{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.443 visninger | Oprettet:

Et liv på smertestillende {{forumTopicSubject}}

For få år siden havde jeg forsvoret at jeg aldrig ville have en hund, der skulle have smertestillende på daglig basis. Men men men....

Bella fylder 7 år i februar, og fik konstateret gigt i det ene knæ tidligere på året. Jeg har prøvet ALT, undtagen guld (og det kommer). Hun får Flexadin, Dog Stride Plus (med hyaluronsyre), Luposan Gelenk, CBD-olie og fiskeolie. Og alligevel er hun stiv i benet om aftenen. Hun har fået cartrophen-indsprøjtninger, og skal have de opfølgende sprøjter fremover.

Så nu er hun kommet på Loxicom, og sikke en effekt. Så som det er lige nu, skal hun altså være på det fast. Jeg skal lige have sparet op til en goldtreat, og så får hun sådan en.

Jeg var selv ude med en "skade" for lidt tid siden, og det kom tilfældigvis lige i røven på et par uger hvor vi ikke havde været til træning. Bella var mildt sagt en pain in the ass! Hun fungerer bare slet ikke med kun at blive luftet. Hun har brug for træning, både lydighedsdelen og det selvstændige arbejde.

Jeg er ret afklaret med, at når hun skal leve på smertestillende, betyder det nok også at hun ikke er en hund der bliver 12 år. Tilgengæld bliver hun en hund der lever fuldt ud hele sit liv, og for hende, er det vejen frem.

Men hvad ville du gøre, hvis det var din hund? Ville du give smertestillende og lade hunden slå sig løs, eller ville du skrue ned for aktiviteterne og droppe smertestillende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et liv på smertestillende
  • #2   31. dec 2017 Det var så skørt - da vi var til træning igår, rendte hun hen til holdets dumme, unge hanhund, en flatcoatet, og fik ham til at hoppe med med løbe/tumleleg. Sådan nogle banditstreger har hun ikke lavet i årevis smiley



  • #5   31. dec 2017 Smertestillende og lade hunden have et aktivt, godt liv. Ingen tvivl.

  • #8   31. dec 2017 Jeg kan ikke se den store glæde ved at blive holdt i ro og måske alligevel have smerter, så jeg ville helt sikkert også smertedække, se om det hjalp, lade hunden leve det liv, den gerne vil, og tage den der fra. Hellere færre men gode år, og der er også hunde, der lever ganske mange år godt på smertestillende.


  • #12   31. dec 2017 Jeg ville ikke have nogen kvaler med at give smertestillende - hvis hunden kunne være smertedækket og have et godt liv og være glad X antal år endnu.
    man skal bare huske at smertestillende nu engang slider på det indre system.

    vores gamle collie Bella, levede 3 gode år på smertestillende, indtil det desværre begyndte at sætte sig på de indre organer - og så blev det et farvel derfra.
    men hun havde 3 gode år på smertestillende, hvor hun havde et godt liv og hun var en glad hund.
    så det synes jeg bestemt godt man kan.


  • #13   31. dec 2017 skal lige siges Bella altså blev 13 år gammel smiley
    så hun var i forvejen en ældre dame da hun fik smertestillende


  • #15   31. dec 2017 Der er da slet ikke noget at tænke over - Smertestillende og fuld knald på.
    Længere levetid er vel kun for vores skyld og det er hunden jo helt og aldeles ligeglad med.


  • #17   31. dec 2017 Laika var 6,5 år da jeg overtog hende og hun fik med det samme diagnosen spondylose i ryggen og gigt i albuerne.
    (Tidligere ejer havde intet sagt og Laika var hverken udredt eller på smertestillende da jeg overtog hende, min dyrlæge kaldte det faktisk for dyremishandling).

    Hun kom på fast smertestillende, og har levet livet med fuld knald på og uden nogle hensyn er blevet taget, indtil hun blev 11 år. Da hun blev 11 år kom hun til skade to gange lige i rap, først slog hun ryggen i december og så den ene albue i januar og her sagde dyrlægerne at jeg nu måtte skære lidt ned og begynde at tage hensyn, for Laika gjorde det ikke selv.
    Jeg skar langsomt ned så hun vænnede sig til det og Laika er knapt 13 år nu.

