{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.056 visninger | Oprettet:

Majsen
Majsen
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Hvalp, farve....... {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Kunne I finde på at springe fra, hvis den hvalp som opdrætter vælger til dig, ikke har den ønsket farve eller aftegninger? Eller hvis der ikke kommer en hvalp med den ønskede farve i kuldet?

Kommentarer på:  Hvalp, farve.......
  • #1   6. jan Nej Ikke medmindre hvalpen er overvejende hvid - det er den eneste uønskede farve i min race. Alle andre farver og aftegn ville jeg acceptere.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 840
    #2   6. jan Ja det kunne jeg sagtens.
    Og også hvis der var andet ved hvalpen der irriterede mit øje.

• #3   6. jan Nej

• #4   6. jan Nix, ikke så længe det stadig var en inden for racen godkendt farve

• #5   6. jan Tja, hvis jeg hellere ville have en af de andre, så ville jeg springe fra, for så var det jo ikke hvalpen for mig.
    Hvis lige den farve ikke kom i kuldet, ville jeg nok forelske mig i en af hvalpene alligevel, hvis ikke så ville jeg igen fravælge dem.

For mig handler det ikke så meget om farven, men om hvorvidt jeg føler det er hvalpen. Da jeg skulle vælge Rosa, kunne jeg vælge en lille bitte sort fnullermand, som for at være ærlig ikke var specielt pæn, men hun var nuttet på sin helt egen måde. Eller hvalpe med flotte aftegn. Hendes søster har udviklet sig så flot og hendes smukke farver er til at dø for. Men jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg valgte den lille sorte fnullermand. Hun har fået sine aftegn siden men ikke nær så flotte som sin søsters
    Men Rosa er og har fra den dag hun blev født været min lille fnullermand.

Fra nu af vil jeg fortsat vælge hvalp med hjertet, men først når jeg har sikret mig at det er fra ordentlige og gennemtjekkede forældre.

Men okay chihuahua er ikke en lille race og de må være alt på nær Merle, så der er ikke noget "forkert" i farven uanset hvad, det er blot hvad jeg kan lide.

• #6   6. jan Nej, det tror jeg ikke, her betyder det mere for mig, at hvalpens temperament passer mig godt. Nu kommer golden retrievere jo heller ikke i en hel masse forskellige farver, så jeg kan måske ikke helt sætte mig ind i det. Men, vi valgte vores kennel bl.a. på at de avlede smukke, meget mørke hunde (selvfølgelig ikke det, som afgjorde, at vi lige valgte denne kennel). Vi endte så med Atlas, som er en af de lyseste hunde, de har lavet .

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 1.086
    #7   6. jan Tjah både og....

Da jeg skulle have Figo ønskede jeg en lille gylden golden, hvilket begge forældre var. Jeg er slet ikke til de store lyse bamser.

Da kuldet kommer bliver jeg matchet med den store fede lyse hvalp der ligner sin mormor Og selvom opdrætter beklagede (og måske var forberedt på at jeg ville springe fra), så valgte jeg lige der at farve ikke var så vigtig. Jeg havde fulgt tæven inden parring og havde glædet mig sådan til min hvalp at jeg ikke ville ud og finde en ny opdrætter.

Idag kan jeg joke med mit store blondine-skrummel, og jeg ville ikke have valgt anderledes!

Men jeg kunne sikkert godt finde på det i fremtiden, især hvis jeg skal have en race hvor det ikke blot er nuanceforskelle, som hos goldens, det kommer an på, men helt forskellige farvekombinationer.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 1.086
    #8   6. jan Haha Amalie, de der blondiner har det med at snige sig ind

• #9   6. jan Nej - hvis hvalpen opfyldte mine krav omkring mentalitet, sundhed mm, så ville farven være absolut ligegyldig...

Da jeg fik Dixie var jeg da fuldt og fast overbevist om at jeg skulle have en blue merle - men det var altså bare en tri som passede bedre til mig, ergo fik jeg en tri

• #10   6. jan Det er så sandt Ida . Og de er jo smukke alligevel .
    Fordelen ved nuancerne i goldens er jo så også, at hvis du vælger kennel ud fra om du vil have udstillings- eller jagtlinjer, så er du rimelig sikker på at få en hund, som i hvert fald nogenlunde har den farve, som du ønsker.

• #11   6. jan Jeg har det lidt svært med Merle. Jeg syntes altså bare ikke det er ret pænt.
    Men nej hvis alt andet bare var det bedste og lige som jeg ville have, så betyder farve intet.

• #12   6. jan Jeg ville have en brun... skal vi kalde ham her for brun?

• #13   6. jan Jeg ville ikke vælge fra på grund af farven, det er det sidste jeg ville sætte på en hund.

Det vigtigste er, at temperamentet passer til mit.
    Hvad hjælper det, at jeg har en hund i en super smuk farve, hvis væsenet ikke passer til mig, så ville det i længden være en pestilens for mig at skulle bo sammen med en hund, som ikke passede til mig. Det ville også være synd for hunden.

Har man først hunden og dens væsen passer til en, så går det ikke ret lang tid før man ikke mere ser, at den har en "forkert" farve, for kærlighed gør jo som bekendt blind.

• #14   6. jan Nej

• #15   6. jan Nej. Det kommer selvfølgelig an på mange ting, men umildbart er farve ikke det vigtigste for mig.
    Den race jeg skal have kommer i enten hvid eller rød - og så selvfølgelig med eventuelle fejl i, som f.eks. champagne. Jeg skal have hvid, ergo kommer jeg til at vælge kuld efter to hvide forældre, så går jeg ikke galt i byen
    Men stod jeg og skulle købe fra en race med mange forskellige afskygninger af farver ville jeg stadig ikke sige at farven betyder alt.
    Drømmen er og bliver en rød husky, men kommer dagen hvor jeg KAN holde til en husky, og der så ikke kommer en rød, så er det ligemeget, hvis bare hvalpens personlighed passer til mig.
    Jeg vil have en hund der er pæn at kigge på, og det bliver 90% af gangene løst når jeg har valgt race, da det er kropsbygning, pels osv jeg kigger på. Farverne er ikke vigtige når først vi kommer videre

• #16   6. jan Næææh... Jeg går normalt efter linjer/afstamning så farven genere som sådan ikke mit øje. Der kan være andre ting ved en hvalp som gør at jeg ville trække mig - men ikke farven

• #17   6. jan Nej. Farven er for os komplet underordnet.

• #18   6. jan Nej for mig er temperament og sundheden meget vigtigere

• #19   6. jan Ja!

Jeg ville være ked af at få en rottweiler der var hvid

Og jeg sagde nej tak til en langhåret rottweiler hvalp.

Men derudover, så er det vigtigere at det det er en fornuftig opdrætter, med nogen sunde og gode hvalpe.

Det kommer virkelig an på hvad man vil med hvalpen..

• #20   6. jan Ja det kunne jeg godt. Igen så mener jeg heller ikke at det er opdrætter der bestemmer hvilken hvalp jeg skal have, så det giver næsten sig selv

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#21   6. jan Nu virker det så som om at det er farven eller slt det andet der skal vælges imellem.
    Og der er jeg slet ikke. Ville ikke gide kigge på et kuld hvor sundhed og stamtavlen ikke var hvad jeg ønskede at forøge vores flok med.
    Dermed har jeg også en del sikkerhed i temperament og hvad aner og andre hvalpe osv i linien har af sundhed.

Men ja, kommer den hvalp ikke som jeg forventer, så kigger jeg videre.
    Og det alene på udseende.

• #22   6. jan Vælger selv min hvalp, så det problem ville ikke opstå.

Dog vil jeg sige at der er vigtigere ting end farve i min verden.

• #23   6. jan Ja, jeg kunne godt finde på at vælge fra pga farve.
    Men først og fremmest ser jeg på linjerne bag, tjekker sundhed, mentalitet, meritter mm. Er kuldet så noget jeg er interesseret i, så kan det godt være, at farven er ligegyldig, det var det, da jeg skulle have Saga, der bad jeg bare om at få den frækkeste tæve i kuldet, og hun var så tricolour, alle andre tæver var zoble.
    Det kan også godt være, at der er en farve jeg ikke ønsker, lige pt ønsker jeg f.eks ikke blue merle.
    Farverne spiller en rolle for mig, da jeg er opdrætter, så jeg skal kunne se frem i tiden, og jeg kan ikke lave kombinationer som jeg vil, der er farvegenetik der skal være på plads.

Det at jeg kan finde på at vælge farve fra betyder ikke, at jeg synes farven er vigtigst

• #24   6. jan Intet kunne være mig mere ligegyldigt end en farve ....

• #25   6. jan Ja, det kunne jeg sagtens finde på. Vi har dog ikke gjort det, men har sagt nej tak til en hanhvalp i stedet for en tæve.

• #26   6. jan Ja sagtens

• #27   6. jan Kun hvis jeg ønskede at avle eller udstille (hvilket jeg ikke gør, så nej)

• #28   6. jan Den dag, man går hjem med sin nye hvalp, så skal man føle, at man har fået lige præcis det, man ønskede sig. Jeg synes i hvert fald ikke, det er den bedste start, hvis man føler, at ok, det var ikke lige det, jeg havde forestillet mig, men den er jo også dejlig, og jeg bliver jo glad for den uanset. Jeg ville sørme være ked af som opdrætter, hvis nogen følte sådan, når de gik hjem med en af mine hvalpe.

For nogen er farve ligegyldigt, andre har et ønske om et bestemt udseende og dermed også en bestemt farve. Det betyder ikke, at alt andet er ligegyldigt.

