{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Forbi hest, hvordan gør i? {{forumTopicSubject}}

Hold nu kæft en svada jeg fik i skoven i dag af to ride koste på hest!

Så nu spørger jeg jer, hvordan er den mest korrekte måde at møde en hest som kommer gående imod jer, med jeres hund?

Og her er jeg især interesseret i hvordan man undgår at presse hunden ud i en situation den ikke bryder sig om.

Situationen er: Asterix og jeg går på en skovsti, med sporline på. imod os kommer to ryttere i "lidt hopla" de må kun trave på stien men skidt nu med det.

Asterix får øje på dem, og flere gange snuser han i græsset, kigger op, snuser igen, han holder altså øje med de heste her, men han går stadig fremad.
Så begynder han at sænke farten, og sender signaler, og det er ikke dem alle jeg kan tyde, men ørene rejst ud til siden (han har ikke taget stilling) smaske (dæmpende) kigger tilbage på mig (hvad gør vi nu?) Stille usikker logren. vender kinden til rigtig mange gange.

Jeg kalder ham med glad stemme et par meter videre og går så ind til siden, dvs vi træder 2 meter væk fra stien vender os om og han sitter på kommando. vi har nu fuld udsyn til heste og stien men skabt lidt afstand.

Ridedamerne kommenterer "ej det er da det DUMMESTE du nogensinde kan gøre, nu viser du din hund at der er noget at være bange for"

Asterix sidder pænt, nysgerrig ved siden af mig og spiser godbidder (positivt at han vil tage imod dem)

Hestedamerne stopper op lige foran os, og vil starte en diskussion, ja lige her, for de ved altså bedst, og det er synd for min hund!

Jeg beder dem om at ride videre, for jeg synes netop at de optrapper konflikten ved at standse op (og afspærre os vejen) og herved så begrænser de den afstand som jeg har givet os.

De ler højt, de griner, de synes hele situationen er komisk og gør højlydt grin med mig, de spørger til hans alder og påstår at de har forstand på rottweiler.

Da de står der, rejser Asterix sig op og trækker sig tilbage, han står lidt usikkert bag mig, men jeg vurderer at han kan godt klare at blive her og ikke flygte, så vi venter til damerne rider videre, og der vender han tilbage til mig og går videre uden at se efter dem, glad og hvalpet.

Hvad havde I GJORT?

Damerne mente, at jeg skal passere hestene som om intet er hændt, på trods af at min hund vil føle sig presset.

Jeg er stik modsat, jeg træder til side for heste, cykler, biler osv og kan vitterligt ikke se at jeg gør min hund bange ved at træde til siden. Jeg flygter jo ikke!

Jeg vil lige sige, jeg er selv PISSE BANGE for heste! Og det kæmper jeg med at det ikke går ned i snoren.

Kommentarer på:  Forbi hest, hvordan gør i?
  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.332
    #1   11. nov Jeg gør som dig

Trækker ind til siden og går videre eller stopper, kommer an på hvordan hunden reagere

Det er også sådan jeg foretrækker folk gør når jeg rider

• #2   11. nov Jeg havde gjort fuldstændig det samme som dig Lillemor
    De skulle da være taknemmelig for, at du viste hensyn.

• #3   11. nov Jeg går til siden og dækker mine af. (møder ind i mellem hestepiger)
    Og i dit tilfælde ville jeg nok have sagt med høj stemme: SE NU OG KOM VIDERE

• #4   11. nov Jeg sætter altid mine hunde ind til siden. De er begge vant til heste. Men jeg aner aldrig om hesten er vant til hunde eller kan blive bange.

Jeg har kun mødt ryttere, der har takket mig for hensynet. Jeg har endda hørt en på god afstand berolige sin rideveninde med: "Jeg har mødt de der hunde mange gange, de er virkelig velopdragne og hun går altid ind til siden med dem og giver god plads". Den hest var nemlig smånervøs og rytteren var meget nervøs.

Jeg synes det er god opførsel at give plads til heste - Netop fordi heste kan være nogle nervøse krabater. Så jeg synes bestemt du gjorde det helt rigtige - Både for hest og hund. Hunden skal da heller ikke presses ud hvor den er utryg.

• #5   11. nov Jeg gør altid det samme som du gjorde, og jeg får altid et "tak" eller "goddag".
    Det gælder da netop om at gøre hunden så upåvirket af hestene/situationen.
    Laika kan finde på at gø, hvilket jeg tror kan gøre hesten urolig, så jeg går til siden i god tid og giver godbidder. Hvis ikke hun spiser dem går vi længere væk.

• #6   11. nov Først og fremmest så er det dig der kender din hund og derfor dig der vælger den bedste måde at passere. Jeg syntes din måde er ganske fin og også en jeg selv kunne finde på at bruge afhængig af situationen, for nogle gange så kan jeg f.eks. mærke på Bassen at det bedste vil være at få det hele overstået hurtigt og så ville jeg gå hurtigt forbi med ham på den side længest væk fra hestene, andre gange så var jeg trukket væk fra stien for at finde ro og trykhed. Som sagt afhængig af hvad jeg kan mærke på hunden vil være bedst. Så de er da bare nogle strigler der skal klappe i .

