{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Voksne hunde om hvalpe {{forumTopicSubject}}

Jeg er forsigtig med at lade min hvalp hilse på andre hunde. Fik nærmest en skideballe i dag fordi “voksne hunde ved godt det er en hvalp og derfor er de gode ved den”. Er det ikke ganske normalt at mange voksne hunde ikke gider hvalpe og beder dem om at skride?
Min gamle tæve var i hvert fald ikke nogen hyggemoster

Kommentarer på:  Voksne hunde om hvalpe
  • #1   10. feb Særligt tæver er ikke altid begejstrede for hvalpe.
    Mange hanner fungerer glimrende som hygge/legeonkler.

• #2   10. feb Det er forskelligt. Nogle hunde er mere large over for hvalpe og begynder at sætte grænser når de bliver ældre først. Og andre hunde gider ikke hvalpe. Jeg har fx begge slags herhjemme

• #3   10. feb Mine tæver gider ikke hvalpe, hanhunden elsker dem.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 1.854
    #4   10. feb Mine hunde og alle dem jeg har haft ,tæver som hanhunde er / har været glad for hvalpe

Når hvalpen bliver ca. 6 mdr gider de dem ikke mere

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 3.274
    #6   10. feb Det er en af de mange ting vi mennesker har besluttet. En hvalp får lov til mere fordi den er en hvalp. En hund er nærmest ondheden selv,hvis den ikke kan se det søde i en hvalp.

Det har ingen hold i virkeligheden. Jeg ville holde min hvalp fra hunde jeg ikke kender.

• #7   10. feb Nu kommer jeg meget i hundeskov, og hvalpe har helt sikkert længere snor end andre ved de fleste hunde.

Men de er ikke fredet i særklasse et, og nogen hunde kan ved gud ikke fordrage hvalpe, så det gælder om at passe på.

Vores hvalp kom ikke med i skoven indtil hun var 6 måneder, for jeg gider ikke uheld. Da hun passerede 6 måneder, så var hun så stor, at der alligevel næppe vil ske det store, hvis hun endelig tolkede forkert.

Men hun er så også vokset op med en køter der er sindssygt god til det der hunde sprog, og der lærer hun naturligvis meget. Det er en balancegang, for hvis hunden ikke får lov til at møde andre hunde, så har de også sværere ved at forstå andres kommunikation.

Det er i hvert fald min erfaring.

• #8   10. feb Og så er det jo ikke kun om hunden kan lide hvalpe, men også hvor voldsom den er. Atlas er rigtig glad for hvalpe, men han bliver nemt for voldsom for dem. Han hilste på er tidspunkt på en lille cavalier hvalp. Jeg havde ham i snor, men han fik alligevel skræmt den lidt, da han pludselig smed sig ned i et legebuk. Nu hilser vi kun på større hvalpe, og jeg har godt fat i ham, så de ikke får en dårlig oplevelse.

• #9   10. feb Ikke alle voksne gider hvalpe men man siger at en voksen der gør en hvalp ondt er der noget galt med... Desuden er den eneste måde at lære hunden hundesprog ved at lade den ha kontakt med andre hunde - det er en Kæmpe del af det at blive en god voksen hund...

• #10   10. feb Floppen ELSKER hvalpe størrelse, køn, energiniveau osv er totalt ligegyldigt for hende. Så længe de er hvalpe, er hun totalt solgt

• #11   10. feb Man siger også at hanhunde ikke gør tæver noget.

Man siger så meget.....

• #12   10. feb Det er dælme sjældent at en voksen hund sådan virkelig gør skade på en hvalp!

• #13   10. feb Ligesom hos os mennesker er babyer indrettet til at vække bestemte instinkter/følelser i os så vi er gode ved dem - det er noget ret praktisk fra naturens side..

• #14   10. feb Det er kun fordi os, der ved at vores tæver ikke gider hvalpe, holder dem væk.

• #15   10. feb At sige at alle voksne hunde godt kan lide hvalpe/er gode ved dem, er nøjagtig lige så naivt som at sige at alle voksne kan lide/er gode ved børn - frygteligt naivt...

