{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde i bur
  • #1   4. dec 2009 Jeg synes ikke det er ok -hvorfor skal den være i bur? Hvis det er pga alene-hjeme-problemer, så fjerner det jo kun symptomerne og ikke det egentlige problem.

    Hunden behøver ikke have et helt hus når den er alene, men den skal altså have mere plads end et bur giver.


  • #2   4. dec 2009 Jeg syns i mange tilfælde det er i orden, hvis buret er stort nok. Meningen med alene hjemmetiden er jo alligevel at hunde skal sove, og mange hunde elsker faktisk deres bur så meget, at de selv vælger at ligge sig der, når familien er hjemme, og buret alligevel bare står åbent..

    Meget af det handler om træningen i tilvænding af buret, og mange kan ikke finde ud af at gøre det rigtigt, og i de tilfælde syns jeg det er direkte ondt, at efterlade hunden i et bur. Hunden skal betragte buret som en fornøjelse, og som dens helt eget fristed.

    Jeg har dog aldrig selv brugt det.


  • #3   4. dec 2009 Danielle -forskellen er jo netop at med det åbne bur kan hunden selv bestemmer hvor længe den ligger der, og den kan rejse sig og gå ud og gå rundt.

    Ja mine hunde skal osse hvilke og slappe af når jeg ikke er hjemme. Men de skal altså osse have lov at kunne bevæge sig (og at kunne rejse sig og vende sig rundt er ikke nok). Mange hunde er alene 6-8 timer, og det er dælme lang tid at være forvist til kun at kunne ligge eller stå. Og skal hunden så osse være der om natten, er det noget der ligner 12-16 timer i døgnet hudnen skal tilbringe på denne måde.
    Det synes jeg absolut ikke er i orden.

    I øvrigt foreligger der jo en dom i sådan en sag, så en domstol har jo afgjort at det ikke er lovligt.
    -ser man på reglerne for kenneler, er der osse minimumskrav på størrelsen af boksene til hundene, og disse bør som minimum være opfyldt, osse for hunde der ikke bor på kenneler


  • #4   4. dec 2009 jeg bruger også et stort bur til min, og han elsker simpelthen det bur... selvom han må være i sengen om natten, vælger han tit at gå ind og lægge sig i buret alligevel, fordi han føler det er hans eget lille sted... hvis han synes, jeg bliver oppe for længe om aftenen går han også derind og lægger sig og venter på sengetid...

    når han er alene hjemme er han også i buret og der går han også selv derind, han ved godt, hvad der skal ske, når mad og vandskålene bliver sat derind..

    har trænet ham i at være alene hjemme, og det havde han ikke problemer med, men han er mere ligevægtig, når jeg kommer hjem, hvis han har været i buret hele dagen...

    men jeg synes det er forkert at bruge bur, hvis det er som straf, eller som tidligere nævnt, hvis det er pga manglende alene-hjemme-træning...


  • #5   4. dec 2009 hov, det at han venter på sengetid betyder ikke, jeg lukker ham inde i buret om natten, bare at han lægger sig derind og venter på, jeg går i seng...

  • #7   4. dec 2009 Hej.

    Jeg har haft min hund i bur i 9-10mdr nu. Men kun når jeg var væk i over 2 timer ca. dvs når jeg er på job og i byen osv. Men så i dag prøvde jeg og at ham måtte gå i stuen og soveværelse, og det gik super godt =). Så nu sidder jeg og overvejer om jeg skal stoppe med og have ham i bur...

    Når aiko er i bur har jeg en radio til og spil, jeg mener det er helt ok da nogle hunde for stress af jeg være alene i et hus/lejlihed.


  • #8   4. dec 2009 Jeg er enig i, at det er forkert at bruge buret som symptombehandling på manglende alene hjemme træning

  • #9   4. dec 2009 Lonny -der har faktisk været linket til denne dom ret mange gange herinde;o)
    -men desværre ligger jeg ikke lige inde med linket, men skal nok forsøge at finde en af de tråde det har været i.

