{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

hvor meget vold er tilladt {{forumTopicSubject}}

nu har jeg et par gange, været ude for at hunde her hvor jeg bor løber hen og vil bide mine hunde når jeg er ude på gå tur med dem, mine er altid i snor, hvilket de andre jo ikke har været, synes nu at det har nået en grænse hvor jeg ikke finder det nok "bare at tage den tilkommende hund i hoved og røv og smide den væk" og har endeligt mest lyst til at knække nakken på den næste der angriber mig eller mine dyr, men hvordan er man stillet med hensyn til loven, hvor lidt/meget skal der til fra den angrebnes hund side for det kan retfærdigøres at tage en anden hund liv.

ps ved godt man burde snakke pænt med ejerne af hundene først men dette har ikke haft nogen effekt så føler mig lidt magtesløs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor meget vold er tilladt
  • #1   7. okt 2012 Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at det er tilladt at slå en anden persons hund ihjel .. men omvendt, hvis den er ved at slå din ihjel, så går det vel ind under forsvar .. så måske er det en formidlende omstændighed ?

    Ellers ring og spørg din lokale politistation .. de må da vide det.


  • #2   7. okt 2012 For os mennesker er det lovligt nødværge, hvis ens forsvar er i samme kaliber som angrebet.
    Altså, at man udøvere livstruende nødværge, hvis truslen er på livet.

    Jeg aner ikke hvordan det er med hunde - det er vel mest af alt et forsikringsspørgsmål. Tror ikke der er nogen former for regulering af det lovmæssigt.


  • #3   7. okt 2012 Jeg ville prøve og tage kontakt til politiet. Vil de ikke tage ud og snakke med ejerne må du jo høre hvad du selv må/kan gøre uden det får grimme følger med sig imod dig.


  • #4   7. okt 2012 Jeg vil tage en ekstra snor med og fange hunden og aflev den ved politiet. Sig at du har taget den som løs hund. Så vil ejeren blive kontakte og skal betale en bøde... Så skal han/hun nok passe bedre på den...

  • #6   7. okt 2012 Lenschow -

    Skal han anmelde det før eller efter, at hans hund er blevet overfaldet og bidt af den anden hund ? Eller eventuelt imens ?

    Og skal han så lade være med at gøre noget, når hans hund bliver overfaldet - altså udover at ringe til polisen og anmelde det ?

    Ævl !


  • #7   7. okt 2012 Der er altså paragraffer i loven der handler om lovligt nødværge....

  • #8   7. okt 2012 Jeg ville også tage en ekstra snor med og enten aflevere den på politistationen eller hos ejeren med en "trussel" om at nu er det fanme nok !! og næste gang så hedder det sgu politiet..

  • #9   7. okt 2012 Hvis hunden er aggressiv, er det nok lidt svært at tage den med i snor, når man også har sin egen... Tænker jeg...

    Jeg tænker peberspray, som der er forslået. Du får selvf. en bøde, men det kræver at det bliver anmeldt... Og det vil den anden hundeejer næppe gøre, eftersom vedkommendes hund er ude af kontrol og angreb.... ;o)

    Du kan også give den et solidt spark - Men så ville jeg være bekymret for om den bed dig. Hvis den er aggressiv... Peberspray er lidt mere sikkert for dig, og du risikere ikke at skade den anden hund (det ER jo ikke hundens skyld...)

    Hvis hunden bare er legesyg, og ikke angriber... Så ville jeg snuppe en ekstra snor med :o) Og indlevere den uden hundetegn.


  • #10   7. okt 2012 Vil godt lige slette det der "ævl" .. men det er så for sent nu.

