{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.691 visninger | Oprettet:

Kloge HG´ere {{forumTopicSubject}}

Ja, bli´r man ikke - af at være herinde ???

Jeg har f.eks lært, at hvis man ikke kan rykke en kat med enten vand, småsten eller lidt høje råb, så skal man søge førtidspension.

Jeg har også lært, at det er bedre at have en hund, der ikke kan trække vejret, end at sætte pighalsbånd på en der kan.

Derudover har jeg lært, at hunde fødes ens - det er op til ejeren at putte mod i dem.

Lært har jeg også, at man bare skal skrive, at man kender en (eller muligvis flere), der er eksperter i de emner, man sidder og debatterer - sandheden er her ingen hindring - det gælder bare om at få ret.

Og så har jeg dæleme også lært, at DCH hunde går spor ligesom en IPO-hund - vel og mærke en IPO hund, der opnåede 98 points til et VM. Det er "som at se DCH-hundene", har jeg lært.

Man bliver så klog herinde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kloge HG´ere
  • #1   8. nov 2017 smiley

  • #3   8. nov 2017 Ikke at jeg er ekspert da jeg jo intet aner om tæppetissere

    smiley


  • #5   8. nov 2017 Hmm, nu ved jeg ikke om der blev skrevet videre vdr. DCH-sporene efter jeg gik ud af tråden, men min opfattelse var nu at DCH har øget kravene til spor, så de ligner IPOs krav mere, men at IPO stadig er sværere.

    Jeg læste det i hvert fald som at DCH stiller større krav end f.eks. sweissspor, og at DCH har øget deres krav i forhold til førhen, men at IPO stadig er sværest smiley


  • #6   8. nov 2017 Så prøv at læse tråden igen, Milla ..

  • #7   8. nov 2017 #4

    Heller ikke for mig . ..


  • #8   8. nov 2017 #6 Er det tråden omkring hvor lange spor kan/bør være?

  • #9   8. nov 2017 #8

    Ja


  • #11   8. nov 2017 Emma - true.

    Men det er lidt morsomt - fordi vi taler jo forbi hinanden. (Altså ikke du og jeg, men sådan generelt).

    For et par år siden fik jeg en aussie - og jeg kom via den i kontakt med andre aussie-ejere.
    En beskrev sin hund som en "rød trænings-djævel, der altid ville træne og var helt vild og så´n"
    Jeg kiggede på min og tænkte - "hmm .. jeg må sq ha købt katten i sækken" - for hun var bestemt ikke i nærheden af at være vild eller træningsdjævel.
    Nå, vi aftalte at mødes et par stykker, hvor hende med djævlen også kom og OMG !!!
    Hvis den var vild så ....

    Men - ja, pointen her er at HUN syntes den var det.

    Jeg havde en malle, som JEG syntes der kunne være mere drøn på.
    Forestil dig, at hende med aussien og jeg var rendt ind i hinanden - vi var kommet frem til, at hendes aussie var LANGT vildere og LANGT mere arbejdsivrig end min malle - som jeg jo ville beskrive som "kunne være mere træningsivrig".
    Men i forhold til hendes aussie var han jo eksplosiv - forstår du hvor jeg vil hen ?

    Det er nok en af grundene til, at vi herinde ind imellem taler forbi hinanden - og sådan skal det jo være.

    Men - når man så ser tingene på video - så synes jeg det er underligt, at man ikke kan se det .. ik ???


  • #14   8. nov 2017 #13

    Man kan tilføje "for racen".

    Deva kørte ret hurtigt og var faktisk enormt aktiv for racen - og det er nok det, der er værd at få med .. sammenligningsgrundlaget smiley


  • #18   8. nov 2017 #17

    Det er på ingen måde det jeg mener smiley



  • #19   8. nov 2017 Man skal dygtiggøre sig og lære hele livet. Man bliver aldrig færdiguddannet!!!
    Hvis man føler sig færdiguddannet så er man da først færdig.


    Nu overtolker jeg måske ? I så fald undskylder jeg - men jeg tror den der er til mig ?
    Er den, skyder du rigtigt meget over målet ...


  • #21   8. nov 2017 Du har i øvrigt fået/inspireret mig til at træne "fri ved fod", Martine. Hun er FOR RACEN ret god til det, vil jeg mene

    smiley


  • #24   8. nov 2017 Jeg kan godt læse at dit opslag er for at latterliggøre andre brugere. At nedgøre deres holdninger og synspunkter.

    Nej nej nej nej smiley

    Det har intet med sagen at gøre - alle de skitserede ting er udtryk for mine oplevelser herinde - hvis nogen synes det er latterliggørelse, må det stå for deres egen regning.
    Jeg forsøger på en humoristisk måde at karikere visse af brugere herinde - længere er den ikke.

    Hvis du nu fortalte hvad du syntes forskellen er på at træne en hund til et IPO spor kontra dch spor. På en ordentlig måde, i en god tone og på et videnskabelig grundlag så vil du nok kunne omvende mange der er af anden mening.
    Du har jo enorm viden på området så bare slå dig løs.


    Hvorfor ?
    Jeg er ikke ude på at "omvende folk" - det er da bragende ligegyldigt hvad de mener eller ikke mener ?
    Hvis man ikke evner at se et verdensklassespor, når man står overfor et, så skal jeg da ikke være den, der forsøger at forklare hvordan tingene hænger sammen.
    Mit incitament er ikke at få ret - så ville min omgangskreds og antal af medlemmer i min familie være noget større ...

    Så nej, du skyder langt over målet lige her.
    Så er det jo op til dig, om du vil tage min forklaring for gode varer eller ej - det vil jeg ikke blande mig i.
    Nu har jeg forklaret det - så kan jeg ikke gøre mere, hvis du vælger at være låst i din opfattelse smiley


  • #27   8. nov 2017 Det er en svær en fordi vi altid har os selv og det vi kender som referenceramme.