    Men selvom vi så vælger at se bort fra det, så er der et set regler for kennelejer der osse foreskriver nogen mindste-arealer for hundene.
    hvorfor er det lige det er mere ok for en "privathund" end for en kennelhund at blive begrænset til minimumsplads, hvor hunden kun kan stå, sidde eller ligge? Og dette i flere timer


  • #10   4. dec 2009 Vil lige tilføje at jeg godt kan acceptere buret som et led i alenehjemmetræning. men i så fald er det jo noget der bruges over en kort periode på måske 1-2 uger (og i korte tidsintervaller). Derfra og til at lade hunden være der en arbejdsdag er der MEGET langt, og snakker vi så om buret som permanent løsning, ja så står jeg altså af.

  • #13   4. dec 2009 At bruge buret som en afløser for at lære hunden er i min verden absolut ikke ok. At hunden under træning og buret bruges ti kort tid og ikke i mange timer er ok. men hunden skal være tryg ved buret.
    Jeg syntes ofte buret bliver misbrugt, og går i stedet for træning af hunden.


  • #14   4. dec 2009 Lonny -Loven der gælder for erhvervsmæssig hold af hunde, kan jeg tilgengæld hurtigt finde til dig;o)

    Den er lige her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2680

    Og der står om pladsen (for hunde der ikke bor inde i den private bolig, og derfor er opstaldet i bokse)

    § 17. Hundenes opholdsrum skal være forsvarligt indrettet og skal i størrelse og indretning tilgodese dyrenes behov for bevægelse og naturlig udfoldelse. Hundenes opholdsrum skal indeholde et beriget miljø, der som minimum består af legeredskaber og mulighed for at søge skjul.

    Stk. 2. Hundenes opholdsrum skal som minimum opfylde følgende arealkrav:


    1) Hunde med en vægt på indtil 40 kg: 6 m2.

    2) Hunde med en vægt på imellem 41 og 60 kg.: 8 m2.

    3) Hunde med en vægt på over 60 kg.: 10 m2.


    Stk. 3. Minimumsarealkravene i stk. 2 halveres for efterfølgende hunde, hvis der opstaldes mere end én hund pr. opholdsrum.

    Stk. 4. Har hundene permanent adgang til en løbegård, kan arealkravene i stk. 2 og 3 nedsættes med indtil det halve, forudsat det samlede areal af hundenes opholdsrum og løbegården opfylder minimumsarealkravene i stk. 2 og 3.


  • #15   4. dec 2009 Tine -dvs at jeres bur så heller ikke er lukket. Og i så fald er dte jo helt ok. Hunden har så stadig mulighed for at bevæge sig.

  • #16   4. dec 2009 Jeg har funky i bur om natten og hvis hun er alene og min xkærestes hund er her.
    Hun har været vant til bur hvor hun kommer fra og føler sig tryg der. Hun er trænet i at være alene sammen med de andre, men en video optagelse viste at hun selv kradsede på buret for at få det op da hun var alene udenfor buret.

    Det eneste tidspunkt hun er Alene i buret er som sagt hvis hanhunden er her og det er kun indtil hun kan 100% med ham.

    Jeg bruger det ikke som løsning på et problem men som et trygt sted at søge hen og få ro.



  • #17   4. dec 2009 Mine tanker:

    ...bur - okay...for tryghed mv....

    ...lukket og låst bur - NEJ tak....! Aleneproblemer skal arbejdes med....jeg kunne aldrig lade mine hund være i lukket bur......

    Men hver mand sin mening....bare hunden har det godt....


  • #18   4. dec 2009 Hvad sker der hvis hunde har dårlig mave fx mens den er alene hjemme i buret..skider den så ..ja nærmest der hvor den skal ligge resten af tiden til der kommer en hjem til den?? Jeg syns ikke bur er den rette løsning.. smiley

  • #19   4. dec 2009 Silas er i bur når han er alene hjemme, fordi det er der han er tryg. Er han uden for buret, tisser han af angst hvis nogen banker på vores dør. Og det er både på borde, i vinduet og andre steder han kan komme til.
    Han ødelægger intet, hyler eller gøer ikke - han er bare bange for at være alene når nogen kommer. Og jeg kan ikke bede folk om ikke at banke på.

