{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.105 visninger | Oprettet:

Hundepriser {{forumTopicSubject}}

Der bør være, og der er forskellige priser på hundehvalpe, her købt ved opdrætter / avler:

Hunde med stamtavle fra 5-7.000 til 20-25.000.

Racerene uden tavle, ofte det halve af tavlehundens pris.

Blandinger, alt fra ikke meget til tyveri ved højlys dag.
**

Er vores racehunde for dyre, siden en del falder for at købe en tavleløs til en alt for høj pris, og ofte fordi "tavlen skal vi ikke bruge til noget" "vi fravalgte tavlen" ?

Kostpris i DKK for et upskuld, måske labben sneg sig til den lækre pudel og det blev opdaget for sent, kuldet er så blandinger af lab / pudel = kostpris 2.500 ( denne pris er muligvis steget lidt).

Så en blanding mellem race1 og race2 koster denne kostpris, 2.500, måske en anelse mere, men ikke 6.000 og derover, fordi den får et popsmart navn.
**

(At lave en ny race er ikke at alle mulige forskellige personer blander f.eks beagle med mops og kalder dem en blanding af begge navne, og indsæt selv racer og underlige designnavne. Det kræver langt mere, langt mere indsigt.)

Klart at sælger sætter prisen og kan denne få folk til at hoppe i, så er der jo ingen grund til at sætte prisen ned, så det er køberne, der skal lære at handle med hovedet og ikke hjertet, ikke lade sig narre.

Og selv 20.000 for en racehund bør få køberne til at sige tak for kigget.

Kommentarer på:  Hundepriser
  • #1   7. dec Hvorfor "bør" man sige tak for kigget, blot fordi racehunden koster 20.000,- istedet for måske 10.000,-?

Svarer det ikke til at man ikke "bør" betale 500.000,- for en BMW, bare fordi man kan få en Skoda til 300.000,-?

• #2   7. dec 20.000 for en hundehvalp?? nej vel?

• #3   7. dec Jamen, hvad er argumentet, udover hvad du føler der er for dyrt?

(Fornemmer du heller aldrig ville betale prisen for en BMW ;-))

• #4   7. dec At jeg ikke får, hvad jeg betaler for.

Der er næppe langt meget mere arbejde i kuldet til de 20.000, og hvilke racer er oppe på de priser?

Det er en holdning, helt klart.

• #5   7. dec Jamen, får du hvad du betaler for ved en BMW, når en *indsæt selv discount bilmærke* også har 4 hjul og kan transportere dig fra A til B?

Får du hvad du betaler for når du køber en hundesele af de dyre fra Kenjan, istedet for MaxiZoo's den billigste? Begge opfylder jo formålet med at spænde hunden fast til snoren...

Jeg har betalt mange penge for en racehund - hvor mange er lige meget - og hun er alle pengene værd, fordi jeg qua opdrætters store arbejde med stor sandsynlighed kan forudsige hvilken voksen jeg ender med, både ift udseende men også helbred og egenskaber...
    Jeg ville ALDRIG spare på pengene hvad sådan noget angår - min fornemmelse for opdrætters dedikation og forudgående research er altafgørende....

Og nej, jeg kører heller ikke i "discountbiler", eftersom de kvalitetsmæssigt ikke lever op til mine krav - der betaler jeg OGSÅ gerne ekstra...

• #6   7. dec Hvorfor er der så mange tavleløse racehunde?

Er det, fordi prisen på vores hunde er skyhøj på mange racer?

Det stod på et tidspunkt i Corgibladet: lad nu være med at banke prisen op, for vi er så heldige at der er meget meget få tavleløse af vores race, og det kan meget nemt skyldes at vi holder prisen på et fornuftigt leje.

• #7   7. dec Fordi folk er skidenærige, og en BMW er et status symbol som alle kan aflæse, men man kan ikke se om hunden har stamtavle og derfor er dyr...

• #8   7. dec Jeg synes det er lidt fejlplaceret at sammenligne luksusbil/discountbil med hunde m/u tavle - der ér jo lavet andre tiltag end at skulle fra A til B i bilerne. Hvis den sammenligning skulle holde skulle racehunden jo være udstyret med frakturfri knogler, immunsystem som en krokodille, automatisk renlighed og evt. en airbag - og det 'eneste' vi som regel har er er HD/AD status og evt. en øjenlysning - intet giver jo garanti for noget i det genetiske lotteri alligevel (selv om det selvfølgelig kan bedre oddset).

At en racehund kan komme op og koste kr. 20.000 er helt sikkert et spørgsmål om evt. sjældenhed og at folk er villige til at betale det - jeg ville aldrig i livet, men hvis der er nogle med for mange penge der ønsker det, skal de da have lov til det.

Ift. at div. hjemmegjorte blandinger pludselig bliver "designerhunde" og sælges til svimlende beløb bekræfter mig kun i antagelsen at folk vil bedrages hvis det passer ind i deres eget verdensbillede. Det ligner ofte svindel og humbug, hvor en person tilfældigvis har en eller anden tæve og naboen en hanhund og så har de hørt om en ny slags hund der er fremavlet og så gør de det - uden at man kan se hvad forældrene ellers tager med sig af skavanker.
    Jeg køber gerne hund med stamtavle for at kunne se sundhedsstatus på forældrene og have en vis sikkerhed i DKK's kontrakt - men der er jo ingen garantier i levende væsener og mange racehunde har jo velkendte problematikker indenfor både allergi og kræft alligevel.

• #9   7. dec At betale 20.000 kr for en hundehvalp - med tavle - er nok lidt i overkanten Der er sikkert også noget snoppeeffekt med i det. Det er jo kun i ganske få racer at priserne ryger derop. De fleste ligger på 10-12-15.000.
    Jeg har købt hvalp - godt nok i Sverige, men meget sammenligneligt med DK - ved en virkelig top-opdrætter. Prisen var 15.000 svenske. Her er tale om en hvalp af rigtig god afstamning. Hans forældre er virkelig top-hunde. Clinton var ikke dyrere end nogen anden irerhvalp i skandinavien.

• #10   7. dec Altså nu kan jeg jo kun tale udfra min egen hunde og hun har ikke "kun" en HD-status og en øjenlysning - hun har et HD-indeks dækkende flere generationer på begge sider, hun har mentalbeskrivelser både bagud i generationerne men også i egen generation, hun har utallige brugstitler i generationerne som bakker op om mit ønske om hvad jeg vil bruge hunden til, hun har års research om de rette kombinationer, rejser for at studere mulige parringskombinationer, fravalg af forskellige potentielle forældre pga større eller mindre "fejl", osv osv.

Så jeg synes faktisk ikke sammenligningen med biler er helt forkert - der ligger meget mere under "motorhjelmen" end man tror...

• #11   7. dec Jeg synes så det er absolut sammenligneligt mht bil og hund.
    Der er en der sætter prisen på hvalpe, og det er opdrætter.
    Det er ikke folk der avler tavleløse hunde der drager afsted ud i verden for at tjekke hanhunde ud, de undersøger sgu ikke engang deres kræ inden avl mange gange, og bruger den nærmeste han der vil lægge klat til.
    Du får hvad du betaler for.
    Og en tavleløs hund er at sammenligne med en fake gucci-taske.. En “billig” kopi..

• #13   7. dec Jeg hører også mest priser omkring 10.000 til 15.000 kr., og 15.000 det er ved relativt sjældne racer.

Jeg har endnu ikke mødt nogen der sagde over 15.000, og i dem til omkring 15.000 er der HD billede med i pakken. Plus mange et års forsikring.

Den dyreste hund jeg kender, er min Grosser som blev købt brugt. Den gav jeg 6000 kr. for næsten 3 år gammel. Ikke nok med det, havde han et problem med bollerne så han skulle lige fixes for 4000 kr ekstra (det vidste sælger ikke).

Se det er dyr hund synes jeg.

PS: Jeg bryder mig ikke om at sammenligne en hund med biler eller andre genstande. Det er en fin hund uanset tavle eller ej!

Tavlen er kun en sikkerhed for, at du får den hunderace du tror. Plus, at mange racehunde er opvokset ved entusiaster der forguder deres hvalpe, og det tror jeg er et godt udgangspunkt for en hvalp.

• #15   7. dec Stambogen er hundens værdi. Hunden er blot sød uden. Det er stamtavlen der koster i sidste ende..

• #16   7. dec Det koster ikke en brøkdelat opdrætte en hund i Polen i forhold til Danmark.
    Dyrlægen, foder, idstillinger osv. er væsentligt billigere dernede.

• #17   7. dec Hvorfor er der snart flere tavleløse i en race end tavle, f.eks Fransk og Engelsk?

Er det prisen?

• #18   7. dec Det kan det ikke være for de fåes til samme pris stort set.

• #19   7. dec Jeg tror ikke tavlehunde er for dyre. Jeg tror bare ikke der reklameres nok.
    Forstået på den måde, at folk ikke kan se/ikke ved hvad de får mere for prisen, når de køber med tavle.
    Og det kan da også af og til være svært at få øje på.
    Mange tænker jo bare jeg vil ikke udstille og avle, fint jeg sparre 8.000 på min bulldog

• #20   7. dec Udbud og efterspørgsel.

Sælger man en vare har den præcis den værdi folk vil betale for den.

At der så er en rædsom kultur i hundeverdenen, der får folk til at blive forargede over at købere vil forhandle pris gør, at opdrættere har lidt flere friheder i forhold til prissætning end andre forhandlere... det er usundt.

Personligt synes jeg ikke min race er for dyr, det afspejler ret godt arbejdet bag.

