{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Skal man have licens til hund
  • #1   6. dec Jeg tror ikke, licens ville hjælpe...

Selvom man skal have undervisning og bestå prøver, for at få et kørekort, så er der jo ingen garanti for, at man bruger det, man har lært, efterfølgende

Hov - misforstår det muligvis. Mener de bare, at man skal betale en licens/afgift, og så er alt godt?

• #2   6. dec
    Jeg ser først nu at den er fra sidste år

Men FD mener nok stadig det samme, jeg ved ikke, om det er kørekort, de tænker på eller bare en licens som ved tv?

Og begge dele nej tak.

• #3   6. dec Åh altså - de to mænd er nogle vrøvlehoveder, der ikke oser af viden. Skulle jeg stemme ud fra deres forvirrede og forvirrende ord, ville jeg stemme klart NEJ til licens. Men jeg stemmer ja - og ja til hundeskat i øvrigt også. 200 kr. om året pr. hund

PS. Licens til hunde anskaffet efter en skæringsdato - dvs. ikke til alle nuværende hundeejere.

• #4   6. dec Men i og med at den er fra sidste år, så hjalp det ikke at stemme, at FD mener, for der kom ingen licens og hundeloven blev.

• #5   6. dec Jeg stemmer også bare ja i mit hoved

• #6   6. dec Nej, det skal vi ikke.
    Det vil hellere ikke hjælpe, for de useriøse bliver alligevel ved.
    De kan ikke overholde hundeloven i dag, så de vil nok hellere ikke rette ind, selv om der kommer en licens, hundeskat, kørekort til hund eller lignende.

• #7   6. dec hvad skulle det hjælpe???
    Dem som i årevis har brudt loven mht listehundene, de har jo tydeligvis demonstreret at de er pisseligeglade - ergo vil de nok ikke ligefrem stå forrest i køen for at få en licens, men stadig gøre som de plejer.
    Resultat... et enormt ressourcespild/forbrug og stort set ingen effekt.

• #8   6. dec Nu SKAL alt jo ikke handle om listehundene
    Jeg tror, at en licens ville være godt for ALLE hundeejere og dermed alle hunde. Man kunne undgå impulskøb, da avlere ikke måtte sælge til folk uden licens fx.
    Jo, ja - nogle ville skide på loven, men hvis den slags skal forhindre love, kan vi vist lige så godt droppe alle dem, vi allerede har

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 6.202
    #9   6. dec Jeg er i mod licens til at have hund. Hvem skal bestemme, hvad der skal undervises i under en evt licensering? Jeg tvivler på at undervisningen vil være up to date. Jeg går i øvrigt ind for forbudslisten, fordi racerne på listen i stor udstrækning tiltrækker nogle triste typer som ikke er i stand til at have den slags hunde på ansvarlig vis

Isabelle - hvorfor mener du, at der skal betales hundeskat?

• #10   6. dec Hvad skal den licens så bestå af?

Og hvis nu en avler alligevel har solgt, hvad så med hunden?

• #11   6. dec "Isabelle - hvorfor mener du, at der skal betales hundeskat?"

Fordi der skal afsættes (flere) ressourcer til hundepoliti og til uddannelse af hundelicensfolk - altså undervisere.

"Hvad skal den licens så bestå af?"

Et kursus indeholdende alt muligt om hundesprog, hundeadfærd, lovgivning ol.

"Og hvis nu en avler alligevel har solgt, hvad så med hunden?"

I førstegangstilfælde: Ejer får 14 dage til at starte på kursus for at få licensen (plus bøde). Herefter kommer hunden på internat til videreformidling eller aflivning efter X antal uger, hvis ny familie ikke findes.
    Opdrætter får selvfølgelig en seriøs bøde.

• #12   6. dec Ovennævnte ER altså bare sådan lige her og nu tanker - ikke sådan grundigt gennemtænkte, som den slags naturligvis skulle være forud for lovgivning

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 3.069
    #13   6. dec #3
    Gerne gange 10.

• #14   6. dec Men hvem skal holde disse kurser om adfærd og træning og hundesprog??

Dem, der tror hunden vil dominere os, eller dem, der emner alt kan klikkes??

Nu er der jo ingen selvfølge at man har hund, men hvad med alle dem, der ikke lige kan komme på en træningsplads, ikke alle har bil, ikke alle bor tæt på træning?

""I førstegangstilfælde: Ejer får 14 dage til at starte på kursus for at få licensen (plus bøde). Herefter kommer hunden på internat til videreformidling eller aflivning efter X antal uger, hvis ny familie ikke findes. ""

Så får FairDog meget at lave

og alle tilhængere af hundekørekort har aldrig selv taget et.

• #15   6. dec NEJ!
    Mai-Britt giver i #14 et par meget væsentlige grunde til at kørekort, licens osv ikke er sådan lige til at indfører. Desuden bliver det dyrt i administration.
    En hundeskat kunne selvfølgelig måske betale administrationen, men lade folk mon så ikke bare være med at registrerer deres hunde ???? Det bliver formegentlig kun os der er rimelig lovlydige og som skal bruge vores hunde til noget hvor fx stambogsnummer er relevant og kommer 'frem i lyset' der ender med at betale.
    Hvad skulle baggrunden for licens til hunde dog være ? Lad os da for pokker få lov at beholde noget af vores frihed. Og ja, der er altid nogen der ikke kan administrere det og det vil der være uanset hvilke underlige foranstaltninger man gør som samfund.

• #16   6. dec Min frihed ville altså ikke ryge, fordi jeg var pålagt at bruge et par timer på et kursus for at få licens til hund

"Hvad skulle baggrunden for licens til hunde dog være ?"
    At ALLE fik en vis basisviden om og forståelse af hunde.

"Men hvem skal holde disse kurser om adfærd og træning og hundesprog??"
    Jeg forestiller mig, at de største hundeklubber m.fl. sætter sig sammen og laver et program.

"En hundeskat kunne selvfølgelig måske betale administrationen, men lade folk mon så ikke bare være med at registrerer deres hunde ????"

Lader folk bare være med at tage kørekort?

Jeg SER det altså som ret simpelt - og ret positivt for alle.
    Et kursus består af tre moduler: 1, 2 og 3
    De to første er teori - med foredrag, film mv. Det tredje er med hunde (ikke kursisternes), hvor (noget af) teorien vises i praksis.
    Når du har deltaget i alle tre moduler, får du din licens.
    HVEM ville dette skade? Åh ja - jeg ville da nok føle det lidt fjollet at skulle deltage, når jeg skal have næste hund, men skade ville jeg sgu ikke tage af det

• #17   6. dec "og alle tilhængere af hundekørekort har aldrig selv taget et."

Jeg er tilhænger af licens til hund, og dette har INTET med DKK's kørekort til hund at gøre. Dette ved jeg ikke helt, hvad skal bruges til faktisk. Min Fie ville ikke bestå bronzekortet, da hun ikke er vild med, at fremmede bare lige roder rundt på hende.
    Ingen af mine hunde ville kunne få sølv, da de aldrig ville kunne bestå punkt 8:

"8.IKKE TIGGE
    Fører tager mad frem og spiser, mens hund er tæt ved i slap line. Dette skal hunden acceptere. Hunden må ikke udvise anmassende tigge-adfærd eller stjæle af maden."

Men dette har jo ingen relevans overhovedet, synes jeg - omend det da er lidt sjovt

• #18   6. dec Nej tak.

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#19   6. dec Kørekort nej. der findes ikke kompetente folk til at udstede det.

Licens ja tak. Gerne 2K pr hund. Det giver 4K for Janni.

• #20   6. dec "hvad skulle det hjælpe???
    Dem som i årevis har brudt loven mht listehundene, de har jo tydeligvis demonstreret at de er pisseligeglade - ergo vil de nok ikke ligefrem stå forrest i køen for at få en licens, m"

Har der egentlig været en økonomisk konsekvens for at have ulovlige hunde?

• #21   6. dec I 1887 skrev Viggo Møller, i bogen "Hunden og hunderacerne", om en hundeskat, som skulle have til formål at begrænse antallet af hundeejere som "sætte mindre Pris på disse (hunde)", samt "skødeløse Ejere, som kunne udfolde de skadelige Virkninger".
    Han foreslog en skat på 5kr (ca. 350kr) på landet, samt det dobbelte, 10kr (700kr) i byerne, hvilket han mente at alle sande hundevenner ville kunne overkomme.

Han mente så at man samtidig ville have de fordele at det ville mindste antallet af uønskede hunde, "Parringslystne hunhundes fri omløben", samt "raceløse hunde".

Faktum er at ideen langt fra er ny. Og så sad jeg lige og læste kapitlen i går aftes, så kunne ikke lige lade være med at komme med det

• #22   6. dec John, du ved at jeg er en fattigrøv

• #23   6. dec Krypto, ikke bare er ideen ikke ny, man har jo haft hundeskat i DK, og det blev stoppet, fordi indtægten ikke dækkede administrationen.
    Det er selvfølgelig bare et spørgsmål om at sætte prisen tilstrækkelig højt, så kan det da godt løbe rundt, men skal der også være penge til at bruge til undervisning eller andet til at forbedre hundenes stilling i DK, begynder det måske at ramme de knap så velstillede hundeejere for hårdt, og er det ok ?

De fleste af os kan trods alt godt finde ud af at holde hunde på forsvarlig vis.

• #24   6. dec Problemet er at dem der i forvejen skider på lov og regler, de vil forsat gøre det, mens dem der i forvejen godt kan finde ud af at have hund, de straffes.
    Man bliver jo ikke en bedre hundeejer af at skulle betale et random beløb årligt.

• #25   6. dec Zenta, præcis.

