{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

Hvornår er hund for gammel til ny hvalp i huset. {{forumTopicSubject}}

Klunte er fyldt 9 her til maj, så hun er en voksen dame. Stadig glad, legesyg og aktiv, meeeen dog ikke med det helt samme aktivitets niveau.

En diskusprolaps i rygge forrige jul (som hun er kommet sig helt over) og gigt i forpoten sætte dog tankerne igang at vi jo desværre ikke har hende for evigt.
Vi har før talt om to hunde (især fordi jeg næsten ikke kan bærer at hun skal være alene hjemme )
Men er det for sent at introducere en hundehvalp i hjemmet.
Hun er trods alt vandt til at være midt punkt.
Hun acceptere fint, når vi passer andre hunde, men hun har aldrig været super begejstret for hvalpe.

Derudover taler man jo ofte om at ældre hunde opdrager på hvalpene. Men hvilken adfærd lærer de typisk fra sig og hvilken en mere nedgroet i "personlighed" hos hvalpen?
For er der nogen ting ved Klunte, jeg gerne ville gøre om. Alene hjemme, frygt for små børn og adfærd overfor usikre tæver, der er mindre end hende selv. Men hun er også virkelig god blandt mine heste, ingen uhensigtsmæssig hyrdeadfærd bla så meget andet.

Derudover vil hvalpen jo så opleve er tab, efter forhåbentlig mange år smiley

Hvad er jeres erfaringer med dette?

Det skal lige nævnes at vi ikke nødvendigvis vælger Corgi næste gang. Men dog stadig hyrdehunde, men flere racer er i spil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er hund for gammel til ny hvalp i huset.
  • #3   24. jul 2017 Hvilke racer er i spil? Tænker bare på, hvis de bliver en del højere end Klunte, kan det vel give problemer ved leg. Hvis hvalpen er højere end Klunte kan den jo noget nemmere få smækket en pote på ryggen af hende- hvilket hendes ryg vel næppe vil være glad for. Eller hvis den trumler hende i overkåd leg, så hun bliver væltet.

  • #4   24. jul 2017 Maj-Britt ja det har vi, men de er ikke nemme at få fat på. smiley

  • #5   24. jul 2017 Zarah, nu var Nova jo også noget ganske særligt og dit arbejde med hende helt unikt.

    Har noget af Nova's adfærd "smittet" af på Juice?


  • #6   24. jul 2017 Salla
    Vi overvejer både Corgi, Border Collie og Schæfer.
    Jeg er også ved researche om der findes noget Border Collie / Schæfer "light" Men havner så tilbage på Corgi.
    Så potentielt ja voldsommere hunde.
    Men er nu ikke så nervøs for hendes ryg. Hun er genoptrænet efter alle kunstens regler og hun er en dame, der sagtens kan sige fra. Så det skulle virkelig være uheldigt. Men selvfølgelig er der hårdt for en ældre hund med en hvalp. Så både hendes gigt, ryg og generelle alder er da en overvejelse værd.


  • #8   24. jul 2017 Nej men ikke sige fra I en negativ forstand, men sige fra i forhold til jeg gider ikke lege mere eller lige nu.

  • #10   24. jul 2017 Vi fik hvalp da den anden var 9år og det gik nu uden de store problemer. Hvalpen ville selvfølgelig gerne lege, hvilket den gamle ikke gad - han ville kun med os. Vi havde dem sammen i 2 år før den gamle blev aflivet og de endte med at have det rigtig godt sammen.

    Men det kommer jo helt an på hunden, vores havde f.eks. ikke nogle "alderdomstegn" som måske kunne være/blive et problem med en krudt-i-røven-hvalp.


  • #12   24. jul 2017 Min tæve Jackline magtede ikke hvalp, lød gerne andre lege med dem og så gik hun en bue uden om. Hun snerrede af dem hvis de var for vilde og opdragede lidt hårdt ville nogen mene, så oftes fjernede folk hvalpe inden de nåede at lære hende rigtig at kende. Men vi fik set hendes rigtig side da Manfred kom (den hvalp fik lov til alt) efter hun havde sagt fra på en pæn måde. Men han var også mega fræk. Men ville nok vælge en på hendes egen størrelse.
    Han har været ved os i en uge da det billede blev taget smiley


    profilbillede
  • #14   25. jul 2017 Det er jo sådan noget, man aldrig rigtig kan sige sikkerhed, når det ikke er prøvet af, hunde er jo forskellige. Jeg har normalt ikke problemer med at få nye hvalpe ind i flokken, heller ikke når der er gamle hunde, men mine hunde er jo også vant til at være flere sammen og de fleste hvalpe er født ind i flokken.