    Noget du skal forvente når du har en hund på fast smertestillende, det er dumsmarte kommentarer fra folk.
    Folk der vel og mærke ikke selv har en hund på fast smertestillende og som ikke aner hvad de snakker om.



  • #18   31. dec 2017 smiley

    profilbillede
  • #19   31. dec 2017 Efter at have set forskellen på min egen hund, når han får smertestillende og når han ikke gør, så ville jeg overhovedet ikke tøve.

    Nu kan han gøre alt det han elsker og leve livet med fart på. Han kan svømme, galopere i fuld fart, hoppe og springe - helt uden at være lagt ned af smerter 2 timer senere.

    Så for mig er der ingen tvivl. Han skal bare have det. Måske forkorter det hans liv en smule, men til gengæld lever han så også livet fuldt ud, mens han er her.


  • #22   31. dec 2017 Jeg vil også godt have de links, Stine, hvis du gider sende til mig også smiley

  • #23   31. dec 2017 Det vil jeg meget gerne have, Stine smiley

  • #25   31. dec 2017 Det er når man fortæller det.
    Så er det gerne sådan noget med: At man er egoistisk, at hunden umuligt kan have et godt eller værdigt liv, at man fylder hunden med gift og at den med 100 procent sikkerhed vil falde død om af organsvigt inden året er omme og i dem retning.

    Der er en del der tror at man er en bedre hundeejer hvis man afliver i stedet for.


  • #27   31. dec 2017 Min den gamle er simpelthen slidt op i både ryg, den ene hofte og et knæ. Han er pensionist og nyder tilværelsen. Han får smertestillende hver dag. Selvom han er pensionist får han stadig en masse udfordringer og han får trænet sin krop efter skavankerne. Han er trukket fra “hundesport” men virker til at have det ganske fint med de opgaver han nu får. Den måde får han lov til at tulle rundt indtil han fysisk ikke kan mere, så må vi se om det er 1/2 år eller 3 år. Hvem ved.
    Så længe han er glad og godt tilpas smiley ingen kvaler her.
    Når han ikke kan smertedækkes mere, eller fysikken simpelthen bliver for dårlig eller han ændrer adfærd så ryger han på stedet.


  • #28   31. dec 2017 Helt klart smertestillende. Det vigtigste må være at hunden trives, og så er jeg sådan set ligeglad med om man giver medicin, kosttilskud, akupunktur, massage eller ? Bare det virker !!
    Min gamle bullmastiff havde dårlig ryg, og fik akupunkturbehandling hver måned fra han var 7 til han blev næsten 12. Først det sidste halve år, måtte han suppleres med smertestillende medicin.
    God bedring !


  • #29   31. dec 2017 Men hvad ville du gøre, hvis det var din hund? Ville du give smertestillende og lade hunden slå sig løs, eller ville du skrue ned for aktiviteterne og droppe smertestillende?

    Knald på og smertedækning - det andet er ALDRIG for hundens skyld.

    Og ja, du falder måske over en dyrlæge eller to, der mener at du bør "drosle ned" - til dem smiler du bare venligt og siger "ih ja, det var da en god ide" - og fortsætter med knald på og smertedækning smiley

    Godt nytår


  • #31   31. dec 2017 Tiko får smertestillende hver dag. Jeg har det lidt sådan, at hunden ved ikke den får det, og så længe at hunden ikke har ondt og fungerer, er det fint. Jeg syntes hunden skal have lov at være hund, så må den hellere holde det kortere, men have haft et godt og indholdsrigt hundeliv.

  • #33   31. dec 2017 Helt klart smertedække.

    Maggie er 6 år og fik også konstateret gigt i det ene bagben tidligere på året. Vi træner stadig på B-holdet, og hun holder sig bestemt ikke tilbage. Det koster helt halten, når vi kommer hjem. P.t. kan det stadig klares med BOT-dækken resten af dækken. Af tilskud får hun Hikes joint mobility, Flexadin Plus og olie. Indtil videre er smertestillende ikke fast, men jeg har Onsior i huset, som hun får, hvis hun har givet den for meget gas.