• #21   7. dec Jeg tror, at Ditte har helt ret i, at "folk" ikke ved, hvad en tavle er.
    Jo, det er et stykke papir, som man bruger hvis hunden skal på udstilling.
    Skal den ikke det, ja så sparer man nogle penge.
    Selvfølgelig er det opdrætter, som sætter prisen.
    Men jeg synes ofte, at det er racen, der bestemmer prisen og ikke arbejdet, der ligger bag.
    Opdrætterne af de enkelte racer tager ofte samme priser for hvalpe.
    Det forstår jeg så ikke helt!
    Skal vi blive i bilindustrien, så er der en masse ekstra udstyr, som nogle opdrættere ikke får penge for, mens andre tager sig betalt for noget, der ikke er der.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 7 Emner: 16 Svar: 2.019
    #22   7. dec Hvis man f.eks selv har 3 tæver og en han med tavle, og bruger egen han til alle parringer hver eneste gang og forlanger 20.000 pr hvalp, så tror jeg ikke på pris= kvalitet.

Men folk må jo give det de synes hvalpen er værd, for nogen er 20.000 ikke mange penge og for andre er det modsat, og siden hvalpene bliver solgt, så må der jo være nogen der synes prisen er fin.

• #23   7. dec Jeg tror ikke prisen er årsag til tavleløst opdræt og køb herved.
    Jeg tror det handler om manglende indsigt og uvidenhed. Folk ved simpelthen ikke forskellen mellem godt og dårligt opdræt. De forstår ikke hvad de skal bruge stambogen til.

Oplysningskampagner er vejen frem.

• #24   7. dec Nu er jeg vokset op i heste verdenen, og jeg kommer ALDRIG til at kunne forstå hvorfor hunde hvalpe med tavle kan være så vanvittigt dyre (alt over 7.000 kr.).

hvis man ser på hvilke udgifter der er ved et føl kontra hundehvalp, så kan jeg slet ikke se hvordan en hvalp kan komme op i en pris på 10.000 + (også er der jo ofte flere hvalpe i et kuld)

• #25   7. dec jeg har netop set franske bulldoghvalpe, tavleløse, til 10.000.

• #26   7. dec Jeg tror også, det handler om, at folk ikke vil betale det, mange tavlehunde koster, og ikke ved, at tavlehunde også fåes i et almindeligt prisleje. (her er bulldogsne undtaget, for folk betaler jo gladeligt 18000 for en buller uden tavle)

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 2.918
    #27   7. dec Måske er det også fordi at man netop ikke får det man forventer. At en hund er dyr, er ikke ensbetydende med, at den er sundere eller bedre en andre hunde.

• #28   7. dec At priserne er så høje skyldes jo der er nogen der glædeligt betaler så meget..

Jeg ville ikke give 10.000+ for en hund

• #29   7. dec Jeg kan også godt lidt forstå, at folk bakker ud nogen gange. opdrætter tager 20.000 for sin hvalp, og køber siger "det har jeg ikke råd til" og køber får så smidt i hovedet, at de nok ikke har råd til hund.... Så var jeg også bakket ud.

Jeg kan ikke smide 20.000 nu og her, men jeg kan sagtens have hund og betale de udgifter der er.

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.389
    #30   7. dec Jeg kan godt betale 10 - 15 -20 tusind for en hund

Fandme nej om jeg vil

Jeg betaler gerne for parring ,hvalpefoder og stambog samt for opdrætters pasning af hvalpene i fritiden

Jeg betaler ikke for benzin , bro , hotelophold , forplejning og tabt arbejdsfortjeneste

Vel vil jeg ej

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#31   7. dec Noget andet er at jeg altid har troet at DKK opdrættere aftaler priser indbyrdes, eller får at vide af DKK hvad de skal koste inden for racen de opdrætter?

Jeg mener, hvorfor koster de ellers næsten altid det samme +/- 500/1000 kr. ?

• #32   7. dec Jeg tror, at mange opdrættere lurer lidt på, hvad kollegerne tager, Jinx

"Jeg betaler gerne for parring ,hvalpefoder og stambog samt for opdrætters pasning af hvalpene i fritiden"

Hvad mener du med "pasning af hvalpene i fritiden", Jeanette?
    Du vil ikke betale for tabt arbejdsfortjeneste - altså pasning af hvalpe i arbejdstiden med deraf følgende manglende indkomst, men du vil gerne betale for pasning i fritiden, hvilket jo IKKE koster opdrætter noget Det giver sgu ikke lige mening for mig

PS. Mine hvalpe har kostet det samme uanset omkostninger - fx i forbindelse med parring langt fanden i vold

• #33   7. dec Jeg tror, der bliver talt om det i specialklubberne, det med sådan ca. de samme priser på samme race.

Når kostprisen i DKK er max. 3000, så er det vel, hvad det koster at sende en hvalp ud i livet, den har fået mad, ormekur og er chippet + en sundhedsbog.

Så alt derover er vel parringspris, pasning, kaffe, annoncer og hvad der ellers løber på sådan et kuld?

Juice kostede 7000, en sheltie på det tidspunkt kostede 12.000.

Det har så kostet 5000 mere pr. hvalp at lave sheltien??

• Jeanette O
    jun 2014

#34   7. dec Øh ved ikke hvad jeg selv mente , Isabelle .....haha

Mener bare at jeg gerne betaler for opdrætter for pasning af hvalpe

Om det er i arbejdstiden eller fritid kan jeg være ligeglad med

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 6.202
    #35   7. dec De dyre racer er tit dyre pga racens popularitet, ikke fordi de er sjældne. Fx kostede min cavalier med dkk stamtavle 13.000 kr i 2015, nu tager opdrætter 14.000 kr pr hvalp. Det er altså ikke en sjælden race, men ok, det er en race hvor der skal laves mange sundhedsundersøgelser inden avl. Fransk bulldog er også en dyr race og bestemt ikke sjælden. Det er også de populære racer som sælges dyrt uden stamtavle. Jeg har en bekendt som lavede et tavleløst hvalpekuld på sin bomuldshund. Hanhunden var i øvrigt kryptorkid (hvilket alle hanhvalpe også var) og hun tog 10.000 kr pr hvalp. De blev solgt uden problemer. Det er dælme en dyr tavleløs hvalp helt uden der var gjort noget ifht sundhedsundersøgelser. Morhunden var i øvrigt 7 år ved parring for første gang Jeg sagde til hende, at det var meget risikabelt at parre hendes tæve i så sen en alder og snakkede om vigtigheden af grundige sundhedsundersøgelser for diverse, men dyrlægen sagde til det almindelige sundhedstjek, at det var der intet problem i og hun var sund og rask (på baggrund af et overfladisk 10 min sundhedstjek)

Jeg er meget enig med Malene. De fleste der køber uden stamtavle, ved ikke hvad de betaler for med en stamtavle. De tror ofte, at den kun handler om at kunne udstille. Og så lever den gængse myte om, at blandinger er sundere i bedste velgående. Har også hørt flere med tavleløse racehunde sige, at de ikke ville have en hund med stamtavle, fordi der var så meget indavl ifht stamtavle hunde. Jeg vidste det heller ikke ved køb af min første hvalp, hvor vigtigt et redskab en stamtavle er. Min første hvalp var en blanding købt helt og aldeles med hovedet under armen

• Bodil Dalsgaard
    Bodil Dalsgaard Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følgere: 26 Emner: 48 Svar: 4.326
    #36   7. dec Det er jo ret simpelt, prisen følger efterspørgselen, så længe hvalpene kan sælges for 10 eller 20.000 ville det da være sært ikke at sige ja tak til prisen;) er prisen for høj så sælges hvalpen jo ikke;) jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår forargelsen vil jeg købe må jeg jo betale prisen, længere er den vel ikke;)
    Jeg har aldrig sagt nej til en hund pga pris;) vil jeg have hund så må jeg jo spare til jeg har pengene sværere er det jo ikke;)

• #37   7. dec Min Lina blev helt sikkert også købt uden omtanke. Det eneste jeg vidste var, at jeg ville have en renracet eurasier. Havde der været renracede uden stamtavle til salg, kunne jeg sagtens have købt sådan en.
    Sundhed spekulerede jeg ikke på overhovedet.
    Jeg er glad og taknemmelig for, at jeg helt og aldeles tilfældigt fandt en super dejlig, dygtig og ansvarlig opdrætter

• #38   7. dec jeg har nu givet 15 for min mastiff uden at blinke og nej jeg har hverken HD eller forsikring med i prisen.
    Jeg tror som flere andre at folk simpelthen ikek aner hvad tavlen er for et redskab, og at de af de tavleløse avlere bliver bildt ind at den kun bruges hvis man vil udstille de stakler ved jo heller ikke bedre, og dermed vil menig mand gerne spare mange tusinder som de bildes ind tavlen koster

• #39   7. dec Det med tavleløse, der er bedre, for tavlehunde er så indavlede, er ubetinget det dummeste jeg har hørt om tavle kontra ikke-tavle.

Nu kiggede jeg lige på doodler, de koster ved en avler for en tæve 14.000, hvalpen er så steriliseret , hvalpen skal hentes på en fastlagt dag, kan man ikke den dag, så koster det 2000 ekstra at hente, altså jeg kan ikke den søndag, jeg kan mandag, at betale. Hvis nu man ikke kan hente i uge 8, men først i uge 10, så koster det også.

Kastreret hanner kr. 11.000, 8 uger gammel.

Hvad får folk til at handle sådan et sted??

Det er blandinger af lab-pudel, golden -pudel, cavalier-pudel o.s.v.

Ganske almindelige blandinger af to forskellige racehunde, blandinger man kan møde på ethvert gadehjørne, og nogen betaler gladeligt 14.000.

Det er lidt vildt, ikke..