Min hest var så spasset ud hvis nogle var gået væk fra stien på den måde (han er ellers verdens mest kedelige hest), han mener man må være ude på noget og helt klart vil overfalde ham fra bag træerne

• #7   11. nov jeg ville nok prøve og finde en opmærksomhed til hunden så den ikke tænker
    på hestene, jeg har selv haft heste i hverdagen og ved det er store dyr forhold til hunden så den nok føler sin lille til forhold til hestene. når de kommer både i galob og trav på stien . det kan virker ret voldsom for hunden. Sif hun er os bange og usikker på mange nye ting som er på vejen. men at for hendes opmærksomhed på en anden ting er mere let

• #8   11. nov Det er ikke alle hestemennesker der overhovedet har den fjerneste forstand på hunde

Så jeg ville da bare gøre det, der føltes bedst i situationen - og ja, jeg havde bestemt også trukket ind. Jeg skal ikke nyde noget af at have (usikker) hund tæt ved hestenes ben hvis jeg har mulighed for at trække væk. Komplet idioti at opfordre til det med fremmede heste og hunde.
    Det er da blot godt, hvis din hund har en sund frygt for heste og deres hove, som kan give et solidt los lige i smasken på en hund.

• #9   11. nov At du næste gang beder dem om at ride videre, eventuelt fulgt op med "jeg stoler fuldt ud på min hund, men jeg stoler ikke på jeres heste".

Balder har boet på stutteri. Han kom nogle gange med på tur fra hesteryg bare i en sporline, og hans bedste ven var lipizzaneren Albert, og de to elskede foldfjol og fangeleg med hinanden. Men man kan og skal sgu ikke stole på alle heste over én kam.

Næh, fortsæt du bare med at gøre det, du synes er bedst. Og jeg ved ikke lige hvad der var de damers problem, men de fleste andre ryttere, jeg kender, påskønner at man holder god afstand. Netop fordi det er dyr, og man aldrig kan vide sig helt sikker på hvordan de reagerer.

Og så er jeg en sur, gammel strigle, så jeg ville hive mobilen frem og filme at de traver. Jeg har haft den diskussion med de unge opstaldere på stutterier så mange gange, skovstier koster godt med penge at vedligeholde, og hvis der er tilladelse til bestemte gangarter og ikke andre, så er der gode årsager til det. Og hvis det opdages at skovejer eller skovfoged, så kan det koste ridekortet til den skov. Og hvis det er en rigtigt gnaven en af slagsen, så kan man risikere at alle ridekort bliver annulleret for alle ryttere i området.

• #10   11. nov Jeg går altid pænt ind til siden. og står stille med hunden - det er det jeg er mest sikker ved.
    så jeg synes du har gjort det helt korrekte, du har gjort hvad du følte var bedst og mest kontrol over.

• #11   11. nov Jeg trækker altid ud til siden. Mine kan finde på at gø af heste, så jeg skal sgu slet ikke passere på samme sti med 5 hunde - hesten kunne jo blive forskrækket. Dét skal mine hunde ikke opleve, eller hesten for den sags skyld. Så vi trækker ud til siden, kigger på hestene og hundene spiser en masse lækre godbidder mens hestene passere jeg har altid kun fået smil af de ryttere jeg har mødt. Aldrig sure miner

• #12   11. nov Jeg havde kaldt hunden til mig, og havde gået mellem den og hestene, både for at hestene ikke skal blive bange, og for at undgå at presse hunden.

De ryttere er da for langt ude. De skal bare være glade for, at der er folk, der viser hensyn!

• #13   11. nov Idioter findes tydeligvis alle vegne.....

Jeg gør som dig, og jeg er i øvrigt også hestemenneske.

• #14   11. nov Ja, jeg har altså også haft heste i mange år Jeg ville kun blive glad, hvis folk trak deres hund ind til siden, så jeg var helt sikker på at undgå en dårlig situation, også for min hest

• #15   11. nov Trækker altid ud til siden! Min hund skal ikke i nærheden af fremmede heste.

Dengang jeg havde hest, der elskede jeg når folk trak ind til siden

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 34 Følgere: 460 Emner: 121 Svar: 3.980
    #16   11. nov 'Tak! jeg har hélt styr på min hund. Så rid videre'

• #17   11. nov Jeg har så også prøvet, at 3 store hunde løb ud og bed efter min hest. Der mistede jeg totalt kontrollen over det, for hesten blev naturligvis bange og sparkede efter hundene, mens ejeren bare stod og grinede Heldigvis stak hesten af, men det kunne da være gået voldsomt ud over både hunde og hest. Derfor har jeg faktisk lidt en angst for at møde fremmede hunde med en hest. Så ja, skønt med en ansvarlig ejer, der tager hunden med ind til siden og forsøger at gøre det til en god oplevelse for hunden!

