{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 7 Emner: 29 Svar: 2.829

Giardia - smitte? {{forumTopicSubject}}

Hey kloge hoveder

Hvordan er det lige med giardia og smitte? Jeg kan ikke lige finde det. Smitter det direkte mellem hunde?

En af Figos legekammerater har fået konstateret giardia og har haft det siden fødslen har de fået at vide af dyrlægen.

Og i så fald kan man teste det med en prut-prøve (vi skal nemlig op og tjekke for hjerte-lungeorm næste uge).

Tak

Kommentarer på:  Giardia - smitte?
  • #1   12. feb 2018 Hvad sker der for alt det giardia i øjeblikket?

• #2   12. feb 2018 Vinter, og den vådeste vinter i mands minde. Skidtet stortrives

• #3   12. feb 2018 Synes det er helt vildt så meget der har været...

7-9-13 er vi gået fri

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#4   12. feb 2018 Minion, denne hund har ifølge dyrlægen haft det siden han blev født for et år siden, så det er ikke noget der er kommet for nylig.

Dyrlægen siger det skyldes at tæven ikke fik ormekur...

• #5   12. feb 2018 Min hund er i behandling for giardia lige pt..
    Har fået af vide af dyrlæge at det smitter via afføring ..
    Hun har fået piller i 5 dage hvorefter pause på 14 dage , så piller i 5 dage igen
    Og først der må hun møde andre hunde igen hvis hun er symptom fri..

• #6   12. feb 2018 #4 Mærkeligt hunden har haft det siden fødsel , hvordan opdagede de så sygdommen hvis der ingen symtomer var?

• #7   12. feb 2018 Og ja det er en simpel afføringstest, svar efter 5 min

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#8   12. feb 2018 Pas, Pia.... Jeg ved at den har haft kronisk dårlig mave altid og har været på en masse allergifoder, men så var det ikke allergi alligevel og nu er den så diagnosticeret med giardia.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#9   12. feb 2018 Cool, så kan vi jo lige snakke med dyrlægen om ikke de kan teste for giardia for en sikkerheds skyld når de alligevel skal teste for hjerte-lunge-orm.

• #10   12. feb 2018 Gud kan de have det fra fødslen?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#11   12. feb 2018 Det sagde dyrlægen. Eftersigende grundet at tæven ikke var ormebehandlet.

• #12   12. feb 2018 Nåå ok dårlig mave ..
    Man bliver jo nærmest panikslagen når ens hund får den diagnose..
    Stort arbejde .masser af rengøring og vask ..håber virkelig ikke din hund er smittet..

• #13   12. feb 2018 Hold da op...

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#14   12. feb 2018 Hvis det smitter gennem afføring er jeg ikke så bange. Figo har aldrig været synderligt interesseret i andre hundes efterladte prutter.

Men better safe than sorry

• #15   12. feb 2018 Ja men det kan jo også smitte hvis hunde har slikket sig i bagen og så bagefter "kysser" både hunde og mennesker
    Eller snuser hunden i røven..
    Det er meget smitsomt..
    Vi fejler heldigvis ikke noget ..endnu..(krydser fingre)

• #16   12. feb 2018 Det smitter ved brug af samme vandskål, så jeg ville helt klart teste!

De små bitte sataner kan overleve virkelig meget, så hvis den hund har skidt på en græsplæne og din hund spiser en godbid af den græsplæne en måned senere.. så er der en risiko!

• #17   12. feb 2018 Det smitter også fra pelsen hvor cysterne fra smittede hunde sætter sig - det smitter hvor den smittede hund har lagt osv... det kommer via cyster fra afføringen men de smittende cyster kan sidde alle steder - er netop derfor voldsom rengøring er et must ved smitte! Få taget en afføringsprøve så i ikk smitter hinanden frem og tilbage!!

