{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvor langt for ny hund
  • #1   7. jan Max 2 ½ time hver vej i bil.

• #2   7. jan Altså jeg bor i Århus og tog til Nykøbing Falster for at se på hund, har ikke bil, så det var med tog frem og tilbage, da jeg så skulle hente hende hjem, tilbød min mor at kører mig.

• #3   7. jan Ved Saga kørte vi 5 timer hver vej, Dumle 1½ time hver vej

Næste gang vi skal have hund, skal vi nok til udlandet, da vi satser på at det skal være en Chodsky Pes, og der er utrolig få avlere af dem her i DK.
    Så der tager vi nok en tur til Sverige, Norge, Tyskland eller Tjekkiet

Så længe det er indenfor EU, så vi kunne køre dertil, ville jeg ikke tøve.

• #4   7. jan Jeg har egentlig ingen grænse, da sket ikke hvis det er Danmark, jeg ville nok tænke lidt ekstra før jeg fx rejste til USA, men 1000 -1500 kilometer kunne jeg da sagtens køre, vi har fx 1000 kilometer for at få parret en hund

• #6   7. jan Som Bodil - jeg kører gerne 1000 km for den rigtige hund, var både i Berlin og Nordjylland for at kigge på collier, endte på Amager....

• #7   7. jan Jeg har fået hund fra Tjekkiet, Belgien, Tyskland, USA og fra den anden ende af Danmark.

• #8   7. jan Jeg bor i København... og vi købte Chili i Hostebro.

• #9   7. jan Vi kørte fra Midtjylland til Lolland. Turen tog os cirka 12 timer i alt grundet vejarbejde.

• #10   7. jan Ingen grænse så længe det er i DK.
    Jeg gider ikke at fise til udlandet efter en hund.
    Zenta blev købt som hvalp her på Sjælland, Laika blev hentet i Jylland.

• #11   7. jan Jeg kørte 4 timer efter min hund og 4 timer hjem igen. Det er langt, men havde godt selskab på turen, af min mor og så er der tanken om, at man skal have sit lille nye familiemedlem med hjem, så føles det ikke så langt igen
    Jeg har "kun" danmark som en begrænsning. Så er hunden i dk, kører jeg gerne efter den
    Afstanden skal ikke stå i vejen, for den rigtige hund i min optik

• #12   7. jan Jeg har købt hunde i Novosibirsk, Ljubljana, Borås, Frederiksværk, Odense, Hanstholm og Kassel.
    Kører til Belgien og parrer i løbet af en uge. Der er ingen grænser for mig, hvis hunden er den rigtige.

• #13   7. jan Ingen grænse. Kigger på hund i Rusland, Spanien, Italien osv.
    Synes russisk kunne være lidt spændende at få hjem..

Vi rejser også efter parringer hvor der heller ingen grænse er km mæssigt.

• #14   7. jan Min grænse er ubegrænset - jeg rejser gerbne til den abden side af jordkloden efter den helt rigtige hund

• #15   7. jan I bil er der næsten ingen grænse, i tog bliver jeg i DK, og her hele DK.

• #16   7. jan Jeg har fundet en løsning når jeg har hentet hunde fra sønderborg fordi hundenes avler boede dumt i forhold til tog forbindelser og der var flere skift, hvilket min angst ikke var til, det ville tage 5-7 timer at komme derned og samme tilbage igen.
    Første gang fik vi min daværende kærestes kusine til at køre os ned efter Lucky (han var ikke ved avler men de boede tæt på hinanden)
    Anden gang kom avler til Kolding med Rosa og så tog jeg toget hjem med hende
    Jeg skulle have været nede og se Rosa da hun var 4 uger gammel, men hende der skulle køre mig blev desværre forhindret så det kom jeg ikke

Næste gang jeg skal have hvalp har jeg heller ingen grænser så længe det er i Danmark. Havde jeg selv bil, ville jeg heller ikke have noget imod at tage Tyskland, Sverige og Norge med i puljen. Men som det er nu, hvor jeg er afhængig af andre hvis det ikke er til med tog, bliver det i Danmark

• #17   7. jan Jeg ville såmænd gerne rejse jorden rundt, men rent fysisk kan jeg ikke rejse mere end højest 2 ½ time hver vej, med mindre der også er en færge på en del af ruten.

Min ryg gider ikke lege med.

