{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.819 visninger | Oprettet:

Omplacering eller? {{forumTopicSubject}}

Kære HG venner.

Jeg har en kammarat som ejer en flot Dogo Canario hanhund. Han er desværre ikke oprettet herinde, men har nogle problemer jeg tænkte i måske ville kunne hjælpe ham med.

Hunden bliver snart 2 år gammel, og har stamtavle. Han har E hofter, og 2 på albuer. Han er hentet i udlandet som hvalp, og har et sind/ temperament som nok ikke helt høre til i et parcelhus kvarter i Danmark. Min ven føler ikke længere at han tilbyder hunden en god tilværelse, og er i tvivl om han skal forsøge at omplacere hunden eller hvad det bedste er at gøre i denne situation.

Hunden har fra dag 1 været meget egenrådig, og når noget ikke passer ham bider han fra sig. F.eks. når han ikke vil ind fra haven, så lægger han sig ned og nægter. Hvis ejer efter et stykke tid med forsøg på indkald, prikker til ham med foden så flyver han op og markerer sig. Da han var hvalp og tyggede i ting han ikke måtte, og fik et bestemt "nej" så kvitterede han med et hug hvis ejer var indenfor rækkevidde. Lignende situationer er ofte opstået.

Min ven har desuden en blandingstæve på omkring 4 år, som hanhunden heller ikke er bleg for at hoppe på. F.eks. kan han finde på at træde på hende, og når hun piver springer han på hende. Nogle gange overgiver hun sig straks, andre gange tager hun kampen op. Seriøse slåskampe er sket 3-4 gange. Nogle gange helt umotiveret, og ifølge ejer har der ikke været nogen tegn op til. Det er sket når tæven bare passerer ham uden nogen form for kontakt. De har hidtil kunne råbes op, men ved sidste sammenstød måtte der mere til da han aggressivt blev ved med at opsøge tæven som havde smidt sig på gulvet.

Så han er en hund som ikke skal provokeres eller prikkes til på forkerte tidspunkter. Man skal holde ham under konstant opsyn når han er sammen med andre hunde. Men han er udover det en rigtig glad og kontaktsøgende hund. Han er desuden opdraget konsekvent, men med kærlighed og ingen fysisk afstraffelse osv..

Jeg har sagt alt hvad jeg har at sige til min kammarat, men han er stadig meget i tvivl. Så jeg tænkte at HG måske kunne hjælpe med nogle løsningsforslag og et andet syn på sagen end mit.

Jeg håber i vil skrive jeres råd, så jeg kan vise ham tråden.

Kommentarer på:  Omplacering eller?
  • #1   28. dec 2017 Altså..
    Det er nemt at sidde og spille smart online, men der er kun en rigtig ting at gøre i den situation.
    Sorry to say.
    Det der er en hund der er farlig i de forkerte hænder.

• #2   28. dec 2017 Et ord: AFLIVNING.

• #3   28. dec 2017 Giv hunden fred
    De dårlige hofter og albuer kommer sandsynligvis til først at give hunden massive smerter og dernæst koste ny ejer mange penge for, at hunden ikke skal leve med smerter. Når der dertil er mentale problemer vil det være helt umuligt at finde et nyt ordentligt hjem, tænker jeg.

• #4   28. dec 2017 Ud fra beskrivelsen er jeg enig i at aflivning nok er den eneste forsvarlige løsning.

• #5   29. dec 2017 Puha, jeg ville ikke turde at omplacere sådan en hund.. Alt for meget kan gå galt, og han kan ende som kastebold eller værre..

Jeg ville klart aflive, både for hundens skyld men sandelig også for min egen samvittigheds skyld

• #6   29. dec 2017 Giv den stakkels hund fred. Og uden at have set hunden, så er det absolut ikke utænkeligt at en del af adfærden skyldes smerter pga hofter og albuer når vi snakker den størrelse hund.

Jeg ville slet ikke være i tvivl..

• #7   29. dec 2017 Jeg tænker at en omplacering af en hund der både har fysiske skavanker og den adfærd der beskrives her ville være uansvarligt.
    Jeg ville ikke turde andet en aflivning

• #8   29. dec 2017 som jeg læser det har han ondt og reagere aggressivt deraf og så har han nogle ret store aggressivitets problemer..
    det er nok første gang i hg's historie man høre mig sige det... men jeg tror den hund har bedre af at få fred..

den kan ikke omplaceres, i de forkerte hænder kan det ende helt galt, selv i de rigtige hænder lyder det til dens fremtid er lagt af smerte og en masse problemer som lyder til at være noget krævende at rette op på, hvis det overhovedet kan lade sig gøre..

og den kan jo heller ikke blive, hverken for tæven eller dens egen skyld den har det jo virkelig ikke godt

• #9   29. dec 2017 Der er da kun en ansvarlig vej og det er sidste tur til dyrlægen.
    Sådan en hund skal da aldrig omplaceres.

• #10   29. dec 2017 Den hund er bare SÅÅÅ misforstået!!

Aggressiv? Nej tværtimod, men den er smerteplaget og har længe forsøgt at sige at der er noget galt!
    Og når den laver udfald så er det fordi det sidder i bagagen at en bestemt handling, eller bevægelse betyder smerter, derfor reagerer den helt naturligt!

Lige præcis pga hd og ad så er der for mig ingen tvivl om at hunden skal have fred! Men havde jeg kunnet fjerne hundens smerter og placere den hos en kyndig person, så gjorde jeg det på stedet!

Så mit svar er udelukkende pga status på hofter og albuer.

Stakkels stakkels dreng Mit hjerte græder! Hvorfor har ingen hjulpet ham.

• #11   29. dec 2017 Jeg ville nok aflive. Ikke pga. adfærden, men pga. skavankerne. Med både dårlige hofter og dårlige albuer, så er han dømt til en tilværelse i smerter, hvis han da ikke allerede er der.

AD er MEGET smertefuldt, meget værre end HD.

Synes det er synd at omplacere sådan en hund. Den ender sandsynligvis som kastebold, hvis ikke pga. helbredet, så pga. adfærden, som med stor sandsynlighed er forbundet til det.

• #12   29. dec 2017 Stakkels hund.
    Smerteplaget og dybt misforstået.
    Der er kun én rigtig løsning, for hundens skyld: fred.