    Jeg har gennem årene lært mange ting herinde, tror jeg - men nok mest ting jeg ikke vidste noget om i forvejen.
    Og samtidig har jeg set så ufattelig meget fejlinformation. Lidt koncentreret omkring brugshunde, brugshundesport, miljøet og os brugshundeentusiaster.
    Meget af det formet ud fra fordomme, andenhåndsfortællinger, misforståelser og rene gæt.

    Det kan nok ikke undgås i udgangspunktet, men man kan da håbe på, at der lyttes en smule, når der forsøges at forklare.

    En anden ting, der er lidt bøvlet herinde er at vurdere folks indsigt. Spcielt fordi sammeligninger kan være fuldkommen ubrugelige (jvf. IPO-DcH spor).
    Jeg har eksempelvis selv vurderet AG som værende en god kilde for mig, hvis jeg har spørgsmål om agillity, som jeg ved 0 om.
    Men i forhold til brugshundespørgsmål, ville jeg end ikke overveje at spørge herinde pt.
    I perioder har det givet ok mening, men ikke lige nu, ikke for mig ihvertfald.

    Og at lære nyt om min race sker heller ikke herinde - men jeg lærer bunker om andre racer og jeg lærer noget om de mennesker, der har dem.

    Nå, men jeg er jo stadig efter mange år, så det må under alle omstændigheder give et eller andet.






  • #28   8. nov 2017 Så trods kraftig argumentation for at hyppige shampoobade er fino for al hundepels, så bader jeg altså stadig kun mine hunde minimalt smiley smiley

  • #29   8. nov 2017 #26

    Som sagt, du vælger selv hvad du tror - det vil jeg ikke forsøge at "omvende dig" i smiley

    Intet af det jeg har skrevet, er iøvrigt taget ud af kontekst .. blot lige for at slå det fast.
    Men fair nok - kan man ikke lide emnet, findes der heldigvis andre, man kan kaste sig over.



  • #31   8. nov 2017 Nå, men jeg er jo stadig efter mange år, så det må under alle omstændigheder give et eller andet.

    Det er da underholdende - imo ihvertfald. Om ikke andet, så et interessant studie i menneskelig adfærd smiley


  • #32   8. nov 2017 Jeg har gennem årene lært mange ting herinde, tror jeg - men nok mest ting jeg ikke vidste noget om i forvejen.
    Og samtidig har jeg set så ufattelig meget fejlinformation. Lidt koncentreret omkring brugshunde, brugshundesport, miljøet og os brugshundeentusiaster.
    Meget af det formet ud fra fordomme, andenhåndsfortællinger, misforståelser og rene gæt.


    Jeg er helt enig i det der .. hvis det har interesse smiley


  • #33   8. nov 2017 #30

    Dine indlæg er som altid, fantastiske - sry, men det er det altså smiley

    Et godt ipo-spor - er et, hvor hunden i ensartet tempo følger sporet hele vejen rundt, med snuden i hvert eneste fodspor. Den må ikke have temposkift på noget tidspunkt, heller ikke efter knæk (som man ser en del) og den skal lave opstarter efter fundne genstande ved at stikke snuden i det første fodspor efter genstanden og herefter rejse kroppen op og lade den "følge efter".

    Den skal arbejde med høj koncentration, vilje og fuldstændig selvstændigt. Det er sådan omtrent det smiley


  • #35   8. nov 2017 Dermed ikke sagt at teori er dårligt, men for nogle af os (mig selv ret meget inkluderet) ender det med at snuden er så dybt begravet i teori, at vi reelt glemmer at kigge på det kræ, vi har mellem hænderne, og bare gøre det, der virker, i stedet for det bogen siger vi skal.

    Bingo - jeg må med slet skam erkende, at den eneste hundebog jeg har læst er "Ulvehunden" af Jack London smiley

    Så har kæresten godt nok købt "Gemeinsam Erfolgreich“, som jeg ind imellem lige kigger i, hvis jeg har et problem og søger inspiration - men ellers .. nej, man læser sig ikke til hundetræning, efter min mening smiley


  • #36   8. nov 2017 Jeg tror det var CH, der efter jeg havde læst bog nr. 14 kiggede meget nænsomt på mig og forbød mig at læse én eneste hundebog i et år

    Det er SÅ skægt og det mest pudsige paradoks fra bog- og teorielskeren smiley :D
    Og så fandt jeg mig selv lave ca den samme anbefaling herinde forleden smiley :D

    Hunde er bare en føle-ting for mig og ikke en læse-ting smiley


  • #37   8. nov 2017 Og så hovsa - for jeg skylder HG noget retfærdighed, i særdelshed en lille gruppe opdrættere, der i den grad gjorde Bellens drægtighed og efterfølgende hvalpetid meget lettere for mig.

    Masser af inspiration og ideer, gode råd og klap på ryggen.

    DET var guld!


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #39   8. nov 2017 Mon ikke at "de hårde brugsfolk" kan lære lidt af "hippie"-hundehvisker-folket med de bløde metoder. Og mon ikke, at hundehvisker-folket også kan lære lidt, af de "hardcore" brugshunde-folk.. Måske er den gyldne middelvej nogen gange vejen til succes. Der sidder folk som tror, at deres ord er lov, når det drejer sig om at træne hunde. Er der også kun en korrekt måde at opdrage børn på..

    PS: Har ingen børn, men har da en god meters penge i pighalsbånd, i overskud fra slut 70erne..


  • #40   8. nov 2017 Hmm. Peter, der leverede du lige præcis hvad jeg talte om tidligere...

    Hvad er hårde og bløde metoder?

    BATDOGS indlæg beskriver ret tydeligt at tingene ikke er så simple.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #41   8. nov 2017 Hvad er hårde og bløde metoder?

    Hårde metoder er i mine øjne = tvang og straf


  • #43   8. nov 2017 og venligst ikke sætte alle brugshundefolk i den bås!

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #44   8. nov 2017 Hvis "hårde metoder" er tvang og straf, hvad er det så du synes, vi skal lære af det?

    Mener du, at man kan opdrage et barn uden at være lidt hård engang imellem?

