{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.147 visninger | Oprettet:

Hvornår er en hund gammel..?? {{forumTopicSubject}}

Hvornår er en hund gammel..??

Når den ikke kan mere eller inden imens den stadig har sin værdighed i orden..??

Hvad er jeres mening.. ?? Jeg spørg kun fordi vores gamle pige, Labrador Sussi, bliver 10 år og hun har altid været lidt sær.. det har ændret sige en del (den dårlige vej) i løbet af det sidste 1 - 1 ½ år.. Så hvad gør man..??

Vi har også en lille mopstæve Donna på ½ år og når vi skal se fremad - hvordan skal vi så gribe det hele an..

Vores dyrlæge sagde, at 10 år er en god alder for en hund, men det er nu alle skavankerne begynder at dukke op.. Sussi har allerede begyndende grå stær og selvom hun kan opereres, så kommer det igen..

Lad mig høre hvad jeres mening er.. smiley


Kommentarer på:  Hvornår er en hund gammel..??
  • #2   3. dec 2008 Det kommer an på racen.. Men også hunden, nogle mennesker virker jo også gamle før andre..

  • #3   3. dec 2008 Jeg synes ikke, man kan sætte tal på, hvornår en hund er gammel.

    Men det er da klart, at man på et tidspunkt begynder at overveje, hvor meget man skal sætte ind i forhold til skavankerne.

    Jeg ville ikke lade en tiårig hund operere for stær - der var nok ikke så hulens mange ting, jeg ville lade den operere for i den alder, tror jeg.

    Otte år synes jeg ikke er nogen alder for en hund - ihvertfald hvis den er sund og rask. ;o)


  • #4   3. dec 2008 der er meget forskel på alder og hund.
    min gamle pudel blev næsten 16 år...........hun så dårligt, hørte kun det hun selv ville *GG* men klarede sig fantastisk uden sygdom........lige til den sidste dag........hun var syg en halv dag og så sagde vi farvel til den lille hund.

    min Bounty blev 13 år og klarede sig også godt........begyndte dog at tabe sig og gad ikke spise og så sagde jeg stop efter at have forkælet ham med al mulig forskelligt mad.....

    men man kan kun SELV se hvornår man ikke synes det er værdigt mere.......jeg synes også selv hunden ligesom beder om det, hvis man kender sin hund godt og forstår at aflæse dens signaler.


  • #5   3. dec 2008 Min collie på knap 6 er allerede begyndt at virke gammel, desværre..

  • #6   3. dec 2008 I år har været et hårdt år.. også for Sussi.. hun var så uhelig at blive bidt af to amerikanske bulldogs, som endte i 20 sting i det ene øre, 6 i det andet og et par bidhuller rundt om på kroppen.. Det var desværre helt vores egen skyld, da vi bragte godbidder ind i lege med disse hunde. Det skal siges, at hanhunden har været og er det stadig venner med vores Sussi - det var hunhunden der lavede størst skade og det er heller ikke en hund Sussi nogensinde skal møde igen.

    Efter denne omgang har Sussi ændret sig og hun er ikke glad på samme måde mere.. hun gør tiere end før og hun bliver lettere bange. Hvor hun tidligere var en hund der lystrede os altid, så er hun nu begyndt at stikke af.. hun har altid været sær omkring andre hunde, har ikke ville lege osv. men nu er der ikke rigtig nogen der vil lege med hende..

    Grunden til at jeg skrev at man kunne operere er fordi der er nogen der ville - det vil vi ikke.. hun har været igennem nok - bare i år..

    "Desværre" (ment på Sussi's vejne) havde vi købte hvalpen da hun blev bidt og hvalpen er jo frmtiden (hvis jeg må tillade mig at sige det) - så vi valgte selvfølgelig at få hvalpen hjem og det har da været rigtig hyggeligt for begge parter.. nu er det bare som om Sussi ikke rigtig gider mere.. hun virker ikke glad.. hun fejler ikke noget endnu, men hun virker ikke glad...

    Hvorfor har man så dårlig samvittighed.. hvis hun var blind eller ikke kunne gå, så var det ikke så svært.. men fordi hun stadig er helt frisk bortset far den grå stær, så er det meget meget svært at beslutte om hun er gammel...

    Er det normalt at have dårlig samvittighed.. ???



  • #7   3. dec 2008 holder man af sine dyr er det jo altid svært at være herrer over liv og død. Men man skylder også sin elskede hund, som har gjort alt for een at give den en værdig afsked med denne verden....

    det er meget svært og jeg kan sagten følge dig......det er hårdt at træffe en beslutning.
    Men prøv at sætte dig i hundens sted !!!!!! hvad ville den vælge hvis den kunne.....


  • #8   3. dec 2008 Som andre siger så er det kun dig der kender din hund godt nok til at vide om det er tid.

    Men jeg vil s¨tilføje at hvis min 10 årige hund, havde grå stær, og virkede som om den havde mistet modet, så tror jeg kraftigt jeg ville overveje om det var nu det var tid. Hellere nu, mens den stadig er smertefri og den slags, end vente til den har det rigtig skidt.


  • #9   3. dec 2008 Kommer an på race. En gammel hund kan godt være aktiv.

  • #10   3. dec 2008 Nova burde være en gammel hund, men fordi hun holdes i form og fit er hun frisk og rørig og holder trit med de unge. så det er ikke sikkert.


  • #11   3. dec 2008 En hund på 10 år er jo en gammel hund (stor race), men en gammel hund kan jo sagtens have det godt, så jeg synes bestemt ikke man skal aflive en hund bare fordi den er gammel, men man skal altid tænke på hundens værdighed. Den må ikke lide, så er det på tide at tage afsked.
    Du kan sagtens have glæde af din hund længe endnu, så længe den har det godt ;o)


  • #12   4. dec 2008 Uha...

    Der er mange ting der skal tænkes på.. for Sussi er jo ikke syg - hun er bare blevet lidt sær og vi er ikke i tvivl om at hun ikke ser så godt.. men hvordan vurdere man for og imod..??

    Vi har aflivet en 10 måneder gammel hvalp pga. hoftedysplasi - men Sussi har vi haft i 5 år og hun har ændret sig meget det sidste 1 ½ år.. især efter vi flyttede fra den lejlighed vi havde boet i altid og til rækkehus - og efter hun blev bidt, så ændrede hun sig igen..

    Jeg tror ikke hun er dement - ikke ifølge hvad jeg kan læse på nettet.. puha.. Jeg syntes det er svært...

    Elsker hende jo..


  • #13   4. dec 2008 Ja det er svæt, men synes da lige du skal give hende lidt tid. Et gammelt menneske der bliverflyttet bliver også lidt rundt på gulvet, der er så meget at vænne sig til, når hun også er blevet bidt, så har hun da også oplevet noget traumatisk. Ethvert menneske ville også reagere på det.

Kommentér på:
Hvornår er en hund gammel..??

Annonce