{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Førerhund {{forumTopicSubject}}

Jeg var ude med min hund, gik på en villa vej, skal krydse vejen og ser godt der kommer en dame med en førerhund i mod os, fra en sidevej.
Jeg tænker ikke videre over det og krydser vejen.
pludselig hører jeg et råb, vender mig om og ser at førerhunden har trukket damen omkuld, jeg skynder mig tilbage til damen, for at hjælpe/tjekke om hun er ok, det er hun og kommer op selv, jeg siger så at jeg har hund med, bare for at hun ved det (er ikke gået helt hen til hende, holder en god afstand)
Da jeg har sikret mig at hun er ok, går vi videre for ikke at forstyr mere, førerhunden vil gerne hen til min hund.
Jeg kan blive ved med at hører damen sige nej til hunden og at den skal gå pænt mm.

Jeg blev lidt overrasket, ikke fordi at der ikke kan opstå situationer, men burde en førerhund ikke kunne abstrahere fra andre hunde, altså vi var jo et stykke fra dem og min hund ænsede slet ikke førerhunden, har oplevet før med samme hund at den har trukket hende over en villa vej, fordi den ville hen til min hund, synes det virker lidt vildt, tænker hun skal jo kunne regne med den.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førerhund
  • #1   16. dec 2017 jo, det burde den... men jeg kommer lidt til at tænke på en genudsendelse fra dr phil her for nylig, hvor der netop var omkring et firma som 'snød' folk med dyre hjælpehunde, hvor de reelt set fik en utrænet hvalp, og ikke alle havde godt temperament.
    Men der hvor jeg så tænker er, at det måske er sådan at der også findes noget lignende her i landet, hvor der sælges servicehunde som ikke er trænede godt nok - eller om der er noget lovkrav til de her ting. For så kunne det jo være at damen har fået en vovse der slet ikke har modtaget den fornødne træning.


  • #2   16. dec 2017 Der findes "gode" og "mindre gode" førerhunde. En blind her fra byen har haft en "mindre god" førerhund. Vi måtte indimellem sige til ham, at han altså ikke gik på cykelstien men midt ude på vejen med sin hund.

    Det skal siges, at den hund havde han ikke voldsomt længe. Den var ikke lige den bedst egnede.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #4   16. dec 2017 Tæt ved mig bor et ældre par, de træner førerhunde.
    Det er nogen meget unge labbere de går med.

    Jeg har aldrig været andet end imponeret over hvor gode de er.
    Og det skal de være.


  • #6   16. dec 2017 stakkels dame..

    de førerhunde jeg har set her i byen har været stille og rolige, de kigger måske lige og så går de videre .

    Jeg ved ikke hvor svær grad af blind de er, men jeg hoster gerne når jeg er i nærheden og har jeg hund med krydser jeg gaden eller går helt ind til siden, mens jeg roser den hund jeg går med..

    Bare i tilfælde af den blinde ikke kan se noget som helst (Der er jo nogen der kan se omrids)


  • #7   16. dec 2017 Kunne det have været en hund under uddannelse ?


  • #9   16. dec 2017 Får man udleveret en hund fra Dansk Blindesamfund, så får den blinde træning sammen med hundetræneren, så man kan se de fungerer godt sammen, og den blinde lærer hunden rigtigt godt at kende. Der hvor det så ofte går galt, er, når den blinde ikke henvender sig, hvis der opstår problemer. Hunde, der ikke bliver brugt nok, får jo ikke holdt træningen ved lige, og så kan det altså let gå galt. Jeg har set det en del gange, når jeg har arbejdet med de blinde.
    Jeg arbejdede på et tidspunkt hos et blindt ægtepar, som havde 2 førerhunde. Den ene blev brugt hver dag, den var meget lydig og dygtig. Den anden hund, blev stort set aldrig brugt - den blev helt naturligt dårligere.

    Min mands onkel har været førerhundetræner i mange år. De ville IKKE sende en hund ud, som ikke var OK. Men hvis ikke de får at vide, det går skævt, så kan de jo ikke hjælpe med at få rettet dem ind på sporet.


  • #10   16. dec 2017 Den blinde her i byen går mange lange ture med sin hund. Så det er bestemt ikke, fordi den ikke bliver brugt. Men der findes vel også hunde, der ikke er lige egnede.

  • #11   16. dec 2017 Tak for alle jeres svar, faldt lige i søvn smiley Hunden er ikke under træning hun har haft den længe.

    Jeg har tidligere mødt den, hvor den trak damen over vejen fordi den ville hen til min hund, jeg sagde selvfølgelig at vi var der og at jeg havde hund med, damen sagde så at det var fordi den gerne ville hilse og hun ikke ville få den med inden den havde hilst, og så stod vi lige kort og snakkede, efterfølgende kom jeg så til at tænke på at normalt må førerhunde jo ikke forstyres i sit arbejde, og hilse på tilfældige hunde og mennesker.
    Tænker om førerhunden har fået lov til det samme flere gange i "arbejdstiden" så har den jo lært at det er ok.