    Konkurrencemæssigt har jeg erkendt, at hun ikke kan holde til en hel dag til DCH-konkkurrence, men i stedet har vi kastet os over brugshundesporene. Jeg er helt klar over, at konkurrence er for min skyld (hunden er jo komplet ligeglad), men det giver mig noget tilrettelægge vores træning efter.


  • #35   31. dec 2017 Dorte, hun komme helt sikkert til at gå en sæson mere i A-klassen. Og hun kan heldigvis fint holde til eftersøgningen endnu.

    Hvad er reglerne for at gå brugsspor? Skal de ikke have en FP først? Bella er jo pisse skudræd, så det er lidt op ad bakke smiley


  • #36   31. dec 2017 Jo, der skal en FP til for at have adgang - men der er ikke skud i den længere.


  • #37   31. dec 2017 Fedt, tak! Skal hunden påvise med dæk, eller er det valgfrit?

  • #38   31. dec 2017 Wooow, Stine..... Jeg er smækfuld af gigt, så jeg vil meget meget gerne bede om en PB smiley


    Iøvrigt siger jeg ALDRIG ALDRIG mere....... Jeg ville have forsvoret at jeg nogensinde ville udsætte en af mine hunde for kemo. Det endte jeg så alligevel med at gøre med Kaido........ Der var en chance for at hun kunne overleve sin cancer i lymferne. jeg havde i mange år sagt at jeg ville ALDRIG lade en hund gennemgå et kemoforløb.......Men det gjorde jeg altså....... Heldigt for mig, var jeg blevet henvist til en onkolog i København, som vi gik hos. Og hun fortalte udførligt om kemo og dens påvirkning på hunde (som er lig 0). Så jeg valgte at give hende chancen.

    Så jeg ville klart smertedække og lade hunden leve et dejligt liv indtil den ikke kan mere smiley


  • #39   31. dec 2017 Tænker du på genstandene på sporet?
    Der må den vist både stå, sidde eller dække.
    Maggie samler op - det må hun også


  • #40   31. dec 2017 Hov, ja, det var genstande på sporet jeg mente smiley

    Det kunne da være at det var noget jeg skulle kigge på om et års tid. Jeg tror ikke at hun nogensinde bliver en habil rallyhund - hun skriger simpelthen for meget. Men jeg kan jo godt lide de konkurrencer smiley

    Det kunne være jeg skulle tage FP med hende på Himmerlandsgården.


  • #42   2. jan 2018 Pernille, hvordan kan man sikre sig at skavanker ikke bliver værre? Hun har gigt. Det kan kun gå én vej.

  • #43   2. jan 2018 Og der er bivirkninger ved mange ting.
    Der er sjovt at dem der ikke vil fylde Fido med smertestillende, gerne fylder Bravecto i egne hunde feks.
    Laika har været på smertestillende siden hun var 6,5 år, hun er knapt 13.
    Hun har ikke en eneste bivirkning grundet de smertestillende.
    Det er sjovt at man tror at Fido med sikkerhed rammes af bivirkninger og falder død om.

    Der er desværre en udbredt tendens til at tro at man er en helt og en bedre ejer hvis ikke man fylder stakkels Fido med medicin.




  • #45   2. jan 2018 Man er langt fremme med medicinen, heldigvis.
    Mennesker fylder gerne sig selv med diverse medicin på daglig basis, men gud forbyde at give Fido den pille der lige gør livet det ekstra bedre.


  • #46   2. jan 2018 Efter en uges tid på smertestillende, er jeg slet ikke i tvivl om at det er vejen frem for hende. Hun er fuld af fis og spilopper, og hun LØBER hver gang hun kan slippe afsted med det. Hun er ikke stivbenet om aftenen - kun igår hvor vi kun fik gået omkring 3,5 km.

    På søndag skal vi i skoven og træne eftersøgning, så det bliver spændende at se hende, både under eftersøgningen og om aftenen.