    Håber det bliver bedre når vi flytter om en måned. Så kan han være i et rum, hvor der ikke er en hoveddør. Så håber jeg det hjælper.


  • #20   4. dec 2009 Lonny -det er jeg fuldstændigt klar over (og den handler osse om erhvervsmæssig hold af hunde, ikke om privat hundehold).

    Det jeg ville med dette (som jeg osse skrev tidligere), var at henvise til at der faktisk er minimums-krav til hvad kenneler må byde deres hunde. Hvorfor er det mere ok for en privatperson at holde sin hund på hvad -2kvm hvis det er et meget stort bur?
    -det er jo tydeligvis ikke ok, hvis man har hunde der ikke bor inde i boligen, så hvad gør det mere ok, blor fordi hunden er inde i huset?


  • #21   4. dec 2009 Michael -men 9 timer synes du er ok? Det synes jeg så absolut ikke. ) timer hvor hunden kun kan stå eller ligge er meget lang tid

  • #22   4. dec 2009 Lonny -det er der ja. Men det drejer sig stadig om 6-8 timer hvor hunden er på (normalt) mindre end 2 kvm. Det er altså meget lidt plads. Det svarer jo mere eller mindre til at du selv skulle opholde dig i et kosteskab i 6-8 timer i streg.
    -ja ja, vi bliver osse i sengen når vi sover. Men ingen forlanger af os at vi skal sove 8 timer, for derefter at blive i sengen i yderligere 6 timer hver eneste dag


  • #23   4. dec 2009 Michelle: Hvordan ville du foreslå at man løste et problem som Silas'? Som er opstået efter han er blevet kastreret.

  • #24   4. dec 2009 Tinna -nu kender jeg jo absolut ikke din hund, så det skal jeg ikke kunne sige. men umiddelbart tænker jeg at det kniber med selvtilliden (igen jeg kender ham ikke), og det ville så være der jeg ville starte.

    -og så ville det jo så ikke være et problem hos mig, at hunden tissede i vindueskarme mm, for der har mine hunde ikke adgang;o)

    Indtil det fungerede ville hunden så være f.eks. i køkkenet eller andet sted hvor det er nemt at vaske gulvet når man kommer hjem.


  • #25   4. dec 2009 Lonny -ja enige bliver vi ikke, for i orden kommer jeg aldrig til at synes det er.

    Som sagt kan jeg sagtens se at et bur kan bruges som et led i træningen, men i så fald kun over en kort periode. Bur som løsning over længere tid, mener jeg ikke er i orden. Og heller ikke i mange timer i løbet af dagen.

    Mine hunde er osse rigtig glade for deres bure (vi har brugt bur til udstillinger, kørsel osv), og de bruger osse gerne bur til at sove i, hvis jeg lader det stå fremme. Men som sagt er der forskel på at vælge at være i buret og på at blive lukket inde i det.

    At hunden selv render til buret, betyder blot at hunden har lært at det er der den skal være. Ikke at den elsker at være der.


  • #26   4. dec 2009 Michelle: Ved godt du ikke kender min hund ;o) Dem der kender min hund, har givet op *GG* Han er noget for sig selv.

    Desværre er køkken eller andet ikke en mulighed. Det eneste sted i min lejlighed der er uden en hoveddør, mit badeværelse - og der vil han bestemt ikke være.

    Jeg tror buret er den mest optimale løsning for ham. Selvom det er en lille plads han har, så går han frivilligt derind når jeg begynder at tage sko og jakke på.

    Aner ikke hvordan man giver en hund som Silas selvtillid.


  • #28   4. dec 2009 Lonny -det lyder som en ganske fornuftig ide;o)

    Tinna -se det kan jeg jo så heller ikke give bud på, for det skal man vidst have set hunden for at kunne.

    Nu er Silas jo en ret lille hund, så umiddelbart tænker jeg at hvis buret er den eneste løsning, så kunne man købe et GD-bur, og dermed havde hunden så mulighed for stadig at kunne bevæge sig, selvom den er lukket inde.