Det kan anbefales at tage afføring fra 3dage (altså en prøve hver dag i 3dage) og blande sammen til den ene de skal teste da der ikk kommer cyster ud i alle pøller

• #18   12. feb 2018 Dyrlægen blander selv

Bare lav 3 prutposer uden græs og jord.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#19   12. feb 2018 Årh for fanden - øv altså det lyder sgu nemt at blive smittet

Det med prutteprøver har vi prøvet flere gange før så det er der helt styr på Ville bare ønske at det var lidt varmere så jeg kunne lade prøverne ligge udenfor, men det tør jeg ikke helt af frygt for nattefrost.

• #20   12. feb 2018 Suk..ja det er noget lort..

• #21   12. feb 2018 køleskab ;) det er vi efterhånden vant til hahaha men da vi havde gæster der gjorde vi det ikke

• #22   12. feb 2018 Krydser fingre

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#23   12. feb 2018 Tak Pia

Æææv adr har det meget stramt med tanken om køleskab, Rotterne
    Havde mere tænkt ned i en lukket køkkenpose (dem fra IKEA) og så ned i en køletaske og hen i den kølige del af køkkenet (hvor der er et lille vindue åbent). Så holder den sig kølig uden at få frost og duften breder sig ikke uønskede steder

• #24   12. feb 2018 I en lille plastikbøtte i køleskabet spreder lugten sig heller ikk

• #25   12. feb 2018 Jeg kommer det i fryseposer, og i en bøtte, og den kommer også i en bøtte, og så en pose udenpå. Så kan man altså ikke lugte det

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#26   12. feb 2018 Sandt, ved bare ikke helt om jeg mentalt kan klare at have lort i mit køleskab
    Men måske jeg bare skal komme over det

• #27   12. feb 2018 Meld endelig tilbage om resultat af prøven..
    Ville nu heller ikke have lort i køleskabet, ville gøre som du skrev..

• #28   12. feb 2018 Krydser fingre for I ikk er smittet - er noget værre lort! - Hvis i er smittet så kan man overveje at teste sig selv da det i nogle tilfælde kan smitte til os mennesker... jeg blev heldigvis testet negativ dengang vi havde det - men jeg ville dælme være Helt sikker!

• #29   12. feb 2018 Min læge vil ikke teste med mindre man har afføring der er gul..

Jamen hurra da!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#30   12. feb 2018 Tusind tak

Jeg skal selvfølgelig nok opdatere!

• #31   12. feb 2018 Så overvejer man om man skal aflevere sin egen afføring til dyrlægen og sige at det er fra katten Bare for a blive testet

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#32   12. feb 2018 Okay, mærkeligt rotterne... altså hvis man betaler så må man vel selvom hvad der skal testes for

Figo har fin afføring og viser ikke symptomer, men jeg husker stadig dengang han var voldsomt ramt af hjerte-lunge-orm uden et eneste symptom.

• #33   12. feb 2018 Lol Rotterne Kan godt følge dig - man får totalt paranoia! - Mille havde ikk gul afføring da hun var smittet...

• #34   12. feb 2018 #31 god ide

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#35   12. feb 2018 #31

• #36   12. feb 2018 Voksne hunde har ikke altid symptomer. de kan være raske smittebærer.

• #37   12. feb 2018 Lige præcis - det er djævelsk...

• #38   12. feb 2018 Asterix havde symptomer på hjerte lungeorm men testede negativ i både baermann og blodprøve.

Men symptomer er stoppet efter behandlingen.

• #39   12. feb 2018 Hjerte lungeorm er det også afføringsprøve? - og hvad koster sådan en prøve ca?

• #40   12. feb 2018 og hvad er symptomerne?

• #41   12. feb 2018 Hoste, røde øjne, opkast, utilpashed, hvæsen, forpustet, smerter i brystet, eller... der behøver kun være 1 symptom.. Eller slet ingen.

Min dyrlæge tester positiv i halvdelen af alle prøver så det kan godt svare sig at teste.