Hvis licensen indebar noget undervisning kunne nogle måske nok blive bedre hunde ejere af det, men igen så får man næppe fat i den gruppe, der i forvejen gør, hvad der passer dem.

• #26   6. dec Præcis.
    Du får kun fat i dem der i forvejen er ansvarlige og som kan finde ud af at have hund.
    Dem der skider på tingene i forvejen, de vil fortsat gøre det.
    Udem tvivl.
    Vi har en lov om 13 ulovlige racer der kører på syvende år og ikke engang den evner folk at overholde.

• #27   6. dec Der er BUNKER af de der helt almindelige og udmærkede hundeejere, der ikke aner særlig meget om hunde. Dem skrives der jævnligt (frustreret) om herinde. Det er DEM, jeg gerne vil nå med en licens - og så måske et par eller tyve af de andre.
    12-15000 sunde og raske hunde aflivet årligt p.gr.af adfærdsproblemer - måske lig manglende kendskab til hundeadfærd. Kunne DET være værd at ændre på?

• #28   6. dec Jeg kommer til at tænke på USA.

Det er ikke våbnet der dræber, det er manden der trykker på aftrækkeren.

Og med det i mente kan alle jo hver især tænke deres.

PS: Det kræver tilladelse (licens) at have et våben i USA, for dem der ikke ved det.

• #29   6. dec Problemet er, at skal det virkelig rykke noget, så skal der meget mere til end bare et par timers kursus. Og så begynder det at være en større omgang både praktisk og økonomisk.

Der er rigtig mange muligheder allerede for de hunde ejere eller kommende hunde ejere, der er interesserede i at lære noget.

• #30   6. dec Jeg siger nej tak.

• #31   6. dec "Der er rigtig mange muligheder allerede for de hunde ejere eller kommende hunde ejere, der er interesserede i at lære noget."

JA - men der er desværre rigtig RIGTIG mange, der ikke er. Måske derfor aflives mange tusind sunde og raske hunde årligt. Måske derfor har vi stadig hvalpefabrikker. Måske derfor er der så mange tråde på HG om ejere, der tror, at alle hunde skal hilse på alle hunde. Osv.

- Og hvad f... dette har med USA og våben at gøre, Martin, forstår jeg ikke lige

• #32   6. dec Men Isabelle, hvis jeg er stensikker på at min hund skal hilse på alle hunde, så er det da ligegyldigt om jeg bliver undervist i noget andet?

Hvis jeg mener 100 % at vovse vil tage magten, så er der ingen træner, der skal belære mig om noget andet.

Det har jeg så banket ind i skallen på de 4 unger, så når de, tvungent, skal have licens, så vil de gøre det og blæse på, hvad en tåbelig træner har pladret løs om med godbidder og klikker, med adfærd og positiv træning.

Det vrimler med tilbud, med træning, det behøver ikke være tvungent, vil ejer, så gør de det.

Jeg gider ikke, så jeg lader være, og det skal staten ikke blande sig i.

• #33   6. dec Min erfaring, kære Maj-Britt, fra ufattelig mange sammenhænge - og ikke kun, når det gælder hunde - er så, at en ufattelig masse fejl handler om manglende viden og manglende bevidsthed. Jeg skal spare dig for "747" eksempler. Men jeg HAR dem

• #34   6. dec Ja, det handler om manglende viden, men hvem skal så give den viden??

Et træningssted må du kun bruge sele, og et sted tæt på Faxe vises der, hvordan du bruger kvælerhalsbånd, to yderpunkter, hvem af dem skal lære mig noget?

Et træningssted dyrker drift, et andet lige omkring Faxe dyrker RO, hvem af dem skal lære mig noget?

En stor hundeskole på Vestegnen lærer hvalpehold om Lederskab, skal dine hvalpekøbere derhen?

Skal der være staten, der bestemmer om jeg skal trænes tæt ved faxe eller måske på Vestegnen?? Og hvad hvis jeg siger nej tak?

• #35   6. dec Det HAR jeg altså skrevet
    De store danske hundeklubber m.fl. sætter sig sammen og laver et program

• #36   6. dec Ja, og min næste hund bliver en whippet til væddeløb, den skal hverken komme, dække eller stå, den skal løbe og intet andet.

Hundeskolen på Vestegnen er stor og samarbejder med DKK, så måske bliver man sendt derhen.

Jeg kan slet slet ikke få øje på, hvordan en licens / kørekort skal fungere for hunde, der er jo ingen manual, ingen sandhed, og jeg kan se 747 eksempler imod.

Jeg skal have ny hvalp, skal til træning søndag kl. 10....og ups, min første bus kører 10.09 ( tjek rejseplan).

• #37   6. dec Den licens, jeg tænker på, har (gentager lige) INTET med DKK's hundekørekort at gøre. Den handler IKKE om sit, dæk, stå, løb eller rul rundt. Den handler ene og alene om noget generelt om hundesprog, hundeadfærd og god hundeejeradfærd.

• #38   6. dec Så kan man da bare sende en e-bog til alle, der får en hund i DHR, ikke?

• #39   6. dec Nej
    Børn kan heller ikke bare få sendt Søren og Mette som E-bog

• #40   6. dec Men Isabelle, forstår du ikke at folk ikke er enige?
    Skal vi undervises efter Faxe mandens principper?
    Eller efter de gammeldags hårde metoder?
    Hvad hvis det bliver bestemt at Faxe fætteren står for undervisningen, hvad vi du så gøre?
    Bryde loven ved ikke at møde op?
    Eller møde op og modtage undervisning der strider imod hvad du står for?

Og tror du at Brian med sin muskelhund møder op?
    Og tror folk at Brian der i forvejen ikke giver en skid for noget, at han betaler den afgift?
    Tror folk at folk med et trylleslag bliver gode hundeejere af en omgang teori eller en betalt afgift?

Igen, de eneste du straffer, det er dem der i forvejen overholder love og regler og som sagtens evner at have hund.

• #41   6. dec Jeg vil sige JA.
    Fuldstændig som jeg mener alle nye hestefolk skulle gennemgå grundkursus i hestehold inden de fik en hest. Syntes jeg det samme skulle gælde alle nye hundeejere.
    Jeg syntes ikke man skal blande sig i hvordan folk vil træne. Men der var sørme ingen der døde af at få en grundliggende viden om hunde, de forskellige racer og deres forskelle. Hvad man kan forvente når man får en hvalp.
    Med alle de “min hvalp tisser på gulvet, bider i os, ødelægger inventaret, hyler når vi går fra den, osv” opslag der hele tiden fylder facebook så er der virkelig et behov.
    Bare fordi de fleste herinde har lært en masse om hunde så ser det altså desværre slet ikke sådan ud, uden for HG.
    Ja faktisk syntes jeg også et foredrag før man får sin første kanin, kat, fugle osv var helt på sin plads. Det er altså levende væsener man har ansvaret for.

Hunde skat ville også være helt fint. Visse hunderacer og blandinger deraf skulle være ret dyre i skat.

Ja det er nok ønsketænkning.
    Så indtil videre vil jeg bare prøve at undervise og hjælpe så mange nye hundeejere som muligt når de kommer i hundeklubben.

• #42   6. dec "Men Isabelle, forstår du ikke at folk ikke er enige?"

Jo da. Jeg argumenterer bare for det, JEG synes

• #43   6. dec "Tror folk at folk med et trylleslag bliver gode hundeejere af en omgang teori eller en betalt afgift?"

Nej. Men jeg tror, at mange kan blive bedre hundeejere.

"Igen, de eneste du straffer, det er dem der i forvejen overholder love og regler og som sagtens evner at have hund."

Jeg tænker overhovedet ikke straf - eller noget med love og regler faktisk

• #44   6. dec 12-15.000 vil ikke tage denne licens, de får så fjernet hunden.

Gad vide, hvor alle disse hunde skal være indtil der kommer nye ejere, der gider tage dem?

Hvorfor og hvordan er det blevet til sådan en videnskab at have hund??

• #45   6. dec ""I førstegangstilfælde: Ejer får 14 dage til at starte på kursus for at få licensen (plus bøde). Herefter kommer hunden på internat til videreformidling eller aflivning efter X antal uger, hvis ny familie ikke findes.
    Opdrætter får selvfølgelig en seriøs bøde. ""

Da ellers noget af en straf.

• #46   6. dec Nej, jeg mente at folk i hundeverdenen ikke er enige om hvordan man træner og opdrager.

• #47   6. dec "12-15.000 vil ikke tage denne licens, de får så fjernet hunden."

Min tiltro til mennesker er altså større

• #48   6. dec "Da ellers noget af en straf."

Jeg ER en rå banan

• #49   6. dec Jeg tror nu de fleste gerne vil følge lovene. Jeg tror også at de seriøse opdrættere ville forlange at se beviset for et gennemført kursus inden salg af hvalp.
    Ja det er faktisk en lille smule videnskab at tage ansvar for et andet individ. Hvis man vil gøre det ordentligt.
    Der aflives 15.000 raske hunde hvert år, jeg tror det tal kunne bringes voldsomt ned, hvis folk var bedre rustet INDEN køb.
    Når man først har fået hvalpen/hunden må man da selv opsøge den træning man har behov for.

• #50   7. dec Ja tak til licens/kørekort eller lignende.
    Specielt nye/kommende hundeejere ville kunne have stor gavn af at få en grundlæggende viden omkring hundehold, hvalpekøb, racekendskab osv. Og “os gamle” skulle nok overleve kurset, og måske lære lidt

Man vil aldrig helt kunne stoppe de uansvarlige hundeejere, men en hundelicens ville være et rigtigt godt redskab i kampen.
    Noget andet er så også, at os der godt kan finde ud af at have de potente hunderacer, kunne eje dem, helt lovligt, hvis raceforbudet blev afskaffet, og erstatte af en hundelicens.