• #18   7. jan jeg hentede både Mille og Kewin på Sjælland og taget toget over til parring flere gange.
    Kunne/skulle jeg gjorde jeg det gerne igen.

• #19   7. jan Ingen.

• #21   7. jan Sålænge det er indenfor Europa, så er det ok med mig Ville nok ikke gide tage til USA efter en hund, SÅ store krav har jeg heller ikke, at den rigtige hund ikke ville kunne findes indenfor Europa

Jesse blev hentet i Norge.
    Einstein i Jylland.

• #22   7. jan Svende er hentet i Linköping i Sverige

• #23   7. jan Tja... Altså da jeg for nogle år siden var meget tæt på at få en omplaceringshund, skulle jeg til Nordsverige efter den Dvs. cirka samme afstand fra Kbh til Stockholm, som fra Stockholm til den lille by i Sverige..!
    Jeg havde købt en flybillet op, så tog det kun 3 timer, men da hunden var for stor til kabine, måtte vi finde et alternativ til hjemturen. Her var planen at tage lyntoget til Stockholm, og så skifte til en "ekspreslinje", som kun havde et eller to stop inden Kbh. Så ville turen kun tage 6-7 timer i alt, tror jeg. Hunden var næsten voksen, så det kunne den jo nok holde sig til.

Desværre faldt det hele igennem pga. nogle regler ift. hundehold i min ejerforening...

• #24   7. jan Tror ikke jeg har en grænse - bare det er i DK

• #25   7. jan Ingen grænse. Kørte fra det nordligste Jylland, til et godt stykke inde i Sjælland, da jeg hentede Melanie

Myntes opdrætter bor 15 km væk og Baby's 24 km væk.

• #26   7. jan Ingen grænse i Danmark. Mht. udlandet handler det ikke så meget om kilometer, men om, at jeg ikke kender de udenlandske linjer godt nok til, at jeg turde købe en hvalp af forældre, jeg ikke havde mødt (ihvertfald tæven) på forhånd - og at køre 2000 km for at besøge først, orker jeg simpelthen ikke - tror jeg

Lina hentede jeg omkring 200 km væk.

• #27   7. jan Albert er hentet i Stockholm. Var der oppe første gang da han var 4 uger for.at blive godkendt til købet og jeg kunne se om han var noget ( Hans bror var også ledig ), og derop igen da han var 8 uger og hente ham hjem.
    Jeg har ingen bil men havde en god ven med på turen

• #28   7. jan Ayo er hentet 30 min herfra.
    Liva er hentet 2 timer herfra (Sønderjylland)
    Zazu og Camy er hentet 4 timer herfra (København)
    Vega er hentet lidt over 2 timer herfra (sydfyn)
    Enya er hentet 2 timers køretur plus 3,5 times sejltur herfra (gøteborg)

Egentlig så længe man kan komme dertil med færge og bil, så er jeg tilfreds. Jeg hader at flyve, så der går min grænse. Tænker næste hund vil blive kigget efter i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland-ish.

• #29   7. jan Not to worry
    Amazon er ved at lægge sidste hånd på et koncept, hvor din hvalp chippet, vaccineret og inkl. hundepas bliver leveret med drone. Indtil videre er max vægten ca. 10kg, hvilket måske udelukker de største racer.

• #30   7. jan Kenzie blev hentet i Skövde i Sverige, Barbie i Prag i Tjekkiet og Enzo kommer fra Lippstadt i Tyskland. Så hvis det bare er i DK, er der i hvert fald ikke rigtig nogen grænse.

• #31   7. jan Ingen grænse i DK. Har bil, så det har ingen betydning hvor i DK hunden befinder sig.
    I udlandet hmmm.... Ved ikke hvor min grænse går for den rigtige hund eller parring. Norden er ingen problem, alt der kan nås i bil i Europa tænker jeg også er fint.

Men vil helst slippe for at flyve med hund hvis muligt. Hvilket det ofte ikke er, pga de skide rabies regler

• #32   7. jan Jeg har ingen grænser.

Hvis det er den rigtige hund for mig, så rejser jeg gerne.

De sidste 2 hunde har jeg været i USA og hente, tæven valgt ud fra sine blodlinier. Hannen måtte jeg bare have da jeg fik ham tilbudt.