3 afførings prøver fra 3 dage i træk. Helst hvert halve år eller oftere

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#42   12. feb 2018 Ugh håber virkelig ikke vi er ramt. Figo har haft to dage her op til weekenden hvor han har virket lidt mat og kastet slim op, dog er han er helt frisk igen, men tænkte jeg hellere måtte blive tjekket for hjerte-lungeorm, da vi bor i højrisiko-område og han har haft det før.

Havde sgu ikke lige tænkt giardia ind

Og noget helt andet er hvad sker der for den dyrlæge der bare har ordineret alt muligt allergifoder til den syge hund. Vi bor i København, så tænk hvor mange hunde den har kunnet nå at smitte på et helt år!

I princippet bør alle hunde på vejen jo testes! Jeg ved at Figos bedste ven har leget meget med den ramte hund, og også har lidt meget af diarre on/off.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#43   12. feb 2018 Figo havde som sagt INGEN symptomer første gang han blev testet for hjerte-lungeorm. Det var rent rutinetjek og han var med dyrlægens ord "helt levende indeni". Dyrlægen troede ikke på at han ikke var påvirket så vi skulle til konsultation med ham. Der måtte hun indrømme at man intet kunne mærke på ham - ret skræmmende!

Det er som rotterne skriver prutprøver fra tre sammenhængende dage. Så når jeg har samlet sådanne tre tænker jeg at jeg bare beder dem teste for både hjerte-lungeorm og girdia.

Jeg gav vist 300-et-eller-andet sidst jeg fik tjekket prøver. Det er ret billigt (synes jeg) og du ringer bare dagen efter for at få svar.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#44   12. feb 2018 Og endnu en ting jeg undrer mig over er at Figos ven fik lov til at løbe hen og hilse på Figo og møsse ham i hele hovedet - har dyrlægen ikke fortalt hvor smitsomt det er??

Og ejer og jeg snakkede endda om at vi skulle mødes og lade hundene lege en af dagene men det skal vi da bestemt ikke før den hund er helt rask!

• #45   12. feb 2018 Den dyrlæge som lavede den første test på Asterix, som viste positiv hun sagde også at man skulle ikke læse på nettet, og bare fordi det stod på google var det ikke rigtigt. (jeg læste op fra netdyredoktor)

Hun sagde at vi ikke skulle gøre rent. At vi ikke behøvede behandle kattene, og at det ikke smittede så voldsomt. Og når først hunden var i behandling så gik det nok..

En anden dyrlæge i samme klinik kom med modsatte besked!

Vi har så skiftet dyrlæge for jeg var generelt træt af dem..

Den nye dyrlæge vil give allergi foder og kasterere min hund..

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#46   12. feb 2018

Jamen for fanden!

• #47   12. feb 2018 tror da Mille skal testes bare for at være sikker...

Smitter hjerte lungeorm også via afføring?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

• #49   12. feb 2018 Asterix bliver testet hele tiden men jeg er ved at skide grønne grise hver gang..

• #50   12. feb 2018 Kender det godt.. suk

Forresten måske bør du sende en afføringsprøve til Tyskland for fuld test? - der kan de se om giardiaen har lavet ubalancer i afføringen - Mille havde fået en ubalance.. måske værd at overveje når han har så dårlig mave selvom han er Giardia fri? Bare en tanke..

• #51   12. feb 2018 Vi fik lavet en prøve hos idexx lige efter behandlingerne. Burde der ikke allerede der være tegn?

Alt så fint ud.

• #52   12. feb 2018 Både og - Mille har fået lavet flere fulde afføringsprofiler og de første var normale også var den sidste af dem ikk - hun havde for mange af nogle bakterier der minder om ecoli men hedder noget andet..

• #53   12. feb 2018 Jeg må få lavet sådan en næste gang så. Han stinker helt vildt, men næsten normal afføring i 5-6 dage nu. Som i en lille smule blød, og 2-3 gange om dagen. Men den er pølse formet

• #54   12. feb 2018 Mille har det på samme måde når hun ikk får noget til at hjælpe, så har hun også blød afføring men dog sådan rimelig pølseformet - Er det med eller uden zoolac osv de fremskridt er kommet?

