{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Er din hund ægte? {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu et par gange hørt folk spørge om min cocker hvalp er ægte. Fred være med det, men jeg kan med stolthed i stemmen sige ja, det siger hans stamtavle da i hvert fald:)
Men jeg har taget mig selv i, at blive mindre irreteret over at folk spørger.
Med den gamle, som var uden tavle var det ligemeget fordi jeg netop ikke vidste om han var helt ren.

Men kan man godt tillade sig, at svare, at ja det er han eftersom han har tavle?
Gider ikke lyde som en total snob, for det er jeg bestemt ikke. Jeg blander mig ikke i om folk køber med eller uden tavle, det er helt op til folk selv.
Men jeg vil samtidig gerne fortælle folk der spørger at han atså er ægte.
Og kan man tillade sig at spørge andre om deres hunde er med tavle, uden at lyde bedrevidende og nedladende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er din hund ægte?
  • #2   8. sep 2009 Jeg synes bare det er komisk når folk gætter på en helt anden race:) Jeg er blevet spurgt om min gamle cocker var en puddel hihi

Jeg tror mange spørger fordi han har meget pels, og når det ikke er trimmet så kan det godt se lidt sjovt ud

• #3   8. sep 2009 Mange tager også grueligt fejl af mine hundes "ægthed"
    Taco, som er blanding af am bulldog og bullmastiff er " en flot boxer"
    Og Dess som er tervueren med DKK tavle er... Hmm der er mange muligheder.. En underlig farvet schæfer, en blanding af schæfer og hvad mere ? en schæfer / collie blanding.. Og den sødeste jeg endnu har hørt.. En stor ræv ( sagt af en 4 årig dreng)

jeg synes at hvis man kommer ind på snakken og man er i tvivl om hunden er "ægte" så kan man sagtens spørge ind til det..
    Bare fordi hunden har tavle kan den jo godt falde uden for racestandarten med feks. farve eller højde

• #4   8. sep 2009 Tror ikke jeg tager det så skide tungt p åden måde. til gengæld gidder jeg Slet ikke duskutere med folk om man skal købe med tavle eller uden og om dkk eller dru er bedst (bare et eks.) - også vil jeg ikke høre på at nogle andres hunde er "bedre" end mine, hvis mine var uden tavle ?!... (Zoe er, lystig var ikke)

• #5   8. sep 2009 Daisie- Lige præcist, og den debat gider jeg ikke tage med en fremmede på gaden:)

• #6   8. sep 2009 jeg ved lige hvad du mener.. mange follk spørger tit om Kato er en ægte golden retriever.. og jeg siger ja det er han.. med stambog ... det kan folk ikke forstå for en golden retriever er jo hvid og ikke rødgylden.. Så plejer jeg gerne at sige at den hvide er fremavlet sådan og den gyldne golden er den oprindelige farve.. det siger jo et eller andet sted sig selv golden = gylden.... Men lige meget om golden retriever er hvide eller rød gyldne så er det stadig golden retrievere :O) nogen med stambøger og nogen uden, smiler

• #7   8. sep 2009 Møder jeg en tervueren eller groenendael, så spørger jeg også hvilket opdræt den kommer fra.. Det er super sjovt at møde hunde fra samme opdræt som ens egen

• #9   8. sep 2009 Freja- Nej det er den uendelige diskusion.

CHINE- Ja det er jo netop sådan noget der gør det sjovt at spørge:)

Tina- Har altid lyst til at spørge folk hvilken race deres hund er:) Istedetfor at spørge hvilken blanding den er, så spørger jeg bare til race.
    Så er der ingen der bliver fornærmet:)

• #10   8. sep 2009 Når det kommer til stykket er alle hunde vel ægte hunde. Prørgsmålet er vel om der er tavle på hunden eller hvad race det er.

• #11   8. sep 2009 det er jo heller ikke alle der kender alle racer:-)

jeg har skisme lært mange nye racer at kende efter jeg kom på HG, så mon ikke folk bare spørger af interesse:-)

jeg bliver tit spurgt hvad race vores er, og synes da bare det er sjovt at være med til at udvidde folks vidden:-)

• #12   8. sep 2009 Jeg er da også blevet spurgt mange gange om Zoe var ægte... fordi hun har mere Snude en de fleste mopper så det kunne godt ligne der havde været en lille fransk engang og hoppe med i tavlen... men nej... smiley
    Det har jeg nu intet imod, når folk ligesom "Griner" af at hun er lidt unormal - på den søde måde smiley

• #14   8. sep 2009 Umuli- Min fejl....burde nok have anvendt raceren istedet:)
    Jeg synes indenfor min race, at det er ret spændende at vide om hunden har tavle eller ej. Derfor kan jeg finde på at spørge.
    Men ligeså meget fordi jeg synes det er sjovt at vide om de evt. er i familie med min den gamle, uden tavle.

Daisie- lol

• #15   8. sep 2009 De to små- Nej da, det er jo folks eget valg:)

Brug hjernen.....Du har ret:) Som skrevet til Umuli var raceren selvfølgelig det korrekte ord at anvende

• #16   8. sep 2009 Uægte, men lige som han skal være....