Så den rigtige hund har ingen grænser

• #33   7. jan for mig er grænsen nok Europa - måske også lande omkring.
    men USA ville jeg ikke lede.
    men jeg havde ikke noget problem med at køre 1600 km for at hente Keiko og hjem igen.

• #34   7. jan Jeg har hentet hunde i Belgien og Italien, og de fleste gange er mine tæver også blevet parret i udlandet, så det ser jeg ikke som noget problem. Hvor grænsen går, har jeg ikke overvejet.

• #35   7. jan For den rigtige hund, har jeg ingen grænse

• Kathrine
    Kathrine Online Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 7 Følgere: 238 Emner: 3 Svar: 931
    #37   7. jan Ingen grænse for den rigtige hund

• #38   7. jan Vi kørte til det sydligste jylland fra nordlige Sjælland, det var ikke noget problem, men vi tænkte heller ikke på om hunden overhovedet kunne køre bil eller noget... Det var Bamse

Men det gik da fint!

Obelix hentede vi tæt på Randers og var ovre og besøge ham som 5 ugers, og så hente som 8 ugers. Vi kom først hjem kl 19 om aftenen, der var sne og hagl så trafikken var et helvede. Vi var dødtrætte.

Asterix er fra Roskilde, ca 50 km og gud det var skønt at komme hjem med en hvalp ved middagstid og have overskud til at lære den at kende inden vi skulle i seng.

• #39   7. jan Jeg kører gerne i hele Danmark- og resten af Europa - så længe man kan komme dertil i bil.
    Meen med mit behov tænker jeg godt jeg kan finde min næste hund i Danmark, Sverige eller Tyskland.

• #40   7. jan Jeg er imponeret over, at man kan vide, at det er den helt rigtige hund uden at have mødt forældrene (moren ihvertfald) til den. Derfor er jeg nysgerrig: I, der har hentet hund langt pokker i vold: Har I mødt mor og måske far, inden I besluttede jer for at købe hvalpen, og/eller mødt en masse hunde fra samme linjer? Vurderer I ud fra resultater (brugsprøver fx) i linjerne?

• #41   7. jan Isabelle, Vi så moren først, både med Obbe og med Asterix, før vi besluttede os, og mødte opdrætter, og undersøgte sundhedsresultater og brugshunde prøver.

Bamse var så 10 måneder så ham besøgte vi og var der et par timer og tog ham med hjem, men det er også mange år siden, vi var meget naive

• #42   7. jan Ved ikke om jeg er en af dem der har hentet langt pokker i vold ( stockholm ) men jeg mødte selvfølgelig Alberts mor og faktisk også halv søster ( samme far )

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 1.988
    #43   7. jan Jeg kører så langt som nødvendigt

Som udgangspunkt vil jeg dog helst kunne tage turen i bil, så jeg slipper for at skulle få mine andre hunde passet.

Jeg bor i Nordsjælland, og Ingle hentede jeg lidt syd for Skagen mens jeg kunne nøjes med en "smuttur" til Hinnerup for at hente Basso

• #44   7. jan #40

Nogle gange kan man se videoer af forældrene, der arbejder. Selvom man ikke på forhånd har mødt moren og faren, kan man jo også godt kende flere hunde fra samme linjer

• #45   7. jan Min opdrætter har hentet 2 hunde i Usa, det forstår jeg jo godt. Men jeg synes det er langt!

Jeg kan ikke en skid tysk, eller svensk, så jeg foretrækker en opdrætter i dk

• #46   7. jan #40 Isabelle jeg køber hund udfra linjer.

• #47   7. jan # 40
    Isabelle
    Da jeg købte hund i USA gik jeg efter en bestemt linje, og jeg så videoer af forældrene.

Den fra Tjekkiet var en meget sjælden rarce, så der blev man nærmest nød til at tage det man kunne få.

På hundene fra Tyskland kendte jeg både forældre og opdrættere, og den fra Belgien blev også valgt efter linjen

• #48   7. jan Jeg har hentet flere hunde i syd Holland og i Sverige, den sidste der bor opdrætteren 1300 km væk oppe i Sverige, hun var så sød at mødes på halv vejen Næste gang (hvis jeg er heldig) er det i Finland. Men har også hentet hund 70 km herfra, så det drejer sig om hvad jeg ønsker.

