{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Overvægtig hund? {{forumTopicSubject}}

Jeg kommer lige fra dyrlægen af, og i følge hans oplysninger har hunden taget 1 kg på. Altså går det den forkerte vej. Hun er blevet sat ned i foder, til 35 g 2 gange om dagen. Hun får næsten ingen godbidder og får ikke rester.
Hvad skal vi gøre næst? Dyrlægens forslag var at sætte hende endnu mere ned i foder, men bryder mig ikke om tanken om at hun skal gå sulten rundt.

Hun bliver gået med 2 gange om dagen og bliver trænet cirka 2x15 minutter om dagen

Kommentarer på:  Overvægtig hund?
  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.389
    #1   7. dec Ekstra gåtur

Tag et sted hen en gang om dagen hvor hun kan være løs og give gas

• #2   7. dec Hvilken race?

Ud og få pulsen op, og måske skifte foder - kan være, at sammensætningen ikke passer til din hunds stofskifte.

• #3   7. dec Det er en Cavalier, som lige pt er på Cavalier foder fra Royal Canin

• #4   7. dec Min lillehund er steriliseret, og er af en race, som har tendens til overvægt. Ud over det er hun evigt sulten!

Hun har i en periode været på RC Satity, og har tabt sig rigtig fint. Nu er hun på Acana Light&Fit, og det kommer hun til at være på resten af sit liv.

Jeg kan simpelthen ikke forsvare at give hende reduceret mængde af et normalt foder, fordi hun så skal have så lidt, at hun får kvalme af sult. Så jeg går imod alle mine principper, og bruger slankefoder.

Jeg ville klart se mig om efter et foder med lavere kalorieindhold, og evt. et foder som RC Satity i en periode.

• #5   7. dec Tjek hvor meget korn eller majs der er i foderet, Det må ikke være den primære ingrediens (hvis man kan kalde det dét).
    Det har ikke primært noget med vægttab at gøre, men hvor godt hunden fungere på indholdet. Jeg havde købt de foderpiller Laika fik på internatet (det var royal canin), det var næsten kun majs, så jeg skiftede hurtigt.
    Ellers kan du jo Barfe. Her får hunden mere mad i maven så bliver den ikke sulten.

Og så kan i bare tage nogle lange gåture (lange ture er måske 45 min, men distancen behøver ikke at være længere(Hvis det giver mening?)).
    Det vigtigste er bare at i er ude og aktive

• #6   7. dec Min erfaring med Royal Canin er at hunden skal have en del mindre foder end angivet på vejledningen - kunne det have noget med det at gøre?

• #7   7. dec Super, jeg har villet skifte foder længe fordi jeg ikke synes hun fungerede 100% optimalt på RC

Jeg må lige køre i MaxiZoo og kigge på foder i dag. Kan gøre det med det samme

• #8   7. dec Du har før haft en tråd om foder til samme hund, ikke?

• #9   7. dec Jeg havde tænkt på at jeg skulle køre en 50% bare og 50% piller kost, men da jeg lige er blevet opsagt til D. 1/1, tør jeg simpelthen ikke starte sådan et projekt op, før jeg har fundet et andet arbejde

• #10   7. dec Jo det har jeg, det var i den tråd hendes foderplan blev udarbejdet

• #11   7. dec Den nemme og billige metode der virker er.

Fjern ca en fjerdedel af hendes kost og byt den ud med revet gulerod.

Så er hun ikke mere sulten end nu, hun taber sig og du sparer penge

• #12   7. dec I følge sækken skal hun have 180 g pr. Dag, og hun får jo næsten 100 g for lidt i følge sækken, så det burde ikke være mængden af foder den skulle være galt med

• #13   7. dec 180 gr. til en cavalier?

Det er hvad min pembroke på 11.8 kilo får, arh 200 gr.