I øvrigt en mærkelig opførsel at ville galoppere forbi en hvalp. Det havde jeg aldrig valgt.

• #18   11. nov Jeg havde gjort som dig, og fordi mine også ville kunne finde på at gø af hestene, kunne jeg sådan set også finde på at tage dem på armen

• #19   11. nov Som rytter ser jeg også helst at de gør som dig. Sætter hunden af og lader hestene komme forbi:-) træls at disse "k*llinger" skulle opføre sig som de gjorde.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#20   11. nov Og så må du endelig aldrig bruge tørret hestekød som godbidder for så får hunden smag for heste og vil angribe alle heste den ser

O.b.s i foregående tekst er der mulighed for ironi og plat humor

• #21   11. nov Jeg gør som dig - godt ind til siden.

Og når jeg ser det fra den ridende side, sætter jeg osse pris på at det er det folk gør. Jeg går altid ned i skridt og trækker over i modsatte side af hvor hund og hundemennesket står

• #22   11. nov Tak, jeg vidste jeg kunne regne med jer på HG!

Gad vide hvilke svar jeg ville få på hestegalleri

Nå men jeg kan heller ikke selv se problemet, jeg undrede mig mest over om folk virkelig bare passerede heste med deres hunde, og lod som ingenting (læs: var dødnaive)

• #23   11. nov Jeg synes faktisk, det er super irriterende, at sådan nogle som dem er med til at give ryttere et dårlig ry

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 52
    #24   11. nov Omg, utroligt at de overhovedet har kunne finde på at stoppe op og kommentere på det. Men ja, hestepiger kan godt være rapkæftet i flok. Jeg er selv hestepige, været konkurrence rytter i 10 år, så kender alt for godt til hestepiger.
    Jeg havde gjort det sammen som dig, og gør jeg også hvis jeg møder knallert eller andet i højfart. Heste er ikke at spøge med, og kan reagere uhensigtsmæssig, trods ejer normal har godt styr på den.
    Jeg havde nok også givet dem nogle ord med på vej, eks at jeg kender min hund, så jeg passer mit, hvis de blot ville passe deres..

En anden ting, mødte faktisk engang med mand med en lille hund (jeg gik med min hest) han lader hunde komme gøende mod min hest bagben, og nærmest presse min hest. Her sagde jeg kold og kontant, at ønskede han ikke hans hund fik en flyve tur af en hov, så skulle han pakke hans hund sammen. Det gjorde han så. Men har ellers altid mødt folk med respekt for det store dyr, og vil heller have at folk tager afstand, for hesten kunne jo ligeså godt være bange for hunden end omvendt.

• #25   11. nov I realiteten aner man jo ikke om hestene er nogle der ikke kan lide hunde.
    Så fint at du passer på

Nu ville min hund skralde af på heste der stod tæt på, men jeg holder altid kæmpe afstand med hunden helt ind til mine ben

• #26   11. nov Tja - jeg ville bare gå forbi - men mine hunde er også vandt til at møde lidt af hvert, inkl. "farlige" dyr, fordi der jo går kreaturer, får mm. til naturpleje.
    Jeg har aldrig tænkt tanken, at det var nødvendigt at trække helt væk fra vejen og gøre et stort nummer ud af, at der kommer en hest forbi, og ja, jeg tænker at det kan forværre situationen for hunden, at man gør et stort nummer ud af det (men jeg var der jo ikke, og ved derfor ikke HVOR trykket hunden var).
    Jeg tænker, at hvis hunden bare synes, at de der 4-benede ser da ikke så rare ud, så var jeg bare gået videre og havde evt. øvet lidt kontakt eller noget som afledning og netop på den måde vist, at det her er bare endnu en af de milliarder af ting og sager man kan møde på en gåtur.
    Er hunden ved at skide en snemand, er man jo nok nødt til at trække væk, men har helt ærligt aldrig oplevet en hund reagere så overdrevent, hverken når jeg har luftet hunden eller redet/kørt tur med hesten.

Med det sagt, så er det jo overhovedet ikke rytternes opgave at vurdere hvordan andre træner og opdrager hunde. Og i øvrigt er det en uskrevet regel at andre skovgæster, både til hest og til fods, passeres i skridt. Det var i gamle dage en del af stoffet når man tog ridemærker (i princippet en slags frivillig kørekort til hest kunne man vel kalde det - hvor man lærte om hestes behov, forsvarlig omgang med dem og hvordan man færdes med dem blandt andre). Men kan godt se, at det ikke længere er almindeligt, at ungerne lærer den slags, fordi rigtigt mange i dag starter ud på egen hest istedet for at starte på rideskole og derigennem lærer alle de der ting.

• #27   11. nov Nu er mit blodtryk enten nutella eller en tikkende bombe og jeg skal virkelig passe på mit temperament især når jeg har hunden med.