Hvor højt man kan prioritere farve afhænger vel af flere ting: hvad skal man bruge hunden til, der er nok flere hunde, der kan passe ind som gode familiehunde, i forhold til hvis man har store ambitioner i en eller anden hundesport eller udstilling. Hvilken race, det drejer sig om, er vel heller ikke ligegyldigt. En forholdsvis almindelig farve i en udbredt race kan man måske bedre vente på end en sjælden farve i en talmæssig lille race. I begge situationer forudsat naturligvis at sundhed, temperament, velbyggethed m.m. er i orden.

• #29   6. jan Ja da!! Men eksteriør er vigtigst. Har min favorithvalp (udfra eksteriør) en farve i sine aftegn som jeg helst ikke ville have haft, så ville jeg da tage den alligevel.

• #30   6. jan Nej, farve er uvigtig for mig. Dertil kommer, at min race, i en vis udstrækning, er en "skift-farve" race Hvalpefarven er ikke lig med unghundefarven, der ikke er lig med voksenhundefarven.

• #31   6. jan Ja det kunne jeg godt, især hvis det var en race med store farveforskelle.
    Der er immervæk forskel på at have en hvid, rød eller sort hund. Hvis det handler om den ene grå nuance eller en lidt anden grå, så ville jeg nok være ligeglad. Men hvor der er deciderede farveforskelle eller aftegnsforskelle og jeg havde noget jeg foretrak, så ja.

• #32   6. jan Jeg gik efter farve, men jeg satte ikke helbred, etik og moral på spil. Da jeg i tidernes morgen skulle have staff, havde jeg forelsket mig i en hanhund jeg gerne ville have efter. Der var så bare ikke nogen tæver han skulle bruges på som sådan faldt i min smag. Så venter jeg hellere og vupti så var Albert der ( En parring jeg også havde holdt øje med ) I dag ville jeg nok være mere ligeglad med farve, hvis alt andet spiller

• #33   6. jan Nu går jeg ikke voldsomt op i udstilling eller andet hvor farven er vigtig, så nej, hvis ikke farven er forbundet med problemer, så ville farven ikke få mig til at vælge hvalpen fra.
    Men til gen gæld ville sætningen "hvis den hvalp som opdrætter vælger til dig" få mig til at vælge en anden opdrætter.
    Fair nok at opdrætter er involveret i valget - men valget skulle dælme gerne som minimum være et fælles valg og allerhelst mere købers end opdrætters (når altså først opdrætter har slået fast, at køber er egnet til at købe hund der). Det er køber der skal bo med hunden de næste 10-15 år og som ved, hvilket liv hvalpen skal leve (sådan mere indgående, end hvad opdrætter kan spørge sig frem til). Køber kan så rådføre sig med opdrætter, fordi denne nu engang kender hvalpene bedst - men en situation hvor opdrætter alene vælger hvalpen er altså ikke ideel.

Som anden skriver, så skal køber gerne føle, at han/hun kører derfra med den helt rigtige hunde. Hvis ikke det er tilfældet, så er det da et skidt udgangsspunkt, uanset at man jo nok bliver glad for kræet alligevel.

• #34   6. jan Maja hvad race er der tale om, og hvad er formålet med farve? En uønsket farve i forhold til racestandard eller til din smag?

• #35   6. jan Normalt nej. Og dog... jeg vil ikke have en lys labrador, så der kunne jeg godt finde på at springe fra. Og det er alene af den grund, at hvid/gul/lys pels i hele hytten og tøjet irriterer mig
    Men ellers er farve ikke det vigtigste for mig

• #36   6. jan Ja, men skal så heller ikke bruge hunden til nogen sport

Heldigvis er jeg ikke så kræsen, så den skulle virkelig have en grim farve før jeg sagde nej tak

• #37   6. jan Ja! Absolut.
    Men dermed ikke sagt, at jeg vil gå på kompromis på andre parametre af den grund.

Men det er også en nem holdning for mig at have, da de racer, jeg er interesseret i, er fuldstændig forudsigelige ift. hvilke farver, der kommer i et kuld. Og så tager man jo udgangspunkt i de opdrættere, som lever op til alle krav - også farve.

• #38   6. jan "men en situation hvor opdrætter alene vælger hvalpen er altså ikke ideel."

Jeg er sådan set fuldstændig enig, men som opdrætter kan man gerne komme i den situation, at flere hvalpekøbere ønsker den samme hvalp. Hvad gør man så? Tja, man vælger den ene hvalpefamilie, og den anden må så vælge at tage en anden hvalp eller springe fra. Jeg har fuld forståelse for, at nogle kunne ønske at springe fra i denne situation - som jeg har stået i et par gange dog uden, at nogen sprang fra.

• #39   6. jan "men en situation hvor opdrætter alene vælger hvalpen er altså ikke ideel.

Hvorfor er det ikke ideel ??
    Jeg har to gange købt hunde, hvor opdrætter alene har valgt hvilken hvalp jeg skulle have.
    Opdrætterne har fået at vide, hvad jeg ønsker af min kommende hund, og begge gange har jeg fået en hund, som har passet perfekt til mig.

• Majsen
    Majsen Tilmeldt:
    jan 2018

#40   6. jan Staff mom: Der er ikke tale om nogen bestemt race, blot for at høre om folk ville vælge hund fra pga en bestemt farve. Men det bunder dog i egen oplevelse med en opdrætter jeg har været i kontakt med, som selv havde valgt hvalp i kuldet fra dag 1(selvfølgelig udelukkende valgt på grund af farve).

• #41   6. jan Jeg tænker "ikke ideel", Anni, hvis hvalpekøberen gerne selv vil være med til at vælge.

Ved Fies kuld sagde alle fire hvalpekøbere, at jeg bare skulle vælge ud fra deres ønsker til temperament. Dog HAVDE de to familier hver deres yndlings i kuldet. Lykkeligvis passede disse to perfekt til ønskerne. Den tredje hvalpekøber fik (også) en hvalp, der passede perfekt til hendes ønsker, selv om hun ikke selv valgte. Den fjerde familie var super glade for at få hende, de nu fik, selv om de havde et godt øje til den anden tæve i kuldet. Farver var i øvrigt ligegyldige for alle fire familier

• #42   6. jan "Men det bunder dog i egen oplevelse med en opdrætter jeg har været i kontakt med, som selv havde valgt hvalp i kuldet fra dag 1(selvfølgelig udelukkende valgt på grund af farve)."

Det har jeg faktisk også gjort, Maja - to gange endda. Dog HAR jeg samtidig sagt, at det ikke var sikkert, at jeg fastholdt mit valg, da jeg først skulle vurdere temperamenterne på de to.

• Majsen
    Majsen Tilmeldt:
    jan 2018

#43   6. jan Men synes du ikke det er lidt dobbeltmoralsk selv at vælge ud fra farven, og så ikke vil have hvalpekøbere gør det? Denne opdrætter var dog fast besluttet på valget, og ønskede i øvrigt også stort depositum, så folk ikke skulle springe fra.

• #44   6. jan Jeg griner sku lidt af når opdrættere spiller op med de helt store armbevægelser og fortæller at de nok skal dele hvalpene ud til deres familier, fordi at de som opdrættere ved bedst og kender hvalpene bedst, når så selvsamme personer fortæller at de selv vil vælge deres hvalp.
    Det er sku komisk.

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 57
    #45   6. jan Ja jeg ville vælge hund fra pga farve, inden for min race (sort eller brun), dette udelukkende fordi jeg mener sort er pæneste og er det som er "normalen" inde for racen. Da vi skulle have vores undersøgte jeg selvfølgelig alt med sundhed osv, og da jeg havde valgt kennel blev jeg skrevet op til en sort tæve. Og selv om både mor og far er sort, kan der stadig godt komme brune ud. Dog kom der 8 sorte ud i hendes kuld:) For mig var farven vigtig, men havde det været en anden race eks border collie (er vokset op med dem) vil farven være underordnet og temperamentet fylde alt. Dette fordi jeg synes alle farve i den race er smukke:)

Eks er hunden på mit profil billede et eksempel på den ene fejl farve en border collie kan have, men hold op jeg knus elskede den hund (eget avl)

• #46   6. jan Hvis det (bl.a.) er mig, du hentyder til, Zenta, vil jeg da lige sige, at det jo var fra egne kuld, jeg valgte hvalpene Da jeg "valgte" Lina, var det 100% tilfældigt, og opdrætter kunne gerne have valgt en anden til mig. Jeg var sgu så nem

• #47   6. jan Nej, har ikke læst hele tråden og alle svar
    Det var mere en generel opfattelse herinde.

• #48   6. jan Ja, det kunne jeg sagtens. Jeg er ikke til de helt lyse zobel Collier, det er bare ikke mig. Så vil jeg hellere have en merle.

• #49   6. jan Jeg er HELT forelsket i ham her, og vil gerne have en, der ser ud præcis som ham, skal jeg en dag have en sheltie Meeeeeen det ender også med at være sindet, der afgør det, ikke udseendet

• #50   6. jan I teorien kunne jeg godt finde på at sige nej til en hvalp, pga. farven, men kun i teorien, for i praksis har jeg præsteret at komme hjem med alle mulige farver, som jeg ikke lige havde ønsket mig
    Jeg har en del ønske/drømmefarver indenfor de forskellige racer, som jeg synes er vildt smukke. Men når det kommer til stykket, så er sundhed, både fysisk og psykisk det vigtigste for mig.
    Når det så er sagt, så vil jeg aldrig gå med til at opdrætter vælger min hvalp. Vedkommende er velkommen til at komme med forslag, men i sidste ende, så er det mig der vælger hvalpen.

• #51   6. jan Det kommer helt an på hvilken farve, hvor gerne jeg vil kuldet og om der er lige så gode alternativer at finde andetsteds

• #52   6. jan Tror det ikke, men jeg ville nok havde farve muligheder lidt med i overvejelse når jeg vælger kuld.