    "Hippie-folket" kan måske mangle lidt disciplineret tilgang til træningen..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #47   8. nov 2017 Og hvis man arbejder med brugshunde, så bruger man ifølge dig derved automatisk tvang og straf?

    Nej, det er sikkert ikke reglen. Det er bare hvad jeg ved selvsyn ofte har konstateret..

    Mener du seriøst, at man kan sammenligne hundetræning med børneopdragelse direkte?

    Nej, men mener at man kan drage visse paralleller...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #49   8. nov 2017 Nå, men hvis du ved selvsyn har konstateret det, så må det være en universel sandhed som rammer alle brugsfolk, også dem i tråden her og på HG generelt.

    Ja, det er en sandhed for mig, men jeg har jo ikke monopol på sandheden..


  • #50   8. nov 2017 Spot on i forhold til trådens tema smiley smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #52   8. nov 2017 Spot on i forhold til trådens tema

    I bund og grund handler det vel om meningsudvekslinger i stedet for right or wrong..


  • #54   8. nov 2017 #39 Måske er den gyldne middelvej nogen gange vejen til succes

    Faktisk er Martine ifølge min opfattelse ikke den hårde type når det kommer til at træne hunde..
    Hun har vist at det kan være vejen til succes, frem for de gamle hårde metoder smiley


  • #58   8. nov 2017 Det er vel de færreste, der træffer en beslutning om at de vil træne negativt??

    At man beslutter sig for såkaldte positive metoder betyder langt fra altid at det er positivt for hunden jvf Batdogs gode indlæg #45.


  • #60   8. nov 2017 Batdog skrev en lille anekdote om Balder, der beskriver det...

    Jeg selv har oplevet en hund, der hapsede en figurant som følge af brug af negativ straf...

    Der er talrige eksempler..


  • #62   8. nov 2017 # 34, Emma..

    Hvad er det du efterspørger præcist?
    Et eksempel har jeg lige skrevet..


  • #64   8. nov 2017 Nej, fordi den ikke forstod hvorfor den ikke fik belønning, den havde ikke nogen løsning.
    Total fejltræning, som jeg lærte rigtig meget af.


  • #66   8. nov 2017 Emma, ren shaping er vel en positiv metode? Jeg har set et hav af overstressede og frustrerede hunde, som ikke fattede hat af shaping. Et lille eksempel er Bodils tidligere tråd om hendes nye cockers renlighed. Hun brugte at ignorere når den lavede inde, og rose den udenfor. Efter en måned fattede den stadig ikke hvad det gik ud på. Hun fangede den i akten, sagde nej, løftede den ud og roste, og bingo, hunden forstod at tisse/pølle er noget man laver udenfor, og det er forbudt indenfor.

    Batdog, sinkeærinder? smiley smiley smiley


  • #67   8. nov 2017 Jeg har set hunde, der har fremstået totalt udslukte efter man har forsøgt at frishape og omvendt har jeg set hunde, der har været totalt forvirrede og top-frustrerede over frishaping.

    Ingen metode er positiv i sig selv og til hver en tid.
    Det afhænger af en masse.

    Derfor mener jeg at begrebet positiv metode er helt forfejlet og handler langt mere om moral end etik og om mennesker end hunde.


  • #74   8. nov 2017 Det interessante i denne diskussion er, at der kun er en der kan definere hvad positiv straf er, og det er den enkelte hund.
    Og så kan mennesket føle sig nok så positiv i sine metoder.


  • #79   8. nov 2017 Det er lidt sjovt det der med fri-shaping - for Easy fungerer det rigtig godt (men det er svært for mig, at vende mig til), men Nicki bliver noget så frustreret over det.

    Helt generelt med hundetræning kan man jo bare ikke regne med at det der virker for hund A, også virker for hund B - og man bliver nødt til at prøve sig frem.


  • #89   8. nov 2017 Og så med hensyn til "nej" smiley Alfa min afdøde whippet begyndte på et tidspunkt at opføre sig underligt.
    Vi kunne eks. sidde og spise aftensmad og pludselig som skudt ud af en kanon, røg Alfa op af sin kurv, eller hvor hun nu lå og slappede af og nærmest kravlede trygget rundt i stuen, med sænket hoved og svag logren med det yderste af halen.

    Jeg kunne simpelthen ikke greje, hvad hvorfor hun reagerede sådan. Indtil en dag, hvor jeg pludselig fangede sammenhængen. Hun reagerede, når ordet "nej" blev brugt i en almindelig samtale og var simpelthen smaskfrustreret over ikke at vide, hvad hun blev stoppet i. For hun lå jo bare og slappede af oftest endda i egen kurv.

    Det tog tre måneder at "afkode" nej helt og indsætte en anden stopkommando.

    Hun var en hund, der var meget opmærksom på tale og lynhurtigt opfangede verbale kommandoer eller bare enkelt ord, der betød noget, for hende positivt.

    Efter den episode brugte jeg det nye stop ord (njet) med omtanke og foretrak i højere grad at stoppe hende fysik, ved eks. at løfte hende eller puffe hende ned fra køkkenbordet, hun var langt mindre følsom overfor en fysisk irettesættelse end en verbal.


  • #93   8. nov 2017 Kirsten H:
    Det syntes jeg er meget interessant at høre smiley Nu er jeg godt jysk, så det der med at sige alle stavelser og udtale ord risdansk er ikke lige mig, haha. Derfor har jeg også lagt mærke til at jeg (når jeg møder hunde eller andre dyr der skal rettes på, fx når vores kat Alfe vil bide) siger et kræftigt "Æ!" og bliver stivere i krops holdningen indtil jeg føler dyret (for det meste Alfe) har stoppet uønsket adfærd. Men ved ikke om det er godt eller skidt. Kan se at hvis andre hunde lære "Nej!" så kunne det jo være at jeg taler russisk, når jeg kommer med mit jyske "Æ" smiley


  • #96   8. nov 2017 Vores hunde tilpasses vores hjem stille og roligt, vi træner os ikke frem til opdragelse.