• #16   10. feb Og min tæve kan ikke fordrage hvalpe, men jeg har ikke tal på hvor mange gange hun nærmest har slået knuder på sig selv for at komme væk fra hvalpe hvis ejere mente at hun da nok var et godt bekendtskab for deres lille uldtot - og næsten lige så mange gange har jeg meddelt ejer at hvis de ikke fjerner deres hvalp så er det på eget ansvar hvis Dixie som sidste udvej hakker den én...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#17   10. feb Pernille. Det kan godt være at nogen siger det. Jeg er bestemt ikke enig. Ingen af mine tæver har haft interesse i hvalpe. Ville hvalpen komme galt afsted hvis de blev lukket sammen. Sikkert.

Jeg vil da ikke sige at mine hunde har fejlet noget. De gad bare ikke hvalpe og så blev de fri for det.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 2.230
    #18   10. feb Hehe Amalie, det lyder præcis som Figo.
    Han er også ret vildt med hvalpe, men en retriever det springer i legebuk ER bare stor

• #19   10. feb Den ene af mine hanner er den bedste legeonkel for hvalpe. Den anden står sådan lidt og ligner en der siger “ad så fjern dog den der dims” han gør dem ikke noget, men er ikke ligefrem begejstret for dem.

• #20   10. feb Vi hilser sjældent på hvalpe, da Tucker netop ikke altid er vild med dem. Og slet ikke hvis det er typen der er lidt vilde.

Min mors tæve var bestemt heller ikke begejstret for Tucker da han var en bette hvalp - han skulle bare holde sig VÆK, minimum en meter og ikke engang overveje at kigge på hende

• #21   10. feb Og rigtig mange dyreunger er i stor fare for at blive skadet / slået ihjel af voksne artsfæller.

• #22   10. feb Skriver ingen steder at det gælder alle voksne hunde.. Men flertallet af voksne hunde er enten glade for hvalpe, ligeglade eller sætter dem på plads på en okay måde - så jeg sys det er at male fanden på væggen at lægge det ud som om det er farligt/fornuftigt at sørge for at ens hvalp ikk hilser på voksne hunde... Det er sikkert ikk jeres mening men sad jeg som ny hundeejer og læste de ting ville jeg da tænke mit... Det ER en nødvendighed at hvalpe lærer hundesprog og de fleste hunde opfører sig fint overfor hvalpe - og INTET i livet er kun sort og hvidt så intet "ordsprog" vil passe på alle - man må derfor regne med flertallet - i min verden logik for burhøns..

• #23   10. feb Ja måske i det vilde Majbritt - Hvis det var så normalt at hvalpe blev slået ihjel så hørte man nu nok om det... Sys virkelig du forstår at trække det utroligt langt ud..

• #24   10. feb Det var nu en kommentar til din #13.

• #25   10. feb Pernille F - Jeg vil ikke sige at min sætter dem på plads på en okay måde, men det er jo forskelligt hvordan man ser på det.

Her ville det foregå ved at min hund springer i hovedet på hvalpen mens han ville lyde som et frådende monster. Han ville ikke gøre noget fysisk, men det betyder bestemt ikke at det er en god læreoplevelse for hvalpen. En hund kan andet end at skade fysisk.
    - samme måde brugte tæven.

• #26   10. feb Lige præcis Ida, og så er de også typisk meget fysiske i deres leg, så selv når Atlas leger forsigtig, bliver der brugt poter og bagdel til at puffe med

Selvom voksne hunde er glade for hvalpe, er det stadig heller ikke sikkert, at det er en god oplevelse for hvalpen. Atlas var lidt usikker på store hunde, og han blev meget bange for en newfoundlænder-blanding, selvom den både var venlig og forsigtig. Så det var ikke en god oplevelse for ham, og der skulle jeg have været bedre til at læse min hvalp.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#27   10. feb Præcis, man skal matche hvalpe med de voksne hunde. Og bare genrelt i leg. Glemmer aldrig da Figo havde en play-date med en aussie (vist en herindefra) begge super søde hunde og ville gerne lege. Problemet var at Figo ville tumle og aussien ville lege tag-fat. Det gik helt galt :D

Amalie har Atlas også en masse hud på kinder og hals som hvalpe elsker?? Alle hvalpe Figo leger med synes det er hylemorsomt at hive og angribe lige der og ejerne bliver ofte lidt forskrækket ud, men bliver det ubehageligt så piver Figo jo bare og går.

• #28   10. feb Uanset hvad er det jo din hund og DIG der suverænt bestemmer hvem den skal hilse på.
    Jeg ville på ingen måde ukritisk lade en hvalp hilse på alt og alle.
    Både fordi den skal lære at kunne passere andre uden hilseri, det er trods alt ikke alle der gider (hverken mennesker eller hunde) og fordi det kan gå grueligt galt, både fysisk og psykisk

• #29   10. feb Mine tæver elsker deres egne hvalpe, og mor har elsket datters hvalpe og omvendt.
    Men fremmede hvalpe vil de helst slå ihjel hvis de kommer i nærheden af dem.
    Også selvom det er Boxere..