• #49   7. jan Jeg kører gerne land og rige rundt, dog gerne indenfor DK.
    Jeg ved at hende jeg gerne vil købe hund fra, bor 7 km fra mig af - men hvis jeg flytter og finder elevplads, så bliver der nok en større afstand

• #50   7. jan På ham fra Spanien har jeg tjekket linier og set et billede af ham, så var jeg solgt.
    Og Bello købt 3 uger gammel.
    I linierne var der 9 hanner i de 4 led jeg ville have i egen avl.
    Og selvom han aldrig kommer i avl har jeg ikke fortrudt. Vi har fået en fantastisk dejlig hanhund.

• #51   7. jan Dengang vi ikke havde bil, rejste vi fra nord for Aalborg og til København for en hund.

Med bil har vi kørt til Hamborg og derefter fløjet til Wien efter en hund.

• #52   7. jan Det har jeg faktisk slet ikke tænkt på.

Umiddelbart tror jeg jeg vil foretrække Sjælland, men DK generelt er ikke udelukket.

• #53   7. jan Den første hund, jeg købte i Belgien, købte jeg i del eje med en opdrætter/veninde, som havde været på besøg hos opdrætteren, ønskede en hund der fra, men ikke selv kunne have en mere. Der havde jeg kun set billeder, og var meget betaget af den opdrætters hunde. Vi havde en aftale i forvejen om, at hvis jeg var ikke interesseret i hvalpen, når vi kom derned, var jeg ikke bundet, og hun kunne så købe hunden selv og efterfølgende finde en anden løsning.

Den næste fra Belgien købte jeg på en rundrejse til 3 forskellige belgiske opdrættere, som havde hunde, jeg godt kunne lide. Jeg havde udstillet i Belgien og havde nogen kontakter i forvejen, så de 3 steder var valgt ud fra et vist kendskab til de pågældende steder og deres hunde. Jeg var på det tidspunkt interesseret i en ny tæve, så køb var en mulighed, hvis jeg fandt noget, jeg kunne lide, men ikke noget, der var bestemt på forhånd. Det kunne lige så godt være endt med, at jeg ikke havde fundet noget, eller at jeg havde lagt billet ind på kuld efter nogen af de avlsdyr jeg så, men det sidste sted vi var, faldt jeg for Rille, og hun var gammel nok til at tage med hjem, så det gjorde jeg.

Med hensyn til Celtia fra Italien havde jeg været på besøg hos opdrætteren et par gange i forbindelse med import af sæd fra en af hendes hanner. Det fik jeg desværre aldrig succes med, men jeg var vældig begejstret for Celtia's mor både med hensyn til udseende, temperament, afstamning m.m. så da hun skulle parres med en hanhund, som jeg også var vældig interesseret i, men dog kun kendte fra billeder, omtale og afstamning, slog jeg til og bestilte en tævehvalp.

• #54   7. jan Jeg overvejer at hente hund på Amager, fordi det er der, jeg kan få den type Collie jeg vil have, så... For den rigtige hund rejser jeg gerne et stykke

• #55   7. jan Hvis jeg skulle have en ny hund, ville jeg køre/flyve derhen, hvor hunden befandt sig:-)
    Sidste gang jeg købte hund, var for snart 11 år siden, da vi hentede Bonnie og Sissi nede syd for Nürnberg, i det sydøstlige Tyskland. Så vidt jeg husker tog hjemturen omkring 12 timer
    Racen er malteser, og de blev bestilt pr. telefon. Vi havde udsøgt os nogle gode opdrættere, som avlede maltesere iht racestandarden. Vi havde mødt flere af avlernes hunde på udstillinger.
    Der var på det tidspunkt omkring 3 års ventetid på en hvalp i DK.

• #56   7. jan Ikke umiddelbart. Vi har dog ikke selv bil, men må gerne låne en mine svigerforældres biler. Jeg har heller ikke selv kørekort endnu, og min kæreste synes det ville være lidt langt at køre til Göteborg, hvor vi kort havde kig på en mulig opdrætter.
    Iroh hentede vi i Roskilde, så det tog vel en 40 minutter at køre hjem med ham (vi bor i Nordsjælland)

• #57   7. jan #40, Isabelle:
    Ift den føromtalte omplacering, så var aftalen at jeg skulle blive en nat, og så kunne vi alle finde ud af i løbet af dagen, om det var noget.