• #40   7. dec at mene resten at pengene for hvalpen er til kaffe og te er jo vidende om dumhed.
    de skal dække udover parring rejsen til og fra parring test af tæven papirer udstilling af tæven og dyrlæger

• #41   7. dec Bodil, jeg bliver ikke forarget, for min skyld må folk give 7000 for en bastard, jeg giver så 7000 for næste racerene tavle-pembroke.

Men jeg undrer mig til stadighed.

• #42   7. dec Ja, dyrlæge er indregnet i DKKs kostpris.

Dyrlæge til hvalpen, kost og chip.

Skal jeg betale for at opdrætter vil til Rusland for at parre?

• Bodil Dalsgaard
    dec 2012

#43   7. dec #42 hvis den bedste han til tæven befinder sig i Rusland, så koster det da at få en hvalp efter den;) selvfølgelig skal køber da betale hvis det er den hvalp køber vil have;)

• Bodil Dalsgaard
    dec 2012

#44   7. dec Der er jo ingen som rejser til Rusland med en løbsk tæve for sjov! Det er jo fordi opdrætter vurderer at lige den hanhund er den bedste

• #45   7. dec Hvad er det helt nøjagtigt der gør at en hvalp af gennemsnittelig race kan komme op og koste 10.000??

Nu hvor der altid tales så meget om, at det er strengt forbudt at tjene på sit kuld og at der i de færreste tilfælde er overskud.

• #46   7. dec #45

Hvorfor er det dog strengt forbudt at tjene på et kuld? Det er næppe en ret høj timeløn for alt det arbejde, der ligger i et kuld. Hvis jeg får min drømmehvalp, er jeg da kun glad, hvis opdrætter har tjent lidt

• #47   7. dec emma: fordi at så tænker man kun på penge

det er sjovt nok, den grundlæggende holdning for mange opdrættere her inde, eller generelt brugere her inde..

jeg vil da gerne kunne tjene 50.000 plus/minus ved at passe et par hvalpe i 8 uger..

• #48   7. dec Der ligger jo meget mere i det end passe et par hvalpe i 8 uger
    Noget af tiden skal der tages fri fra job
    Så skal de socialiseres og renligheds trænes og der er i den grad også rengøring

• #49   7. dec #47

Det mener jeg så ikke. Et evt. overskud lægges gerne i næste kuld. Selvfølgelig taler jeg ikke om hvalpefabrikker, der lever af masseproduktion af hvalpe, men hvis opdrætter har lidt overskud, så er det da helt i orden. Nogle gange er der stort underskud. Fx ved en enehvalp, der skal ud ved kejsersnit i en weekend - og den slags sker! Det er jo levende væsener.

• #50   7. dec ditte: men det er ikke et job, men et frivilligt tiltag

det er ikke mig der klager over at avlere tjener penge. Men mange andre, for det er jo åbenbart dybt forkert.

• #51   7. dec Hvorfor er det ikke et job?
    Et job kan da sagtens være noget man gør med glæde

• #52   7. dec #50

Nok er det ikke et job, men derfor er der stadig arbejde i det. Det er kun fair, hvis man som hvalpekøber betaler lidt for, at der er lagt det arbejde i kuldet

• #53   7. dec Der er da også mange der tjener penge på tind de syer eller strikker (eller andet håndarbejde) selv om det er deres hobby

• #54   7. dec Ditte: fordi du ikke er ansat.

det er en "fritidsinteresse", med mindre at man har det som sit levebrød.

• #55   7. dec ditte: læser du ikke hvad jeg skriver?? -,-

• Jeanette O
    jun 2014

#56   7. dec At opdrætte er en hobby og en hobby koster penge

Kan ikke se hvorfor jeg skal betale for at opdrætter kører land og rige rundt for at udstille , ligge prøve eller kåre deres hund

• #57   7. dec AT
    Jo det gør jeg?

Men for det første kan det at have en kennel godt være en del af ens job/indtjening
    For det andet er det da også tilladt at tjene på en hobby som så meget andet

• #58   7. dec ditte: så læser du tydeligvis ikke hvad jeg skriver

"hvad er det der gør at en hvalp er 10.000+ værd"??

og "her inde ses jo en tydelig tendens til at avlsarbejde er en kæmpe underskud forretning, og bestemt ikke noget man bør tjene på"
    (ikke direkte citeret , men pointen er den samme)..

jeg siger ikke at avlere ikke må tjene på deres kuld - man er da du hvis man sælger en hvalp til 5.000, hvis den uden problem kan sælges til 10.000.

• #59   7. dec #56

Det skal du da heller ikke. Medmindre du altså går efter, at forældredyrene skal være udstillet eller at der er lagt prøve på dem Man må jo betale for den vare, man køber.

• #60   7. dec AT
    Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at skrive at jeg ikke læser det, jeg har læst det flere gange faktisk
    Men du formulerer dig tydeligvis ikke så jeg kan forstå dig, hvis du bliver ved med at mene at jeg ikke har læst det

• #61   7. dec Nu har kennel Himmelhøj to kuld hvalpe.

Kuld 1 koster 15.000, fordi far kommer fra Rusland og mor er højt præmieret og har en et eller andet fin prøve.

Kuld 2 koster 8.000, fordi far kommer fra Næstved og mor har ikke noget.

• #62   7. dec Ditte: så må du jo skrive at du ikke forstår min formulering...

• #63   7. dec Mb sådan et opdræt har jeg respekt for. Det syntes jeg bare er iorden!

• #64   7. dec AT
    Næ for jeg tror jo ikke at jeg har misforstået. Jeg har skrevet at jeg har læst det, hvis du så kan se på mine svar at de ikke svarer til det du synes at have formuleret, så må du jo forklare det på anden vis, hvis det er værd at brug tid på

• #65   7. dec hvis man ønsker sig en hund fra en særlig parring med en hanhund fra Rusland, må man da betale prisen.
    hvis man bare er interesseret i en hund af den race, ved man så reelt hvordan tavlen bruges og til hvad, eller har man bare hørt travler er godt

• #66   7. dec Ditte: det er sikkert ikke relevant for dig

• #67   7. dec Det ved jeg jo så af gode grunde ikke

• #68   7. dec og hvis samme kennel vælger metoden med 2 slags kuld ville jeg tabe al respekt for dem for så vil de ikek racens bedste med det billige kuld men blit tjene penge

• #69   7. dec Men hanhunden fra Næstved opfylder helt og aldeles det han skal og tæven det samme.

Det er opdrætter, der er vild med hanhunden i Rusland, opdrætter, der gerne vil have et kuld efter ham, det skal jeg vel ikke betale ekstra for??

Jeg går jo op og ned af schæferhunde og hører om deres avlskåringer, så skal de til en færdselsprøve, så en DNA, så noget andet og disse hvalpe er billigere end f.eks mange selskabshunde, der blot får et PL tjek.

Men ja, modehunde sælger bedre og til højere pris, både med og uden tavle.

• Bodil Dalsgaard
    dec 2012

#70   7. dec Ved du hvad MB, jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du er utilfreds med;) hvis du ikke vil bruge 10-15.000 på en hund kan du jo bare finde en der er billigere;) prisen afspejler ikke nødvendigvis udgifterne, det handler først og fremmest om hvad folk vil betale! Sætter jeg prisen på hunden for højt så bliver den ikke solgt længere er den jo ikke;) hvis foæk vil betale 15.000 så ville opdrætter da være godt dum hvis prisen blev sat til 6000 mine hvalpe koster det, de folk jeg vil sælge til, kan og vil give;)
    Prisen i de forskellige racer er oftest ca det samme, det er fordi det er lige det folk vil give;) for mange usolgte hvalpe i racen betyder at prisen sænkes lidt, mange folk på ventelisterne for priserne til at stige;)

• #71   7. dec "Det er opdrætter, der er vild med hanhunden i Rusland, opdrætter, der gerne vil have et kuld efter ham, det skal jeg vel ikke betale ekstra for?? "

Hvis DU ikke er vild med hannen i Rusland eller vil have hvalp efter ham, så køb dog fra et andet kuld Så slipper du for at betale ekstra for det

• #72   7. dec Jeg får næsten dagligt henvendelser fra folk, der gerne vil på venteliste til et evt. kuld (der kommer så ingen kuld). Her bliver folk åbenbart ikke skræmt af prisen (10.500 kr).

• #73   7. dec Nu skal man måske også huske at mange racer leverer snildt 10-12 hvalpe i snit.
    Så er der flere hvalpe at fordele udgifterne på..

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med prisen på den hund jeg vil have.
    Vores spanske mareridt var ikke billig, og rejsen derned og hjem løb op i 4000 kr. Hunden bliver aldrig brugt i avl og er udelukkende familiehund. Jeg føler mig hverken snydt eller at jeg har givet for mange penge for ham.
    Han er sød og rar og opfylder alle kriterier for at være en god dreng. Og så har han en feeeeed stamtavle

Jeg har lært af bitter erfaring at man skal beholde det bedste selv. Det koster også.. og..?

• #74   7. dec Det med overskud eller underskud skal ses i en større sammenhæng.
    Jeg brugte fx en del penge på at køre langt til en hanhund i 2013 - og brugte penge på herpesvaccine, progesterontests og scanning. Dette hvalpeprojekt var kun udgifter, for Kela gik tom.
    I 2014 kørte jeg ikke så langt. Derudover var "før udgifterne" de samme. Her kom 7 hvalpe og dermed en indtægt.