• #14   7. dec Henrik det ville være en perfekt ide, hvis hun ikke blot sultestrejkede så snart der er grøntsager i hendes skål

• #15   7. dec Når du har fundet det foder som du synes hun skal have, så kan du også overveje at opbløde det helt inden udfodring. Det giver en meget større portion, og det mætter mere selv om det jo kun er vand.
    Der er lavet undersøgelser på mennesker vedr. mad med højt vandindhold, og det mætter faktisk i længere tid end 'tørt' mad, da det er i mavesækken i længere tid og fylder tarmene mere.
    Jeg giver selv min lille gut helt opblødt mad ind imellem (der skal faktisk meget vand i, og det skal stå et par timer, men svulmer så også til 4 gange mængde), og han virker også langt mere mæt efter sådan et måltid, end en lille portion piller.
    Man går så selvfølgelig glip af en aktivitet, hvis man plejer at smide foderet ud over græsset eller lign. men der må man så overveje om man vil have det ene eller det andet og evt. lægge en anden aktivitet ind i løbet af dagen.

• #16   7. dec Mai-Britt det er mig der husker forkert kan jeg se, det er 120 g til en hund på 8 kg, hvilket jo også er langt over hvad hun får. Hun får den mængde som en Cavalier på 5 kg skal have

• #17   7. dec Ok.

Men du skal fodre med øjnene, og ikke bagsiden af foderposen, det har du så fundet ud af.

Jeg ville sætte motionen op.

• Bodil Dalsgaard
    Bodil Dalsgaard Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følgere: 26 Emner: 48 Svar: 4.326
    #18   7. dec Hunden skal fodres efter idealvægten dvs hvad den burde veje, ikke efter hvad den rent faktisk vejer;)
    Når din hund er for tyk for den altså for mange kalorier i forhold til hvad den forbruger, uanset hvad der står på posen!
    Løsning, mere motion eller færere kalorier, sværere er det altså ikke.
    Du kan vælge at købe et foder med mindre kalorier hvis du ikke vil nedsætte mængter, du kan også vælge at øge motionen fx indføre en ekstra gåtur, gerne hvor hunden løber frit evnt leg med en anden hund.
    Du kan også vælge at gøre begge dele for at få det til at gå hurtigere.

• #19   7. dec Hunden skal fodres efter hvordan den ser ud, ikke hvad der står på posen. Er den for tyk, får den for meget. Og hvis den sultestrejker over at få blandet gulerødder i foderet, er den nok ikke helt så sulten som du tror.

• #20   7. dec Altså, RC Satity, som nok er det mest kalorielette foder overhovedet, anbefaler max 88 g om dagen, til en hund på 5 kg! Jeg gætter på at du bare giver din hund ALT for meget mad.

• #21   7. dec Nu træner jeg en del med mine hvorfor der selvfølgelig er skåret lidt ned på fast foder pga godbidder (som så også kan være deres foder), men mine 18 kg hunde har jeg måtte sande kun skal have omkring 120 g dagligt, ellers tager de simpelthen på..
    Kigger jeg på enhver fodersæk skal de rask væk have 250 g dagligt.

De første år fulgte jeg vejledningen og havde en smællerfed, inaktiv hund, hun har nu tabt sig og er glad, aktiv og med på alt.
    Så jeg måler alt af og kan derved lettere sætte målene op eller ned ved behov, men grundmængden er ens.

• #22   7. dec Jer der sætter fodermængden med ift. posens angivelser, giver I så et vitamin/mineraltilskud ved siden af? Jeg tænker at hvis mængden af vit/min er tilpasset den fodermængde de angiver, så får hunden for lidt hvis man skærer meget af?

• Bodil Dalsgaard
    Bodil Dalsgaard Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følgere: 26 Emner: 48 Svar: 4.326
    #23   7. dec Hunden får da ikke for lidt vitaminer ved at sætte fodermængde ned??? Du får da heller ikke for lidt vitaminer hvis du spiser mindre lige som du altså heller ikke får for mange ved at spise mere

• #24   7. dec Jeg ville kigge på indholdet i foderet og forsøge mig med noget foder, der indeholdt noget helt andet. Jeg bryder mig ikke om at en hund "ingen" mad skal have. Hver foderskift skal have min. 2 måneder helst 3 før man kan se forandringen.