Som det er nu, er det kun de lovlydige hundeejere der bliver straffet, ved at de ikke længere anskaffer sig de forbudte racer.
    De uansvarlige hundeejere render stadig rundt med pit bull og amstaff, for de er hamrende ligeglade med hundeloven De har jo lurret af, at der ikke er resourcer nok, til at jagte dem.

• #51   7. dec Nej tak..
    De penge det ville koster, ville have mere gavn andre steder.

Og når folk ikke engang kan overholde en simpel lov, som faktisk kan koste deres hund LIVET, så er det en smule naivt of tro at folk vil begynde at få licensen..

• #52   7. dec Hvor mange % er det lige der ikke kan finde ud af at overholde loven? Det er godt nok ikke ret mange.
    Der er sørme ret langt op til alle de tusindvis af raske hunde som ejer selv vælger at aflive pga selvforskyldte adfærdsproblemer som skyldtes uvidenhed.

• #53   7. dec AG: alle over 7 over mange..
    men det at man ikke engang overholder sådan en lov.. tja, så er det andet vidst også ligegyldigt for mange.. "de bliver jo aldrig opdaget"..

og hvem er det egentligt som har behov for at skulle bestå en prøve (som sikkert også ville være langt ude i de flestes øjne)? er det dig eller mig?
    eller er det Zigne på 18, med sit afblegede gule hår, alt for lange extensions, falske nogle og 5 tons makeup up i hovedet, som har anskaffet sig en amstaff blanding for at virke sej, og få lidt opmærksom hed fra stesso Brian som mø har moderen til denne amstaff blanding.???

• #54   7. dec Nu har jeg gået på rigtig mange hvalpe og begynderhold i forskelligt regi, og jeg har i den forbindelse endnu aldrig hørt, at hvalpe ikke skal hilse på en masse andre hunde, tvært imod. Nogen har ikke nævnt noget om det overhovedet, men de, som har omtalt det med at hilse har været af den gammeldags holdning, at jo flere andre hunde hvalpe hilser på, jo bedre.

Det er bare en lille ting i forhold til at have hund. Vi kan godt herinde have en holdning om, at det er både vigtigt og oplagt at vide, men hvem siger, at de, der kommer til at stå for kurserne har samme holdning ?

• #55   7. dec På Linas og Kelas hvalpekurser startede vi med, at hundene skulle hilse på de andre hunde på holdet - sådan en hilserunde.
    På Fies hvalpekursus havde vi en "gå forbi de andre hunde UDEN at hilse" runde

• #56   7. dec # 49: "Jeg tror nu de fleste gerne vil følge lovene. Jeg tror også at de seriøse opdrættere ville forlange at se beviset for et gennemført kursus inden salg af hvalp. "

Jeg er helt enig, selvfølgelig vil seriøse opdrættere forlange at se bevis, hvis det bliver lovpligtigt, ganske lige som jeg går ud fra, at langt størsteparten af seriøse opdrætter overholder gældende lov vedr. opdræt og salg af hvalpe. Det er trods alt dem og deres hvalpe, der er i risikozonen, hvis tingene ikke er i orden. Problemet er selvfølgelig de mindre seriøse opdrættere.

F.øvr. snakker seriøse opdrættere jo allerede meget med deres hvalpekøbere om stort og småt i forhold til at have hund. Det er jo den dialog, der ligger til grund for beslutning om både køb og salg, samt hjælp til at vælge rigtig hvalp i kuldet. Det er næppe der, det helt store problem er

• #57   7. dec Isabelle, på en del hold, jeg har gået på, har vi haft begge dele, men jeg har endnu til gode at høre en træner sige, at man ikke skal lade sin hvalp hilse på tilfældige hunde, man møder på sin vej.

Og de fleste steder har der været legetid med løse hunde i pausen.

• #58   7. dec For mig er det helt store problem alle de unødvendige aflivninger der følger i kølvandet på alle dem der faktisk intet aner om hunde, men bare køber en fordi de lige syntes det passer.
    Jeg syntes ikke der er noget galt i at folk bliver undervist en lille smule i hvad det er for et levende væsen de vil anskaffe sig. Uanset hvad det er.
    Det burde folk selv kunne sætte sig ind i og mulighederne findes. Men mange folk opsøger dem ikke selv.
    Bare se herinde, når der endelig kommer en ny bruger og spørger ind til diverse hundespørgsmål, fordi han/hun skal til at se efter hund. Vi kan jo ikke få armene ned, i ren begejstring over at der er en, der endelig vil sætte sig bare lidt ind i hunde inden køb.

Jeg er målløs over hvor uvidende mange hundefolk i diverse facebook race eller hundegrupper er.

Faktisk er jeg også ked af at jeg ikke vidste meget mere om hunde inden jeg fik min første hund. Nu gik det så fint men meget ville jeg gerne ønske jeg kunne have gjort anderledes. Men jeg vidste ikke bedre.

• #59   7. dec @Isabelle.
    Sammenligningen går på, at i USA kræver et våben en licens. Aligevel bliver masser af våben misbrugt til uheldige ting.

Jeg tror ganske enkelt ikke på, at en licens på hunde vil hjælpe på noget som helst.

I øvrigt også hvad de der eksperter der lavede den oprindelige undersøgelse til hundeloven også konkluderede.

Men åbenbart er deres viden kun brugbar i tilfælde hvor det arbejder imod nuværende lov.

• #60   7. dec Nu siges der jo at det tal, 15.000 er overdrevet, hvor jeg så det, det kan jeg jo ikke huske.

Men skal folk undervises FØR køb, så er der kurser ved DKK:

https://www.dkk.dk/kurser-prover-og-traening/deltag-i-kurser-hos-dkk/f%C3%B8r-du-k%C3%B8ber-hund

• #61   7. dec "Og de fleste steder har der været legetid med løse hunde i pausen."

Det med legetid kan være både godt og skidt, synes jeg.
    På Linas og Kelas hvalpekurser var det skidt. Der var for mange hvalpe (13-15), og det var bare "slip hvalpene" og intet andet.
    På Fies hvalpekursus var legetiden god. Der var få hvalpe (7). Træneren havde sikret sig, at alle hvalpe var vant til at være uden snor, OG vi fik et lille "foredrag" om, hvad vi skulle være opmærksomme på i hvalpelegen mht. om det var god leg for de forskellige hvalpe.

• #62   7. dec "Jeg tror ganske enkelt ikke på, at en licens på hunde vil hjælpe på noget som helst."

Jeg gør

• #63   7. dec Jeg har også oplevet både, at det har fungeret godt og skidt, afhængigt af både trænere og hvilke hunde, der var på holdet.
    Men det er en ting rigtig mange herinde er modstandere af, så hvad kan vi forvente at underviserne, der skal repræsentere de store hunde klubber vil have af holdning til den slags.

• #64   7. dec #60
    Jeg ved ikke om det er overdrevet. Det lyder dog helt vanvittigt. Men jeg kender godt nok til rigtig mange tilfælde hvor de har fået aflivet en hund fordi den ikke lige passede ind, var besværlig, havde adfærdsproblemer m.m.

Ja sådan noget “Før hund” kurser som dkk har. Om deres er godt/dårligt ved jeg ikke. Men jeg tror næppe at ret mange tager det kursus før de køber hund.
    På træningspladserne kommer folk, jo ofte også først, når de står med en problemhund, de gerne lige vil forsøge, at opdrage lidt hurtigt. Helst bare lige imens, de er på træningspladsen.

• #65   7. dec Jeg ved at ikke mange tager det kursus, måske fordi de ikke aner det findes, lidt som dem, der råber på Hundekørekort NU, og ikke selv har taget et ved DKK, fordi de ikke aner, det er der, eller måske fordi de er sikre på at de ved alt om hunde, vi har jo set de unge med et helt livs erfaring udi hunde belære os

Hvor stort er problemet med aflivninger ved DKK unghunde med adfærdsproblemer? tager opdrætterne ansvar for at sælge den rigtige hvalp til det rigtige hjem?? Får de guidet køber godt nok??

De tavleløse, blandingerne, guides deres hvalpekøbere godt nok?

Det begynder vel ved sælger?

• #66   7. dec Martin
    Så du tror ikke at en hundelicens vil give bare nogen mennesker, en bedre viden inden de køber en hund?
    At det ikke vil have bare lidt indflydelse på hvilken race de køber?
    At det vil kunne ruste folk lidt bedre til arbejdet at have hundehvalp? At det ikke ville kunne forbedre livskvaliteten ved rigtig mange hunde, at deres ejer havde bare en grundlæggende viden om hund?

• #67   7. dec Enig, det begynder ved sælger!
    Og problemet er helt klart størst ved billige blandingshunde.
    Men der findes nu også dkk hunde i puljen

• #68   7. dec Klart, jeg har da også aflivet en ung hund , DKK, på adfærdsproblemer.

Men når nu det er størst ved billige blandinger, hvorfor skal seriøse hvalpekøbere af racerene tavlehunde så "straffes" ved at betale en licens, hvad den så end skal indeholde?

Man kunne måske lave en e-bog, folder whatever, som ALLE, der sælger hvalp skal udlevere 14 dage før køb??

• #69   7. dec Jeg tænker at der er stor forskel på at skulle deltage i et kursus, evt bestå en prøve, og så fører det ud i hverdagen.
    Man kan jo sagtens ha de bedste intentioner, bestå et kursus og så ikke ha evnen, overskudet, eller der sker noget uforudset så det alligevel går galt.

Jeg har så også svært ved at forstå tanken med, at hvis folk ikke kan finde ud af de regler vi har, så laver vi nogle nye regler og så bliver alt godt.