• #13   29. dec 2017 Hvis den kan smertedækkes - for det er den jo tydeligvis ikke hvilket er dybt uansvarligt i mine øjne over for hunden - så ville jeg give den chancen i et erfarent hjem. Jeg mener ikke, at denne hund har fået en reel chance når den har ondt.

Kan den ikke smertedækkes 100 % så ville jeg give den fred pga det.

• #14   29. dec 2017 Kun knap 2 år gammel, på smertestillende resten af livet, nej.

Der skal tages afsked med den hund, alt andet er egoistisk.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 38 Følgere: 525 Emner: 129 Svar: 4.317
    #15   29. dec 2017 Tænker også aflivning, 2 år gammel og med status e hofter, kan det overhovedet være værre?

Han må også gøre op med sig selv, kan han leve med at omplacering og så få at vide den er sprunget i hovedet på et lille barn?

• #16   29. dec 2017 Hofterne kan reddes.

En rottweiler med E hofter svømmede 3 gange om ugen, og fik så stærke muskler at de holdt sammen på de dårlige hofter.

Men det skal pålægges en ny ejer, det skal vedligeholdes resten af hundens liv, det er ikke billigt, og nej, det er ikke fair.

• #17   29. dec 2017 Det er ikke fair at pådutte nye ejere denne hund.
    Enten beholder man den selv og får rettet op på de her ting, eller også afliver man.

• #18   29. dec 2017 Hvorfor skal børne kortet altid trækkes?

• #19   29. dec 2017 Det vil da være dybt dybt uansvarligt at omplacere sådan en hund. Smertestillende eller ej. HD OG AD i værste grad ved så tung en hund er altså slemt.
    Den er da i høj grad aggressiv når den har bidt uden varsel i flere tilfælde og overfalder den anden hund helt uden grund. At det så måske kan skyldtes smerter er fuldstændig ligegyldigt.
    Den skulle faktisk være aflivet for længe siden. At beholde den vil også være dybt uansvarligt overfor tæven. Hun risikere jo at blive alvorlig skadet både fysiks og mentalt.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#20   29. dec 2017 Jamen undskyld hvis man ikke må det men med den adfærd så kunne det være en reel mulighed, men kunne også ha skrevet skambidt en anden hund

• #21   29. dec 2017 Han kunne jo i første omgang give hunden en periode på smertestillende og se, om det overhovedet ændrer noget, før han tager en endelig beslutning for hundens fremtid.

Men ellers er jeg også til aflivning. Jeg kan ikke se, at hunden har den store glæde af tilværelsen, og som det er nu, er det også synd for hans anden hund. Jeg kan ikke forestille mig, at det er nemt at finde en kyndig person, der har lyst at overtage en hund med så store problemer både sundhedsmæssigt og temperamentsmæssigt.
    En ting er hvad man gør og lever med med sin egen hund, som man har et følelsesmæssigt bånd til, men at overtage den slags problemer med en hund, man ikke har noget forhold til, det er trods alt noget andet.

• #22   29. dec 2017 Det vrimler med sunde og raske lækre hunde derude, både hvalpe, unge, voksne og halvgamle, der gerne vil have gode hjem.

Så at tage en syg hund, der kommer til at koste, det er sq da fjollet.

• #23   29. dec 2017 #1,2,3,4,5,6,7,8,9 mfl.

Hans tanker er i de baner, og det er selvfølgelig hårdt for ham. Det er en svær beslutning at skulle tage.

Tak for jeres svar.

• #24   29. dec 2017 #10
    Lillemor. Han har haft denne adfærd siden han var helt lille. Fra han var 13-14 uger gammel. Om hans adfærd kom af smerter tænkte ejer ikke over som en mulighed da han var så lille, men der kom hurtigt fokus på det da han blev scannet. Han har gjort alt hvad han har kunne for hunden, og det er sørgeligt at de er endt sådan her.

Der har desuden fra start været fodret korrekt, med glucosamin, MSM, korrekt mængde protein og fedt osv. osv. Der har været fokus på muskelopbygning, og ingen unødvendig overbelastning. Han har haft gode forhold og en kærlig familie.

Tak for svar.

• #25   29. dec 2017 Dårlige hofter, dårlige albuer og dårligt sind... det er ikke noget, jeg ville sende videre til nogen. Hunden fortjener at få fred, synes jeg. Det ville jeg normalt ikke skrive - jeg synes, det er noget ejeren selv må finde ud af - lige her finder jeg det dog åbenlyst.

• #26   29. dec 2017 Du er dygtig til at lovprise din kammerat det er du. Men jeg synes også der er noget naivitet i det. Der må simpelthen være mere i historien.

Egenrådig?? hvad betyder det? At din kammerat ikke har været tydelig leder og vist vejen frem på en god og behersket måde, men måske blevet dybt frustreret over den her HVALP som bare gjorde som en hvalp nu gør, når den ikke vil ind fra haven?

Hele din beskrivelse dækker over en totalt misforståethed, når man står med sådan en race, der tænker selv. Gudfader jeg håber ikke han anskaffer sig en ny hund, af den race, for det egner han sig nok ikke til.

Hvalpe bider iøvrigt i alting, det er normalt adfærd, og jo mere hvalpen vokser jo mere vil den få smerter derfor eskalerer adfærden også.

Man bliver nødt til at klare det i en tid, men når hunden når en vis alder (5-6 måneder) så bør bidehæmningen være på plads, er den ikke det, så ER der noget galt!

Og ja, her har den sikkert bidt i møbler, bidt i ejeren, bidt i alt, det hedder smerte lindring! Det at tygge og gnave udløser endorfiner i hjernen som også virker smertestillende.

Den har sikkert trampet rundt og rundt, det er smertestillende at bevæge sig fordi det smører ledende. Så når din kammerat har synes hvalpen var irriterende så var den bare smerteplaget.

Ja beklager men jeg synes der er mange ting i dit oplæg der skriger til himlen.

Nu kender du mig også irl, så du ved at jeg kalder en ko for en ko og jeg er mere dyreven end noget andet.

• #27   29. dec 2017 #11
    Det er b.la. det ejer frygter (kastebold)
    Ja det er synd for ham, og noget værre møg
    Jeg føler ikke at hunden er så misforstået. Måske jeg bare er dårlig til at beskrive forholdene.
    Ejer er klar over at reaktionerne b.la. er smerterelaterede.
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan de har gjort med de smertestillende midler, og hvor meget det hjælper. Det må jeg lige høre ham om.