• #53   6. jan Det kunne være sjovt at vide, om nogen af de opdrættere, der ikke vil lade køber vælge på farven, kunne finde på at have farve med i overvejelserne, når der vælges hanhund til tæven

• #54   6. jan Hvem vil ikke lade købere vælge efter farve? Misforstår jeg?
    Jeg har fået farveønsker, hvilket er helt fint. Jeg siger bare, at jeg ikke aner, hvilke farver, jeg får Men det har været dejligt, når både farve og temperament har passet til hvalpekøberens ønsker.

• #55   6. jan Jeg har farve med i overvejelser, når jeg vælger hanhund - men hverken som nummer et eller to på prioriteringslisten

PS. Men en hanhund, jeg fandt grim, kunne jeg aldrig finde på at bruge, uanset øvrige kvaliteter.

• #56   6. jan Jeg ved ikke, om du misforstår, Isabelle. Jeg kender bare sådanne opdrættere - der ikke vil lade købere vælge hvalp på farven, men bestemt prioriterer farven, når de selv vælger hanhund

• #57   6. jan ”PS. Men en hanhund, jeg fandt grim, kunne jeg aldrig finde på at bruge, uanset øvrige kvaliteter.”

Nu er Eurasieren vel også en selskabshund, ikke en arbejdshund. Hvis godt sind og sundhed ellers er ret nemt at finde, så forstår jeg sagtens, at udseendet er en prioritet. Der er jo ikke arbejdsegenskaber, der skal prioriteres.

• #58   6. jan Nej, farven er mig ligegyldig. Jeg er ikke glad for Merle, men det forekommer også sjældent, for at sige stort set aldrig i de linjer jeg kigger efter, så det går nok

• #59   6. jan Jeg tænkte på misforståelse, fordi jeg nok ville stejle lidt, hvis det KUN var farven, der talte. Men de fleste af os har vel nogle yndlingsfarver hos hundene, så hvorfor skulle hvalpekøbere ikke have lov til at have det - tænker jeg

Jeg tænker indimellem på en hvalpekøber, der var på besøg og slog helt fast, at hun VILLE have en ulvegrå hvalp med udstillingspotentiale. Hmmm. Da jeg ikke kunne garantere sådan én, regnede jeg med, at hun valgte at købe hvalp et andet sted. Stor var min forundring da hun ringede den dag, Kela havde født og sagde, at hun gerne ville købe en hvalp
    "Jamen jeg kan stadig ikke garantere dig en ulvegrå med udstillingspotentiale".
    "Det er også ligemeget!"

Hun FIK sig en ulvegrå - der vandt sin klasse på første udstilling

• #60   6. jan Farver har ingen betydning her, hverken, når jeg køber hund eller selv opdrætter. De fleste af de hunde jeg gennem årene har købt, er udvalgt i samråd med opdrætter og farven har aldrig haft betydning.

Jeg er ret vild med black and tan gravhunde alle dem jeg har haft har været røde, også selv om der i nogle af kuldene har været yndlingsfarven, men der har været andre ting, jeg fandt vigtigere.

Whippet findes i stort set alle farver undtagen merle og ingen er mere ønskede eller uønskede end andre. Her er der også så mange andre kvaliteter hos en hvalp, som jeg finder vigtigere, at jeg ikke kigger farver, heller ikke, når jeg vælger hanhund.

Jeg planlægger kuld på Bianchi og har to hanner i spil, jeg ved jeg bliver "mobbet", hvis valget falder på den ene af dem, han har skæv ansigtstegning ligesom Bianchi og rigtig mange ved, at det er en af de få ting , jeg ikke bryder mig om, når det kommer til farver Han har bare så mange andre kvaliteter, at det aldrig bliver det, der evt. afgør, at det ikke bliver ham.

Jeg har favoritfarver i racen bl.a. Ghini's fawn, her troede jeg egentlig, at jeg skulle have hendes brindlede søster og tog det bare som en ekstra bonus, at hun havde en af yndlingsfarverne.

Mine købere må gerne have ønsker om en bestemt farve, men jeg kan ikke love, at de kan opfyldes, i seneste kuld på 7 hvalpe havde ikke to hvalpe den samme farve.

• #61   6. jan Jeg ved ikke lige, hvordan jeg ville have det med det Altså farveønsker er helt OK. Men hvis køber KUN ville skrives op til fx en brun hvalp, ved jeg ikke lige, hvad jeg ville sige til det. For mig er farve ikke vigtigt og jeg vælger ikke han på farven heller.

• #62   6. jan Jeg synes Bianchi er så nuttet! Jeg er helt vild med den skæve ansigtsaftegning ;D

• #63   6. jan Jeg ville egentlig ikke bryde mig om, at opdrætter vælger en hvalp til mig, det vil jeg gerne selv.. med mindre opdrætter og jeg er enige i valget..

men farven på hvalpen er mig ligegyldig.

• #64   6. jan Hmm både og. Temperament og sundhed er det vigtigste, men jeg ville springe fra hvis hvalpen havde hvide aftegninger (da vi udstiller) eller det var en af de helt sorte eller sort med brune aftegninger (som man ser hos den finske lapphund) jeg er ikke helt til disse to typer, da jeg ikke syntes de ligner eurasieren jeg kan godt lide de har lidt farvespil som de vildfarende

Men eurasieren er skøn i alle farver og sundhed og temperament er det vigtigste

• #65   6. jan Men Emma, hvis nu køber har valgt lige netop dig som opdrætter, valgt lige netop din parring, valgt udfra at her er lige det de søger, og brun kan forekomme, er det så ikke okay at sige fra hvis det bare er brun de ønsker?
    Alt andet i kuldet er jo som de gerne vil have

• #66   6. jan Selv om der ikke er så mange farvevalg hos pyreneere, har jeg da helt klart også præferencer. Det er dog ikke så væsentlig, når jeg vælger hanhund. Jeg har godt nok aldrig beholdt en hvalp med en aftegning, jeg ikke brød mig om, men jeg har så heller aldrig stået i situationen, hvor den på alle andre måder bedste hvalp havde en aftegn/farve, jeg slet ikke brød mig om.
    Jeg ville være ked af at have en med en meget mørk og dominerende maske, jeg synes det ødelægger udtrykket, men selv om en hvalp er meget mørk som 8 uger, kan man ikke vide, hvordan den vil ende med at se ud, for de fleste bleger en hel del.

Og så er det for øvrigt ikke helt sandt, at jeg ikke vælger farver fra, for jeg vælger hverken at parre til eller beholde en, der er født hel hvid. Det har at gøre med næse pigmentet, som ofte bleger på de rent hvide, hvilket er diskvalificerende.
    Og inden nogen himler op om, at det var da forfærdeligt, at man i standarden og på udstilling lægger vægt på den slags "bagateller", skal jeg måske tilføje at grunden til kravet om sort pigment, er koblingen mellem pigment og hørelse. Døvhed er sjældent for pyreneere, men det kan forekomme hos helt hvide pyrer.

• #67   6. jan Det er skægt, jeg falder mere og mere for skæve masker, og har haft flere med det. Men jeg ved, at der er mange, der går meget op i en regelmæssig maske. Og det kan da bestemt også være smukt.

• #68   6. jan Det enlig sjovt som det kan ændre sig Zitas søster havde rigtig flot symmetrisk aftegn i ansigtet den gang syntes jeg det var pænest men nu jeg enlig mere til meget lille aftegning i ansigtet nok fordi jeg ser Zita i det

• #69   6. jan Nu er der jo altså racer, hvor farver har betydning forstået på den måde, at man ikke kan parre på kryds og tværs af farver. Som opdrætter er jeg derfor opmærksom på farvevalg, når jeg selv skal vælge en hvalp.
    Det er nemt nok at være ligeglad med farve, når man har en race, hvor der ingen farvevarianter er, eller når man ikke selv skal opdrætte en race, hvor farver kan have en betydning for, hvordan man må kombinere dem.

• #70   6. jan Da jeg skulle have min tæve, så var kravet glathåret og med farve. Der kom to tæver hvoraf 1. var ruhåret og helt hvid og 2. var glathåret og trefarvet. Hun blev valgt fra fødsel.

Jeg skal ikke tænke over farve eller hårlag når jeg skal bruge hanner for alt kan bruges med en glathåret og trefarvet

• #71   6. jan #65

Tjah, det kommer jo også an på, hvad de andre købere vælger. Jeg ville ikke holde en brun tilbage, blot fordi de absolut vil have en brun. Farveønsker er okay, men man skal også passe sammen med hvalpen. Jeg HÅBER sådan set også, at købere til mine hvalpe prioriterer arbejdsegenskaber noget højere end farve.

• #72   6. jan Jeg har i øvrigt også selv valgt Enzo, men med opdrætters råd og vejledning Vi var heldigvis ret enige om hvilken en, jeg skulle have Sjovt nok er det gået op sådan, at alle har fået den, der har været deres favorit gennem hele forløbet Opdrætter har så valgt hvalpe ud til de andre købere

• #73   6. jan Men hvis du lavede et kuld Emma, ville det så ikke ende rimeligt meget ens ud rent arbejdsmæssigt?

I kuldet med Albert var der 4 stk. De var ret ens både typemæssigt og sind men 4 forskellige farver . jeg gik 100% efter rød, så jeg kom kun for at kigge på ham selvom jeg havde lovet mig selv at være åben for andet. Den gik bare ikke

• #74   6. jan "Men eurasieren er skøn i alle farver og sundhed og temperament er det vigtigste"

Ja da men selv vil jeg faktisk helst ikke have en helt sort, og jeg ved, at en opdrætter havde svært ved at komme af med sine sorte hvalpe.
    Da jeg skulle have Lina, ville jeg egentlig gerne have en eurasier med meget rødt. Det har Lina så ikke

• #75   6. jan Njah... det kommer ret meget an på, hvad man vil bruge dem til. I forhold til hyrdning kan hvalpe nogle gange udvikle sig meget forskelligt i samme kuld, men det kan også være ret svært at vælge ud fra, når de er små. Men der kan godt være forskelle på den måde, at nogle er mere oplagte til lydighedsarbejde, og andre til fx agility. Målet er dog, at hver hvalp skulle kunne bruges til lidt af det hele
    Jeg vil gerne have, køberne vælger mine hundes linjer, fordi de kan lide linjerne, ikke fordi de vil have en bestemt farve.