Her hvor jeg bor, boligforening, der skal hunde registreres og man betaler et lille ekstra beløb pr. måned til veligeholdelse. Alligevel vil jeg tro, at hvis halvdelen af hunde ejerne har registreret deres hunde, så er det højt sat. Folk er ligeglade.

En helt anden tanke, hvorfor skal jeg bestå et kursus før jeg må købe en hund, jeg er ansvarlig og passer mig srlv, det giver ingen mening, for dem der giver problemer, vil som altid være ligeglade. Folk får jo også børn uden at være egnet, men selvom det har langt større konsekvenser for barn og samfund, så er der ingen kursus der skal bestås inden man laver et barn.

• #70   7. dec ""Jeg har så også svært ved at forstå tanken med, at hvis folk ikke kan finde ud af de regler vi har, så laver vi nogle nye regler og så bliver alt godt. ""

Ja, den tanke er svær at begribe.

• #71   7. dec "Jeg har så også svært ved at forstå tanken med, at hvis folk ikke kan finde ud af de regler vi har, så laver vi nogle nye regler og så bliver alt godt."

Jeg tænker overhovedet ikke regler. Jeg tænker, at en grundlæggende viden før hvalpekøb vil være virkelig godt på alle mulige måder.
    Jeg tænker ikke noget med at bestå et kursus heller - kun deltagelse i et kursus.

Mht. børn: Her er vi gået den modsatte vej. Før i tiden var fødselsforberedelse et tilbud til alle kommende forældre. Det er sparet væk

• #72   7. dec Jeg deltog i et ret dyrt kursus, før jeg fik min bil.

Jeg lærte spejl-skulder, begge hænder på rattet, overhale korrekt, blink, fartgrænser og meget andet.

Og alt dette overholder jeg naturligvis den dag i dag

• #73   7. dec Det handler om VIDEN - ikke om at overholde regler - sgu

• #74   7. dec Ja, og jeg fik denne viden og vil blæse på den i dag.

Du ved: ind af det ene øre og ud af det andet.

• #75   7. dec Men hvis du nu konstaterede, at bilen slingrede vildt, hver gang du kun havde én hånd på rattet, ville du muuuuuuuuligvis huske den viden om to hænder, du fik, Maj-Britt

Det med fartgrænser fik jeg en vis respekt for, da jeg måtte af med 1500 kr. og fik et klip i kørekortet, fordi jeg havde "glemt" det

• #76   7. dec Jeg tror godt nok mange herinde ser problemer der slet ikke eksistere.
    Hvad med at finde JA hatten frem bare engang imellem.

Tænk hvis dkk indførte en regel der sagde at alle NYE hvalpekøbere fremover skulle gennemgå et kursus i hund før de måtte købe en hvalp?
    Ville det virkelig være så svært at administrere? Det ville nok koste 300-400 kr og det er da småpenge når man skal købe hvalp.

Lidt samme princip kunne gøres med dansk hunderegister. Alle nye hundeejere skulle tage et kursus før de kunne få overdraget en hund i deres navn.

Det ville ikke løse hele verdens problemer. Men det vil helt sikkert gøre en forskel for rigtig mange hunde og det er det hele værd syntes jeg.

• #77   7. dec Godt så.

Nu indføres der licens til hunde, alle hunde, alle nye ejere, uagtet om de har haft hunde hele deres liv, uagtet om de er VM vindere i noget, om de er dyrlæge, adfærdsdims, ALLE nye ejere.

Så skal vi også have en kattelicens, hestelicens, hvad med krybdyr? og fugle?

Hvad er det, staten skal lære mig i den licens, når jeg en dag skal have ny hvalp?? Du må da have en ide om det, Isabelle?

• #78   7. dec Maj-Britt
    Uanset at du så gerne vil være ny hundeejer. Så bliver du det altså ikke igen. Det er et overstået kapitel. Skaden er sket
    Du er og bliver oldgammel og meget erfaren. Jeg tror faktisk ikke du kunne lære noget som helst om hund.
    MEN helt nye og uerfarne kommende hundeejere de kan og bør altså lære bare det mest grundliggende.
    Og Ja det syntes jeg også burde gælde heste, får, katte osv.
    Nu er der faktisk noget der hedder rytterlicens og grundkursus i hestehold. Det sidste burde være tvang før køb af hest.

• #79   7. dec Alle kan lære.

Så jeg slipper, fordi jeg har haft hunde siden 75 Kasper og Kenneth slipper, de står begge som hundeejere.

Hvad skal Michael og Martin så lære, der skal forhindre at de sælger / afliver vovse for tidligt?

Dyrelicens simpelthen på samme måde, som der er kørekort til de forskellige motorkøretøjer?

Ja, det kan da give nogle penge i statskassen.

• #80   7. dec Nixen. Du (OG dine drenge) slipper ikke, hvis du og de skal købe en ny hvalp, Maj-Britt

"Så skal vi også have en kattelicens, hestelicens, hvad med krybdyr? og fugle?"

Vi tager én ting ad gangen

Indhold? Det HAR jeg altså skrevet et sted - basisviden om hunde, hundesprog mv.

• #81   7. dec Ja viden er jo ikke gratis
    Det må godt koste lidt mere at anskaffe sig et dyr. Så undgår man nok de værste impulskøb.
    Jeg syntes faktisk dit link til Dkk “før du køber hund” lyder fint.
    Jeg mener ikke man behøver bestå prøve eller eksamen. Men blot være tvangsindlagt til at bruge en dag evt weekend på et kursus.
    Man vil få udleveret lidt info om hundeloven, førstehjælp, foder, dyrlæge, forsikring, raceforskelle, behov osv.

• #82   7. dec Hvad skal den koste?

Jeg ved godt, du har skrevet basisviden og hundesprog, og jeg er 100 % uenig med underviser, kan jeg så ikke få min licens? Har jeg nu spildt x-antal kroner?

Jeg kan ikke købe en hvalp fra en seriøs opdrætter, for jeg har ikke licens, jeg er nemlig sikker på at humpen ER dominans..men heldigvis er der suspekte avlere, der gladeligt sælger mig en hvalp, når nu jeg står med kolde kontanter.

( jeg diskuterer ikke, jeg forklarer bare, hvorfor jeg har ret :-D)

Nej tak til licens og/ eller hundekørekort.

• #83   7. dec Jeg så ikke AGs indlæg, før jeg trykkede send, jeg skulle lige lave en kop te

• #84   7. dec "Jeg ved godt, du har skrevet basisviden og hundesprog, og jeg er 100 % uenig med underviser, kan jeg så ikke få min licens? Har jeg nu spildt x-antal kroner?"

Du får din licens, når du har deltaget i kurset. Du kan være så meget uenig, du vil

Mht. humperi og dominans: På "mit" kursus vil blive forevist nedenstående lille film som oplæg til snak om dette

https://vimeo.com/222348745

• #85   7. dec Vil det sige, Isabelle, at når du en dag bliver statsminister så skal jeg og andre, der godt kan finde ud af at have hunde, bare skal betale og deltage, vi kan sidde og sove, vi kan ikke dumpe??

Så er det da billigere at sende en e-bog til samtlige DHR hunde i Danmark med titlen:

Læs denne før du køber ny hvalp.

• #86   7. dec Ja, Maj-Britt. Sådan bliver det, når jeg bliver statsmedister Og det gør det, fordi du ikke tager skade af at få en lur, mens rigtig mange vil have glæde af det, du sover fra HVIS du ikke sover, kan du sågar berige kurset med DIN viden og DINE erfaringer.

Ja, det vil være billigere at sende en e-bog, men det vil være 548 gange bedre at få et kursus med et levende menneske, hvor der vises film, kan stilles spørgsmål, kan kommunikeres med andre kommende (og nuværende kloge) hundeejere. Dertil kommer lige den lille detalje, at udsendelse af bog ikke er lig med læsning af samme.

• #87   7. dec Det er simpelthen for langt ude.. Sorry

• #88   7. dec isabelle: og tvunget deltagelse i kusus er ikke = mere viden eller interesse.

• #89   7. dec Det er tvungen undervisningspligt heller ikke men de fleste får nu lidt ud af det.
    Og hvis man nu kunne få nogle dygtige og inspirerende folk til at stå for kurserne, så er chancen for at kursisterne får masser af nyttig info og viden meget større.

• #90   7. dec AG: så skal alle kursister lægge deres telefon i et skab inden at de gør ind.

Og skal alle på samme kursus, uanset om de skal have en selskabsrace eller en ekstremt vogter?

• J0hN
    J0hN Online Tilmeldt:
    aug 2010

#91   7. dec Gider kun hvis det er med overnatning, og god mad, og lommepenge.

• #92   7. dec "Og skal alle på samme kursus, uanset om de skal have en selskabsrace eller en ekstremt vogter?"

Ja, for man skal jo ikke tage nyt kursus/have ny licens, hvis man skifter race. Men et kursus ville selvfølgelig indeholde noget om de forskellige typer hunde.
    Måske skulle man have en ekstra lektion til de skarpe racer. Hmmm. Det må jeg lige tænke over, inden jeg bliver statsmedister

• #93   7. dec isabelle: så bliver det vidst et kursus på mere end 2-3 lektioner.

• #94   7. dec Nu er de ekstreme vogtere jo forbudt
    Men JA, en særlig stor skat og 2 weekendkurser til de mere ekstreme racer. Først “grundkursus i hund” og derefter “kurset for de ekstreme hunde”. God ide!