• #75   7. dec Det er vel udbud og efterspørgsel...
    priserne er jo ikke for de 3-4 kg pelsbelagt kød, man kommer hjem med. Og jeg er ikke så sikker på, at de 10-15.000 kr dækker udgifterne, hvis der også skal indregnes arbejdstid. Både i den sidste del af svangerskabet, og i de 8 uger, hvor der er hvalpe i huset..
    Det bliver jo ligegodt mindst 3 måneders fuldtidsarbejde. Og nogle ekstra timer udenfor normal arbejdstid...
    Altså..... uanset hvad opdrætter tager for sine hvalpe, så er det ikke urimeligt. Der ER mange timers arbejde ved at opdrætte et kuld hvalpe..... Og jeg synes ikke, at det er rimeligt at sige: "men det er jo en HOBBY. Folk der opdrætter hvalpe gør det jo for deres fornøjelses skyld. De behøver ikke at tjene på det ! "

Der er altså rigtig mange mennesker i højt betalte jobs, der elsker deres arbejde!

Hvorfor er det så forkert at tage penge for at lave et godt stykke avlsarbejde?

JEG er bare glad for at en ordentlig hvalp koster. Jo mere, jo bedre. For det giver da mig en lidt større chance for at kunne få den hvalp, jeg ønsker mig. Der skal nok være nogen hvalpekøbere, der hopper fra, når de hører en høj pris. Jeg er utrolig "uøkonomisk" når det gælder noget, jeg ønsker mig. Så jeg betaler da gladeligt 20.000 kr for den rigtige hvalp. Altså den hvalp, som er den rigtige for MIG.

........og jeg har det også ganske fint med at opdrætter værdsætter og prissætter sit eget arbejde!
    Man kan sammenligne med, hvad en dygtig og anerkendt keramiker tager for en af sine unika-varer. Det er sørme ikke kun materialeudgifterne, der bliver dækket. Og heller ikke kun arbejdstid.
    Det er også års kurser, udvikling og afprøvning af ideer. Og helt klart også efterspørgslen.
    .....hviken keramiker elsker ikke sit arbejde? Men tager alligevel en høj pris for et færdigt produkt!

Hvorfor skal opdræt nærmest betragtes som en fornøjelig hobby, som man da absolut selv må betale for? .. Det forstår jeg altså ikke...

• #76   7. dec "Hvorfor skal opdræt nærmest betragtes som en fornøjelig hobby, som man da absolut selv må betale for? .. Det forstår jeg altså ikke..."

Spot on, Birgitta

• #77   7. dec Tjaeh, meget af det har noget at gøre med at de som bare søger en hund til at tulle rundt derhjemme, køber det første og det bedste, og så skidt med alt det andet.
    Min søster købte for... 6 år siden snart en lab/golden blanding til 3500. Det synes hun er dyrt, specielt når hunden ikke skal bruges til noget specielt. Super sød hund, og for dem fungerer hun jo perfekt. Jeg er af den overbevisning at min søster ville vælge tavlen fra hvis hun fik "valget."

Jeg vil gerne købe hund indenfor de næste par år. Jeg vælger en race der ikke er super mange i DK der avler, af samme grund vil jeg gerne betale prisen. Jeg har været ude hos avler, se miljø og opleve tæverne med og uden hvalpe, jeg har hørt hvad man som køber får med hos hende - og derfor er det fint for mig at smide 12.000 kr efter en hund. Min søster synes at jeg er skør - hvalpen kommer til at koste mere i indkøbspris end min hest gjorde for 2 år siden. Jeg vil som køber gerne betale for at min avler tager til Italien for en parring, hvis det betyder en han med gode gener/godt sind og gode resultater hvilket altså kan føres videre til gode hvalpe.
    Jeg vil udstille, jeg vil avle, jeg vil træne, jeg vil en helt masse underlige ting, så modsat min søster, er en hund ikke bare en hund for mig..
    Jeg tror det har meget at gøre med oplysning til folk - min søster har pt. problemer med at hendes hund, efter de har fået barn, er begyndt at gø når der kommer folk. Jeg sagde jeg ville undersøge tingene på hundegalleri - hun lignede et stort spørgsmålstegn, for hvad filan er hundegalleri?.. Og jeg har alt min information herindefra, så det har meget at gøre med hvor villige folk er til at finde viden.

For de som bare skal have en hund er det nemmest bare at finde det første og bedste kuld på gul og gratis som man så tager ud og køber hund fra.

• #78   7. dec Jeg kan blive i tvivl om det her handler om at mg keder sig eller vil retfærdiggære at hun næste gang køber en blanding

• #79   7. dec PS - hvorfor skal en hvalps pris overhovedet gøres op i udgift - indtægt?

Mig bekendt er det ikke det regnestykke der laves når der prissættes en Iphone versus alle andre mobiler?

• #80   7. dec Pia, hvorfor skulle den ikke det? Hvalpen skal jo sælges?

Hvis man vil sælge en ting, så ser man vel på produktionsomkostninger. Og dertil lægger man så, hvad man mener man kan få i fortjeneste.

Med en hvalp ser man helt væk fra de reelle produktionsomkostninger. Kennelmutter må "nøjes med" glæden ved arbejdet plus lidt penge til at dække nogle af udgifterne. Fuldtidslønnet arbejde kan der ikke være tale om. Det er ikke noget, man kan leve af..

Tænk hvis griseavl blev drevet efter samme regler? Grisene skal selvfølgelig have mad og hvad der nu kræves for at holde grise.
    Men det er sørme for meget at give lønninger til passerne? De har jo glæden og hyggen ved at gå sammen med grisene... Eller høns?

Hvorfor er det, at hundeopdrættere ikke skal have løn for deres arbejde?

• #81   7. dec Jeg tror altså ikke, at Pia er uenig med dig, Birgitta

• #82   7. dec men hundeopdræt ER vel en hobby?

Man må gerne tjene på sin hobby, bare se dem der sælger malede sten

• #83   7. dec Hvis der ingen udgifter var til at opdrætte en hund som opdrætter var sammen med 24 timer i døgnet i 8 uger og hvalpen blev solgt for 15 tusind svarer det til e timeløn på 11 kr og 16 ører.
    Hvem vil seriøst mene at det er for mange penge

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#84   7. dec Men når det er en blanding der koster er det helt galt. De skal vil også have betaling for de timer de går hjemme.

Jeg er glad for at have en race man kan komme til for penge. Det ligemeget om forældrene har prøver,far fra udlandet osv. Når jeg kan få kvalitet til rimelig pris,giver det ingen mening at nøjes med mindre,for at spare et par tusinder.

• #85   7. dec Jeg begriber ikke at der er så meget virak om penge og alle mulige sære regler....

Jeg håber da at nogle når til at få overskud, det er da skønt!
    Uanset tavle eller ej.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#86   7. dec CH. Enig. Laver man et godt produkt er det da kun rimelig hvis man får overskud på det. Så er jeg sådan set ligeglad med om det er en blanding til 10000kr.

Problemet er jo når man tager høje priser for noget hvor arbejdet ikke er gjort ordentlig.

• #87   7. dec Lige på kornet, Max!

• #88   7. dec Man kan vel ikke forlange en kvalitetshvalp af opdrætter, uden at ville betale det, sådan en koster. Hvad så hvis opdrætter tjener lidt på det? Opdrætter har lagt massere af arbejde i at levere en hvalp af høj kvalitet til dig! Hvis opdrætter IKKE har det, så kig dog et andet sted.

• #89   7. dec Omvendt synes jeg det er ligeså idiotisk at man som køber ydmygt skal bøje nakken og ikke stille spørgsmål om pris.
    Der er da ikke andre dyr, der ikke kan købslås om
    Jeg forstår ikke at man opfattes så negativt, hvis man går op i hvad hunden koster.

• #90   7. dec Gud nåde og trøsts, hvis en køber spørger til afdragsordning...

• #91   7. dec Vi oplyser altid prisen fra start. Prisen har stået på vores hjemmeside også. Jeg ser absolut heller intet problem i, at folk spørger til prisen.

Nu har jeg selvfølgelig også haft hest, og der er kulturen HELT anderledes omkring det. Ingen sætter spørgsmålstegn, når man tager den pris, man kan få for sin hest (om prisen så er høj eller lav) og det opfattes bestemt ikke som underligt eller uforskammet at spørge til prisen.

• #92   8. dec Jeg læste om en opdrætter af en Terrierrace, som var "brændt inde" med 8 hvalpe.
    Tæven havde fået 11 hvalpe og kun 3 var afsat.
    Prisen var 12.000kr.
    Hanhunden ejede opdrætter selv.
    Hvalpene er nu 12 uger og opdrætter søgte efter foderværter, hvor hvalpene kunne bo til de blev solgt.

• Jeanette O
    jun 2014

#93   8. dec Folk er blevet så griske

Jeg under gerne folk at tjene penge

Jeg betaler være ikke for andres hobby

Jeg er fløjtende ligwglad med om min hvalpe mor er Champ

Min hvalp kan da godt blive champ alligevel

• #94   8. dec Og så er der dem der vil hundene det bedste og regner på hvad det har kostet at lave hvalpene når de er 12 uger og blot vil have dækket udgifter så hundene får det bedste liv.
    At sende dem ud til foderværter for at skulel have fuld pris det er griskhed

• #95   8. dec "Men når det er en blanding der koster er det helt galt. De skal vil også have betaling for de timer de går hjemme."

Sådan har jeg også tænkt mange gange, Max. Den med at en blanding kun må koste kostprisen, finder jeg faktisk forkert. Man synes hermed at gå ud fra, at der intet arbejde lægges i hvalpene, og at der ingen sundhedstjek er lavet. Det sidste er sikkert oftest korrekt, men ikke altid altså.

"Jeg betaler være ikke for andres hobby"
    Det forstår jeg altså ikke. Hvis andres hobby giver mig noget, jeg gerne vil have, betaler jeg da hjertens gerne for det

• #96   8. dec Man kan vel snakke om at DKKs kostpris-princip er temmelig latterligt, også i takt med de selv har sunket barren til nærmest ikke eksisterende for langt de fleste racer..!!!