• #76   6. jan #74

Ej, jeg vil gerne have en helt sort! Men okay, jeg ville nok ikke vælge på dét

• #77   6. jan Anni - Hvis opdrætter vil fordele hvalpene, så skal det altså ske i et tæt samarbejde med køberne, det er jo dem der skal have hvalpen og leve med den de næste mange år - det er åbenlyst ikke tilfældet, hvis man får tildelt en hvalp, der netop ikke lever op til de ønsker man har beskrevet.
    -du skriver det jo selv. Din opdrætter valgte hvalpen ud fra de ønsker du har beskrevet. Det ville jo så ikke være situationen her.

Hvis farve er et vigtigt kriterie, så har opdrætter forhåbentligt forklaret køber, at det ikke kan garanteres, at der komme en hvalp med rette farve + de andre ønsker de måtte have (antaget at racen ikke har et sikkert og forudsigeligt farveudfald). Og så ville en ærlig opdrætter vel ikke bare tildele en anden hvalp, men istedet taget en snak med køber om enten at vente på næste kuld eller vejledning til at finde en anden opdrætter.

Jeg ville aldrig købe hos en opdrætter der insisterede på selv at fordele hvalpene på den måde.

• #78   6. jan Jeg kom jo aldrig af med ham her fordi han er lidt "skæv" i forhold til idealet. Og det var jo nok meget godt, for han er min lille arbejdshest uden lige.
    Indenfor min race har farver stor betydning for køberne og især masken. Symmetrisk (og tæve) sælges som regel først. Ruhåret står også højt på listen og så ser sundhed ud til at komme på sidstepladsen ??

• #79   6. jan Hijacks - tænk jeg synes netop de der asymmetriske som den på dit billede er mega charmerende. Gik jeg kun efter farve, ville jeg vælge sådan en, det har da meget mere karakter end et "perfekt tegnet" fjæs

• #80   6. jan Jeg havde en skæv maske i mit første kuld, meget mørk maske ned over det ene øje og ikke noget farve i den anden side, og det var ikke noget, vi så så meget den gang, og jeg kan huske, at jeg tænke, at hun ville blive svær at sælge, men hun var den første, der blev valgt. Hun blegede så en del, og fik faktisk et dejligt udtryk.

• #81   6. jan Michelle - jeg er også selv blevet ret glad for de skæve og har fået en i hvert kuld jeg har opdrættet. Tror Karma kan mærke min fascination af dem, hehe!

• #82   6. jan Hijacks
    Jeg synes at asymmetrisk er meget pænere.
    Meget smuk hund, han må gerne komme og bo hos mig

• #83   6. jan Det meget meget vigtige er, at opdrætter melder HELT klart ud fra start mht. fordeling af hvalpe. Dette så hvalpekøbere kan finde en anden opdrætter, hvis de ikke bryder sig om måden.

• #84   6. jan Anni - der har faktisk været en større rift efter lige ham der, da han blev voksen. Det skyldes nok også hans sind og resultater. Han bliver dog herhjemme en hel del år endnu

• #85   6. jan Det er klart. Naturligvis skal folk vide tidligt i forløbet, hvordan hvalpene fordeles.

Jeg fordeler ikke hvalpene, men rådgiver ud fra de oplysninger hvalpekøber kommer med, og så kan der være tilfælde, hvor jeg siger fra, hvis jeg synes, det er et dårligt valg. Jeg ville bestemt heller ikke selv bryde mig om, at en anden opdrætter valgte hvalp for mig. Men jeg kan jo læse herinde, at der er en del købere, der synes det er helt fint, så det er jo fint, at der er noget for enhver smag.

• #86   6. jan Da jeg fik killinger for mange år siden, kom der to smukke harmoniske røde hanner - en langhåret og en korthåret - og så kom Sulejma, der var tre-farvet med disharmoniske aftegninger og sådan lidt Lundin-agtig i ansigtet Hun var faktisk lidt grim - modsat sin meget smukke mor, som sønnerne lignede.
    Sulejma var den, alle faldt for

• #87   6. jan Jeg tror også at det handler meget om tiderne er til dem. Enten vil man bare være på den sikre side eller også er man til den anderledes side. Hvis der er mange sikre ude iblandt os, så er det sjovt at være anderledes. Er der få, så vinder det sikre valg altid for tænk hvis man gik glip af noget bare fordi den var anderledes

• #88   6. jan Folk falder tit for den, der ikke ligner resten, Isabelle

• #89   6. jan Så længe der er fuldt pigment omkring øjet i den hvide side, så synes jeg sådan en aftegning her er charmerende.
    I dag er hun så afbleget, at mange tror, at hun er helt hvid, men øjet i den hvide side ser lidt mindre ud end det andet på grund af smallere pigmentring rundt øjet og lyse øjenvipper, så udtrykket er stadig lidt asymetrisk.

• #90   6. jan "Ja da men selv vil jeg faktisk helst ikke have en helt sort, og jeg ved, at en opdrætter havde svært ved at komme af med sine sorte hvalpe.
    Da jeg skulle have Lina, ville jeg egentlig gerne have en eurasier med meget rødt. Det har Lina så ikke "

Ciwi blev også valgt i samråd med opdrætter på baggrund af at han havde rødlige tendenser. Dette havde 3 ud af 7 hvalpe, og så valgte opdrætter ud fra de 3.
    Grunden til jeg helst ikke vil have de helt sorte er at den næste eurasier jeg vælger, bliver med en stamtavler som ikke er overrepræsenteret i racen, så den vil kunne indgå i avlen hvis alle test er gode. Og det er sjældent jeg ser opdrættere vælge de helt sorte hanner i racen

• #91   6. jan Ja, jeg vil nu også sige, at når man nu kan få en eurasier i ulvefarvet med al det spil, der er i farverne, så ville det nu være ret tamt at få en helt sort. Men det er så bare min mening.

Men skulle jeg have en eurasier, så ville det bare være som familiehund, og så ville farven betyde noget.

• #92   6. jan "Og det er sjældent jeg ser opdrættere vælge de helt sorte hanner i racen"

Her er faren til mit B-kuld

• #93   6. jan - Og her er hans og Linas hvalpe - ikke en eneste sort

• #94   6. jan Han er da smuk også, den sorte han, det er jo en smuk race. Jeg synes bare, at der er andre farver, der er smukkere.

• #95   6. jan Jeg synes bestemt også, at den sorte Casai er smuk, men han blev IKKE valgt p.gr.af farven, kan jeg sige
    Jeg kan bare (også) bedst lide, at der er en masse spil i farverne.

• #96   6. jan Hold op hvor er han smuk, Isabelle. Jeg er vild med Kelas farve, sort og så de der helt lyse med mørke masker (hvad man end kalder farven), og synes egentlig ikke rød er vildt flot, selvom det er en smuk race uanset farve Men jeg ville da tage sådan en rød én, hvis jeg skulle have Eurasier, og lige den hvalp passede bedst til mig

• #97   6. jan Jeg synes faktisk også, at Kelas farver er de smukkeste, og hun blev da også kaldt skovens smukkeste hund engang. Så kom Fie, og Kela fik vildtvoksende underuld efter sterilisationen. Nu er der ingen, der kalder Kela smuk mere - altså udover manden og mig

• #98   7. jan Fie er nu også rigtig smuk - men det er pga andet end farven

Eller dvs - lige efter hvalpekuld er hun ikke så smuk

• #99   7. jan Lene - #89 Jeg er meget enig, pigmenteringen om øjet betyder utrolig meget.

Hos whipperne er det ikke det store problem, at komme af med de asymmetriske, der er rigtig mange, som godt kan lide dem.

Jeg elsker Bianchis udtryk i dag, og det er ikke længere det skæve som mit øje primært fanger, men derimod hendes meget feminine udtryk og de dejlige mørke øjne

I Bianchis kuld, var der 3 tæver, alle i stort set samme farve, de to andre har ret regelmæssige hvide aftegninger. En af køberne udtrykte, at han ikke var så vild med det asymmetriske hoved, den anden køber var ligeglad, så selvfølgelig skulle han ikke have den, som han ikke brød sig om.

Jeg vil ikke presse en køber til at tage en hvalp, fordelingen sker i tæt samarbejde med mig og køber, det skal gerne være sådan at alle føler de kommer hjem med præcis den hvalp fra kuldet, som passer til familien, både af sind og skind.

• #100   7. jan Vores er oftest asymmetriske og det tænker jeg derfor ikke på. Meen må indrømme at ham her fangede mit øje da de blev født. Han blev selvfølgelig her og vi har ikke fortrudt et sekund. Mere symmetrisk bliver det sjældent. Ellers synes jeg at det er charmerende med en plet hist og her i hovedet/på ørerne.

• #101   7. jan Nope kunne aldrig drømme om at få en hvid hund.... Indtil jeg mødte den hund der matchede mig mht slt andet end den ene ting og så lärte jeg at farve er lige meget for mig

Heldigvis har jeg senere fundet ud af at han er brun og hvid med blis og sokker

• #102   7. jan Ja, for udseende betyder meget for mig, jeg skal jo se på hunden de næste 14 år.

Så gør jeg det klart at næste cardigan skal være bluemerle, så kan opdrætter ikke sælge mig en brindle, skal næste sheltie være bluemerle, biblue, sort/hvid, så skal jeg ikke have en zobel, og næste pembroke skal være rød med hale, så nej tal til stumphale.

