{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Er du bange.... {{forumTopicSubject}}

for at robotter overtager verden og udkonkurrerer os mennesker?

Eller er AI (kunstig intelligens) bare fjong i dine øjne?

Jeg ved det er lidt sci-fi Men jeg er sgu lidt bange for robotter

Se her.... Sofia... will destroy all humans...

Elon Musk, Steve Wozniak og Stephen Hawking er enige med mig...

Se her

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5042991/Stephen-Hawking-warns-robots-replace-humans.html

så måske er jeg ikke helt skør Men hvad tænker I....

Abernes Planet freakede også mig ud, så der skal ikke meget til, men jeg kan ikke lide de her robotter.... brrrr

Kommentarer på:  Er du bange....
  • #1   4. dec Sofia er seriøst det perfekte navn til en robot med kunstig intelligens. Sofia betyder visdom.

Jeg er overbevist om at mennesket vil overleve robotten. mennesker på planeten er som skvalderkål i haven. En plage uden lige

• #2   4. dec ja, det kan jeg godt være ... at den menneskelige kontakt efterhånden går fløjten .... ældre mennesker får robotstøvsugere, kan komme i kontakt med kommunen via skærm, en sygeplejerske via skærm, så forleden et sted de ældre kunne informere sig om menu, aktiviteter via skærm, de ældre følte de så "kunne" selv, nogle ansatte sagde de så kunne bruge tiden anderledes end svare på de ældres spørgsmål om den slags, men det ved vi jo godt ikke sker ... selvkørende biler og robotter på arbejdsmarkedet ... ja jeg kan godt se en fare i den teknologiske udvikling ... om robotter kan overtage en dag, hvem ved jeg kan ikke gennemskue det ...

synes også at huske noget med en robot der kunne gå stuegang, så kunne der sidde en læge i den anden ende, men patienten kommunikerede via et stor stk. rullende plastik med skærm og programmer, synes det er ufedt

• #3   4. dec Er ikke bange på sådan en filmagtig de udsletter os måde men kan godt synes det bliver for meget når det er den menneskelige kontakt der bliver erstattet.

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 3.069
    #4   4. dec Fakta er at vi lever i parallelle verdener. Almindelige dødelige i den ene.
    Robotter eksisterer allerede for dem der kan overspringe.

• #5   4. dec Hawkings mener noget med, at nogle vil lave en virus, der gør, at de kan blive "selvkørende".... måske en der savner en afdød, og så laver man den her virus eller programmering, og så giver denne ene robot det til den næste og næste og.......

Nej... er det for langt ude til en mandag?

• #6   4. dec Hvis man sådan virkelig mener, at robotter vil overtage verden og udkonkurrere os mennesker.... så er mit spørgsmål: HVORDAN??? Af sig selv, fordi de bliver skabt så kloge?? Eller menes der, at vi mennesker langsomt lader teknologi (og robotter) overtage alt, indtil der næsten ikke er noget at lave for mennesker?

(Okay, jeg havde ikke lige set dit sidste svar )

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 3.069
    #7   4. dec Kunne det tænkes at de er i blandt os nu ?

• #8   4. dec Hold op John!

Hahaha

• #9   4. dec Automation og nu enkelte robotter har reduceret antallet af arbejdstimer i min branche med ca 80% de sidste 15-20 år.
    I den grafiske branche har vores øgede effektivitet så ikke resulteret i øget aktivitet, men der er vi nok særlige, på grund af andre ting.
    I brancher der er i vækst, giver det jobs der er langt bedre end de fysik nedslidende jobs, som var der før robotter og anden aut automatisering

• #10   4. dec # 5
    Hawkings mener noget med, at nogle vil lave en virus, der gør, at de kan blive "selvkørende".... måske en der savner en afdød, og så laver man den her virus eller programmering, og så giver denne ene robot det til den næste og næste og.'

Han mener jo også, at verden går under om X antal år - kan ikke lige huske om hvor mange år, men det var ikke så frygtelig mange.

Så det bliver spændende at se hvad der først sker. Om det er verdenen som går under eller om det er robotterne som overtager.

Jeg er hverken nervøs for det ene eller det andet.
    Jeg er så gammel, at jeg ikke har særlig mange år tilbage, og tror hverken at verdenen går under eller at robotterne overtager i løbet af de få år jeg har tilbage.

• #11   4. dec God pointe Anni... Nu sover jeg mere rolig

• #12   4. dec Jeg er kun bange hvis Nordkorea "opfinder" AI, men det sker ikke i min levetid

• #13   4. dec Uh bare jeg ikke drømmer om nordkorea og robotter I nat...

