{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

leder efter en god hund til min livsstil, kom gerne med råd :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg er 22 år og bor sammen med min kæreste inde i KBH. vi bor i en lejlighed på 1. sal på 39 kvm.
Jeg har længe kunnet tænke mig at havde min egen hund, og har muligheden for dette nu her i fremtiden da både min kæreste og jeg savner en at hygge med og tage imod os når vi kommer hjem fra henholdsvis skole og arbejde.
Jeg går på metropol og er fuldtidsstuderende og har ikke planer om at få et job da jeg gerne vil være fokuseret på mit studie.
Da jeg boede hjemme var jeg meget aktiv og savner nu at havde en "undskyldning/grund" til at gå en tur og få noget frisk luft, og tænker at en hund vil være et godt alternativ.
I min familie har vi altid haft en hund i hjemmet og jeg ved derfor hvad det kræver at havde en hund.

så jeg spørg om der er nogen af jer der har hund i lejlighed om hvordan i får dagen til at hænge sammen? om det er hårdt? og hvilken race der ville egne sig godt til min livsstil da jeg gerne vil ud og have en ven med... smiley

håber I vil hjælpe mig med mit spørgsmål og kom meget gerne med råd. jeg er åben overfor alt smiley

MVH. Trine en aktiv pige smiley


Kommentarer på:  leder efter en god hund til min livsstil, kom gerne med råd :)
  • #1   27. feb 2013 Det handler jo ikke kun om motion (:
    Skal den være pleaser eller egenrådig?
    Skal den være kort eller langhåret? (hvor meget tid har du til pelspleje)


  • #2   27. feb 2013 Og hvilken type motion, gåture eller vil du gerne have den med på løbeture, dyrke agility eller andre hundesportsting?
    Hvilken størrelse foretrækker du, vil også være en god ting at vide.


  • #3   27. feb 2013 jeg ville nok havde tid til at børste den 1-2 måske 3 gange om ugen smiley og hælder nok mest til pleaser men må gerne havde noget egenrådighed i sig, så der er lidt at træne på og noget personlighed smiley

  • #4   27. feb 2013 helst en lille hund da den skal kunne havde det godt i min lille lejlighed, og ja jeg snakker gåtur omkring motion men kunne godt tænke mig at prøve at gå til agility med den da det er noget jeg har haft interesse for med min fars hund, da den også ville havde talent for dette smiley

  • #5   27. feb 2013 og med lille hund tænker jeg på størrelse med en westi smiley ikke større helst

  • #7   27. feb 2013 Fransk bulldog smiley

  • #8   27. feb 2013 Nå hov ved ikke om den har talent inden for agility

  • #9   27. feb 2013 En Welsh Terrier. De har utrolig meget personlighed, skæve sider, og så er de sjældne. smiley

    Chita elsker når vi træner. Jeg har før passet hende for min kæreste da han skulle nordpå og arbejde, der boede jeg i en lille lejlighed, og dette havde hun det udemærket med. smiley

    De er nemme at træne, dog kommer de hurtigt til at kede sig hvis det er det samme hele tiden, så man skal have fantasien med sig. smiley Dog kan de have tendenser til at gø, dette er heldigvis noget Chita ikke gør. smiley


  • #10   27. feb 2013 Dværgschnauzer ville passe perfekt med det du beskriver smiley

    De er også gode til agility, lærer nemt og er generelt en god all-round hund sportsmæssigt, og specialklubben skriver selv det er en god hund til lejlighed.


  • #12   27. feb 2013 Hvad med sheltien?

  • #13   27. feb 2013 Jeg tænker, at dine begrundelser for at anskaffe dig en hund, er helt forkert.

  • #15   27. feb 2013 En Toy Fox Terrier?

  • #16   27. feb 2013 Stephanie - Hvorfor skulle grundene være helt forkerte?
    Jeg ser det som at hun har tid, lyst og mulighed til at have hund, og vil have det godt med at komme lidt ud med den. Jeg kan ikke se det forkerte.
    Selvfølgelig skal hun ikke have en schæfer af brugslinjer, men en papillon som der bliver foreslået, er umiddelbart et godt valg.