Nu er sundhed ikke et problem i de racer, og sindet tager vi bare med.

• #103   7. jan Jer der vælger en hund fra på grund af farven, vælger i også eventuelle kærester/mænd/venner efter,
    hvordan de ser ud ?

• #104   7. jan Nej, Anni - men jeg kunne nu aldrig forelske mig i en mand, jeg syntes var grim

• #105   7. jan For mig kommer skønhed indefra.
    Alle bliver gamle og grå.

• #106   7. jan Anni, det synes jeg godt nok er en dårlig sammenligning, men nej, jeg vælger ikke mine venner ud fra udseende. Jeg vælger f.eks. heller ikke bil ud fra udseende. Der er faktisk mange ting, jeg ikke vælger ud fra udseende.

Men jeg vil gerne have en smuk hund. Det er ikke det eneste kriterium, men så længe det fint kan lade sig gøre at få en hund, der passer mig godt med et udseende, der også passer mig godt, hvorfor i alverden skulle jeg så ikke vælge det ?

• #107   7. jan Men Lene, køber du ny bil, så kan du vælge farve, det kunne den ene knægt da.

Jeg kiggede på Wine Red Pearl, han valgte sort. Havde jeg købt bilen, så havde jeg valgt farven.

Og når mange racer kommer i forskellige farver, så er det da fjollet at vælge en sort, hvis grå lige er farven, blot fordi det er åbenbart ikke er velset at vælge farve/ aftegn.

At vælge farve på en hund har ikke så meget at gøre med ens vennekreds/ kæreste.

• #108   7. jan Min bil har en skräkkelig farve men den var billig i den farve og man kan ikke se det for mudder

• #109   7. jan Jeg har aldrig købt en fabriksny bil, og kommer formentlig aldrig til det.

Jeg køber brugt bil ud fra nu og her udvalget. Jeg har brug for en driftssikker bil med plads til store hunde og til en pris, jeg kan betale, så det er det, jeg går efter.

• #110   7. jan Jeg går også efter en driftsikker hund hahaha men gør alle ikk det

Helt enig en bil er et transport middel Lene.. Den skal virke ikke se godt ud ? havde jeg penge til en Ferrari ville jeg bruge dem på noget andet

• #111   7. jan Jeg kan i grunden godt forstå at hvis man bare skal ha en hund til at futte lidt rundt i en ring og ellers ligge i sofaen og se dekorativ ud, at man prioriterer farven - jeg mener, hvad skal man ellers gå efter ? Den ene kan jo være ligeså god som den anden der

• #112   7. jan #104

Hvis man har forelsket sig, synes man vel sjældent, han er grim Det kan man så opdage bagefter

• #113   7. jan Jeg har da valgt farve på min nye bil. Og jeg kunne ikke drømme om at købe en bil i en farve, jeg synes var afskyelig.

Ja, jeg har måtte betale til for at få den farve, for ellers var mine valgmuligheder hvid eller rød.

• #114   7. jan Jeg kan sagtens mene “Wow den hund er grim” hvis den så arbejder helt forrygende og er vild dygtig eller virkelig har talent og en lækker personlighed. Så syntes jeg pludselig ikke at den er grim længere. Så ser jeg noget skønhed i bevægelser, øjne, attitude, bygning.

Ligesom jeg godt kan møde mennesker som jeg ikke syntes er pæne, men hvis de så er interessante, flinke, kloge, dygtige osv så ændres mit syn på dem. Så ser jeg pludselig de pæne træk, smilehullerne, en god røv, smukke øjne osv

Og omvendt hvis hunden er virkelig dum og dårlig så er den ikke køn længere.
    Modellen der er dum og selvoptagen er pludselig heller ikke attraktiv.

• #115   7. jan Jeg har det sådan med Kenzie Hun er ikke umiddelbart en skønhed, men pga hendes personlighed er hun smuk

• #116   7. jan #114

Jeg har det præcis på samme måde.
    INTET kunne genere mig / irritere mig mindre, end at en person er overvægtig - det er fuldstændig ligegyldigt .. LIGE indtil, at personen så er en idiot - så bliver hun i min verden en FED idiot.

Udseende er så uendeligt ligegyldigt i det lange løb - for mig ihvertfald.

Der findes et ældgammelt vistnok russisk ordsprog, der går nogenlunde sådan her :

Vi elsker dem ikke, fordi de er smukke - de er smukke, fordi vi elsker dem.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 37 Følgere: 525 Emner: 129 Svar: 4.296
    #117   7. jan Isabelle
    Kan du ikke sætte billedet ind af en baby Fie og søskende hos deres mor.

Det passer nemlig super godt ind i, at hvalpekøberer vil vælge farve.
    Kan huske du viste billedet oo skrev ala
    gæt hvilken hvalp de alle sammen vil have

• #118   7. jan Det ville have været oplagt, at jeg valgte en af de brune hvalpe, eller ham med mysteriefarven, og ikke en sort (der er flest sorte). Meeeeeeen ham den lille Enzo charmerede sig ind på mig, og alt opdrætter fortalte om hans sind, var fuldstændig det, jeg ønsker. Så det kunne kun være ham - selvom der ikke er én i kuldet, jeg ville være ked af at få

• #119   7. jan Jeg har haft en sort hund (den valgte jeg ikke selv, da den var der da jeg blev født)
    En hvid med sorte pletter, og et hvidt og sort øje, ham valgte jeg kun halvt selv, som i jeg mødte ham og overbeviste mine forældre om at han skulle hjem til os, men de ville have en han og der var kun ham så det blev det. Jeg elskede ham uendelig højt, men det er ikke på listen af farve jeg ønsker mig i dag.
    Så har jeg de to jeg har nu som begge er Black and tan med en smule hvidt (nogle vil kalde dem tricolor men det har de for lidt hvidt til i følge mig) jeg elsker den farve, det er faktisk min favorit sammen med chokotan indenfor racen. Det er altid Black and tan jeg lægger mest mærke til når de er i et kuld. Men jeg tvivler på at jeg får en i den farve, hvis den næste først kommer til efter de to andre ikke er her mere, alene af den grund at den ikke skal sammenlignes med de andre.

Jeg bryder mig ikke om helt sorte hunde, faktisk kan jeg generelt bedst lide hunde med flere farver, men jeg udelukker ikke at det er lige den hvalp jeg falder for på et tidspunkt.

I forhold til at vælge andre ting pga udseende, så selvfølgelig gør jeg det, dog på et langt mere ubevidst niveau. Ikke mine venner, for dem glor jeg jo ikke på hver dag. xD
    Men min kæreste gør jeg da nok lidt, for jeg skal jo være tiltrukket af ham. Jeg er dog ikke så kræsen, for min kæreste er næsten det modsatte af min ex sådan udseendsmæssigt. Men det ville være løgn hvis jeg sagde at jeg gik 110% efter det indvendige. Det indvendige er det vigtigste, men hvis jeg ikke var tiltrukket af ham ville det ikke blive et ret godt forhold.
    Men jeg ved ikke om jeg er tiltrukket af min kæreste alene pga udseendet, eller om det skyldes at jeg kendte ham inden jeg mødte ham altså jeg synes han ser brænd godt ud, men jeg ved ikke om det har spillet en rolle at jeg ikke mødte ham før jeg kendte ham, hvis det giver mening

• #120   7. jan Nej, men måske er det også billigt sagt.

En Grosser er trefarvet, og en Broholmer er brun eller sort (who cares?).

Så i det tilfælde er jeg bedøvende ligeglad.

Men ok, på et tidspunkt vil jeg gerne, have en GD, og der kan jeg godt lige en blå. Så måske ville jeg fravælge en hund der.

Det tror jeg nu ikke, da jeg bare godt kan lide hunde der vejr over over 50 kg.

Men havde jeg et ønske om en bestemt farve, synes jeg det er fremragende at folk vælger fra. Hvorfor nøjes med noget andet, når man kan vælge frit fra alle hylder?

• #121   7. jan # 114

Fuldkommen enig, sådan har jeg det også.

Dengang jeg mødte min eks. mand syntes jeg godt nok at han var grim, ja virkelig grim, men efterhånden, som jeg lærte ham at kende, så forsvandt det grimme og han blev køn.
    Så dette med at kærligheden gør blind, det er rigtig nok.

• #122   7. jan "Isabelle
    Kan du ikke sætte billedet ind af en baby Fie og søskende hos deres mor.

Det passer nemlig super godt ind i, at hvalpekøberer vil vælge farve.
    Kan huske du viste billedet oo skrev ala
    gæt hvilken hvalp de alle sammen vil have"

Jo da

• #123   7. jan Det afhænger vel et eller andet sted i stor grad af hvilken type du er efter.
    Er du i arbejdsracer/linjer, så er du rigtig langt hen ad vejen nødt til affinde dig med at farven er irrelevant.
    Hvis den border jeg synes er grimmest i kuldet er den der opfylder det behov jeg har til punkt og prikke, jamen så er det sgu den jeg skal have. Når jeg får smidt kræet ud og arbejde bliver den drønende smuk alligevel
    Men jeg kan godt se at går man med udstillingsdrømme mm. jamen så betyder farven og udseendet selvfølgelig noget.

• #124   7. jan Inden jeg fik Jessie syntes jeg at blue Merle og Zobel var flottere end Tri color, nu synes jeg Tri er meget flottere end Blue Merle og Zobel
    Man bliver nok lidt miljø præget når først man har fået hunden hjem og er blevet “forelsket”

Tilgengæld vil jeg muligvis ikke vælge Tri igen, for jeg vil altid synes at Jessie er smukkest - det er så nok endnu en miljøskade :-S

• #125   7. jan Jeg udstiller ikke, Juice fylder 9 til marts, hun har været udstillet 2 gange, sidste gang i veteranklasse.

Amie har aldrig været udstillet.

Andy, der jo er i langtidspasning, har været ved tidligere ejer.

