{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

forskellighed indenfor racen {{forumTopicSubject}}

Nu har der været en del snak om udstillingerne påvirkning af forskellige racer, så blev jeg lidt nysgerrig på at se forskellene indenfor de forskellige racer og gerne jeres kommentar til hvad der er godt og skidt (i følge jer)
Håber i forstår hvad jeg mener, et eks. er at vise et billede af en højavls schæfer og et billede af en brugs schæfer og så evt. kommentar til jeres holdning om de to. Schæferen er selvfølgelig et meget konkret eks. fordi der er så stor forskel på de to typer, men der er vel indenfor alle racer forskel på linier evt. hvilket land de er fra mm.
Håber mange vil være med, med mange forskellige racer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskellighed indenfor racen
  • #1   2. feb 2015 ved chihuahua synes jeg der desværre er meget stor forskel på hundenes bygning. Jeg har ikke været til så mange udstillinger, så lige udstillingsmæssigt ved jeg ikke hvor slemt det er. Men der er mange, både med og uden tavle, som jeg slet ikke bryder mig om, eller som i følge mig ikke følger standarden.
    Det er især snudepartiet der er stor forskel på, da der er nogle der er begyndt på det de kalder deer formet hoved, det vil sige at de har en længere snude, og ikke det meget markante stop, som de ellers skal have.
    Der er så også nogle i den modsatte boldgade, som avler dem med mere flade/mindre snuder, og det synes jeg heller ikke er kønt.

Selvfølgelig vil der altid være nogle der falder uden for standarden, alle hunde har jo fejl, nogle flere og større end andre. Men ligefrem at avle bevidst efter det, forstår jeg ikke.
    Hvis jeg skulle avle, ville jeg da gå efter at avle så race typiske hunde som muligt.

• #2   2. feb 2015 Her ses de tre forskellige huskytyper:
    http://www.vargevass.com/websiberian/engels/breed/breedtypes.html

Som årene er gået, er showtypen og standardtypen rykket mere sammen, og kan derfor være svær at opdele i to typer i dag. Det er dog tydeligt, at nogle udstillingslinjer har mistet alle former for sund og god bevægelse!

Der er stadig væsentlig forskel på løbstypen og standardtypen.

Min mening: Al ekstremavl er skadeligt for racen.

• #3   2. feb 2015 Jamen, jeg kan da lægge ud. Min ene race er Irsk Terrier. En race der ikke er splittet op fx i brugs og udstilling. Men, der er forskel på hunde af europæiske linier og hunde af amerikanske linier (racen blev allerede meget tidligt i sin historie ret etableret i USA); de amerikanske linier er mere omgængelige end de europæiske og knapt så egetkønsaggressive. Jeg har haft begge dele og min lille bitte statistik bekræfter det smiley Pt har jeg en af rent amerikanske linier og han er den mest ukomplicerede og venlige irer jeg til dato har mødt. Og han ved sørme også godt hvad det er man som terrier forventes at gøre ved rotter smiley

• #4   2. feb 2015 My only, har du ikke nogle billede eks.
    Synes også jeg har set mange forskellige chihuahua, men jeg har ikke så meget forstand på racen.

• #5   2. feb 2015 Springer spaniel: DKK´s udgave: (lånt fra google.)

profilbillede
  • #6   2. feb 2015 Igen show

profilbillede
  • #7   2. feb 2015 Malene, De er ret forskellige, når man ser nogle kører med huskys på sådan hobby plan er det så ikke standarden de har? så noget om en mand der havde huskyer som han brugte til forskellige løbs discipliner, de lignede i hvert fald standarden.

Mette Marie, du skulle vel ikke have billeder af de to linier? Det lyder ellers virkelig som en spændende race (du har snakket om den i andre tråde)

• #9   2. feb 2015 Min egen funky som er jagtudgaven fra DJR:

profilbillede
  • #10   2. feb 2015 Igen Funky:

profilbillede
  • #11   2. feb 2015 Arbejds linie (tyvstjålet fra google)

profilbillede
  • #12   2. feb 2015 Show linie - venligst udlånt fra kennel illumineer

profilbillede
  • #13   2. feb 2015 Zarah.. Der er godt nok stor forskel, har show typen så meget længere ører eller er det meste pels?

Patte... Jeg havde faktisk ikke forstillet mig at der var forskel inden for mynder, altså show vs løbs.

Camilla.. Det ligner næsten to forskellige racer.

Jeg kommer til at tænke på, de racer der er opdelt i to (brugs og show) er der s forskel på f.eks. en show hund af europæiske linier og en af amerikanske linier?

F.eks. er der stor forskel på amerikanske collier og engelske/-klassiske collier, men er det også noget med brugs og show?