    Men det betyder dælme da ikke at vi er grove fysisk, verbalt overfusende eller negative overfor vores hunde!!

    Jeg tager afstand fra den polarisering.


  • #98   8. nov 2017 Er det pr. definition hård/negativ træning hvis man bruger positiv straf og blød/positiv træning, hvis man ikke gør?

  • #100   8. nov 2017 Negativ straf er også straf og kan virke ekstremt voldsomt på en hund.
    Er det så stadig positiv tilgang?


  • #105   8. nov 2017 Emma #103 - det afhænger fuldstændigt af hunden i den modtagende ende.

    Det kan være endog meget negativt at afholde hunden fra det, den forsøger at opnå.
    Det kan få en hund helt ud over kanten af stress og frustration.


  • #107   8. nov 2017 Faktisk er Martine ifølge min opfattelse ikke den hårde type når det kommer til at træne hunde..
    Hun har vist at det kan være vejen til succes, frem for de gamle hårde metode


    Det er nok noget af det pæneste, nogen har skrevet om mig herinde - tusind tak, dine ord gjorde mig faktisk ret glad smiley


  • #112   8. nov 2017 Så længe træningen ikke er fair overfor hunden er det for mig fuldstændig underordnet om man bruger positiv straf eller ej.

    At være utydelig, kræve noget hunden ikke har lært, ignorere frustration fordi metoden er rigtig - DET er hård træning i min bog, og mit hjerte bløder når jeg ser det.


  • #115   8. nov 2017 Nogle gange tænker jeg at folk tror at positiv straf er lig med at rykke hovedet af hunden eller at den er selvlysende af strøm...

    Det er noget underligt noget, så sort/hvidt. Det ligner nogle gange en massiv gang kollektiv splitting..


  • #117   8. nov 2017 Som i alle livets forhold ... så er nuancerne guld værd.

    Jeg har haft 3 maller - og hold op, der var / er forskel på dem.
    Den ene elskede at slås - det var virkelig fantastisk for ham, så det var den måde jeg belønnede ham på.
    Den anden elskede at spæne efter en bold - så var det det, vi gjorde.
    osv ...

    På samme måde - så var den påvirkning der skulle til for at få dem til at ændre adfærd, forskellig.
    At træne alle 4 maller ens / belønne dem ens / påvirke dem ens .. nope, det ville ikke være OK, for de havde ikke samme tærskel eller glæde ved de samme ting.

    Denne ensretning af metoder er nok i virkeligheden den største fjende - at man holder op med at kigge på individet og mener, at metoden helliger målet.
    Intet kunne imo være mere forkert.

    Jeg har hørt om ejere, der har fået lov til at stå i hele og halve timer på afstand af resten af holdet, fordi deres hunde tændte hysterisk af ved synet af andre. Istedet for at korrigere hundene i opførslen, så fastholdt man denne - og det kommer jeg aldrig til at forstå ?
    Ja, "ejeren burde jo ..." - ja, men det gjorde ejeren jo ikke og nu står vedkommende med det her problem + en max stresset hund - og i "positivismens" hellige navn, får vedkommende ingen hjælp, men blot en eller anden fesen besked om at "give den en godbid når den ikke gør af de andre hunde - og hvis den gør, så skal du gå længere væk".

    At "trænere" vil være bekendt at tage penge for sådan en gang *biiip* træning er mig en gåde.



  • #121   8. nov 2017 Jeg håber da at alle overvejer det...

    Jeg har i de 11 år jeg har været tæt på IPO oplevet måske en lille håndfuld hundeførere, der trænede strafbaseret.
    Alle tudse gamle mænd, der vandt kredsmesterskabet i kreds 27 i 1987....
    Max unfair træning!

    Jeg ser kun belønningsbaseret træning, med varierende brug af positiv straf.
    De to er ikke hinandens modsætninger.



  • #123   8. nov 2017 #119

    Ærgerligt at du er så fastlåst i dine meninger .. og det er ikke nedladende eller noget, jeg mener det på en positiv måde.


  • #124   8. nov 2017 CH, kan du komme med et eksempel på positiv straf? Jeg får altid blandet det sammen med negativ forstærkning/straf

  • #126   8. nov 2017 Det er jo lige det, Linda. At tilføre ubehag er mange ting...

  • #129   8. nov 2017 Linda - Ja, på det punkt var hun blød, men hvis du spørger folk, der kendte hende, tror jeg ingen ville karakterisere hende som en blød hund. Hun var mere terrier end whippet.

    Fysisk kunne hun tåle meget ubehag uden at fortrække en mine. Hun rev ofte sine vildtkløer til blods og sagde ikke et kny. Brækkede en klo som blødte voldsomt og som jeg var nødt til bare at klippe af, da vi var på en lille skærgårds ø uden dyrlæge, hun fortrak ikke en mine. Var ikke bange for hverken skud eller fyrværkeri.

    Men at føle sig irettesat uden grund, det kunne hun slet ikke kapere.


  • #130   8. nov 2017 Milla, positiv straf er at tilføre et ubehag.
    Det kan være alt fra at stramme linen op, sige nej, klapoe hunden en eller bide den i øret..
    Og i min verden kan det også være et tilført ubehag at afholde hunden fra sit driftsmål.



  • #132   8. nov 2017 Du må definere hvad strafbaseret træning er, Emma.

    Og ikke mindst hvad belønningsbaseret træning er.


  • #133   8. nov 2017 #130 Så når nu jeg står med min hvalp/unghund som ELSKER (!!) kontakt, mennesker, hunde mv. og jeg beder xx ignorere ham, til han falder til ro - kan det betragtes som positiv straf?

    Jeg kom til at tænke på situationen ifbm. batdogs indlæg om indkald.


  • #136   8. nov 2017 Hvor synes du negativ straf passer ind i beskrivelsen i # 131, Emma?

  • #139   8. nov 2017 Milla, det er et kompliceret eksempel.
    For mig KAN det være det afhængigt af hundens følsomhed, men klassisk vil man sige, at de afholder han fra noget han ønsker, så er det negativ straf.