• #97   8. dec Og det har så lagt ansvaret over på opdrætterne, det burde ikke være nødvendigt at de har DKK som barnepige.

• Jeanette O
    jun 2014

#98   8. dec Som nævnt betaler jeg også gerne for at min hvalp bliver passet osv. De første 8 uger

Jeg gider ikke betale for andres hundes IPO3, champion eller kåring

Det er hundejererens interesse , hvorfor skal jeg betale for det ?

• #99   8. dec Maj-britt, ja det har det, og glemt er HVORFOR der blev indført restriktioner. Netop fordi opdrættere i adskillige racer ingen moral har og lystigt avler på alt der har en puls. Nu kan de så få DKK’s velsignelse til det.. Det er flot..

• Jeanette O
    jun 2014

#100   8. dec .....og hvorfor skal jeg betale for opdrætters ostemad på vej til parring ?

Jeg synes det er underligt

• #101   8. dec Engang var DKK et kvalitetsstempel. Det er det ikke mere, og det finder jeg ærgerligt.

"Det er hundejererens interesse , hvorfor skal jeg betale for det ?"

Fordi hunden har bevist sit værd, når det handler om fx IPO. Men jeg er da enig med dig i, Jeanette, at 27 titler fra udstilling ikke rigtig viser andet end, at denne opdrætter er vild med at udstille

• #102   8. dec Isabelle, så dit opdræt er ikke kvalitiet?

• #103   8. dec Jeanette, jamen så afskærer du jo også dig selv i at få brugbare linier.. og det viser en IPO3.
    Hvis ikke man vil betale prisen for det bedste, ja så må man jo nøjes med at få resterne.

• #104   8. dec Jo, vi har jo lige set vanvittige priser for schæferhunde solgt til Sverige, de allerbedste hunde.

• #105   8. dec Nu skal man nok ikke glemme at en hund med 27 titler er kendt og den prestige der ligger i det opnåede.
    Og det har altså en betydning for prisen. Både parringspris og hvalpeprisen.
    Hvis ikke man vil betale det, så kan man jo bare købe Musse der er efter opdrætters og naboens sofaløver.

• #106   8. dec Ja Maj-britt.. fra en svindler..!
    Dem er der jo også nogle af, selv i DKK..

• #107   8. dec "Isabelle, så dit opdræt er ikke kvalitiet?"

Jo da, men det har ikke rigtig noget med DKK at gøre. Jeg kunne jo have lavet noget skod og stadig fået DKK-stempel - altså DKK-stamtavle.

• #108   8. dec CH, jeg indgik et par afdragsordninger, da jeg var ny opdrætter. Da der så var en, der ikke betalte det resterende beløb (godt nok for en kat, men samme princip), måtte jeg konstatere, at selv med hjælp fra advokat kunne jeg ingenting gøre, pengene var tabt.

Det var dyre lærepenge for mig, og satte en effektiv stopper for afdragsordninger her. Jeg kan altså godt forstå, at folk ikke tør indgå den slags aftaler, med mindre det er folk, man kender rigtig godt. Ellers må folk gå i banken og låne penge, hvis de ikke kan skrabe beløbet sammen på anden vis. Jeg er færdig med at lege bank.

• #109   8. dec Isabelle, men dit DKK opdræt er kvalitiet?

For du tager ansvar for dit opdræt, dine hvalpekøbere, dit gode ry?

Ja, det gør du, og det gør 98 % af alle DKK opdrættere.

Og så er der svindlere alle steder.

• #110   8. dec Der er mere end 98% der laver skod og kun lige det fornødne.
    Der er flere parringer på D hofter nu, og det vil kun blive værre, for det går jo fint.
    Bare en tager den første tørn, så følger mange andre med.

Det har taget 30-40 år at rette op på HD i rigtig mange racer, nu giver man så frit spil.. der går ikke 30-40 år før vi er bombet tilbage til 80’ernes “gode” tider med bare HD..

• #111   8. dec "Isabelle, men dit DKK opdræt er kvalitiet?"

Ja. Det har bare ikke noget med DKK at gøre. Dvs. selvfølgelig har det OGSÅ noget med DKK at gøre, men det handler om klubbens og de andre FCI-klubbers databaser. Jeg kunne bare godt ønske mig, at DKK stod for andet og mere end en database - og jeg kunne i øvrigt godt ønske mig, at alle kunne tjekke hundeweb.

• #112   8. dec Min opdrætter til min kommende hvalp må gerne tjene penge på kuldet, jeg under hende det faktisk. For jeg ved hvad hun har brugt af tid og penge på sit opdræt, så jeg håber hun får overskud. Jeg betaler det hvalpen koster, for det er den kombination jeg ViL have, så må den jo koste det den gør.
    Opdrætter af Icon må også gerne have tjent penge på hans kuld. Hun har gjort et godt stykke arbejde og jeg har fået en hund der i den grad er i orden både fysisk og mentalt, så hvis hun har fået et overskud på det, så er det også hende velundt.

• #113   8. dec DKK burde gribe ind hvor specialklubben ikke evner det. DKK bør stå for en vis kvalitet og ikke blot kvantitet som nu. De bør i den grad være talerøret for mange af de racer der er syge, og ikke bare som nu trække på skuldrene og sige det er opdrætters problem. Nej, for når en opdrætter er dårlig forplantes det til hele organisationen, når der gang på gang avles på syge hunde.

Men de dækker sig jo så fint ind ved at have et lukket hundeweb, som det eneste i Norden, som du Maj-britt altid sammenligner os så fint med.
    DKK har INGEN racespecifikke avls strategier på nogle racer, også i modsætning til de andre nordiske FCI lande.

Hvor er det lige at DKK udmærker sig på avlsfronten..?

• Jeanette O
    jun 2014

#114   8. dec Kennel , så enkelt er det ikke

Hvem kender ikke nogen , der ikke vil til prøve hos en bestemt dommer ?

• #115   8. dec Jeg tror det er fuldstændigt irrelevant at tale om tavlen som fordrende for kvalitet og det, man betaler for. Vi har så mange gange herinde talt om, at en stamtavle ikke er en garanti, men et arbejdsredskab til at finde de sunde, raske linjer i den race, man vil have hund fra. Og alligevel forventes det så, at købere fredeligt giver op til 7-1000 (hvis man tager 2500 som gennemsnitlig kostpris) ekstra blot for det arbejdsredskab, de skal bruge for at vælge linjer. Det svarer jo til at en Fiat koster det samme som en BMW blot fordi man betaler differencen for at kunne rode rundt i deres database og læse resultaterne på 30 års crash tests.

Det handler om udbud og efterspørgsel.

• #116   8. dec Tja de findes. Men vil man have en brugshund har den pågældende hund nok mere end 1 prøve ved 1 dommer på bagen

Ligeså vel som udstillingshunden er stillet og gjort til champ af adskillige dommere.

• Jeanette O
    jun 2014

#117   8. dec Da jeg opdrættede schæfer kunne jeg godt nævne ikke belastbare hunde med BHP3

• #118   8. dec Jeanette: så det du siger er..?????

Hvordan vil du sikre dig at kunne vælge rette han, hvis ikke du ser den arbejde og har ham i hænderne..? Det kræver at du må rejse til hannen allerede inden parring.

Vil du parre med en hanhund med en bestemt karakter, så er selvsyn altså et must.
    Det er en omkostning i mine hvalpe.

• #119   8. dec #115

Det kommer lidt an på. Der er ikke blandingskuld til salg, hvor mor eller far har været med til VM i lydighed, agility eller hvad det måtte være. Er man interesseret i udstilling, er tavlen også den eneste måde man kan være med der. Har man ambitioner om at være med på topniveau i en eller anden sport, så er FCI tavle også muligheden for at deltage. Så nej, det er ikke blot en database, man betaler for.
    At en DKK tavle så ikke nødvendigvis er = kvalitet, det er bare virkelig ærgerligt

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#120   8. dec Men vi ser jo netop ikke de helt høje priser på brugshunde. De burde jo så koste en formue med den tid der er blevet brugt på træning og bestået prøver.

Jeg har købt her hjemme og i udlandet. Prisen var stort set den samme. Om hundens far var verdensmester eller ej,have ikke nogen indflydelse på prisen.

• #121   8. dec Max men en schæfer og mange andre racer laver altså også gerne 10-12 hvalpe ad gangen. Og klart at jo flere hvalpe der kommer, jo mindre bliver prisen også på hvalpene.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#122   8. dec Jeg ville godt betale meget mere for en hvalp hvis en forældre har IPO og der er parret med en han fra udlandet, og at det sundhedsmæssigt i linjerne er et ansvarligt opdræt... udseende er ikke så vigtigt, men ville blive glad for en fuldfarvet.

Jeg ville slet ikke overveje at betale det samme beløb for en parring med naboens DKK hund, selvom den er sund og rask, så synes jeg man har kappet hjørner for lethedens skyld, og ikke med bedste tanke på opdrættet.

• #123   8. dec Nu er der jo folk, der går ligeså meget op i udstilling, som andre gør i IPO. Det er dælme heller ikke billigt at lave 27 titler på en hund. Og jo, det viser mere end at ejeren godt kan lide at udstille - i hvert fald i racer, hvor konkurrencen er stor Nu har du jo Eurasier, Isabelle, så der er måske ikke så meget udfordring (fordi der findes så få), det ved jeg ikke, men i nogle racer er det svært at få en titel. Man kan mene, hvad man vil om udstilling, men det ER altså ikke bare at møde op med hvad som helst, og så få nogle bånd og pokaler

• #124   8. dec Men det er også samtidigt en hobby, og så må man påtænke at betale den meistendels selv eller finde en sponsor, i stedet for at sende regningen videre til hvalpekøber?