  • #11   7. okt 2012 Altså bliver dig og din hunde overfaldet, er jeg næsten sikker på, som CH også skriver, at du gerne må forsvare jer og sparke ud efter den angrebne hund.. Men ligefrem slå den ihjel? Altså hvis den ikke reagerer ved at man forsøger at få den væk med spark og fortsat har fat i ens hund, kan jeg godt se, at man må være nødsaget til at kvæle den eller lign..
    Men render den sin vej, så bør og må man vel ikke gøre mere? I første omgang selvfølgelig..
    Næste skridt er at få fat i ejerne, fortælle dem om situationen og deres ansvar...Sker det gentagne gange vil jeg melde dem og eventuelt som stine siger, indfange den og aflevere den til politiet, så de får en ordentlig bøde...

    En af mine gamle venner havde en mops, der blev overfaldet af en løs pitbull for et par år tilbage (ejeren stak af), og han gjorde det, at han kvælte pitbullen så meget (for at få den til at slippe), at den rent faktisk døde...
    Der var ingen problemer med lovgivning.. Det var forsvar..
    Desværre overlevede mopsen ikke...


  • #13   7. okt 2012 Enten har Maria eller Lenschow ikke ret ..

  • #14   7. okt 2012 Kvæle en Pitbull? Hold da magle!

    Jeg kender ikke reglerne, men jeg tror man må gøre alt for at få den væk fra sin egen hund, bortset fra at slå den ihjel.

    Men ja ring til politiet og hør.


  • #15   7. okt 2012 Endnu engang - lovlig nødværge er IKKE selvtægt, hvis det udøvede står mål med truslen.

    Men det skal naturligvis være i situationen - ellers er det pr. automatik selvtægt og dermed ulovligt.

    At politiet SKAL tage sig af noget betyder ikke at de gør det. De SKAL modtage en anmeldelse, men så kan det godt være det stopper der.


  • #16   7. okt 2012 tak for jeres svar, helt enig det ikke er hunden som sådan der har skylden, men er så rasende over den effekt det har på specielt min den lille, som har været bidt to gange af den samme hund som gang på gang får lov at løbe frit, nu skal hun bare se den gå løs så begynder hun at skrige og prøver på at rive sig løs fra sin linje. det er skam blevet anmeldt begge gange, samt både jeg og flere andre har talt med familien om deres måde at have hund på, men intet er blevet gjort anderledes, derfor jeg har lyst til at sætte en stopper for et angreb, en gang for alle, hvis der skulle komme et til. synes lige netop den familie har fået alle chancer for at rette op på deres hund uden effekt

  • #17   7. okt 2012 Nu som medløber: Ja, lyder voldsomt.. men det er faktisk det bedste middel for at få en hund til at slippe, når den har bidt sig fast.. For på et tidspunkt vil den åbne munden for at prøve at få luft.. Jeg ved ikke om han havde en snor, han brugte eller hvordan, men han gjorde det.. Havde han ikke gjort det, havde pitten angrebet igen og han var altså helt alene med den... smiley

    CH: Helt enig..


  • #18   7. okt 2012 Nicolaisen - som udgangspunkt vil det, at du mere eller mindre planlægger en strategi jo henføre det under selvtægt....

    Du må under ingen omstændigheder gøre mere, end hvad der er nødvendigt.


  • #19   7. okt 2012 Det lyder sindsygt Maria smiley

  • #20   7. okt 2012 Nu har jeg 7-9-13 kun én gang været ude for, at jeg ikke kunne kyse en hund væk fra mine egne - en ambul, der uden nogen som helst forvarsel røg på min schæferhund.

    Jeg nåede lige at tænke "Det der, det klarer Adolf (min hund) ikke" og så røg jeg på den Ambul med en vildskab og et had så stort, at jeg ved efterrationaliseringen faktisk var en smule chokeret over min reaktion.
    Men den hund blev lammetæsket og sparket og flået af mig og min schæferhund i fællesskab - dvs. jeg stoppede jo op, da jeg kunne se at min hund havde overtaget - men den fik altså tæsk så den kunne mærke det !

    Jeg havde på intet tidspunkt lovgivningen i tankerne - kun at det klamme, ækle lortebæst (ja, det var sådan nogenlunde som jeg tænkte), bare skulle væk fra min hund.