En hund der lever på tørfoder med f.eks. korn, ville jeg finde noget foder uden korn og omvendt. Jeg ville bytte proteinkilden ud, så hvis det var kylling, ville jeg finde noget der ikke indeholdt kylling men f.eks. lam.

Fik jeg samme resultat = En hund der var overvægtig, ville jeg få undersøgt skjoldbruskkirtellen

• #25   7. dec Jeg har gode erfaringer med Essential Contour. Der får hunden stadig en fin mængde foder, og samtidig taber den sig.

• #26   7. dec Jeg har faktisk budt min (dengang meget overvægtige) Lina kun at få omkring 125 gram tørfoder (Essentials Contour) om dagen. Hendes idealvægt er omkring 26 kg.
    I dag, hvor vi stadig skal passe gevaldigt på vægten, får hun omkring 90 gram tørfoder og omkring 150 gram råt kød om dagen. I det rå blander jeg revet gulerod eller en grøntsagsblanding (Nettos frosne).

Ekstra motion er vigtigt, men ekstra hjernearbejde bruger hundene OGSÅ energi (og dermed kalorier) på.

• #27   7. dec I konkurrence sæson giver jeg ekstra tilskud for energi, resten af året for led og pels, men ikke som sådan vitamin/mineral tilskud.

De får jo varieret kost, benytter mig altid af min. 3 slags blandet tørfoder (+/- korn), kød på tilbud, godbidder og grøntsager.

Især den ene hund har tendens til mavesyre, så hun bliver utilpas ved mindre end 2 x fodring daglig, derfor får de nogen gange ekstra ris, opløste havregryn etc. oveni maden så det fylder mere. Gulerødder er også et hit..

• #28   7. dec Jeg giver ikke tilskud.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 6.202
    #29   7. dec Hvor lange er gåturene? Det siger jo ikke så meget, at hun bliver gået med to gange om dagen. Det kan i princippet være to gange 10 min og det er altså alt for lidt fysisk aktivitet. Det skal min være 45 minutter to gange dagligt, gerne mere. Jeg ville skrue op for motionen og skifte til et foder som er bedre sammensat fx Essential Contour som er lavet til overvægtige hunde, så de stadig kan få en rimelig portion. Min cavalier er i øvrigt en ordentlig basse på 11 kg uden at være overvægtig. Får han et måltid tørfoder (han får primært råt), så får han ca 30 gram. Så hvis din hunds idealvægt fx er 7 kg (hvad mener dyrlægen, at idealvægten er?), så er 70 gram dagligt rimelig meget, synes jeg. Jeg ville helt klart skrue op for motionen, ned for fodermængden og købe noget andet foder som er bedre sammensat end RC

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#30   7. dec Det ligger lidt til cavaliere, at de nemt bliver overvægtige. Lige som labrador. Og i øvrigt enig med flere andre i at det vil være godt med fritløb på en del af gåturene på egnede steder selvfølgelig

• #31   7. dec Aron får Royal Canin Satiety Support - Veterinary Diet, findes også til små hunde inde på zooplus,dk
    Han får 34 gram 2 gange om dagen, flere gulerødder, 10 små guffer til gå turen, som også er fedt fattig.
    Han har fra juni måned til nu tabt 3,7 kg. Han taber 1/2 kg i måned.
    Vil lige sige hans mængde foder, svare til en meget lille hund, forhold til hvad han er.
    Han vejer nu 24,8 kg, han har været oppe på 29 kg. Vores mål er pt. 22 kg.
    Han er kastreret. .

• #32   7. dec I din anden fodertråd beskriver du en hund, der er kræsen og ikke vil spise hvadsomhelst......
    og nu laver du en tråd om den samme hund, der er for tyk?

Måske skal du lytte lidt mere til din hund..

Find et fornuftigt foder. Evt med hjælp fra dyrlægen, der jo har set hende.
    Og giv hende så det foder i en mængde, der passer til hendes idealvægt.
    Hvis hun er sulten efter mere, så bløder du ved næste måltid foderet op med varmt vand.
    Og hvis hun ikke spiser op, så fint! Så kommer hun hurtigere ned på hendes idealvægt!