• #125   8. dec #124

Det er da en hobby, men hvis hvalpekøber vil have en hvalp efter championforældre, så må denne jo betale, hvad sådan en koster.

• #126   8. dec Det er samtidig promovering af hanhund og egen avl osv.
    Og det koster. Og det meste kan man vist roligt sige at opdrætter selv bærer udgiften på.
    Og igen.. vil man bare have en hvalp, så er Musse helt fin, men vil man mere end det, eller blot som mig der købte Bello, have en med godt og solidt arbejde bag, samt en høj frekvens af titler på aner, en stamtavle der er topfjong osv, ja så må man jo bare betale og se glad ud. Også selvom hunden aldrig bliver andet end klappekage hund med en færdelsprøve og en sporprøve i ny og næ.

Min tævehund der er champ i 4 lande, 2 ungdomstitler og en dagstitel har kostet et sted mellem 100.000 til 125.000 kr at få lavet. Hun er så færdig i avl efter et kuld født ved kejsersnit kl 4 søndag morgen på Ølby og som resulterede i en hvid og en tigret hvalp. Den hvide var døv og blev foræret væk, den tigrede kunne være blevet solgt, men er syg med allergi.
    Ergo nul avl på min bedste tæve.
    Og jeg skulle ikke have kunnet tillade mig at lægge et par 1000 kr oveni pr hvalp..

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#127   8. dec Hov det var en løgn at udseende ikke helt betyder noget... pøllenæse hund er bandlyst uanset hvad den har vundet... jeg så et billede af en pøllenæse der havde vundet på en udstilling, og jeg håber ikke at racen går i den retning, det så helt forkert ud synes jeg

• #128   8. dec Men det er ikke for den gennemsnitlige hvalpekøbers skyld, at hunde hives igennem championater i 5 lande. Og derfor er det svært for folk at forstå, hvorfor de skal betale ekstra for det, og derfor vælger de stamtavlen fra. Hvis man vil forsvare en prisforskel på tavlehunde og tavleløse hunde med en inhærent værdi i stamtavlen, så må man sørge for, at der er værdi.

• #129   8. dec #128

Så kan den gennemsnitlige hvalpekøber jo kigge et andet sted Der findes skam også hunde med tavle uden resultater af nogen slags.

• #130   8. dec Min opdrætter oplevede første gang at få overskud på et kuld hvalpe da han nåede H-kuldet.
    Schæfere er billige.
    Jeg synes det er fuldstændig rimeligt at der bliver betalt for at hundene har dokumenteret sine brugsegenskaber såvel som sundhedsresultater.
    Det er ikke bare et knips med fingrene og så katjiiing..

• #131   8. dec "Det er da en hobby, men hvis hvalpekøber vil have en hvalp efter championforældre, så må denne jo betale, hvad sådan en koster."

Dette er også helt OK med mig
    På min hjemmeside gør jeg opmærksom på, at udstilling ikke interesserer mig, så vil man have hvalp efter championhunde, skal man kigge et andet sted. Mine hunde er udstillet - og med OK resultat (Lina) og fine resultater (Kela og Fie), men kun Kela er udstillet mere end én gang, og kun Kela har fået certifikat. Jeg har dog brugt op til flere championhanner - hvis det li'som tæller

• #132   8. dec Det har nu altid været muligt at lave skodhvalpe inden for DKK, hvis det var det man ville. Masser af racer har aldrig haft sundhedskrav, og for masser af racer er der og har altid været andre skavanker, som man ikke har skulle tjekke for.

Det er blevet så in at sige, at tidligere stod DKK for kvalitet, det gør de ikke mere, men for en del racer tvivler jeg på, at forskellen er særlig stor.

Det har altid været sådan og er det stadig, at en stor del af kvaliteten er opdrætters ansvar.

• #133   8. dec Hvalpe sælges til den pris købere vil give og som opdrætter kan acceptere.

Hvad kommer det egentlig køber ved, hvordan opdrætter er kommet frem til denne pris ? Hvis vi kan blive enige om, at prisen i høj grad bestemmes af udbud og efterspørgsel og at det ikke er en forbrydelse eller på nogen måde forargeligt at tjene noget på et kuld hvalpe, forudsat at tingene er gjort ordentlig, hvad kommer det så køber ved om en del af prisen dækker over en parringstur til udlandet, en ostemad på vejen, diverse andre udgifter eller lidt mere overskud til opdrætter ?

Hvis man ikke synes den pågældende hvalp er prisen værd, så finder man vel et andet sted at handle.

• #134   8. dec Enig Lene, men det gør sig jo sådan set gældende for både tavleløse og tavlehunde. Vil man have en hund af bestemte linjer eller med bestemte egenskaber, så må man betale den pris den pågældende sælger har. Eller lade være. Jeg tror bare min pointe er, at man betaler for hvalpen og ikke tavlen, og at det bestemmes af udbud og efterspørgsel.

• #135   8. dec Ja, det gør sig gældende for både tavleløse og tavlehunde. Jeg kan undre mig over, hvad folk betaler for hunde, jeg ikke vil have, men det er deres problem, og ikke noget, jeg gider hidse mig op over.

• #136   8. dec Ahhhr. De fleste racer har dog haft HD og AD krav og hvor det ikke er tilladt med avl på D og E og AD 3. Ddt er væk idag hvor alt må avles på og bliver avlet på.

• #137   8. dec Nej, mange racer har hverken haft HD eller AD krav. Og andre racer har haft som pyreneerhundene krav om HD fotografering men ingen restriktioner, på hvad man måtte avle på.
    Kun de sidste ca 4-5 år inden ændringerne i 2011, var der et generelt forbud mod avl på D og E hunde uanset om racen i øvrigt havde krav om HD fotografering. Altså i de mange racer, der ikke havde krav om HD fotografering, ramte det generelle krav udelukkende opdrættere, der frivilligt fotograferede.

Jeg syntes ikke om ændringen, jeg synes, det generelle forbud var godt, men at påstå at DKK er gået fra at stå for kvalitet til nu ingen kvalitet, synes jeg er at skyde gråspurve med kanoner.

• #138   8. dec DKK burde, i min optik, have hævet kravene i stedet for at fjerne dem på de fleste racer.

• #139   8. dec I forhold til min race må man sige at den smule DKK havde af kvalitetssikring før er helt væk nu.

Når jeg i dag vælger DKK er det kun fordi der ikke er et reelt alternativ. Ikke fordi de taler hundenes sag i forbindelse med avl.

• #140   8. dec #130

Det eneste urimelige er da, at han først får lidt overskud ved H-kuldet, hvis han har leveret mange gode hvalpe.

• #141   8. dec #134

Det gælder både med og uden tavle, helt enig.

• #142   8. dec Emma, når man kan sælge 9 hundehvalpe på et overfyldt marked inden de er fyldt 8 uger uden en eneste annonce nogen steder, så går det vist meget godt med at levere noget fornigtigt..

• #143   8. dec #142

Det må man sige. Ærgerligt folk ikke synes, sådan en opdrætter må tjene noget.

• #144   8. dec Lene: så kan man sige at så er det da blot endnu tåbeligere at fjerne de få krav hos nogle racer, de burde dælme have strammet grebet i stedet.
    Der findes ikke et godt argument for at have sløjfet avlsrestriktionerne, andet end flere penge i DKKs kasse.
    De stambogsfører også lystigt hunde fra andre foreninger.. De har sænket barren til det groteske..

• Jeanette O
    jun 2014

#145   8. dec Emma , er det nogen der siger opdrætter ikke må tjene penge?

• #146   8. dec #145

Ja. Prøv at læse tråden igennem.

• #147   8. dec Jeg kan ikke et eneste indlæg om at opdrættere ikke må tjene penge?

• #148   8. dec #147

Flere skriver nu, at de ikke vil betale opdrætters udgifter - hvis ikke de gør det, så tjener opdrætter næppe noget

Derudover så læs #47.

• #149   8. dec Kennel og CH som jeg også skriver, så er jeg fuldstændig enig i, at det var dumt at fjerne en god regel, nemlig reglen om total forbud mod avl på hunde med påvist HD D eller E, det skal der ikke herske nogen tvivl om.

Der hvor jeg nok er uenig er, at der er sket en kæmpe ændring, altså før var det kvalitet, nu er det skod. Avlen har hele tiden i meget høj grad hvilet på opdrætters seriøsitet eller mangel på samme, og mon det har ændret sig så meget ? Der har altid været moderacer, hvor revl og krat kunne sælges, og andre racer hvor det betød mere i forhold til salg til gode hjem, hvad opdrætter lagde i kuldet.

• #150   8. dec Nu er det jo så bare alle racer der kan blive skod

• #151   8. dec Nu er det snart 7 år siden, de nye regler blev indført, og hvis mange racer havde strenge regler i årevis op til da, burde en stor del af det nuværende avlsmateriale vel være ok. Jeg tænker størsteparten af det nuværende danskfødte avlsmateriale er efterkommere (f.eks. børnebørn) af de hvalpe, der blev født, dengang der var krav til.

Kennel du kommer med en påstand om, at mere end 98 % avler skod nu. Jeg ved ikke, hvor du har det tal fra, og helt sikkert du ved mere om boxere og hvad der foregår i boxerverden, end jeg gør. Men jeg kan ikke lade være at tænke, at hvis mere end 98 % avler på hd hunde nu et par generationer senere, hvor effektive var de striksere krav så for racerne ? Har års hd fotografering og krav om udelukkende avl på hd frie hunde slet ingen ting rykket inden for racerne ?