• #95   7. dec Mobilen må bruges til at fotografere slides og optage særlig vigtig info. Og selvfølgelig bruges til notater.
    John
    Det bliver selvfølgelig med forplejning

• #96   7. dec Når jeg sælger hvalpe, presser jeg hvalpekøberne til at tilmelde sig hvalpekursus - VIRKELIG presser
    Udover mine egne udsøgte gode råd (såvel mundtligt som på skrift i en mappe med billeder af hvalpens første uger), får hvalpekøberne en bog med sig hjem. Indtil i år var det Turids bog ("På talefod med hunden"). I år var den desværre udsolgt, så det blev i stedet "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved. Denne HAR jo også en del mere med
    Er jeg så sikker på, at mine hvalpekøbere læser alt det, jeg li'som giver dem med? Næh, men jeg håber da

• #97   7. dec HVIS I, der er imod licens til hunde, nu forestiller jer, at I ikke var det - hvilke gode ting ville I så kunne se i det? Bare som tankeeksperiment
    Jeg skal nok gøre det samme - forestille mig, at jeg var imod licensen og komme med argumenter for dette.

• #98   7. dec isabelle: kun at det er et sted for staten at tjene penge.

Men ellers ser jeg intet positivt i det.

• #99   7. dec Staten skal IKKE tjene penge på det.

Prøv nu at FORESTILLE dig, at du mente noget andet, AT

• #100   7. dec isabelle: jeg kan vitterlig ikke se nogen fordel ved det.

prøv at kom med nogle realistiske fordele. det kan være at du har nogle gode pointer

• #101   7. dec Og jeg kan vitterlig ikke se noget negativt ved det

• #102   7. dec AG: så må du jo fremlægge det positive ved en licens..

• #103   7. dec nej der er intet negativt ved det Isabelle forslår, men desværre er det lidt som at tro på tandfeen og enhjørninger - NOT GONNA HAPP'N!

Sålænge Lolita og co avler fordi far og mor-hund har så goe' gener og der bare skal laves supergo'e designer-hvalpe (til jul) så er det et lost cause.

Det eneste, der måååååååske kan have et impact, er at *vi* opdrættere lægger større arbejde i, at uddanne potentielle hvalpekøbere - og IKKE bare for egen race, men generelt!

Fotælt vidt og bredt om feks DKK's køb hund kursus, fortæl om udstillinger, for at få folk til at interessere sig for ene race - fjern stamtavel-snobberiet (hvad det nu end er)

Man kan IKKE lovgive sig ud af det her,.....

Tag feks landbrugsdyr, der er lovkrav, og dermed bøde og anden straf, for ikke at øre-mærke og have CHR nr får, geder, grise, køer, men desudagtet handles der gladeligt dyr uden disse krav opfyldt ..

Glem det -

• #104   8. dec Jeg synes en licens lyder god - så er chancen for at folk bare anskaffer sig en hund uden at tænke sig om lidt mindre

• #105   8. dec "nej der er intet negativt ved det Isabelle forslår, men desværre er det lidt som at tro på tandfeen og enhjørninger - NOT GONNA HAPP'N!"

Gad vide, om de tror på tandfeer og enhjørninger i de tyske delstater, hvor man har licens til hunde

• #106   8. dec Folk kender øjensynlig ikke hundeloven, som den er i øjeblikket, før de står i suppedasen. Og det på trods af enormt meget omtale i medierne af netop den lov og konsekvenserne.

Hvordan vil I sikre jer, at folk kommer til at kende loven om bevis inden køb, inden de enten avler eller køber hvalp ?

• #107   8. dec Ozzy, i 7 år havde det været ulovligt at købe en af de racer / blandinger, der står på listen, du ved hvilken. nuppes hunden, så aflives den.

Ret simpel lov.

Og alligevel aflives der hunde, fordi køber og avler har blæst på loven, så en licens vil få dem til at tænke sig om???

Der var været hvalpe til omplacering på mange forskellige forklaringer, en var denne:

Jeg må sælge min hvalp, jeg skal begynde i skolen om 14 dage.

Tror du, h*n vil lære at tænke sig om, fordi h*n har lært lidt om hundesprog og adfærd??

• #108   8. dec Der er rimeligvis også nogen i de tyske delstater, der ikke overholder den gældende lov der.

• #109   8. dec ja, hvem siger, at det virker i Tyskland?

• #110   8. dec "ja, hvem siger, at det virker i Tyskland?"

Ingen, men nu gik min kommentar (#105) mere på din bombastiske sammenkædning af licens og enhjørninger, Pia

"Der er rimeligvis også nogen i de tyske delstater, der ikke overholder den gældende lov der."

Sikkert ja - og?

"Jeg må sælge min hvalp, jeg skal begynde i skolen om 14 dage.

Tror du, h*n vil lære at tænke sig om, fordi h*n har lært lidt om hundesprog og adfærd??"

For det første tror jeg, at krav om licens kan have en chance for at formindske antallet af impulskøb. For det andet skal kurset selvfølgelig indeholde andet og mere end hundesprog og adfærd.
    Jeg tror IKKE, at licens er hverken mirakelkur eller tryllestøv, men jeg tror altså på, at en sådan kan gøre en masse godt for såvel hunde som ejere.

• #111   8. dec Jeg tror faktisk ikke der findes en lov som alle folk overholder!?
    Så skal vi bare afskaffe alle lovene?
    Dem der køber “tvivlsomme” blandinger tror jeg mest er pga uvidenhed. De tror virkelig det er en boxer/lab blanding.
    Trunten der skal af med hunden pga skole ville muligvis slet ikke få en hund hvis det kræver planlægning af et helt kursus bare for at få lov at købe den.

102
    AT
    Det syntes jeg faktisk jeg har gjort igennem hele denne tråd?!

• #112   8. dec Altså - jeg TROR på at oplysning, viden og undervisning virker.
    Men det kræver, at folk er modtagelige. At de enten selv har opsøgt det, eller at der er en eller anden form for relation til - eller ihvertfald respekt for - den der forsøger at formidle budskabet

• #113   9. dec Jeg har svært ved at se, hvorfor det skulle være så negativt at skulle deltage i et kursus om at have hund ? Jeg tænker: Feeedt, så skal der drikkes kaffe og snakkes hunde, med en hel masse andre hundetosser
    Noget andet er så også, at jeg tænker, at der ville blive mere styr på salg af hunde, hvis alle opdrættere/sælgere fik en GIGA bødestraf for at sælge til folk uden bestået hunde-kursus.

• #114   9. dec Og der ville blive et ramaskrig, hvis lille fru Hansen på kontanthjælp, der ikke lige kendte loven, fik knaldet en GIGA bøde i hovedet for at sælge den hund, hun alligevel ikke havde tid eller overskud til, uden at tjekke for bevis. Måske ville det være billigere for hende at få den aflivet

Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på, at på trods af masser af mediebevågenhed omkring den nuværende hundelov, så er der øjensynlig masser af danskere, der ikke kender den.

• #115   9. dec Jeg ville heller ikke synes, at det var negativt at deltage i et kursus om hunde, men jeg ville måske nok synes, at det var negativt, at skulle betale for at andre, som måske ikke var interesseret, blev tvunget til at deltage.

For mig er hele debatten nok mere et spørgsmål om, hvorvidt man tror på effekten af licens med tvungen kursus, og hvor højt beløbet i så fald skal sættes for at der vil være en mærkbar effekt.

• #116   9. dec Jeg kan heller ikke lige finde det negative, omend jeg da sagtens kan se nogle hurdler:
    Hvad fx hvis Brian ikke lige "kan huske", hvem han købte hvalpen af?
    Hvad skal der ske med Brians hund, hvis han ikke har/får sørget for at få sin licens?

Tænke tænke
    Brian får en bøde, hvis hans hukommelse svigter!!!
    Brians hund kommer på internat, hvis han ikke får taget licensen efter første advarsel. Han har nu 2-3 uger til at få sørget for licensen, og mon han ikke får den så?

Kan man enes om et fælles program for licenskurset?

Ja. Det tror jeg godt, at man kan - og DKK har jo allerede lavet brugbare små film, der kan indgå.

Der er SÅ meget hunderelateret, som hr og fru Danmark ikke lige ved. KUNNE det ikke være godt, hvis de vidste - fx at man OGSÅ skal have kontrol over sin hund i en hundeskov?
    Hvis vi kigger på tråden om magtkampe, fremgår det vist også tydeligt, at viden er en mangelvare hos rigtig mange hundeejere.

• #117   9. dec Så der er kurser hele tiden, siden Brian kan tage det på 2-3 uger?

Stakkel alle de hunde, der skal sidde på de internater, og ejer skal vel betale? så når ejer ikke kan / vil, så må vovse sidde der til der kommer en ny ejer?

Der er også meget hunderelateret, som jeg ikke ved, og kan du, Isabelle, bevise at hunden IKKE vil tage styringen i huset, hvis jeg er en dårlig leder??

Vil du virkelig ensrette folks viden om hunde og hvem har så sandheden??

• #118   9. dec "Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på, at på trods af masser af mediebevågenhed omkring den nuværende hundelov, så er der øjensynlig masser af danskere, der ikke kender den."

Spørgsmålet er, hvor meget reel OPLYSNING, der egentlig er. Mediebevågenhed er jo (desværre) ikke det samme som oplysning.

• #119   9. dec Det kommer vel også an på om de måske lidt modstræbende deltagere på kurset vægter undervisningen der højere end de guldkorn, de får fra kollegaer, familie, venner eller netværk i det hele taget.

Når man først har gennemført kurset og fået hunden, og den ikke lige opfører sig som forventet, eller som beskrevet på kurset, så er det vist let at lytte til guldkornene fra ens eget netværk. Om ikke andet, så fordi at det er en konkret situation, hvor der bliver taget udgangspunkt i egen hund. Med lidt held for hunden findes der fornuftige personer med viden om hunde i netværket.

• #120   9. dec Isabelle, jeg synes faktisk, der er rigtig meget konkret viden, der bliver delt. Og mediebevågenhed nok til at folk burde have opfattet, at der er en problematik, man måske skal sætte sig ind i før man avler eller køber hvalp.

