{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

God schäefer brugs {{forumTopicSubject}}

Hvis man skal have en god Sund schäefer af brugshunde linje hvor vil I så anbefale?

Gerne I pb

Hunden skal bruges til sport.. Isär lydighed rally og ellers leve med sin familie som en del af dette Naturligvis

De er dog lidt urolige for sundhed I racen.

Håber nogle har tip. Så vil jeg vise dem tråden

Kommentarer på:  God schäefer brugs
  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.389
    #1   5. dec Kennel Hulgaard
    Kennel ChaDe

Ved ikke om de sælger hvis hunden ikke skal bruges til brugshundearbejde, men det er bare at kontakte dem

• #2   5. dec Kennel Weedfald

• #3   5. dec Der er pt mange rigtig gode, synes jeg.
    Og det vælter i hvalpe allevegne.

Jeg tror jeg ville kigge til PH-sidenm sltså dem, der traditionnelt avler til PH-folk.
    De er ofte en smule mindre hurtigtkørende end dem, der avler målrettet til IPO.
    Ingen garantier dog, de er alle brugslinjer...

Hulgaard og Chade er nævnt. Amager er også en mulighed.

Hvad sundhed angår må det tjekkes fra kuld til kuld. Der er ingen, der bevidst går på kompromis, hundene skal jo virke...

Se på parringslisten og hvalpelisten på schaeferhunden.dk.

• #4   5. dec Kennel weedfald har jeg aldrig hørt om. Jeg kan se at de har lavet nogle kuld, men de har ikke været så synlige på resultatsiden.

• #5   5. dec En af trænerne i klubben har en derfra, det er sådan jeg kender til kennelen.. Super lækker vovse, med hoved og sundhed iorden

• #6   5. dec Ok

• #7   5. dec Dem er der rigtig mange af.
    Satoris
    Smedebakken
    Jabina
    Bayogi
    Cutulus
    Kochen
    Crympe

Hos Kennel Kochen og Crympe gør man virkelig meget ud af hvalpene
    Se også på Politihundeforeningens kennel/hvalpeliste

• #8   5. dec Jeg ville altså være bekymret for en schæfer af brugslinjer, der kun går rally, og ikke får lov at brænde noget power af Jeg tror måske de skal overveje en af gode udstillingslinjer i stedet - eller gå til noget andet end rally ved siden af. Om det er DcH lydighed, PH eller andet.

Og jeg tror næppe at Jabina og Bayogi sælger til rally. Og nok heller ikke Crympe. Smedebakken har solgt én kun til LP sidste år. Kontakt evt. Allan og hør hvordan hunden fungerer med det.

• #9   5. dec Anni, kender du selv Satoris?

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Svar: 26
    #10   5. dec Lens - hvorfor af brugs linjer ???
    Det du nævner den skal bruges til er - er der ikke meget "brugsarbejde" i.

• #11   5. dec Jeg kender Satoris..
    Noget specielt der da?

• #12   5. dec Jeg kender også satoris, fine hunde..
    Der også Sportshund.. Tigerdyret.. El Blans.. Sund Hund.. Hajen.. Schön.. Abardi.. cartagena..

Og så der alle de tyske..

Man kan blive ved at nævne kenneler, i en uendelighed tror jeg..
    Det kommer meget an på hvad man vil have..

• #13   5. dec Trine - ja, jeg kender Satoris

• #14   5. dec Kan det med schæfer af brugslinjer have noget at gøre med, at mange af udstillingsschæferne har den frygtelige skæve ryg?

• #15   5. dec Alle der skriver herinde er jo i en eller anden grund farvet af deres erfaringer med de hunde de har mødt fra de forskellige kenneler.
    Så kennel navnene er ikke meget værd, for selv de bedste opdrættere laver dårlige hvalpe og de dårlige opdrættere laver også gode hvalpe.
    Det er individderne (forældre dyrene) og forholdene hos den enkelte opdrætter man skal kigge på (og statistikker- hvis man kan det).
    Et godt råd er at kigge på schaeferhunden.dk og besøge flere opdrættere inden i træffer jeres valg.
    En brugshund er ikke bare en brugshund, det der er godt nok til en' hundefører er måske slet ikke brugbart til en anden.

• #16   5. dec Lens, ville du anbefale samme mennesker en aussie eller BC af rene arbejdslinjer? Ville du tænke at rally, altså nørderi i en firkant på max 15x15 meter ville tilfredsstille de hundes arbejdsiver? Rally kræver 0 selvstændighed af en hund, og der er ingen stamina i udførelsen.

Det der er med schæferen, og nok også med aussien, er at de bliver meget udadreagerende, hvis de ikke stimuleres nok. De bliver umulige at leve sammen med, fordi de konstant larmer og ødelægger, og de bliver en pest at gå med, fordi de vil gøre udfald mod alt og alle, og sandsynligvis have en aggressiv adfærd.

Jeg synes det er synd og skam at en hund med SÅ meget drift, skal bruges til så lidt. Til sammenligning, så er rally rigelig udfordring for min corgi. Min schæfer ville blive totalt blæst i låget, hvis hun ikke fik lov at arbejde selvstændigt.

Jeg synes altså at det er et virkelig dårligt match til racen

• #17   5. dec Den oplagte hund er jo hvid schweizisk hyrde... men hvis det er schæfer de vil have, så nytter det jo ikke.

Det er værd at huske at der er masser af muligheder for aktivering og stimulans ud over rallybanen...
    For nej, det er ikke nok..

• #18   5. dec Jeg ser virkelig ikke problemet i en brugslinie hund til alm lydigheds arbejde eller som hjemmehund!
    Men skal man have en hund med stort potentiale som lydighedshund, så er en brugslinie jo ideel, pga dens høje og vedholdende drift niveau.
    Er hunden sund i hovedet og man har bare lidt forstand på opdragelse, så er det aldrig et problem!

• #19   5. dec Nico, ved du hvad rally er?