Du skal IKKE kræse for hende med middagsrester eller ekstra kød i foderet. Hun behøver ikke spise op. Bare gør portionen mindre ved næste måltid.

Giv hende evt et kødben hver weekend. Og sæt mængden af tørfoder ned den dag.

Din hund er for tyk! Det bliver hun ikke medmindre hun allerede får for god mad.

• #33   7. dec Det foder jeg mest ser er oppe og vende er Essentials Contour, er det noget I vil anbefale at vi prøver?

Dyrlægen mener at hun maks må veje 8 kg. Hun vejer 12,8 kg. Hun har ikke vejet 8 kg siden hun var knap et år og et bette skravl. Jeg synes hverken hun føles eller syner tyk, men hun har da en lille delle på mavsen. Hun har ingen problemer med at være aktiv, løbe osv.

Jeg ved ikke hvor langt de to daglige ture er på, da det ikke er mig der går med hende. Jeg træner og leger kun med hende

Jeg har overvejet om vi skulle prøve et aktivitets spil, evt. Selv lave et, så hun får brugt hjernen udover ganske normal tricks træning

Vi flytter om små 9 dage, og flytter lige over for hendes bedste ven, så leg vil blive mere fremtrædende i hverdagen for hende.

• #34   7. dec Når I siger løbe frit, ville det så være okay at have hende i spor Line? Vi har nemlig intet stort område, som ikke ligger ud time en vej. Vil helst gerne undgå risikoen for hun løber ud på en vej hvis hun ser en kat eller andet hun ønsker at jagte
    Min sporline er 10 m, er den lang nok eller skal vi ud og have fat i en på 25 m?

• #35   7. dec Hunden får ingen middagsrester eller kød, ihvertfald ikke hvad jeg ved af. Hun får sine piller, og har derudover sine tyggeben(lammeører eller hudben)

Lige et andet spørgsmål nu når vi er her. Hun har lige fået renset tænder, og vi har derfor fået afvide vi skal børste dem, hvilket er fair nok. Men synes eg har læst noget om at rå ben kan hjælpe på tænderne, eller ihvertfald være med til at forebygge. Hvilken type rå ben må hun få, i forhold til at hjælpe tænderne?

• #36   7. dec En overvægt på mere end 50% er RET voldsom. Godt, at du nu går i gang med at slanke hunden.

Er det din hund, Dorte? Jeg bliver lidt i tvivl, fordi du ikke selv lufter den.

En lang line er fin, men det ville være bedre, hvis du kunne finde et sikkert område, hvor hunden kunne være HELT fri, synes jeg.

Alle slags rå ben er OK - men hold dig fra bærende knogler, da de er ret hårde og kan knække tænder (er min erfaring). Giv fx ribben, kyllingelår ol.

Tyggeben feder også.

Aktivitetsspil, fodersøg (gem ude eller inde), hjemmelavede opgaver - fint fint

• #37   7. dec Aron får ikke lov til at løbe frit rundt, for hvis han ser folk eller andre, så løber han efter dem og knurer.
    Han får en lang line på 15 meter, også går vi i et jævnt tempo, op og ned af bakker, skrænter. ture af 3-5 km.
    Havde min ryg kunne holde til det, ville jeg have cyklet med ham, men det går slet ikke.
    Mindre godbidder, også nogle godbidder/ tygge ting der ikke feder. som fisk, kylling, lidt okseting. Også en masse gulerødder. Han får nok 3-4 gulerødder om dagen.

Også få dyrlægen ind over, også kom til kontrol vejning 1 gang i måned. Det jeg gør med Aron, for så har jeg noget at gå efter. Og jeg kan spørge dyrlægen, hvis der er noget.

