1.237 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

islandsk fårehund???? islandsk fårehund????

Er der ngoen som kender til racen.?

1: Gode avler
2: Kan man få dkk stamtavle på dem?
3: Kan de udstilles i dk?
4: Deres sind?
5: Godkendte farver?
6: Arvelig sygdomme?
7: Er de nemme at træne?
8: Har de meget hyrdegen i sig?

Tror det var det smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til integreret køleskab 1.300 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 982 kr.
  • Klippet hæk 1.200 kr.
  • Havearbejde 3.000 kr.
  • Tilslutte kogeplade til elstik 1.000 kr.
  • Rensning af slange til vaskemaskine. 789 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  islandsk fårehund????
  • #1   28. jun 2011 Mine forældre har købt Atlas fra Kennel Marthedal. Opdrætteren er rigtig seriøs, sød og virkelig en dygtig opdrætter. Den Islandske Fårehund er kendt for at gø en del, men faktisk gør hendes hunde ikke ret meget. Hun er altid til rådighed - også i forhold til udstillinger etc, og jeg ved at mine forældre forsat har god kontakt til hende, selvom Atlas var en omplaceringshund, som de købte hos hende, da han var vendt tilbage fra forrige ejer. Han er under Kvika's A-kuld, hvis du vil se ham. Han har været utrolig nem at træne. Min søn har lært ham alverdens kunster. Han har noget hyrdegen i sig, men det er dog til at leve med. Fortrinsvis kommer det til udtryk ved, at han hilser på "flokken" med gabet omkring håndleddet, når vi besøger mine forældre. Han har DKK stambog.

• #2   28. jun 2011 Jannie- Tusinde tak for svaret smiley Vil lige kigge lidt på den kennel smiley

• #3   28. jun 2011
    Kan man få dkk stamtavle på dem?
    - Ja.

Deres sind?
    - Det er jo forskelligt. Men dem jeg har mødt er meget livlige, altid glade og venlige. De knytter sig meget til sin ejer.

Er de nemme at træne?
    - Ja!

• #4   28. jun 2011 Simone< Tak smiley Jeg mødte en i sidste uge da jeg skulle se på en trailer og blev bare helt forelsket. Har længe gået og kigget efter hvad for en hund der skal erstatte min den gamle rotte og nu ved jeg det smiley

• #5   28. jun 2011 Ja, det er en skøn race!

• #6   28. jun 2011 Ja, jeg blev helt solgt, kiggede mere på hunden end på den trailer smiley

• #7   28. jun 2011 Der står alt om den her.
    http://www.islandshunden.dk/dansk/index/index_dk.htm

Ja det er en fantastisk skøn race.
    Jeg sender dig en invitation til islandsk fårehunde gruppen herinde, der kan du få en masse at vide om dem og der er også kennel ejere derinde

• #8   28. jun 2011 Tak Bente smiley

• #9   28. jun 2011 Raceklubben under DKK i danmark.
    http://www.islandshunden.dk/

• #10   28. jun 2011 nå, der var end er var hurtigere smiley

• #11   28. jun 2011 Velbekommen.

Du kan få svar på alle dine spørgsmål i gruppen af folk der ved alt om dem, og de er meget hjælpsomme derinde

• #12   28. jun 2011 Det vil jeg gør brug af smiley Vil jo gerne lærer en masse om racen inden jeg får den.

• #13   28. jun 2011 Det kan jeg godt forstå, jeg har lært meget om racen derinde.
    Baldur er vores første islænder og vi måtte beslutte os hurtigt med om vi ville have ham da han ellers skulle aflives så jeg fik kun læst om det mest gængse om racen men det var nok til at vi vidste at det var en hund for os.
    Alt hvad jeg ellers har haft brug for at vide har jeg fundet ud af i gruppen herinde.

• #14   28. jun 2011 1: Gode avler
    Der er flere opdrættere herinde. Både Sagahunden og Solargeisli kan jeg i hvert fald anbefale (men der er bestemt mange andre dygtige opdrættere osse).
    Et godt sted at kigge er www.islandshunden.dk -det er racens specialklub

2: Kan man få dkk stamtavle på dem?
    Ja

3: Kan de udstilles i dk?
    Ja

4: Deres sind?
    Det er en venlig og mild hund overfor både voksne og børn. De kan i reglen fint omgåes andre husdyr, hvis de lærer det fra små.
    De har normalt ikke voldsomt meget jagtinstinkt, men jager dog gerne fugle af enhver art (og det giver gøen -det er jo det de er lavet til). Der kan være tendens til egetkønsagression blandt hannerne, men generelt kommer de fint ud af det med andre hunde.