Jeg gad sgu ikke bo med sådan én, der ikke bliver brugt til noget fornuftigt. Og så synes jeg det er lidt at tage pis på avlen. Det svarer lidt til at køre markræs i en Porsche. Kan det lade sig gøre? Ja! Kan det lade sig gøre lige så godt, i en gammel smadret Toyota Corolla? Ja!

• #20   5. dec #17

Det kommer jo lidt an på hvilket niveau lydighed, man vil dyrke. Mange af de hvide hyrder har svært ved at følge med der.

• #21   5. dec Jeg læser det som at den både skal bruges til rally OG lydighed, men ved da ikke, om det er forkert

Er det så LP, DCH eller...?

• #22   5. dec Emma, der står at hunden skal bruges til rally...

Men nej, hverken schæfer, hvid schweizisk eller andre af den størrelse, er oplagt til det.

Edit: okay, der står lydighed rally. Jeg tænkte at hun nok mente rally lydighed, ikke lydighed OG rally.

• #23   5. dec Der står da også lydighed, A?

“Hunden skal bruges til sport.. Isär lydighed rally og ellers leve med sin familie som en del af dette Naturligvis ”

• #24   5. dec Men der er jo altså temmelig meget liv ved siden af træningspladsen.
    Man kan sagtens putte meningsfulde aktiviteter ind...

Men ideelt vil det måske være at få en omplacering på et års tid

• #25   5. dec #22

Jamen jeg er også i tvivl nu, så Lens må lige komme på banen

Hvis det er LP, så kunne en Kelpie også være et alternativ, hvis man vil have andet end Schæfer.

• #26   5. dec Jeg tror det er racen før disciplinen

• #27   5. dec Skulle det udelukkende være rally, så kunne en Chodsky Pes måske være et bud. Sind og størrelse er nok mere egnet til det.

• #28   5. dec Ja, CH, men jeg mener nu stadig at rally ikke er nok knald til en schæfer, med mindre den træner noget mere meningsfuldt ved siden af. Jeg synes generelt at schæfere der ikke får lov at arbejde selvstændigt med opgaveløsning, bliver nogle trælse kræ. De skal bruge hovedet, og det kræver rally ikke rigtigt.

• #29   5. dec #26

Ja okay. Så håber jeg, at man også kigger på, hvad racen har brug for, og vælger disciplin efter det

• #30   5. dec Hvad skulle forhindre at den får lov til det?
    Vel ikke at de vil gå rally...

• #31   5. dec Det håber jeg også Emma, ellers bliver det en træls omgang

• #32   5. dec Mht Satoris, så er jeg sikker på at de er fremragende brugshunde, men jeg ville aldrig anbefale dem som en familiehund der skal bruges til lidt rally - som nærmeste nabo gennem omkring 10 år har jeg mødt deres hunde et utal af gange, og har også været i kennelen, og nej, de er ikke oplagte familiehunde...

• #33   5. dec Et lille pip omkring rally og lydighed i kombination: Med mindre man er temmelig rutineret i begge dele, så harmonerer de dårligt.

I rally må man rose og opmuntre hele vejen igennem. Man skal have et livligt kropssprog for at få en dygtig hund. En "hård" kommando (fx et bestemt "nej") straffes.

I lydighed skal man have verdens mest minimerede kropssprog, og alt ud over én kommando straffes. Opmuntring er forbud (i DcH må man gerne i arbejdsøvelserne i begrænset omfang).

Så med mindre man er knivskarp til at indlære grundlydigheden, og derefter aflære de dårlige vaner i forhold til lydighed, så kommer man aldrig over hygge-niveau med nogen af delene. Langt de fleste ender med at satse på det ene eller andet. Ganske få klarer sig godt i begge dele.

• #34   5. dec Nicki er fra Kennel Amager og har gjort det super godt i rally. Vi er røget i ekspertklassen på ingen tid... Dét er så også blevet ret svært nu Men hun elsker det

Jeg synes dog hun virkelig shiner i DCHs program, især i runderingen, fremadsendelse, feltsøg og spor.

• #35   5. dec Tak for alle de gode svar

Ja jeg mener godt denne familie kunne have en aussie eller BC af arbejdslinjer - de er dog glade for schæferen. Grunden til, at de gerne vil have en brugslinjehund er, at de ikke synes om højavlens udseende og er bekymret for sundheden. Man skal jo også eje en hund, som man kan lide at gå rundt med De vil have en lige ryg er beskeden

De mener lydighed og dernæst måske rally. beklager - jeg skrev fra mobil. Desuden vil de gerne gå spor - hvor er ikke fastlagt. De er vant til at træne hunde også aktive hunde og har før haft hunde.

Deres drøm er en schæfer - en rigtig en, som de siger med et glimt i øjet Og det synes jeg da, at de skal have. Det er desuden et aktivt par, der laver mange andre ting med deres hunde i dagligdagen.

Chodsky Pes er også en mulighed. Den er de glade for at få foreslået og den vil de se på også. Den hvide kan de ikke lide udseendet af... nogle kan ikke lide en hvid hund.... Igen må udseende gerne spille lidt ind

De spørger: Kan en schæfer som den de ønsker sig slet ikke have et godt liv uden brugsarbejde? Eller kan de træne dele af det uden bidearbejdet, for den del ønsker de ikke, og så stille hunden tilfreds? Hvis det ikke er muligt, vil de overveje Chodsky Pes i stedet

Jeg beklager mit lidt kort indlæg først - jeg kan godt se, at det er håbløst at svare ud fra! Jeg havde regnet med at komme ind før og rette til... Sorry!

De er glade for alle forslagene!

• #36   5. dec Jeg vil mente at en schæfer sagtens kan trives uden bidarbejde.

Vores rundering er en DCH rundering - dvs. uden bidarbejde. Find figurant og stå og gø af den, sådan groft sagt

• #37   5. dec A. De kan godt se, at rally og lydighed er svær at kombinere. De har aldrig trænet rally, men syntes det så "sjovt ud"... de er villige til at droppe rally for den rette hund

Og uden at støde mig - så siger de, at BC aldrig bliver dem. De vil ha en rigtig hund!

hahahha Kenzie! Nu er vi to sure ikk! Først vil de ikke ha en hvid hund og nu dette! Utak er verdens løn!