    Så mon ikke der er noget der hedder "sindssyge i gerningsøjeblikket" ... også når det drejer sig om "vold" imod hunde ?


  • #21   7. okt 2012 Martine jeg ville reagere på samme måde. Det er jeg slet slet slet ikke i tvivl om. Om det er smart, ja det ved jeg ikke.
    Da min hund blev overfaldet af en anden hund, min var kun omkring 1-2 år mener jeg og den anden hun var meget størrere og stærkere og ældre, ja der endte jeg med at sætte mig oven på den anden hund så den knækkede sammen.
    Den havde et fast greb/bid i min hunds hals og min hund prøvede at komme væk. Da de et splitsekund stod stille mens den anden hund bed min i halsen satte jeg mig ovenpå den hund der angreb min og slap med benene så hunden knækkede totalt sammen på jorden, og i det samme slap den min hund, det var den jo nød til.
    Den person jeg var sammen med fjernede min hund og jeg holdte den anden fast.

    Bagefter blev jeg helt forskrækket over min reaktion. For jeg satte mig ikke kun på den, den fik så mange slag og spark inden (Som jo tydeligvis ikke hjalp) og at sætte sig på en hund med hele sin krop er sku heller ikke det smarteste.


  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #22   7. okt 2012 Heldigvis kan man vel losse de fleste almindelige hunde væk? (Bemærk ordet almindelige)

    Min kæreste gik alene med vores 2 og kom så til at fumle noget så åndssvagt med remmene så schæferen (omplaceringsvuffe) slap løs (havde jeg været der havde jeg jo nok startet med at kværke min kæreste, men ok uheld sker). Vores hund vælger så at styrte hen til en midaldrende mand og hans lille hund og virke truene. Vores hund fik formentlig en velanrettet fodpedal i masken, for den sagde "piv" og så løb han tilbage til min kæreste.

    Min kæreste takkede manden og undskyldte MEGET sin bommert.

    Hvor vil jeg hen med det? Jo. Hvis vores hund var gået over gevind overfor mand eller hund, så havde vi selv fulgt den til dyrlægen og sagt godnat, skat. Hvis manden havde dræbt min helt almindelige dumme hund, der ved et uheld var røget på afveje (og ingen skade gjort), så havde jeg gerne sagsøgt ham helt ind i helvede, eller hvad jeg ellers kunne stille op.

    Situationen endte jo heldigvis i fred og fordragelighed, han sagde "det er bare ok" (smilede vist endda) og gik videre. Man må vel forsøge at afpasse "forsvaret" til "angrebet".... No?


  • #23   7. okt 2012 Vil så gerne lige tilføje at den hund der angreb ikke kom til skade, mens min hund måtte syes i kinden.

  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #24   7. okt 2012 Nu som medløber:
    Vl lige sige at mit indlæg var svar til trådens oplæg og ikke kommentar til f.eks dig.
    Til dig vil jeg sige: selvfølgelig forsvarer man sin hund med passende(/nødvendige) midler! Det ville jeg sgisme da også gøre. smiley


  • #25   7. okt 2012 Ja smiley Vi kunne ikke skille dem ad så mit næste træk var at sætte mig på hunden. Men jeg blev sku selv forskrækket over min reaktion.

    Vi har en hund på vejen, den render altid ud på vejen og kigger på de hunde der går forbi, den kan jeg skræmme væk ved at råbe efter den. Den kunne jeg ikke finde på at gøre noget ved, for den har jo ikke gjort mine hunde noget og den kan skræmmes væk med råb.


  • #26   7. okt 2012 jeg er af den opfattelse at enhver potentiel farlige situation skal stoppes omgående uanset hvad de kræver og hvad det må tage.
    Med hensyn til lovgivningen der tror jeg desværre der er mange gråfelter og område hvor flere paregraffer dækker over hinanden desværre


  • #27   7. okt 2012 Her er en god artikel om nødret og nødværge.
    http://www.lov24.dk/a/hvorn%C3%A5r-er-der-tale-om-n%C3%B8dret

    Det er væsentligt, at det skal afgøres i hver enkelt sag om der er tale om nødværge.
    Del vil næppe kunne være straffrit at kværke en chihuahua der angriber en mastiff.


