{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

Valg af foder /tilskud, for tynd hvalp (vi ikke spise) {{forumTopicSubject}}

Ja, der er tusind emner om dette, men jeg synes stadig ikke helt, jeg kan hitte ud af det. Havde en anden tråd, der udviklede sig lidt i retning af det her, så nu håber jeg at få nogle flere svar.

Min dp-hvalp på 14 uger gider ikke spise ret meget. De første par uger her er det gået fint, men nu gider han ikke spise mere. Han har siden jeg fik ham fået fire forskellig slags foder:
Opdrætterens foder ville jeg skifte og bestilte derfor Orijen hjem. Leveringen var forsinket og måtte i mellemtiden fodre med Hill's, da jeg kun havde fået mad med til en uges tid fra opdrætter. Orijen ville han gerne have en uges tid, og jeg fik et råd om at give flere forskellig slags foder, så jeg købte en lille pose Taste Of The Wild og skiftede lidt imellem de to.
Han får ikke sit foder blødt op, for det vil han ikke ha', men jeg hælder lidt vand eller lakseolie over, så det er fugtigt.
Nu vil han overhovedet ikke have tørfoder. I går og i forgårs måtte jeg lokke rigtig meget for at få maden i ham og brugte tun, men han spyttede bare tørfoderet ud, så jeg snød ham lidt og fik ham til at spise.
I starten spise han fint 80-100 gram foder om dagen (1600 gram, godbidder ikke medregnet), og det er jo meget fint. Nu kan jeg kun lige få snydt knap 40-50 gram i ham (1900 gram, godbidder ikke medregnet)
Hvad dælen skal jeg finde på? Jeg er blevet anbefalet at fodre med vådfoder, men jeg har læst, det er bedst for tænderne også at fodre med tørkost. Han vil ellers meget gerne ha' det. Han spiser en del ben, så jeg ved ikke, om det er nok til, at jeg kan fodre med vådkost.
Det er min opfattelse, at han ikke vil have tørkost, hvis jeg fodrer med det efter vådkosten, altså hvis jeg fodrer med vådt om morgenen, vil han ikke spise tørkost til middag.

Jeg fodrer fem gange om dagen, da jeg har en anden hund, der ikke kan lade hans foder være, hvis jeg lader det stå. Desuden har jeg prøvet at lade ham gå til og fra foderet, f.eks. over en halv time, men det bliver maden mere uinteressant af for ham, end hvis jeg serverer den og fjerner den. Sådan virker det i hvert fald på mig.

Det skal siges, at det ikke er en løsning for os at fodre med barf, da vi er besøgsvenner på plejehjem.

Jeg synes, han er for tynd, og de fleste andre, jeg spørger, siger han er lidt til den tynde side. Og han skal jo helst have noget fedt på kroppen, når han vokser og er lille.
Jeg synes simpelthen, det er en jungle at finde rundt i.
I må meget gerne komme med foderanbefalinger, gode råd og ja... undskyld det blev lidt langt, men jeg synes, han er en mager bette skid lige nu, og jeg er frustreret over, at han ikke vil have sin mad! smiley

Har lagt et billede ind af hans krop for et par uger siden og nu. Han er mest tynd henover ryggen ved bagdelen. Det første er det ældre, hvor han er i okay foderstand.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af foder /tilskud, for tynd hvalp (vi ikke spise)
  • #1   31. jul 2013 Kunne ikke lige finde et bedre billede, hvor man kan se hans krop.

  • #2   31. jul 2013 Kunne ikke lige finde et bedre billede, hvor man kan se hans krop.

    profilbillede
  • #5   31. jul 2013 Hmm, alle (inklusiv mig selv) synes bare, han er for tynd.
    Og ja, jeg har nok panikket lidt de sidste par dage, for det er rigtig frustrerende at have en hvalp, der ikke vil spise, og som er tynd.


  • #6   31. jul 2013 Jeg kan heller ikke se på de billeder, at han skulle være for tynd, men det er svært med billeder. Det er dig, der har fingrene i ham.