Bello var noget tid om at blive indsluset rigtigt, han gik sammen med den yngste tæve der er 5 mdr ældre de første dage. Så kunne han lidt efter lidt komme til Chantall.
    Nu er han bare Bello og med i flokken, men han er ikke fredet i klasse A, som Tilly er det hos sin mor..
    og de er altså snart 1 1/2 og 2 år gamle.

• #30   10. feb Jeg har en tæve, der er en rigtig møgkælling overfor hvalpe og en han, der er den bedste legeonkel.
    Tæven skal IKKE i nærheden af hvalpe, måske hun ikke bider dem i stykker, men hun giver dem i det mindste en ekstrem dårlig oplevelse.

• #31   10. feb Haha, ja det har han, Ida . Det er et rigtig godt sted lige at få fat.

• #32   10. feb Min hund er bestemt ikke begejstret for hvalpe- det er noget af det værste hun ved- fordi de er så uforudsigelige.
    Nu har min hund også haft dårlige oplevelser med fremmede hunde da hun var hvalp, så hun tolerer ikke andre hunde særlig godt i det hele taget.
    Men hunde der fx. trækker i snoren mod os og rigtig gerne vil hilse, kan hun slet ikke snuppe og sådan er der mange hvalpe der gør (i hvertfald dem jeg møder ).
    Med masser af træning stille og roligt, kan vi i dag passere de fleste hunde, uden hun gør af dem, men det er og bliver en udfordring, med de hunde der vildt og ivrigt trækker mod os.

Jeg synes det er rigtig fint, at du er påpasselig med hvem din hvalp hilser på

Det er meget vigtigere, at din hvalp lærer at passere andre hunde pænt, med fokus på dig og kun hilser/leger med nogle, som du kender og ved er søde ved hvalpe

• #34   10. feb Jeg har en hanhund der absolut ikke er glad for hvalpe... Han kan være ret hård ved dem. Derfor får han ikke lov at være i nærheden af dem, uden skarpt opsyn.

• #35   10. feb Altså bare fordi de VED det er en hvalp, betyder de ikke at de automatisk kan lide dem

Voksne mennesker er jo heller ikke automatisk søde ved børn

• #36   10. feb Nu er vores 9 måneder, og har da mødt mange hunde der ikke er glade for hvalpe. Især de små hunde, fordi så bliver bare 15 kg legesyg hvalp stor.
    Har dog en gang oplevet noget mega mærkeligt, en der kom og gerne ville have hans hund hilste, da vores var 10 uger ca, og Hak så blev vores sat på plads. Så kom svaret "nå ja han kan ikke lide andre hunde".. øm Okai så tak for at forskrække vores hvalp..

• #37   10. feb Pernille f
    eller sætter dem på plads på en okay måde
    Hvalpe skal ikke "sættes på plads' af andre hunde.

Det er da at bede om en hund, der reagerer negativt på andre, og det er synd

• #38   10. feb Altså, Spot gider egentlig ikke rigtig hvalpe. Så vi undgår dem for så vidt.

• #39   10. feb Ifølge Coco er hvalpe til for at blive voksne, så man kan lege med dem

Hun er ikke som sådan aggressiv, men hvalpen skal opføre sig som en voksen, ellers får den mega skæl ud... hun har engang jagtet en ung (5mdr?) Golden blanding 20meter hen ad en sti, den har nok været omkring 2-3 gange så stor som hende, men den sku ik ha noget klinket! (Ejer stod bare og grinede, den sædvanlige "så kan han lære det!"-type...)

Kan vi på nogen måde undgå at hilse på hvalpe, så gør vi det. Er hvalpen i snor, er det nemt, så ignorerer hun, men kommer den flyvende som ovennævnte golden, og tror Coco er en ny ven, så ryger der finker af fadet...

• #40   11. feb Sally gider godt hvalpe, men hvis de er overkåde hvalpe vilde og springer op, så giver hun en skideballe.