Men har bandet over mig selv hele dagen, at jeg ikke fik skældt dem ud! Men i det mindste bevarede jeg fatningen for hundens skyld!

• #28   11. nov det kunne have været omvendt. jeg have en trav vallak. som hed Legenir.
    han var den værste tøsedreng på en vej selvom han var 8 år . bare lille blad faldt ned så var han væk og os når vi så nogle hunde uha nej

• #29   11. nov Havde gjort PRÆCIS det samme som dig. Selvfølgelig skulle hunden ikke presses ud i noget og samtidig tog du hensyn til rytter og hest.

• #30   11. nov Jeg trækker bare forbi i kanten af stien. Men min reagerer heller ikke voldsomt på heste. Han kigger bare lidt ekstra Men jeg får ham da lige på plads og holder ham tæt til mig, så han ikke forskrækker hesten. Ikke at jeg tror, at han gør noget, men man ved jo aldrig.

Og så er det da for øvrigt virkelig dårlig stil at begynde at grine af dig Du skal selvfølgelig gøre, som du vurderer er bedst for din hund. Det skal de slet ikke blande sig i!

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

#31   11. nov Vil også lige nævne, at jeg troede faktisk stadig at der herskede den almindelig pli, at alt der skal passeres, enten mennesker, dyr eller huse, forgår i skridt. Også for hestenes skyld, så den ikke bliver bange.
    Men er stadig overrasket over de har kunne finde på at kommentere på din hund, hvor gammel var rytterne sådan ca?

• #32   11. nov Jeg trækker altid ind til siden, hvis muligheden er for det og står stille indtil hesten er passeret. Godt nok er Fella sød og rar og gør ikke noget.. men kan hesten lide hunde? Føler hesten sig presset til at slå ud med bagbenene, hvis hunden kommer for tæt på? Jeg tager i hvert fald ikke nogen chancer.
    Og som rytter selv, bliver jeg også glad, når hundeluftere holder afstand til mig og hesten. Det er nu engang levende dyr og der skal kun et enkelt uheldigt spark til at det ender fatalt.
    Og jeg ville ALDRIG presse min hund til at passere hesten, hvis den var usikker. Så hellere kigge fra en sikker afstand og få en god oplevelse ud af det
    Så jeg havde 100% gjort ligesom dig.

• #33   11. nov Vi gør ikke noget specielt, ikke andet end jeg er mellem hest og hunde, og vi giver naturligvis plads.

Sådan gør vi også når der kommer hunde, biler, cykler whatever på markstierne.

• #34   11. nov #31

Helt enig, det er utroligt dårlig stil at galoppere forbi!

• #35   11. nov Sikke da et par fjolser til hest.... Jeg gør som dig. Tænk sig man skal have skæld ud for at vise hensyn...

• #36   11. nov Jeg skifter retning eller trækker ind i krattet og fortsætter.
    Jeg stopper ikke op. Det ville få mine hunde til at skabe sig.
    Når vi kører løb på Sjælland, er der ofte heste på ruten. Derovre er brugen af skovene langt mere kompakt end her i det jyske. Jeg har oplevet at rytterne da trækker ind til siden og lader os passere med fart.
    Fart er klart løsningen med en slædehund. Stopper man først, sætter det lyd i gang.

• #37   11. nov Chili blive bedt om at sitte når vi er trykket lidt ind i modsatte side. og så har jeg hende i kort snor. Vi går ofte ude ved kasernen hvor der kommer heste - og de nikket altid meget anerkende og høfligt.. så tænker at du har være uheldig og har mødt nogle hestetrunter der har skulle spille lidt for smarte..

• #38   11. nov Jeg havde gjort det samme som dig.

Synes du klare situation flot over for din hund. Kan være når i næste gang møder en hest han ikke er så trykket

• #39   11. nov Jeg håber netop på at min rolighed smitter af, men det er et hårdt arbejde for mig for jeg er faktisk rigtig bange, men så meget mere vigtigt er det så at min hund lærer at det ikke er farligt.

• #40   11. nov De galoperede ikke, men sådan en hoppende gangart, galop er vidst når det går rigtig stærkt ikke?

Alderen var ca 40..

• #41   11. nov Galop behøver ikke gå stærkt.

• #42   11. nov Malene - hvis vi mødte jer på tur, tror jeg det var hesten og mig, der trak helt væk fra stien
    -Oplever i aldrig, at hestene bliver bange for jer, eller er de sjællandske heste bare lidt mere hardcore
    Vi kører hestevogn, og selv når vi skridter lige så stille, bliver andre (ikke kørevante) heste næsten altid bange for os.

Trine - så naiv var jeg også, indtil en af naboernes datter fik hest og hende og veninderne yndede at galopere forbi vores folde, fordi det var såååå sjovt at man kunne få vores heste til at følge med i galop
    Det er så heldigvis stoppet siden (efter de blev snupper på fersk gerning og de og forældre fik passende besked).