• #55   12. feb 2018 Med prokolin. Men det har han fået længe.

Jeg fjernede kartofler og havregrød fordi han begyndte at få øøh FOR MEGET luft i maven, tænkte at det kunne være fibrene. Det har hjulpet, han prutter mindre. Og lorten blev bedre. sjovt nok..

• #56   12. feb 2018 Men synes altså generelt vi oplever at det der virker den ene uge ikke virker den næste.

• #57   12. feb 2018 Ja kender det.. man når lige at håbe også tilbage til øv..

• #58   13. feb 2018 I bor i Vanløse eller Valby ikke? Bor på Frederiksberg og Zita har også hostet og kastede slim/skum op igår og været mat, i dag hos dyrelægen var hun også på grænsen til feber.
    Hun fik det 3 gange sidste år. Sidste gang blev der taget lortprøve, blodprøve og røntgen og der var ikke noget der tydede på orm.
    Men jeg følger lidt med og håber der ikke er noget med ham

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#59   13. feb 2018 Jo vi bor i Valby

Det trøster da lidt at læse, Figo er også helt frisk igen, det var lige et par dage han var skidt, men hellere på den sikre side

• #60   13. feb 2018 Nogen hunde kan godt have giadia uden symtomer på det, det smitter fra lorten. Og husk det kan også smitte til mennesker

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#61   13. feb 2018 Ja jeg tænker også at hvis Figo er smittet skal jeg også testes...

Vi er jo meget sammen, og han sover i min seng osv.

• #63   13. feb 2018 Kan det seriøst smitte til mennesker ?
    Så det vil sige at vi også skal testes.. så er det nok heller ikke den bedste idé at få gæster på torsdag

• #64   14. feb 2018 Det er sjældent det smitter til mennesker men det kan smitte..

Desuden kan det være farligt da dine gæster tager det med sig (cysterne er jo ikk alle væk før kuren er Helt færdig og endda længere tid efter det før de ikk udskiller døde cyster) så dine gæster får det på tøjet og under skoene osv og tager det med hjem så hvis de har dyr ville jeg vælge at vente! også for at i så ikk selv får det tilbage som gensmitte fra de mennesker igen senere - gensmitte er desværre noget man ofte ser... man skal virkelig gå amok med rengøringen og af flere omgange - vi måtte smide sindsygt mange ting ud og købe nye oveni for at undgå gensmitte...

• #65   14. feb 2018 Pernille, det er kun min mor, hun har ikke dyr, og det er min fødselsdag så ville blive ked af at jeg ikke kunne få besøg
    I morgen er det femte dagen på piller, så vi har jo generelt gjort meget rent i en uge på torsdag (der gik lige et døgn fra vi opdagede det til de kunne få pillerne)
    De har haft fin afføring hele vejen igennem, men det betyder jo desværre ikke at vi ikke har det i huset stadig

• #66   14. feb 2018 Nej det er jo det - det din mor kan gøre er at vaske sine sko under neden når hun kommer hjem evt med virkon s og vaske sit tøj og putte det i tørretumbleren - jeg selv vaskede tøjet med virkon s da vi ikk har tørretumler... er ude i det vanvittige men Giardia kræver desværre vanvid at komme af med.. det er en helvedes tur man er udsat for!!

• #67   14. feb 2018 Det er virkelig frygteligt, og når man så i forvejen er så stresset at man nærmest ikke hænger sammen og så lige oveni får bøvl med en visdomstand har man virkelig lyst til bare at flygte fra det hele
    Men nu er de første 5 dage da heldigvis snart ovre. Men både jeg og hundene bliver nok snart sindssyge. Mig fordi jeg ikke hænger sammen mere og hundene fordi de ikke kommer ud at gå, for vi bor midt i byen og der går mange hunde lige omkring os, så de må nøjes med det vi kan inde på egen grund, for jeg magter simpelthen ikke at risikere at smitte og få gensmitte. Og Lucky har jo prøvet ikke at må noget, så det går da heldigvis okay. Men jeg håber virkelig vi snart er fri så vi kan komme tilbage til hverdagen

