{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Hvalpen får nogle flip! {{forumTopicSubject}}

Jeg håber der er nogle gode hunde-kendere herinde, der kan forklare mig hvad mig hund har gang i, i denne situation:

Jeg sidder på sengen, som vores hvalp (6½ måned gammel) ganske godt ved den IKKE må være i. Pludselig kommer hun løbende med fuld fart og hopper op i den. Tror ikke hun vidste jeg sad i den før hun var oppe. Men jeg siger nej og tager hende ned som jeg plejer. Hun hopper op igen og åbner munden lidt for at tage efter min arm, HELT blidt og uden at knurre, men det var klart at hun ville blive i sengen. Så kommer hun igen ned på gulvet og nu gør hun ad mig, tager lidt fat i min tøj og stirrer på mig som en gal. Hun blir ved med at gø af mig, og logrer også lidt med halen. Virker meget utilfreds med situatioen.
Vil hun drille mig, fortælle mig hun sys jeg er skide træls fordi hun ikke må være i sengen eller hva er det???
Hun er ellers den mildeste og sødeste hund, men har fået disse "flip" med at bide i tøj og gå helt amok somme tider, siden hun var lille. Nu forekommer de dog meget sjældent!

Jeg har oprettet en tråd noget lignende denne her før! Men denne opførsel stiller jeg stadig spørgsmål ved...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpen får nogle flip!
  • #1   17. feb 2009 lyder som tyson når han keder sig.

    1 time i hundeskoven, eller hvor der nu er plads til at gå uden snor og brænde energien af, ja så plejer han tage en lur når vi kommer hjem, og så går der noget tid før han gør det igen smiley

    skal dog siges tyson gør det sjældent, det er mest hvis jeg f.eks har været syg i nogle dage og derfor ikke har gået så langt med ham som han gerne vil have hehe


  • #2   17. feb 2009 Lyder bare, som om hun vil have lidt gang i gaden;-)
    Min fik også sådan nogle flip, da hun var hvalp.
    Ud og lave lidt næsearbejde med hende*s*


  • #3   17. feb 2009 Jamen jeg tror da I har ret, måske keder hun sig lidt og skal måske lige prøve mine grænser af. Det skal dog siges at jeg bruger meget tid på hende, træning, ture og hun finder al sin mad selv via næsearbejde. Dette kan også let forekomme når man har leget for vildt med hende, så det prøver vi at undgå.

  • #4   17. feb 2009 Men det er da rart, at det er naturligt for den, så er det da ikke hverken hunden eller os den er gal med:-) Det med at gå fra hende har vi også gjort og det har også virket...

  • #5   17. feb 2009 Jeg er godt nok helt uenig med Stefan.. Jeg tror ikke det er noget med at prøve grænser af.. Og det med at hunden ser hende i øjnene er nok mere bare for at få kontakt..
    Og så skal man jo aldrig stirre en hund i øjnene, vel?

    Jeg tror også at det bare er leg.. Han keder sig nok smiley
    Min amstaff er ogs tit sådan, så løber hun rundt i hele lejligheden med 120 km/t.. Men hun plejer kun at gøre det hvis hun ikke har været ude og gå osv.. smiley
    Så prøv at aktivere ham og leg med ham smiley


  • #6   17. feb 2009 Hvalpepjat, hun forsøger at se om hun kan få gang i dig og husk alt opmærksomhed er godt også negativ :o) Så du skal bare ignorere hende, når hun hopper op i sengen sætter du hende bare ned uden at sige noget og det bliver du bare ved med. Det er ikke tegn på dominans den pisker bare en stemning op, så det er vigtigt at du bare tager det stille og roligt. Vælg dine konflikter med omhu.
    Det er ikke dominans og du skal altså ikke begynde at holde stirrekonkurrencer med din hund :o)


  • #7   17. feb 2009 Hun *

  • #8   17. feb 2009 Ja, de prøver grænser af, men det med at stirre tilbage?? Den holder vidst ikke helt..
    Jeg har aldrig oplevet at mine hunde er kommet hen og stirret mig ind i øjnene endnu i hvert fald *S* smiley


  • #9   17. feb 2009 Stefan P - det er en hvalp og stirrekonkurrencer er altså noget være pjat.