• #121   9. dec "Så der er kurser hele tiden, siden Brian kan tage det på 2-3 uger?"

Ja. Det er der.

"Stakkel alle de hunde, der skal sidde på de internater, og ejer skal vel betale? så når ejer ikke kan / vil, så må vovse sidde der til der kommer en ny ejer?"

Jeg forestiller mig en overgangsordning, hvor man giver to advarsler i en indkøringsperiode. Hvis Brian får valget mellem 5000 kr. i bøde og så at tage et kursus, tror jeg faktisk, at Brian vælger kurset.

"kan du, Isabelle, bevise at hunden IKKE vil tage styringen i huset, hvis jeg er en dårlig leder??"

Nej, det kan jeg ikke bevise. Men jeg kan snakke/fortælle om emnet. "En hund gør, hvad der kan betale sig", er fx et meget godt udgangspunkt

"Vil du virkelig ensrette folks viden om hunde og hvem har så sandheden??"

Nej, det vil jeg ikke. Jeg vil oplysning - også om forskellige holdninger/tilgange.

Mener du, Maj-Britt, at DKK's videoer er ensrettende?

• #122   9. dec "Og mediebevågenhed nok til at folk burde have opfattet, at der er en problematik, man måske skal sætte sig ind i før man avler eller køber hvalp."

Åbenbart ikke - desværre.

• #123   9. dec ""Så der er kurser hele tiden, siden Brian kan tage det på 2-3 uger?"

Ja. Det er der. "

Ups, det bliver da dyrere og dyrere

• #124   9. dec Trænerne i Sønder Mark jagthundeforening eller den der hundeskole på Vestegnen møder samlet til den licens undervisning, og stakkels underviser, der nu skal forklare alle de gamle garvede træner at hunde ikke vil tage lederskabet, og hunde skal ikke om på ryggen, for så ved de hvem, der bestemmer.

Hvordan skal vi forhindre at de træner familiehundeejere i de holdninger?? for de lægger dem ikke af.

• #125   9. dec Isabelle, jeg har ikke set DKKs videoer.

• #126   9. dec #122, Isabelle præcis.

Så hvorfor skulle vi forvente, at folk ville kende loven om licens og bevis for bestået kursus i forbindelse med salg af hund.

Jeg er ret overbevist om, at en masse, hvis de overhovedet hører om det, vil tro, at det er noget, der gælder "professionelle" opdrættere og ikke hr og fru Danmark, der skal af med en hund, der er til besvær.

• #127   9. dec Og nu hvor politiet skal passe flere grænser, har de så tid til at tjekke licenser?

Måske på Nørrebro, hvor de alligevel er i stor stil, men i Charlottenlund, næppe..

• #128   9. dec Der vil være oplysningsspots på DR og TV2 i massevis i perioden indtil loven bliver gældende.

HVORDAN fandt bilister egentlig ud af engang, at man fremover skulle blinke ved overhaling på motorvejen?

Stakkels underviser på Vestegnen, Maj-Britt. Men de der gamle garvede uddør jo på et tidspunkt

• #129   9. dec "Og nu hvor politiet skal passe flere grænser, har de så tid til at tjekke licenser?"

Det skal politiet slet ikke stå for - lige som politiet ikke står for at tjekke, om folk parkerer lovligt.

• #130   9. dec Ja, Isabelle, men de gamle garvede lærer deres føl, hvordan hunde skal trænes.

Hvem skal så tjekke licenser??

""HVORDAN fandt bilister egentlig ud af engang, at man fremover skulle blinke ved overhaling på motorvejen? ""

Det fortalte Kasper mig en dag for ikke så længe siden.

• #131   9. dec Jeg er ked af måtte sige det, men jeg behandler oplysningsspot på tv nogenlunde på samme niveau som reklamer, lader det passere lige forbi eller foretager mig noget andet, når det står på, med mindre det er noget, der af en eller anden grund lige fanger mig.

Men selvfølgelig vil nogen da forstå budskabet, lige så vel som der er nogen, der kender alle andre love.

Jeg brugte at blinke af ved skift af vejbane på motorvejen inden det blev krav, så jeg kan ikke lige sige, hvordan jeg fandt ud af, at det nu var krav.

• #132   9. dec Tanker om min plan:
    Folketinget vedtager, at det fremover kræver licens at have en hund. Loven vil træde i kraft 1-1½ år senere.
    De største hundeklubber + måske specialklubber for de forskellige FCI-grupper er spurgt, om de vil stå for at sammensætte et kursus. Det vil de gerne - inkl. at finde folk, der kan uddanne kommende kursusledere.
    Der annonceres efter folk, der vil have uddannelsen som kursusleder. Pris for uddannelsen er XXX kroner.
    Så langt, så godt. Nu har vi 200 (plus/minus 18) kursusledere fordelt rundt i landet. Disse tilbyder licenskurser i weekender og på hverdagsaftner. Et kursus består af to moduler. Du får din licens, når du har deltaget i begge moduler.
    Det koster 250 kroner at få licensen. Pengene dækker løn til kursuslederen, administration mv.
    Kursusleder får 600 kr. pr. modul, der varer sådan cirka 1½ time.

Find fem fejl

• #133   9. dec Jeg ser stort set ikke tv, kan f.eks ikke se Tv2, ser måske DR 3 x om året.

Og det bliver da rigtig dyrt det her, kurser konstant, leje af alle de lokaler, betale undervisere, spots i tv, pensioner når folk ikke henter hunden, lave kursusmateriale, lønne folk der skal tjekke licenser og så videre..

Og alt dette skal hundeejerne vel betale?

• #134   9. dec Hvem er " De største hundeklubber"?

200 +, der vil betale for at undervise i licens? Næppe, for det holder hårdt at finde trænere til AG, rally, lydighed o.s.v.

Dit regnestykke holder ikke.

• #135   9. dec Jeg er ret enig med Maj-Britt, jeg synes, det lyder dyrt.

Isabelle, er du for øvrigt klar over, hvor mange specialklubber der er. Du skriver godt nok for specialklubber for FCI grupperne, men det findes jo ikke. Mener du den største specialklub pr. gruppe eller hvordan ?

De største hundeklubber, hvad snakker vi om det: DKK, DCH, DRU, Politihundeforeningen, diverse jagtforeninger eller ?

Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men ud over hvad du nævner #132 er der jo hele kontrol apparatet, som skal til, og de forskellige ting Maj-Britt nævner. Det koster alt sammen.

• #136   9. dec Her fra en specialklub:

http://www.boxer-klubben.dk/log/dokumenter/BK12122012173449.pdf

hvor der skrives en del om magtkampe, dominans og lederskab

Læs om hvalpemotivation på side 8.

Måske kommer der undervisere derfra.

• #137   9. dec Hvad så hvis alle kursus ansvarlige er ala ham der dogwisper manden??

så ser vi over alt på gaderne hunde der lægger på ryggen, med ejeren der står og holder fast i dem

• #138   9. dec Jeg skal heller ikke undervises af nogen herfra, en kreds under Schæferhundeklubben i Danmark:

""
    17 - 22 måneder:
    Psykisk kønsmodenhed.
    3. kritiske fase!
    Perioden kan nemt strække sig efter 2-års alderen. I vild tilstand starter de egentlige pardannelser, men kun få får lov.
    Hunde med stor dominans, og som ikke har fået dette dæmpet under opvæksten, vil nu sætte kraft og alvor i deres dominansytringer og kan ende med at tage magten i familien.""

• #139   9. dec Og det jeg lige har lagt ind er fra 2015!!

( De tilbyder også IPO træning)

• #140   9. dec Jeg vil give Isabelle ret i, at rent praktisk kan man snildt lave kurser. Det er vi jo nærmest eksperter i at lave i DK. Plus, det skader ikke noget at alle skal have lidt grundlæggende undervisning.

Hvordan det dog forhindrer "Brian" i at bruge sin nyindkøbte Pittbull uhensigtmæssigt, se det er jo netop udfordringen som ikke rigtigt i talesættes. Det var jo derfor at ekspertgruppen opgav ideen til et "kørekort" til hund. Det gav ikke mening.

For det er "Brians" skyld at vi har en hundelov. Det er der vil ikke nogen der vil argumentere i mod.

• #141   9. dec martin: helt enig.

og det er vel disse "brianer " man gerne vil ramme med denne licens. altså de mennesker som skaber problemer, og køber uhansigtmæssige hunde.

men hvis disse sider på den lov der er nu, som imo risikere deres hunds liv- mon ikke også at de så skide højt og helligt på en licens?

også er vi lige vidt.

Jeg tror at man ville komme længere med kurser, som henvender sig til Førstegangs ejerne, som de kan deltage i for at samle viden - hvis man står og skal have hund, så kan det for mange virke rigtig interessant at kunne komme på et lille aften kursus, hvor man kan hører om opdragelse, race/type valg mm - uden at det er påtvungen.

så rammer man ikke de forkerte, men for alligevel oplyst en masse mennesker.

Og nej det skal ikke være DKK eller folk af forskellig race representant der skal afholde kurser, det vil blive en stor gang race snobberi. og det skal henvende sig til alle.

• #142   9. dec @AT.
    Man kunne egenligt bruge DCH til det i praksis.

Der er der ikke noget racesnobberi.

Bevares kan du finde medlemmer der er, men selve klubben er med fri adgang uanset race/blanding.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan finde nogen afdelinger hvor den kultur hersker (det findes der sikkert), men det er jo som udgangspunkt en forening for alle typer af hunde og ejere.

Men i virkligheden kan man vel lade alle stå for undervisningen som jeg ser det.