• #68   14. feb 2018 Ja man bliver simpelthen desperat indeni.. Vi havde gensmitte 5gange (formentlig pga det var en hvalp).. DET var simpelthen så sindssygt som noget bliver.. jeg havde virkelig paranoia! Vi ser heldigvis ud til at være af med det nu - 7,9,13!!! Er altid ved at skide i bukserne inden en test...

vi testede frie i de første 3mdr efter kur også bum var den positiv igen så du skal endelig teste flere gange og gerne også efter et halvt år også igen efter et år - man skal teste jævnligt for at være sikker på at den bliver væk!

• #69   14. feb 2018 Vi var også desperate herhjemme, fuldstændig vanvittigt desperate.

Hvis du har gjort rent som en sindsyg og gør rent igen inden din mor kommer, så skal det nok gå.

Hold hende væk fra områder hvor hundene skider, og tag så og sæt en dunk håndsprit frem, så hver gang man har rørt hunden/været på toilettet, eller skal spise så sprit hænder.

Og ja så er der den risiko at din mor bærer noget i tøjet, på skoene, eller på kroppen.. Men så hysterisk behøver vi nok heller ikke være, men sprit hendes sko hvis i synes det er nødvendigt. (jeg ved jo ikke hvordan du bor)

Gæster hos mig behøver ikke gå igennem haven for at komme ind, så vi sprittede kun vores egne sko.

Vi sprittede iøvrigt sko ved A) hælde ren rodalon i vandforstøver. B) hælde desinfektions sæbe i vandforstøver.

• #70   14. feb 2018 De dør ikk af håndsprit desværre

• #71   14. feb 2018 Min håndsprit er fra sygehus.. Den skulle gerne slå alt ihjel.

• #72   14. feb 2018 og de dør ikk af desinfektion - der skal være blegemiddel i feks klorin...

• #73   14. feb 2018 Håndsprit slår ikk dem ihjel desværre ej heller fra sygehuset (er tidligere kræftpatient).. er også derfor man skal bruge rodalon eller virkon s til at gøre rent med

• #74   14. feb 2018 I håndsprit er det alkoholen der slår det ihjel og det virker ikk på giardia - man skal vaske sine hænder Grundigt.. det er langt mere effektivt.. læste det vdr når mennesker har giardia

• #75   14. feb 2018 Det er så bevist i flere test at klorin ikke dræber giardia. Men at virkon S F.eks gør, flere af de grove desinfektions midler (især dem som er til virksomheder) virker også.

Og udtørring, f.eks tørretumbler.

Det man skal huske som det vigtigste er at når man har gjort rent skal alt have lov at tørre før dyrene kommer tilbage i miljøet.

• #76   14. feb 2018 Jeg vasker så altid hænder, men jeg vaskede både hænder, og sprittede hver gang. Også selvom jeg brugte handsker f.eks.

Lyder ikke rart? er du helt rask nu?

• #77   14. feb 2018 Ja virkon s'en skal tørre først det er korrekt Men hvis man læser om når mennesker har giardia så skriver de håndvask fremfor håndsprit... Er ihvertfald hvad jeg har læst

• #78   14. feb 2018 Var igennem 2,5år med højdosis kemo mod leukæmi og har nu været kræftfri i 2år - har desværre fået Mange senskader pga den meget voldsomme behandling men jeg er trods alt rask

• #79   14. feb 2018 Og det er jo det vigtigste.