• #14   4. dec God pointe Anni... Nu sover jeg mere rolig

Det ved jeg nu ikke om du skal være.
    Du er jo betydeligt yngre end mig, så måske robotterne kan nå at komme efter dig.

• #15   4. dec Jeg er ikke nervøs nej. Og jeg er sikker på at jobs med menneskekontakt nok skal bestå. Og på sigt bliver opvurderet! Omsorg fra andre mennesker kan nemlig ikke kopieres!
    Jeg er mere bekymret for alle dem der sidder på kontor og laver alt muligt teknisk.

• #16   4. dec Næ, det er jeg ikke bange for

• #17   5. dec Anni og John altså!

Hahaha

• #18   5. dec Det er jeg slet ikke bange for den slags, vi lever jo i en simulation..
    Syntes ai udviklingen er ekstrem spænende for tiden, det går voldsomt hurtigt. Ser en del med på youtube(lol) omkring open ai udvikling og den slags..

• #19   5. dec

Simulationshygge ..

• #20   5. dec Person of interest er meget mere realistik end den burde være.

Robotter er jeg ikke bange for - AI en hel del.

En realistisk del af mig har en knugende fornemmelse i maven som når man står på en høj skrænt. Den holder sandsynligvis 10 minutter endnu mens man står der, men man ved den allerede har slået ihjel og nemt kan gøre det igen.

• #21   5. dec Jeg er ikke som sådan bange for at en mutantrobothær vælger at begå mytteri midt om natten og overtager verdensherredømmet (husk det nu, man skal bare alfavælte dem og tisse på dem). Til gengæld er jeg langt mere bange for at automation overtager produktionen, så der kommer arbejdsløshed en masse, som trækker skellene mellem de rige (arvede penge, dem der ejer produktionen, dem der ejer robotterne) og de fattige (alle andre der har mistet indkomstmuligheder).

• #22   5. dec Som regel medfører robotter i industrien ikke færre mennesker i samme industri Det er bare en anden type jobs folk får. Der er fx virkelig meget vedligehold og 'pleje' af industrirobotter for at holde dem kørende. Men ja, ufaglærte jobs bliver der færre af.

• #23   5. dec Og ikke engang ufaglærte. Når først virksomhederne får styr på at høste og analysere big data, så kan mange jobs der traditionelt kræver et menneskeligt touch blive overtaget af robotter og computere. Jeg har endda skrevet et helt whitepaper om det for min gamle arbejdsplads.

• #24   5. dec Jeg er ikke en skid bange for robotter. Det, som virkelig bekymrer mig, er hvilke båthorn, der får ansvaret for programmeringen af dem. Lidt på samme måde som, at en BMW, en sibirisk tiger, en Colt 45 og en amerikansk bulldog ikke er farlige, hvis de omgås/benyttes på forsvarlig vis.

• #25   5. dec Jeg må tilstå at jeg ikke ser det skrækscenarie for mig med et samfund, hvor robotterne laver alt arbejdet og de eneste der skummer fløden er dem som ejer robotterne o.l. MEN dermed ikke være sagt at jeg tror at alt vil forblive ved det gamle
    I fremtiden vil det være rigtig rigtig dumt ikke at tage en uddannelse og der bliver meget brug for folk der kan programmere i alle tænkelige niveauer. Set fra mit perspektiv burde forståelse for computere og programmering være et fag i folkeskolen på linie med dansk og matematik (og nej, det er ikke noget man lærer ved at skolen stikker alle ungerne en ipad i hånden - en ipad bibringer ikke forståelse for hvordan en computer virker ). I fremtiden bliver der meget brug for folk, der virkelig forstår matematikken bag computerne og programmeringen. Og helt ærligt så er det altså ikke monstersvært. Men man skal droppe den forskrækkelse der er omkring computere og lade være med at sige til sig selv at det er for svært og det kan jeg ikke finde ud af inden man overhovedet er kommet igang.
    Sætter man sig tilbage i stolen og siger 'fremtiden er alt for svær for mig'. Ja, så bliver man da hægtet af. Hvad med i stedet at se det som en udfordring og så blive en af dem der kan være med til at høste og analysere big data. Jeg lever jo af at høste og analysere data. Egentlig er det ikke det jeg er uddannet til, men fuck da det. Jeg ser det som at jeg på min uddannelse lærte en systematisk måde at arbejde på og lærte at opstille hypoteser og analysere disse. Det er faktisk ski**interessant og spændende at arbejde med computere og data - uanset om det data er fra klik på hjemmesider, pengeoverførsler eller parametre i et forsøg med medicin. Jeg har faktisk et rigtig fedt arbejde med supergode kollegaer med mange forskellige baggrunde. Det piner mig lidt når folk udstiller den slags arbejde som nærmest i det ondes tjeneste. Men OK jeg er nok også både oputonist og optimist.