Tak for svar.

• #28   29. dec 2017 #26
    Det var dog et helt imponerende dømmende og nedladende svar fra en der slet ikke kender hunden.
    Hvordan kan du overhovedet få den opførsel til at være normal for nogen racer overhovedet?

• #29   29. dec 2017 AG jeg ved ikke hvad du ser i start indlægget som er så horibelt at det må være hundens skyld for enhver pris?
    Men der er mange der ser spøgelser så snart hunden er egenrådig og fra udlandet, så må den jo være.. tvivlsom!

• #30   29. dec 2017 Lovpriser ham da ikke, lillemor -men han havde ikke været min ven hvis ikke han var god ved hunde. Holder ikke hånden over ham, og skal nok svare ærligt. Det har han selv sagt var vigtigt, så i kunne give de rigtige råd.

Dette er hans 4. hund, og han har haft af samme type før. Også en med dårlig ryg og bentøj. Så helt nyt var det ikke for ham.

Med egenrådig mente han sikkert at hunden er meget selvstændig, reserveret og med tendenser til selektiv hørelse (tror jeg). Det med haven gav han mig som eksempel, og sagde at det var fortsat sådan op til dags dato. Skal ikke kunne sige om han til tider er blevet utålmodig, eller har handlet forkert på anden måde. Men i eksemplet skulle han på arbejde, og var nødt til at få hunden ind.

Jeg prøvede at skrive det han sagde i emnet, uden at lave for meget om på det. Kogte det hele lidt ned, så måske noget af det lyder fjollet? Spørg endelig hvis der er andre ting jeg har fået formuleret underligt.

Så mere eller mindre hans ord i emnet.
    Jeg vil gerne svare med min vurdering af tingene hvis der er. Hvis det er for personlige ting (for ham), så skriver jeg en PM.
    Det med hvalpe som bider i alt har vi snakket om ved flere lejligheder gennem tiden, og haft meget sjov over hinandens historier, så det er jeg sikker på han godt vidste.

Beklager jeg er lang tid om at svare igen.

• #31   29. dec 2017 Hunden bider ud efter ejer hvis den irettesættes eller bliver bedt om at flytte sig.
    Hunden angriber uden grund hjemmets ældre tæve. Selvom hun overgiver sig bliver den ved.
    Hunden skal overvåges konstant ved alle andre hunde.
    Hunden er opdraget konsekvent, men kærligt og uden fysiks straf. Den har umiddelbart ingen grund til at flyve på sin ejer og tæven.
    Hunden har muligvis mange smerter konstant. Selvom den er smertebehandlet og fået kosttilskud.
    Hele kroppen er syg hvorfor tror du hovedet skulle være gået fri?
    Hvorfor skulle ejer lyve om hundens væremåde?

• #32   29. dec 2017 Den der "konsekvente opdragelse" hvad er DET? ja det skal vi spørge ejeren om! Ellers kan vi kun gisne.

• #33   29. dec 2017 Rotterne har ret i at man skal passe på med at tro en ejers Beskrivelse alene... Det er tit Svärt objektivt at vurdere egen hund...

Ts jeg ville afprøve smertestillende med dyrlägen hjemme Først og så se hvad der sker. Vi har jo ikke set hunden sa det er jo ikke let at sige online

• #34   29. dec 2017 #32 Jeg skriver til ham, og spørger hvad han mente.

-men han er ret meget efter "HG bogen" hvad opdragelse angår. Slet ikke den der "alfarullende" type som tror at hunden vil overtage, hvis det er det som du gisner om

• #35   29. dec 2017 Mina jeg er også ret meget efter hg bogen men jeg har satme fået kam til mit hår med Asterix især da jeg lyttede til alle andre istedet for at lytte til mig selv.

Jeg vil feks ikke kalde Minas far for konsekvent, men det kan være han selv synes det, så det er jo hvordan man tolker det?

• #36   29. dec 2017 Så I mener ikke at ejer kan se sine egne fejl?
    Det er en erfaren hundeejer der har haft 4 hunde før. Og har en anden hund der ikke er problemer med.
    Han har haft hunden i snart 2 år. Fra lille hvalp.
    Mener I så virkelig at der skal x antal adfærdskonsulenter ud og vurdere om hunden er farlig eller ej og om den kan omplaceres og om det er ejer der ikke forstår at træne hund?
    Uanset om hunden var blevet alfarullet hele livet så har den altså stadig E status på hofter og 2 på albuer! Samt store mentale issues. Hvornår er nok nok?
    Og jeg er bestemt IKKE en der trækker aflivningskortet. Men her ser jeg det som eneste ansvarlige løsning

• #37   29. dec 2017 Nu.

• #38   29. dec 2017 Jeg trækker heller ikke bare aflivningskortet.
    Jeg har selv en hund på fast smertestillende med dårlig ryg og dårlige albuer.
    MEN, Laika var næsten 7 år da hun fik diagnosen spondylose i ryggen og gigt i albuerne, hun har gode hofter, hun er ikke aggressiv og har levet livet med fuld knald på uden hensyn indtil hun blev 11 år, det kunne hun fordi hun var korrekt smertestillet.
    Men der er satme forskel på min situation og så TS.
    Der er kun en vej for den hund hvis ikke ejer selv kan varetage opgaven længere, og det er en sidste tur til dyrlægen.
    Man pådutter ikke andre sådan en hund.
    Det gør man bare ikke.

• #39   29. dec 2017 #35
    Du har jo kun set mig når Mina har "frikvarter" i skoven med andre hunde, Lillemor. Der får hun laaang line, og lov til at fjolle rundt med sine venner uden en irriterende "far" bagved. Det ved hun, og giver den fuld gas. -også selvom snoren kommer på..
    Det er vigtigt for mig at hun har den tid, fordi jeg ellers træner hende ret "konsekvent". Hun skulle jo også have fred til at være en glad hvalp (nu fræk unghund) engang i mellem

Sidst vi så hinanden på fællesturen derude blev hun mega stresset, for hun havde aldrig gået derude med hunde som ikke rigtig måtte hilse og lege. Det skal man jo lige lære også kan ske.. Det var en dum misforståelse at jeg tog hende med der, på en alt for lang tur med for mange fremmede hunde..

