{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Kan vi lære noget af Cesar Millan? {{forumTopicSubject}}

Nyt år og vi lægger hårdt ud Kan vi lære noget som helst af Cesar Millan, selvom vi er dybt uenige med ham i det meste? Ja mener denne etolog.

Det er et længere skriv, men det er værd at læse. Jeg er enig. Der er noget med den måde man bære sig på, når man står foran et dyr, der tæller på dyrets reaktion. Første gang jeg opdagede det, var da jeg startede med at træne katte. Tøvede jeg eller var jeg i dårlig dagsform, så gik katten simpelthen. Jeg lærte derfor på den hårde måde, at den måde jeg præsentere mig, når jeg har besluttet mig for at arbejde med et dyr, har en betydning, og at hvis min dagsform er skidt, at vente til den er bedre.

Kan du genkende dette? Det er let at teste. Indtag en position i 2 minutter der er low power og træn din hund. Indtag et position i 2 minutter der er high power og træn din hund. Om det har betydning ved hunde også - og ikke kun katte - vil jeg sige det har. Hunde læser os hele tiden. Jo større sikkerhed vi bevæger os rundt med, jo bedre resultat. Det er blandt andet derfor planlagt træning ofte er bedre end spontan tror jeg.

Men måske er det slet ikke noget, som er sandt. Måske reagere de ikke på vores kemiske dufte.... men jeg synes de gør.

http://illis.se/en/cesar-millan/

Når året starter med, at jeg kan lære noget af Millan, så kan alt ske i 2018

Hvad tænker du?

Kommentarer på:  Kan vi lære noget af Cesar Millan?
  • #1   1. jan Her er Tara efter min low power position.... Jeg smed det lige i status også fordi det er sa sjovt men prøv at se hvordan katten ligger... Tror i hun vil arbejde for mig .... Nope

• #2   1. jan Selvfølgelig kan man lære noget af ham.
    Når jeg ser folk med huskies de ikke kan styre, så er det pga. deres ustabile kropssprog og halvhjertede signaler. Milan har tydelige signaler og rank ryg. Det gør en verden til forskel. Der er ikke noget pis. Han mener det sgu.
    Meget kan vi diskutere om hans metoder, men ikke det. Det virker. Tydelighed og konsekvens.

• #3   1. jan Og efter to min i high power.... Et tilfalde... Nope jeg har set det tusindvis af gange ved katte men jeg har aldrig for alvor overvejet det helt så firkantet med hunde men måske gälder det også hunde.....? Jeg synes det er super interessant... En ting er sikkert... Millan bruger det... Forkert men han bruger det...

Jeg må hellere tilføje at tara har 12 års erfaring med träning. Läring spiller ind men der er en tydelig forskel...

Jeg er i tvivl om en hund som aslan... Han vil altid träne... Men måske med de mere selvständige racer...?

• #4   1. jan Malene dit indläg krydsede mit. Ja en husky er jo netop selvständig. Jeg er enig men iflg hende her handler det om mere end tydelighed. Du ändre din krops kemi med disse positioner... Måske hunde også kan lugte det.... Mindre stress og mere 'mod'

• #5   1. jan Det har jeg også altid været enig i. Det og så at ens mindset har betydning.

Der har også været nogle situationer hvor han har ignoreret og dyrket motion som en del af arbejdet.

Resten er mildest talt til at lukke op og skide i

• #6   1. jan Resten er mildest talt til at lukke op og skide i

Enig!

• #7   1. jan Jeg er helt med. En usikker ejer giver en usikker hund. Man kommer klart længst med min race hvis man har den power og tror på det man siger
    Jeg tror de kan lugte alt på os.

• #8   1. jan Malene: Det tror jeg også de kan! Og meget mere end vi tror/ved

• #9   1. jan Jeg ved ikke om det er Millan, vi skal give æren, der er jo mange andre end ham, der gør stort ud af kropssproget (f.eks. Zak George).

• #10   1. jan Er helt enig! Jeg oplever det selv, især da jeg blev dybt frustreret og opgivende fordi jeg ikke kunne finde en løsning. Det påvirker mig stadig fordi jeg har stået i en frygtelig sårbar situation, det påvirker mig.

• #11   1. jan Jeg tror nu heller ikke at der er noget særligt at lære af ham. Det er bare ikke alt han ytre der er lort - Der er ve ca 1% fornuft

• #12   1. jan Ja han plejer at sige noget i retning af "vi står med en hund på 4 år der hedder molly som bider fremmede mænd" og DET VAR SÅ DET!

• #13   1. jan Jeg så engang et program med ham - det var om en hund, hvor damen der havde den var blevet bange for den og så havde den stort set kun stået i hundegård i et par år.

Den var ikke super glad for andre mennesker for nu at sige det mildt - men han vadede bare frygtløst ind til den, bevæbnet med en tennisketcher vist - og så fik han den ud at gå en tur og endte med at tage den med hjem til sig selv.

Det hele endte med omplacering og hunden fik et liv .. men det jeg husker bedst, var den der måde han bare gik til tingene på.
    Hunden var ikke i tvivl om hvad han mente ihvertfald.