  • #10   17. feb 2009 Enig..

  • #11   17. feb 2009 Der er forskel på at stirre og at have øjenkontakt.
    Tror ikke det der hvalpepjat kan opfattes som provokation...


  • #12   17. feb 2009 Jeg har aldrig holdt stirrekonkurrence med mine hunde og de er i hvert fald på ingen måder dominerende eller uopdragne pga det..

  • #13   17. feb 2009 Men mere som..
    "arh.. kom nu moar. Leg med mig".


  • #14   17. feb 2009 Hvis jeg kalder på mine hunde fx på en gåtur kommer de ogs hen og nogen gange ser de mig i øjnene, skal jeg så ogs stirre tilbage der eller hvad? Det tror jeg ikke lige..

  • #15   17. feb 2009 Det er helt fint at bruge sit kropssprog, men nu er det heller ikke det vi diskuterer?

  • #16   17. feb 2009 Du skal da have lov til at komme med din mening, jeg synes bare det er helt forkert at stirre en hund i øjnene.. Jeg synes det er noget gammeldags pjat..
    Jeg tvivler på man får noget ud af det - udover en konflikt..

    Og nej, mine hunde erikke perfekte og jeg har skam også lavet fejl..


  • #17   17. feb 2009 Nå, men jeg har ikke en nem race.
    Og heller ikke en eksemplarisk hund, for de findes ikke?
    Og mht. stirren...
    Bruger det MEGET sjældent.
    Hvis jeg gør, gør jeg det for at understrege en kommando, som hunden er uenig i. Og KUN der.
    Synes man skal vælge sine konflikter med omhu og tror at, hvis stirren bliver misbrugt, kommer konflikten. Ihvertfald indenfor min race.



  • #18   17. feb 2009 I hvilke situationer har dine hunde stirret dig i øjnene?

  • #19   17. feb 2009 Jeg er enig med Helle...

  • #20   17. feb 2009 stefan

    i det du åbner dine øjne helt, så viser du bare du er opmærksom på noget/oppe og køre

    så hvad du forbinder med dominans der, må jeg indrømme jeg ikke kan se.

    tyson glor tit på mig i længere tid, men han glor bare.

    stirre han på mig, så skal jeg kigge på ham i 2sek og så gøre blikket en anelse vredt, så går han hen og ligger sig, eller ud og drikker eller whatever han nu var igang med.

    bare min erfaring smiley


  • #21   17. feb 2009 Glemte lige..
    Stirren kan også opfattes som unødvendig magtanvendelse fra hundens side, hvis man gør det i tide og utide. Og derved kan man jo fremprovokere det, man ønsker at undgå?


  • #22   17. feb 2009 Stirrekonkurrencer som skal vindes?!? Jeg har ikke hørt noget lignende de seneste 15 år, og troede (håbede) man var kommet videre fra denne måde at anskue hunden på. Det er ikke en magtkamp, der skal vindes ved at nidstirre hunden. Hvis hunden tager øjenkontakt handler det netop om at den siger: "fortæl mig hvad vi skal lave, jeg vil underholdes/aktiveres".

    Der er intet andet end sjov og ballade i gaden. Har selv en stor hvalp på 8 måneder, der tager de samme ture en gang i mellem. Det er aldersbetinget, og aftager med tiden. Du har fået en spandfuld gode råd, der netop handler om ro, overblik og ignorering af uønsket adfærd.

    Det eneste udover det, jeg mener du skal være opmærksom på er, at hunden også kan blive overstimuleret. Så hvis du har masser af aktiviteter i løbet af en dag, kan det her også være hundens måde at afreagere på. Et godt trick til afslapning er at sætte sig ned på gulvet, med hunden siddende mellem benene med ryggen mod dig. Nus stille og roligt lige omkring brystbenet et stykke tid. En overgearet hund vil gøre sit for at slippe fri, men accepterer hurtigt, at det nu er hyggestund med rart samvær og god kontakt.