  • #28   7. okt 2012 <i>Man må vel forsøge at afpasse "forsvaret" til "angrebet".... No?</i>

    Naturligvis - og det gør man vel også ??

    Jeg skrev at jeg aldrig har været ude for andre hunde udover den der Ambul, som jeg ikke kunne kyse væk - at råbe "kan du SÅ komme væk .." og gå frem imod en fremmed hund, får de fleste til at daffe af .. eller ihvertfald opgive at komme tættere på mine hunde.

    Ambullen var ligeglad - helt og aldeles - den skulle bare ha fat i min schæfer, som lå dækket af bagved mig .. derfor røg jeg på den .. og ville gøre det igen.

    Jeg kan ikke se, at jeg efter at have sparket din (f.eks) schæferhund i hovedet og den havde sagt piv og løbet på nogen måde ville få lyst til at forfølge den og kværke den med mine to hænder .. Men går den ikke væk efter at jeg har bedt den om det, så må der jo andre metoder til.

    Mine hundes sikkerhed vægter ALTID højest ..


  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #29   7. okt 2012 -Martine-
    Øhm ja. Også jeg... (Mine hundes sikkerhed vægtes højest)

    Igen, mit indlæg gik egentlig ikke på I andres historier, men blot på trådens oplæg?!


  • #30   7. okt 2012 HerVogterJeg

    Okay - så misforstod jeg .. beklager smiley


  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #31   7. okt 2012 -Martine-
    Jeg havde overhovedet ikke tiltalt dig og skriver endda til medløber at det ikke var kommentar til I andre... Hvordan kunne den drejes til at handle om dig så? Syret...

    Nåmen fair nok, så, videre... smiley


  • #32   7. okt 2012 HerVogterJeg

    Jeg har skrevet at jeg beklager .. jeg begik en fejl og for det undskylder jeg helt utroligt mange mange mange gange .. jeg er VIRKELIG ked af, at jeg kom til at misforstå dit indlæg .. nøj, hvor havde livet været bedre hvis det ikke var sket .. øvøvøv jeg er trist og ked af det nu ...

    Better ??? Eller skal der lige et til indlæg fra din side om, at det ikke var til mig dit indlæg var stilet ??


  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #33   7. okt 2012 Så hvis jeg overhælder mine indlæg med smileys og beklager og hælder lidt sukker på, så sletter det alt det lort jeg lige har hældt i hovedet på dig i et foregående indlæg, Martine? Det skal jeg da huske.
    "Fair nok, videre" er åbenbart ikke et passende svar til "beklager". Det er noteret.

    Det er da dig, der pludseligt griber et tilfældigt indlæg i rækken (mit, åbenbart) og får dine indestængte aggressioner ud over?!


  • #34   7. okt 2012 At du kan læse mit indlæg som en måde at komme af med "indestængte aggressioner" på, må du vist selv finde logikken i .. jeg kan ikke !

    Jeg reagerer på dit indlæg, som jeg opfattede var en kommentar til mit ... at du kan opfatte det som et "angreb" må sq stå for din helt egen regning.

    Fair nok er et glimrende svar til beklager - men

    <i>
    Jeg havde overhovedet ikke tiltalt dig og skriver endda til medløber at det ikke var kommentar til I andre... Hvordan kunne den drejes til at handle om dig så? Syret...</i>

    - er at vade i tingene efter at jeg <i>har</i> skrevet at jeg misforstod dig og beklagede ...

    Hvis du heller ikke kan se det - så lad det bare ligge.


  • HerVogterJeg *
    HerVogterJeg * Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 84
    #35   7. okt 2012 Det må være fordi du SELV mener måske at have overreageret i den pågældende situation at du mener jeg skrev til dig. Jeg havde ikke engang læst dit indlæg inden du gik i totalt forsvarsposition. *lol*

    Ja selvfølgelig får du lov at afgøre at vi lader det ligge nu. smiley *sugarcoat*


  • #36   7. okt 2012 Du får ret ... det er nok det nemmeste ...