• #38   7. dec Isabelle en overvægt på 50% hvor ser du det henne? Hun får den mængde foder som en hund på 5 kg skal have i følge posen. Hun skal ikke veje 5 kg. Vi vil gerne have hende ned på de 8 kg, som mindste vægt, fordi hun er en stor Cavalier

Hunden er en familie hund. Jeg går ikke selv med hunden, fordi at jeg ikke når det om morgenen, og er så sent hjemme at det ikke altid passer med en gåtur ind i mellem dagens gøremål i mit skema.

Vi har en hundeskov i byen, men det er de færreste der kan respektere at man ikke bare slipper hunden fri og så står udenfor indhegningen og kigger på hunden.
    Det eneste sted jeg sådan lige kan tænke på er sikkert, er ud til en stille vej, men risikoen er der stadig. Men det er det sikreste sted udover haven.

Så vil jeg begynde at bytte hendes tyggeben ud med rå ben. Det er lidt nemmere at modregne dem i foderet også, synes jeg.

Vi vil helst undgå at smide hendes foder i haven, da naboerne har problemer med rotter. Men vi bruger lystigt det med at gemme hendes mad rundt i huset eller gemme dem i et langhåret gulvtæppe

• #39   7. dec Zoey er heldigvis ikke en bølle med det der med at komme når man kalder, men hellere være på den sikre side.

Er gulerod og agurk hip som hap? For hun vil gerne have agurk, men mætter det lige så meget som gulerod?

Vi har ikke mulighed for at komme hos dyrlægen månedligt, da vi ikke har bil, og hunden er ikke tryg ved buskørsel, hun stresser SÅ meget over det.
    Dog vil jeg, når vi flytter, overtage alt pasningen af hende. I følge med flytningen vil jeg få mindre transporttid, og derfor have mere tid til en ordentlig gå/fri løbs tur med vuffi. Vi får endvidere skov tæt på, så vi kan komme ud og gå nogle steder hvor hun rigtigt kan få brugt næsen

• #40   7. dec Giv den da bare noget mindre mad. Så er det problem løst på 0,5

• #41   7. dec Altså, 50% af 8 kg, er 4 kg. Hunden er mindst 4 kg for tyk i forhold til hvad dyrlægen siger, ergo en overvægt på mere end 50%. Jeg giver Isabelle ret, det er massiv overvægt, og skal tages meget alvorligt. Med en race der døjer med både hjerteproblemer og dårlige knæ, er så massiv overvægt en katastrofe for hunden!

Meget mindre mad, NU! Vent med den hårde motion til om et par kg. Det er alt for hårdt for hende nu. Når hun har smidt 2-3 kg, kan du motionere hende mere hårdt, men lige nu bør det være lange ture i roligt på, gerne flere gange om dagen.

• #42   7. dec Der skulle stå "lange ture i roligt tempo"

• #43   7. dec A skrev det - det med de 50% i overvægt.
    4 kg i overvægt lyder måske ikke af meget, men i forhold til, at idealvægten er omkring 8 kg, ER det meget - og altså 50%. Hvis et menneskes idealvægt er 60 kg, og vægten siger 90 kg, er man vist ikke i tvivl om, at det er voldsom overvægt.

Gulerod mætter mere end agurk, men hvis hunden ikke vil have gulerod, er agurk bedre end ingenting - dvs. det mætter også

Vej selv jeres hund en gang om ugen. En almindelig badevægt er fin nok - ikke heeeelt nøjagtig men OK. Vej dig selv uden hund - og så med hund. Træk din vægt fra den samlede Sådan gør vi her i huset

• #44   7. dec Gud ja, kan da godt mærke at jeg ikke har matematik mere haha, selvfølgelig er det 50 %
    De procenter har altid drillet mig lidt

Jeg må have endnu en prædiken om foder herhjemme, og klippe yderligere i målebægeret. Jeg har en papfar der synes det er synd for hunden at den ikke får mere.

Tænker jeg vil nedsætte fodermængden, samtidig med vi bløder hendes mad op, for det gjorde jeg her til aften, og hun var lidt tøvende, men det til lægger jeg narkosen fra tidligere

Vil I mene hun skal ned på det halve hun får nu, eller skal vi bare prøve at sætte det ned med 10 g og se om hun spiser op og så fortsætte med at nedsætte indtil skålen er tom når hun har været der?