Da jeg sku ha Coco, havde jeg heller ikke bil, men mødtes med opdrætter og to af hendes hunde (ikke Cocos mor) på en udstilling inden tæven overhovedet var parret. Efter det møde skrev jeg mig op til en hvalp. Og så lånte jeg min mosters bil og kørte derned og mødte tæven og så opdrætters hjem, da Coco var 4uger Og min mor kørte mig så, da vi sku hente guldklumpen 4 uger senere

• #59   8. jan For den rigtige hund har jeg ikke rigtig nogen grænse for hvor jeg vil rejse hen. Ikke at have bil er ikke nødvendigvis nogen hindring for at komme lidt rundt omkring efter en hvalp. Jeg har da været chaffør for en der skulle til Esbjerg for at kigge på hvalp og andre steder. En af mine veninder har kørt til Holland for en anden veninden, der skulle hente hvalp. Mange steder kan man komme med offentlig transport og bliver man indenfor landets grænser så er der jo stort set ikke noget sted man ikke kan komme
    Men om det er relevant at rejse langt efter en hvalp afhænger jo nok også af hvad det er man skal bruge sin hund til og hvilken race der er tale om. Skal man bruge en klappe-kage-hygge-hund i en populær race, så behøves man måske ikke nødvendigvis rejse til verdens ende efter den.
    Med mine racer er man nødt til at være forberedt på en del transport for at kigge på forældredyr og hvalpe; sansynligheden for at få en hvis jeg fx siger jeg ikke vil forlade Sjælland er temmelig lille. Med Perle var det et lykketræf at jeg kunne nøjes med at kører 20 min. efter min hvalp. Med min næste Doberman regner jeg med at turen går til Tyskland eller Sverige; dette fordi jeg gerne vil have en af brugslinier med mere drift end jeg kan få herhjemme. Min anden race - Irsk Terrier - er ret sjælden, så der går nogen gange mange år mellem at der er kuld i DK. Derudover så synes jeg sjældent at de kuld der laves her i DK er specielt interessante. Jeg er tilgengæld ret vild med det arbejde en kennel i Kalmar laver så Clinton er min tredie hund derfra

• #60   8. jan Ingen grænse her. Bor i nordsjælland og har hentet hund i jylland og fyn.
    Vores næste hund bliver nok en lagotto og regner med at vi skal til Sverige for at finde en god hund

• #61   8. jan jeg har ingen grænse, er det den perfekte hund så tager jeg gerne til verdens ende!

• #62   8. jan #40

Tæven jeg hentede i USA er som sagt købt ud fra sine blodlinier.
    Hendes far har jeg mødt et par gange og har altid været vild med ham. Har selv forsøgt at bruge frostsæd efter ham for at få en hvalp, men da det ikke lykkedes måtte jeg jo udenlands.
    Jeg kendte opdrætters tævelinie i forvejen, den er tysk, så vidste hvad den indeholdt.

Så det var ikke svært for mig at vurdere at jeg måtte eje en tæve fra det kuld, og da der kun var en hvalp i kuldet var det hurtigt afgjort hvilken der var min

Hannen vi hentede, er ½ bror. De synes at det stykke arbejde vi lagde i tæven var godt, så om vi ikke ville have en han over også. Samme mor, anden far.

Og da tæven var alt det jeg ønskede og mere til, sagde vi ja tak med det samme. Og vi har endnu engang fået en super lækker hund hjem.

Jeg gør det gerne igen.

• #63   8. jan Jeg rejste fra Århus til Falster og hjem igen med bus og tog, for at hente min gamle Fifi, og vi har lige kørt 1½ time for at hente vores nye Yuki.
    Vores næste hund skal hentes i Spanien, og for mig er det bare sådan det er. Er det den rette hund er det kun midlerne der holder mig tilbage.

• #64   8. jan Min grænse går ved fly og karantæneregler.
    Jeg er et pylrehoved.
    Så den skal kunne hentes i bil...

• #65   8. jan CH god pointe. Jeg vil heller ikke have en hund i karantæne, men gør man overhovedet det i DK mere ? og i så fald hvorfra ?

Jeg har hentet med fly, og det var ikke noget problem, men jeg foretrækker da at køre.

• #66   8. jan Indenfor EU

• #67   8. jan Jeg var nede og se Czhaplins kuld - vælge en ud - og kørte ugen efter ned og hentede ham, og derefter direkte videre til Frankrig.
    Czhap kommer fra Tjekkiet.

