{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Greyhound/husky til løb {{forumTopicSubject}}

Sidder og ser noget om der der 1500km. Slædehundeløb hvor der er en som har blandet greyhound og husky med håb om at få hurtigere hunde og gerne vinde løbet.
Nogen af jer slædehundefolk som ved noget om det??
Umiddelbart tænker jeg- interessant, men greyhound må være en forringelse i forhold til klimaet??

Kommentarer på:  Greyhound/husky til løb
  • Regina T
    Regina T Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 3 Emner: 6 Svar: 98
    #1   4. dec Vil du tage et billede af skærmen måske? Vil gerne se hvordan den ser ud

• #2   4. dec Kan det være et forsøg på at lave noget ala eurohound?

Det er vidst også et mix max af alt muligt, som i sidste ende vidst gerne skulle give en arbejdsmaskine

• #3   4. dec Man avler pelsen kortere og kortere på diverse løbshunde, fordi det gør at de bedre kan komme af med varmen og dermed løbe endnu hurtigere. Der er bare den bivirkning at hundene ikke længere kan holde varmen og dermed skal have tøj på

• #4   4. dec Alaskan Husky har jeg da hørt, er langt mere hårdfør og hurtigere end den "almindelige" husky - og også den race, der bliver brugt i det der hårde løb i Alaska

• #5   4. dec Alaskan husky er ikke en race, men en type med mange forskellige racer iblandet, lidt i stil med eurohound.
    De er sygt udholdende, men den kortere og kortere pels giver problemer. Hundene kan ikke holde varmen i stakeout og under hvil mv.

• #6   4. dec Den har da som jeg ser den, en god pels ?

Det der Iditarod løb har da deltagelse af Alaskan Husky´s ... så "problemer" tror jeg ikke der er med dem

• #7   4. dec Er Salik herinde fra ikke et mix af noget a la det?

• #8   4. dec Alaskan Husky er en typisk polarhund, den er avlet som verdens bedste slædehund, til langdistance løb, af verdens bedste distance slædehundekører, og en rigtig Alaskan Husky har en typisk polarpels og klarer sig udmærket i extrem kuldegrader.
    Eurohusky er som regel blanding af Alaskan Husky og jagthunde, typisk Pointer eller Tysk Korthår, og disse hunde er meget udholdende og hurtige, men ikke pga. deres korte pels men pga. deres bedre bygning end Siberian Husky.
    En rigtig Alaskan har en stambog med 6-8 generationer bag hvor avleren af hver enkelt hund er nævnt, og ingen alaskan bliver taget ind i avlen uden den har bevist sine evner i store anerkendte slædeløb. I DK har det været vældig IN at betegne en Siberian Husky kryds eller Alaskan Mallamut kryds som en Alaskan Husky, hvilket er meget forkert, så hvis nogen siger de har en Alaskan Husky og ikke har en stambog med anerkendte hunde og hundekører i stambogen har de blot en alm. blandingshund

• #9   4. dec 1000 tak for forklaring, Leif K

Jeg havde også lidt svært ved at forestille mig, at en Alaskan Husky ikke skulle kunne holde varmen ?
    Det jeg havde hørt var jo - som du også beskriver - at det var en ekstremt hårdfør hund, som kunne sparke seriøs .øv i hardcore væddeløb.

De andre polarhunde er jo efterhånden reduceret til pynteracer, man ser i udstillingsringene

• #10   4. dec Jeg så for nyligt i en Facebook gruppe en dame fra Australien som avler noget mynde/slædehunde blanding (kan ikke huske de præcise racer), for at få hunde der bedre kunne håndtere Australiens klima.
    Det var ret interessant synes jeg. Skal prøve at se om jeg kan finde hende igen.

• #11   4. dec Hvor stambogsfører de blandingshunde som Alaskan husky?
    Og hvorfor ser vi dem med tøj på, hvis de kan holde varmen uden? - ja jeg spørger bare.
    I Danmark avles rigtige huskies også nogle steder med kortere og kortere pels, så de ligner efterhånden overhovedet ikke en polarhund, men de løber stærkt.

• #12   4. dec Hmm.
    Jeg har faktisk engang tænkt på noget lignende - da jeg var i Norge i 2014 var jeg med til at køre med slædehunde..
    Men jeg undrede mig faktisk over at det ikke var huskys. Men måske de kloge folk kan fortælle hvad de er for nogle?
    Kan lige kigge om jeg ikke har nogle billeder af dem fra siden..