Jeg går i morgen i gang med den store ben fjernelse i huset, så hun ikke spiser andet end hendes piller.

Jeg skriver opgave de næste 14 dage, og har fri til D. 2. Januar, så der har jeg tid til at få startet en rutine op med nogle længere gåture.

Hvad er bedst mange små korte ture(1 km pr. Tur) eller flere lange ture(2-4 km pr. Tur)

• #45   7. dec Jeg mener det vigtigste er hvor lang tid du går og ikke hvor mange km. Om det er mange små eller færre lange, det tror jeg er ligemeget, men jeg vil selv foretrække lange ture, så man kan bevæge sig lidt længere væk fra huset og gå

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#46   8. dec Jeg synes, som før skrevet, at det er en god ide at skifte til Essential Contour og så ville jeg gå ned i fodermængde til 25 gram to gange dagligt og tilbyde grønt som snack. Hvis hun ikke gider at spise grønt, så er hun jo ikke super sulten. Hvis du giver fx et kyllingelår eller et ben i den størrelse, så svarer det til et måltid

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#47   8. dec Og så ville jeg gå færre lange ture dagligt fremfor mange korte

• #48   8. dec Det ville være rigtig godt for jer begge to, hvis I startede til hundetræning. For det er vigtigt at finde noget andet at gå op i end mad og vægt.
    Der skulle meget gerne være andre glæder i livet end mad. ISÆR for din lille tykke hund..

Jeg ser rigtig mange cavalierer, der er begejstrede for lydighedstræningen. De er næsten lige så fokuserede som retrieverne. En drømmehund at træne med..

Og det er meget, meget sjovere at gå tur, når der er en masse træning og opgaver indbygget i turen. Ikke bare noget med at komme fra A til B på en bestemt tid..
    sjovere for jer begge to..

Og en hund skal ud og gå. Uanset hvad. Hvis du skal skrive opgave, så er det bare ekstra sundt for dig selv at komme ud og gå og fokusere på din hund. HUN savner jo også din opmærksomhed når du sidder med næsen i bøgerne. I har begge to rigtig godt af at du holder pauser.
    ....jeg er alene med min Silke. Og hun kommer altså ud og gå, uanset om jeg er sengeliggende med lungebetændelse og feber. Der skal bare varmt tøj til.
    Og min super lydige hund kan gå løs de fleste steder.
    Det er både sjovere og nemmere at have en lydig hund..

• #49   8. dec Mængder har jeg svært ved at vurdere, men den mængde hun får nu, er jo tydeligvis for stor.

Hvis du kan undvære hende en måneds tid, kan hun komme på slankeophold her hos mig. Det er meget nemmere at slanke andres hunde end egne. Min mosters chi er gået fra 6,4 kg til 4 kg, hvor han smed de første 1,5 kg hos mig over en periode på 2 måneder. Han var ved at dø af overvægt. Han fik akut bugspytkirtelbetændelse, og måtte indlægges i 3 dage. I dag går det ok med ham, men trods han lige er rundet 10 år, er han ved at være slidt op. Han får i dag 20 g tørfoder morgen og aften - Vetpro Slank Hund.

Min egen corgi har flere gange været lidt buttet, og været oppe på 15,5 kg hvor hun helst skal ligge lige under 15 kg. Men hold op, hvor har jeg haft svært ved at slanke hende! Hun er jo min lille baby

Jeg var klar til at få taget blodprøver på hende, for at få tjekket om hendes stofskifte var gået helt i stå. Jeg synes jo ikke hun fik noget at blive tyk af! En veninde bad mig skrive ALT ned hun fik på en dag, og jeg måtte jo konstatere at hun bare fik for mange godbidder og hapsere i løbet af dagen.

I dag får hun 40 g vådfoder med 40 g ris eller grøntsager til morgenmad. Til aften får hun cirka 40 g tørfoder (Hills Metabolic). Alle snacks med skrammel i er fjernet, og hun får nu KUN hjemmelavede godbidder og tørrede snacks i løbet af dagen.