Men derfor vil jeg alligevel have noget lækkert at se på, når jeg selv skal vælge hvalp, det er noget andet, når jeg / vi overtager en voksen hund.

Altså, ikke dermed sagt at Andy og Amie ikke er lækre, men de havde været endnu mere lækre i bluemerle.

• #126   8. jan Hvilken farve hunden har er ikke noget der betyder noget for mig. For mig er sundhed og mentalitet det der betyder noget. Nu er mine racer så heller ikke nogen hvor man har den store valgmulighed: En Dobermann fås i brun eller sort m. rust. De fleste arbejdsmodeller er sort m. rust, så det giver lidt sig selv. Min anden race fås i rød eller - taaaddaaa - rød

• #127   8. jan Mette så en hvid doberman er ikk dig hehehe

• #128   8. jan Ja, og det har jeg også lige gjort. Der var 2 tæver, og avler valgte den vi gerne ville have haft. Vi valgte bl.a. ud fra aftegnene, og da den anden havde minimale aftegn ønskede vi ikke den. Det lyder måske en anelse snerpet og som en bagatel, mendet ligger i at vi i mange år har snakket om at vores næste hund skulle have så store aftegn som muligt, ligesom vores Fifi. Da vi så mistede Fifi betød det pludselig bare ekstra meget, og det kunne avler heldigvis godt forstå, så vi har sat os på næste kuld istedet.

Jeg vil dog sige, at jeg vil aldrig favorisere farve og aftegn over bygning, sind og helbred. Er sidstnævnte ikke i orden, så kan farven være nok så perfekt - Det bliver ikke min hund.

• #129   8. jan @127: Nej, det er det ikke. For det første så så halter sundheden helt gevaldigt på de 'hvide' (strengt taget er de brune ) og blå eksemplarer - og dermed er de dybt uinteressante for mig. Jeg gider ikke have en hund der får hudkræft eller taber håret.
    For det andet så er de blå og hvide primært et amerikansk fænomen og det de har i USA er ikke Dobermann, men Dobermann Pincher. Og de to ting er ikke helt det samme

• #130   8. jan Mette: Ja det ved jeg Det var ment ironisk Men skrev fra mobil så der må jeg altid fatte mig lidt kort

Hvad er forskellen på Dobermann og DP? Troede det var det samme

• #131   8. jan Nu vil jeg ikke skulle bruge en hund til andet end at være hund, så det går nok med en afstand på max 2 ½ time hver vej. Vi bor så tæt på grænsen, at det indbefatter en del af Tyskland også.

• #132   8. jan Ja Ziva har 4 hvide hår inde i "armhulerne" hvis man kigger nøje mens man klør hende på maven.

• #133   9. jan @130: Dobermann PIncher er avlet meget mere henimod en klappekage-sofa-og-udstillings-hund. Den er noget mere nervøst anlagt end den europæiske udghave og sundheden halter helt gevaldigt.
    Bygningsmæssigt er den er meget lettere end den 'gamle' model vi har her i Europa og de er røget i 'ekstremt eksteriør' grøften (fx lang hals=den skal ligne en giraf).
    Her i Europa minder udstillingsmodellerne mere om mere om Grand Danois - især mange af de østeuropæiske er slemme. Hos mange af dem halter sundheden også og de bliver desværre ofte ikke ret gamle før de ryger i svinget pga især dårligt hjerte.
    Så længe hvalpen er rimeligt OK skruet sammen og ikke har bygningsmæssige træk der på sigt vil være en ulempe for den (fx rette bagben hos en brugshund=sprængte korsbånd) så SKAL eksteriør (herunder farve) simpelthen være det sidste man kigger på når man vælger hvalp. Ellers får man aldrig vendt skuden for alle de mange racer der har større eller mindre sundhedsissues.
    Jeg synes ikke - og det er så bare min holdning - at det at begynde at kigge efter en bestemt farve eller at aftegnene skal se ud på en bestemt måde er spor forskelligt fra fx at kigge efter den fladeste næse fordi det er mest nuttet. Det er den slags der på sigt ødelægger en race. Især forekommer det mig at det går galt når en race forekommer i 'spændende' eller 'specielle' farver og samtidig bliver populær i den brede befolkning. MIt bud på et par racer, hvor der i en overskuelig fremtid vil opstå problemer med populationernes sundhedsstatus er Australian Shepherd og Corgierne.
    Det er i min optik først OK at vælge efter farve hvis man står med to lige gode racetypiske hvalpe avlet med fokus på sundhed og funktion.

• #134   9. jan For når jeg næste gang vil have bluemerle corgi han, så er jeg ligeglad med alt andet?

Det er åbenbart, hvad mange tror, når jeg, og andre, går efter farve, vi kan på ingen måde være særlig seriøse omkring sundhed eller funktion

• #135   9. jan Tak Mette for en god forklaring.

Jeg kender en del opdrät af working aussie og de deler din uro om racen

• #136   9. jan @134: Jeg vil da håbe at du ikke er ligeglad med alt andet end farven
    Jeg har for nylig oplevet nogen købe en BC. De gik UDELUKKENDE efter farve. Den skulle være åh så speciel, så de fandt en 'lilac'; de er endt med en 'skodhund', der er alt muligt galt med - incl. et rigtigt trælst temperament og CEA. Planen er at få hvalpe på den for den har sådan en flot farve (uden stambog naturligvis). At der går mode i en bestemt farve er ofte nærmest den sikre vej til at ødelægge en race.

• #137   9. jan Dårlig opdrætter, der ikke kan spotte at de udelukkende er gået efter farve.

Jeg kender en, der har ventet i to år på en fuldsort tæve, der bliver ikke gået på kompromis med sundhed, men den skal være sort.

Jeg vil have en bluemerle, og jeg kan vente, når den tid kommer.

• #138   9. jan "At der går mode i en bestemt farve er ofte nærmest den sikre vej til at ødelægge en race."

I min race blev cremefarvet MEGET populært på et tidspunkt. Det og så ulvegrå var, hvad rigtig mange ønskede sig. Heldigvis gik opdrætterne med disse farver (inkl. mig selv) ikke på kompromis med sundheden.

Ham her (en af mine) har været ret populær som avlshan

• #139   9. jan Wauw han er smuk Isabelle

• #140   9. jan Ja, han er en lækker sag og med et skønt temperament og perfekte hofter, albuer mv. også.

• #141   9. jan #134 Maj-Britt *DKK snob.

Det er præcis dét problem jeg har med mit hestehold. Jeg går ligeså meget efter farven som eksteriør, gang, sind og helbred. Det er der rigtig mange der ser som useriøst. Jeg ser det som at gå efter HELE pakken, og det betyder bare at man må væbne sig dét mere med tålmodighed for at få det HELT rigtige. Vi avler bl.a. også i farve, men aldrig i livet om jeg ville tage en hingst som lignede røv og nøgler, men bare havde den perfekte farve - Der er trods alt visse ting end ikke farven kan rette op på, og det er netop de ting man normalt skal gå efter.
    Og samme med vores kommende hund. Vi vil gerne avle Karelere med store flotte aftegn, og for det skal vi altså bare have en tæve der har anlæg for dette, og det er da heldigvis doable.

• #142   9. jan Problemet er bare at man IKKE kan få den fulde pakke ret tit. For ikke at sige aldrig.
    Der er altid noget man må gå på kompromis med. Fordi alt kan ikke have 1. Prioritet.
    Man kan ikke gå efter den med det bedste eksteriør og bedste temperament og bedste sind og bedste sundhedsresultater og bedste evner og bedste opdrætter og “bedste” farve?!?.
    Noget vægter højere end andet både når man opdrætter og når man køber.

Hvis man nu ikke gik efter farve som køber. Så ville opdrættere ikke avle efter farve som 1. Prioritet.

• #143   9. jan #142

Spot on !

• #144   9. jan Jeg ved ikke, hvad man kan i gårdhundene, men jeg kan få hele pakken i cardigan.

Minus at naboen ikke har købt ved "den bedste opdrætter" ( for det er jo ikke min), så har deres bluemerle hele pakken.

Jeg ved at den opdrætter, jeg har valgt ikke avler efter farve, så jeg kan komme til at vente, når jeg vil have bluemerle.

Men klart, det mest seriøse er naturligvis at være ligeglad med farve, aftegn, ører, hale, udseende

• #145   9. jan Det vil altid være at gå på kompromis. Nu så jeg på et kuld, hvor jeg kunne lide ALLE hvalpene. Der var brune hvalpe i kuldet og jeg havde 1. valg. Jeg har altid ønsket mig en brun. Meeeeeeen så var der den der sorte hvalp, jeg bare forelskede mig i. Havde jeg taget en brun i stedet for ham, var det så ikke at gå på kompromis? Hellere gå på kompromis med farven da.

• #146   9. jan Jeg kan nu også få hele pakken, i forhold til hvad jeg ønsker Jeg har ikke valgt opdrætter endnu, da jeg ikke ved hvornår vi skal have ny hvalp der kan gå alt fra 3-15 år.
    Men jeg kan jo se der kommer gode sunde hunde i alle farver rundt omkring.
    Nu skal jeg heller ikke bruge min til noget, og chihuahua er jo generelt en rimelig sund race (hvor PL dog er et problem man skal være yderst opmærksom på) og fåes i næsten alle farver, og både "lang" og korthåret. Sindet er et spørgsmål om at købe ved en god opdrætter, og jeg kan både tage den mest forsigtige og den mest frembrusende i et kuld. Jeg har to vidt forskellige hunde af racen herhjemme, og jeg elsker dem begge to og ville ikke tøve med at få en som dem begge igen.
    Rosa har lært mig rigtig meget i forhold til at eje en af de mere forsigtige (ikke dårligt sind, bare forsigtig) og jeg vil derfor have flere redskaber til at kunne få succes med hvalpen fra starten næste gang

Og jeg venter som Maj-britt gerne på den helt rette hvalp, når jeg først finder en opdrætter jeg gerne vil have fra, så jeg kan få hele pakken.

