3.295 visninger
|
Oprettet:
23. jul 2007 Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 29 Svar: 121
Æder lort? {{forumTopicSubject}}
Hej..
Tove er 18mdr gammel, og hun spiser sin egen afføring om natten og hun spiser kattens efterladenskaber.
Hvorfor gør hun det, og hva kan jeg gøre for at stoppe det? Hun var renlig da vi fik hende for nogle uger siden, men hun har skidt i stuen om natten.. Der har været enkelte dage hvor hun ik har.. Hun bliver luftet lige inden vi går i seng.
Håber virkelig I kan hjælpe mig, for er meget træt af at jeg skal stå op til det hver morgen, og når hun er så gammel, burde hun være renlig..
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Der er ikk rigtig nogen aldersgrænse for hvornår hunden er renlig, men du bliver nødt til at hjælpe hende...
Mht at hun spiser afføring kan det være vitaminmangel..
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 29 Svar: 121
feb 2007
feb 2007
Sakset fra dyrlæge bladet....
Naturlig adfærd og "dårlig vane"
Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!
Mangler hunden noget?
Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.
Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.
Er hunden sulten eller keder den sig?
Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 571
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 59
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
Så vidt jeg er informeret kan de få alverdens slags orm af at æde afføring - og ikke blot hjerte/lungeorm (selvom det jo nok er det værste)
Synes stadig at du skal finde ud af hvornår hunden "leverer" - og så gå ud med den og skamrose den når den gør det udenfor - også selvom det er midt om natten! - ellers finder den jo aldrig ud af, at den ikke skal!!
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 4 Svar: 60
Hvornår fodrer du til aften?? Jeg har haft succes med at vente til kl 21-22 med aftensmaden - For så kommer "gevinsten"først kl 6-7 om morgenen.. De gange jeg har fodret en time eller 2 tidligere har der altid været "gaver" til mig om morgenen.. Dette gælder både min 17 mdr. schæfer og 4 mdr. F1 lab. (o:
nov 2004
Følger: 6 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 220 Svar: 1.227
nov 2004
Følger: 6 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 220 Svar: 1.227
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 59
Min egen hund har også gjordt det her mens hun har været 2 år gammel.
Men vores dyrlæge sagde, at det var fordi hun manglede noget i sin daglige kost.
Æder lort?