Et kursus skal jo består af en række moduler der skal gennemgåes, og derved er det ikke raketvidenskab at udvikle noget materiale som er ens for alle. At nogen så foretrak at tage deres kursus ved DKK eller en special forening, er vel reelt ligegyldigt?

• #143   9. dec Nej tak til DCH, der stadig tror på magtkampe.

• #144   9. dec @Majbrit.
    Sikke noget vrøvl at skrive! Men du kender alt til DCH da du træner der flere gange om ugen. Ikke sandt.

Spøg til side:

Men forholdt du dig i stedet til det jeg skiver, så er det ligegyldigt om du eller andre foretrækker det ene frem for det andet.

For det vil bare være nogen moduler der skal gennemgåes og materialet vil være centralt styret.

Så kan alle for lov til at sidde og slynge deres vrøvl ud om andre klubber som de ønsker, men stadig få gennemgået det samme materiale.

• #145   9. dec "og det er vel disse "brianer " man gerne vil ramme med denne licens. altså de mennesker som skaber problemer, og køber uhansigtmæssige hunde."

Ikke jeg. Min tanke med licens handler meget lidt om Brian faktisk - så det VAR dumt, at jeg lige brugte hans navn.

"For det vil bare være nogen moduler der skal gennemgåes og materialet vil være centralt styret."

Lige præcis

• #147   9. dec @Maj-Britt
    Ok, så forklarer jeg dig noget, som du tydeligvis ikke har lært endnu

Verden er mangfoldig, og med internettes mange muligheder kombineret med google, så kan du finde alverdens vrøvl skrevet af alverdens vrøvlede mennesker.

Lad mig give dig et par et par stjerne eksempler:

http://marksargent.com/

www.ranker.com/list/proof-the-illuminati-exists/mike-rothschild

Skal jeg finde flere tossede ting til dig?

En klub som DCH er så stor, at naturligvis vil du finde nogen der tror på alt muligt. Det er da logik. Bemærk jeg skrev også, at du sikkert kan finde en DCH klub hvor racesnobbethed er udbredt.

Hvis en herinde gad, kan de med garanti google en DKK træner eller konsulent som også tror på den tankegang.

Men det ændrer da ikke på, at den tro er på vej ned af bakke, og hverken DCH eller DKK trænere tror generelt på den slags mere.

Det gør ikke særligt mange der underviser længere. Det er en hund vi snakker om.

Det du gør her, er ikke anderledes end før, hvor du også klogere dig i IPO miljøet.

Mit spørgsmål kunne være, hvor mange gange har du været til IPO træning i en IPO klub med en hund?

• #148   9. dec Jo, det tror rigtig mange trænere stadig på.

• #149   9. dec Hvad skal jeg lægge i den her??

http://koebhund.dk/kb/nova-scotia-duck-tolling-retriever

""men samtidig ekspert i at løbe om hjørner med sine mennesker og overtage styringen i hjemmet. ""

• #150   9. dec AT, hvorfor skulle der blive racesnobberi, bare fordi DKK er involveret ? Det er da en fordom, der vil noget. Jeg går ikke ud fra, at det skal være "vælg race" kurser, men hel generel viden om hunde, som godt kan formidles uden reklame for hverken det ene eller det andet.

Selvfølgelig er holdningen i DKK, at det er en god ide at købe hund med DKK stamtavle, andet ville være mærkeligt. Men DKK's træningssteder har været åbne for alle lovlige racer eller blandinger de sidste 35 + år, og de steder, jeg har gået er alle blevet behandlet lige, racehund eller ej. Jeg har aldrig oplevet, at der er blevet set skævt til eller talt ned til folk med ikke DKK hunde.

• #151   9. dec Lene: fordi at DKK vel ALDRIG vil tage udgangspunkt i en blanding..

hvis der nogensinde var nogen der skulle uddannet, til at kunne varetage disse kurser, så skal det være totalt neutrale mennesker, som ikke prøver at pådutte, eller få folk til at ændre mening.

• #152   9. dec og lige en sidste ting:

hvad hvis man er 2 voksne og 3 børn på 18 i husstanden, er er så en person der skal tage licens eller alle 5??

og hvad med det system der skal benyttes? og alt det administrative??

• #153   9. dec Ejer af hunden skal have licens. Er der flere ejere, skal flere have licens.

"og hvad med det system der skal benyttes? og alt det administrative??"

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår dine spørgsmål.

• #154   9. dec isabelle: hvad så hvis far står som ejer, men at det er resten af familien som omgås hunden mest??

ja, der skal vel oprettes et system hvor licens mm. kan registreres

• #155   9. dec "isabelle: hvad så hvis far står som ejer, men at det er resten af familien som omgås hunden mest??"

Så er det sådan. Men far får noget materiale med hjem fra sit kursus, som han måske viser resten af familien Der kan måske også gives mulighed for, at hele familien deltager i kurset med rabat.

Registret kan måske køres sammen med DHR.

• #156   9. dec isabelle: det jo ikke realistisk at en hel familie skal slæbes til et kursus, for at måtte få en hund.

Du burde som lærer også vide at folk lærer forskelligt, og at det ville være nær umuligt at formidle viden til to forskellige målgrupper.

• #157   9. dec "isabelle: det jo ikke realistisk at en hel familie skal slæbes til et kursus, for at måtte få en hund."

Det skulle være et TILBUD (at flere i husstanden end ejer kom med til kurset) - ikke noget slæberi

"Du burde som lærer også vide at folk lærer forskelligt, og at det ville være nær umuligt at formidle viden til to forskellige målgrupper."

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med to forskellige målgrupper.

• #158   9. dec isabelle: det er vel den som håndtere hunden som bør have licens. ellers er det jo totalt ligegyldigt at oprette sådan en licens.

og hvis alle kurser er ens, så vil den ene målgruppe ex. De yngste deltagere, højst sandsynligt ikke få noget med, hvis det er formuleret til at skulle ramme folk på 50+....

• #159   9. dec "isabelle: det er vel den som håndtere hunden som bør have licens. ellers er det jo totalt ligegyldigt at oprette sådan en licens."

Som oftest ER ejer nok den, der håndterer hunden, men jo ja - der er da lige lidt ekstra at tænke over hér

Jeg tror faktisk, at en 18-årig og en 54-årig sagtens kan få udbytte af det samme kursus om hunde. Det er jo ikke raketvidenskab, vi er ude i.

• #160   9. dec Såvidt jeg ved, målretter man ikke køreundervisning (såvel teori som praksis) til bestemte aldersgrupper

• #161   9. dec isabelle: køretimer formidle 110% forskelligt ud fra hvem bilisten er.

teori er mere lige til - der er kun et rigtigt svar, og intet andet.

• #162   9. dec De store danske hundeklubber m.fl. sætter sig sammen og laver et program

Hvorfor er det de store hundeklubber som skal lave et program ? Hvorfor ikke adfærdsbehandlerne ?

Kan man enes om et fælles program for licenskurset?
    Ja. Det tror jeg godt, at man kan - og DKK har jo allerede lavet brugbare små film, der kan indgå.

Det har hundeviskeren fra Faxe også.

Jeg forestiller mig en overgangsordning, hvor man giver to advarsler i en indkøringsperiode. Hvis Brian får valget mellem 5000 kr. i bøde og så at tage et kursus, tror jeg faktisk, at Brian vælger kurset

Det tror jeg så ikke. Brian betaler ikke en bøde på 5000 kr og Brian gider hellere ikke at gå til det der dumme påtvungne kursus.
    Brian afliver sin hund, venter lidt og anskaffer sig en ny.........

• #163   9. dec Man kunne egenligt bruge DCH til det i praksis.

Hvorfor er det lige netop DCH, som skal have den tjans og tjene de penge.
    En forening, hvor man i de forskellige afdelinger ikke engang kan blive enig om træning og adfærd ?

• #164   9. dec AT, men hvem er neutrale ? Mon ikke de fleste hundefolk uanset hvilken klub de repræsenterer har personlige præferencer for racer afhængig af hvilken type træning/brug, de selv praktiserer. Jeg tvivler på, at det vil være nemt at finde en stor hundeklub, hvor lige netop blandinger er præferencen, simpelthen fordi blandinger er så forskellige, at deres egnethed til diverse typer træning også er forskel.

Ideen må være at finde nogen, der er professionelle nok til at se bort fra personlige præferencer, og der er repræsentanter for DKK sikkert lige så gode som repræsentanter for DCH, Politihundeforeningen, diverse jagtforeninger, eller hvem der nu er de største her til lands.

• #165   9. dec Hvad hvis det er Faxe fjolset der skal stå for det??

• #166   9. dec Hvis det er ejer af hunden, der skal på kursus i hundeadfærd og sprog, så er jeg klart for, jeg slipper nemlig, jeg ejer ingen hunde

Men heldigvis får hverken Fairdog eller Isabelle indført licens eller kørekort til hunde, katte, kaniner eller andre dyr, og godt det samme.

Omend mange kunne trænge til lidt ny viden, kunne trænge til at behandle hunden med respekt, jeg kan bare ikke se, hvordan man kan ændre folks indgroede vaner og ideer.

• #167   9. dec " jeg kan bare ikke se, hvordan man kan ændre folks indgroede vaner og ideer."

He he - men det kan jeg, for jeg har ikke sådan nogle - øh - indgroede idéer/tanker om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan

• #168   10. dec Det var i stort set alle medier at Frigg og Marleys ejere ikke kunne løfte bevisbyrden, og de to hunde, blandinger med lab og lidt mere, blev aflivet efter 4 år i pension.

Nu skulle man jo tro at folk havde lært lektien, de to hunde havde deres billeder alle vegne, men nej, for en avler har fundet det smart at lave en staffador, og selv en blind kan se ligheden mellem hunde af staff/lab forældre, og Frigg og Marley.