• #152   8. dec I min race har det rykket en del, og enkelte seriøse opdrættere bruger stadigvæk HD til at selektere med, men lige så mange har valgt at mene, at det at kravet er blevet fjernet er lig med at der ikke er nok evidens for at HD er arveligt, og er derfor holdt op med at fotografere og selektere ud fra det.

• #153   8. dec Batdog, mange af racerne har stadig krav om HD fotografering og visse restriktioner på brug af D og E hunde, så der skal jo stadig HD fotograferes og man må have en fornemmelse af om tidligere tiders restriktioner hjalp noget, og om det allerede nu knap 7 senere er voldsomt for nedadgående.

Hvis man holder helt op med at fotografere, så er det jo ganske svært at vide, om der er et problem eller ej.

• #154   8. dec #152

Trist udvikling Hvor er det ærgerligt, at det er sådan noget, DKK har lyst til at stå for

• #155   8. dec I min race har tvungen hd fotografering ikke rigtig rykket noget, men det er på baggrund af, at det faktisk så rigtig godt ud, da vi i 1989 startede med tvungen hd fotografering på trods af, at frivillig fotografering bestemt ikke var udbredt, så størsteparten af de første årgange fotograferede pyrer var efter forældre, hvor man ikke kendte status.

• #156   8. dec Jeg er enig, det er ærgerligt, at folk helt holder op med at fotografere. Det er vigtigt at kende status.

• #157   8. dec #111
    Isabelle, alle har da adgang til Hundeweb.

Man skal bare være medlem af DKK. Og det kan alle da blive. Det koster snoldede 500 kr ÅRLIGT! I tilgift får man så adgang til en masse undervisningstilbud. Og -ikke mindst- man får det glimrende medlemsblad "Hunden", som fortæller en masse om love og regler og problemerog glæder i hundeverdenen. Det er da helt fint hvis man som ny wannabe hundeejer er "nødt til" at abonnere på det blad. Det kan KUN gavne en eventuel hvalp.

Alt for mange mennesker aner ikke at en hvalp ikke kun tisser og skider den første uge. Eller at hvalpe bider. At de ikke gør hvad man siger. Heller ikke hvis man råber og skælder ud...
    Det er emner, der jævnligt bliver taget op i "Hunden" sammen med en masse andre emner for hundeejere med forskellig erfaringsgrundlag.

500 kr for et år? Når man har planer om at købe en hvalp, der koster ca 20 gange så meget..

• #158   8. dec Joh, Birgitta, men skulle udenlandske opdrættere så sidde og købe DKK medlemskab for at få adgang til vores database og tjekke linjer og afstamning? Det kunne hurtigt løbe op, hvis alle gjorde sådan, og man pludselig både skulle være medlem af DKK, SKK, NKK osv.

• Jeanette O
    jun 2014

#159   8. dec Det får de være hvalpekøberne til at betale for.....haha

• #160   8. dec Det var nu i 2012 eller 2013 at restriktionerne faldt.
    Og der har været masser af HD hos Boxeren før i tiden, og det er skam begyndt at komme igen, så jo det ses sørme allerede her 5 år efter.

• #161   8. dec "Isabelle, alle har da adgang til Hundeweb."

Nej, det har alle ikke. Alle kan KØBE sig adgang, hvilket er noget andet

• #162   8. dec Ja, okay, det var i 2012, jeg huskede det som 2011.

Kan man se en signifikant stigning i antal boxere med hd ? Hvis man kan bevise sort på hvidt, at det tydeligt går den gale vej efter regelændringen, så vil jeg da foreslå, at specialklubben konfronterer DKK med beviset, for DKK's holdning den gang var, at der ikke ville ske en forringelse. Jeg vil mene, man står i en noget bedre situation i forhold til evt. genforhandling hvis ikke bare en men flere specialklubber kan stille med beviser på signifikante forringelser, for det tror jeg faktisk ikke DKK er interesseret i.
    Umiddelbart blev der ikke lagt op til nye forhandlinger, men ind i mellem har man jo et standpunkt til man tager et nyt, og tydeligt bevis for forringelser for flere racer kunne sagtens være startpunkt for en holdningsændring. Det er min indtryk, at der har været ro omkring punktet inden for DKK i adskillige år nu, men når vi når dertil at effekten af ændringer viser sig, vil det være oplagt at rejse problematikken igen. Forudsat at beviserne er tydelige nok kan jeg ikke se, at man har noget at tabe.

• #163   8. dec Nåh, nej, isabelle. Hvis man ikke har råd til at betale 500 kr for medlemskab, så har man ikke adgang... medmindre man har en rig makker, man kan låne adgang hos... Det er jo ikke særlig svært..

Upti... er der ret meget mening i at kikke efter stambogshunde til 10.000 kr, hvis man ikke har råd til at lægge 500 kr til et DKK -medlemsskab?

Jeg synes bare, at det er helt i orden, at hvis man vil købe eller avle hunde/hvalpe med DKK stambog, så må man da være medlem af klubben.

Det er vel ikke så usædvanligt, at et klubmedlemsskab giver adgang til forskellige fordelagtige tilbud..
    og hvem skulle så betale for alle de udgifter, der er forbundet med tilbuddene i DKK, hvis medlemmerne meldte sig ud?

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#164   8. dec Jeg kan ikke se hvad jeg skulle være medlem for. Jeg køber med tavle og så er den ikke længere. Jeg føler Ingen forpligtelse til at være medlem af den grund.

Når jeg har købt hvalpen har jeg betalt de omkostninger der er på tavlen. Sidst jeg skulle have hund over i DKK,var det ikke helt billigt,så tror ikke de lider nogen nød.

• #165   8. dec Den svenske pendant til DKK har åben hundeweb.

"Upti... er der ret meget mening i at kikke efter stambogshunde til 10.000 kr, hvis man ikke har råd til at lægge 500 kr til et DKK -medlemsskab?"

Jeg er uenig - mener ikke, at en klub skal påtvinge folk et helt års medlemsskab for at tjekke hunde/linjer. Det handler ikke om at have råd. Det handler om rimelighed - OG om at få folk til at kigge.
    Hvis DKK ikke har råd til at lade hundeweb være åben, kunne man lave en mulighed for at købe adgang fx en måned for en billig penge.

• #166   8. dec "Upti... er der ret meget mening i at kikke efter stambogshunde til 10.000 kr, hvis man ikke har råd til at lægge 500 kr til et DKK -medlemsskab?"

500kr er skisme mange penge... Jeg er ikke medlem af DKK og jeg kunne ikke drømme om at blive det for at tjekke én stamtavle på et kuld hvalpe.
    Nej dælme nej om jeg vil bruge så mange penge på det når jeg netop står og skal bruge 8-10.000 på en hvalp det også skal have kurv, snor, sele, godbidder, mad osv...
    jeg vil hjertens gerne betale for at være medlem i min races specialklub så de kan bruge penge på at blive klogere på racen, holde arrangementer osv. Men jeg ser ingen grund til at være medlem af DKK bare fordi..

500kr er 1/3 af mit rådighedsbeløb hver måned, så sig lige en gang til at det ikke er mange penge

• #167   8. dec Både Sverige, Norge og Finland har åbne databaser lig hundeweb, jeg synes også det er trist, at DKK holder fast i, at deres er forbeholdt medlemmer.

Den norske var indtil for et par år siden et medlemstilbud, ligesom hundeweb, men NKK har valgt at gøre deres åben, så alle kan søge information. At vedblive med at holde den lukket er med til at bekræftige alle de fordomme, der er om DKK, som en inspist klub for de inviede, jeg tror de ville vinde meget, ved at åbne databasen.

• #168   9. dec Hvis det var interessen i at folk købte hund med hovedet, der var motivet hos DKK, så var hundeweb åben.

Det er jeg i øvrigt overbevist om ville give flere medlemmer.

Ikke om jeg vil tvinges ind i den forening.
    Vi har heldigvis flere meget udbyggede databaser at bruge.

• #169   9. dec nu står de oplysninger, der er i hundeweb også op kuldet på hvalpelisten - Ok, kun på forældrene, men det er da en start - og ligetil.

• #170   9. dec CH, hvilke andre databaser mener du?

• #171   9. dec CH mener nok databaser med kun schæferhunde. Det har vi også med eurasiere.

• #172   9. dec Der er bl.a Working-dog og Boxerportal for vores vedkommende..

• #174   9. dec Men Working-dog er vel ret beset ikke brugbart til ret meget, eftersom man kan give sin hund alle mulige titler, sundhedsresultater og en hvilken som helst afstamning og der ingen validering er derinde?

Dixie er da også derinde, og jeg kan jo skrive hvad jeg vil stort set

https://da.working-dog.com/dogs-details/6222583/Lapinettes-Girl-Crazy

• #175   9. dec Derfor er det fikst med flere.. winsis er super.

• #176   9. dec Men hvis man nu ikke går efter schæfere, hvad så?

• #177   9. dec Så er man mindre heldig..

• #178   9. dec Jeg holder åbenbart aldrig op med at blive chokeret over hvad folk kan finde på at tage for blandinger
    Ups parringer med hunde der ikke er testet for noget som helst

• #179   9. dec Jeg tager nu working-dog for at være rimelig valid. Det er den ihvertfald for boxere. Men vi har også flere at tjekke på

• #180   9. dec Vi har endelig fået vores egen pedigree portal i racen. Og hold da op den er guld værd i forhold til dkks hundeweb.
    Jeg kan slå op til 17 generationer op bag bare mine hunde.
    Databasen er måske nok brugerbasseret men alt info omkring titler og sundhedsresultater skal kunne dokumenteres ellers lægges hunden kun op med aner og evt billede.

Det er så sejt at have et åbent internationalt redskab.