  • #37   10. okt 2012 har tit set peberspray nævnt ....våbenloven er strammet betydligt samt det kan have ganske alvorlige koncekvenser for .feks.jagttegn eller indrejse til usa m.m....

  • #38   10. okt 2012 nu vil jeg ikke løbe rundt med noget spray af noget art, men til dem der tænker på at bruge peberspray, så vil jeg da anbefale en deodorant i stedet, helt lovlig og har også den ønskede effekt, har jeg læst smiley

  • #39   10. okt 2012 fremmed løs hund angriber min og bider min ,som har mundkurv på og er i snor.Hvis jeg overhovedet kunne komme til det ville jeg slå den ihjel slæbe den væk og begrave den og iøvrigt holde min mund om det.Håbe på ingen vidner!

  • #42   28. okt 2012 takker for dit indlæg, men er som sådan også lige glad med hvad min egen straf vil være i sådan en sag, lige den hund og ejer har fået de muligheder og chancer jeg har tålmodighed til, og det har i øvrigt både været meldt til deres boligforening samt politiet har fået anmeldelse fra både mig og en anden der også blev overfaldet af hunden, men jeg finder det alligevel rart at vide hvilket efterspild der kan komme hvis man finder det nødvendig at slå et andet dyr ihjel

  • #43   28. okt 2012 I sidste uge var jeg ude og gå lang tur med Enzo, jeg vælger så en vej, som jeg ikke går så tit, men kører så til gengæld forbi der i bil næsten hver dag.
    Vi kommer til et hus ( her skal det siges at vi bor på landet, og her er laaaang i mellem husene) Da det er på en morgentur, og vi begge gå lidt i vores egen tanker, når vi frem til det her hus, jeg ved godt de har hund derinde, og også en der har løbet efter mig på cykle for nogle år siden, men har ikke set den i rigtig rigtig lang tid, men vi er helt stille, og nyder stilheden, da vi kommer for ende af denne grund, og for enden af hækken, så lyder der et stort vov, både mig og Enzo giver et lille hop, inden jeg kan tælle til 10, kommer der en stor schæfer ud i mod os, men tænderne godt fremme, børsterne rejst, og lyder virkelig gal, han fare på Enzo, heldigvis for mig, så vælger Enzo ikke at tage kæmpen op med ham, og prøver at trække sig, og komme om bag mig, men denne hanhund bliver ved med at fare på Enzo, løbe rundt om ham, det hele går meget stærkt.. Jeg bliver meget gal, og råber høj, og meget dybt, jeg slår denne hund med enden af hundesnoren, sparker ud efter den, men det er bestemt ikke slagene og sparkene der får denne hund væk, det er min stemme, men jeg kan nu også få en stemme som de fleste bukker under for, jeg virkede lige pludselig mere skræmmene end den var, og det endt med den løb ind under deres campingvogn, og imens den var på vej der der ind under kom ejene endelig ud, og bad den om at gå ind, han kiggede surt på mig, og gik så ind, jeg var målløs, jeg sagde ikke noget til ham, for var så rystede, at jeg prøvede på at få ro på Enzo og ikke mindst mig selv, så vi kunne nyde resten af vores tur.
    Jeg har tænkt meget over det siden, om jeg gjorder det rigtige, men helt ærlig, det der var vigtig for mig, var at få den køter væk fra min hund. Jeg har også tænkt på hvad så med næste gang vi går forbi, hvad gør jeg så, for det kan jo ikke være rigtig at jeg ikke kan gå forbi der, med fare for at blive overfaldet.
    Men helt ærlig, det kan sgu da ikke være rigtig at man skal "planlægge" hvordan man skal nedlægge eller skræmme hunde væk fra ens gå ture.


Kommentér på:
hvor meget vold er tilladt

Annonce