PS Milla: Det er de glade for at høre. De er åbne for at træne den del. Tusind tak!

• #38   5. dec Satoris' hunde er helt gennemsnitlige for typen, det er sådan de er. Der ER krudt i og de SKAL arbejde. Også en del mere end man umiddelbart skulle tro.

Men de behøver ikke at lave bidearbejde overhovedet.

• #39   5. dec

Jeg er egentlig heller ikke til hvide hunde - og alligevel kan jeg godt lide Dansk Spids

• #40   5. dec De skal da bare have en Schæfer, hvis det er den race, de synes bedst om, og kan tilbyde et godt liv! Så er der da ingen grund til at kigge efter erstatninger

• #41   5. dec kræver en højavl meget mindre? Kan man sige sådan cirka, hvad de to typer kræver?

De får ikke en højavl - de vil ikke gå rundt med den, siger de. De synes de er for "skrå"....
    Så vil de hellere have en Chodsky Pes, hvis den grå er for krævende.... De har dog aldrig mødt Chodsky Pes så det skal de jo lige først....

Men drømmen er en næsten sort schæfer tæve af brugslinjer

(og det kan jeg godt forstå! Hold op de er flotte når de er næsten helt sorte <3)

Farven er dog sekundær - men drømmen er dette

• #42   5. dec Som voksne er der ret stor forskel på aktivitetsbehovet. Hvalpe og unghunde er begge a pain in the ....

• #43   5. dec hvorfor i alverden skulle rally og lydighed være svært at kombinere..

• #44   5. dec hvorfor i alverden skulle rally og lydighed være svært at kombinere..

Jeg tænker, at det som A skriver kan give udfordringer... ?

Men men men... man kunne naturligvis bare gå rally uden alle de hjælpemidler.... er det sådan du tænker? Så man går som i lydighed altså.... ?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 2.918
    #45   5. dec For mig er der kun en vej. En hund med høje drifter skal have lov til at give den max gas. Hvorfor ellers have den.

• #46   5. dec Der er da mange, der dyrker rally og LP samtidig

• #47   5. dec En hund med høje drifter skal have lov til at give den max gas. Hvorfor ellers have den.

Det kommer den også til - men bide kommer den ikke til. Er det et problem eller hvad siger jeres erfaring?

De vil jo ikke have en hund, der ikke trives.... Men de er ikke "fart-forskrækkede"

• #48   5. dec Altså nu har jeg ikke schæfer, men mit bud vil være, at det vigtigste så er, at man bruger byttedriften på en anden måde

• #49   5. dec Den behøver ingenlunde at lave noget med at bide.

Men den skal af med krudtet, bruge hovedet og have nær relation til mindst et menneske..
    Det er minimum.

• #50   5. dec Synes bare det er at gøre tingene for sort/hvide..

Kan i min vildeste fantasi ikke se hvad problemet er.. men det er nok bare mig..

• #51   5. dec Det kan være svært at dyrke rally og LP/IPO/DCH samtidig, fordi det er to meget forskellige måder at gøre tingene på. I rally bliver du nødt til at snakke meget til din hund - selv, hvis du ikke hjælper den med håndbevægelser eller roser den undervejs / snakker til den, så får den altså ekstremt mange kommandoer på 1½-3 minutter.

Oftest bliver man derfor nødt til at støtte hunden i kropssproget, især i de højere klasser.

I LP/IPO/DCH, er kommunikationen mere minimalistisk end i rally - men der er heller ikke behov for 20 kommandoer uden pause..

Uanset om hunden er vant til den ene eller anden form, vil der kunne opstå problemer, når man skifter sport til den anden "type".. Jeg vil dog mene det er nemmere at gå fra LP/DCH/IPO til rally, end den anden vej rundt

(Og jeg er så gået rally -> lp -> dch, men min hund er gået ipo -> rally -> lp -> dch )

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 2.918
    #52   5. dec Jeg ser jævnligt hunde, der er helt slukket,og man tænker hvor lang tid det må have taget om at få alt liv ud af hunden. Der må vil også være en middelvej.

• #53   5. dec I Ipo har du ikke de "rosepauser" som du har i LP du kan ikke sammenligne de 2 programmer. Og i IPO taler du ikke til hunden. Det er MINIMALT hvad du har af kommandoer at give af.

Og nej det er sgu ikke en videnskab. Hvis du har en lydighedshund kan du også gå rally hvis du ellers indlære øvelserne, for jeg har fandme aldrig hørt en rally dommer der straffer en hund der går snorlige hvis den ellers laver øvelserne med glæde. Og desuden jo så kan man sagtens skifte mellem programmerne med succes.

Men jo selvfølgelig hvis man insistere på at hønen diskutere hvem der kom først, hønen eller ægget , så bliver alt selvfølgelig frygteligt indviklet.

• #54   5. dec " Og i IPO taler du ikke til hunden. Det er MINIMALT hvad du har af kommandoer at give af. " Det er præcis dét, der er min pointe.

Fair nok at du ikke synes det er en udfordring at skifte rundt - min erfaring er noget andet, både med egen hund og ved observation af andre hundeførere, som nu er ret dygtige.

Det kan sagtens lade sig gøre, men der byder sig nogle udfordringer, som ikke var kommet, hvis ikke man dyrkede flere forskellige programmer. Præcis ligesom hvis du både vil træne LP og DCH.

• #55   5. dec A med bomstærk og tykke: Ja jeg ved godt hvad Rally er. Og de brugslinier jeg har nu er nr 3 og 4 i rækken af brugslinier. Så jeg kender udmærket til racen og dens særheder.

• #56   6. dec Jeg synes godt nok der gives et dårligt billede af rally i den her tråd:-/ Ærgerligt, når folk, der åbenbart ikke kender sporten ret godt, udtaler sig så skråsikkert.........