• Shaun E
    Shaun E Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #181   11. dec Hvem idag virkelig tror på at man kan få en fremmede til at udføre et stykke arbejde gratis? Det er urealistisk, ja en form for misundelse eller en form for at undertrykke en socialgruppe, de rigtige udgifter ved hunde/hvalpekøb kommer senere ved dyrlægen eller ved hundebutikker hvor man køber foder.
    Udgifterne ved at få et kuld hvalp kan variere, og inkluderer indkøb og sundhedstestning af forældre hunde, dyrlæge regninger og fodring af forældre hunde og hunder der ikke var af avlskvalitet, evt omkostninger ved fødslen i form af kejsersnit eller lign. faciliteter og varme. Ja hundeopdrætteren er sandlig på bunden af pyramiden hvor det angår penge. Betal og vær glad for nogen kan og vil påtage sig det ansvar, svineri og larm i deres liv. Hvis ikke du vil betale, køb en hund fra en internat og gør den en tjeneste, måske red dens liv.

• Jeanette O
    jun 2014

#182   11. dec Schaun , hvis du ikke har råd til at opdrætte hund , så lad vær

Det er ikke andres problem

Tag selv ansvar for dit liv og hunde

Det er ikke en menneskeret at opdrætte eller eje dyr

• #183   11. dec Jeanette:

Det er da overhovedet ikke det der bliver skrevet..

• #184   11. dec Sjovt, det virker ellers sådan. Skulle man stille det anderledes men lige så firkantet op, kunne man sige, lad være med at forvente at andre skal betale for din hobby.

Det er ikke en sur pligt at udstille og opdrætte, som opdrættere kun påtager sig fordi nogen skal og det er så deres lod i livet. Der er jo mange der nyder udstillingslivet og hvalpelivet og gør det som hobby.

Mon ikke sandheden er et sted midt i mellem? Mellem hobby og sur pligt som koster penge? Og gu er det fair at få dækket udgifterne ved kuldet ind men lad da være med at få alt ind under det som bliver gjort som hobby inkl. kennelkurset fra 85 og to år brugt på at køre rundt i Europa på udstillinger.
    Hunden skal gennemsnitlig bruge to excellent eller Very good på udstilling, så jagten på championtitlene en hobby. Og hvis det tager hunden mere end 4 udstillinger at få røven op over vandskorpen skal den nok ikke avles på.

Igen, selvfølgelig skal kuldene betale sig selv og helst have noget i overskud til opdrætteren for besværet, det er fair, men hvis man forsøger st få sin hobby betalt via et kuld så opstiller man et regnestykke, der aldrig kommer til at gå op i ens favør medmindre hvalpene koster 30000. Og det bliver svært at gå afsat. Men lad dog være med at blive gnaven fordi andre ikke falder på halen over det kæmpe offer.

• Jeanette O
    jun 2014

#185   11. dec Så må han skrive hvad han mener

Eller du kender ham så godt så du ved hvad han mener ?

Enig med Batdog

• Shaun E
    Shaun E Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #186   11. dec Jeanetto o det handler ikke om mig eller hvad jeg har råd til. Opdrætter er ikke husalfer fra Harry potter universet, de laver et stykke arbejde, så betale dem for det istedet for at omtale dem som slaver som skal bare arbejde gratis fordi det er morsomt.

• #187   11. dec Og så sveder jeg sgu lidt ved tanken om det arbejde både min mand og jeg har lagt i Bellen for at få hende avlskåret..
    Det er ikke bare 2 udstillinger og så er den ged barberet.
    At hundesport er en hobby gør bestemt ikke vejen til en avlskåring mindre omkostningsfuld i hverken tid, penge eller arbejdsindsats.

• #188   11. dec Opdrættere er ikke ofre. De fleste af os gør det som en hobby, og det er super spændende, i hvert fald når alt går godt. Det gør det desværre ikke altid. Men vi har stadig selv valgt det, og mange af os kløer jo på selv efter dårlige oplevelser, og røde tal på bundlinjen, og det gør vi jo, fordi vi brænder for det, ikke fordi vi føler en forpligtelse til at producere flere hvalpe af race X.

Men derfor kan man jo godt blive irriteret over at blive omtalt som griske pengepugere, fordi man tillader sig at tage, hvad man selv synes er et rimeligt beløb for hvalpene. Og den holdning synes jeg man støder på lidt for tit, også herinde.

• #189   11. dec Så når man gør mere end det Absolut minimale så er det bare hobby, og ikke fordi man ønsker at lave noget der er bedre end gennemsnittet..?
    Ja udstilling og brugssport er en hobby, men det er så sandelig også et redskab til avl udover bare at ville lave hvalpe.
    Det er nu engang ikke bare at møde op og indkassere præmier.
    Og det skulle jo gerne munde ud i at opdrættere eller folk der foruden hr pg fru Danmark har lyst til at købe ens hvalpe.

• #190   11. dec Hvis min bedre halvdel begyndte at klage over, at det var hårdt at gå på udstilling osv, fordi at hun gerne vil have en Kennel, så ville jeg bede hende om at holde sin mund, eller droppe den den drøm. Gider da ikke at høre på brok over en hobby.

Det gør hun så heller ikke finde på vil jeg lige sige. Hun elsker det....

Et hårdt arbejde synes jeg så heller ikke at det er, arbejde er noget andet. Om der så kommer røde eller sorte tal på bundlinjen over tid, se det rager mig også langsomt. Det er en hobby.

Dem der driver en kennel som fuldtids arbejde og flere hunde, ser naturligvis anderledes på det. For nogen er det også et arbejde naturligvis. Men de er så også afhængige af overskud.

Omvendt, kan jeg også få opkastfornemmelse over den der ondt i røven mentalitet, som nogen får over, at folk sælger en hund dyrest muligt eller tjener penge på det. Mage til snævertsynhed skal man da lede længe efter.

Er x person så meget i mod, så let røven og start selv en kennel og sælg hvalpene billigere. Hvor svært kan det være?

Men Guderne skal da vide, at stod min bedre halvdel med en flok hvalpe, som kunne sælges til 100.000 kroner stykket til egnede hundeejere, og hun så valgte at sælge dem for 1000 kroner. Ja, så ville jeg finde en lidt klogere kvinde i stedet.

Ordet dummere end dum, ville nok ligge i mine tanker...

• #191   11. dec Nu er der jo altså nogle, der gør liiiidt mere end bare at udstille

Her hos os ligger det fuldstændig fast nu, hvor vi både har prøvet at gøre en hund avlsklar og haft et kuld hvalpe, at det gør vi aldrig igen.
    Det er muligt at vi gjorde "for meget" ud af det i forhold til det gængse (kunne ikke drømme om at gøre mindre), men jeg kan bare konstatere, at det er noget man gør, hvis man ikke kan lade være...

Og det kan jeg dælme, hooold nu kæft et arbejde.

• #192   11. dec Tja jeg forærer så hellere en hund væk, end sælger den billigt pga en fejl
    Og jeg giver også hellere en der vil træne med sin hund og gå til prøver med den, end sælge den til hr og fru Danmark.
    Jeg ser det ikke som dumt, men ren Win-Win fordi min avl dermed bliver promoveret.

• #193   11. dec Det er et KÆMPE arbejde at have hvalpe.
    Der er nok mere arbejde i det end de fleste tror.
    Vi gør også meget ud af det, men igen det er vores valg og det er jo netop for at sende så gode hvalpe afsted som muligt.

• #194   11. dec @CH
    Det du skriver verden understøtter jo det jeg siger.

Er det ikke sjovt så lad da være. Den beslutning traf i så.

Det du betragter som et arbejde, ser andre som sjov og hobby. Heldigvis!

Derfor vil der nok altid være gode hunde derude at købe, uanset om det er hunde til sofaen, eller den vildeste Ipo hund...

• #195   11. dec Hmm.. hvorfor udelukker det ene det andet?
    Det kan da sagtens være en hobby og hamrende hårdt arbejde på samme tid...

• #196   11. dec @CH.
    Det er nok forskellige livssyn eller opfattelse af ordet arbejde vi debatter her.

Hobby og hårdt arbejde er i mit univers to forskellige ting.

Det første kan man jo bare lade være med(dermed idiotisk at klage over] , og det sidste er for de fleste mennesker ikke en reel mulighed i praksis (medmindre man vil leve på kontanthjælp).

• #197   11. dec Martin, således er det at lave en ironman ikke hårdt arbejde?

Er definitionen på arbejde for dig udelukkende lønarbejde?

• #198   11. dec En Ironman er hårdt at træne til, men det er for de fleste ikke et arbejde. De lever ikke af det, og de kan jo bare lade være.

Det er uden konsekvens at lade være.

Men hårdt arbejde kan nu godt være ulønnet. Det man man finde mange eksempler på...

• #199   11. dec Vi definerer ikke arbejde ens, min definition er knap så smal som din.
    Det gør vores dialog her lidt meningsløs... http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=arbejde

Man yder en indsats, man fremstiller et produkt, der ikke ville være til rådighed uden denne indsats.
    Denne indsats kan være som at klø sig i nakken eller den kan trække tænder ud....

Vores indsats trak tænder ud og jeg konstaterer at man dælme får service for sine penge, når man køber hund på de vilkår...

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#200   11. dec CH. Men du får jo netop ikke fuld betaling for din indsats. Hvis alle timer med prøver,pasning, osv, skulle med ville det jo være skyhøje priser.

Hvis der kun kom en hvalp, kan man jo heller ikke regne med
    at den skal sælges,for et helt kuld pris,for at det skal gå op.

Man skal gøre det,fordi man brænder for den race man har,og mener man kan bidrage med noget fornuftigt. Glæden over at følge hvalpene og se hvad de udvikler sig til i fremtiden.