    Men jeg ville nu stadig have valgt træning fremfor bur


  • #29   4. dec 2009 en mulighed kunne osse være at få samlet en tilpas stor flok venner, og så ganske enkelt øve det der med at hunden er alene, en af vennerne banker på, går ind, giver lidt guffer eller hvad hunden nu kan li', og går ud igen.
    Dette skal self gentages temmeligt mange gange.

    -blot et bud


  • #30   4. dec 2009 Michelle: Har et ret stort bur til ham i forvejen. Han kan uden problemer både ligge, stå og gå inde i det.

    Jeg ville gerne træne ham, men har endnu ikke fundet den rette metode :o)


  • #31   4. dec 2009 Nu snakker I lidt som om at man ik rigtig har gidet at lære sin hund at være alene og at det har været nemmere bare at kyle hunden i et bur fra starten...

    Efter 10 måneders kamp med Bailey og starten forfra med alene hjemme træning der gav jeg op og købte et bur. Bailey er på størrelse med en Fransk Bulldog og buret er beregnet til en fuldvoksen Schæfer. Han er alene de 5 timer jeg er på arbejde og det er det eneste tidspunkt han er i buret. På nær de tidspunkter hvor han selv hopper derind og gnaver ben...

    Jeg har ingen dårlig samvittighed over dette overhovedet...


  • #33   4. dec 2009 er nu heller ikke storfan af det med bur.....

    men at være i et enkelt rum, ser jeg ikke noget problem i... vores to er i gangen når de er alene sammen.....der er et vinduesparti, så de kan følge med i det hele udenfor..... de går også selv derud og sætter sig(venter på deres kiks)

    de er ved at lære at gå i hele huset....

    men bur? nej..... og kan egentlig heller ikke se nogen grund til det om natten..... kan godt se at det gør renlighedstræningen nemmere som michael skriver men ellers kan jeg ikke se hvorfor....


  • #34   4. dec 2009 Ang alene-hjemme-træning. Er der mon nogen der overvejer at det at starte forfra ikke altid er det der skal til, SÅ at det ikke virker, betyder ikke at hunden ikke kan lære det?

    At hunden ikke kan være alene, kan jo have mange årsager. Det kunne f.eks. være maglende selvtillid, seperationsangst osv.
    Og disse ting kan forbedres uden at træningen som sådan har noget med alene-hjemmetræning at gøre


  • #35   4. dec 2009 Michelle:

    Det er meget muligt, men tror aldrig at hundejere der ikke bruger bur og hundejere der bruger bur, kan blive enige, da vi ikke kender hinandens hunde...


  • #36   4. dec 2009 michael - var det jeg mente at med en hvalp og renlighedstræning om natten kan jeg måske nærme mig en forståelse....
    men kan ikke helt forstå hvorfor en voksen hund skal sove i et bur?


  • #37   4. dec 2009 hmm ved ikk helt.. men nu har jeg så nogle venner som har en hund.. hun er blevet kørt ned og skal holde sig i ro.. så hun skal ligge i bur når de ikk er hjemme.. så hun ikk går rundt...
    så det kan være nødvendigt..
    men hvis der ingen grund til at den skal være i bur.. kan jeg ikk sehvorfor den skal være der..


  • #38   4. dec 2009 Hmm nej kan heller ikke helt forstå, hvorfor man skal bruge bur.

    Ved nu heller ikke helt, om jeg kunne finde på at bruge bur i min renligheds træning... Jeg har valgt at bruge avis-metoden til hver af mine hunde, og synes den har virket helt fin, både nat og dag.

    Kan egentlig ikke forstille mig en situation, hvor jeg ville bruge bur. Andet end end køreburet, og det sidder fast i bilen, så det kan ikke rigtig bruges indendøre smiley


  • #39   4. dec 2009 Jeg mener det er synd at lukke dem inde i et bur når man feks. er på arbejde eller ikke er hjemme. Det er fint med et bur der er åben så hunden selv kan vælge at gå der ind og sove. Så må man give dem er rum hvis det er mulig, eller lære hunden at være i hele huset når den er alene. Tror hunden kan blive skør hvis den skal være lukket inde i sådan et lille bur, og det så er den mindste hun i det største bur man kan få, det svare vel til vi skal være lukket inde i et lille værelse når vi er på arbejde.