• #26   5. dec Tværtimod kan robotter medvirke til, at farligt og ensformigt arbejde kan udføres uden menneskelige omkostninger. Om robotterne tager vores job, er et fordelingspolitisk spørgsmål. Robotternes effektivitet kan udmyntes i højere forbrug, mere indtjening og/eller mere fritid. Igen - det er politik.

• #27   5. dec Mette: Jeg er langt hen af vejen enig med dig, også med undervisning i kodning, men jeg er lodret uenig i at det med programmering er noget man bare lige og at kun er frygt, der holder folk tilbage.

Mange gange taler programmører om kodning som "bare et andet sprog, man skal lære grammatikken og så er man flydende". Men sådan fungerer det ikke, når man som f.eks. mig har en afart af talblindhed. Jeg er translatør og "kan noget med sprog". Jeg taler 3 på modersmålniveau, og kan rejse rundt og bo i andre lande med en 3-4 andre, og jeg kan klare en supermarkedsinteraktion på 2 andre. TRO mig, jeg har forsøgt at lære det, men der er ingen vej fremad.

Det er ikke kun de ufaglærte jobs, der ryger. De faglærte devalueres pga. en falsk tiltro til computerassisterede arbejdsopgaver (don't get me started on translation tools), og priserne sænkes til et niveau, hvor man ikke kan ernære sig af det. Jeg tror sådan set det er en kæmpe bombe under samfundet, der venter, og der bør planlægges og lovgives allerede nu mhb. det paradigmeskift, der er lige rundt om hjørnet.

• #28   5. dec Batdog
    Al programmeringsarbejde behøver vel ikke være talbaseret i brugerfladen. Desuden kan jeg ikke forestille mig et scenarie, hvor sprogligt begavede personer ikke ville være en gevinst, men min fantasi kan også sagtens være lidt afsporet.

• #29   5. dec Well, jeg kan så afsløre at de flere store IT-virksomheder som hyrer ind bruger tests, hvor man skal lære et fiktivt kodesprog (talbaseret) og lave opgaver med det. Og dem, der ikke gør, tror at man kan oversætte bare fordi man kender to sprog, så kvaliteten er derefter, og derfor presser de prisen fordi google translate-kvalitet åbenbart er godt nok.

• #30   5. dec Men mon ikke det kun er til de opdager hvilke 'fuck-ups' der kan ske med google translate kvalitet.
    Mht google translate, så skal den googles oversættelse jo også genereres af nogen ????? Inden for rigtig mange felter vil man ikke som menneske blive overflødig i nogen nær fremtid. Og endelig så kan det jo være at verden pludselig tager en helt anden drejning. Det er svært at spå - især om fremtiden

• #31   5. dec Så må jeg lige korrigere retningen på min fantasi en anelse, men der findes trods alt stadig ikke-IT-virksomheder. Eller taler vi bare forbi hinanden?
    Anyway, jeg er på vej ud og vil evt. prøve at svare i nat en gang

• #32   5. dec Jeg tror bare den ene af os er optimist og den anden pessimist, Søren

• #33   5. dec #30 Mette, der er rigtigt mange der i stigende grad er villige til at acceptere google-kvalitet som "god nok"-kvalitet. Og de dygtige oversættere presses på prisen på baggrund af at der kompileres oversættelseshukommelser, og folk så går ud fra at oversættelse derfor er et spørgsmål om at man skal trykke "godkend" på en sætning, og ignorerer fuldsætndigt, at maskinoversættelser og endda programmer som kombinerer maskinoversættelse og oversættelseshukommelse, stadig producerer noget, der ligner løgn. Men som dygtig oversætter kan man ikke leve på en pris på EUR 0,02 pr ord som post-editor.

Men det er kun mit felt, det jeg bestrider nu og har bestredt længst, men der er mange andre, der i samme grad er i farezonen. Ikke nødvendigvis fordi robotten Sophia overtager tjansen 100% imorgen, men fordi man i den hellige produktionstids navn beskærer det menneskelige input (og indtjening) uden at tidsforbruget begrænses nævneværdigt, så der kommer flere arbejder, som reelt ikke er nok til en living wage.

• #34   5. dec Jeg kan leve med at være en optimist. Du kunne med nogen ret have kaldt mig for en ignorant.
    I øvrigt så er al kvalitetshåndværk i fare. Ikke kun oversættelsesjob

• #35   6. dec Det tvivler jeg heller ikke på

Kommentér på:
Er du bange....