• #57   6. dec # 32
    Trine, Satoris hunde er ikke anderledes end andre Schæfere af brugslinjen.
    De er udmærkede familiehunde hvis de bliver aktiveret.
    Jeg har fire Satoris hunde meget tæt på mig og de er velfungerende familiehunde..

• #58   6. dec Jeg tror mere det er kombinationen brugslinjeschæfer/rally, der tales om.
    Og det er nok ikke helt forkert at det knap er nok udfordring, hvis hunden ikke laver andet end det.

• #59   6. dec AS, jeg træner rally, og startede i konkurrencer for mere end 5 år siden. Jeg har et ok billede af hvad rally går ud på

Med Boesen m.fl., det er svært at starte med både lydighed og rally, når man ikke er rutineret i nogen af delene. Det oplevede jeg selv, og var nødt til at droppe rally for at koncentrere mig om lydighed. Min hund kunne ikke arbejde med en urutineret føre, som i den ene disciplin måtte hjælpe max, og i den anden disciplin bare skulle være stille og stiv.

Læg mærke til at jeg skriver at det gælder for urutinerede HF'ere. Som dem i tråden vist er. Og at man godt kan TRÆNE begge dele på hyggeniveau. Men man kommer ikke til at blive dygtig til begge dele, med mindre man fra start er meget opmærksom på vaner og uvaner.

Jeg tror ikke det kan skrives meget mere klart

Lens, min schæfer fungerer ganske fint uden at bide. Det kommer den næste også til. Men der bliver arbejdet temmelig hårdt med eftersøgning, spor og feltsøg, som alle er selvstændige opgaver. Hunden har fået trænet nogle grundfærdigheder, men når øvelsen skal udføres, er det hunden der arbejder selvstændigt, og HF'eren støtter/assisterer med overblik undervejs.

CP'en er en fed hund! Jeg er ret imponeret over hvor stærke de er mentalt. Nu er der jo ikke så mange her i landet, og kun ganske få der faktisk laver noget. Den ene der er i DcH er skide dygtig, og jeg tror ikke den er færdig med at vise at den er dygtig. Det er altså en lækker lille hund.

En schæfer af udstillingslinjer behøver ikke være "skrå". Der findes masser med flot, lige ryg. Men enig, en brugsschæfer er bare smukkere, særligt i sort eller næsten sort

• #60   6. dec A:
    I og med rally er/var en ny sport i dk, så kan man vidst roligt sige, at 5 år gammel konkurrenceerfaring ikke siger meget om sporten idag.
    Hvis du havde fulgt med, ville du vide, at det helt overall er blevet ganske voldsomt meget sværere end det var i starten - til stor frustration for nogle, og dermed et kontinuerligt debatemne på div fora. Andre har været glade for udviklingen, idet rally netop ikke bør gå under det ry, som der gives udtryk for her i tråden - at det er "for nemt", "for useriøst" og "ikke udfordrende".
    Har du været til en rally konkurrence for nylig? Dem, der vinder, er meget sjældent, dem, der har hunde, der skal guides en helt masse. Det tager for lang tid, man laver for nemt førerfejl og i og med at man næsten ingen fejl må have, i de højere klasser, så tæller selv små ting meget.

CH:
    Jeg kender intet til schæfere, men det er da muligt, at disse særlige brugsmaskiner kræver mere end alle andre
    Ej pjat, jeg enig i at man ikke udelukkende skal træne mhp en ting/sport altid. Og det er der jo i mange af de typer sportsgrene, i snakker om her, sørget for, når man fx både har eftersøgning, spor og lydighed i ét program. De fleste rallyhunde, har jeg indtryk af, laver en hel del andet end rally.

Men det er altså en helt forkert opfattelse, hvis man tror, at rally er nemmere end fx LP. Der er forskellige krav, men jeg tror godt, vi kan blive enige om, at det ikke er nogen nem sag at bede hunden om 15-20 forskellige øvelser indenfor så kort tid som muligt. Det kræver jo netop, at man har en hurtigtreagerende hund, og det har man altså kun, hvis man har små korte kommandoer og en yderst veltrænet hund.

Igen, diskussionen bæger præg af, at folk, der ikke kender sporten, udtaler sig om den...

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Svar: 26
    #61   6. dec De får ikke en højavl - de vil ikke gå rundt med den, siger de. De synes de er for "skrå"....
    De lyder som om de slet ikke har undersøgt nok - det overdrevne skrå , ses mest når de skal opstilles - jeg bryder mig heller ikke om det overdrevne skrå.

Der findes mange fantastiske højavls hunde, som smukke at se på.
    Jeg har haft 3 stk smukke, velfungerende og dejlige af slagsen.

• #62   6. dec AS, ja, jeg træner og konkurrerer i rally med corgien. Min træner er trippel danmarksmester i DcH, så jeg tænker at min træner er ok med erfaringen. Sidste konkurrence var i foråret, hvor jeg gik en bane til 98 point. Tæller det mon?

Lad være med at blive sur over at vi er mange der ikke ser rally som den mest udfordrende hundesport for brugsracer. Men der er altså en grund til at de dygtigste hunde i sporten, ikke er dem der kører allerhøjest.

Nu handler tråden jo om schæfere, og eftersom du efter eget udsagn ikke ved noget om racen, så burde du slet ikke skrive i tråden - hvis du altså vil følge dine egne regler, om kun at deltage hvis man har forstand på emnet

• #63   6. dec Hvad sker der egentlig med en schæfer, der hverken går til det ene eller det andet? En schæfer, der bare kommer på skovture og leger med bold og den slags?
    Jeg spørger af ren nysgerrighed og med tanke på fx den schæfer, jeg jævnligt møder i skoven, og som Fie leger så super godt med.
    Hvilke linjer den er af, aner jeg ikke.

• #64   6. dec Jeg syntes rally var ok nemt..indtil vi ramte ekspertklassen

Begynderklassen gled vi lige igennem, øvet klassen næsten lige så, men der skal dælme arbejdes for det i ekspert og champion.