Men altså resten af dagen er man da nødt til at høre efter, og der er regler og faste rammer, for ellers havde hun ikke kunne komme med mig rundt. Hun lydighedstrænes (m.m.) dagligt. Har 99% sikkert indkald, selv i skoven med hundevenner, krondyr, børn osv.. Hun kan være alene hjemme i hele huset uden problemer selvom hun ikke rigtig er blevet trænet i det, da hun kender rutinen, reglerne og rammerne, og det er vel fordi jeg har været konsekvent?

Ellers misforstår jeg ordet Men nok om Mina.

Har ikke fået svar på hvad han mente med det endnu..

• #40   29. dec 2017 Ag hvem skriver der skal konsulenter ud.... Jeg har rådet dem til at teste hjemme med smertestillende og så tage et valg. Denne hund er ikke et job for en träner. Det er en dyrläge der kan hjälpe og vurdere her.

Og nej få kan vurdere selv. Der er følelser i klemme plus det kan väre svärt at se sig selv ärligt

Jeg får selv hjälp ude fra i den slags situationer. Det er der ingen skam eller odiøst i. Jeg havde fire fagfolk til at vurdere hugo før han fik Fred

Tre dyrläger og hembo

• #41   29. dec 2017 Du skriver det er svært for ejer, at vurdere hunden selv. Og at man skal passe på med at tro på ejers beskrivelse.
    Det holder også stik ved uerfarne hundeejere. Og hvor der kun er mentale og træningsmæssige problemer.
    Det er vel dyrlægen der har set på hundens fysiske problemer. Og der har rådgivet på det punkt. Den har jo fået kosttilskud og medicin.
    Men det mentale kan jeg ikke se en dyrlæge skulle være bedre til end en hundetræner. Og når det er massive adfærdsproblemer som her er tale om. Så må det vist være adfærdseksperter.
    Jeg kan så slet ikke se hvorfor man vil holde en ung meget syg problem hund i live. Især ikke når det er på bekostning af husets anden hund.
    I sidste ende er det ejer der må vurdere og tage beslutning også selv om det kan være en meget tung beslutning.
    Indtil vil jeg anbefale at holde hundene helt adskilt. Ellers risikere tæven at blive ødelagt.

• #42   29. dec 2017 Lens
    Nåh ok, tror du en anden dyrlæge eller Hembo måske kan rette op på den dårlige fysik?
    Ja man kan da altid prøve, men jeg tror det næppe med sådanne sundhedsresultater.

• #43   29. dec 2017 At hunden er selvstændig, og har selektiv hørelse er jo ikke en dårlig ting? Så egenrådig i det her tilfælde bliver ladet til at være negativ, jeg gentager bare at jeg tror ikke ejeren helt ved hvad han har skullet stille op.

At en bestemt adfærd er fortsat med at hunden ikke vil ind fra haven er jo heller ikke fordi den er aggressiv, men fordi ejeren ikke har formået at lære den at det ikke kan betale sig..

• #44   29. dec 2017 Rotterne
    Så du mener den dårlige adfærd skyldtes manglende træningsevner ved ejer og ikke smerter?

• #45   29. dec 2017 Mina, jeg vil ikke kommentere yderligere på hvad din situation er med Mina, men du har selv nævnt st du er alt for blød, og hvorfor skal det være negativ? Det er det skam ikke, jeg siger bare at den havde ikke gået med Asterix Jeg opfatter dig ikke som konsekvent, jeg opfatter dig generelt som meget blid og ufatteligt tålmodig. igen intet negativt.

At din kammerat så mener at han er konsekvent, jamen der kunne jeg bare godt tænke mig at få et billede af hvad han mener med det, for der er ikke nødvendigvis det som jeg ser som konsekvent.

At være hård, eller tage fat i sin hund er ikke at være konsekvent, at miste besindelsen er heller ikke. Heller ikke selvom man ikke slår hunden, men bare bliver voldsomt irriteret.

Jeg kan kun analysere på det du skriver, og jeg ser bare en masse misforståelser om den hanhund her. Desværre.

• #46   29. dec 2017 AG neeeej! Overhovedet ikke!

Jeg mener at hunden er blevet grimt misforstået, og at hvis man kunne fjerne smerterne så var der en chance for at hunden kunne få et godt liv hos en KYNDIG person, en som kan håndtere en hund som har haft smerter og husker bestemte situationer/handlinger som noget der gjorde ondt.

Og jeg læser virkelig ingen steder at man har forsøgt at HJÆLPE den her hund med at tackle de situationer, men blot at flere her i tråden giver hunden skylden for den er aggressiv.

Hunden er svigtet hvis du spørger mig. Den har blot forsøgt at fortælle at det gør ondt!

• #47   29. dec 2017 Og en hund på knap 2 år som stadig ikke vil ind fra haven er ikke opdrager konerkvent, den har simpelthen fået lov til at løbe rundt ude i haven og nægte at komme ind. og så har ejeren blevet træt af det fordi han skulle på arbejde, og resultatet har været at hunden har bidt - men vi har ikke fået forklaret hvad der skete her imellem!

En konsekvent opdrager havde givet hunden en Sporline på og havde trukket i snoren når hunden sku ind. bum færdig det kan ikke betale sig at prøve at slippe.

• #48   29. dec 2017 Rotterne, du vil sørme gerne have, at det er ejeren, der er uduelig eller hvad ? Det er i hvert fald det indtryk, du giver.

Jeg læser det nu ikke som om, at det, at hunden er selvstændig eller har selektiv hørelse, er noget negativt for ejeren. Mere som en forklaring på hvorfor, hvalpen ikke bare kommer farende, når han jubler, men at han må ud i haven og hente den. Det negative ligger jo i den respons, der kommer, når han prikker til den.

Jeg synes ikke, at han lyder som en inkompetent ejer, og jo da heller ikke uden erfaring med den type hund.

• #49   29. dec 2017 Det er mere kompliceret end man lige tror at stå med en hund med smerter, selv efter smerterne er fjernet, så nej jeg siger ikke at ejeren er uduelig, bare uvidende og jeg forstår ikke at man ikke har søgt HJÆLP!