  • #41   4. dec 2009 Jesse og Athos traver da også noget rundt (syns jeg ihvertfald når jeg vågner om natten he he øv at ha parket gulv lige der)
    men forstår ikke helt... er det for hundenes skyld at du "propper" dem i bur eller for din egen?


  • #43   5. dec 2009 jette012 H:

    Det var da det mest uintelligente indlæg jeg længe har læst... Jesus Christ!


  • #44   5. dec 2009 jette012 H - læs nu hele tråden.


    Nogle hunde for jo stress af og være alene i et stort hus/lejlihed....


  • #45   5. dec 2009 *Laura* - Haha ja ;=)


  • #46   5. dec 2009
    Helt almindelig hundetosset - jeg vil heller ikke starte en diskussion.....

    vil oprigtigt gerne vide, om de 2 af dine hunde sover i bur- for deres egen skyld fordi de ikke kan finde ro fx- eller for din skyld fordi det er træls at høre på at de trasker rundt eller sådan noget... det var bare alm nysgerrighed.....


  • #47   5. dec 2009 Alt avl uden tavle er useriøst!! :

    Jamen helt seriøst smiley

    - Bailey stressede nemlig helt vildt når han var alene... Om det så var hele lejligheden eller gangen han var i... Han løb i cirkler rundt om sig selv når jeg kom hjem, savlede helt vild og var nærmest i oanik over at jeg var hjemme...

    Nu har jeg en træt hund når jeg kommer hjem, der lige skal strække sig inden han gider sige hej... Meget mere rolig hjemkomst...


  • #49   5. dec 2009 jeg brugte også bur til Buddy. I stareten kunne han godt være alene hjemme, men pludselig blev han helt panisk og stresset når jeg tog hjemmefra. Dyrepsykologer mm. kunne ikke se vi gjorde noget galt. Vi fik nogle tips til at styrke selvtilliden, men det blev bare værre og værre.

    Vi fik at vide at enten mundkurv eller bur var sidste løsning og vi valgte bur, da han absolut ikke ville have ting om snuden.

    Mig og eksen gik så fra hinanden og Buddy blev dele hund. Efter noget tid fandt jeg ud af at Buddy godt kunne være alene hjemme hos eksen og til sidst besluttede jeg at han skulle flytte derom, da han generelt tivedes bedre der.

    Men da vi brugte buret var der god grund til det og han havde ikke noget imod det (og var selvfølgelig gradvist tilvænnet det - i samråd med etologisk institut).

    Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor ændringen kom efter han blev dele hund, men han må have været "for" knyttet til mig på een eller anden måde..


  • #50   6. dec 2009 Beanmor: Nok fordi hun skriver med stort, og egentlig siger det, vi andre ikke. Nemlig det er dovenskab, at putte hunde i bur. Istedet for at ahjælpe problemet.

    Men må indrømme jg har samme synspunkt som Jette. Kan bestemt heller ikke forstå brugen af bur.


  • #51   6. dec 2009 kan godt forstå det med udstillinger og jagt... det er jo lidt noget andet.....
    og kan lidt forstå at det er en periode med de to.... det kan jeg så godt se..... for hundens bedste i en periode......
    men så er det vist også det.....


  • #52   6. dec 2009 Beanmor og Ina:

    Jeg mener at det er uintelligent skrevet fordi der direkte bliver skrevet at alle hunde der er i bur og på grund af dovenskab fra ejerens side og ingen af Jer kender min hund eller ved hvordan jeg har kæmpet med ham...

    Så hvis I mener at jeg er doven og IKKE har forsøgt at afhjælpe problemet, så fred være med det smiley

    Som jeg har skrevet længere oppe så vil vi aldrig blive enige på dette punkt...

    Jeg er dyrplager, doven og opgivende... So be it smiley


  • #55   6. dec 2009 Helt almindelig hundetosset . - jeg er osse med haha...