• #80   14. feb 2018 Tjaeh kan nogle gange godt tænke hvilket liv jeg egentlig har overlevet til - med daglige smerter, mistet 40% af mit syn, kvalme permanent, madlede, træthed, søvnbesvær grundet smerter osv osv.. og alt det i en alder af 30år (var 25 da jeg blev syg).. Men så siger jeg også til mig selv at det da er bedre end alternativet da jeg slet ikk er klar til at sige farvel! Men tankerne er der når man pludselig skal leve med så mange skavanker.. - hvilket nok er helt naturligt

• #81   14. feb 2018 Men du har hund

• #82   14. feb 2018 Ja heldigvis - havde endda to under kræftforløbet, det holdt mig klart i gang og gjorde jeg kæmpede det ekstra!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#83   15. feb 2018 Så er pøller afleveret og der tjekkes for både hjerte-lungeorm og giardia

Figo har kastet op igen i nat så jeg er lidt spændt på prøven!

• #84   15. feb 2018 Giardia burde de havde svar på allerede idag. vi krydser fingre!!

• #85   15. feb 2018 Krydser fingre

• #86   15. feb 2018 Ida, der er virus som giver diarré og opkast i omløb i Kbh for tiden, kan være det Figo har raget til sig.

Uanset hvad X'er fingre for at det ikke er giardia/orm.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#87   15. feb 2018 Lillemanden, ja det har jeg også tænkt... han har heldigvis ikke diarre og når han kaster op er det kun rester af tyggeben, der kommer op så måske han bare er lidt forslugen..

• Milla - med schæfer & collie <3
    Milla - med schæfer & collie <3 Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 291 Svar: 2.936
    #88   15. feb 2018 Hmmm.... Vi afleverer afføringsprøver i morgen for at tjekke for hjerteorm og lungeorm, måske jeg også skulle bede dem tjekke for giardia??

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#89   15. feb 2018 Hos min dyrlæge var det intet problem at tjekke for giardia også, nu de var igang.

• #90   15. feb 2018 Hvornår får du svar på prøver?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#91   15. feb 2018 I morgen efter 15.00

• #92   15. feb 2018 Krydser fingre!! - skal også snart ha taget en prøve igen selv - suk.. er allerede begyndt at være nervøs

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#93   15. feb 2018 Min nabo er også igang med at samle prut-prøver, men hos hans dyrlæge vil de have prøver fra hver anden dag - ad det er længe at have lort i køleskabet

• #94   15. feb 2018 Underligt med hver anden dag :s Har jeg aldrig hørt om før og jeg har efterhånden læst vidt og bredt...

Det mest groteske jeg har oplevet var da jeg bad alle vores hundevenner få testet deres dyr, så tog den ene til deres dyrlæge - som så nøjes med at stikke en vatpind op i måsen på hunden også teste den - TOTALT grotesk!! - som om det skulle hjælpe noget!!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#95   15. feb 2018 Jeg har heller ikke hørt om det Pernille.

• #96   15. feb 2018 Det er faktisk rigtig at man får et mere sikkert resultat ved ar teste hver anden dag i 5 dage, altså på dag 1-3-5 der samler man.

Og det er fordi at der så er større chance for at fange noget. Da der rent faktisk godt kan gå 3 dage uden at de udskiller noget.

Den første test vi fik lavet var kun 1 prut og den fandt de giardia i..

Men som sikkerheds tjek ville jeg aldrig nøjes med kun 1 dag.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#97   15. feb 2018 Rotterne det giver selvfølgelig mening

• #98   15. feb 2018 Underligt det ikk står nogle steder på nettet - har aldrig stødt på det og har dælme ellers læst flere dage i timevis hver dag.. og endda også studier lavet af dyrlæger osv - altså kan sagtens være at du har helt ret (aner hverken for eller imod selv)..

Lige et praktisk spørgsmål - når man gør det over 5dage på den måde, kan lortene godt "holde sig"? - tænker dog lidt at hvad er forskellen på dag 1,2,3 fremfor 1,3,5 - det er vel "held/uheld" om de udskiller de dage man samler fra.. der er jo intet der siger at de kun udskiller hver 2. Dag så i teorien kan man ligeså nemt ramme forbi på dag 1,3,5 som dag 1,2,3? - Bare en tanke, men om det passer...