    De fleste hunde vil vel kunne lære at have en hvalp i huset, man skal bare ikke tage for givet, at hunden også vil synes, at det er en god ting. Omvendt er der jo også de hunde, der liver helt op af det.
    Og en hvalp er jo heller ikke hvalp længe, så for de hunde, der ikke bryder sig om hvalpe, men ellers godt kan med andre hunde, er det jo en begrænset tid.
    Min første han var ikke glad, da jeg skaffede en tævehvalp. Han var 6 år på det tidspunkt, men da først tæven blev unghund, kunne den jo pludselig bruges til at lege med.

    Det lyder lidt i dit startindlæg som om Klunte har alene hjemme problemer, og det er altså noget, der kan smitte, og en hvalp i huset vil næppe hjælpe Klunte til at være mere glad for at være alene.





  • #16   25. jul 2017 Det kommer helt og aldeles an på hunden.
    Da Bamse var 7 fik vi Yoda og Bamse synes han var ækel og havde ikke ret meget med ham at gøre, men accepterede ham.

    Nu er han 12 og knuselsker Chess på 11 uger og de to har en fest sammen hver dag. Han er virkelig livet op. Kaia på knap 8, også opereret og genoptrænet efter en diskusprolaps elsker hvalpen lige så meget og der er rift om hvem af de gamles tur det er til at lege med Chess.

    Men de hader begge fremmede hvalpe og gider dem virkelig ikke.
    Så det er simpelthen umuligt at svare på, for det afhænger virkelig meget af kemien mellem hundene.
    Havde troet at Bamse skulle skånes meget, men han vil være sammen med Chess og skaber sig hvis de ikke må stå i hundegård sammen når de er alene.
    Så man kan være super heldig - og omvendt, super uheldig. Men man skal i hvert fald have gjort sig nogle tanker om management af hvalpen ifht den gamle.

    Mine har lært alle de gamle hundes unoder..... Så det skal man også lige have med i overvejelserne smiley


  • #17   25. jul 2017 9 år burde ikke være noget problem.
    Min venindes storebror har i år købt en rundkørsel hvalp og smidt ind i familien med deres 14 år gamle cockerblanding. Altså personligt synes jeg at hvalpen er for meget og ikke forstår et nej fra den gamle, men det må de jo om at styre smiley


  • #18   25. jul 2017 Hope, man kan ikke bruge burde i den situation, for hunde er forskellige.

    At smide en hvalp ind til en hund på 14, der ikke kan sige fra, kan hurtigt blive synd for enten den eller den anden af hundene, hvis ikke begge 2. Man skal i hvert fald være meget opmærksom på, at den gamle hund får ro, og at hvalpen ikke får en masse skæld ud, hvilket ikke er en god start på livet for hvalpen.


  • #19   25. jul 2017 Lene, jeg ville nok aldrig selv gøre det - og tager også kun ud fra de erfaringer jeg selv har set. Jeg har dog også set det ske mere harmonisk hos andre.
    Personligt synes jeg ikke om det arrangement som min veninde og hendes familie laver, men det må de selv styre. smiley Men kan godt se hvad du mener!


  • #21   25. jul 2017 Jeg fik faktisk en 7 mdr. hvalp retur fra mit sidste kuld, fordi den var for voldsom til deres gamle hund. Hvalpen respekterede ikke en afvisning, og den gamle hund begyndte at trække sig væk fra både ejer og hvalpen, når de alle var i stuen. I stedet for at være med hvor det foregik, begyndte hun at lægge sig om bag en lænestol, hvor hun kunne være i fred.
    Og det var en hund, der var vant til at bo med andre hunde, og var - i følge ejeren - god til hundesprog og god til hvalpe.

    Sådan kan det også gå.


Kommentér på:
Hvornår er hund for gammel til ny hvalp i huset.

Annonce