    Negativ =fjerne noget, positiv = tilføre noget.


  • #140   8. nov 2017 Jeg hørte om en instruktør, der havde haft en der på ingen måde ville benytte andet end positive metoder på sin hund.
    INGEN straf, ingen negative påvirkninger - KUN positivt.

    Når hun luftede hunden, skete det i en flex line - for den skulle jo have mulighed for at bevæge sig.
    Til spørgsmålet hvad hun gjorde, hvis hunden stoppede op og snusede og hun selv godt ville videre var svaret "så forsøger jeg at lokke ham videre, men jeg vil ALDRIG trække i snoren"
    Til selvsamme spørgsmål, blot afrundet med "åd lort" istedet for "snusede" .. ja, så røg det positive lidt på jorden ....


  • #144   8. nov 2017 Emma findes det i virkeligheden på danske træningspladser at der nogen der træner sådan anno 2017?

    Altså brugshundemiljøet får skyld for at være hårdt og negativt, men der arbejder hundene dælme da for at få belønning, ikke for at undgå straf!


  • #145   8. nov 2017 A-a benytter jeg under indlæring, når det ikke er helt korrekt det min hund gør. Det fortæller ham, at det ikke er det jeg vil have fra ham - men at jeg omvendt værdsætter hans forsøg og opfordrer ham til at blive ved med at prøve - og navnligt TURDE forsøge.

    Nej er for mig et STOP ØJEBLIKKELIGT HVAD DU HAR GANG I !!!
    Det kunne jeg aldrig, aldrig finde på at benytte i min indlæring, for jeg vil godt have en hund, der arbejder frit og med høj energi.


  • #147   8. nov 2017 Jeg må ærligt indrømme at jeg blev hurtigt "opdraget" til at alt skulle være positiv herinde - og på den træningsplads vi gik på.

    Jeg har måtte konkludere at det er simpelthen bare ikke muligt for mig. Jeg er stadig i gang med at finde min måde at gøre tingene på, og de bunder da også i at mine hunde skal have så få korrektioner som muligt og så meget ros som muligt - men det ER umuligt for mig at undgå at sige nej i hverdagen, hive i snoren når hunden er på vej hen til noget den ikke skal osv..

    Jeg har en video herinde, hvor jeg bruger "nej" ifbm. træningen af Nicki. Det er så erstattet af "hov" i stedet, fordi det er mere neutralt, men stadig en god markør for, at hun gør noget hun ikke får belønning for lige nu smiley


  • #149   8. nov 2017 Selvfølgelig er der nogle nuancer, men sådan generelt er det noget, jeg er imod


    Hunden forstår jo ikke de her nuancer - det er nok lige kækt nok at tro, at hunden tænker "nå ja, det ER jo lort jeg æder, så klart må hun trække i mig".

    Eller hur smiley


  • #150   8. nov 2017 Så vil jeg meget gerne have renset brugshundefolkets ry...
    Hvis der steder, der bliver brugt belønning er det dælme på IPO-træningspladserne..



  • #152   8. nov 2017 Sund tilgang, imo, Milla

  • #153   8. nov 2017 Min oplevelse er så, at hunden lærer hurtige, hvis man ikke markerer fejl, men blot tilbageholder belønning

    Markerer fejl ???


  • #157   8. nov 2017 Min oplevelse er så, at hunden lærer hurtige, hvis man ikke markerer fejl, men blot tilbageholder belønning

    Det kostede jo så vores figurant en god gang blå mærker.

    Det dur ikke til alt og alle og kan blive voldsomt frustrerende specielt hvis hunden er i høj drift.


  • #158   8. nov 2017 #145

    Jeg har det på fra starten af - jeg bruger en metode, hvor jeg ikke er bange for at fortælle hunden præcis hvad jeg vil have den til. Derfor får han at vide når "tampen brænder" - og når den ikke gør.

    Jeg har set alt, alt for mange frustrerede kede-af-det hunde, med førere, der ikke ville hjælpe dem til at forstå hvad det var de skulle.

    Det vil jeg ikke udsætte min hund for - derfor viser jeg ham fra starten af, hvad der er rigtigt og hvad der ikke er smiley


  • #160   8. nov 2017 Om de er gammeldags i PH?

    Hvorfor?


  • #161   8. nov 2017 Der må man jo så afgøre, hvad der er vigtigst. Er det vigtigst ikke at såre hundens følelser, eller vigtigst at hunden ikke bliver syg? Altså jeg stræber efter at undgå tvang og straf - men hvis hunden nægter at skulle til dyrlæge, så ville den da også blive tvunget

    Så "udelukkende positivt" er altså en sandhed med modifikationer ?


  • #164   8. nov 2017 Det dur ikke for mine hunde, hvis jeg ikke markerer deres fejl - og det dur ikke, af to vidt forskellige grunde.

    Med Nicki dur det ikke, fordi det skaber usikkerhed hos hende helt generelt.

    Med Easy dur det ikke, fordi jeg forsøger at shape ham til at blive ved med at tilbyde - så jeg har kodet ham til at hvis 1 twist ikke virker, så virker 2 måske. Derfor dur det ikke at han f.eks. begynder at twiste når jeg siger dæk, og jeg så ignorerer - for så står han altså og twister 8 gange (og det er ikke en overdrivelse, det ER sket ved et uheld).

    Derfor har jeg en markør der nu hedder "hov". smiley


  • #166   8. nov 2017 Man kommer ikke langt i schæferregi ved at indlære med straf.
    Det er spildt arbejde - derfor vælger man naturligvis det andet.

    Men vi kommer ikke udenom at der er kæmpe udfordringer i forhold til at være fair i træning...
    Men belønninger bruger man. Kender ingen, der ikke gør.


  • #170   8. nov 2017 Hvad mon man gør, hvis en hund misser udkaldet fra bevogtningen og man ikke må tage linen og ikke må flytte den fysisk og ikke må bruge sin stemme til at stoppe den...
    Venter til den tilbyder at stoppe selv?