• #99   15. feb 2018 Jeg har læst det mange steder på nettet.

• #100   15. feb 2018 Og med dag 1,2,3 er der jo så også 3dage imellem..

• #101   15. feb 2018 Jeg læste nogle undersøgelser, også vedr de test man bruger. F.eks snap testen (mener den hedder frida) den er 90% sikker, altså i forhold til hvis du kommer med en positiv afføring så kan testen faktisk vise forkert!
    Dvs 1 ud af 10 resultater er falsk negative.

Den test på laboratoriet viste sig faktisk at være dårligere.

Afføringen kan sagtens holde sig over de 5 dage så længe den er på køl, det handler jo om giardia og det kan jo nærmest overleve alt.

man har også afleveret afføring som har ligget udenfor i haven i op til 30 dage, for at teste om man stadig kunne finde giardia med de her test.

Nogen af de undersøgelser jeg har læst er fra usa, men der var også et par danske, som er dyrlæge studerende som har lavet skoleopgaver.

• #102   15. feb 2018 Jeg tror det er vigtigst hvordan man samler prøven og opbevarer den og så antallet af test, for uanset hvilke dage du samler på er det vel som at spille lotto..

• #103   15. feb 2018 Har læst at den test der er mest sikker ikk er en vi bruger i dk - nu kan jeg ikk Helt huske det men - en hvor man nedsænker lorten i væske hvor cysterne så bliver skilt fra og er der cyster ja så er den jo så positiv..

For jeg læste også det med falsk negativ!

• #104   15. feb 2018 Helt enig mht antal af test, opbevaring og opsamling! - Især mht antal af test... er også derfor vi tester Ofte!

• #105   15. feb 2018 og jo bedre immunforsvar hunden har/jo bedre den holder det nede jo sværere må det formentlig også blive at fange i de prøver tænker jeg - virker ret logisk ihvertfald.. Er også derfor der er raske smittebærere, fordi nogle holder det godt nede..

• #106   15. feb 2018 Jeg ved kun 1 ting og det er at det er noget LORT!

• #107   15. feb 2018 Hørt!!

• #108   16. feb 2018 Min dyrlæge vil have bæ for tre dage - og det er alle bæer, der skal samles op. Hun siger, at SNAP-testen ofte viser falsk negativ, men man godt kan stole på den, når den viser positiv. Hun ville have sendt mine hundes afføring til Tyskland til test, hvis testen havde vist negativ. Mine egne to hunde + en gæstehund havde giardia. Kun den ene hunds prøve viste positiv, men da det smitter forfærdeligt, og de alle tre havde de samme symptomer, kom de alle i behandling.

Hun kører så bare med 3 gange den behandling, som nævnes i tråden. Jeg gjorde hele hytten ren med rodalon hver gang og vaskede samtlige kurve. De, der ikke kunne vaskes, blev stillet ud. Jeg var så heldig, at der var sollys i de dage.

Jeg kom det til livs hos alle tre hunde med denne behandling og rengøring. Det var et stort arbejde, men det lønnede sig. Og egentlig var det værre at have tre hunde, der sked konstant - også om natten. Jeg lavede jo ikke andet end at lufte hunde, indtil diagnosen blev stillet. De skulle jo ikke samtidig

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#109   16. feb 2018 Nå godt nyt, Figos prøver var negative - både for giardia og hjerte/lungeorm.

Dog var hun lidt bekymret over at Figo hoster en gang i mellem, så det skulle jeg lige holde øje med og kontakte dem hvis det blev ved

• #110   16. feb 2018 juhuuu Gode nyheder..
    ps Asterix blev behandlet for hj.-lungeorm trods negative test.og så stoppede hosten.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#111   16. feb 2018 Rotterne, jeg er faktisk heller ikke selv helt overbevist om at dee ikke er noget... jeg har en mavefornemmelse MEN det kan jo også bare være en smule kennelhoste eller noget der sidder og kriller ham i halsen.