  • #56   6. dec 2009 Helt almindelig hundetosset:

    Jeg er på, hihi smiley


  • #57   6. dec 2009 Jette:

    Hvad mener du med, hvad min hund bliver træt af??? Han får gåtur om morgen og bliver stimuleret inden jeg tager afsted. SÅ er han elen hjemme i 5 timer og er først alene igen dagen efter??? Har ingen idé om hvad du mener?

    Ja det kan da godt være at det er en løsning for mig, men når jeg kan se at min hund IKKE er stresset når jeg kommer hjem nu, i forhold til hvor rundtosset han var i hovedet når jeg kom hjem da han IKKE var i bur, så synes jeg egentlig også at det er en løsning for min hund!

    Men du lyder som om du har fuldstændig styr på at min hund har en dårlig spyke og at jeg er en doven hundejer. Du selv og din hund må da være næsten perfekte siden du kan komme med den konklusion om min hund og jeg... Det tager jeg sgu hatten af for...


  • #58   6. dec 2009 Ja træt, fordi han har ligget og sovet... Ligesom din hun højest sansynligt sover det meste af tiden når den er alene hjemme...

    Nu snakker du om hundehandlere og hunde der ryger fra hjem til hjem... Kan på ingen måder se hvad det har med mig og min hund at gøre?




  • #59   6. dec 2009 Bailey ER en rolig og afslappet hund når jeg er hjemme og når han er alene...

    Dog har han for nyligt ramt lømmelaldrene og laver noget ballade, men der er så også det...

    Du skriver som om min hund er rundtosset i hovedet og det er dét der kommer lidt bag på mig, hvordan du kan udtale dig om det?


  • #60   6. dec 2009 Jette - det virker altså på mig som om du hentyder at Lauras hund er fra en hundehandler...? og er derfor han stesser op når han har hele lejligheden når han er alene?

    Synes sgu du er lidt ude med riven må jeg sige...

    Nu skal jeg ikke sidde her og lege "børnehave - jeg holder med fordi jeg kender"

    MEN jeg kender Bailey og Laura... og Baileys bur er 10 gange større end ham selv.. han kan gå frem og tilbage i det, stå helt op og bevæge sig ret meget... det fylder halvdelen af hendes stue.. synes det er rigtig unfair at skrive han "løber rundt med buret på ryggen" du har åbenbart ikke læst lauras tidligere indlæg...

    Jeg er heller ikke fortaler af bur.. overhovedet... men jeg har også en MEGA nem hund... jeg aner da ikke hvordan andre kæmper... og vil jeg da aldrig gøre mig klog på.. MEDMINDRE jeg vidste der var tale om dovenskab... men det KAN vi jo ikke rigtig vide vel Jette? smiley


  • #61   6. dec 2009 Tak Maria! smiley

  • #62   7. dec 2009 Syntes ik det er okay at bruge bur til sin hund når man er alene , som nævn længere oppe , hvis der opstår brand kan hunden ikke flygte på nogen måde , men derimod lide pga flammer og røg .. syntes langt fra det er ok ..

  • #63   7. dec 2009 Maria J...

    Det kan jeg sagtens følge dig i...


  • #64   7. dec 2009 Maria J - hvordan skal en hund flygte ud af et hus som er låst ;=)

  • #65   7. dec 2009 Alt avl - det var også min første tanke.. men hunden kan flygte (afhænig af plads) ind i evt andet rum.. og måske branden bliver opdaget i tide... tænker jeg... men i min verden er det, det samme som hvis hunden kun er i et værelse f.eks... der kan den lige som heller ikke flygte...

  • #66   7. dec 2009 Ja jeg tænker nemlig også at det da er nøjatig det samme som et værelse... Men det er det åbenbart ik, et bur er meget anderledes smiley

    Men det er jo så også derfor der findes de der klistermærker man kan sætte på døren der gør opmærksom på at der er levende dyr i lejligheden smiley


  • #67   7. dec 2009 Kan da godt se det er skidt med bur i tælfælde af brand e.l. Men det er nu absolut ikke det der er mit problem ved at man har hunden i bur i mange timer om dagen.

  • #68   7. dec 2009 Michelle:

    Nu var det jo også bare lige for at svare Maria J smiley


Kommentér på:
Hunde i bur

Annonce