Asterix er min 4.. rottweiler, jeg synes egentlig jeg har prøvet lidt af hvert med den race. Men aldrig har jeg stået med så udadreagerende hund som ham, og jeg var ikke bleg for at søge hjælp! Bare ærgerligt at jeg fik mange forkerte råd før vi kom på det rigtige spor
    .

• #50   29. dec 2017 Min Kela havde smertende analkirtler længe, før vi opdagede det. Hun blev mere og mere hidsig på snusende hanhunde. Vi anede ikke hvorfor. Først da hun en dag hylede op over at blive børstet på rumpen, indså jeg, at hendes hidsighed kunne skyldes, at noget generede. Dyrlægen fandt problemet. De betonhårde analkirtler blev tømt under let narkose. En måned efter var problemet tilbage (Kela blev tjekket), og analkirtlerne blev bortopereret. Problem løst - ja - men vi oplever stadig reaktioner på snusende hanhunde.

Med dette vil jeg sige, at selv om den nævnte hund MÅSKE kan få fjernet smerterne, er det ikke sikkert, adfærden bare lige forsvinder.

• #51   29. dec 2017 Jeg ville aflive hunden, det lyder som den nok har ondt og med så slemme hofter og albuer, ville jeg ikke omplacere.

• #52   29. dec 2017 Isabelle, det gør den med sikkerhed ikke.. Det sidder dybere end man lige tror og hos en hund som har gået med det længe så ville den huske den børste der, og reagere mere eller mindre på at blive børstet senere hen.

Så nej det er desværre ikke nok. det er mere kompliceret end man tror.

• #53   29. dec 2017 Øv en skod situation, som din kammerat står i
    Når hunden har så dårlige hofter og albuer, vil det mest humane og skånsomme for hunden være, at give den fred.

Havde den ikke haft dårlige hofter og albuer, kunne man have forsøgt en omplacering, hvis man havde kendskab til en kompetent, og erfaren (molosser-erfaring) hundeejer, som man havde tillid til.
    Men med de helbredsproblemer, som hunden har, så ville jeg give den fred.

• #54   29. dec 2017 Ja, Lillemor. Kela hader stadig at blive børstet på rumpen - og hanhunde holder vi generelt fra hende og hende fra dem.

• #55   29. dec 2017 #45
    Men jeg tog det altså heller ikke negativt. Så havde jeg nok slet ikke svaret
    Kan godt forstå du opfatter mig som blid og tålmodig. Det er mine "regler" for min færden på HG. Jeg MÅ IKKE deltage negativt, og jeg er her kun for Mina!

Men jeg kan ellers love dig for at min familie/ venner ville grine hvis de hørte det Jeg har haft reelle problemer med mine aggressioner, og har virkelig ingen tålmodighed når det kommer til ineffektivitet, folk som ikke vil lytte, provokationer og lign. i den virkelige verden. Det har været skyld i mange problemer, og jeg har måtte arbejde en del med det siden jeg var lille.
    Hver aften inden jeg går i seng minder jeg mig selv om at jeg skal opfører mig anstændigt, og ikke påvirke Mina negativt med min opførsel. Hvis det ikke lykkedes mig, får jeg meget dårlig samvittighed. Mine hunde holder mig fra at opfører mig forkert kan man sige Så tog det nu mere som et kompliment end noget negativt.

Det jeg ville i #39 var bare at sige, at trods min "bløde" tilgang har jeg stadig opnået de ønskede resultater med Mina. Forklare hvad jeg forstod ved konsekvent. -og så lige forklare Minas adfærd i skoven sidst ved samme lejlighed

Stadig ikke noget svar fra ejer. Det kommer nok i aften.

Igen tak for alle jeres svar. Kigger på resten efter aftensmaden

• #56   29. dec 2017 AG - du kører løs på fri fantasi. Jeg har ikke skrevet at de skal gøre det, men hvad JEG gjorde. Det begynder sgu at irritere mig, at jeg skal svare igen og igen på det samme, fordi du opfinder alle mulige ting i mine indlæg, som ikke står der. Se mit tidligere indlæg, hvis du stadig ikke forstår, hvad jeg har anbefalet, og ellers så spring mine over, hvis du vil læse alle mulige stråmænd ind i dem. Punktum.

Ved en så svær beslutning er det godt med flere øjne. Jeg valgte det. TS kan overveje det samme. Selv at vælge at aflive en elsket hund på blot 2 år, er sgu ikke let for nogen - erfaring eller ej. Jeg taler ikke om mentale problemer - jeg har direkte skrevet at det ikke er en opgave for en træner men en dyrlæge. Og så deler jeg min erfaring fordi begrebet "fagfolk" er lidt mudret - derfor udpensler jeg det til sidst. At der er et mellemrum skyldes jeg var på fra mobil.

"Ag hvem skriver der skal konsulenter ud.... Jeg har rådet dem til at teste hjemme med smertestillende og så tage et valg. Denne hund er ikke et job for en träner. Det er en dyrläge der kan hjälpe og vurdere her.

Og nej få kan vurdere selv. Der er følelser i klemme plus det kan väre svärt at se sig selv ärligt

Jeg får selv hjälp ude fra i den slags situationer. Det er der ingen skam eller odiøst i. Jeg havde fire fagfolk til at vurdere hugo før han fik Fred

Tre dyrläger og hembo"

Slut. Resten er din fantasi.

Modsat "konsekvens" er gennemsigtighed ofte et mere præcist ord, som er lettere for alle at forstå.

Jeg har en gennemsigtig tilgang til mine dyr.

• #57   29. dec 2017 Isabelle, og KUNNE det så ikke tænkes at i de forkerte hænder, så ville hunden til sidst have bidt ret kraftigt ud, for at prøve at sige HALLÅ? Og det er jo ikke fordi den så er aggressiv, men simpelthen fordi den har ondt.

GODT du fik det opdaget!

Jeg gik iøvrigt til dyrlægen og bad dem tømme Asterixs analkirtler. De spurgte om han kørte røv? Nej sagde jeg, det er en fornemmelse jeg har, at de gør ondt!
    Ej det lød ikke som om det var analkirtlerne, det måtte bestemt være noget andet!

Og hvad sagde jeg, han fik dem tømt, og de er tømt 3 gange i December! Og det har skisme hjulpet!