Det er skide svært med ens egen hund, men som en anden skriver, er det en god ide at veje en gang om ugen. Og skrive alt ned, hunden får (også når den slikker en tallerken for sovs). Brug en skridttæller (sådan en er der nok på din telefon) til at måle hvor langt I går hver dag. Og så er jeg enig med Birgitta i at træning kunne være en god ide. Både som adspredelse, men også for at I får et endnu tættere bånd og laver noget sjovt sammen

• #50   8. dec Jeg ville fjerne hendes madskål fuldstændig. Afveje præcis mængde på ca 80-90 g. hver dag. Og så skulle hun arbejde for alt sit mad.
    Aktivitetsbold/spil, gemmeleg hvor hun selv skal opsnuse foderet. Rulle lidt mad ind i et gammelt viskestykke hun selv skal rulle ud osv. Træne øvelser, tricks, balance.
    Så vil hun få en del fysiks og mental træning. Og du ved præcis hvad hun får.
    Ingen må give godbidder udover det afvejede foder.

For når hun er blevet så fed skal der altså ske noget.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#51   8. dec 80-90 gram foder dagligt er alt for meget. Hun får jo kun 70 gram nu. Jeg vil mene, at hun skal have max 60 gram i alt om dagen og så skal hun motioneres mere. Og rigtig god ide at droppe madskålen og fodre aktivt fx med fodersøg, hvor måltidet spredes ud i hele haven. Min cavalier som er en del større (idealvægt på 11 kg) og går rigtig lange ture hver dag får 30 gram tørfoder, når han ind i mellem får et måltid tørfoder. Så får han godt nok også godbidder ved siden af, men når hun skal tabe næsten 5 kg, så skal man virkelig passe på, så synes jeg godbidderne skal være grønsager. Og så synes jeg, at det er en rigtig god ide jævnligt at give et kødfuldt ben i stedet for et måltid tørfoder. Og så ville jeg stadig skifte til et foder som er bedre sammensat. Essential Contour indeholder meget mere kød end RC og mætter derfor bedre

• #52   8. dec 60 gram om dagen det ville jeg ikke turde til en hund på 12 kg. Så er du jo helt nede på 50% af vejledende fodermængde.
    Kroppen skal jo have næring for at fungere.
    Min gårdhund på 10 kg får over 100 gram om dagen. Og han er slank.
    Jeg tror det er bedre at sætte aktivitetsniveauet voldsomt op og så et minimalt foderindtag men hvor hunden arbejder for hver en krumme.
    Den får 70 gram foder fordelt på to måltider, men bliver trænet 2x15 minutter dagligt og der kan sørme da ryge rigtig mange fedende godbidder ind på 30 minutters træning. Medmindre der kun belønnes med legetøj.
    Derfor skrev jeg 80-90 gram som dagsdosis og så måtte den kun få af det afvejede foder. For så har man fuldstændig styr på foderindtaget.
    Men ok har aldrig prøvet at have en fed hund så det er måske ikke lige mit specialområde

• #53   8. dec Okay, jeg får købt Essential Contour hjem, så vi kan komme i gang med foderskifte med det samme.

Hundetræning har vi ikke her i byen, og uden bil har vi ikke mulighed for at komme til hundetræning i en anden by.

Under træning får hun ganske normale foderpiller, som modregnes hendes aftensmad og morgenmad. Foderpillerne er en blanding af Real Nature, Orijen og Acana.

Vi har som sagt ikke mulighed for at smide foderet ud i haven lige pt. Fordi naboerne har problemer med rotter, og vi ønsker ikke de kommer over til os.

• #54   8. dec Men jeg vil prøve at indføre mere aktivitet i forhold til maden.

Hun er generelt en meget lydig hund, men jeg vil hellere være på den sikre side i forhold til leg ud til vej. For selv den lydigste hund kan der ske uheld for.

Kommentér på:
Overvægtig hund?