• #147   9. jan Hvis man HAR lagt sig fast på linjer, opdrætter, forældrehunde mv. Og tæven får et ensartet harmonisk kuld.. Så vil jeg da bestemt ikke afvise, at farven spiller en rolle.

Og dog.. Da min veninde skulle have aussie, var jeg flere gange med ude og besøge kuldet. Der var en solid-red, som helt klart var den smukkeste rent farvemæssigt i mine øjne. Og alligevel var det en lille sort tri-color, der fuldstændig stjal mit hjerte, og hvis jeg skulle have haft en aussie, var det blevet ham, der var kommet med hjem

Jeg har en drøm om, at få en hvid husky igen en gang. Men det kræver selvfølgelig, at der dukker én op i et kuld, hos én af de få opdrættere, med linjer, jeg ville købe fra. Det er nok ikke særligt sandsynligt

• #148   9. jan Men Kenzie, hvad nu hvis det havde været en af de brune, som du bare var faldet for og som var dén der bare passede SPOT ON til dig? Så ville du jo ikke være gået på kompromis med noget?

Eller hvis du stod med en sort og en brun hvalp, og du ikke kunne bestemme hvilken du bedst kunne lidt, for de var lige skønne og ville begge passe godt til dig? Hvad ville du så vælge efter - og ville det så være et kompromis?

• #149   9. jan "Men Kenzie, hvad nu hvis det havde været en af de brune, som du bare var faldet for og som var dén der bare passede SPOT ON til dig? Så ville du jo ikke være gået på kompromis med noget? "

Ja, man kan jo være heldig. Men så var han stadig ikke blevet valgt på farven Det er helt fint at være heldig og få en i yndlingsfarven - men at vælge kuld og hvalp efter det? Arh...

• #150   9. jan "Eller hvis du stod med en sort og en brun hvalp, og du ikke kunne bestemme hvilken du bedst kunne lidt, for de var lige skønne og ville begge passe godt til dig?"

Nu har jeg set en del kuld, og jeg har faktisk svært ved at forestille mig, at der ikke skulle være en, jeg bedre kunne lide end resten.

• #151   9. jan Men Emma du var jo vild med Enzo inden du mødte ham, så du må jo have kunnet lide hans ydre? Det er vel ca. Det du kunne basere det på fra starten? At han så lige passede til dig var jo bare heldigt.

Ved Rosas kuld kunne der kun komme Black and tan, der kunne komme flottere farvet markeringer og mere eller mindre hvidt, men ellers samme farve. Det vidste jeg inden hun blev født, og det var lige præcis den farve jeg ønskede mig. (Ville også gerne have en choko tan, men det vidste jeg ikke var muligt da det ikke er i linjerne)

Men det samme kan jo gøre sig gældende når jeg hvis det er det jeg vælger, vil have en choko tan, så finder jeg en opdrætter og en parring med alt i orden, hvor der kan komme choko hvalpe. Måske falder jeg for en anden, men så er det jo fordi den tiltaler mig, og så føler jeg ikke at jeg går på kompromis.
    Hvis der ikke skulle komme en hvalp der tiltalte mig i kuldet, måtte jeg jo bare vente.
    Jeg finder ikke at der er en kæmpe forskel på chihuahua hvalpe i et kuld, og det er jo netop ikke en brugs race så det er ikke så vigtigt for mig hvilken en af dem jeg får på den baggrund, alle ville kunne passe ind.

Men for mit vedkommende har der altid været noget der bare gjorde at jeg fik lige præcis den hvalp jeg fik, og der har skæbne, et eller andet bånd og farve spillet en rolle.
    Næste gang er jeg mere hård omkring sundhed/stamtavle men når det er i orden bliver hvalpen valgt 110% med hjertet, og hvis jeg kan få den jeg finder smukkest/sødest i et kuld så tager jeg da den, jeg vil ikke "nøjes" så hellere vente til den der connection er der.

• #152   9. jan "Men Emma du var jo vild med Enzo inden du mødte ham, så du må jo have kunnet lide hans ydre? Det er vel ca. Det du kunne basere det på fra starten? At han så lige passede til dig var jo bare heldigt."

Ja, først var en af de brune min favorit... så var den meget sorte min favorit... så den anden brune... og så hørte jeg opdrætterens beskrivelse af Enzos sind. Indtil da havde han ikke været min favorit

• #153   9. jan #142 AG
    Nu skrev jeg intet om den bedste af den bedste af den bedste. "Hele pakken" for mig er li med eksteriør, gang, sind og helbred over gennemsnittet. Spørgsmålet er hvornår du vil have hunden. Hvis du venter og laver din research i forhold til div. avlere, hunde og linjer, så er det altså fint muligt at finde den rette hund - Særligt fordi rigtig mange hunderacer kommer i et begrænset antal farver, hvorfor det pludselig bliver nemmere med hund fremfor fx hest (hvor det stadig er fint muligt). Selvfølgelig vil der altid findes hunde der er bedre på ét eller andet punkt, men det er gør der jo også selvom farven ikke er relevant for køber.

• #154   9. jan Er det så også useriøst at vælge pels ved f.eks gravhunde?

Useriøst at sige nej tak til stumphale ved pembroke??

• #155   9. jan Pelsen har praktisk betydning. Det har farven ikke.

• #156   9. jan Jo, det har farven.

Blå kan give pelstab, merlegenet kan gemme sig, hvid kan give døvhed, røde cockere fik skyld for at være hidsige....og der er sikkert mere.

Så farve betyder da noget.

Men jeg kan godt se på debatten at det korrekte er at man skal være totalt ligeglad med farve og det er vi så en del, der er uenige i, for vi mener, det kan lade sig gøre at få både farve og godt helbred. Men det er måske kun ved de opdrættere, vi kender.

• #157   9. jan "Ja, man kan jo være heldig. Men så var han stadig ikke blevet valgt på farven"

Nej, men du ville ikke være gået på kompromis med noget. Så det passer jo heller ikke nødvendigvis, at "det vil altid være at gå på kompromis". Nogle gange ER man jo heldig.

Jeg har før oplevet at have to hvalpe i et kuld, som jeg var lige vild med. Men ok, det har så heller ikke været hunde, der skulle bruges til noget specielt.

• #158   9. jan Det er rigtigt. Med blå kan der følge color dilution alopecia. Dobbelt merle er noget skidt. Overvejende hvid kan give døvhed. Jeg ville aldrig så meget som overveje en hund, der var syg pga sin farve. Men farven i sig selv? Den har ingen betydning for mig.

• #159   9. jan "Nej, men du ville ikke være gået på kompromis med noget. Så det passer jo heller ikke nødvendigvis, at "det vil altid være at gå på kompromis". Nogle gange ER man jo heldig."

Det jeg mener er, at hvis man vælger på farven fremfor andet, vil det altid være at gå på kompromis.

• #160   9. jan "Det jeg mener er, at hvis man vælger på farven fremfor andet, vil det altid være at gå på kompromis."

Men det giver jo ikke mening i den her debat, for ER der nogen her der giver udtryk for, at man vælger farve over andet?

• #161   9. jan Jeg skal kun gå på kompromis med, hvornår jeg kan få en bluemerle cardiganhvalp, han, for jeg køber ved en seriøs opdrætter, der vil respektere mit farvevalg.

• #162   9. jan Det vil jeg i øvrigt gerne lige rette - for hvis man "bare" skal have en selskabshund, er mit syn på det lidt anderledes, end hvis man skal have en arbejdshund eller brugshund.

• #163   9. jan "Men det giver jo ikke mening i den her debat, for ER der nogen her der giver udtryk for, at man vælger farve over andet? "

Ja, det synes jeg da. Hvis man vælger hvalpen fra udelukkende pga. farve, så har man prioriteret farven først.

• #164   9. jan "Ja, det synes jeg da. Hvis man vælger hvalpen fra udelukkende pga. farve, så har man prioriteret farven først."

Så tror jeg det er fordi du vil misforstå det, Emma
    Hvis man prioriterer farven først, så kigger man ikke linjer eller vælger en seriøs opdrætter. Så kigger man udelukkende på farven, og er ligeglad med om hunden er fra sunde, gode linjer.

Men har man fundet en god, seriøs opdrætter, tjekket linjer og fundet en parring på gode, sunde forældre - og det så viser sig at farven ikke er i kuldet, og man derfor vælger det fra - så synes jeg ærligt ikke man kan sige, at man vælger farve over alt andet. For man har jo netop FØRST valgt et kuld af gode, sunde linjer, så det har jo været de vigtigste kriterier.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#165   9. jan Jeg vælger hunde efter linier.
    Men jeg kigger altså ikke efter hvalpe fra 2 røde forældre hvis jeg vil have en tigret.
    Jeg kigger heller ikke umiddelbart efter en rød i et kuld med 2 tigrede selvom det kan forekomme.
    Xenas første kuld indeholdt 2 røde og en tigret og en hvid efter 2 tigrede dog.
    Nu ligger landet sådan at jeg bedst kan lide de tigrede, og der laves trods alt begge dele også i de samme kuld mange gange.
    Jeg kan ikke se problemet i at vælge en af de farver fra. Hvide kan der sågar også komme, og det skulle være en kold dag i helvede før jeg ville beholde sådan en.. så hellere en med mangler eksteriørmæssigt som Dicte..
    en grim tæve i mine øjne..