  • #17   27. feb 2013 Chinese Crested - hårløs eller behåret (Powder Puff)!
    Generelt bruger de ikke megen plads indendørs, holder vagt men larmer for det meste ikke (derfor gode til lejligheder), er gode til at underholde, et sensitivt væsen men vil gerne lære tricks - og er gode til det, elsker at putte og ligge på dit skød/bryst/under dynen indendørs. Udendørs er de ofte ekstrem aktive og "mynde" agtige - de er opmærksomme på deres omgivelser, ,en holder sig til sin ejer. Kan og vil gå lange turer, men kan sagtens nøjes med mindre turer, ELSKER at løbe stærkt og kan blive gode til agility - pga. deres hurtighed, smidighed samt vilje til at lære (med rette ejer). (Se evt: https://www.youtube.com/watch?v=F5rBSOVXC6w ).
    Den hårløse version kræver hundetøj/dækkener/heldragt om vinteren (dog ikke til besvær), mens den langhårede (Powder Puff) kan få en masse sjove frisure. Hvis den har fuld pels skal den redes hver dag, hvis den er klippet skal den som oftes ikke.
    Den hårløse kræver stort set ingen pelspleje, andet end et bad i ny og næ (min kommer hver 2. uge), for at pleje huden.

    Men alle hunde er jo individuelle, så kig lidt på de forskellige småhunde racer, og se om der er nogle der tiltaler dig.
    Bla. her: http://hundeejere.dk/hunderace/smaahunderacer.html


    profilbillede
  • #18   27. feb 2013 Hej Trine
    Jeg kan godt forstå, at du overvejer en hund - især når du er vokset op med hunde. Så ved man jo hvor skønne de er at have i ens liv smiley

    Nu skriver du ikke så meget om din livsstil, så mht. race, kan jeg ikke lige komme med et bud.

    Men jeg ved, at det kan være lidt mere besværligt at gøre en hvalp renlig, hvis man bor på 1. elller 2. sal end hvis du lige kan åbne en dør ud til haven og skynde dig ud med hunden.. smiley Nu hvor du skriver, at I bor i lejligehed..

    Mht om det er hårdt at have hund smiley
    Jeg er også vokset op med hunde og da jeg blev 30, valgte jeg at få min første "egen" hund.
    Jeg havde boet sammen med hunde hos mine forældre, indtil jeg var 21, så jeg mente, at jeg havde en ret god idé om, hvad det indebar..
    Det havde jeg som sådan også ..men det er noget HELT andet, når det er ens egen.
    En af de største ting/forskel der kom bag på mig, på livet før og efter hund, er den "manglende" frihed. Det er ikke fordi, jeg blev VILDT overrasket, fordi jeg havde da selvfølgelig tænkt på, at sådan ville det jo bare være...men alligevel blev jeg overrasket over det.
    Og nu er folk jo vidt forskellige, men når jeg kom hjem fra arbejde, brød jeg mig ikke om at smutte igen kort efter for at tage hjem til en veninde, tage ned og træne, tage i biffen, i byen osv..for min hund havde jo ventet på mig hele dagen.
    Plus det at jeg hver dag skulle "lige hjem" fra arbejde..ikke lige shoppe, på café osv. for Molly skulle jo ud at gå.

    En anden kæmpe ting, jeg havde tænkt på, men som alligevel efterlod mig noeget overrasket, var de uventede udgifter..
    Molly blev syg efter 2 år og jeg endte ud med at bruge 8.000 i dyrlægeregninger (jeg brugte 20.000, men fik 14.000 tilbage fra forsikringen)

    Der er mange ting ved det at have hund, man ikke lige tænker over, når det er forældrene, der sørger for hunden .. mht. opdragelse/træning, dyrlæge osv.
    Det kan kræve en del tid at have hund..og man ved jo aldrig, hvad man ender ud med at få.
    Kan den f.eks. ikke være alene hjemme ? (her skal du også huske at tænke på, om I kan tage ferie de første 3-4 uger, lige efter I køber den, så I har mulighed for at lære den det fra start af).
    Raserer den ting, når den er alene?
    Og udover gåture, skulle der jo også være tid til almindelig træning af hunden - også træning af de uventede problemer, der kan opstå vedr. hunden.