Havde denne avler og disse købere ( hvis der er flere end 1 hvalp i kuldet) undladt at lave kuldet, at købe hvalpene, hvis de havde haft en licens?? Havde de taget den?? Havde de tænkt sig bedre om??

Jeg skulle mene at det at hvalpen kan tages, sættes på internat/ pension i x-antal mdr./ år for dernæst at blive aflivet.. i sig selv burde være nok til at kuldet ikke blev lavet, men nej.

• #169   10. dec Det kan jeg jo ikke svare skråsikkert på, Maj-Britt - men jeg tror, at der ville være større sandsynlighed for, at folk ville holde sig fra den slags hvalpe, hvis de skulle på kursus først og fik viden om mulige konsekvenser ved at købe en tvivlsom hvalp.

Du skriver et sted, at du, stort set, ikke ser fjernsyn og dermed næppe ville opdage spots om licens. Samtidig er du sikker på, at ALLE kender hundeloven, fordi der har været skrevet om fx Frigg og Marley. Det er lidt modsatrettet, for der kan jo være mennesker, der læser lige så "mange" nyhedssider, som du ser fjernsyn.

Jeg tror, jeg vil spørge mine børn i dag, hvad loven om de forbudte racer og blandinger med disse indebærer. Ældstesønnen vil formodentlig vide det, men jeg er skisme ikke sikker mht. de to andre.

• #170   10. dec Forsiderne på rigtig mange aviser, opslag her på nettet og vist på tv, og et er at jeg næsten kun bruger mit tv til film ( Viaplay og så videre), noget andet er at jeg da læser med på nettet.

Man skal næsten bo i en jordhule for ikke at have opdaget om de to hunde, især som hundemenneske, selv min svigermor, der ikke kan fordrage hunde, havde læst om dem.

Det er jo ikke hver dag at en sag om hunde lander i Højesteret.

• #171   10. dec Hvis man ikke interesserer sig en døjt for hunde, springer man muligvis den slags over.
    En dag finder man så ud af, at man vil have en hvalp - og lige da er det ikke sikkert, at der er nogle sager fremme i medierne.
    Jeg vender tilbage med svar fra mine unger i aften

• #172   10. dec Men man må da trods alt formode, at i hvert fald opdrætterne - ligegyldig hvilken type hunde de har - interesser for hunde, og derfor burde kende loven.

Men jeg tror bestemt, du har ret Isabelle, man ser ikke oplysninger, der drejer sig om noget, der ikke interesserer, og så er det nok lige meget om det er hundelov med forbudsliste eller hundelov med krav om licens.

• #173   10. dec Ja, måske springer man det over og har glemt det om 5 år, men man har næppe glemt det siden nov 17

Det er lidt at skyde gråspurve med kanoner at kræve licens, kursus for at belære en ganske lille del, der ikke kan finde ud af at holde hunde mod det store flertal, der har deres hunde uden problemer, og den lille del vil alligevel blæse på licensen.

• #174   10. dec Min tanke om licens handler IKKE om forbudslisten - vil jeg gerne lige gentage Kunne man forhindre nogle i at købe tvivlsomme blandinger, ville det bare være bonus.

• #175   10. dec Nej Isabelle, men sammenligningen går ikke så meget på indhold, men på hvorfor man skulle kunne forvente, at folk, der ikke lige pt. interesserer sig for hunde, lærer loven om licens at kende, når så mange øjensynlig ikke har lært loven om forbud at kende.

• #176   10. dec Nej Isabelle, men de regler og love der er der nu evner folk ikke at overholde.
    Dit forslag er så at lave nogle flere?
    Du vil alligevel kun få fat i dem der i forvejen kan finde ud af at have hund.
    Resten vil sk*de det et stykke som de gør i forvejen.

• #177   10. dec Loven om licens er langt mere enkel: Licens kræves for at have hund!

Listeloven er noget mere kompliceret: Du må ikke lave/have en blanding, der kan ligne en af de ulovlige hunde. "Ligne" er ikke særlig klart og entydigt.

Jo ja, Zenta - og nogle skider på, at man skal have et kørekort, hvis man vil køre bil. Jeg synes ikke, at den begrundelse holder.

• #178   10. dec Jeg synes ofte, der henvises til kørekort og biltrafik, men der bruges jo enorme ressourcer på kontrol der. Jeg har svært ved at forestille mig noget lignende blive brugt på hundelicens. Og jeg gyser ved tanken om, hvad det ville koste for os, der overholder reglerne og kommer til at betale gildet.

• #179   10. dec Enig Lene.
    Os der i forvejen evner at have hund, vi vil selvfølgelig betale og følge de regler der er.

Dem der bryder listeloven eller dem der skifter hunde som vi skifter underbukser, de vil skide højt og flot på tingene som de i forvejen gør.

• #180   10. dec Jeg forestiller mig altså ikke, at der render tusindvis af mennesker rundt og tjekker licens og betalt hundeskat.

"Og jeg gyser ved tanken om, hvad det ville koste for os, der overholder reglerne og kommer til at betale gildet."

Det forstår jeg ikke rigtigt. Hvis der skal betales fx 200 kr. om året, er det dette, der skal betales.

Nu lavede jeg lige en lille bitte undersøgelse om kendskab til loven om de forbudte racer. Jeg spurgte børn og svigerbørn om følgende:
    Du får lyst til at få en hund. En eller anden har nogle søde hvalpe til salg - en blanding mellem labrador og boxer. Er der nogle problemer i forhold til at købe sådan en hvalp?

Ingen af dem kunne lige se noget problem hér. Ældstesønnen vidste, at man ikke skulle købe blanding af - "åh, hvad er det nu den hedder, den der er forbudt?" De to andre anede ikke en skid om dette. "Vi springer over artikler om hunde, for de interesserer os ikke," var det generelle svar. De VAR stødt på noget med Frigg og Marley, men havde kun læst overskrifterne.

Ovenstående til: Alle MÅ da efterhånden vide ...................

• #181   10. dec
    Jeg har haft kørekort i 26 år og fremvist det to gange. Og jeg kører bil hver eneste dag.

Jeg spurgte mine unger om hundeloven og raceforbuddet.
    De vidste at hundene skulle have snor på undtagen ved stranden eller i hundeskoven.
    Og at muskelhunde var forbudt.
    Mere kunne de ikke fortælle.

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 1.837
    #182   10. dec Skal vi så ikke også have licens til at få børn? Som forælder kan man immervæk gøre noget større skade end man kan som hundeejer...

For at være helt ærlig, synes jeg, at vi er ved at udvikle os til en nation af sølle stakler, som ikke kan noget som helst uden at have været på kursus

• #183   10. dec Mine ved godt at der er forbud mod 13 racer, og de ved godt, det sikre køb er med en DKK tavle. Det burde de også vide, det burde de sige.

Mit kørekort er 23 år gammelt, det har aldrig været vist.

• #184   10. dec Jeg har haft kørekort i 42 år og har vist mit kørekort fem gange - de to, fordi jeg kørte for stærkt og en gang, fordi en civilpatrulje troede, jeg havde røvet en bank

• #185   10. dec "For at være helt ærlig, synes jeg, at vi er ved at udvikle os til en nation af sølle stakler, som ikke kan noget som helst uden at have været på kursus"

Hvilke kurser tænker du lige på, Eva?
    Der er kørekort, og så er der?
    Kender du en nation (af ikke snart sølle stakler), hvor man ikke behøver kørekort?

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#186   10. dec Isabelle: Jeg ser det hver evig eneste dag; en større og større del af de mennesker, jeg støder på, bruger manglende "uddannelse" som argument for ikke at kunne gøre ting. Nu skal vi så også på kursus for at have hund...

Sammenligningen med kørekort finder jeg temmeligt irrelevant. Man kan trods alt forrette væsentligt større skade på andre mennesker (og samfundet med) med en Peugeot 107 end med en hund - selv én af de store vogtere.

• #187   10. dec Men som andre har været inde på, dem der for 7 år siden kostede os loven, var ligeglade med lov og orden.

Dem, der i dag avler og køber ulovlige hunde er ligeglade med loven.

Og fordi de er totalt ligeglade med gældende lov, så skal der laves endnu en lov, licens, og den vil de også være ligeglade med.

Hvad skal der så laves derefter??

• #188   10. dec Manglende uddannelse har da, undskyld mig, ikke en skid med en nation af sølle stakler, der ikke kan noget uden et kursus. Det er jo helt generel, at der bliver stillet flere og flere krav til uddannelse - og kurser - og ekstrakurser fra arbejdspladserne.

Men men - jeg synes, at debatten i denne tråd er spændende
    Da ældstesønnen i øvrigt spurgte mig til, hvorfor jeg spurgte om det med at købe en blandingshvalp, og jeg fortalte ham grunden (debatten om licens her i tråden), sagde han: "Åh nej, mor - mere bureaukrati"

• #189   10. dec "Og fordi de er totalt ligeglade med gældende lov, så skal der laves endnu en lov, licens, og den vil de også være ligeglade med."

Du lytter altså ikke, Maj-Britt. Æv

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#190   10. dec Isabelle: Jeg taler skam om folk med uddannelser - som altså mener at mangle et kursus for at kunne foretage sig dette og hint. Det være sig alt fra at strikke, lave en kontoafstemning (basalt set en sammenligning af to tal...), skrive en mail i Outlook og alle mulige andre småting, som de sikkert kunne lære lige så hurtigt og effektivt ved at prøve sig frem.

• #191   10. dec Næ, det gør jeg nok ikke, for din licens handler jo ikke om listehunde.

Fairdogs licens handler om listehunde.

• #192   10. dec Jeg kunne godt tænke mig at komme på et madlavningskursus, Eva