• #14   2. feb 2015 De har længere øre. Deres øjenomgivelser hænger også en del mere. Også er de ca. 10 cm højere og et par kg mere. Og så er pelsen jo også væsentligt anderledes.

• #15   2. feb 2015 Maya - ja det ligner to vidt forskellige racer... Der er fx også meget normalt at de er helfarvede i brugslinjerne, hvor jeg endnu har til gode at se det hos udstillignslinien.
    Det samme med andre aftegn, der er generelt meget mere Hvidt hos udstillingslinien.

Der er også stor forskel på det drive de har hver især.

Meget af det samme gør sig også gældende for border collien.
    Arbejdslinierne har væsentligt mindre pels, mere adrætte byggede og højere drive.
    Udstillingslinierne stor pels, mere 'bone' som man kalder det og ser lidt tungere ud

• #16   2. feb 2015 Zarah: ok, har ofte tænkt på det, også i forhold til cockeren.

Camilla.. Ja det er helt vildt som en del brugs hunde har delt sig og virkelig er forskellige både udenpå og inden i.

• #17   2. feb 2015 Ja de er også hårdt ramt. Både springer og Cocker har jo også udviklet sig i 2 forskellige retninger - også sindsmæssigt og mht til motionskrav.

• #18   2. feb 2015 Ja der er efterhånden (uden at jeg kender så meget til dem) mere der adskiller dem end de har tilfælles.

• #19   2. feb 2015 Man kan se hvor stor forskel der er i DRU regi, under udstillings resultater, så kommer der billeder op.

http://www.dru-chi.dk/

• #21   2. feb 2015 Mette, de er også mere ens, nogle selvfølgelig mere perfekte end andre, men efter mit hoved sådan som en chihuahua bør se ud. smiley

• #22   2. feb 2015 Maya: Lige et sidespørgsmål, var det ham manden fra tv2 østjylland du snakker om, vildt spændende indslag faktisk. Jeg anede ikke der var SÅ mange typer løb i polarklubben smiley

• #23   2. feb 2015 Rikke: ja det tror jeg det var, han var tidligere et eller andet sports halløj, men ja utrolig mange forskellige løbs typer og ret fascinerende at se dem drøne af sted, spændende hundesport.

• #24   2. feb 2015 Hos samojeder, bliver udstillingshundene ofte også brugt til løb/træk, så jeg synes egentlig ikke, at der er så voldsom stor forskel. I et kuld hvalpe, kan der også sagtens være både udstillingshunde og brugshunde. Men typisk vil de hunde, der er kønnest og bedst lever op til racestandarden, rent udseendesmæssigt, blive brugt til udstilling fremfor løb/træk.

Den største forskel, synes jeg ligger i vedligeholdelsen af dem. De hunde der udelukkende bruges til løb/træk - eller som alm. familiehund - er typisk ikke så velholdte og 'pæne' i pelsen, som dem der bruges til udstilling.

• #25   2. feb 2015 Jeg fandt lige et klip på youtube om afghanske mynder i Afghanistan, som bruges til jagt, de var helt korthåret, altså lidt pjusk men ellers... vildt med pels de ellers har når man ser dem herhjemme.

• #26   2. feb 2015 Har selv haft dobermann af brugs og show linje.
    Der er selvfølgelig forkel på udseendet, men min erfaring er helt klar: Det er ikke samme race rent mentalt.

• #27   2. feb 2015 My only. Lige et spørgsmål, jeg har lidt fordomme overfor chihuahuaen omkring at den er meget skrøbelig og at man skal passe på den ikke kommer til skade, er der hold i det, eller kan den godt tåle at hoppe rundt og komme på længere ture mm.?

• #28   2. feb 2015 Maya, den kan alt hvad en normal hund kan.. Selvfølgelig kan der være ting man skal tage hensyn til, f.eks. at de ikke kan eller skal hoppe så højt som en stor hund. Lucky har noget at hoppe op på ved sengen, for at han ikke hopper direkte (Det kan han godt)
    De skal som alle andre hunde bare trænes op til det smiley

• #29   2. feb 2015 Hvis det er klippet med Mikkel Bugge, I mener, så har han løbshuskies.
    Hvis man vil køre seriøst løb, så er det det eneste der dur. De er avlet på og til fart.
    Løbshuskies har længere ben, er slankere, har kortere pels. Der er ikke taget højde for farver eller aftegninger, så hundene har tit samme vildtfarve.

• #30   2. feb 2015 Vi har kun een type løb, men vi har mange klasser. Dvs velo, scooter, vogn, pulk osv.