Da jeg var barn og havde pony på rideskole var det en del af det man lærte af underviser/daglig leder. Men i dag hvor rigtigt mange får egen hest med det samme og mange flere har opstaldet hjemme istedet for på rideskoler/ridecentre er det bare slet ikke en selvfølge, at man lærer alt det der følger med udover selve det at lære at ride. Og selv på rideskolerne kan man ikke regne med, at "alt det udenom" også er en del af undervisningen.

• #43   11. nov Medmindre det er islændere (eller en af de mindre almindelige racer med flere gangarter) er det skridt, trav eller galop. Galop kan godt gå langsomt

• #44   11. nov Galop behøver bestemt ikke gå stærkt - men om de har travet eller galoperet er egentligt ligemeget, begge dele er dårlig stil. Man passerer folk i skridt. Der skal være plads til alle i naturen, og det kræver altså, at man tager lidt hensyn til hinanden - ikke kun hunde, men også mennesker kan da blive noget utrygge, når 500 kg kommer blæsende imod dem i højt tempo.

Her hvor jeg bor, må vi praktisk talt færdes overalt i skoven. Der ER ridestier, men vi må gerne ride/køre med hestene i resten af skoven også. Men den slags bliver jo kun ved, så længe folk opfører sig ordentligt og viser hensyn. Og jeg ville da personligt blive ret ked af det, hvis sådan nogen fjolser var skyld i, at vi fremover udelukkende måtte færdes på ridestierne.

Der er mange projekter i gang rundt om i landet for at give ryttere bedre vilkår i naturen - ryttere som dem du har mødt, gavner ikke ligefrem sagen, så jeg håber da, at de med tiden lærer lidt om god opførsel.

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

#45   11. nov Hesten har samme gangarter som hund (dog har islænder lidt flere), når en hest blot løber, hedder det trav. Og galop er når den, ja nærmest springer små hop. Hvis du forstår;-) og galop kan næsten gøres på stedet, så behøver ikke at gå hurtigt.

Grunden til jeg spurgte til alderen, var at jeg troede det måske var et par teenage tøser. Gør det ikke mere skamlidt at det er så voksne mennesker.

Synes du handler korrekt, især også med din egen forbi, så vil man naturligt trække længere væk fra det man er bange for, for at det ikke går ned i hunden.

• #46   11. nov #45
    Har alle hunde samme gangart ?

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

#47   11. nov Tja godt spørgsmål John, men har da aldrig set en hund løbe andet en trav og galop, så vil da mene alle hunde har 3 gangarter (skridt, trav, galop). Men hvis det ikke er sand, er jeg altid åben for mere viden

• #48   11. nov Min hund har en anden gangart den hedder bulldog flip !

• #49   11. nov Og så er der fange blade kaninhop når det blæser!

• #50   11. nov Trine - ganske mange hunde går glimrende pas, mine egne inklusive
    Nogen dog kun, hvis man går meget langsomt, mens andre klarer det i lidt hurtigere tempo også.

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

#51   11. nov Rotterne: Haha ja, så er der vist 1000 gangarter, men det er der så også indenfor hesteverden, eks. bange for græsstrå hop

Michelle: Anses pasgang inde for hunde, egentlig ikke så en fejlgang, eller at hunde tit går det hvis der een problemer med ryg eller andet. Men dejligt du deler den erfaring, har aldrig selv set pasgang inden for hundeverden, ud over ved en hund med problemer.

• #52   11. nov Vi bor lige op af en rideskole, og går dagligt tur langs veje hvor folk ind i mellem kommer trækkende med, eller ridende på, en hest.
    Iroh er ikke bange for hestene (mere... Men vi går også tur langs foldene, så han har vænnet sig til dem).
    Jeg havde i situationen også gjort som dig.
    Tit trækker jeg et stykke væk, hvis jeg kan høre der er en hest på vej, og vi vil mødes lige hvor vejene mødes. Dette mest for at undgå at forskrække hesten(e), hvis nu Iroh skulle finde på at skeje ud (man har vel lidt begyndende teenagerhjerne ).

• #53   11. nov Nu er heste hverdagskost for mig og hundene, så umiddelbart ville jeg bare fortsætte med at gå, men tage hundene tæt ind til mig. Virkede hest eller rytter nervøs, ville jeg trække længere ind til siden og eventuelt stoppe op, men det ville være situationen (Min læsning af hest/rytter) der afgjorde om jeg skulle revurdere bare at fortsætte på normal vis.

Mine hunde passerer pænt dyr på fold inkl. heste, men når hestene får rytter på, så giver det dem et helt andet "billede" af dem, det er ok at de rider imod os, men de skal ikke komme ridende bagfra eller rundt på en bane uden at få et vuf

Mærkelig opførsel af rytterne som du beskriver

• #54   11. nov Trine - Nogen holder på, at det skyldes problemer med ryggen e.l. Det er nu ikke min erfaring. Mine er sunde og raske (og ja, det siger også både kiropraktor og massør) og har alle dage gået pas, hvis tempoet er for lavt (også uden snor). Der skal faktisk gås godt til, før Reiki slår over i trav.
    Mine forældres hund gør det samme - faktisk kender jeg ret mange hunde der gør det.
    Men har dog tilgode at møde hunde der ligefrem løber i pas, som islandske heste gør det

• #55   11. nov Obelix begyndte at gå pasgang med sko på, han gik normalt uden sko.