    Eller sviner i ærmet fordi den intet forstår?


  • #172   8. nov 2017 Vores første brugsschæfer blev trænet med minimalt brug af positiv straf og det gjorde at der ikke skulle meget til før han reagerede...
    Men var han blevet påvirket negativt af et a-a, ville han være røget tilbage til opdrætter...

    Så ville der seriøst være noget galt


  • #174   8. nov 2017 Jeg er ikke "jer", Emma.

    Hvad er polariserende?

    At mene at der er flere veje til rom og at intet virker hver gang og på alle?


  • #175   8. nov 2017 Jeg kan jo kun snakke udfra min egen erfaring, og min erfaring er, at hundene lærer lidt langsommere sådan, og evt. taber lidt af gnisten, hvis de forsøger og får et "a-a".

    Sådan en hund ville jeg personligt ikke kunne arbejde med. De SKAL være mere hårdføre end at et simpelt a-a får dem til at blive forsigtige og taber gnisten.
    En god konkurrencehund er jo netop kendetegnet ved en vis portion hård- og belastbarhed.
    Det er det ihvertfald i min sport - rally og AG er muligvis noget, der ikke fordrer disse imo meget skattede egenskaber.


  • #179   8. nov 2017 Mine hunde mister ikke energien af en fejlmelding. Nogle gange tværtimod smiley

  • #182   8. nov 2017 Mange fejlmeldinger i træk når man shaper en øvelse vidner om at den er dårligt tilrettelagt.

    Det burde ikke være relevant at sige a-a flere gange i streg når man shaper.


  • #183   8. nov 2017 I "stå" f.eks - når jeg viste ham øvelsen skulle han jo forstå, at benene skulle klistres fast i underlaget, når han hørte kommandoen.
    Hvis han rykkede dem - når jeg for at stadfæste øvelsen lokkede ham med en guf eksempelvis - sagde jeg a-a til ham og når han så stod stille med benene, så fik han fest og sin præmie.

    At tilbageholde præmien og selv lade ham regne ud at han bare skulle stå stille, ville imo være unfair.
    Jeg er meget stor tilhænger af, at man hjælper sin hund til forståelse så meget som muligt smiley


  • #184   8. nov 2017 Det er dig, der laver kobling til dig selv, Emma...

  • #188   8. nov 2017 Hvis man frishaper er præmissen jo, at intet er forkert - derfor er fejlmelding slet ikke relevant.

  • #190   8. nov 2017 Hvis jeg siger "a-a" hver gang hunden gætter forkert, så mister hunden lidt af energien. Det har jeg set hos MANGE hunde.

    Som jeg skrev - jeg gider ikke at gå med en hund, der så let bliver slået ud af kurs. Det er ikke brugbart i min sport - men som sagt, det kan være at det er fint nok i AG eller rally og "den slags" blødere sportsgrene.

    Min bliver mere opmærksom og ser seriøst ud som om han tænker ved de her a-a´er .. han bliver mere ivrig og lægger sig i selen for at gøre det rigtigt.
    Han kører så også voldsomt i sin drift og jo mere drift, jo større motor og jo bedre accept af "nederlag" .. det siger MIN erfaring mig smiley


  • #193   8. nov 2017 Altså - Easy er shapet, og jeg bruger jo kun "hov" hvis jeg har givet ham en kommando og han gør noget andet end den kommando.

    Jeg starter mine øvelser uden kommando - shaper øvelsen frem ved at klikke for alt i den retning. Når adfærden sidder der, så sørger jeg for at belønne for adfærden 2-3 gange og så siger jeg kommandoen og afventer at han tilbyder selvsamme adfærd. Hvis denne adfærd nu er twist, og jeg sagde "twist" og han mod forventning lavede en sit, så siger jeg "hoov" og evt. "prøv igen". Men normalt under indlæring belønner jeg jo så meget for adfærden op til jeg indlærer det verbale signal, at han ikke tilbyder andet..

    Problemet opstår, når han har lært en adfærd og så hellere vil bruge den end aaalle de andre ting han kan. Bakke er særdeles populær for tiden, så der har vi en del "hov"'er, men det skal nok komme smiley


  • #194   8. nov 2017 Jeg træner jo kun ringtræning seriøst med whipperne og her bruger jeg også a-a til at markere, hvis de er ved at lave "fejl".

    Dybest set synes de fleste hunde at ringtræning er dødssygt hvis det overdrives, så det gælder om at finde en balance, hvor hunden bevarer gnisten og det synes jeg er nemmest, hvis jeg korrigerer. Uden korrektion ville vi skulle træne langt mere intensivt

    Eks. jeg vil gerne have at de bevæger sig frit i slap line, men både Bianchi og Cala vil rigtig gerne fremad og er ret ligeglade med om linen er stram, her bruger jeg a-a, når de er ved at komme ud i stram line og roser selvfølgelig når tempoet er rigtigt, det fungerer helt fint og de er hverken trykkede eller i tvivl om, hvad jeg gerne vil have dem til.


  • #195   8. nov 2017 Når man shaper tricks, er der ikke nødvendigvis et mål på forhånd, og så ser jeg gerne, at min hund tilbyder en lang række af forskellig adfærd.

    Men når det "bare" er tricks, skal man jo ikke fejlmelde ??


  • #196   8. nov 2017 Kan man stadigvæk ikke sætte youtube-videoer ind iøvrigt ?


  • #197   8. nov 2017 #196 Tror det desværre ikke. Jeg kan i hvert fald stadig ikke se videoer fra spor-emnet smiley

  • #198   8. nov 2017 Jeg synes der er en verden til forskel på frishaping og shaping af en konkret øvelse.

    Det er ret radikalt ikke at bruge fejlmeldinger når man shaper en øvelse imo.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #199   8. nov 2017 CH. Det ene udelukker jo ikke det andet. At man stadig mange steder ikke har fulgt med tiden kan vi ikke komme uden om. Forskellen på en god og dårlig træningsplads er som nat og dag.