Jeg synes nu min hund har været rigtig glad og tilfreds i det 1,5 år vi kun trænede rally. Hun har været glad, bare vi trænede.

Jeg kan dog godt se at hun uden tvivl har flair for det her mere selvstændige arbejde hun får i DCH

• #65   6. dec Isabelle, sådan et liv levede vores første schæfer, der var af udstillingslinjer, dog i den lidt friske ende.
    Det gik fint.

Jeg ville aldrig byde mine nuværende hunde det - eller mig selv.
    De er først velstimulerede når deres brugsegenskaber er blevet motioneret.

• #66   6. dec Er vi ude i noget med et godt liv og et bedre liv?

• #67   6. dec Nej, det synes jeg ikke. Vi er ude i omplacering..
    De mistrives, simpelthen. Dem, der ikke bare mister gnisten, bliver et helvede at være sammen med.

• #68   6. dec Jeg kender kun ganske få schæfere, som ikke laver andet end at tulle rundt og være familiehunde. Og dem gad jeg altså ikke bo med! De er skide belastende - larmer, ødelægger, gør udfald, hyrder konstant.

Det er ikke raketvidenskab at holde sådan én glad og tilfreds. Et par ugentlige træningssæssioner, hvor den får lov at bruge knolden og gerne noget der også kræver at den får sig brugt fuldt ud fysisk, så er den nem nok.

• #69   6. dec Der er så rigeligt med helt slukkede højavlshunde, man ser rundt omkring.
    Den er aktiv og skal leve et liv med masser af udfordringer.

Den anden har meget mere krudt.

• #70   6. dec Skriver du ikke, at det gik fint med jeres første schæfer, CH?
    Jeg HAR ikke forstand på schæfere, men min oplevelse af den der Jolly, som Fie leger med er, at han har bunker af gnist og glæde i hovedet.

• #71   6. dec Jo, det gik fint. Vi levede et relativt aktivt liv.
    Jeg ville dog gøre det anderledes, hvis jeg kunne gøre det om.
    Der var meget mere i ham end vi gav plads til.

• #72   6. dec Der er vel ingen problemer i at dyrke rally med en schæfer af brugslinier. Problemet er nok hvis man mener det er nok.

Men hvis man laver alt muligt andet er jeg slet ikke i tvivl om at de sagtens kan have et fedt liv uden att skulle lave bidearbejde.

Studsdal er også en udemærket kennel,
    Har mødt Loke fra Weedfald og han er en fed hund på en ipo bane, total krudt i røven på den fede måde.

• #73   6. dec A:
    Jeg er da ikke sur, jeg er bare aldeles uenig i din påstand, og argumenterer derfor imod;)
    Men konkurrerer du i DCH, kan du jo også være vant til nogle andre standarder end jeg. Jeg har kun kendskab til DKK rally.

Derudover, hvilke regler er det, du mener, jeg har sat op?
    Jeg pointerer, at det er ærgerligt, der gives et forkert billede af en sport, fordi folk, der tydeligvis ikke kender sporten ret godt, udtaler sig om den. Jeg udtaler mig så om en sport, jeg kender ret godt, så hvad er lige problemet? Jeg forholder mig ikke til schæfer/rally-konstellationen, jeg forholder mig til udtalelser ang. sporten.
    At jeg så ikke svarer direkte på emnet er selvfølgelig rigtigt, men at man ikke lige får et direkte svar er nu engang, hvad der kan ske, når man skriver i et åbent forum. Og jeg mener bestemt, det er relevant, hvad jeg skriver. Det billede af rally der stilles op her i tråden, giver jo TS et forvrænget billede af realiteterne.

• #74   6. dec De læser stadig med - med stor interesse
    Og takker for alle indlæg.

• #75   6. dec AS, du skriver flere gange, at folk ikke ved hvad rally er, og derfor ikke skal udtale sig om det.

Ja, jeg træner og konkurrerer i rally i DcH. Vi konkurrerer efter fuldstændig samme regler som i DKK, bortset fra at man i DcH SKAL rykke op, og derfor ikke kan blive hængende i en klasse, for at komme til DM.

Vores DM-udtagelser sker kun via åben klasse, så jeg vil nok påstår lidt det modsatte af dig - DM-niveauet i DcH er temmelig meget højere end i DKK.

Men mener du at rally er nok til at tilfredsstille en højdriftig brugshund? Mener du at hunden får løst selvstændige opgaver, og at den får brugt sin krop fuldt ud?

• #76   6. dec Nej, jeg skriver, at udfra folks udtalelser fremstår det, at de ikke er særligt godt bekendt med sporten. Og så skriver jeg, at jeg ikke mener, man skal udtale sig så skråsikkert om en sport, man åbenbart ikke kender ret godt.

At I har andre regler ift. oprykninger betyder jo intet ift. bedømmelser? Det afhænger vel af hvor streng en dommer, man generelt udsættes for i de forskellige foreninger, om niveauet hæves.

Ift. dit sidste spg.: Igen, jeg forholder mig ikke til schæfer/rally-konstellationen, jeg påpeger, at der her i tråden gives et forvrænget billede af rally-sporten.

• #77   6. dec Så, hvornår kender jeg sporten godt nok?

At jeg har dyrket den i 5 år er ikke nok, for "det er en ny sport". At jeg træner hos den nok bedste udøver i landet, er ikke nok. At jeg går sporten med hund nr. 2, er ikke nok.

Her er nogle af dine kommentarer:

Hvis du havde fulgt med, ville du vide, at det helt overall er blevet ganske voldsomt meget sværere end det var i starten - til stor frustration for nogle, og dermed et kontinuerligt debatemne på div fora.

Igen, diskussionen bæger præg af, at folk, der ikke kender sporten, udtaler sig om den...

Ærgerligt, når folk, der åbenbart ikke kender sporten ret godt, udtaler sig så skråsikkert.........

Hvad er DIT grundlag, DIN (åbenbart virkelig store) erfaring, for at udtale dig så positivt om rally? Og hvorfor mener du at vide så meget mere end andre?