    Uanset hvad, skal hun i den grad have lov at give gas så længe hun kan. Hun trives ikke med ro og skånehensyn. Måske kommer det med alderen. Hvis ikke, skal hun have lov at leve 100% så længe hun kan smiley


  • #48   2. jan 2018 Og sådan vil det være når hun er korrekt smertedækket.
    Laika har givet den fuld gas fra hun var 6,5 år og blev korrekt smertedækket og til hun blev 11 år. Hun har måttet ALT hvad Zenta har måtte og kunne og levet et helt normalt hundeliv.

    Ja nu er der skruet ned, men hun er satme også 13 år gammel.
    Høj alder, selv for en Schæfer uden gigt.


  • #49   2. jan 2018 Albert får det, som tidligere nævnt. Jeg ved hans fysik bliver dårligere, for det er den eneste vej det kan gå.
    Men jeg tror ikke man er i tvivl når det smertestillende ikke virker ordentligt mere og til den tid er der kun en løsning. Men så har jeg da givet ham et liv med fart på og uden smerter og det synes jeg at jeg skylder ham indtil han ikke kan mere.


  • #50   2. jan 2018 Jeg er ligeglad med om folk fylder deres hunde med smertestillende - det styrer de helt selv - jeg bliver derimod trist over folk, der IKKE vil give smertestillende, men vedbliver med at holde liv i Fido .. det er sq ikke fair !

  • #51   2. jan 2018 Helt enig Martine.
    Det er sku enten eller.


  • #52   2. jan 2018 Enig, vil eller kan man ikke smertedække, så er der kun et farvel som alternativ.

  • #53   3. jan 2018 Lulu har lige været ved dylle i dag i anden anledning, blodøre. Vi har så i samme omgang fået hende startet op i smertestillende, da hun er ved at være slidt og stiv i leddene. Især denne vinter kan vi mærke, at hun er blevet "gammel".

    Jeg er SÅ spændt på, hvilken hund vi får ud af det, men det er da med et sug i maven, da en af forholdsreglerne netop er hjertelidelser, som hun jo også har. Jeg er dog helt pro, at hendes sidste år hellere skal være gode og på smertestillende, og så må vi tage den risiko, det er, end at hendes sidste tid bliver af dårligere kvalitet.

    Tillægsspørgsmål? Er hjertelidelser også et obs. på den smertestillende, i andre bruger?
    Vi har fået Norodyl Flavour.


  • #54   3. jan 2018 Jeg har haft flere gamle hunde, der er gået et par år på smertestillende, og i øjeblikket gør Celtia på knap 11 år det. Men ingen af dem, har haft en hjertelidelse, så det er ikke noget, jeg har været obs på. Men din dyrlæge kender vel til hendes tilstand og har taget hensyn til netop hendes hjertelidelse i forb. med valg af smertestillende.

    Jeg kender ikke Norodyl Flavour.


  • #55   3. jan 2018 Lulu er samtidig allergihund, så hun var forbeholden med at udskrive noget til hende i det hele taget, da Lulu tidligere har fået en hudreaktion på smertestillende, så tror, hun prioriterede at finde et præparat med et andet indholdsstof end det, der tidligere er givet- men hun ved, at hun har dårligt hjerte. Var bare nysgerrig, om hjertelidelser også er nævnt på andre præparater.

  • #56   3. jan 2018 Laika får Previcox

  • #57   3. jan 2018 Danielle, ved Loxicom står der under kontraindikationer bl.a. at det må ikke anvendes til dyr med nedsat lever-, hjerte- eller nyrefunktion.

  • #58   3. jan 2018 Tak, Lene. Så er det sikkert en generel forholdsregel ved det meste smertestillende. Det er det samme, der er listet op på Lulus.

    Det er Carprofen, der er det virksomme stof i Norodyl.

    Vi må bare holde skarpt øje. Hun er hjerteskannet og viser heldigvis ikke nogen gener af det, og hjertelægen mente ikke, det overhovedet var sikkert, at hun ville nå at opleve problemer fra hjertet i sin levetid, så vi må give det en chance. Hellere et liv uden smerter, end et lidt længere liv, som til gengæld er kompromitteret.


Kommentér på:
Et liv på smertestillende

Annonce