  • #12   16. dec 2017 En hund, der ikke er egnet til opgaven som førerhund, bliver ikke sendt ud til en blind. Om man har kemi med hunden er så en anden sag.
    Jeg har aldrig mødt en førerhund, der ikke var OK ved ankomst - jeg har derimod set hunde der har mistet sin træning og fokus ved at bo hos den blinde. Den blinde må bede om hjælp hvis ikke samarbejdet fungerer, så får de jo hjælp af dem, der har trænet hunden op.


  • #13   16. dec 2017 Maya - Ja - det lyder til at hunden netop har lært at det er OK.
    Det er synd for damen. Det er også ret farligt for hende, hvis hunden fiser ud på vejen med hende..


  • #14   16. dec 2017 Det er bestemt uhensigtsmæssigt at en førerhund vælter sin bruger omkuld eller trækker brugeren over vejen for at hilse på en hund.
    Jeg håber at det er brugeren, der ikke har været tydelig nok i træningen / brugen af hunden og at det med tiden er blevet sådan ( så er det bare drøn ærgerligt at brugeren ikke beder om hjælp til at løse problemet)
    Når en førerhund kommer ud til sin bruger er den grundtrænet. Den kan almindelig lydighed og er miljøtrænet, så den er fortrolig med at komme med offentlig transport, komme i forretninger, færdes i trafik, kender de gængse førerkommandoer som feks at finde kant ( fortov), finde dør, finde trappe,højre, venstre osv.
    Det er BRUGEREN der skal træne hunden til at kunne præcis det brugeren har behov for, og dette foregår dels ved at den der har haft hunden i træning kommer og træner sammen med hund og bruger og ved selvtræning
    Når det så er sagt har jeg en rigtig god veninde, der er helt blind og bruger førerhund. Hun har sendt flere hunde med træneren hjem igen, fordi den ikke var klar / god nok / passede til hendes behov.


  • #15   16. dec 2017 Jeg tror også bare at jeg har troet at det var meget mere firkanten, at nu er hunden på arbejde og nu har den fri.
    Blev bare lidt bekymret for damens sikkerhed.
    Jeg kender slet ikke til den verden, har kun observeret dem på afstand, men havde et noget andet billede af hvordan det foregik.


  • #16   16. dec 2017 Når den har selen på, er den jo på arbejde, så skal den ignorere og koncentrere sig om at udføre sit arbejde. Det lyder til, det er gået meget skævt for hund og brugeren. Hun bør virkelig få hjælp.

  • #17   16. dec 2017 Det tænker jeg også, men kender hende ikke, andet end jeg ser hende ind imellem, og har haft de her to beskrevet møder, med langt imellem, nok et år, så synes ikke jeg vil tage det op med hende, jeg har fortalt situationen til en anden dame der kender lidt til dem og hun ville snakke med hende hvis en lejlighed byder sig.

  • #18   16. dec 2017 damen sagde så at det var fordi den gerne ville hilse og hun ikke ville få den med inden den havde hilst

    Tænker som du, at hun selv har fået indlært hunden en dårlig vane. At den må hilse, selvom den er på arbejde.

    Det kan dog også være startet ved at hundelufterer har ladet deres -den gør ikke noget hund-, fræse over og hilse på hendes førerhund.


  • #19   16. dec 2017 Havde hunden førerbøjle på eller var den bare i alm snor ?

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #21   17. dec 2017 en hunds læring stopper jo ikke, når den er færdig uddannet.

    så snart at den kommer ud til en bruger, så starter den op på ny læring - at fungere med brugeren, og denne kan sagtens "ødelægge" en ellers gennemført førerhund.


  • #22   17. dec 2017 Ib: den havde førerbøjle på.

    Som sagt kender jeg ikke damen, har bare set dem på afstand over et par år, og haft de her to "møder" med dem, så det var bare en undring/bekymring for damen. Ved ikke noget om deres træning og dagligdag.


  • #23   17. dec 2017 Maya: Jeg kan godt forstå du er bekymret for damen. Det kan gå hen og blive rigtig farligt for hende når hunden ikke har fokus på opgaven ( At lede hende sikkert på vej )


  • #25   18. dec 2017 Mine forældre havde en ven der trænede blindehunde og jeg var jo en 'sucker' for hundetræning allerede dengang. De holdt jævnligt kurser for blinde og deres førerhunde for at holde træningen ved lige. Og det hændte da at en blind måtte have lidt ekstra træning fordi vedkommende havde lidt svært ved fx at styre hunden. Det er jo heller ikke sådan at man får udleveret et stk førerhund og så er den ged barberet.
    Mht blindehunde og det at hilse/lege med andre hunde, så har et par af mine gamle hunde haft en god 'hundebuddy' i en blindehund. Vi mødte hende første gang ved den hundeskov vi brugte meget og derefgter begyndte vi at lave aftaler om at mødes. Førerhunden fik en klokke på så dens ejer kunne hører hvor den var, selen kom af og den fik fri. Så fulgtes damen med os andre hundefolk rundt i skoven, mens hunden hyggede sig med vores hunde. Hun synes at hendes hund skulle have et frikvarter engang imellem. Men hun havde brug for at der var nogen med, der kunne fortælle hende hvad hendes hund lavede og om der fx kom hunde vi ikke kendte så hun kunne kalde den ind. Desuden havde hun brug for nogen der kunne sørge for at hun kom sikkert rundt i hundeskoven.


Kommentér på:
Førerhund

Annonce