    Tørfoder holder ikke hans tænder pæne, det lægger nærmere et tyndt lag på tænderne, lidt ligesom når man har spist kiks, så man skal ikke holde sig til tørfoder af den grund. Ben er bedre af hensyn til tænderne.


  • #7   31. jul 2013 Hunden er da ikke tynd? Mit råd må være, fortsæt med at fodre med et par gode mærker, tilbyd mad 2-3 gange sagligt og fjer det efter max en halv time, brug gerne foderet som godbidder ved træning hjemme, ude er det ikke lid nok;) men ud fra billedet er hunden da ikke tynd;)

  • #8   31. jul 2013 Umiddelbart ser han ikke tynd ud, så jeg ville tage den lidt med ro. Han er jo iøvrigt af en race, der er slank i bygning.

    En masse foderskift kan jo få hans mave til at reagere lidt, måske har han lidt uro i maven og er derfor ikke glad for at spise.

    Jeg ville tage det foder, som du vil have at han skal fortsætte med, og så "nøjes" med det, skidt være med at han i en periode kun spiser halv portion. Prøv så at se om han i løbet af en uges tid så ikke får ro i maven og spiser, det han skal.

    Hvor har du mængden fra som han skal spise, nogle foderproducenter en nemlig lidt unøjagtige med angivelserne.



  • #10   31. jul 2013 Jeg synes også selv, hans bygning er fin, hvis det havde været til en voksen hund, men jeg vil gerne ha' ham lidt mere rund i det, når han er hvalp. Men er glad for, I andre synes, han ser fin ud. I går, da vi var oppe at leje en film, var der en pige, der sagde til sin mor, at det var en tynd hund. Og der er generelt mange, der har sagt, de synes, han er lidt til den tynde side.

    Pia H, har bestilt mere af det vådfoder, du anbefalede i min anden tråd. Jeg bestilte nemlig kun en enkelt dåse, da jeg købte foder sidst, og det var han umiddelbart ret glad for.
    Håber bare ikke, han får dårlig mave af alle de forskellige ting - det er der jo en del hunde, der gør.

    Kirsten, jeg har ikke tjekket op på fodermængden ved producenterne, men i starten givet ham alt det, han ville spise (op til 100 gram om dagen, blev det til), men efter at han stoppede med at ville spise, har jeg spurgt opdrætter, der har sagt, at de 100 gram var meget for en hvalp af hans størrelse, og at det var ok med en 40-60 gram plus minus godbidder, og at jeg skulle se på hunden og dens stand og lade den spise mere eller mindre som den ville.


  • #13   31. jul 2013 En rund hvalp slider mere på kroppen under væksten. Hellere til den skanke side end til den runde.

  • #14   31. jul 2013 Tak for de mange gode indlæg! smiley

  • #15   31. jul 2013 En hvalp skal absolut IKKE være rund i det, den skal være slank - dette er endda meget vigtigt for dens knogler og led(bånd). Disse er nemlig slet ikke "færdige" og klar til en alt for kraftig belastning.
    Vær du glad for din slanke hund, det er det, der betyder, at du forhåbentligt kan beholde ham i mange år.....


  • #16   31. jul 2013 han skal sandelig ikke være rund - og da slet ikke som hvalp, hvor hans knogler er bløde endnu...



  • #20   31. jul 2013 En hvalp skal ikke være fed. Jeg syntes han ser fin ud.

  • #21   1. aug 2013 Tak for alle de gode råd! Jeg troede faktisk, en hvalp skulle have lidt ekstra fedt.
    Det er dejligt, man altid kan blive klogere! smiley


  • #22   1. aug 2013 Ja, jeg ville fortsætte som det er - og jeg er som alfisten også en af dem, der måske ovenikøbet ville skrue lidt ned for mængden.

    Hunden er fin og skal bestemt ikke tage så meget som et gram på.


Kommentér på:
Valg af foder /tilskud, for tynd hvalp (vi ikke spise)

Annonce