    Med så lille en lejlighed ville jeg foreslå en meget lille race, der ikke er særlig energisk.
    Nu skriver du, at du er fuldtidsstuderende, så udover hvor stor en hund osv. ville jeg, hvis jeg var dig, også tænke grundigt over, hvilket studieliv du ønsker smiley
    Skal der være plads til spontanitet, fredagsbar, gode butyre osv.
    Ved godt din kæreste også ville kunne tage sig af hunden......men du er 22 ...der kan jo være en sandsynlighed for at situationen pludselig er en anden, for en hund lever jo som regel ret længe smiley
    Du må VIRKELIG ikke tage det her forkert smiley Jeg skriver det med et meget kærligt og varmt hjerte til dig og din potentielt kommende hund smiley
    Tænker bare at det er vigtigt, at du tænker på flere aspekter.

    Da jeg var 22 boede jeg selv sammen med en (som jeg var samme med i 6 år i alt) og jeg er lykkelig for at jeg ikke anskaffede hund dengang, selvom jeg havde lyst og savnede en hund.
    For den dag jeg flyttede fra ham som 26-årig og var single igen, havde jeg mulighed for at leve præcis det singleliv, jeg ønskede og havde brug for (og jeg er altså ikke den store byturstype smiley )
    Men nu hvor jeg HAR hund, kan jeg se, hvor begrænset et studieliv jeg ville have haft og hvor lidt spontanitet, jeg kunne have gjort brug af.
    Men jeg ved jo ikke, hvilken type du er smiley Tænkte bare det kunne være værd at tænke over.

    Du skal vigtigst af alt tænke frem af..tænke frem i tiden, hvordan du ønsker dit liv skruet sammen (mht. arbejde, fritid osv) og så se på, om du kan tænke en hund ind i det scenarie, for en hund bliver jo snildt 10 år.
    Og der er ærgeligt nok en del hunde, der skifter ejere, fordi tiderne skiftede og der ikke er tid til hunden eller lign smiley
    Det kan jo MEGET vel være at du er en af dem, der vil være forrygende til at passe en hund ind smiley Og at det hele vil køre fint de næste 10 år smiley
    Nu ville jeg bare nævne de her ting, så de kunne være med i dine tanker i det videre forløb smiley

    Åh gud jeg lyder jo som en mor med alt det her.. smiley
    Men jeg håber, du tager vel imod det ..det kommer fra et varmt hjerte smiley


  • #19   27. feb 2013 Rigtig godt skrevet, Pernille smiley

  • #20   27. feb 2013 Men som en god mor Pernille smiley

  • #22   27. feb 2013 Pernille, ikke bare enig, men synes rigtig godt om! smiley


  • #23   27. feb 2013 Petra
    M&R
    Kirsten

    Ihh.. jamen mange tak.. smiley .. er ikke så god til komplimenter, så bliver jo næsten lidt småforlegen..
    Men så har jeg det lidt bedre med at lyde som en mor smiley


  • #24   28. feb 2013 Tak for alle de dejlige beskeder smiley
    Stadig har jeg svært ved endeligt at sige at nu køber jeg hund, og tænker meget over det du skrev Pernille smiley


  • #25   28. feb 2013 Dværgpinscher smiley

    Bor selv i lejlighed på 35kvm og denne lille fætter er perfekt.

    Der er minimal pelspleje. Den tilpasser sig jeres livsstil.

    Om det bare er 3-4 gåture om dagen af 15 minutter eller om det er en gåtur i skoven eller en tur ved hesten på flere timer, den klare det hele fint.

    De er gode agility emner og de er nemme og træne.


  • #26   6. mar 2013 kom gerne med flere foreslag eller tip smiley

Kommentér på:
leder efter en god hund til min livsstil, kom gerne med råd :)

Annonce