Og så savner jeg svar på mit spørgsmål om brugshunde og rally (ikke schæferhunde, men enhver højdriftig brugsrace).

• #78   6. dec Men... der er da ikke nogen, der taler rally ned???

A-S, mener du, at rally er rigeligt til at dække en brugsschæfers aktivitetsbehov?

Det er det, det handler om. Ikke rally i sig selv..

• #79   6. dec Ch og A:
    Jeg har svaret på spg. ang. rally/schæfer-konstellationen:
    Jeg forholder mig ikke til schæfer/rally-konstellationen, jeg forholder mig til udtalelser ang. sporten.
    At jeg så ikke svarer direkte på emnet er selvfølgelig rigtigt, men at man ikke lige får et direkte svar er nu engang, hvad der kan ske, når man skriver i et åbent forum. Og jeg mener bestemt, det er relevant, hvad jeg skriver. Det billede af rally der stilles op her i tråden, giver jo TS et forvrænget billede af realiteterne.

og igen:
    Ift. dit sidste spg.: Igen, jeg forholder mig ikke til schæfer/rally-konstellationen, jeg påpeger, at der her i tråden gives et forvrænget billede af rally-sporten.

Det er udtalelser som disse, jeg reagerer på:
    #16:
    Ville du tænke at rally, altså nørderi i en firkant på max 15x15 meter ville tilfredsstille de hundes [re: BC og Aussie af arbejdslinjer] (vel at mærke, at nogle af de hunde, der vinder oftest - selvfølgelig - netop er disse typer hunde, og at man jo så nok må konkludere, at det er hunde, som egner sig ganske godt til sporten) arbejdsiver? Rally kræver 0 selvstændighed af en hund, og der er ingen stamina i udførelsen.
    #19:
    Nico, ved du hvad rally er?

Jeg gad sgu ikke bo med sådan én, der ikke bliver brugt til noget fornuftigt.

#33 - her et uddrag, men egentlig hele indlægget:
    Et lille pip omkring rally og lydighed i kombination: Med mindre man er temmelig rutineret i begge dele, så harmonerer de dårligt.

Fordi jeg ikke mener, at de her kommentarer fremstiller sporten korrekt.

• #80   6. dec A-S, jeg kan se på mine resultater, at jeg har konkurreret i rally i 2012-2013 og så igen i 2016-2017. I 2014-2015 har jeg kun stillet til for sjov konkurrencer i klubben. Jeg gik i stedet lydighed med hunden - og gør det stadig.

Men du har været aktiv siden 2015, og blev RBM sidste sommer. Så kan jeg godt se at jeg hellere må pakke sammen og lade være med at udtale mig

• #81   6. dec #80 Der er en himmel til forskel på at være i begynder/øvet klasserne og i ekspert/champion klasserne..

• #82   6. dec Og ingen ved, hvor denne kommende hundeejer er henne, hvilke talenter, der viser sig.

Fakta er bare at der skal mere til at give en brugsschæfer et harmonisk liv.

• #83   6. dec A:
    Jeg har ikke sagt, at dine resultater ikke giver dig fin viden på området. Jeg skriver, at den måde, sporten fremstilles på her i tråden, er jeg uenig i, er korrekt. Det giver mig et indtryk af, at folk ikke har den store kendskab til sporten. Og nu orker jeg simpelthen ikke at skrive det mere..!
    Jeg er uenig i dine udtalelser. Deal with it

At jeg ikke er hverken eliteudøver eller verdensmester er næppe nogen hemmelighed. Men jeg har en viden på området, jeg sætter mig ind i de ting, jeg giver mig i kast med, iagttager og lytter til folk, og udtaler mig udfra de ting.
    Og nu er det jo heller ikke fordi, at andre "eksperter" her i tråden har den store personlige konkurrenceerfaring;) Så vidt jeg husker, er CH overhovedet ikke aktiv på konkurrencebanerne, træner hun overhovedet selv? Er det ikke hendes mand, der gør det? Det er der jo ikke nogen, der holder hende imod (heller ikke jeg), hun har sine holdninger og sin viden(/erfaring fra sidenlinjen?), og nogle gange (ofte) er folk enige, blandt andet fordi hun er enormt dygtig til at formulere sig skriftligt, andre gange er folk ikke enige. Sådan er livet jo.

• #84   6. dec Men du går højt op i at pointere at andre ikke ved en skid om sporten, og derfor ikke skal udtale sig. Og at der nok er himmelvid forskel på at dyrke det i DKK og i DcH-regi.

"Har du været til en rally konkurrence for nylig? "

"Men konkurrerer du i DCH, kan du jo også være vant til nogle andre standarder end jeg. Jeg har kun kendskab til DKK rally."

Du vil rigtig gerne fremhæve at du ved en masse og at jeg ikke ved en skid om sporten. Fair nok, men du skyder langt ved siden af!

Jeg er aktiv rallyhundefører, har været det i mange år og finder ikke at det er nok udfordring for en rendyrket brugshund. Du vil ikke svare på om du synes det er nok. Jeg kan så sige, at til min schæfer rækker det som en skrædder i helvede. For min corgi er det rigeligt. Jeg gætter på at din race er mere i kategori med min corgi, end med min schæfer...

Milla, ja, der er forskel. Men det ændrer ikke på at rally er rally og ikke selvstændigt arbejde

• #85   6. dec Altså.. rally er jo ikke lavet til brugshunde overhovedet, tværtimod.
    Det er lavet til familiehunde for at give dem en mulighed for at konkurrere på deres præmisser.

Det er hele grundlaget for sporten i første omgang.
    Det er der intet dårligt i overhovedet.

Og nej, jeg ved kun meget lidt om detaljerne i rallysporten og udtaler mig derfor ikke konkret.
    Jeg ser alt for ofte at folk udtaler sig om noget de ikke ved noget om i forhold til IPO og foretrækker ikke at ryge i den fælde..
    Men jeg ved dog et eller andet om, hvad en brugsschæfer har af behov og det ER mere end hvad rally-udøvelse i sig selv kan give.