  • #23   17. feb 2009 Fie kan også få sådanne flip - især når jeg sidder selv i sofaen...

  • #24   17. feb 2009 Jeg har aldrig selv brugt det med at stirre på den. Har også fået at vide at når den laver numre og er oppe i det røde felt, skal den bestemt IKKE have øjenkontakt for så får den jo det den vil have - Kontakt!
    Men tak for jeres svar:-)


  • #25   17. feb 2009
    Betina C
    Tror da også bare, hun vil køre mere op, hvis du gjorde det;-)


  • #26   17. feb 2009 Ani N, det håber jeg da ikke jeg gør, overstimulerer! Vi går 1-2 ture om dagen, alt efter hvor træt hun er (den race må ikke få for meget motion), jeg øver kontaktøvelser med hende 2-5 gange om dagen af 2-10 min. af gangen og så nusser vi en masse som du siger:-) Går hjemme ved hende lige nu, så tiden skal jo gå med noget. Men hun hviler så meget hun vil, hvilket er tit og er meget selv ude i haven og gå rundt og snuse og hygge sig.
    Lyder det ikke meget fornuftigt?


  • #27   17. feb 2009 Helle N, ja det tror jeg også:-)

  • #28   17. feb 2009 Jo det lyder fint Betina smiley
    Måske kunne du prøve noget nyt med tiden, fx gå spor, mad i flaske osv smiley (Som også er ting som kan gøre hunden godt træt)


  • #29   17. feb 2009 En hund er ikke en ulv.

    Et menneske er ikke en hund...

    En hund taler hundesprog, et menneske taler menneskesprog.

    En hund afsøger ikke grænser, den gør, hvad der kan betale sig.



  • #30   17. feb 2009 Enig med CH.

  • #31   17. feb 2009 Carina, ja gode idéer:-)

  • #32   17. feb 2009 Betina - jeg syntes det lyder meget rimeligt det du beskriver som værende en normal dag. Du skrev bare tidligere, at du brugte meget tid (hvilket naturligvis kan være meget forskelligt i minutter fra person til person) på at aktivere hvalpen med træning, fodersøg, ture etc. Derfor kunne muligheden være, at hun var overstimuleret.

    Min egen hvalp havde, da hun var yngre og værre, sædvanligvis sine ture kl. 17 og kl. 22 hvilket passede meget godt med, at hun skulle afreagere efter ture med mange sanseindtryk (vi bor midt i byen i et område med mange hunde, så der er meget at holde styr på når man læser avis). Hun skulle ofte hjælpes ned i gear ved at blive tvangsnusset.


  • #33   17. feb 2009 Vi gik også en tur med hende i går aftes og vi plejer ikke at gå om aftenen. Det var efter denne lille tur hun fik sit flip. Men tvangs-nusning ville være en idé:-)Somme tider har det også hjulpet at give hende en komando som sit, for så kommer hun på helt andre tanker. Det er bare lidt svært, når hun tager fat i tøjet og synes det er lidt mere sjovt end lige at sitte:-)

  • #34   17. feb 2009 Ja, det kræver lidt at få hvalpehjernen på rette vej, når den først er sendt af sted i den forkerte retning. Herhjemme er det oftest kæresten, der får bidt i tøjet med mere. Det skyldes langt hen af vejen hans kropssprog, hvor han gør sig selv for interessant i sin afvisning.

    Metoden er at ignorere hunden totalt, hvis ikke et roligt "nej" virker. Her er et højlydt nej bare lig med mere action, og det syntes jeg gælder for de fleste hvalpe. Men du har fat i det rigtige, og det er helt almindeligt hvalpeadfærd.


Kommentér på:
Hvalpen får nogle flip!

Annonce