  • #201   8. nov 2017 #197

    Okay - lidt ærgerligt smiley


  • #202   8. nov 2017 Lige en note - fejlmelding, korrektion, påvirkning, markering... same/same..

  • #203   8. nov 2017 #200

    Jeg skrev muligvis - dette et simpelt lille ord, der indikerer at man er i tvivl om hvorvidt det er rigtigt, det man skriver.

    rally og AG er muligvis noget, der ikke fordrer disse imo meget skattede egenskaber.

    Prøv at lægge låg på din aversion og lev op til det "jeg gider ikke personfnidder" som du prædiker.


  • #206   8. nov 2017 #204

    Endnu et eksempel på forskellen i dine sportsgrene og min.

    At indlægge "tænketid" ? Nope - det ville aldrig give mening i IPO, så det var nok alligevel ikke helt forkert det jeg skrev og som du var hurtig til at afskrive som "uvidenhed" smiley




  • #209   8. nov 2017 Og det gør jeg ved at begrunde det med uvidenhed og bliv bare i troen.

    Det er jo altid nemmere at kalde folk for uvidende end at forholde sig til det de skriver - men ihvertfald godt, at du ikke ligger under for personfnidder og aldrig bliver personlig smiley





  • #211   8. nov 2017 Haha.. tænketid er da fuldstændig relevant i Ipo.
    Bare ikke til hunden smiley :D

    Nogle gange fortjener hundeførere en lille time out smiley


  • #212   8. nov 2017 #210

    Det gør det jo på ingen måde i IPO smiley
    - og selvbelønning kan der jo på ingen måde være tale om .. hmm ...

    Jeg var også i tvivl om hvorvidt jeg havde ret - derfor skrev jeg MULIGVIS istedet for blot at postulere at sådan var det.


  • #213   8. nov 2017 Mange racer slår da fra hvis belønning udebliver og de blot får fejlmarkering. Så får du da bare fingeren og så daffer de af.

    Hvorfor gør de mon det ?


  • #214   8. nov 2017 Haha.. tænketid er da fuldstændig relevant i Ipo.
    Bare ikke til hunden

    Nogle gange fortjener hundeførere en lille time ou


    smiley smiley smiley smiley


  • #217   8. nov 2017 #216

    Næppe noget svar på mit spørgsmål om hvorfor de her racer gør sådan.

    Mange racer slår da fra hvis belønning udebliver og de blot får fejlmarkering. Så får du da bare fingeren og så daffer de af.

    Hvorfor gør de mon det ??


  • #219   8. nov 2017 Nej, jeg vil blot vide, hvorfor at den gør som du beskriver smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #220   8. nov 2017 Så mangler hunden i mine øjne noget i forhold til det jeg træner. En hund der vil gå igennem ild og vand går Ingen steder. Den prøver igen og igen.

    Så er vi tilbage til hvad hunden indeholder. Det gåpåmod kan man ikke træne ind i en hund der ikke har det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #222   8. nov 2017 Det burde jeg kunne. Jeg har læst det kun er et spørgsmål om træning.

  • #223   8. nov 2017 #208 Caroline: Helt enig Caroline smiley Har aldrig været til træning eller trænet med en hund (ud over sit og dæk), men det lyder meget spændende smiley Og syntes da man lære en smule ^^
    Vidste fx ikke at der er så stor forskel på trænings metoder og har aldrig hørt om shaping eller frishaping før. smiley
    Så et sit er ikke bare sit, man kan også lære at sidde ordentligt smiley


  • #225   9. nov 2017 Jamen så spørg hunden

    Nu var det dig jeg spurgte smiley

    Men fair nok, hvis du ikke ved det - din beskrivelse af en hund som "giver fingeren" er lidt for meget disneyficering af en hunds motiver.
    Der er en meget simpel forklaring på, hvorfor nogle hunde kan trænes på en måde hvor man blot holder belønningen tilbage - og nogle ikke kan og mister interessen.

    Manglende drift på den belønning man holder tilbage - det var faktisk blot der jeg ville hen - for det troede jeg ærligt talt du vidste smiley


  • #227   9. nov 2017 Hvad du siger eller ikke siger har jeg ikke kommenteret på - jeg var blot interesseret i hvorfor du disneyficerer en hunds adfærd, istedet for at komme med den rette forklaring.

    Din lange opremsning er overflødig - det er kort fortalt, som jeg også skriver, manglende drift på belønning.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #228   9. nov 2017 Din lange opremsning er overflødig - det er kort fortalt, som jeg også skriver, manglende drift på belønning.

    Har svært ved at se hvad hundes drifter, har med belønning at gøre, altså medmindre, man har pillet alle drifterne og glæden ved arbejdet ud af hunden, og dermed dens motivation for arbejde og belønning. Hvis hunden ikke er glad når den bliver belønnet, så skal man måske kikke lidt på (be)lønningerne..


  • #229   9. nov 2017 Har svært ved at se hvad hundes drifter, har med belønning at gøre,

    Det er også OK smiley


  • #234   9. nov 2017 Hvad har Disney at gøre, med at hunden daffer af?

    Du skrev da vist noget om at den "gav fingeren" - det er en disneyficering.

    Din konklusion med “mangler drift på belønning” står ret alene.

    Det er jeg ikke enig med dig i.
    Er belønningen en hare i flugt f.eks - så er det de færreste (om nogen overhovedet) hunde, der ikke vil finde det spændende nok til at eftersætte.
    Hvis du taler om belønning i form af løbsk tævetis - så vil majoriteten af hanhunde finde det spændende nok, til se stort på andre ting.

    Hvis belønningen er stor / spændende / interessant nok, vil hunden ikke vælge den fra - når den gør, er det fordi den ikke har drift nok på den ting, den sættes i udsigt.

    Det er bare sådan det er smiley


  • #236   9. nov 2017 Martine står ikke alene i forhold til konklusionen om manglende drift.

    Har hunden drift nok på belønningen, vil den gøre alt for at lykkes og aldrig vælge muligheden for belønningen fra.