• #56   11. nov Kia er helt ligeglad med heste, men alligevel trækker vi ind, og hun får Plads/Dæk-kommando ... På den måde er jeg parat og har overblik, hvis der skulle opstå noget uventet.

Det er jo ikke kun hunde hestene kan reagere på, de kan også reagere på mig. Det har jeg oplevet et par gange ... Hvorfor ved jeg ikke, men nogle heste er bange for mange underlige ting

Hvis de var stoppet op på den måde, ville Kia reagere uhensigtsmæssigt, på pigerne/konfrontationen, ikke hestene, og jeg ville bede dem om, at se at komme væk ...

• #57   11. nov Vi stopper op, trækker lidt ind i krattet og så bliver Svende bedt om at holde kontakt til mig og får stoppet kæften med godbidder. Jeg stoler ikke på sådanne krikker (beklager heste-elskere ) og vil heller have, at vi får en god oplevelse end en skidt en

• #58   11. nov Vores gamle bamse far var verdens skikkeligste hund, så længe gæster altså ikke prøvede at gå ud af hoveddøren, for det måtte de ikke
    Men jeg har oplevet gentagene gange at han reagerede på mig, og mit temperament.

Den ene gang var da Jehovas vidner ikke ville respektere et nej, og manden satte en fod i døren så jeg ikke kunne lukke den. Hundene havde overhovedet ikke reageret på de to mennesker før jeg blev hidsig og råbte at han sku fjerne den fod ellers ville jeg pudse hundene på ham. Bamse blev vildt gal sådan lige med eet, og for op mod hoveddøren, (med glasrude) og siden har vi ikke haft besøg af JV. For lige at understrege min vrede, lukkede jeg hundene ud i det sekund havedøren smækkede, og så fik de lige et par vrede gøen og knurren med sig.

Det samme har vi oplevet med polakker der stjæler. Min kæreste gik stille og roligt ud til dem, og sagde "nu læsser i lige så pænt tingene tilbage igen og så vil jeg ikke se jer mere" bamse stod ved siden af og logrede. Da polakkerne gjorde mine til at stikke af råbte min kæreste op, og WROOOM så var Bamse sur!! Men han gjorde skam ikke noget han kunne bare lyde rigtig farlig.

Så lige præcis DERFOR reagerer jeg ikke, for min sindsstemning smitter lynhurtigt af, nok især fordi vi kan ikke beherske os, når først vi når derud.

Og jeg har ingen intentioner om at min 7 måneders hvalp skal stille op mod to heste, eller føle at der er noget at råbe røv af, for så ender vi derude hvor vi ikke vil ende.

Dermed ikke sagt at han ikke får kilometer lang ros når han gøer af der bliver banket på, eller nogen lister rundt udenfor. Dyyyygtiiig dreng

• #59   11. nov Jeg tænker at du gjorde det rigtigt, at vise hunden at man ikke skal vade ud foran dem men der ikke er noget at flygte fra. Riki var MEGET bange for maskiner og der startede vi med at se på at manden slog græs sammen med den gamle, (thyson) og nu render Riki sammen med dem når der bliver slået græs og tæt nok på til at tisse på havetraktoren når den holder stille når man skal have flyttet en bold, bamse eller en pind der ligger i vejen. Det har virket på Riki at se på tingene før man kommer helt tæt på.

• #60   11. nov Jeg ville handle lige så. Der er selvfølgelig en pointe i det med at gå videre som om intet var hændt. Men altså, fortæl lige en nysgerrig og usikker hund at man skal forbi krikken og lade som ingenting

• #61   12. nov Og der var jo to krikker, ikke kun en. Og havde de travet forsigtigt afsted så var det slet ikke sikkert Asterix havde reageret med andet end nysgerrighed.

• #62   12. nov Havde Tucker reageret som Asterix, så havde jeg gjort præcis som dig.

Normalt kalder jeg bare Tucker på plads og så går vi forbi. En enkelt gang kunne jeg se at han ville gø, så der gik vi ind til siden og lavede lidt kommandoer og fik godbidder mens hesten passerede.
    Jeg har aldrig hørt noget negativt fra en rytter der har mødt os.
    Skulle en rytter spørge om vi ville give mere plads, så gør jeg gerne det.
    Jeg har før stået på en sti hvor Tucker stod og snusede og vi bagfra blev indhentet af en rytter og de passerede da også bare uden ekstra afstand eller noget. Tucker ikke så meget som kiggede på den

• #63   12. nov Selvfølgelig skal du skabe afstand.
    Tænk hvis din hund i stedet for at trække sig havde laver fremfald i snoren så var de par ekstra meter ganske godt givet ud jo. Og man aner ikke hvordan hunden reagerer før man oplever det.