Hunde er generelt ikke så infamt begejstrede for hele tiden at skulle træffe en masse valg ...

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 1.124
    #14   1. jan Jeg plejer at sige at manden burde holde sig langt fra hundene og i stedet træne mennesker for jeg synes faktisk det nogle gange lykkedes ham ret godt at skabe rolige, selvsikre ejere.

Hvorfor han så samtidig skal udsætte hundene for stødhalsbånd og spark ved jeg ikke...

• #15   2. jan Hvis du läser hans bog får du måske en forklaring. Han døjer med voldsomme aggressions problemer iflg ham selv....

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 1.457
    #16   2. jan Jeg har altid trænet hund med High power

Der er bestemt ingen der har lært mig det

Det har altid ligget lige til højre benet for mig

Jeg er af natur selvsikker

• #17   2. jan Meget få ting.. men jeg har ikke lyst til at undersøge det nærmere Jeg får så ondt indeni hvis jeg ser programmerne med ham.

• #18   2. jan Den der attitude med bare at gøre tingene og ikke lave et stort nummer ud af noget, der ikke er noget, kan man sagtens lære noget af. Jeg så et af de første programmer med ham der blev vist. Det var om en GD der var bange for trapper, glatte gulve osv. Ejer havde prøvet at lokke osv, men det var håbløst for hun fik istedet bekræftet hunden i at 'JA, det er farligt'. Cesar tog bare et fast tag i hunden og trak den med. Strengt taget var det flooding. MEN hunden opdagede ret hurtigt at det rent faktisk ikke var farligt og så var den ged barberet. Den selvsikre attitude med 'hallo - så farligt er det altså heller ikke' virker generelt ret godt på dyr og jeg brugt den mange gange. Jeg har tit taget en eller anden hoppende krampe i grime/hovedtøj og trukket den forbi et eller andet mega 'farligt', når ejer/rytter har opgivet og selv er gået mere eller mindre i panik.

• #19   2. jan tjaa, jeg er sådan lidt .. meeh ...
    At være selvsikker, entydig og klar i spyttet overfor dyr er vel ikke nogen banebrydende nyhed.

At give CM kredit for det kan bare få nogen til at se ham gudelig, og det er vel ikke noget nogen ønsker ..

• #20   2. jan Hmm - når jeg ser nogle af de hundefolk der står med deres hunde, der bare gøer og gøer hysterisk (ja, jeg havde æren af at rende ind i DKKs nytårsgåtur), og den måde folk går til tingene på ... så er CMs måde da ikke ligefrem overrepræsenteret.

Folk, der vil dyrke andre som guder, gør det uanset hvad andre siger .. så lad ham da bare få lidt credit ..

• #21   2. jan nej - det er rigtigt, at det er et fåtal, der rent faktisk ved noget om hundes adfærd, men det gør ikke CM mere nytænkende ..

Jeg ser det som, giver man ham credit for det - så følger resten med ... det kan ikke være til nogens gavn!

• #22   2. jan Jeg synes ikke artiklen giver ham credit for andet end den ene ting. Og som forfatteren skriver så har alle en gul paraply uanset hvor mange sorte de også har

Har du läst den pia for den kritisere ham jo og siger at selv denne ting bruger han forkert

• #23   2. jan Har ikke læst artiklen, Pia - men jeg er heldigvis kommet så langt, at jeg har lært at ALLE (næsten ) har én god ting i sækken - og at det at lade personlig aversion bestemme, KAN stå i vejen for erfaring af god viden

• #24   2. jan Enig martine

• #25   2. jan Lige meget hvor udskældt den mand er rundt omkring, så mener jeg han er knald hamrende dygtig. At han så indimellem tager nogen forkerte valg også efter min mening, så kan man ikke tage hans dygtighed fra ham.

Jeg har endnu til gode at se andre i aktion med hunde, der er lige så ekstreme som dem han kommer ud til, samt andre aktører på markedet, der decideret tager hundene til sig og beholder dem eller får dem omplaceret og giver dem et godt hundeliv. Jeg har endnu til gode at læse/se nogen person, hvor jeg var 100% enig, jeg sorterer altid i hvad jeg kan bruge og resten bliver smidt væk.

Jeg har ikke kun set de programmer hvor han dominerer totalt, jeg har også set de programmer hvor han arbejder med hunde, der har traumer, hvor han bygger dem op igen som f.eks. hunde med lydangst.

Hvis jeg udelukkende blev dømt i andres øjne for de ting, jeg gjorde forkert og ikke fik kredit for de gode ting, ville jeg også få problemer med aggression eller ryge helt ned i kulkælderen.

Nogen ting er bare IKKE til diskussion men et nødvendigt onde også for vores hunde som f.eks. pelspleje, negleklip og hvis man ved at benytte flodding kan undgå at de skal i fuld narkose hver gang, så foretrækker jeg indimellem flodding og videre frem almindelig træning, fremfor narkose hver gang.