• #13   4. dec http://m.petmd.com/dog/breeds/c_dg_alaskan_husky

"Not an actual breed"
    Så hvor en "rigtig Alaskan" stambogsføres er vældigt interessant.

• #14   4. dec Fandt det! jeg aner ikke hvad det er for en slags hunde, de ligner slet ikke slædehunde i mine øjne, men løbe, det kunne de

• #15   4. dec Hver enkel avler laver stambog på sit avl med hundens navn og de hunde der ligger bag står både hundens navn og avler og ejers navn.
    det er sådan at i 1930erne 40erne og 50erne var Siberian Husky den mest vindende hund i de store slædeløb i Alaska, men så fik nogle få mennesker øjnene op for en god forretning og begyndte at avle ud fra udstillings idealer og dermed havde Siberian Husky tabt som slædehund, og i mange år var der ingen steder i verden man avlede Siberians ud fra løbs kreterier, men kun ud fra udstilling, og i langt de fleste tilfælde var dommerne slet ikke hundekører eller kendte med slædehunde, dette er fakta

• #16   4. dec Der er bl.a. trekkhundregisteret til slædehunde i Norge.
    Jeg mener også at de specielt i Canada selv holder styr på deres stamtavler, som på billedet, da racen netop ikke er godkendt af en kennelklub der kan ødelægge dem med alskens krav til udseende i stedet for egenskaber........

• #17   4. dec Det er jo SÅ mig det der - breed for function !

Det er hvad der redder egenskaberne hos vores hunde - istedet for al den skrammelavl der pågår på tidligere brugsegnede racer, som måske "ligner", men ikke egner sig til noget som helst.

• #18   4. dec Får man nødvendigvis en hurtig langdistanceløber når man krydser en sprinter ind i en slædehund ?
    En greyhound er hurtig ja.... De første 800 meter.

• #19   4. dec 18 jeg tænker det fungerer når de der hardcore slædefollk gør det...

• #20   4. dec Flotte hunde

• #21   4. dec #19 Kan det tænkes at der er en del "spild" ?
    Forstået på den måde at måske 20% af hundene får de ønskede egenskaber og resten hverken er fugl eller fisk ?
    Jeg tror også de "hardcore slædefolk" er hardcore når det kommer til dur / dur ikke og at en del hunde kasseres.
    Vil en kasseret mynde / polarhund give en god familiehund ?

• #22   4. dec Alt skal vel ikke gå op i hvad der giver en god familiehund ????

• #23   4. dec Ib det tror jeg godt den kan...

Men jeg tror så absolut at man skal hvile i sig selv som ejer, og have en kondi som kipkater

• #24   4. dec 21 jeg tror bestemt der er spild. I det program jeg så, blev det også kort nævnt, at de der ekstreme løb, som regel koster flere hunde livet, men de som overlever betragtes som helte.
    Jeg synes det er for langt at gå for en sport, helt sikkert. Der er ingen grund til at slide dyrene til døde for sjov.

• #25   4. dec Til diverse jagt (især kaninjagt) er det populært at blande greyhound (eller anden mynde) med en bull-race som fx staff eller pitt. Det synes de er godt til at fange og slå ihjel, frem for renracet.

Ikke i DK, men har set det på mange udenlandske sider.

• #26   5. dec # 21

Jeg tror også de "hardcore slædefolk" er hardcore når det kommer til dur / dur ikke og at en del hunde kasseres.
    Vil en kasseret mynde / polarhund give en god familiehund ?

Jeg tror faktisk at de fleste af dem, som kasseres bliver aflivet.
    Om min fornemmelse er rigtig ved jeg ikke, men synes ikke, at det lyder usandsynligt.

• #27   5. dec # 14

Hope, det ligner blandinger.

• #28   5. dec #22 Bestemt ikke, men hvis der kun er en lille del der dur til formålet, så skal resten vel enten aflives eller fungere som noget andet... Hvilket som regel er familiehund.
    Jeg tænker ikke det er en rentabel forretning at aflive og jeg tænker heller ikke det er fair eller en god løsning for hverken familie eller hund hvis de "degraderes" til familiehunde, såfremt de ikke er gode til at være det.