• #64   12. nov Når vi går herude på Lars Tyndskids marker, trækker vi ind og venter ligegyldigt hvad, der passerer - med undtagelse af andre gående.

Det føler jeg giver mest kontrol og det giver hundene lejlighed til at forholde sig til det, der kommer og se på det stille og roligt.

• #65   12. nov Gakkede gangarter

• #66   12. nov Som regel går jeg bare videre- men er der meget lidt plads eller lign. Kan jeg godt finde på at trække ind til siden.
    Lyder som et par mærkelige tanter du har mødt.

• #67   12. nov havde gjort det samme. Du kan bedst selv aflæse din hund og vil ikke skabe en utryk situation hvilket er helt fint.

de burde bare ha hilst pænt og ride videre uden at stoppe der er en grund til man skaber plads. er selv rytter og det kan virke voldsomt når der kommer heste

• #68   12. nov Jeg har selv hest - og hund. Når jeg rider i skoven møder jeg tit hunde. Om de stiller sig ud til siden, eller går forbi mig er ligegyldigt, så længe de holder lidt afstand for hundes skyld - heste er store dyr! Du kender din hund bedst, gør som du synes er bedst for din hund, om du stopper og giver godbidder eller går fordi som om intet var hændt er op til dig

• #69   12. nov Jeg gør som dig, TS - trækker tilside og står så der og nyder de lækre heste og savner selv at ride
    Mine hunde finder heste interessante, men skulle nogen finde på at fortælle mig, at jeg skaber angst for heste ved at trække tilside, ville jeg nok trække på skuldrene med et ja, jaaa - helt sikkert, venner

• #70   12. nov Hvis der kommer en traktor trækker vi også ind til siden, da jeg ikke er ynder af små tæppetissere.

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Emner: 9 Svar: 354
    #71   12. nov Som rytter med en hest, der reagerer rigtig sært på hunde ville jeg sætte kæmpe pris på at du trækker dig lidt ind til siden.

• #72   12. nov Hvad jeg gør kommer helt an på hvilke af mine hunde jeg har med. Nogen går jeg bare videre med - dog pænt inde i siden..en enkelt ville jeg gøre som du gør.

Jeg ville dog uden tvivl fortælle personerne, hvis de blandede sig, at de skulle flette næbbet og passe dere eget - gider skisme ikke at folk blander sig i hvordan jeg agrer i en given situation.

• #73   12. nov Jeg er i øvrigt bange for, at jeg MÅ have givet mine hunde en angst for mountainbikere Jeg får jo gerne vovserne ind til siden, når den slags kommer ræsende på skovstien, og så står vi der, indtil faren er suset forbi - gerne med smil og tak for hensynet

• #74   12. nov Jeg holder hundene i kort snor og går ud i siden af stien men fortsætter frem. Medmindre hesten er bange. Mine hunde er slet ikke bange for heste.
    Jeg vil godt advare lidt imod at trække ind så hesten ikke kan se dig. Det kan få sådan en krikke helt op på lakridserme hvis den tror man står på lur. Heste er jo flugtdyr.
    Jeg kom en dag ridende og mødte en dame med en GD, da hun så mig forsvandt hun ind i krattet. Hesten kunne tydelig høre hende men ikke se hende så den røg direkte i flugt beredskab.
    Damen var nu undskyldt for hun kunne ikke holde sin hund, når hun mødte andre. Så hun måtte snore snoren rundt om et træ

Normal pli er at man selvfølgelig skridter forbi og trækker ud i siden. Og man blander sig da ikke i hvordan andre træner hund.

• #75   12. nov vores gammel hund june, som desværre bliv aflive af noget sygdom
    men hun elskede min travhest. June tog ofte snoren som sad op hesten og så løb de rundt på ridebanen sammen men jeg har redet siden jeg var 10 år gammel men ja nogle hunde er bangen hvor andre er ret ligeglad

sådan set hvis en traktor kommer forbi og hesten ikke kan li det
    så sad ned og går ved siden af hesten stadig for

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#76   12. nov Snurren snore rundt om et træ? wow den ejer ville jeg være ked af at møde gys

Edit slettede da jeg så at det med at tage ned i skridt er nævnt

• #77   12. nov er helt enig med dig

• #78   12. nov Jeg vil huske at tænke over at være synlig for hesten, det vidste jeg ikke. Har nu aldrig stået og gemt mig men kan godt se det er uheldigt hvis jeg kommer til at gøre hesten utilpas.

Det er jo bestemt ikke meningen!

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Emner: 9 Svar: 354
    #79   13. nov Nej selfølgelig er det ikke det TS, en hest kan godt blive rigtig forskrækket hvis den ikke ser hunden (eller dig) og i lige pludselig er der. Du kan eventuelt råbe dem an / tale til dem så de kan høre dig og er opmærksom på at du og din hund er der.