• #112   16. feb 2018 Det var godt dejligt

• #113   16. feb 2018 Jeg ville ikke vente for længe

Asterix stoppede med at hoste 4 dage efter første behandling af advocate. 3 uger senere fik han igen behandling og der hostede han 2 dage. Så der har helt sikkert været orm.

Men hvor længe han har haft det vides ikke.

• #114   16. feb 2018 Tillykke med den negative test

Vi sendte også skiftevis vores prøver til Tyskland hvor de tjekker for dna også snaptest...

• #115   16. feb 2018 Snakkede iøvrigt med flere dyrlæger her i Randers vdr pris på hjertelungeorm prøve - koster 500kr ca..

Er dog i tvivl om hvorvidt vi skal ha sådan en prøve lavet da der ingen symptomer er og dyrlægerne alle sagde de ikk havde set positive prøver LÆNGE.. De nævnte at det ofte er på Sjælland der er smitte..

Online Tilmeldt:
    jun 2014

#116   16. feb 2018 #115 Vi har også lige give 500 bobs for test af begge hunde, så tænker at det lyder meget rigtig med 500 kr. for test

• #117   16. feb 2018 I Nordsjælland er hver 2. prøve positiv..

Jeg ville kun teste unghunde, og hvis hunden smasker i alt muligt. Altså hvis jeg boede i Randers.

Men herovre, mindst hvert halve år!

• #118   16. feb 2018 Tilgengæld smasker Mille i det meste (som hvalpe/unghund ofte gør/har gjort).. Men når hun ingen symptomer overhovedet har?

Online Tilmeldt:
    jun 2014

#119   16. feb 2018 #118 Nu bor vi i højrisiko område, men vores hunde havde lungeorm her i december.. Easy havde INGEN og jeg mener INGEN symptomer, men han var stadig positiv. De blev faktisk kun testet, fordi Nicki var hårdt ramt

I denne her uge, har jeg lagt mærke til at Easy sover meget og bliver hurtigt forpustet, så derfor har vi afleveret afføringsprøver i dag. Jeg håber de er negative og det bare er mig der ser spøgelser!!

• #120   16. feb 2018 119# Ja jo.. tænker bare ikk særlig smitte i området og ingen symptomer... Men selvfølgelig er det jo rart at være sikker.. Men tænker også bare om det da virkelig er nødvendigt

Online Tilmeldt:
    jun 2014

#121   16. feb 2018 Hvis jeg ikke boede i højrisiko-område, ville jeg nok teste 1 gang om året

• #122   16. feb 2018 Hmmmmm, må nok hellere alligevel just in case..

• #123   16. feb 2018 i kan altid se for jeres område her, jeg har indtryk af at det bliver opdateret http://www.hjertelungeorm.dk/hjertelungeorm-kortet/

Jeg ved min dyrlæge i sommers snakkede om at det var blevet mere i mit område (6600 Vejen) og de derfor har valgt at smide en test i aniplanen, så selvom jeg ikke bor i et højrisiko område, har de altså oplevet mere smitte end tidligere.
    Så jeg har planer om fra nu af at teste en gang årligt, medmindre de viser tegn, så skal de selvfølgelig også testes. Kan dog ikke helt bestemme mig for hvornår første test skal være. men tænker måske nu her hvor vi alligevel er igang med giardia, så kan vi jo ligeså godt samle de ekstra prøver og så få testet det hele.

• #124   16. feb 2018 Lyder som en god ide, nu var det også bare fordi de 4dyrlæger alle sagde der ikk var smitte i området - de kunne sågar ikk huske hvornår der sidst var en der var smittet at jeg blev sådan i tvivl men ja, Mille er jo selvfølgelig unghund og elsker at lege med pind feks - der kan jo sagtens ha været snegle på - og alt skal stadigvæk undersøges og gerne med munden selvom jeg virkelig prøver at vænne hende af med det - det har dog hjulpet lidt

Kommentér på:
Giardia - smitte?