• #31   2. feb 2015 Malene: jeg kan ikke huske hvad han hed synes bare ikke de så så slanke ud som jeg synes løbs husky gjorde på billedet.

• #32   2. feb 2015 Kan altså heller ikke lige huske hans navn, han fortalte bare om forskellige typer løb, og man så ham også med både vogn, cykel og det der kæmpe løbehjul ( som nok er det du kalder scooter) . Det var faktisk er ret spændende indslag, selvom det jo slet ikke er den type hund jeg har.

• #35   2. feb 2015 Og så må man gerne huske at selvom en hund er fin og har lækker pels på en udstilling, betyder det altså ikke at den ikke får lov at rende rundt og blive møgbeskidt i hverdagen......... Den bliver "bare" ordnet inden udstillingen........

• #39   2. feb 2015 Mette - God pointe. :o)
    Nu har samojederne (og deres ejere) ofte ry for at se lidt for 'polerede' og stylede ud til udstillinger. Men jeg kender ikke nogen samojeder, der ikke får lov til at være slædehund i hverdagen. Med alt hvad det indebærer. :o)

Til gengæld tager det så en rum tid at gøre dem pæne igen. ;o)

• #40   3. feb 2015 Standard Cocker Spaniel. Billeder fra http://www.kennel-elmelund.dk/

profilbillede
  • #41   3. feb 2015 Min FT cocker er kun 14 uger, men her er hendes forældre

profilbillede
  • #43   3. feb 2015 Tina H> det er på ingen måde min opfattelse af spanielstyperne. Jovist er en ft utrættelig, men bliver den brugt fornuftigt, så kan den sagtens finde ro når den ikke bruges.

Og at mene, at en stardardcocker arbejder lige så godt er at stikke sig selv blår i øjnene, der ligger simpelthen ikke det samme drive og instinkt i hundene længere.

derudover synes jeg, at temperament og sind er langt bedre hos de ft'ere jeg kender end hos standardcockerne jeg møder, men om det er tilfældigt tør jeg ikke udtale mig om

Der er meget store forskelle blandt de to typer - ved ikke om de er mere eller mindre end hos andre racer, der er delt op, men hos spanielstyperne er det sandeligt vigtigt at man gør sit forarbejde. En FT er absolut ikke en hund for alle og enhver.

• #44   3. feb 2015 Mht Kelpie, så er der vel reelt ikke tale om samme race mere ? Jeg kender bedst Australsk Kelpie af arbejdende linier; de er selvfølgelig ikke avlet efter ekstreriør men efter brugsegenskaber.
    @LInda: Pas nu på med bare at bruge billeder fra nettet uden at angive en kilde. Det billede du har sat ind af Australsk Kelpie er netop tre Australske Kelpies avlet til at arbejde (jeg kender deres opdrætter og de to af hundene på billedet rigtig godt smiley ). De er godt nok blevet udstillet, men det er langt fra pågældende opdrætters hovedinteresse. Hun er selv meget aktiv udøver af hundesport og hun ønsker at lave hunde, der er gode at bruge til dette. Om de så har et ekstreriør der kan give dem titler i en udstillingsring betyder ikke ret meget for hende.

• #45   3. feb 2015 Men med henblik på en FT og en alm cocker så synes jeg ikke man kan sammenligne.
    Ligheden er så vidt jeg har forstået ikke særlig stor. Hverken når det kommer til sind og specielt ikke mht udseende.

En FT'er er jo en hund der er avlet til at arbejde, og som skal bruges. Den er på et helt andet niveau end en alm cocker imo.

• #47   3. feb 2015 Tak for alle jeres indslag, det er rigtig spændende, bliv endelig ved.
    Kom også gerne med forskelle indenfor racer der ikke er decideret opdelt, men hvor man bare kan se forskel på forskellige linier.

• #49   3. feb 2015 *hunde der er avlet mest efter udseende og knapt så meget efter sind.*

Det ene udelukker jo ikke det andet?

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #51   3. feb 2015 "Jeg kender to kenneler der avler engelsk Cocker og de får lige så gode præmieringer som field trail. Så at jagten er avlet ud af dem er ikke rigtigt. "

Hvordan gør de dét? For de kan mig bekendt ikke deltage i de samme prøver.
    Og det jeg har set til standard spaniels på prøverne, både for de kort og de langbenet, er alt andet end imponerende.
    Har sågar set en langbenet få "har apporteret fint" som bemærkning, for at gå hen til den due der blev kastet lige foran den, og snuse til den.

• #52   3. feb 2015 Jeg har været med til at klippe en del både cockere og springere af standard typen fri fra brombærkrat og anden underskov fordi deres lange pels sidder fast..

Kommentér på:
forskellighed indenfor racen

Annonce