• #68   8. jan Martine
    Og den stakkels hvalp sad bare i hundetraileren på hele turen

• #69   8. jan #68

Hvor ellers ?

• #70   8. jan Har ingen grænse. Hvis jeg finder den perfekte hund, flyver jeg gerne til verdens ende og henter den
    Men, jeg vil foretrække hvis den kan findes i Danmark, så jeg kan følge hvalpens opvækst og hilse på forældre.

• #71   8. jan #69
    Har den ikke fire ben?

• #72   8. jan der er en russisk chi opdrætter jeg har fulgt i et års tid nu, må indrømme hvis hun stadigvæk avler mange år ud i fremtiden, skal jeg have et kuld efter hendes to all-stars (eller den linje i hvert fald) er død forelsket og HOLD op nogle lækre hunde hun laver!

• #73   9. jan #71

Jo, men de er ikke ret lange lige når man får den ..

• #74   9. jan En af mine opdrætterkolleger hentede en tævehvalp i Frankrig. Hun skulle være kennelens næste avlstæve og var af spændende og, i Danmark, nye linjer.
    Manden og jeg var forbi opdrætteren i Thisted, da hvalpen var et halvt års tid. Vi skulle have parret Kela med deres lækre hanhund. Min mand vidste ikke, at opdrætteren havde hentet hvalp i Frankrig og spurgte nysgerrigt: "Hvad er det for en race?"
    Tæven var lille, for spinkel for en eurasier og dertil afsindig frygtsom. Hun kom aldrig i avl.
    Sådan noget kan jeg ikke lade være med at tænke på, når jeg overvejer at hente spændende linjer til Danmark. Gør jeg det en dag, SKAL jeg så ihvertfald møde moren og hvalpene inden afhentning - og være klar til at sige nej tak.

• #75   9. jan Søren
    Havde du tænkt dig at czhaplin skulle løbe ved siden af bilen hjem til dk?

• #76   9. jan Isabelle, ja, man skal se sig for, når man køber i udlandet, hvor det måske er lidt sværere at følge med. Nu til dags har vi selvfølgelig nogle meget bedre muligheder med internet, fb og hvad ved jeg, men billeder kan lyve og viser i hvert fald ikke noget om temperament.

Jeg kan godt nikke genkendende til noget af det, du beskriver med hensyn til et meget anderledes udseende. Jeg har mødt en dansk pyr dommer, der ikke kunne gætte hvilken race min første belgiske tæve var.
    Forskellen til den situation du beskriver var, at vi havde købt netop for at få en anden type, end det var normalt her i DK. Og der var bestemt ikke mange danske pyr folk, der synes godt om hende, meget høj, langbenet, elegant og med et helt andet hoved, end man var vant til.
    Der var især den gang kæmpe stor forskel på de franske linjer, som Koko var af, og de skandinaviske pyrer, der var af overvejende engelske linjer.

Nu er der sket et enormt skred international med hensyn til type på grund af meget større internationalt samarbejde, forståelse for type og udveksling af avlsdyr. Jeg kan glæde mig over, at mine to belgiske tæver via deres afkom har været med til at bane vejen for mere korrekt type (i følge fci standarden) her i DK og til en vis grad i resten af Skandinavien. Men ingen af de to tæver har nogen sinde selv gjort sig godt på en udstilling, det var de trods alt for anderledes til.

Men ærgerligt at få en med et dårligt temperament og da også ærgerligt hvis hun ikke var forberedt på en anderledes udseende eurasier.

• #77   9. jan Ud af tre importer (kat) har de 2 af dem været syge. Det er ikke alt, man kan se via en pc.

• #78   9. jan Opdrætteren var forberedt på en mere spinkel type, Lene, men vist ikke SÅ spinkel og slet ikke med det frygtsomme sind.

• #79   9. jan Vi har købt 5 hunde i udlandet - uden problemer - så det kan godt lade sig gøre, hvis man vælger solide, sunde linier.

• #80   9. jan Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg anser også mine importer for succesfulde køb. Og næste gang jeg skal have ny hvalp, bliver det formentlig også en import.

• #81   9. jan Vores Bello har bestemt heller ikke skræmt os fra at importere næste gang trods han ikke kommer i avl.
    Vi har fået en hund med et fedt sind og som nu endelig kan tåle at løbe og lege lige så tosset han vil..
    formiddabel næse sidder der på ham også.