Anyway, så ville jeg som hesteejer fortsat være super taknemmelig over din indtrækken og gøren plads, uanset om jeg sad på staldens rolige gyngehest eller på en af de mere spooky. Selv den mest rolige hest kan få et flip og det er rart at der plads til alle parter, hvis den nu skulle blive forskrækket

• #80   13. nov jeg ved både hvor hårdt en hest kan bide. og sige fra
    i 2010 bliv jeg angribe af min hingst. hvor jeg kunne have miste mit venstre
    øje men bliv bidt i hovedbunden og lige under øjebrynet hvor jeg i alt fik 14 stik og i 2013 var jeg ude og ride på vej. der en bil dytte og kører hurtig forbi hvor min hest hopper voldsom ud i vejkanten og stejler højt hvor jeg så sidder fast i stiebjølen hvor en min hest nok vejer 700 kilo. jeg røg indover en mark
    og vejkanten hvor han så løber hjem. . jeg fik brækket nogle ribben og et voldsom tryk på ryggen, muligvis intet men en skade som tag meget på mig i dag

• #81   13. nov Jeg ville også gøre det samme. Trække ind til siden og holde Silke på plads. selv nu, hvor hun er en gammel rotte med hensyn til heste. Hvis hun er i gang med at spise nedfaldsæbler inde i græsset, så fortsætter hun bare med det. Så henter jeg hende ikke på plads.

Heste interesserer hende ikke.

Men hvis to ryttere til hest kom hen imod Silke og mig og indledte en diskussion, så ville jeg vende ryggen til dem, og uden et ord trække længere ind i skoven. Jeg ville være bange for at en af hestene begyndte at steppe nervøst ved "skænderiet", og det kunne gå ud over min hund eller den ubegavede tøs på ryggen af det store dyr hvis den stejlede.

De aller-allerfleste gange sitter Silke stille og roligt inde i græsset, mens hestene går forbi. Og rytterne smiler og siger tak og rider videre.

Her er faktisk plads til os allesammen, næsten uden konflikter.
    Løse hunde. Store heste langt væk fra ridestierne. Cyklister med alt for høj fart og uden udsyn. Joggere. Og skovens egne dyr.

• #82   15. nov @46, 47 m. fl.: Ud over skridt, trav, galop og pas kan hunde også gå i en gangart der hedder ambling. Den er lidt en mellemting mellem skridt og pas, men ret velbeskrevet

Jeg trækker også ind i skovbunden med mine to hunde når der kommer ryttere i skoven. For det første så har jeg en hund, der siger VOV af hestene og gerne vil hoppe frem efter dem hvis de er for tæt på. For det andet så er jeg selv lidt on/off skovtursrytter så jeg ved ganske udmærket at en ellers 'bombesikker' hest pludselig kan finde på at hoppe til siden for et eller andet; jeg har ikke lyst til at stå i vejen for sådan et hop

• #83   15. nov #82
    Jeg er udemærket klar over at hunde kan forskellige gangarter, derfor min smiley.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#84   15. nov Heste kan også gå tölt, eller det er ikke alle racer der kan, og gangarten hedder også noget forskelligt fra race til race der har anlæg for det.

Langsomt pas er i øvrigt uønsket ved heste, da det ofte er pga stivhed at de gør det

• #85   15. nov . du tænker nok på en islænder den kan som regl tølt godt afsted men kan os de andre gangarter jeg er mest vant til travheste jeg førhen har haft. og de have både stamtavle og rødt pas

• #86   15. nov Jeg går ind til siden med Klunte, men dog så hest stadig kan se mig og hund tydeligt. De kan synes det er mærkeligt, hvis man står og "gemmer" sig. gør opmærksom på at hun kan finde på at sige vuf. Hun gør det sjældent, men har heste derhjemme, så nogen gange kan hun synes hun skal have et "ord" med på vejen. Til hest sætter jeg altid farten ned, trækker til siden og gør opmærksom på hesten ikke er bange og vandt til hunde, hvis hunden har brug for at hilse. Tager altid hensyn ligegyldigt om, jeg er gående, ridende løbende eller cyklende. Der skal være plads til os alle.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#87   15. nov Jeg ejer en islænder så ja. Men der findes andre racer der kan tölt. Der kaldes det bare noget andet

• #89   15. nov jeg tror nok det kaldes Piaffe er det den du tænker på

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#90   15. nov Nej piaffe er ikke en gangart.

• #91   15. nov ja det nok mig som blander det sammen fordi det ligne

• #92   18. nov er selv hunde samt hesteejer. Jeg foretrækker klart at folk reagere på den måde som du har gjort.
    Syntes virkelig det er en service når folk der går med hund kigger lidt ud over deres egen samt hundens snude, og gør hvad der klart er bedst for alle parter.

Kommentér på:
Forbi hest, hvordan gør i?