    Min gamle hund knækkede det ligament, der holder knæskallen på plads og det skete ligesom han blev belønnet.
    Han skreg forfærdeligt - og så løb han hen og hentede bolden.

    Han var ikke en specielt driftstærk hund men han var højt motiveret.

    Der er ingen tvivl om, at manglende interesse er lig med manglende motivation som er lig med manglende drift.
    Har de drift nok, arbejder de igennem hvad som helst.

    Ikke dermed sagt at det er hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt for alle..
    Men drift skal der være, ellers er det dødfødt.



  • #240   9. nov 2017 Du kan få hunde til at vælge haren eller tævetisset fra. Det kan gøres på mange måder. E collar, lang line, træne vente på tilladelse, Premack og mange mange flere.
    Hvis der er angst, frygt eller smerter med i billedet så skal du først ind og løse dette.


    Nu taler du om påvirkning og at hunden arbejder fordi den ikke ønsker den konsekvens der er tale om, hvis den ikke gør.

    Det har jo ikke noget at gøre med, at hvis belønningen er stor nok for hunden, så vælger den den ikke fra.

    Som jeg skrev - det er et spørgsmål om drift på belønningen - er den ikke stor nok, så har hunden intet incitament til at lægge sig i selen.

    Men jeg er helt klar over at hunde ikke har finger og de dermed ikke kan “give en fingeren” Det troede jeg også at du var.

    Jeg er af princip imod at tolke eller forsøge at forstå baggrunden bag folks skriv herinde. Jeg synes det er grobund for en masse misforståelser, så derfor er det nemmere bare at skrive hvad du mener.

    Det er jo en udbredt misforståelse, at når vovse ikke gider at apportere for 5. gang er det fordi den er for klog "nu har du smidt den væk 4 gange og hvis du bliver ved med at smide den væk, gider jeg altså ikke blive ved med at hente den til dig."

    Nope - manglende drift på den belønning, det udløser.


  • #241   9. nov 2017 Martine, video-funktionen virker igen nu smiley

  • #244   9. nov 2017 Sådan helt praktisk. Har jeg stået med en HF, der har bokset med en unghund, der har haft mere opmærksomhed på omgivelserne end på HF, har lavet et ton af overspringshandlinger eller bare ser ud til ikke at gide og ikke at lytte, så har svaret altid været: Motivation.
    Få nu fyret op for belønningen og få fyldt på driftbeholderen, så hunden synes det er værd at arbejde for.

    Og herefter følger en masse træning for føreren i at lære hvordan man stimulerer drift.


  • #247   9. nov 2017 Hvad er drift og hvad er motivation i din verden?

    Noget der tager en krig at forklare.
    Det har jeg gjort et ton af gange her på stedet og vælger med omhu hvornår jeg kaster mig ud i det.

    Jeg er ikke sikker på hvad hensigten med dit spørgsmål er, så jeg venter lige med hele den svada til jeg er blevet mere klar på, hvad du vil bruge svaret til.


  • #253   9. nov 2017 Men det ændre ikke på at hvis du fjerner nogle påvirkninger, forstyrrelser eller gør andre tiltag så vokser drift for belønning.


    Jeg tror det er dig selv du sidder og diskuterer med lige nu ?

    Du har lavet lange og en del indlæg hvor du med forskellige krumspring og mange forklaringer dog må komme frem til det jeg hele tiden har skrevet :

    Det kommer an på hvor meget værdi belønningen har for hunden.

    Så er det i og for sig irrelevant, om det regner, om der er egern i skoven, og vandstanden er højere end vanligt, om FCKs oldboyshold afholder den årlige udflugt ..

    Er hundens lyst til belønningen stor nok vil den ignorere alle udefra kommende påvirkninger ..


  • #254   9. nov 2017 Det var kun i forhold til dit skriv om boxeren. Hvor andre har sagt manglende motivation og du så siger drift.
    Det er nemlig utydelig hvad der er hvad og hvad folk mener.
    Jeg er sådan set ligeglad med hvad folk kalder det. Jeg er mere ude efter løsningsforslag


    Jeg har ikke lavet indlæg om en boxer?

    Men ja, jeg bruger både ordet drift og motivation.
    Det er to forskellige ting, motivationen drives af driften på belønningen.

    Lav drift på belønning = lav motivation.


    Og er motivationen gået fløjten, så skal der skrues op for driften. Dette gøres ved enten at skifte til noget, der er et bedre driftmål for hunden, eller gøre det eksisterende til et bedre driftmål for hunden.



  • #256   9. nov 2017 #255

    Hvem taler om problemløsning ? Det er da vist kun dig.

    Jeg fortæller bare hvordan tingene hænger sammen - det er grundet det, jeg har skrevet så mange gange at det må være feset ind hos selv de mest langsomme - ikke et ord om problemløsning .. det var ikke det vi talte om.

    At du springer i tingene og nu mener, at jeg ikke evner problemløsninger - jamen slå dig løs .. er det ikke sådan ???


  • #259   9. nov 2017 #241

    Super smiley

    Det var såmænd blot for at smide en meget kort video hvor resultatet af guidning, positiv indlæring og a-a´er foreløbig har ført min hund i hans indlæring.

    Det, som jeg her synes er værd at bemærke er at han er usigelig sikker på hvad han skal - og at han ikke er trykket eller vigende på noget tidspunkt.

    Men han er anvist - hele vejen - og er aldrig blevet overladt til at selv finde løsningsmodeller - han er helt sikker på hvad han skal, som han har været igennem hele indlæringen. Netop pga jeg har vist ham hvad jeg forventede smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=MfXVIUwispg


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #260   11. nov 2017 Det, som jeg her synes er værd at bemærke er at han er usigelig sikker på hvad han skal - og at han ikke er trykket eller vigende på noget tidspunkt.

    Nej, det er flot arbejde, og han ser ud til at arbejde med glæde smiley


  • #261   12. nov 2017 Tak Peter smiley

Kommentér på:
Kloge HG´ere

Annonce