Man kan også blive for vattet, skriver hende der har fået mormorgen og er blevet mere blød med årene, men som stadig selv mener hun er realistisk

• #26   2. jan Jeg måtte lige læse det der mormorgen et par gange - tænkte på, hvad en mor-morgen mon var for en morgen

• #27   2. jan "At være selvsikker, entydig og klar i spyttet overfor dyr er vel ikke nogen banebrydende nyhed. " Nej, absolut ikke
    Men for pokker, hvor ser jeg mange der er det diamentralt modsatte og hvor Fido rent ud sagt 'skider dem en lang march'. De dækker sig ind under at de træner med 100% positive metoder.
    "Nogen ting er bare IKKE til diskussion men et nødvendigt onde også for vores hunde som f.eks. pelspleje, negleklip og hvis man ved at benytte flodding kan undgå at de skal i fuld narkose hver gang, så foretrækker jeg indimellem flodding og videre frem almindelig træning, fremfor narkose hver gang. " Helt enig - nogen gange er flooding det 'mindste onde' og en ganske udmærket vej frem. Jeg ville aldrig have fået lært min lille raket at finde i sig i at blive børste eller trimmet, hvis ikke flooding havde været en mulighed: At befinde sig i ro på et trimmebord var ikke lige rakethvalpens kop the, så han blev slet og ret holdt fast til han slappede af. Det tog et par uger med næsten daglige små sceancer. Nu ligger han på bordet og sover mens jeg trimmer ham. Han er fuldstændig afslappet og og lader til at have det helt fint med at blive børstet og trimmet.

• #28   2. jan Millan har ikke rigtig noget at byde ind med. Artiklen kritisere hans brug af kroppen for han skaber stress ikke prästation og läring. At rose Millan er ikke artiklens mål. Men forskningen den forklare er interessant.

• #29   2. jan altså hvis man ser noget han gør, og man tænker No Way, sådan ville jeg aldrig gøre, så har man jo også lært noget, selvom det så er det modsatte af intentionen ...

• #30   2. jan Enig Hanne

• #32   2. jan Hvis "real life" var skyrim så ville Cesar være en typisk Illusion træner.

• #33   2. jan Aner ikk hvad det er Vark men hvis det er en der ikke findes rigtigt, så ville det være helt cool

• #34   6. jan Jeg kom i tanke om, at CM skrev i sin bog, at det ikke var værdigt(for hunden) at give sin tæve, ble på når hun er i løbetid. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Mine tæver vil aldrig få ble på, når de er i løbetid. Det er syndt for dem, især hvis de bliver triste.

• #35   6. jan #34

Det får min altså, hvis vi er på besøg hos nogen eller hvis hun vil sove i sengen. Ellers er det bare for klamt. Hun er totalt ligeglad. Hun er åbenbart helt ligeglad med værdighed

• #36   6. jan Haha, jeg lægger tæpper på alle overflader, men nogle gange har jeg slet ikke opdaget, at de var i løb (men har så konstateret det, fordi de lugtede anderledes). Nu er Laika steril så der er ikke et problem længere.

• #37   6. jan Kenzie bløder ud over det hele, når hun er i løb

• #38   6. jan En vildt blødende hund, der ikke holdt sig ren, gad jeg nok ikke have i sengen, men sofaen får tæpper på. Det har den i øvrigt som oftest p.gr.af mudderpoter

• #41   7. jan Måske han bare har observeret hundene - det er der jo heldigvis nogle, der bruger

• #42   7. jan Martine: Om bleer? Eller om Millans metoder generelt?

Hvis det er det sidste: Ja det har han. Da han var barn. Men hans konklusioner er forkerte, da han tror en tamhund er en ulv, hvilket enhver idiot jo kan se den ikke er hvis man bare googler ulv. Åbner man en bog om ulvearter vil man bekræftes endnu mere og allermest hvis man observere ulve i virkeligheden, hvilket der jo heldigvis er nogle, der bruger, så vi kan tilbagevise den slags ævl. Hertil kommer al hans dominanspis, som ALLE tager afstand fra, hvis de har kigget på en hund. Plus hans metodevalg, som der findes alternativer til.

Så alle der har kigget på tamhunde, vil kunne tilbagebevise hans teorier. Og det er der heldigvis mange der bruger og derfor gør

• #43   7. jan #42

Ja, det var jo ligesom det, der blev talt om i det indlæg, som nu er slettet.

Alt det andet du skriver - jamen .. okay ..

• #44   7. jan Det er intet problem, Isabelle, for så bløder hun jo kun i bleen

Når hunden nu er ligeglad med at have ble på, men holder af at sove i sengen, hvorfor så ikke?

• #45   7. jan Jeg mente også bare, at en vildt blødende hund uden ble, gad jeg ikke have i sengen
    Lykkeligvis brugte Lina ikke det med seng i sine første to vildtblødende løbetider. Kela og Fie, der gerne vil ligge i seng, har kunnet holde sig rene fra cirka første løbetid - dvs. en enkelt blodplet hist og her har der været/er der, men det kan jeg godt leve med - i sengen - sammen med jord og så'n

• #46   7. jan Ja, det var jo ligesom det, der blev talt om i det indlæg, som nu er slettet.

OK så det ikke.

Kommentér på:
Kan vi lære noget af Cesar Millan?