• #17   8. sep 2009 Karina- Ja det er ikke mange Gyldne goldens man ser mere:)

• #18   8. sep 2009 Camilla : Jeg spørger også tit til hvilken race det er.. Somregel kan jeg se hvis det er en blanding, men hvis jeg er i tvivl spørger jeg hvad det er for en hund

• #19   8. sep 2009 Jeg synes det er helt ok folk spørg - huskien er meget divers i typer, og mange tror racen er større end den er, derfor for vi mange spørgsmål på om hvad det er for en race og om den så også er renracet.
    Det er helt ok for mig - jeg går gerne dybere ind i at forklare dem hvad standarten siger, forskellige linier osv... Så plejer de at forstå smiley

Jeg spørg yderst sjældent folk om deres hund har stamtavle - med mindre det er hunde blandt venner og bekendte. Eller det er en af der acer jeg går lidt op i - men så plejer jeg at vende spørgsmålet, så jeg i stedet spørg hvor hunden kommer fra.. Og den vej igennem får snakken igang smiley

• #20   8. sep 2009 thresa- Der er ingen her som skriver at nogen hunde er bedre end andre.

Jeg ved netop at nogen vil betegne en som en total snob hvis man står og siger at hunden har tavle, og derfor gør jeg det sjældent.

• #21   8. sep 2009 Ginne- Det er en på træningspladsen hvis hund jeg gerne vil vide noget mere om:)
    Men måske jeg skal dreje den over på hvor hunden kommer fra:)

• #22   8. sep 2009 Nu har jeg selv en border uden tavle og en border med.
    Folk kan med det samme se at Daisy er en border collie selvom hun ikke har tavle, men med Tia er der kun EN der har gættet rigtigt trods hun har DKK tavle.
    Faktisk var der en dame i bussen for ikke så lang tid siden, der spurgte hvilken blanding hun var *GG*
    Det må være det meget hvide hun har på sig og så det brune.
    Mange opfatter en BC som en hel klassisk sort/hvid :o)

• #23   8. sep 2009 thresa- Det lyder jo til at du går meget op i alven selvom det er uden tavle, og det er jo bare skønt.
    For mig kommer sundhed og sind først og så udseende dernærst

• #24   8. sep 2009 camilla: nej den gyldne golden er efterhånden er særsyn..

• #27   8. sep 2009 kan ikk forstå hvorfor det er vigtigt om folk spørger om den er ægte :o)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #28   8. sep 2009 Ægte er egentlig noget fjols at sige....

Det burde bare hedde med stambog, uden stambog og blanding

• #29   8. sep 2009 Hundeelskeren- Vigtigt ved jeg nu ikke om det er. spørgsmålet går jo på hvad man skal svare til spørgsmålet:)

Anne- Som jeg skriver længere oppe er det nok mere korrekt hvis jeg havde skrevet raceren:)

• #30   8. sep 2009 ja siger man bare :o)
    ja det er den der er tavle på..

også. det er jo ligesom at tage telefonen :o)

• #31   8. sep 2009 Da jeg havde Amanda var der rigtigt mange der spurgte hvad er den blandet af shæfer og ? så plejede jeg bare at grine lidt og så sige at hun var en Leonberger og også havde stamtavle....rimelig mange havde så ikke hørt om en Leonberger og så tog vi en snak om racen og hvor den stammer fra osv , syntes bare det var hyggeligt *ss* . Det samme med Yuki ikke alle kender racen ccpp , en del tror hun er en blanding af puddel og noget andet smiley

• #32   8. sep 2009 hihi hvor er det sjovt at læse hvad folk har troet jeres hunde var af racer/blandinger smiley

• #33   8. sep 2009 Jeg spørger stort set aldrig til om en hund har tavle eller ej og det er faktisk kun Belgier folk, der har spurgt til Lia's stamtavle.

Spørgsmålene jeg får hele tiden og som jeg også fik med min Tervueren er dog: "Er det en Schæferblanding", "Er det noget Collie i den?", "Den ligner lidt en hyrdehund". Her fortæller jeg så gerne at Lia er en Belgisk Hyrdehund og at der findes 4 forskellige varianter af dem. Jeg nævner dog hverken opdrætter eller DKK tavle med mindre de spørger direkte.

Jeg er lidt åndsvag mht. udtrykket ægte. Er en gang blevet spurgt om min kat var en "ægte kat". Dette kunne jeg jo naturligvis kun svare ja til: Fire poter med søm i, knurhår, spidse ører, dyret spinder og siger "miav"...ej, jeg ved jo godt hvad der menes og skal nok svare på om katten er en racekat eller ej. smiley

• #34   8. sep 2009 Jeg spørger ikke om hunden "er ægte", men jeg spørger gerne hvilken race det er hvis jeg er i tvivl, eller spøger "Er det ikke en...?". Det er som kun for at lære noget mere om racerne. Folk må gerne spørge til min hund al de lyster - synes det er dejlig med interessen smiley

• #35   8. sep 2009 Selvfølgelig kan du tillade dig at sige, at hunden er ægte - det er jo bare sandheden.. smiley Men så behøver man jo heller ikke lægge mere i dét...

Jeg er også fuldstændig ligeglad med, om min, eller andres hund er ægte, men er glad for, der er nogen, der går op i at bevare og videreføre de forskellige racer, som de nu engang er.. smiley

Kommentér på:
Er din hund ægte?

Annonce