• #86   6. dec Jeg har ikke schæfer. Jeg har BC. Vi går rally. Jeg har været udtaget til Dchs DM de sidste 4 år, 3 gange med den gamle og her i 2017 med den unge. Så jeg vil mene vi er det man kan kalde erfarne
    Rally er ikke nok til min Border. Han har brug for noget mere. Han synes det er hammer sjovt (det gør føreren såmænd også) og elsker at træne det, men det er ikke nok. Han skal ud og arbejde for rigtigt at trives.

Jeg tænker det samme vil gøre sig gældende for en schæfer.
    Det er super fin træning og de fleste hunde er glade for det, men for racer der skal bruges, er det ud fra min erfaring ikke nok.
    Man behøver jo ikke gå andre konkurrenceprogrammer, blot man sørger for hunden får de stimuli den har brug for. Det kan jo være alt muligt forskelligt.

• #87   6. dec A:
    Yes... Jeg orker simpelthen ikke at blive ved, det går jo fuldstændig i ring det her... Som svar til dit seneste indlæg, kan jeg bare henvise til forrige af mine indlæg...

CH:
    Ja, rally er åben for alle typer hunde, men det betyder jo ikke, at hvis man har en hund, der har evnerne, kan tage det et niveau (eller 10) længere op, og nørde mere lydighed, forlange mere af hunden, etc. For det er ikke corgierne;) eller berner'e, etc. der vinder i sporten (i de højere klasser), det er netop sportshunde-racerne - som regel, for det er jo så det lækre ved rally, at til tider er der lige en afhopper, som går ind og giver de andre baghjul;)

Jeg hopper ud af tråden, jeg håber TS og dem, hun spørger på vegne af, som, det lyder til, læser med her, har fået en fornemmelse af, at rally ikke er den "ingentingssport", der gives udtryk for her.

• #88   6. dec Du lægger os andre ord i munden!!
    Jeg har aldrig nogensinde sagt eller ment at det er en ingentingssport....

• #89   6. dec Det svarer fuldstændig til nosework.
    Så fint at lave, hvis man har en brugshund, man kan bare ikke nøjes med det...

Og nej, det er heller ikke en ingentingssport...

• #90   6. dec Nej, det har du har ikke, CH, siger jeg, at du har sagt det? Prøv lige at læs mine tidligere indlæg, står der nogen steder, at du har sagt/ment det?

• #91   6. dec A-S, der er altså en grund til, at dem der har domineret sporten, er gamle lydighedshunde. Efterhånden ses hunde, som kun træner rally, og som gør det målrettet, men tilbage i tid, har det været en sekundær sportsgren.

Og jeg skriver at sporten harmonerer dårlig MED lydighed. At man ikke kommer til tops i begge dele samtidig, og at man derfor skal VÆLGE. I et valg, ligger at man vælger en af delene, herunder at man kan vælge rally. Det har jeg gjort med min lillehund. Men storehunden har jeg også valgt, jeg valgte bare det hunden havde det bedst med.

Jeg synes din reaktion er virkelig tåbelig, og siger heldigvis mere om dig end om den sport du dyrker. Ingen taler rally ned, men det er jo et faktum at det ikke er bedste match for en brugsschæfer. Ligesom AG ikke er bedste match for en mastiff, og derfor næppe en sport man kommer til tops i med den slags hund. Det er altså hverken sporten eller hunden der er noget galt med, men kombinationen af de to.

• #92   6. dec Det er lidt svært at vide hvem der sigtes på, når der skydes med spredehagl..

• #93   6. dec Jeg bliver nødt til at spørge.. Hvad er forskellen i kun at træne rally eller kun at træne LP?

Jeg har ikke SÅ meget kendskab til LP ud over LP1, så det er muligt at der er nogle mere selvstændige øvelser senere i LP ?

I mine øjne, så er der jo ikke nogen "brugsøvelser" (i mangel på bedre ord) i nogen af programmerne - altså rundering, spor, eftersøgning, bidarbejde, feltsøg osv..

Jeg går nok rally lidt anderledes end alle andre - for mig er det ikke ok. at min hund tuller rundt ved min venstre side, eller at twisten går lidt langsomt. Hele vejen igennem min rallybane vil jeg gerne have power, intensitet, spænding og glæde. Jeg har måtte skrue en smule ned for det, fordi det gik over i stress - men synes jeg har fundet et okay niveau nu. Nu mangler jeg "bare" at få samme niveau på højre side, med alle øvelser.

Jeg mener bare - om man træner tricks, rally eller LP er vel egentlig det samme - man deler programmet ud og træner nogle delmomenter, men det er jo alt sammen lydighed...

• #94   6. dec Jeg bliver nok en smule ked af det, fordi jeg jo så i princippet har forsømt Nicki i 1½ år. Der trænede vi jo kun rally og lp - men vi gjorde ikke særlig meget ud af lp. Rallyen var klart det der blev fokuseret på.

Jeg synes bare ikke jeg kan mærke en forskel på da vi var til træning sidste sommer, hvor vi tog 1 times rally, og så 1 times lp, og nu, hvor vi tager 2 timers DCH-træning, hvor der så er lydighed + rundering/fremadsendelse/feltsøg

• #95   6. dec Milla, jeg har endnu til gode at se en skide dygtig schæfer i LP. Som også trives hjemme. Derfor jeg ret tidligt i tråden foreslår TS at kontakte kennel Smedebakken, som sidste år solgte en hvalp til en, der kun skulle bruge den til LP.

• #96   6. dec Jeg tror heller ikke at LP lydighed kan stå alene for en brugsschæfer, Milla.
    Man rammer kun en del af brugsegenskaberne.

Dog er der mere boldbelønning, mere spænding i øvelserne og bedre mulighed for at bruge byttedrift...

Men snudeskaftet skal også bruges.

• #97   6. dec i LP er der også en næseøvelse..