• #82   9. jan Man kan ikke se på linjerne, om de har parasitter og andet godt med hjem.

• #83   9. jan I din race kan du finde resultater, Martine. En ikke nervefast malinois vil næppe få gode resultater i brugsprøver. Jeg kan ikke tjekke det samme - kan kun tjekke udstillingsresultater, hvilket ikke siger meget om sindet. Da jeg ikke selv dyrker det med udstilling, møder jeg heller ikke en masse eurasiere, så skal jeg en dag hente en hvalp i udlandet, bliver det lidt af et stort arbejde at tjekke sindet i linjerne.

• #84   9. jan #82

Det er måske udbredt at avle parasitinficeret afkom i din race ?
    I min, stiler man mere efter sunde, velfungerende arbejdshunde - også i udlandet.

• #85   9. jan #83

Det er jo en del af gamet - det der med at lægge et stort arbejde i tingene ... Det gør vi jo også inden indkøb.
    SÅ nemt er det bestemt ikke at shoppe brugs - var det, var der jo ingen grund til at køre helt til Tjekkiet efter en.

• #86   9. jan Lanka er fra Sri Lanka... Så kommer man vist ikke meget længere væk.
    Derudover har jeg fået to hvalpe hjem fra Nuuk, og har selv hentet en enkelt i Norge...
    Så køreture på 3-4 timer indenfor DK (som jeg har haft til både Zevens og Aquis opdrætter) regner jeg ikke rigtigt for noget

• #87   9. jan #84 Nej, ifølge vores regler må vi ikke sælge syge dyr. Så det er ikke reglen. Men det sker desværre oftere, end man tror. Især når vi taler importer.

• #88   9. jan "Det er jo en del af gamet - det der med at lægge et stort arbejde i tingene ... Det gør vi jo også inden indkøb."

Det store arbejde er jeg med på - sådan ved computeren og snak med folk. Men jeg viger lidt tilbage fra at køre rundt i Europa for at tjekke opdrætteres avlshunde - også økonomisk

• #89   9. jan #88

Det vælger man jo helt selv.

• #90   9. jan #

Ikke i min race ..

• #91   9. jan #89

Ja da.

???

• #92   9. jan Var svar til #87

• #93   9. jan Men der er vel også forskel på katte og hunde hvad den slags angår? Jeg ved det ikke..

• #94   9. jan Man bør sørme heller ikke sælge syge katte eller parasitinficerede katte, det er ikke anderledes med katte end med hunde, men det er problemet med ikke at have været på besøg og set forholdene.
    Alle kan have en fin hjemmeside, og en opdrætter kan have et par topkatte eller hunde, som er dem, der altid kommer med på udstilling og viser ansigtet ud ad til, men hvis "baglandet" ikke er passet til samme kvalitet, så kan man få en grim overraskelse ved at købe et sted, hvor man ikke har været på besøg.

• #95   11. jan Sjælland Nykøbing Falster Møn - der er mange labrador så ikke så nervøs for ikke at finde den rigtige. Ziva gik dog fra et ønske om sort til brun men helt perfekt.

• #96   11. jan Jeg mener der tog 2 timer for at kører til Randers, det var liiige langt nok

Tror jeg vil holde mig til det sydlige jylland og Fyn (Bor i Fredericia)

Kan måske lokkes længere op i Jylland, men ikke over storebælt

• #97   11. jan Ved katte var jeg villig til at købe helt ovre fra Sjælland Men det var også Europé, og den race er (var?) der ikke mange af i landet, så for ikke at få for meget indavl skulle man enten langt væk eller til udlandet

• #98   11. jan Der er ikke mindre end 52 Europæer tilmeldt i Nørresundby på lørdag. De holder Breed BIS, så der er en del derude.

• #99   14. jan Vi har hentet begge vores hunde i Danmark, men for den rigtige hund er det ikke antal km der er afgørende.
    Det samme gælder hvis vores tæve viser sig egnet til avl. Racens genpulje er lille, så hvis den perfekte avlshan for både os og racen som helhed f.eks. boede i Sydeuropa, kunne vi nok godt finde på at køre derned.
    Det er dog ingen hemmelighed at det med vores sidste medlem af familien, har været et kæmpeplus at have opdrætter boende kun en times kørsel fra os. Det har betydet flere besøg før vi fik hende hjem, men også efterfølgende

Kommentér på:
Hvor langt for ny hund