• #166   9. jan Jeg indrømmer gerne at udseende kommer først i den forstand at jeg ikke gider kigge linjer og sundhed eller opdrætter hvis jeg finder hunden grim. Hvis jeg synes en hund er køn begynder jeg at kigge på opdrætter, sind, linjer og sundhed. Og så selvfølgelig også den anden forælder (hvis det er nogle der er planer om avl på, ellers vil jeg kigge efter nogle i de linjer der bliver brugt i avl)
    Hvis jeg finder den ene forælder grim, ved jeg ikke rigtig. (Jeg ville ikke få en hvalp fra et kuld hvor forældrene var smukke men hvor sundheden ikke var i orden)

I forhold til udseende/farve af hvalpen kommer det først når alt det andet er i orden og de er født.
    For mig skal valget af hvalp gerne handle om hvalpene og ikke andet, det andet er på plads inden jeg overhovedet er kommet til valg af hvalpen.

• #167   9. jan Jeg ved sq ikk - jeg tror jeg er ret ligeglad med om udstilling / selskabshundefolket mener, at det er forkert at sige, at det er useriøst at vælge farve på en hund .. det er imo ikke korrekt - det ER useriøst, at vælge et dyr efter noget så p... ligegyldigt som et udseende.

• #168   9. jan Men Martine der er jo ingen der siger man alene skal vælge hund på det.
    Vi siger bare at vi har nogle ønsker til udseendet og dem venter vi gerne på.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#169   9. jan #166

Jeg gør det fuldstændig omvendt.
    En hund er ikke bedre end dens stamtavle.
    Alle kan lave en pæn hund, men hvad kan jeg bruge det til hvis resten der ligger bag og søskende er grimme..
    Så for mig er tavlen det absolut vigtigste.
    Så ser jeg på sundheden som jeg jo kender i langt de fleste tilfælde via tavlen og der har jeg set hvalpe efter hannen, måske også efter tæven osv osv.
    Men man kan stadig blive overrasket over at 2 smukke forældredyr kan lave grimme/intetsigende hvalpe, trods en tavle der siger spar 2.
    Men så kommer der som oftest smukke børnebørn i stedet.
    Det har jeg set en del gange efterhånden.
    Har selv kig på en spansk nada-han der laver smukke afkom og er selv ud af lækre linier.

Men det bliver først om en del år hvis den skal i spil her..

• #170   9. jan Vores førsteprioritet da vi kiggede hunde var da også at se efter linjer og sundhed - se efter nogle hunde vi synes var eksteriørmæssigt fine, og havde gode arbejdsegenskaber. Vi skulle ikke have en udstillingslab. Men vi ville heller ikke have formel 1'erne så ekstreme som de er blevet. Vi var så bare så priviligerede, at avlsmaterialet inden for labradorer er ret stort, og vi derfor kunne sige at vi ikke ville have en sort. Vi ventede i ca. 3 år, for at få den hund vi ville have. Vi kunne da have købt en lab på et hvilket som helst gadehjørne - også med sundhed osv. iorden, men så ville vi da for alvor gå på kompromis med nogle af vores ønsker. Og vi har - dog lidt ved en tilfældighed i sidste ende - fået den hund vi ønskede os allermest - bl.a. sindsmæssigt, arbejdsmæssigt, udseendesmæssigt, størrelsesmæssigt og farve. Hurra - det kan godt lade sig gøre.

• #171   9. jan Kennel hearthitter jeg kigger jo også linjer, men når jeg ser en hund jeg ikke kan lide, tænker jeg ikke lad mig lige se dens linjer. Når jeg ser en hund af type jeg godt kan lide gør jeg, så kan det godt være jeg i min søgen finder ud af at linjen slet ikke er mig. Af samme grund udelukker jeg ikke at jeg på et tidspunkt får hvalp efter et par hvor jeg ikke er vild med den ene forælder, hvis jeg kan se den eller de før har lavet virkelig gode hvalpe.

Men der er jo nok også en del mere i din race der skal være på plads og som spiller ind end i min.
    Chihuahua er en stor race, som er forholdsvis sund, må være alle farver og kombinationer pånær Merle. De skal ikke kunne noget, selvfølgelig have et godt sind, men ellers er de jo selskabshunde.

Jeg kan godt se at det er noget helt andet hvis man står med brugsracer eller racer med mange arvelige sygdomme.
    Eller hvis man er opdrætter og skal bruge hunden i avl.

• #172   9. jan 3 af mine 4 hunde har haft alvorlige eksteriørfejl.
    Har det haft betydning for, hvor meget jeg har holdt af dem, hvor smukke de har været i mine øjne, hvor godt de har passet ind i mit liv, hvor dygtige de har været til deres opgaver, hvor lærenemme, eller hvor (u)opdragne de har været, hvor meget mit hjerte var i stykker, da jeg sagde farvel til de to af dem?

Svaret er naturligvis et rungende nej...
    Helt og aldeles ligegyldigt.

• #173   9. jan Mine sheltier har haft stritører, og det betyder ikke noget, for de er genbrugshunde, jeg kunne jo se, hvad jeg fik.

Græd jeg snot, da de drog på de evige jagtmarker? JA.

Men det forhindre mig da ikke i at gå rent efter en bluemerle cardi, eller, skal det være endnu en sheltie, så en bluemerle, biblue eller sort/hvid.

Har en god hund nogen farve? Nej.

Men nu er der forskellige farver i de 3 racer, jeg er ude efter, og det ville da være dybt idiotisk at sige til opdrætter:

Det er useriøst at ønske sig den bluemerle hanhvalp der...........så jeg tager en rød tæve.

• #174   9. jan "det ER useriøst, at vælge et dyr efter noget så p... ligegyldigt som et udseende."

Det ER seriøst (også) at vælge efter udseende, hvis man fx holder af at udstille hunde.

• #175   9. jan Så ikke et ondt ord om at vælge hund, der passer til sofaen...

• #176   9. jan For det er, hvad vi gør??

Vælger hund, der passer til sofaen??

• #177   9. jan Det er bare ikke liiiiiiiige dér, vi er, CH

PS. Men man kan jo altid vælge en sofa, der passer til alle hunde

PSPS. Jeg købte engang en blå hundeseng til Lina. Den ville hun f... ikke have, hvilket jeg godt forstår. Den passede jo OVERHOVEDET ikke til hendes farver

• #178   9. jan Hvor mange farver fås schæfer og malinois i?
    Er der forskel på fx de hvide, grå og brune (hvis det kaldes sådan) schæfere?

• #179   9. jan Men er det ikke lidt nemt og sige, at man er skide ligeglad med farven, når man har en race, hvor der ikkr er de store varianter? ... og når man måske ikke skal bruge hunden i avl?
    Jeg må sige, at for mig har en god hund ikke noget at gøre med farve - men da jeg har et lille opdræt, så bliver jeg også nødt til at se på farve, fordi jeg simpelthen ikke kan parre på kryds og tværs af farver, da det kan give sygdom hos hvalpene - men når det så er sagt, så kunne jeg da aldrig finde på at købe en hund KUN pga farve, aldrig i livet, jeg ser på linjer, sundhedsresultater og mentalitet først og fremmest, og så vælger jeg hvalp ud fra det i samråd med opdrætter.
    Sidst jeg købte hvalp, kiggede jeg kun efter mentalitet i det kuld jeg havde udset mig, og det vidste opdrætter, men jeg kunne godt en anden gang finde på at udse mig et kuld af de linjer jeg ønsker mig, og så sige, at kommer der eks blue merle, så er jeg ikke interesseret , fatter ikke at det er så uansvarligt.

• #180   9. jan Altså om motivet er, at den matcher sofaen eller om den pleaser øjet er vel underordnet?

• #181   9. jan Hvorfor må den ikke please øjet??

Hvorfor skal jeg vælge en anden farve end den jeg ønsker mig??

• #182   9. jan Problemet er jo ikke om man vælger den grønne eller blå hvalp i et sundt og rask kuld der IKKE er avlet efter farve.
    Eller hvis man vil have en sort labrador.
    Problemet er når købere ringer rundt til alle opdrættere og laver opslag på nettet om hvor man kan få den race i den helt særlige farve. Altså når en bestemt speciel farve bliver moderne og in. For så betyder farven pludselig mere for opdrætteren end den burde.
    Opdrætter tænker “ nu har jeg bestilling på 8 pink hvalpe” Nu skal jeg avle pink hvalpe. Sikke de penge jeg kan tjene.”
    F.eks FB eller staff er noget dyre i “den” farve.
    Pludselig er prioriteten farven og ikke sundhed, evner, sind osv

• #183   9. jan Jeg kan altså heller ikke se hvad der er galt i at få hele pakken når det er muligt.

Jeg ved da godt hvad jeg ville vælge hvis det var et valg imellem sundhed og udseende, så ville jeg da vælge sundhed. Men det er jo ikke et spørgsmål om enten eller.. vi kan jo netop få hele pakken, man skal så bare være forberedt på at der kan være lidt ekstra ventetid.

• #184   9. jan Ved brugslinjerne har i en kennel, der udelukkende laver sort afkom.
    Det er for mig heeelt i skoven.
    Det ligger mig SÅ fjernt at lave den prioritering.
    Ikke at deres hunde ikke er fine, det er de sikkert, det er bare så inderligt ligegyldigt.

Jeg har bestemt farvepræferencer, men de har ingen indflydelse på mit valg af hund.

• #185   9. jan Men AG der er jo ikke en eneste i tråden der giver udtryk for at ville købe en hvalp alene på grund af farve. Opdrætter ville ikke kunne sælge mig en hvalp uanset farve hvis den ikke havde hele pakken.
    Og jeg ville aldrig købe en hvalp fra et sted hvor de kun gik op i farve. De må dog hvis de kan uden at gå på kompromis med andet, gå efter at få nogle bestemte farver, men det skulle ikke være på bekostning af andet.

• #186   9. jan Lige præcis, My only (#183) - det er ikke et spørgsmål om enten eller, men et spørgsmål om både og. Jeg FATTER ikke, at både og kan være ildeset/suspekt/useriøst