natten.....
    Der er ikk rigtig nogen aldersgrænse for hvornår hunden er renlig, men du bliver nødt til at hjælpe hende...

Mht at hun spiser afføring kan det være vitaminmangel..

• #2   6. feb 2008 okay.. hvilken vitaminer skal hun have så?

• #3   6. feb 2008 Der må jeg melde pas... Men mon ikke der kommer en på banen? Ellers prøv at søge i forum, der er sikkert lignende tråde...

• #4   6. feb 2008 Nåh fandt lige det her... smiley

Sakset fra dyrlæge bladet....

Naturlig adfærd og "dårlig vane"
    Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

Mangler hunden noget?
    Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.

Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.

Er hunden sulten eller keder den sig?
    Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.

• #5   6. feb 2008 Tror at mange hunde godt kan finde på at blive urenlige når de flytter til et nyt sted (???)... Tror oså det er at starte lid5t forfra med renlighedstræning - eller hvad med at du f andt ud af hvornår i løbet af natten, at hunden leverede sin "klat" - så du kunne komme det i forkøbet, og stille vækkeuret efter det - og så ganske langsomt ændre tiden til tidligere og tidligere?

• #8   6. feb 2008 Det er en dårlig vane, mener at hunden kan få hjerte / lungeorm, af at spise afføring.

• #9   6. feb 2008 Det er helt normalt at hvalpe spiser deres og andres afføring, der er nogen proteiner i det som de har brug for. men selvfølgelig er det ikke specielt sjovt, at han laver en dej i stuen... men sådan er de jo de små(:

• #10   6. feb 2008 Camilla; en 18 måneder gammel hund er vel ikke en lille hvalp mere? - og de har nu heller ingen behov for at spise lort... Det er en dårlig vane, men hunden synes da nok at det smager dejligt!!!! (min hund har stil, og spiser kun hestepærer, fårelort og diarre!)

Så vidt jeg er informeret kan de få alverdens slags orm af at æde afføring - og ikke blot hjerte/lungeorm (selvom det jo nok er det værste)

Synes stadig at du skal finde ud af hvornår hunden "leverer" - og så gå ud med den og skamrose den når den gør det udenfor - også selvom det er midt om natten! - ellers finder den jo aldrig ud af, at den ikke skal!!

• #11   6. feb 2008 Hejsa.
    Hvornår fodrer du til aften?? Jeg har haft succes med at vente til kl 21-22 med aftensmaden - For så kommer "gevinsten"først kl 6-7 om morgenen.. De gange jeg har fodret en time eller 2 tidligere har der altid været "gaver" til mig om morgenen.. Dette gælder både min 17 mdr. schæfer og 4 mdr. F1 lab. (o:

• #12   6. feb 2008 Prøv at give hunden en lille smule salt, så stopper den smiley Der er iøvrigt ingen grund til at betale for dyre piller fra dyrlægen, for de de piller indeholder er ganske almindelig smagsforstærker bedre kendt som: Det 3. krydderi, som kan købes i rigtig mange supermarkeder smiley

• #13   6. feb 2008 Jeg har selv en hvalp på 88 måneder smiley

• #14   7. feb 2008 Rie J: Nej det er det vel ikke, men jeg har altså læst på nettet, at unge hunde sommetider æder deres/andres lort når de selv mangler noget protein eller noget andet.
    Min egen hund har også gjordt det her mens hun har været 2 år gammel.
    Men vores dyrlæge sagde, at det var fordi hun manglede noget i sin daglige kost.

Kommentér på:
Æder lort?

Annonce