Så mit spørgsmål er et undrende "Gad vide hvad man stiller op med alle de hunde, der ikke ender som løbsstjerner?" Og "Mon en anden kombination vil give et bedre resultat"

• #29   5. dec Det sker desværre både i DK og udlandet, at disse hunde aflives - men heldigvis ikke hos dem, der rent faktisk elsker sine hunde.

Hos dem jeg træner ved, bliver hundene boende til de bliver gamle, selvom de ikke egner sig til løb (fx får livsvarige skader, er for langsomme mm.)
    Hvor andre kassere dem til enten aflivning eller videre salg..

• #30   5. dec den Alaskan Husky jeg overtog havde pels nok til at han fortrak at sove udendørs, også i sne. Han lavede en hule under sneen og krøllede sig sammen.

• #31   5. dec Jeg har oplevet at blive kontaktet af hardcore slädehundefolk der ville give mig en hund eller to. Det turde jeg dog ikke med kattene men jeg tror de prøver I deres netværk Først

• #32   5. dec @18: Jeg havde lidt samme tanke. Og kunne da komme på andre racer der ville give både hurtighed og udholdenhed (hønsehunde, Dobermann o.l.).
    Tænke også at det da må give meget god mening at lave en 'husky'-model (som den omtalte eurohusky), der kan bruges til at kører med på vores breddegrader i en lidt længere sæson: polarhundene får det så vidt jeg har forstået alt for varmt til at man kan bruge til at kører med hvis det er over en eller anden temp (Malene ?). Hvorimod min Dobermann jo kan sagtens klare en cykeltur i høj fart på en sommerdag.

• #33   5. dec Så mit spørgsmål er et undrende "Gad vide hvad man stiller op med alle de hunde, der ikke ender som løbsstjerner?" Og "Mon en anden kombination vil give et bedre resultat"

Det kan du jo se på alle de Greyhounds rundt omkring i verden.

Jeg synes det er ufatteligt arrogant at sidde og sætte ? ved om der måske lige var en bedre måde at avle de her hunde på. Vi taler hunde, der udelukkende er lavet til at kunne gennemføre verdens hårdeste væddeløb .. og så sidder folk herinde og mener, at der måske var en bedre løsning til kombinationer ?

• #34   5. dec Hvis "man" ikke sætter spørgsmålstegn ved eksperterne og autoriteterne, så kommer vi (som i menneskeheden) aldrig videre. Alaskan husky folkene mente, at de kunne forbedre siberian husky - og det kunne de (måske). Hvorfor tro, at alaskan husky ikke kan forbedres. Gode og dårlige forslag modtages. Brainstorming kaldes det.
    Selv ville jeg tro, at een af ørkenmynderne ville være mere udholdende end greyhounden, men ???

• #35   5. dec Hvis man læser Leif K´s indlæg, hvor der står at kun hunde, der havde bevist deres værd kom i avlen .. så får man måske (måske ikke) en ide om hvad "brugshundeavl" / avl på egenskaber, handler om.

Eller også er man så smart, at man mener, at man selv sidder med alle guldkornene, på trods af at man ikke på noget tidspunkt har været i nærheden af hverken løb eller race .. ikke har sat sig ind i kravene til avlsdyr eller selektion.

Det er der nogle, som mener er klogt - det der med at sætte spørgsmålstegn ved folks indædte arbejde imod perfektion. Så er der andre, der synes det virker en anelse halvdumt at tro, at man selv er bedre egnet til at vurdere avlen - og så er der dem, der er "op på barrikaderne imod autoriteter og folk, der ved hvad de taler om".

Og ja, sådan er mennesker jo så forskellige

• #36   5. dec ller også er man så smart, at man mener, at man selv sidder med alle guldkornene, på trods af at man ikke på noget tidspunkt har været i nærheden af hverken løb eller race

Var det ikke IPO du dyrkede?

• #37   5. dec Martine
    Du viser meget tydeligt, at du ikke aner en disse om, hvad produktudvikling går ud på, men stadig så tænder det mig lidt, når du prøver at være perfid. Go girl, go!