• #98   6. dec Lyder godt. Hvad består næseøvelsen i?

• #99   6. dec Jeg tænker bare.. Der er rig mulighed for at lave boldbelønninger i rally - hvis det er sådan man vælger at træne. Jeg vil give dig helt ret i, at ser man en rallykonkurrence, er det de færreste der træner sådan, men det betyder jo ikke, at man ikke KAN

I rally er der få øvelser væk fra fører: send ud til felt, send hunden igennem tunnel, spring. Men derudover er der jo massere af øvelser, som er fede med fart & fokus på - vendinger, twist, cirkel rundt om fører, indkald - og en god FVF er guld værd i rally.

Sådan som jeg ser rally er: Det er ikke svært at få gode point, så længe din hund kan øvelserne, så er det nok. Men det udelukker jo ikke, at du selv sætter et krav om fart og intensitet i øvelserne.

• #100   6. dec Fra LP programmet Champion klasse : ØVELSE 9:
    Næseprøve og apportering [Koef. 3]
    Kommandoer: (”Bliv”/”Plads”), ”Søg/Apport”, ”Slip” (”Plads”)
    Udførelse:
    På det anviste sted melder føreren klar med hunden siddende ”plads”.
    Efter klarmeldingen afsætter føreren i ca. 5 sek. sin fært på næseprøvegenstand, der derefter overrækkes
    til prøvelederen (prøvelederen må ikke berøre denne). Ca. 10 m fra startstedet udlægger prøvelederen
    denne genstand sammen med 5-7 tilsvarende næseprøvegenstande, som prøvelederen har berørt. Genstandene
    må placeres i forskellige mønstre, det skal være samme mønster for alle ekvipager, men positionen
    af førerens genstand varierer mellem ekvipagerne.
    Føreren må ikke se genstandene blive lagt ud. Efter at have afleveret næseprøvegenstanden gør føreren
    omkring på prøvelederens kommando. ”Bliv” kommando er tilladt. Alternativt kan føreren vælge at tage
    hunden med i omkringvendingen og altså kommandere ”plads”.
    På tegn fra prøvelederen vender føreren sig om med retning mod de udlagte genstande. På tegn fra prøvelederen
    sender føreren hunden frem for at søge og apportere genstanden med førerens fært. Den rigtige
    genstand skal findes inden for 30 sek. efter, at hunden er sendt af sted.
    Øvelsen afsluttes ved, at hunden apporterer og afleverer den mærkede genstand til føreren, hvor den skal
    blive siddende i plads med genstanden i munden, til føreren på tegn fra prøvelederen kommanderer hunden
    til at aflevere genstanden.

• #101   6. dec PS: CH nu skrev du at snudeskaftet skal bruges - jeg vil bare lige pippe om, i min verden, hvis man træner et program, der ikke indebærer at hunden bruger næsen, så får man den til at bruge næsen i dagligdagen i stedet - tesøgning, fodersøg, spor, snusemåtter or whatever Ligesom man nok ville gøre med hunden, de dage, hvor man ikke træner, men bare går tur

• #102   6. dec Milla, netop.
    Det er derfor jeg tidligere skrev at det er ganske glimrende at træne rally bare man kommer hele vejen rundt hunden i den øvrige tid.

Det kan ikke stå alene, men sagtens være en del af dens hverdag.

• #103   6. dec Alternativt kan man risikere at skulle leve med løjer a la dem på mit billede i en anden tråd

• #104   6. dec #100 - ja, og næseprøven kommer i næsten samme form allerede fra LP2.

Langt de fleste aktive racer kan vel trives med Rally som den "organiserede" træning, hvis man bare sørger for en aktiv hverdag ved siden af med både motion, næsearbejde, osv.
    Mine husky-drenge kunne bestemt heller ikke nøjes med Rally, men når det er i kombination med LP-lydighed, musegravning/fangning, LANGE gåture, daglige søgeøvelser, problemløsnings-opgaver, lidt nosework mv., så fungerer det superfint

• #105   6. dec Jeg synes, det er ærgerligt, de har fjernet næseprøven i LP1.

• #106   6. dec På den anden side - så er det fint, at det har givet plads til en nem apport-øvelse istedet. Synes jeg

• #107   6. dec Hvis jeg en dag får lært en eurasier apport, vil jeg fanme have medalje, pokal og tre gange hurra med det lange
    Undskyld for sidespring

• #108   6. dec Hæhæ Isabelle - sådan har jeg også haft det med huskyerne. Men jeg har efterhånden knækket koden, så de to jeg har nu, er sgu ret habile til at apportere. Kan endda lave både dirigeret apport og spring-apport.
    Når nu min kollega begynder på hvalpeholdet med sin lille eurasier til januar, så vil jeg tage det som en personlig udfordring, at sørge for, at den også lærer det

Og SORRY også herfra for off-topic

• #109   6. dec Jeg har 2 hunde der sagtens bør kunne lære at appotere... jeg er bare elendig til at indlære det, så jeg melder mig på medalje, pokal og tre gange hurra med det lange-holdet

• Bodil Dalsgaard
    Bodil Dalsgaard Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følgere: 26 Emner: 48 Svar: 4.326
    #110   6. dec Og jeg syntes det er ærgerlig at "næseprøven" er det eneste "næsearbejde" der findes i LP.
    Det har ærligtalt intet som helst med det jeg opfatter som næsearbejde at gøre;)

• #111   6. dec Hvad ville en brugshunde schäefer synes om nose work? Som supplement til fx lydighed?

• #112   6. dec #110

Nu er det jo et lydighedsprogram. Man kan jo bare gå spor eller træne nosework ved siden af, hvis det er det man vil. Hvis man vil træne et program med flere discipliner, kan man jo bare vælge sådan et program i stedet for et lydighedsprogram

• #113   6. dec #111 Jeg tror at Nicki ville elske nosework. Hun elsker spor, fodersøg, når jeg gemmer godbidder osv.. Så kan ikke se, at hun ikke ville elske nosework

Kommentér på:
God schäefer brugs