{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
409 visninger | Oprettet:

Hvad skal følge med til en hvalp? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Vi skal om en lille måneds tid have en lille hvalp.

Men hvad kan vi forvente der skal følge med af papirer til en hvalp fra stueopdræt uden stamtavle?

Kommentarer på:  Hvad skal følge med til en hvalp?
  • #1   6. dec Det er jo enormt individuelt.
    Der bør følge en købsaftale, forældres stambøger for dokumentation af racen, sundhedsresultater på forældredyr, sundhedsbog på hvalp, lidt foder, oversigt over hvalpens prægning og måske lidt billeder.
    Derudover kan der medfølge tæppe med lugt, vant legetøj, bog om adfærd, kendte godbidder, pipette mod flåter, halsbånd og line osv osv. Kun fantasien sætter grænser.

• #2   6. dec Hvis det er uden stamtavle, har den jo ikke nogle papirer. Så er det jo kun hunderegister papirene i får med. Nogle vælger at lave en købskontrakt i skriver under på, men det er jo bare et bevis på at i har købt hvalpen, og ved ikke hvor almindeligt det er i tavleløs avl.

Som Malene siger er sundhedsresultater også super gode at få med, men uden tavle ville jeg nok ikke forvente at jeg kunne få det, eller at forældrene faktisk var testet. (ville ikke købe et sted hvor der ikke var undersøgt for noget, men det er nok desværre de færreste uden tavle der gør det)

• #3   6. dec En kvittering....

Hvad siger opdrætter?

• #4   6. dec Jeg har aldrig handlet uden stamtavle, men jeg ville mene en købskontrakt eller som minimum en kvittering. En sundhedsbog med vaccinations oplysninger samt papirer vedr. registrering hos Dansk Hunderegister med blanket til omregistrering til dig.

Derudover ville jeg forvente en fodervejledning.

• #5   6. dec Lene, når ja selvfølgelig sundhedsbogen fra dyrlægen på selve hvalpen Jeg tænkte ikke lige på det som papirer hehe

• #6   6. dec Nu ved jeg ikke, hvad type hvalp I skal have, men klart, hvis det er noget, der kan mistænkes at være ulovlig, så er dokumentation på forældredyrene super vigtigt.

• #7   6. dec En hund er en vare i juridisk forstand, så det eneste der SKAL følge (altså lovkrav) er en vejledning til varen.
    Hvis man handler DKK-hund, hvilket jeg altid anbefaler af mange årsager, så er der desuden regler om, at en købsaftale skal medfølge, hvilket sikrer køber 24 mdrs reklamationsret og en sikkerhed med DKK i ryggen.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 6.202
    #8   6. dec Skal der ikke også medfølge papirer på registrering i dansk hunderegister? Det er jo lovpligtigt, at hvalpen er chippet inden salg

• #9   6. dec Registreringspapiret til dhr er det eneste lovpligtige ved alm. Køkkenopdræt.
    Er det erhversmæssigt skal der også medfølge kvitering og pasningsvejledning.

Der bør medfølge sundhedsbog med notater fra kort før salget - og gør der ikke så gå igen.

• #10   6. dec Loven siger vel bare at hvalpen skal være chippet - ikke at papiret skal følge. Når avler ejerskifter, fremsendes der automatisk registrering til købers adresse. Intet behøver medfølge.

• #11   8. dec Jeg fik sunhedsbogen.
    Jeg har registrerings papirer på ham men kan ikke huske om jeg fik det med på dagen eller om det blev til sendt.

• #12   8. dec Som minimum noget fodet til den første tid og et tæppe der dufter af mor og de andre hvalpe.

Det vil være rart hvis der også er snor og halsbånd med, hvis der skal luftes på turen hjem.

Jeg ville høre avler hvad der følger med, hvis der ikke medfølger halsbånd og snor, så ville jeg selv medbringe det.

Hvad er det for en hund?

Kommentér på:
Hvad skal følge med til en hvalp?