• #38   5. dec Nej Søren men det gør du og det gør mig glad på dine vegne

• #39   5. dec jeg kan fortælle jer at alle mulige kombinationer af hunde er afprøvet, og der er ingen kombination der nærmer sig hunde avlet på Alaskan Husky og jagthunde af racerne Pointer og Tysk Korthår til Sprint ( op til 50 KM. pr Heat) I distance kørsel er der intet der slår Alaskan Husky.
    Og de som ser problemet i de hunde der ikke er stjerner er her forklaringen, ingen Alaskan avler sælger 8-10 ugers hvalpe, alle hvalpe bliver på kennlen treænet op og de hunde som ikke har potentiale bliver afsat til tur hunde for de mennesker som har en hobby bare at kære en tur med familien i snedækket landskab med slædehunde eller bliver afsat til turistkører som i vinterhalvåret lever af at køre turister på alle de store ski turiststeder rundt i verden.
    den store forskel på avlere af Siberian Husky og andre renracede slædehunde og dem der avler uregistrerte slædehunde, er, at dem med de renracede sælger hvalpene når de er 8-10 uger og de avlere som avler uregistrerte slædehunde beholder hvalpene til de er 1-1½ år før der sælges ud af kuldet og kun de hunde som ikke har potentiale, resten beholder de selv, men hos en professionel hundekører er alle hunde til salg blot det rigtige beløb kommer på bordet, og det er ikke ualmindelig at voksne hunde med stor pointsale koster mellem kr. 50.000 og 100.000
    På dette link kan i se et åbenklasse sprinthunde som kører op til 50 km med en hastighed på 20 miles i timen

• #40   5. dec Seje hunde - godt, at de går hos folk, der ikke aner first thing om produktudvikling og blot avler på det, der virker

• #41   5. dec Tysk korthår giver også mere mening end greyhound i den sammenhæng.

• #42   5. dec Hvor ser det godt ud Leif!

• #43   6. dec Martine
    Det var nu DIG, der tilsyneladende ikke vidste meget om produktudvikling.
    I øvrigt er det bagstræberisk og naivt at tro, at tingene ikke kan forbedres. Det kan de, og det bliver de. Om to år, om ti år eller måske senere.

• #44   6. dec Ikke tilsyneladende, Søren - helt og aldeles

Jamen klart da - at skrive :

eg kan fortælle jer at alle mulige kombinationer af hunde er afprøvet, og der er ingen kombination der nærmer sig hunde avlet på Alaskan Husky og jagthunde af racerne Pointer og Tysk Korthår til Sprint

- hører jo ingen steder hjemme på et hundeforum med SÅ store fritænkere og i særdeleshed hundeeksperter som her !!
    Bagstræberisk OG naivt .. og det er sq det værste

• #45   6. dec @39: Oj, hvor gad jeg godt prøve en med sådan en slæde en dag
    Men hvad pokker gør man når man møder nogen eller et dyr ?

• #46   6. dec Holder fast og beder en lille bøn

• #47   6. dec #45
    Disse hunde er så veltrænede og veldisciplineret at de løber blot forbi, under disse løb sker der mange overhalinger og det er absolut ikke noget problem

• #48   6. dec Leif ved du om det passer at man selektere hunde fra som bryder ud og vil jage når de er på job eller er de så vilde med at träkke at det aldrig sker?

Jeg har hørt at det er uønsket men ved ikke om det sker

• #49   6. dec 48
    har aldrig hørt at nogen selekterer disse hunde fra, det gælder om at give disse hunde så mange oplevelser under træning og træne med materiel der kan holde selv et stort hunde team, så de aldrig får lov at jage, og dk er et af de enseste lande hvor der bliver brugt hundegårde til slædehunde, det normale er at hundene står på kæder på 4-5 m. hvor de har deres egen hundehus, mad og vandskål. mange vil nok tænke lænkehund, men disse hunde har betydelig mere plads end mange hunde i DK der går i hundegård, i DK må du sætte hunde i hundegårde som er meget små mange 2x3 m og så 2 hunde det er 6 m2 men en kæde på 5 m giver hunden 25 m2. ingen hunde føler sig trykket eller underkastet af andre hunde, og når man tænker på en lille slædehunde kennel har omkring 50 hunde og de store kennler 150-200 hunde ville det aldrig fungere med hundegårde. Kun hvalpe går i hundegårde ind til de er ca 6 mdr, hvor træning starter og de bliver så sat på kæder.

• #50   6. dec Tak Leif for forklaringen

Kommentér på:
Greyhound/husky til løb