• #58   29. dec 2017 Lens
    Øh, nå ok
    Jeg tror du misforstår eller læser noget imellem linjerne. Men det kan da også være min fantasi løber af med mig.

• #59   29. dec 2017 "Isabelle, og KUNNE det så ikke tænkes at i de forkerte hænder, så ville hunden til sidst have bidt ret kraftigt ud, for at prøve at sige HALLÅ?"

JO!

Hvordan fik du fornemmelsen mht. Asterix' analkirtler?
    I dag slår jeg mig selv i hovedet for, at jeg ikke tænkte i de baner, men Kela kørte heller ikke røv eller viste andre tegn på, at der var et problem hér - altså bortset fra hendes surhed på hanhunde.

• #60   29. dec 2017 Han gik forkert. og når han skulle sitte så rejste han sig lige en anelse igen og satte sig så. Han var også mere skarp!

Han var jo så også skæv i bækkenet, og jeg er da ked af at vide at halvdelen af folk her i tråden havde aflivet ham alene pga prøvede så meget på at fortælle at han havde ondt!

• #61   29. dec 2017 Nu er der jo også en verden til forskel på analkirtler og et helt deform skelet.
    Svær HD og AD ved en stor tung hund er dæleme ikke godt. Og det er ikke noget der nemt kan fixes desværre

• #62   29. dec 2017 AG er et skævt bækken ikke en deform? Det kan gøre lige så ondt som HD og ad!

• #63   29. dec 2017 Men fremtidsudsigterne er klart bedre end E hofter og 2 AD.
    Jeg ved ikke om ejer har ignoreret hundens status men tror det næppe. Jeg tror da at han har gjort hvad han kunne i samråd med dyrlæger.
    Om hunden vitterlig har ondt ved vi jo ikke. Men det lyder bestemt sandsynligt.

• #64   29. dec 2017 Så kom der svar på det med konsekvent opdragelse og smertestillende midler. Han skriver:

Jamen det er svært at forklare også selvom jeg tror vi har nogenlunde samme forståelse af konsekvent opdragelse. Jamen at det er her til og ikke længere og at det er det samme hver gang. Må han ikke komme i sofaen nu, så må han heller ikke næste gang. Når det bliver sagt nej er det "NEJ!" bestemt uden at råbe. Det er ikke "neeej... neeej... neej.... neej lad så være med det", hvis du forstår. Og når man skal væk fra en situation så lokker man evt. med mad (selvom det næsten aldrig har interesse) eller henter snor og flytter hunden (hvis han gider rejse sig).

Jamen vi fik ham jo på smertestillende da han begyndte at halte på forbenet. Det virker ikke til at hjælpe på andet end hans ben desværre.

• #65   29. dec 2017 #46 + #47
    Hunden er svigtet hvis du spørger mig. Den har blot forsøgt at fortælle at det gør ondt!
    siger ikke at ejeren er uduelig, bare uvidende og jeg forstår ikke at man ikke har søgt HJÆLP!

Han er ikke blevet straffet pga. sin adfærd. Han er blevet begrænset adgang til tæven på nogle tidspunkter, og må til tider springe fællesgåturen over. Men det er ikke mit indtryk at han har svigtet hunden. Han har jo behandlet det på de måder han er blevet rådet til, og arbejdet med det i små to år. Desværre er det bare ikke blevet bedre

• #66   29. dec 2017 Hvis hunden ikke kan smertedäkkes ville jeg give den fred. Så forstår jeg slet ikke hvorfor det ikke er gjort straks man opdager det dog. Men det kan han jo ikke ändre på nu men måske huske til sin näste hund

• #67   29. dec 2017 Lens. Jeg tror at det har været svært for ham at vurdere hvad der var smerter og hvad der var hans temperament. På mange områder virker han som en glad og frisk hund. Så man går nok og overbeviser sig selv om at det nok skal blive bedre.. Det er sørgeligt. Tror bestemt at han vil være mere end almindeligt opmærksom hvis han skal have hund igen.

Beklager at jeg ikke har fået svaret jer alle. Jeg er glad for i har gidet at komme med jeres råd. Han siger selv at det var fint med denne tråd, og at den har bekræftet hans opfattelse af situationen.

• #68   29. dec 2017 "Jamen vi fik ham jo på smertestillende da han begyndte at halte på forbenet. Det virker ikke til at hjælpe på andet end hans ben desværre. "

Hvis hunden er behandlet med smertestillende og det har hjulpet på hans bentøj men ikke på hans opførsel, kan det måske tyde på, at det ikke kun er smerter, der ligger til grund for hans opførsel.
    Der er jo heller ingen af os, der ved præcis hvor store smerter, han har haft. E hofter og 2 på albuerne er voldsomt, men jeg har kendskab til hunde med E hofter, hvor de kliniske problemer først viste sig fra hundene var fra midaldrende til gamle. Man kan jo ikke bare sige, at E hofter det er så og så slemt. Det er helt individuelt hvordan hundene er ramt smertemæssigt.

Ud fra de informationer vi har fået undervejs i tråden, så ville jeg aflive. Og selvfølgelig er det svært, når tingene virker til at gå godt noget af tiden. Men det er bestemt ikke en hund, jeg ville sende videre ud i verden.

• #69   29. dec 2017 Asterix havde ingen virkning på hans adfærd med smertestillende!

Jeg siger det igen, det er meget mere kompliceret end det! Selv når smerterne er væk så er adfærden der stadig! Det skal bearbejdes!

• #70   29. dec 2017 Ja, men vi ved ikke, hvor smerteplaget hunden har været, lidt eller meget. Vi ved ikke, hvor længe den har gået med smerter. Vi ved ikke hvor stærk smertestillende han er på og hvor længe han har været på det og dermed formentlig været smertefri. Vi ved slet ikke, om det overhovedet er smerterne, der er skyld i hundens opførsel.

Hvor længe gik Asterix smertefri efter sine behandlinger til du begyndte at arbejde med adfærden ? Og var der slet ingen forbedring eller ændring, inden du begyndte at arbejde med det. Hen ad vejen burde det naturlige temperament begynde at vise sig igen, hvis hunden bliver holdt smertefri, og specielt da hvis den ikke har gået meget længe med smerterne. Men man kan ikke forvente, at det ændrer sig lige med det samme.