5: Godkendte farver?
    Alle undtagen hvid/overvejende hvid

6: Arvelig sygdomme?
    HD og cataract -begge dele SKAL de testes for inden avl, for at hvalpene kan få stamtavle

7: Er de nemme at træne?
    Både og vil jeg sige. De er normalt meget lærenemme og vil osse rigtig gerne. Men samtidig skal der ofte ikke så meget til at distrahere dem -en fugl der flyver forbi, eller en anden hund der gør, kan nemt fjerne fokus fra ejeren. De er ikke førerfikserede som f.eks. schæfer, aussie, borde collie o.l. så man skal kæmpe lidt mere for kontakten.
    Men soms sagt er viljen bestemt til stede, og de lærer normalt hurtigt. Der er da osse flere eksempler på islændere der gør det rigtig godt til både lydighed og rally.

8: Har de meget hyrdegen i sig?
    Igen både og -racen er lavet til en helt anden hyrdestil en de gængse hyrderacer som f.eks. border collie, collie, aussie osv. Så man vil oftest ikke opleve hyrdeinstinktet på samme måde som ved disse racer.
    Men det er da tilstede i de fleste IF'er, nogen mere end andre.
    Af samme grund skal man ved IF'en, ligesom ved mange andre hyrderacer, være påpasselig med at lære dem lige fra start at biler, cyklister og andet i bevægelse, ikke må hyrdes/jages.

Har dog aldrig oplevet IF'er der "napper" i ben og "samler familien" på samme måde som mange hyrderacer.

• #15   28. jun 2011 Michelle< Tak smiley Jeg skal så bruge den til agility. Vil nemlig ikke have en stor hund igen, så har kigget længe efter en mindre en end en rotte smiley

• #17   28. jun 2011 Det skal jeg nok huske at være opmærksom på smiley

• #18   28. jun 2011 Ang agility, så ville jeg vælgeen tæve af ikke alt for store linier så. Islænderen bliver nemlig ellers oftest lige præcis så stor at den skal løbe sammen med BC'erne, og selvom det bestemt er en kvik og ok hurtig hund, så må en hanhund (der jo er tungere end tæverne) altså se sig slået med flere længder medmindre BC'erne da laver mange fejl;o)

Dette er self mest tænkt hvis du sådan har større planer med AG'en end bare at du og hunden skal hygge jer og have det sjovt:o)

• #20   28. jun 2011 De laver jo nye regler inde for Ag med hensyn til højder, så mellemhunde bliver lille og lillehund bliver småhund, så en Islansk fårehund vil blive lillehund med de nye regler. også kommer der mellem hund og storhund. Og højderne bliver også lavet om. Min træner kom lige med de gode nyheder sidst til træning smiley Men ved ikke om det skal være en han eller tæve endnu. Skal først se hvordan vores tæve på 1 1/2 reagere på små tæver, indtil vidre går det fint, men ved ikke hvordan hun bliver når min den gamle skal aflives. Så overtager hun jo den høje status og ved ikke hvordan hun håndtere det. Men jeg har helt til foråret til at lede smiley

• #22   29. jun 2011 det en dejlig smuk race,jeg kender kun 1 der har en islandsk fårehund, den er sød men hold da op den larmer den gøer i et væk når vi går ture,og så den mad aggressiv har bidt 2 af mine hunde, men jeg tror det opdragelsen skyld i det her tilfælde, for ellers hører jeg kun godt om dem, men det er en gøende race skal man vide.

• #23   29. jun 2011 Tak smiley Har kigget derinde ina smiley

Mor til 7- Ja det lyder mere som mangel på opdragelse end racen.

• #24   29. jun 2011 Jeg har mødt en del islændere der er meget larmende når de f.eks. ser andre hunde, når de skal bindes af osv.
    Så jeg tror det ER noget der er tendens til ved racen, men self kan de lære det hvis man er opmærksom på det fra start:o)

Men gøende, det er de. Reiki er god til at være stille herhjemme i lejligheden, men når han er med i stalden, skal samtlige fugle på ejendommen altså lige jages væk før han kan slappe af.
    Og det er ret almindeligt at når man lukker en islænder i haven, så skal den altså lige rende en (larmende) runde og sikre sig at ingen fugle er tilstede.

• #25   29. jun 2011 Michelle. Den jeg mødte forleden var helt nede på jorden smiley Så tør godt tage chancen smiley

Kommentér på:
islandsk fårehund????

Annonce