Engang i mellem hvis hun lige er i humør til det så vil hun gerne tumle lidt
    https://www.youtube.com/watch?v=ZhZLiIiNa0Y

• #41   11. feb Jeg elsker den der "de skal jo lære hundesprog så de skal møde andre hunde" - for det får mig altid til at tænke . ... hvad sprog taler sådan en bette hund når man får den hjem ? Girafsprog ? Æselsprog ? Noget helt tredje ?
    Det er nok det dummeste argument for at mene, at ens hund skal hilse på en masse ...

• #42   11. feb Martine, ja vidste du slet ikke at sådan en hvalp ikke kan hundesprog når man får den hjem

• #43   11. feb Ziva er meget entusiastisk og er blevet afvist af flere hunde. Jeg havde hende ikke i hundeskov før hun var 6 måneder eller vi var der nogle gange kl. 5 for at snuse og træne indkald når jeg var sikker på at vi var alene.

Ziva ville aldrig skade en hvalp fysisk men hun er meget entusiastisk og kan godt fremstå vild - og er bestemt ikke en favorit hund til hvalpeleg. Coco herinde var jeg vild med da Ziva var lille - enorm tålmodighed og klart sprog. Blid i leg. Ziva kan indhente det når hun bliver ældre det vil tiden vise.

• #44   11. feb Det er lidt fascinerende med hunde sprog, for faktisk er hunden født med et vist sæt sprog så snart den ankommer til livet. Altså genetisk kodet læste jeg forleden.

Men der hvor det bliver ekstra spændende, er at de er intelligente nok til at udvide dette sprog i deres opvækstfase, men så sandelig også som voksne.

Megasjovt at opleve, at vores hvalp lærer en masse af den store (hun er ret god allerede) , men han er så sandelig begyndt at efterligne hende. Vores Broholmer "snakker" meget mere end ham og det efterligner han så.

• #45   11. feb Jeg tror det at de skal lærer hundesprog svare til til når børn skal lærer at tale..

De kan jo snakke fra fødslen, bare ikke forståeligt for os andre

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#46   11. feb De lærer det da allerede med deres søskende. Som så meget andet er det også genetisk bestemt. Min den ene hund var ikke god i sin omgang med andre hunde. Det i selv om hun var opvokset med at møde andre.

Så kender jeg enkelte der ikke ønsker at deres hunde har kontakt med andre hunde. Som i stort set aldrig. De har et fint hunde sprog.

• #47   12. feb @TS det er rigtig fornuftigt at du er forsigtig med hvem din hvalp hilser på. Det er rigtig godt givet ud at skærme hvalpen for dårlige oplevelser med andre hunde
    Jeg har haft mange hunde gennem tiden. Nogen har kunnet lide hvalpe andre ikke. Min Stormy var den ultimative legeonkel; han elskede hvalpe og tilpassede legen efter hvilken hvalp der var tale om: forsigtig til små forsigtige hvalpe og mere fysisk og aktiv med store buldrebassehvalpe. Clinton bryder sig ikke om hvalpe og Perle er utryg ved hvalpe, så de to hilser naturligevis ikke på hvalpe.

• #48   12. feb Nu tager jeg også udgangspunkt i min egen gamle tæve. Hun viste tænder så snart de kom inden for en halv meter og afviste dem groft. Hun var så generelt meget ustabil..
    Selvfølgelig skal min hvalp lære at have respekt for andre hunde men ingen grund til at give ham “traumer”.

Han er meget hvalpet hvilket nok vil irritere nogle hunde

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#49   12. feb Figo var en pestilens for mange voksne hunde da han var hvalp. Han tumlede ind i dem og hev og bed i dem i leg. Nogle hunde var med på den andre bad ham skride. Når de så bad ham skride var hans logik at blive ENDNU mere påtrængende og legesyg "jamen se nu, jeg elsker dig helt vildt og vil jo bare lege. KOM NUUUU!!". Og så blev han fjernet

• #50   12. feb Ts

Hun viste tænder så snart de kom inden for en halv meter

En halv meter er også MEGET tæt på der har hun sandsynligvis sendt flere nej tak til kontakt signaler, der ikke blev set.

Vær obs på det, ved kontakt med andre hjnde med lille Viktor. Det er med at se signalerne før den anden hund eksploderer i hovedet på viktor fordi han kom for tæt på

Sikke han vokser, den nullermand

• #51   12. feb Ja prøver at læse de andre hunde på afstand. Men holder ham også mest til dem vi kender

Min søster har en tæve på 9 år. Ude fungerer de fint sammen. Men hjemme ved dem gider hun ham på nogen måde

Kommentér på:
Voksne hunde om hvalpe