• #71   29. dec 2017 Vi begyndte at arbejde med adfærden allerede inden, det hjalp også lidt, fordi vi undgik alle situationer hvor han blev frustreret.

Siden har vi arbejdet på det fra han fik første behandling hos Lone, og vi har også adfærds behandler ind over. Han har været hos Lone 3 gange, og det var VILDT en forskel der var.

Men det sidder stadig i ham, at visse oplevelser gør ondt, og det er blandt andet hvis han hopper op og man skubber ham ned, det er jo hele den her "vi flytter vægten bagud" altså når han skal sitte eller løfter hunden ej det gør vi så heller ikke lige mere, men han blev løftet ind og ud af bilen som lille og det var en af de ting hvor han blev meget sur.
    Generelt er det tæt kontakt eller at føle sig presset, og nogen gange er man nødt til at gøre ting der gør ondt (tage en blodprøve) eller holde hunden fast (er kommet til skade) og det reagerer han voldsomt på. Hvilket også kræver en tålmodig og stærk dyrlæge der kan tåle lidt af hvert.
    Så er der alle konflikter, jamen han husker altså alle de her "nej det må du ikke, stop med at bide" situationer, som at vi ikke lyttede til ham men skældte ud og satte ham i bur, og det har været direkte forkert i forhold til at han forsøgte at fortælle at det gjorde ondt! Vi vidste bare ikke at han havde smerter på det tidspunkt, vi vidste ikke.. Så vi fulgte de anvisninger om at sætte ham i bur hvis ikke han kunne opføre sig ordentligt. For han kunne køre HELT af sporet.. Og det mener jeg virkelig. Det var ikke kun ham der havde smerter, jeg var BLÅ over hele kroppen.

Men så længe man ikke presser ham, altså kommer for tæt på hans personlige space uden at få lov, eller holder ham fast (rører hans halsbånd) så går det virkelig virkelig godt, og vi har en helt anden hund end for 2 måneder siden. Men han har været "antændt" og reageret rigtig voldsomt da han havde ondt. Han har heldigvis ikke gået med det flere år, og hans bækken er på plads så der er håb!

Men vi kommer til altid at skulle være opmærksomme på at smerter kan påvirke ham i den retning. Heldigvis gør alder og modenhed meget, hvis han får en god opvækst.

• #72   30. dec 2017 Man bliver nødt til at klare det i en tid, men når hunden når en vis alder (5-6 måneder) så bør bidehæmningen være på plads, er den ikke det, så ER der noget galt!

Det vil jeg sige til min HD - A/A, AD - 0/0, spondylosefri og hver 4. måned gennemtjekket hos Charlotte Frigast, hanhund på 20 måneder

I er så katagoriske herinde - der er hunde, der maler udenfor stregerne, uden at det nødvendigvis betyder det I tror det gør

TS -

Jeg kan ikke svare på hvad ejer af hunden skal gøre - jeg kan kun svare på, at jeg ikke ville videreformidle en hund med den historik

• #73   30. dec 2017 Der gik vist også mere end 5-6 måneder fra Fies fødsel, og til jeg ophørte med dagligt at sige "Av for h....... Fie" , når hun forvekslede min arm med en tøjbamse

PS. Jeg siger det faktisk stadig jævnligt, når hun hopper op på mig (der sidder) bagfra og knalder kløerne ned i mine skuldre

• #74   30. dec 2017 Jeg ville ikke videreformidle hunden.
    Den er kun 2 år, dårlige hofter, dårlige albuer og et specielt temperament. Det er mange mange år at pleje en dårlig krop og med en tung hund tænker jeg ikke oddsene er gode.
    Om udfald og andet kommer af smerter eller sind er jo selvfølgelig ikke til at vide for os her på et forum. Men smertestillende fra 2 års alderen og resten af livet var nok heller ikke noget jeg ville begive mig ud i.

Jeg har en gammel hund der er slidt op, han får smertestillende og går og hygger sig som pensionist med behandling ved kiropraktor mm hver 6-8 uge. Det får han lov til så længe han er godt tilpas. Hvilket han er.
    Begyndte at lave udfald mod andre, så røg han på stedet.

• #75   30. dec 2017 Det er utroligt opslidende at have en hund, hvor man godt ved, at den kan finde på at angribe andre hunde, hvis de laver små udfald på den. Det har jeg nemlig haft, og gud hvor var det befriende ikke at have den mere (man vender sig jo til at give mundkurv på på gåture osv). Så da jeg stod i det, var det ingen problem vil jeg sige.

Men da hunden gik bort af andre årsager, oplevede jeg, hvor fedt da var at få en normal hund.

At have en hund, som så laver udfald på en selv, og endda på en samboende tæve, ja, så gad jeg personligt ikke. Jeg ville vælge den tunge løsning. Der er jeg blevet klogere på mig selv.

Muligvis findes der nogen derude der gider at have en sådan hund, men det skal godt nok være en der har tiden og overskuddet til det. Det tror jeg er svært at finde.

@Rotterene.
    Alt ære og respekt for at du gider det for en hund, jeg tvivler dog på, at der mange af din slags. Du må ikke forvente eller tro, at andre kan.

Det skal du tage som den største ros!

• #76   30. dec 2017 Og så er der bare forskel på at gøre alt det og leve med sådan en hund, når det er en hund, man allerede er følelsesmæssigt involveret i, og så gå ud og skaffe sig sådan en hund velvidende, at hunden har både store sundhedsproblemer og er en temperamentsmæssig udfordring, som man ikke ved om vil blive bedre.

Jeg har haft hunde med problemer, hvor jeg er gået langt for at give dem og os andre et godt liv, men jeg vil huleme ikke gå ud og skaffe mig en.

• #77   30. dec 2017 Folks ønsker til en hund generelt - ikke denne - er jo forskellige. Nogle kan fint leve med en hund der ikke matcher ind i en boks andre kan ikke og begge dele er jo ok

• #78   30. dec 2017 Ja, begge dele er ok, men hvor mange dygtige og erfarne hundefolk går ud og skaffer sig en hund med de sundhedsproblemer ?
    Jeg ville være nervøs for, at de samlede udfordringer ved den hund ville sortere de erfarne og dygtige hundefolk fra og den endte hos nogen, der bare faldt for udseendet.

• #79   30. dec 2017 I min optik så sender man ikke en hund med så store problemer videre til andre.

Vi har selv haft en hund med seriøse temperamentsproblemer. Når man står i det går det lidt op og lidt ned. Og hunden er jo også skøn når den ja slapper af og har sit gode humør på. Men når man så kigger tilbage så gik det faktisk mest ned - støt og roligt en dag ad gangen...

• #80   30. dec 2017 Hvis man absolut vil prøve at omplacerer så skal man satme være så kritisk og realistisk som man overhovedet kan være. Virkelig stille krav om at kommende ejer fatter hvad de går ind til.
    Og har kompetencerne og situationen til at have sådan en hund.

Og så bør man sætte sig en dato for hvorlænge man vil vente på dette hjem dukker op. Vil man give det 2 uger eller 2 måneder? Hvor udkørt er man. Så det ikke bliver en sovepude.

• #81   30. dec 2017 Lene ingen. Derfor kan du se hvad jeg foreslår herover. Og som jeg skrev.. Jeg skrev i mit sidste indläg generelt ig ikke om denne hund for den har jeg skrevet hvad jeg mener om

Men havde den väret rask kender jeg mange der ville tage den. Aggression er lettere at arbejde med end angst sa der formidles hunde värre end denne Mellem de folk jeg kender men raske fysisk Naturligvis eller smertefri

• #82   30. dec 2017 #79: "Vi har selv haft en hund med seriøse temperamentsproblemer. Når man står i det går det lidt op og lidt ned. Og hunden er jo også skøn når den ja slapper af og har sit gode humør på."

Ginne, præcis. En hund med problemer er jo ikke bare en "dårlig" hund hele tiden. Der er jo som regel en masse gode sider ved hunden også, og gode tidspunkter. Det er jo det, der gør det svært at tage en beslutning om f.eks. aflivning. Hvis tingene kun negativt, så var det jo ikke svært at tage en beslutning.

• #83   30. dec 2017 Hvis en hund ikke kan smertedäkkes så er det ret sort hvid for mig må jeg indrømme

• #84   30. dec 2017 Lens, ja men jeg snakker også generelt i indlæg 82.

Jeg ville også aflive en hund, der ikke kan smertedækkes, og det så jeg også godt du skrev. Jeg synes bare ikke, at vi kan vide med sikkerhed, at denne hund ikke er smertedækket eftersom ben problemerne, som er grunden til det smertestillende, er forsvundet.

• #85   30. dec 2017 Nej online kan man kun vide de få ting der skrives.

• #86   30. dec 2017 Enig Lens! Vi sagde farvel til Zazu sommeren 2016 pga. smerter i ryg/bækken. Hvis man kiggede på dage hvor hun var glad og frisk kontra dage hvor hun blev udadreagerende pga smerte, så havde hun stadig flest gode dage. Men jeg vidste jo godt at de dage hun blev udadreagerende (og til sidst også overfor vores andre hunde) var fordi bægeret flød over. Hun havde jo stadig ondt de andre dage, hun kunne bare skjule det - lige indtil det blev FOR meget.

Beslutningen for mig var ikke svær. Altså misforstå mig ikke. Det er den værste beslutning jeg nogensinde har taget og jeg er stadig knust over det!! Men dagen kom hvor jeg overhovedet ikke var i tvivl - hun skulle have fred nu. Én ting var at hun var udadreagerende overfor fremmede hunde, mennesker mv. på turene og ellers trives derhjemme - det arbejdede vi med og det smertestillende hjalp meget her. Men da det ikke var nok længere og hun begyndte at ryge på vores egne hunde herhjemme, var jeg slet ikke i tvivl. Det var tydeligt at se at Zazu slet ikke var klar over hvad hun havde gjort når det skete. Hun gjorde det ikke fordi hun ikke kunne lide dem, det var i ren afmagt pga. smerte. Og her gav vi hende fred. Jeg var slet ikke i tvivl - og det er dét ansvar man påtager sig som hundeejer. Så må man sgu lige se bort fra egne følelser!!

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#87   30. dec 2017 Godt skrevet. Og også det ansvar man påtager sig uanset hvilket dyr man har.

Har selv sagt stop, ved min første ismule. Han blev aflivet kort før han ville være blevet 7 år. Det ultimative sværeste valg jeg har gjort men det rigtige.

• #88   30. dec 2017 En hund med så dårlig sind bør ikke vidreformidles.
    En hund med så dårlig HD og AD bør ikke vidreformidles.
    Der findes så mange sunde og raske hunde med gode sind der mangler gode hjem. Hvorfor så sende så store problemer videre til andre mennesker.

Jeg ville hellere arbejde med angstproblemer end aggressionsproblemer. Så det afhænger vel af hvad man har mod på og lyst til.

Hvor føler man sig egentlig heldig når man har sunde, raske og velfungerende hunde

• #89   30. dec 2017 #19 + #41 AG
    Heldigvis er tæven ret stærk både fysiks og mentalt. Hun skal nok klare det hele, og er stadig en glad pige

#53 Ann-marie
    Vi har haft snakket lidt om at jeg skulle overtage ham gennem tiden, men så kom HD AD resultaterne. Jeg kan ikke overskue evt. at skulle sige for tidligt farvel pga. helbred og miste flere hunde endnu. Mina fylder også hele huset

#72 Martine
    Ejer er heller ikke tryg ved at omplacere, og jeg er ret sikker på at det ikke kommer dertil.
    Tak for svar.

Og tak til alle jer andre også. I må alle have et godt nytår!

• #90   31. dec 2017 # 89: Det er jo netop det der er problemet. Én ting er at overtage en hund med adfærdsproblemer. Det i sig selv er en udfordring. Men en hund med så dårlige hofter og albuer, er noget rigtigt skidt. Selv hvis man var villig til at ofre en formue på dyrlæge og smertebehandling, så har hunden højst sandsynligt ikke mange år tilbage, og man har absolut ingen garanti for at hunden ændrer adfærd, selvom den er fuldt smertedækket.

Selvom det er sørgeligt at skulle sige farvel, specielt til så ung en hund, så må det være det bedste valg i den her situation.
    Stor medfølelse med ejer. Det er en lorte situation

Og godt nytår til dig og skønne Mina

• #91   2. jan Det er en hund,der aldrig skulle have været født..ville nok aflive og ALDRIG omplacere..

Kommentér på:
Omplacering eller?